InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Legea nr. 10/2001. Imobil teren aflat in proprietatea unitatii administrativ teritoriala (orasul Mangalia) si concesionat C.N. C.F. SA. Calitatea procesual pasiva a Municipiului Mangalia prin primar, in calitate de unitate detinatoare. Acordarea masu...

(Decizie nr. 33/C/ din data de 29.01.2007 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Abuzuri; Despagubiri; penalitati; Primari; primarii | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Prin contestatia inregistrata la 31.05.2005, reclamanta G.G. a solicitat instantei, in contradictoriu cu Primarul municipiului Mangalia, ca prin hotarare judecatoreasca sa anuleze dispozitia nr.381/28.10.2003 emisa de parat.
In motivare s-a aratat ca prin decizia contestata a fost respinsa cererea de restituire in natura a suprafetei de 500 mp teren situata in intravilanul orasului Mangalia retinandu-se ca reclamanta nu a facut dovada dreptului sau de proprietate asupra terenului revendicat si ca, pe cale de consecinta, nu este persoana indreptatita la masurile reparatorii instituite prin Legea nr.10/2001.
S-a invocat nelegalitatea si netemeinicia deciziei atacate cu motivarea ca terenul in litigiu a apartinut tatalui reclamantei, preot I.B., care a fost improprietarit de Statul Roman pentru merite deosebite in cel de al II lea razboi mondial si ca lipsa temporara a titlului de proprietate doveditor nu poate conduce la concluzia inexistentei dreptului pentru ca autorul reclamantei a fost inscris in evidentele locale cu acest teren si a platit impozitele si taxele aferente catre stat.
La primul termen de judecata reclamanta a completat cadrul procesual prin chemarea in judecata, in calitate de parati, si a Municipiului Mangalia si a C.L. Mangalia.
Prin intampinare, Municipiul Mangalia si C.l. Mangalia au solicitat respingerea contestatiei ca nefondata si au aratat ca reclamanta nu a depus nici un inscris care sa se circumscrie sferei actelor doveditoare ale dreptului de proprietate, astfel cum sunt ele definite de art.22.1. din Normele metodologice de aplicare a acestui act normativ si art.22 din lege, desi sarcina probei revine persoanei care se considera indreptatita.
Prin notele scrise depuse la 04.05.2006 Municipiul Mangalia a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor chemati in judecata in capatul de cerere referitor la restituirea bunului pe vechiul amplasament sau in compensare cu alt teren cu motivarea ca imobilul ce a apartinut autorului reclamantei a fost concesionat C.N. C.F. C.F.R. S.A. si este strabatut de linii de cale ferata, iar cea mai mare parte a lui este reprezentata de terasamentul dintre aceste linii.
Prin sentinta civila nr.1145/26.05.2006 Tribunalul Constanta a respins ca nefondata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor, a admis actiunea, a anulat dispozitia nr.381/28.10.2003 emisa de Primarul municipiului Mangalia si a obligat paratii catre reclamanta la despagubiri in suma de 141.445,79 lei pentru terenul in suprafata de 567,72 mp solicitat prin intampinare.
Pentru a hotari in acest sens prima instanta a retinut urmatoarele:
- paratii au calitate procesuala pasiva pentru ca, desi din raportul de expertiza rezulta cu certitudine situarea imobilului in zona liniilor CFR, terenul este proprietatea publica a Municipiului Mangalia, iar Primarul municipiului Mangalia este persoana competenta sa emita dispozitie motivata asupra notificarilor formulate de persoanele indreptatite;
- reclamanta a facut dovada dreptului de proprietate al autorului sau cu datele din registrul de rol aferent anilor 1945-1946, unde B.I. figureaza cu impozite pentru terenul in suprafata de 500 mp inregistrat la numarul matricol 564 si 310, dobandit cu procesul verbal nr.307/16.10.1934 si actul de vanzare-cumparare nr.8/24.10.1934, act ce se afla depus la dosar;
- terenul ce a apartinut autorului reclamantei nu poate fi restituit in natura deoarece este ocupat de linii de cale ferata si terasamentele dintre acestea si, ca urmare, reclamanta este indreptatita la obtinerea unei despagubiri reale, in echivalent banesc, la valoarea actuala de circulatie, stabilita prin expertiza la nivelul sumei de 1.414.457.916 lei (ROL).
Analizand legalitatea si temeinicia hotararii atacate in raport cu criticile formulate, instanta retine urmatoarele:
Calitatea procesual pasiva a persoanelor chemate in judecata de reclamanta a fost in mod corect retinuta, indiferent daca aprecierea se raporteaza la natura actiunii dedusa judecatii sau la regimul juridic al imobilului a carui restituire se solicita
La stabilirea cadrului procesual specific procedurii speciale instituita de prevederile Legii nr.10/2001, atat in faza necontencioasa, cat si in cea contencioasa, trebuie avute in vedere dispozitiile art. 22 din acest act normativ - potrivit carora notificarea trebuie adresata persoanei juridice detinatoare - cele ale art.25 - care instituie obligatia acesteia de a emite decizie sau dispozitie motivata si de a o comunica persoanei indreptatite, in conditiile si termenele prescrise - precum si normele cuprinse in art.26, care prevad dreptul partii de a ataca in justitie decizia emisa de persoana juridica detinatoare.
Atunci cand persoana juridica detinatoare este primaria - termen care, de fapt, desemneaza persoana juridica de drept public detinatoare a imobilului, respectiv unitatea administrativ teritoriala -  art.20 alin.3 din acelasi act normativ prevede ca restituirea in natura sau prin  echivalent se face prin dispozitia motivata a primarilor, respectiv a Primarului general al municipiului Bucuresti.
In cauza, unitatea detinatoare a imobilului este Primaria municipiului Mangalia, careia i-a si fost adresata notificarea, iar dispozitia atacata a fost emisa de Primarul municipiului Mangalia.
Ca urmare, contestatia indreptata impotriva acestei dispozitii a fost in mod corect solutionata in contradictoriu cu emitentul ei, cu unitatea detinatoare si C.L. al municipiului Mangalia care, potrivit atributiilor conferite prin lege, in special prin art.38 alin.2 lit.c si alin.5 din Legea nr.215/2001, administreaza domeniul public si privat al municipiului si reprezinta Municipiul Mangalia in litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunurilor cuprinse in acest patrimoniu.   
Imprejurarea ca terenul ce a apartinut autorului reclamantei a fost concesionat C.N. C.F. S.A.si este ocupat in cea mai mare parte de linii de cale ferata nu poate conduce la concluzia ca obligatia rezolvarii cererii de acordare a masurilor reparatorii analizata in cauza apartine concesionarului deoarece dreptul de proprietate asupra bunului nu a iesit din patrimoniul unitatii administrativ teritoriale care, de altfel, nu si-a contestat calitatea de "unitate detinatoare" in faza administrativa a solutionarii notificarii.
Nefondata este si critica ce vizeaza cererea de completare a cadrului procesual formulata de parati prin "notele scrise" depuse la ultimul termen de judecata.
In procesul civil, care este guvernat de principiul disponibilitatii, reclamantul este cel care determina limitele actiunii, el fiind cel care stabileste cadrul procesual, persoanele care sunt chemate in judecata si obiectul, adica ceea ce pretinde prin cerere; prin urmare, instanta nu poate introduce din oficiu o alta persoana in proces pentru ca posibilitatea de a largi sfera subiectiva a litigiului o au numai partile (reclamantul si paratul) sub forma chemarii in judecata a altei persoane (art.57-59 Cod procedura civila), a chemarii in garantie (art.60-63 Cod procedura civila) si a aratarii titularului dreptului (art.64-66 Cod procedura civila), ori insasi tertele persoane - sub forma interventiei voluntare, in conditiile stabilite de art.49 - 56 Cod procedura civila.
In speta, "notele scrise" prin care apelantii pretind ca au solicitat instantei de fond largirea cadrului procesual nu respecta nici una din formele procedurale mentionate anterior si, mai mult, nici nu cuprind o solicitare expresa in acest sens, chiar necorespunzatoare procedural, pentru ca cererea face vorbire doar de o sugestie a paratilor, care "opineaza" ca se impune largirea sferei procesual pasive. Asa fiind, instanta de fond nu a fost legal investita cu solutionarea unei cereri de completare a cadrului procesual, iar in aceste conditii nu poate fi retinuta incalcarea principiului disponibilitatii - prin nerezolvarea tuturor cererilor deduse judecatii de parti - sau nesocotirea art.261 alin.5 C.pr.civ. - prin neindicarea argumentelor de fapt si de drept care au justificat inlaturarea lor.
Depasirea limitelor judecatii prin acordarea a altceva sau a mai mult decat s-a cerut este, de asemenea, o critica neintemeiata.
Din continutul notificarii adresata de intimata reclamanta Primariei municipiului Mangalia, inregistrata la B.E.J. M.A. sub nr. 21/12.02.2002, rezulta ca desi a vizat, in principal, restituirea in natura a terenului in suprafata de 500 mp situat in intravilanul municipiului Mangalia, cererea persoanei indreptatite cuprinde, in subsidiar, si solicitarea de acordare a despagubirilor banesti echivalente imobilului. In considerarea acestei solicitari a si fost stabilit drept obiectiv al expertizei tehnice efectuata la instanta de fond evaluarea terenului pretins prin notificare, iar acest obiectiv sau valoarea astfel determinata nu au fost contestate de parati.
Imprejurarea ca prin concluziile asupra fondului cauzei aparatorul intimatei a solicitat doar "restituirea imobilului teren in suprafata de 500 mp" nu poate conduce la concluzia nelegalitatii constatarii dreptului reclamantei la acordarea despagubirilor banesti pentru ca o asemenea solutie ar insemna acceptarea unei modificari nelegale a actiunii - facuta dupa inchiderea dezbaterilor si de catre o persoana neimputernicita special pentru a renunta, in parte, la pretentiile deduse initial judecatii.
Nici determinarea cuantumului despagubirilor in raport de intinderea terenului identificat prin expertiza nu depaseste limitele judecatii pentru ca masurile reparatorii solicitate prin notificarea reclamantei au vizat imobilul ce a apartinut in proprietate tatalui ei, numitul B.I., iar din actul de vanzare-cumparare autentificat sub nr. 307 din 16.10.1934 rezulta ca acesta a cumparat o suprafata de 564 mp teren, deci aproximativ egala cu suprafata indicata de expert, necontestata de paratii-apelanti la instanta de fond.
Cuantumul despagubirilor acordate reclamantei intimate prin hotararea instantei de fond nu poate constitui, de altfel, obiect al cercetarii judecatoresti in prezenta cauza in raport de prevederile art. 10 alin.10 din Legea 10/2001 si de cele ale Legii nr.247/2005. Stabilind tipul de echivalent acordat persoanei indreptatite in situatia imposibilitatii restituirii in natura a imobilului de care a fost deposedata, primul text de lege mentionat dispune ca atunci cand masurile reparatorii constau in despagubiri banesti, acordarea acestora se face in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv.
Rezulta, deci, ca legiuitorul a stabilit in mod expres care este procedura de urmat in cazul acordarii de despagubiri banesti, precum si  autoritatile competente in desfasurarea acesteia, iar in aceste conditii tribunalul in mod gresit a apreciat asupra nivelului despagubirilor cuvenite reclamantei, nesocotind faptul ca el trebuie stabilit conform prevederilor cuprinse in titlul VII din Legea nr.247/2005 si ca aceasta operatiune nu este de competenta instantelor judecatoresti, in aceasta faza procesuala.
Concluzia nu echivaleaza cu contestarea accesului reclamantei la justitie pentru ca ea nu neaga dreptul acesteia la acordarea masurilor reparatorii pentru imobilul de care autorul sau a fost in mod abuziv deposedat, ci da eficienta prevederilor legale care guverneaza regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, cuprinse in Legea nr.247/2005, care au caracter imperativ si care in art.1 alin.1 dispun in mod expres ca "prezenta lege reglementeaza sursele de finantare, cuantumul si procedura de acordare a despagubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite in natura, rezultate din aplicarea Legii nr.10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata".
Prin urmare, in speta devin incidente prevederile art.16 alin.2 din Legea nr.247/2005 care prevad ca atunci cand notificarea nu a fost inca solutionata - situatie incidenta in speta ca urmare a anularii deciziei contestate - entitatea careia ii revenea aceasta obligatie trebuie sa motiveze propunerea de acordare a despagubirilor printr-o dispozitie si sa inainteze aceasta dispozitie Comisiei Centrale de acordare a despagubirilor, in termen de 10 zile de la data adoptarii ei.
Cum instanta de fond nu a facut aplicarea acestor prevederi legale se impune reformarea hotararii atacate sub aspectul inlaturarii obligatiei de plata a sumei de 141.445,79 lei si inlocuirii ei cu obligatia apelantilor parati la recunoasterea si respectarea dreptului reclamantei la acordarea de despagubiri prin emiterea dispozitiei prevazuta de dispozitiile titlului VII al Legii nr.247/2005 si comunicarea acesteia catre Comisia Centrala de acordare a despagubirilor.
Pe cale de consecinta, in temeiul art.296 C.pr.civ., apelul va fi admis si se va schimba in parte sentinta instantei de fond in sensul mentionat anterior.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Abuzuri; Despagubiri; penalitati; Primari; primarii

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014