InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Inchiderea procedurii insolventei ca urmare a stingerii intregului pasiv prin distribuirea sumelor obtinute din lichidarea partiala a averii debitorului. Indeplinirea procedurii de publicitate aferente cererii de inchidere a procedurii. Invocarea nul...

(Decizie nr. 343/COM/ din data de 16.04.2008 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Faliment; Lichidare | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei,
art. 131, art. 132 alin. 2

Finalizarea lichidarii bunurilor din averea debitoarei urmeaza a fi consemnata in raportul final intocmit de catre lichidator. El va supune spre analiza judecatorului sindic raportul final insotit de situatiile financiare finale, deoarece potrivit art.129 alin.1 din Legea nr.85/2006, "Dupa ce bunurile din averea debitorului au fost lichidate, lichidatorul va supune judecatorului-sindic un raport final insotit de situatiile financiare finale; copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor creditorilor si debitorului si vor fi afisate la usa tribunalului.
Dupa comunicarea catre creditori si afisare la usa instantei, judecatorul-sindic va convoca adunarea creditorilor in termen de maximum 30 de zile de la afisarea raportului final. Creditorii pot formula obiectii la raportul final cu cel putin 5 zile inainte de data convocarii.", iar art.132 alin.2 prevede ca "O procedura de faliment va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea debitorului au fost distribuite si cand fondurile nereclamate au fost depuse la banca. In urma unei cereri a lichidatorului, judecatorul-sindic va pronunta o sentinta, inchizand procedura, iar in cazul persoanelor juridice dispune si radierea acestora."
Potrivit noii conceptii a legiuitorului, referitoare la termenul in cunostinta a partilor, art. 153 Cod procedura civila dispune ca partea care a depus cerere personal sau prin mandatar si a luat termen in cunostinta, nu va mai fi citata. Ori, depunerea cererii, in procedura dreptului comun, se realizeaza prin serviciul registratura al instantei, acesta fiind si cazul "inregistrarii cererii de admitere a creantei", situatie urmare careia se creeaza prezumtia ca titularul acesteia are termen in cunostinta si nu va mai fi citat. Solutia se impune si contribuie in acelasi timp la judecarea cu celeritate a procedurii insolventei. La toate cele sus-expuse poate fi adus si argumentul, dedus din continutul art. 129 Cod procedura civila, care creeaza in sarcina partilor indatorirea ca, in conditiile legii, sa urmareasca desfasurarea si finalizarea procesului.

Prin sentinta civila nr.257/COM/2008 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul nr.15/118/2001 al Tribunalului Constanta s-a dispus, in temeiul art.131 din Legea privind procedura insolventei, inchiderea procedurii insolventei debitorului SC C.I. SRL, radierea debitorului din registrul comertului/registrul societatilor agricole/registrul asociatiilor si fundatiilor/alte registre si descarcarea administratorului judiciar de orice indatoriri si responsabilitati.
S-a dispus, de asemenea, notificarea sentintei debitorului, creditorilor, administratorului special, Directiei Teritoriale a Finantelor Publice, Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Constanta sau Registrului Societatilor Agricole, Registrului Asociatiilor si Fundatiilor /altor registre pentru efectuarea mentiunii de radiere, precum si publicarea in Buletinul procedurilor de insolventa.
Pentru a pronunta aceasta solutie, judecatorul sindic a retinut ca, la de 22.10.2007, lichidatorul V.V. IPURL desemnat sa administreze procedura falimentului debitorului a solicitat sa se dispuna inchiderea procedurii ca urmare a stingerii intregului pasiv prin distribuirea sumelor obtinute din lichidarea partiala a averii debitorului;
Constatand ca s-a intocmit raportul de lichidare care cuprinde date privind: situatia debitorului la data deschiderii procedurii, etapele desfasurate in cursul procedurii, bunurile din averea debitorului ce au fost lichidate, situatia sumelor obtinute din lichidarea bunurilor, situatia sumelor obtinute din incasarea creantelor debitorului, cheltuielile de administrare a procedurii, stingerea pasivului debitorului, bunurile ramase in averea debitorului dupa stingerea pasivului; constatand ca averea debitorului a fost lichidata, ca s-au achitat o parte din creante, conform tabelului definitiv consolidat al creantelor, si toate cheltuielile de administrare a procedurii, dovada platilor fiind facuta cu inscrisurile depuse, judecatorul sindic a apreciat ca sunt indeplinite conditiile prevazute de art.132 alin.2 din Legea nr.85/2006 pentru inchiderea procedurii.
Impotriva sentintei mentionate a declarat recurs creditoarea AVAS - care a criticat solutia instantei de fond ca fiind nelegala, invocand disp. art.304/1 si art.105 alin.2 Cod de procedura civila.
A sustinut recurenta ca inchiderea procedurii a fost dispusa cu incalcarea art.129 si art.132 din Legea nr.85/2006 deoarece nu s-au indeplinit procedurile de publicitate aferente cererii de inchidere a procedurii in conformitate cu art.7 din lege, iar AVAS nu a fost convocat in calitate de creditor si nu a primit raportul final despre care se face vorbire in sentinta de inchidere a procedurii si situatiile financiare.
Nerespectarea procedurii de comunicare si a celei de convocare cad sub incidenta prevederilor art.105 alin.2 din Codul de procedura civila privind nulitatea actelor procedurale intocmite cu neobservarea formelor legale, in conditiile in care recurenta a fost in imposibilitate de a promova caile legale de atac.
Intimatul - lichidator, prin note scrise, a solicitat respingerea recursului ca nefondat si mentinerea hotararii atacate ca fiind temeinica si legala sustinand ca si-a indeplinit toate obligatiile prevazute de lege
Analizand cauza sub aspectul motivelor invocate, Curtea constata ca recursul este nefondat.
Astfel, potrivit art.129 alin.1 din Legea nr.85/2006, "Dupa ce bunurile din averea debitorului au fost lichidate, lichidatorul va supune judecatorului-sindic un raport final insotit de situatiile financiare finale; copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor creditorilor si debitorului si vor fi afisate la usa tribunalului. Judecatorul-sindic va convoca adunarea creditorilor in termen de maximum 30 de zile de la afisarea raportului final. Creditorii pot formula obiectii la raportul final cu cel putin 5 zile inainte de data convocarii.", iar art.132 alin.2 prevede ca "O procedura de faliment va fi inchisa atunci cand judecatorul-sindic a aprobat raportul final, cand toate fondurile sau bunurile din averea debitorului au fost distribuite si cand fondurile nereclamate au fost depuse la banca. In urma unei cereri a lichidatorului, judecatorul-sindic va pronunta o sentinta, inchizand procedura, iar in cazul persoanelor juridice dispune si radierea acestora."
Verificand actele si lucrarile dosarului, se retine ca la data de 10.09.2007 au fost depuse de catre lichidatorul judiciar la dosarul cauzei raportul final si bilantul general de lichidare. Raportul final a fost afisat si comunicat recurentei creditoare, astfel cum rezulta din borderoul depus de catre lichidator in recurs. Pana la termenul din 22.10.2007 fixat de instanta nu au fost formulate obiectiuni, motiv pentru care raportul final a fost aprobat. De asemenea, notificarea privind aprobarea raportului final si propunerea de inchidere a procedurii a fost comunicata recurentei la data 01.11.2007, iar convocarea creditorilor s-a facut prin Buletinul Procedurilor de Insolventa.
Fata de cele retinute, Curtea constata ca toate criticile invocate de recurenta sunt nefondate deoarece procedura impusa de lege a fost respectata de catre lichidatorul judiciar si de catre judecatorul sindic. Recurenta a avut cunostinta de raportul final, impotriva caruia nu a formulat obiectiuni, precum si de propunerea de inchidere a procedurii, astfel ca nu poate sustine ca a fost in imposibilitate de a uza de caile legale de atac.
Pentru considerentele expuse, apreciind ca motivele invocate de recurenta sunt nefondate, Curtea respinge recursul ca atare in baza art.312 alin.1 Cod de procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment; Lichidare

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014