Obligare autoritate publica la acordare concediu de odihna suplimentar functionarilor publici.
(Decizie nr. 898/CA/ din data de 03.12.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta) Art.2, art.3 - Legea nr.31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca
Art.18, art.19, art.21 - HG nr.250/1992
Art.4, art.14, art.15, art.16, art.18 - HG nr.1136/2006 Prin actiunea adresata Tribunalului Constanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal si inregistrata sub nr.4935/118/25.06.2008, reclamantii AG, AV , ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN, VC, BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE, in contradictoriu cu paratii DJS CONSTANTA si INS, au solicitat, ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratelor la acordarea unui concediu de odihna suplimentar intre 3-10 zile lucratoare, in raport cu prevederile art.18 alin.1 din HG nr.250/1992.
Motivand actiunea, reclamantii au sustinut ca, au calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, iar in raport cu activitatea prestata, Autoritatea de Sanatate Publica Constanta a determinat, prin expertiza efectuata la locurile de munca ale reclamantilor, ca acestia lucreaza in conditii de expunere la camp electromagnetic, conditiile de munca fiind de natura a afecta starea de sanatate a acestora.
S-a aratat ca, prin Ordinul nr.523/2006 emis de catre Secretariatul General al Guvernului, reclamantilor le-a fost acordat un spor pentru conditii vatamatoare de munca, in cuantum de 10% din salariul de baza, act normativ prin care s-a recunoscut faptul ca, activitatea acestora se desfasoara in conditii vatamatoare.
S-a sustinut ca, in raport cu aceste conditii vatamatoare in care reclamantii isi desfasoara activitatea, sunt indreptatiti a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, conform prevederilor art-18 din HG nr. 250/1992.
Prin intampinare, paratul INS , pe cale de exceptie a invocat lipsa calitatii procesuale pasive, lipsa procedurii prealabile si lipsa timbrajului aferent actiunii principale.
Pe fondul cauzei, s-a solicitat instantei respingerea actiunii promovata de catre reclamanti, ca nefondata, acordarea concediului suplimentar invocat de catre acestia putand fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca, activitatea prestata se desfasoara in conditii deosebite-vatamatoare, grele si periculoase, in urma constatarilor efectuate de catre inspectoratele teritoriale pentru protectia muncii.
Pe de alta parte, s-a sustinut ca, DJS CONSTANTA nu a sesizat conducerea INS cu o cerere privind aprobarea efectuarii de catre reclamanti a unui concediu de odihna suplimentar, pentru conditiile vatamatoare de munca in care acestia isi desfasoara activitatea.
Prin intampinare, parata DJS , pe cale de exceptie a invocat lipsa procedurii prealabile si lipsa timbrajului aferent actiunii principale.
Pe fondul cauzei, s-a solicitat instantei respingerea actiunii promovata de catre reclamanta, ca nefondata, acordarea concediului suplimentar invocat de catre reclamanti, putand fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca activitatea prestata de acestia se desfasoara in conditii deosebite, grele si periculoase, in urma constatarilor efectuate de catre inspectoratele teritoriale pentru protectia muncii.
Pe de alta parte, s-a sustinut ca reclamantii nu au sesizat parata cu o cerere privind aprobarea efectuarii unui concediu de odihna suplimentar, pentru conditiile vatamatoare de munca in care acestia isi desfasoara activitatea.
Procedand la solutionarea cauzei, instanta, a administrat, la solicitarea partilor proba cu inscrisuri si proba cu expertiza tehnica.
Prin Sentinta civila nr.919 din 11.08.2010, pronuntata de Tribunalul Constanta, in dosar nr.4935/118/2009, s-a respins, ca nefondata, actiunea promovata de reclamantii BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE si s-a admis actiunea promovata de reclamantii AG, AV, ARM , AG, BDE, BUAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMA, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC.
Prin aceeasi hotarare, au fost obligati paratii la acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant, precum si la plata catre reclamanti a sumei de 1.400 lei reprezentand cheltuieli de judecata-onorariu expert si onorariu avocat.
Prin Incheierea de sedinta din data de 03.02.2009, , instanta de fond a dispus respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului INS , exceptia netimbrarii actiunii si exceptia privind lipsa procedurii prealabile, ca nefondate, retinand in esenta ca:
- exceptia lipsei calitatii procesuale pasive - in raportul juridic dedus judecatii parata se legitimeaza procesual pasiv, datorita faptului ca este ordonator secundar de credit fata de recunoasterea si acordarea drepturilor banesti solicitate de reclamanti, precum si datorita obligatiei de a include in bugetele anuale a acestor cheltuieli;
- exceptia lipsei procedurii prealabile - procedura obligatorie prev.de art.7 al.1 din Legea nr.554/2004 este impusa numai in actiunile care au ca obiect anularea actului administrativ, iar in speta, reclamantii solicita obligarea paratei la acordarea unor drepturi;
- exceptia lipsei timbrajului - fata de dispozitiile art.15 din Legea nr.146/1997 cu referire la art.117 din Legea nr.188/1999, cererile ce vizeaza drepturi ce decurg din raporturi de munca sunt scutite de plata taxei de timbru.
Pe fondul cauzei, din analizarea inscrisurilor depuse (filele 312-313 dos.fond), instanta retine in esenta ca, reclamantii - AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC, detin calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, calitate in care s-a sustinut ca, acestia au dreptul de a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu prevederile art.18 din HG nr.250/1992.
Instanta de fond a retinut, de asemenea, ca intre reclamantii BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE si parata DJS Constanta nu mai exista in prezent raporturi de serviciu, considerente pentru care, solicitarea avuta privind acordarea unui concediu de odihna suplimentar este nefondata, conditiile de munca vatamatoare invocate, nemaifiind de actualitate, sens in care, instanta a dispus, pe fondul cauzei respingerea actiunii promovata de acesti reclamanti.
In raport cu prevederile art.35 din Legea nr.188/1998 - "Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii."
Potrivit art.18 din HG nr.250/1992 - "(1) In afara concediului de odihna, prevazut la art. 1, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr. 31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare. (2) Salariatii nevazatori si cei incadrati in grade de invaliditate beneficiaza de drepturile de concediu de odihna suplimentar prevazute la art. 2 alin. (2) si (3) din Legea nr. 6/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor. (3) Concediile de odihna acordate potrivit art. 1 din aceasta hotarare se cumuleaza cu cele stabilite la alin. (1) sau, dupa caz, la alin. (2) din prezentul articol.
Expertiza tehnica efectuata in cauza, (filele 190-195, 229-231 dos.fond), a constatat faptul ca, activitatea prestata de catre reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice.
Avand in vedere aceste aspecte, instanta de fond a constatat ca, reclamantii AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC sunt indreptatiti pentru activitatea desfasurata in conditii vatamatoare determinate de expunerea la radiatii electromagnetice, sa beneficieze de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant.
Instanta de fond a retinut de asemenea, ca pentru activitatea desfasurata de catre reclamanti, s-a recunoscut in mod constant, faptul ca, aceasta activitate se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatate, fiindu-le acordat si dreptul de a beneficia de un spor salarial, prin Ordinul nr.525/2006 emis de catre Secretariatul General al Guvernului, precum si prin art.16 din OG nr.6/2007, mentinut prin OG nr.9/2008, OUG nr.1/2009 si OUG nr.31/2009, acte normative ce reglementeaza salarizarea functionarilor publici.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs paratii DJS CONSTANTA si INS, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie, cu indicarea temeiului de drept prev.de art.3041 Cod pr.civila si urmatoarea motivatie in esenta:
- sentinta atacata nu aminteste in nici un fel despre motivele care au determinat instanta sa respinga apararile recurentelor, ceea ce "in baza prevederilor art.261 al.1 pct.5 Cod pr.civila, coroborate cu prevederile art.304 pct.5 Cod pr.civila, atrage nulitatea absoluta a hotararii si casarea acesteia", solicitand ca instanta de recurs sa procedeze la reaprecierea expertizei efectuate in cauza, constatand ca aceasta proba este neconcludenta;
- lipsit de relevanta este si faptul ca, instanta de fond a retinut ca "pentru activitatea desfasurata in conditii vatamatoare pentru sanatate reclamantii au dreptul de a beneficia de un spor salarial", aceasta deoarece: 1) reclamantii nu au parcurs procedura prevazuta de Legea nr.31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore /zi pentru salariatii care lucreaza in conditii vatamatoare, procedura diferita de cea impusa de art.16 din OG nr.6/2007 si 2) incepand cu data de 01.04.2009 (asa dupa cum rezulta din extrasele cartilor de munca ale reclamantilor) acestia nu mai beneficiaza de sporul pentru conditii vatamatoare;
- actiunea formulata de reclamanti implica si un aspect de prematuritate, deoarece in conformitate cu dis.art.19 si art.21 din HG nr.250/1992, coroborate cu disp.art.2 si art.3 al.1 din Legea nr.31/1991, durata efectiva a concediului suplimentar de odihna, trebuia sa fie aprobata de INS, dupa stabilirea categoriilor de personal, al activitatilor si locurilor de munca pentru care se acorda concediul suplimentar de odihna si dupa stabilirea de catre inspectoratele teritoriale de munca a existentei conditiilor vatamatoare la locurile de munca in cadrul DJS CONSTANTA, pe baza determinarilor din care sa rezulte depasirea limitelor prevazute de normele nationale de protectie a muncii, reclamantii neobtinand decat buletinul de determinare prin expertizarea locurilor de munca nr.48/30.09.2008 intocmit de un medic primar de medicina muncii.
Solicita admiterea recursurilor, cu cheltuieli de judecata.
Examinand actele si lucrarile dosarului, prin prisma criticilor aduse hotararii recurate, vazand si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea apreciaza in sensul respingerii recursurilor, ca nefondate, pentru urmatoarele considerente, in esenta:
Probatoriul administrat in cauza face dovada ca intimatii reclamanti AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC, detin calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, iar in ceea ce-i priveste pe intimatii reclamanti BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE nu mai detin calitatea de functionari publici in cadrul aceleiasi institutii, considerent pentru care, Curtea apreciaza ca, in mod legal si temeinic instanta de fond a dispus in sensul respingerii actiunii promovate, ca nefondata fata de acestia, atat timp cat, acordarea unui concediu de odihna suplimentar este o cerere nefondata.
Prin actiunea dedusa judecatii, intimatii reclamanti au solicitat a le fi recunoscut dreptul de a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3 si 10 zile, in raport cu prevederile art.18 din HG nr.250/1992, sens in care instanta de fond s-a si pronuntat, de altfel.
Cel dintai motiv de recurs ce contine aceeasi motivatie, pentru ambele recurente, potrivit caruia "sentinta atacata nu ar cuprinde motivele ce au determinat instanta sa respinga apararile paratilor" este nefondat, apreciaza Curtea, atat timp cat, in speta, prin Incheierea de sedinta motivata din data de 03.02.2009, instanta de fond a dispus respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului INS, exceptia netimbrarii actiunii si exceptia privind lipsa procedurii prealabile, ca nefondate, retinand in esenta ca:
- exceptia lipsei calitatii procesuale pasive - in raportul juridic dedus judecatii parata se legitimeaza procesual pasiv, datorita faptului ca este ordonator secundar de credit fata de recunoasterea si acordarea drepturilor banesti solicitate de reclamanti, precum si datorita obligatiei de a include in bugetele anuale a acestor cheltuieli;
- exceptia lipsei procedurii prealabile - procedura obligatorie prev.de art.7 al.1 din Legea nr.554/2004 este impusa numai in actiunile care au ca obiect anularea actului administrativ, iar in speta, reclamantii solicita obligarea paratei la acordarea unor drepturi;
- exceptia lipsei timbrajului - fata de dispozitiile art.15 din Legea nr.146/1997 cu referire la art.117 din Legea nr.188/1999, cererile ce vizeaza drepturi ce decurg din raporturi de munca sunt scutite de plata taxei de timbru.
Retine Curtea ca, instanta de fond a raspuns totodata, tuturor apararilor formulate pe fondul cauzei de catre recurente, atunci cand in continutul hotararii facand referire la: "acordarea concediului suplimentar poate fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca activitatea prestata se desfasoara in conditii grele si periculoase", a aratat ca: " expertiza efectuata in cauza a constatat faptul ca activitatea desfasurata de catre reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice", si astfel, toti sunt indreptatiti sa beneficieze de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant.
Apreciaza Curtea ca, aceeasi concluzie a pronuntarii asupra tuturor apararilor formulate de recurente, rezulta si din examinarea de catre instanta de fond a pozitiei acestora ce au "recunoscut in mod constant, faptul ca aceasta activitate se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatate, fiindu-le acordat si dreptul de a beneficia de un spor salarial, prin Ordinul nr.525/2006 emis de Secretariatul General al Guvernului, precum si prin art.16 din OG nr.6/2007, mentinut prin OG nr.9/2008, OUG nr.1/2009 si OUG nr.31/2009, acte normative ce reglementeaza salarizarea functionarilor publici".
Cu privire la cel de-al doilea motiv de recurs, referitor la "parcurgerea procedurii prevazuta de Legea nr.31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore/zi si faptul ca, in prezent, intimatii nu mai beneficiaza de sporul pentru conditii vatamatoare", Curtea apreciaza in sensul respingerii ca nefondat a acestuia, intrucat:
Cu adresa nr.756/05.06.2008, intimatii au solicitat DJS acordarea concediului de odihna suplimentar pentru lucrul in conditii vatamatoare, cerere ce a fost respinsa cu adresa nr.757/05.06.2008, iar urmare adresei nr.1513/11.12.2008, formulata de intimati, prin care s-a solicitat recurentei DJS CONSTANTA aprobarea duratei efective a concediului suplimentar, recurenta a solicitat INS a dispune asupra cererii conform dispozitiilor cuprinse in HG nrt.250/1992, art.18 al.1, cerere ce a ramas fara nici un raspuns.
Retine Curtea ca, fata de masuratorile efectuate de Societatea Nationala de Radiocomunicatii evidentiate in buletinele de masuratori, inclusiv pentru DJS CONSTANTA, prin Ordinul nr.523/27.10.2006 emis de Secretariatul General al Guvernului, au fost acordate sporuri in cuantum de 10% din salariul de baza intimatilor, pentru conditii vatamatoare.
Prin sus-mentionatul ordin, s-a recunoscut explicit ca, toti functionarii publici ce-si desfasoara activitatea in incinta si sediul DJS CONSTANTA sunt indreptatiti a le fi acordat acest spor, deoarece desfasoara activitate intr-un loc de munca in care exista conditii vatamatoare.
Ulterior, retine Curtea ca, recurentul INS emite Ordinul nr.214/21.04.2009 prin care statueaza ca: "Avand in vedere politica restrangerii cheltuielilor bugetare si a fondurilor insuficiente alocate INS prin Legea bugetului de stat pe anul 2009" , dispune "Art.1 - Incepand cu data de 01.04.2009 inceteaza plata sporului pentru conditii vatamatoare de 10% acordat functionarilor publici_ din cadrul directiilor teritoriale de statistica subordonate".
In raport de succesiunea faptica a sus-mentionatelor acte emise de recurentele DJS CONSTANTA si INS , Curtea retine ca, Ordinul nr.214/21.04.2009 de incetare a aplicarii sporului stipulat prin Ordinul 523/27.10.2006, reprezinta o analiza a "politicii restrangerii cheltuielilor bugetare si a fondurilor insuficiente alocate INS prin Legea bugetului de stat pe anul 2009" si nicidecum constatarea ca s-ar fi schimbat ceva din conditiile de munca ale intimatilor.
Astfel cum rezulta din adresa nr.681537/06.05.2009 eliberata de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Dobrogea, Curtea retine ca, DIRECTIA JUDETEANA DE STATISTICA CONSTANTA detine "si in prezent, la etajul III al cladirii administrative situata in Municipiul Constanta, o statie de radio pe unde scurte, tip Kenwood TS 450S, putere 100W, instalata in aceasta locatie din anul 1972", imprejurare de fapt ce conduce la concluzia ca, conditiile de munca ale intimatilor nu s-au schimbat.
In referire la cel de-al treilea motiv de recurs privind prematuritatea cererii, Curtea apreciaza ca si acesta este nefondat, urmand a fi respins, atat timp cat, la dosarul cauzei se afla Buletinele de determinare prin expertizare a locurilor de munca, intocmite de ASPJ Constanta si supervizate de catre medicul de Medicina Muncii si de catre reprezentantul ITM Constanta, nr.47/28.09.2007, nr.48/30.09.2008 (filele 143-144 dos.fond), precum si Buletinul de masuratori al campului radioelectric nr.302/8203/27.05.2009 intocmit de Societatea Nationala de Radiocomunicatii, iar prin:
- Art.4 din HG nr.1136 se prevede ca:
"b) valori limita de expunere - sunt limitele de expunere la campuri electromagnetice care se bazeaza direct pe efectele cunoscute asupra sanatatii si pe consideratii biologice; respectarea acestor limite asigura protectia lucratorilor expusi la campuri electromagnetice impotriva oricarui efect nociv cunoscut asupra sanatatii;
c) valori de declansare a actiunii - nivelul parametrilor direct masurabili, exprimati in termeni de intensitate a campului electric €, de intensitate a campului magnetic (H), de inductie magnetica (B) si de densitate a puterii (S), incepand de la care trebuie sa fie luate una sau mai multe masuri prevazute in prezenta hotarare, respectarea valorilor de declansare a actiunii asigura respectarea valorilor limita de expunere relevante", iar in:
- Art.14 din HG nr.1136/2006 se prevede ca:
"Riscurile generate de expunerea la campuri electromagnetice trebuie sa fie eliminate sau reduse la minimum, tinandu-se seama de progresul tehnic si de existenta masurilor de control al riscului la sursa", pentru ca, in textele urmatoare sa se stipuleze:
- Art.15: "Reducerea riscurilor rezultate din expunerea la campuri electromagnetice se bazeaza pe principiile generale de prevenire prevazute de Legea nr.319/2006", si
- Art.16: "Pe baza evaluarii riscurilor, efectuata in conformitate cu art.7-13, atunci cand sunt depasite valorile de declansare a actiunii prevazute la art.5, angajatorul trebuie sa stabileasca si sa puna in aplicare un program de masuri tehnice si/sau organizatorice care urmaresc ca expunerea sa nu depaseasca valorile limita de expunere, tinandu-se seama, in special, de urmatoarele elemente:
f) limitarea duratei si a intensitatii expunerii".
Totodata, Curtea retine ca, legiuitorul a stipulat in continutul art.18 din HG nr.1136/2006, ca: "(1) In nici o situatie lucratorii nu trebuie sa fie expusi la valori ale campului electromagnetic care depasesc valorile limita de expunere", iar in
al.(1) "In afara concediului de odihna", al art.1 se stipuleaza ca:, "salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr.31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare".
Retine instanta ca, dispozitiile legale sus-citate se coroboreaza pe deplin cu concluziile expertizei tehnice judiciare efectuate in cauza (filele 190-195 dos.fond) si ale suplimentului acesteia (filele 229-231 dos.fond), si care constata faptul ca, activitatea prestata de intimatii reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice.
Drept urmare, Curtea apreciaza ca, in cauza sunt aplicabile disp.art.18 al.1 din HG nr.250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, potrivit carora: "In afara concediului de odihna, prevazut la art.1, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase, sau vatamatoare, ori lucreaza la locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr.31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediul de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare".
In atare situatie, avand in vedere ca, buletinele de determinare pentru expertizarea locurilor de munca atesta imprejurarea ca, intimatii presteaza o activitate vatamatoare, cu conditii deosebite la locul de munca, Curtea retine ca, in speta, este indeplinita conditia ceruta de art.3 al.1 din Legea nr.31/1991, si astfel, sustinerea intimatilor referitoare la faptul ca sunt functionari publici supusi Legii nr.188/1999 republicata, avand drepturi si obligatii cuprinse in aceasta lege, sunt fondate, deoarece, potrivit art.35 "(1) Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii".
Pentru toate considerentele sus-expuse, cum nu sunt motive pentru reformarea hotararii recurate, vazand si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea respinge recursurile, ca nefondate.
Art.18, art.19, art.21 - HG nr.250/1992
Art.4, art.14, art.15, art.16, art.18 - HG nr.1136/2006 Prin actiunea adresata Tribunalului Constanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal si inregistrata sub nr.4935/118/25.06.2008, reclamantii AG, AV , ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN, VC, BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE, in contradictoriu cu paratii DJS CONSTANTA si INS, au solicitat, ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratelor la acordarea unui concediu de odihna suplimentar intre 3-10 zile lucratoare, in raport cu prevederile art.18 alin.1 din HG nr.250/1992.
Motivand actiunea, reclamantii au sustinut ca, au calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, iar in raport cu activitatea prestata, Autoritatea de Sanatate Publica Constanta a determinat, prin expertiza efectuata la locurile de munca ale reclamantilor, ca acestia lucreaza in conditii de expunere la camp electromagnetic, conditiile de munca fiind de natura a afecta starea de sanatate a acestora.
S-a aratat ca, prin Ordinul nr.523/2006 emis de catre Secretariatul General al Guvernului, reclamantilor le-a fost acordat un spor pentru conditii vatamatoare de munca, in cuantum de 10% din salariul de baza, act normativ prin care s-a recunoscut faptul ca, activitatea acestora se desfasoara in conditii vatamatoare.
S-a sustinut ca, in raport cu aceste conditii vatamatoare in care reclamantii isi desfasoara activitatea, sunt indreptatiti a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, conform prevederilor art-18 din HG nr. 250/1992.
Prin intampinare, paratul INS , pe cale de exceptie a invocat lipsa calitatii procesuale pasive, lipsa procedurii prealabile si lipsa timbrajului aferent actiunii principale.
Pe fondul cauzei, s-a solicitat instantei respingerea actiunii promovata de catre reclamanti, ca nefondata, acordarea concediului suplimentar invocat de catre acestia putand fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca, activitatea prestata se desfasoara in conditii deosebite-vatamatoare, grele si periculoase, in urma constatarilor efectuate de catre inspectoratele teritoriale pentru protectia muncii.
Pe de alta parte, s-a sustinut ca, DJS CONSTANTA nu a sesizat conducerea INS cu o cerere privind aprobarea efectuarii de catre reclamanti a unui concediu de odihna suplimentar, pentru conditiile vatamatoare de munca in care acestia isi desfasoara activitatea.
Prin intampinare, parata DJS , pe cale de exceptie a invocat lipsa procedurii prealabile si lipsa timbrajului aferent actiunii principale.
Pe fondul cauzei, s-a solicitat instantei respingerea actiunii promovata de catre reclamanta, ca nefondata, acordarea concediului suplimentar invocat de catre reclamanti, putand fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca activitatea prestata de acestia se desfasoara in conditii deosebite, grele si periculoase, in urma constatarilor efectuate de catre inspectoratele teritoriale pentru protectia muncii.
Pe de alta parte, s-a sustinut ca reclamantii nu au sesizat parata cu o cerere privind aprobarea efectuarii unui concediu de odihna suplimentar, pentru conditiile vatamatoare de munca in care acestia isi desfasoara activitatea.
Procedand la solutionarea cauzei, instanta, a administrat, la solicitarea partilor proba cu inscrisuri si proba cu expertiza tehnica.
Prin Sentinta civila nr.919 din 11.08.2010, pronuntata de Tribunalul Constanta, in dosar nr.4935/118/2009, s-a respins, ca nefondata, actiunea promovata de reclamantii BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE si s-a admis actiunea promovata de reclamantii AG, AV, ARM , AG, BDE, BUAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMA, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC.
Prin aceeasi hotarare, au fost obligati paratii la acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant, precum si la plata catre reclamanti a sumei de 1.400 lei reprezentand cheltuieli de judecata-onorariu expert si onorariu avocat.
Prin Incheierea de sedinta din data de 03.02.2009, , instanta de fond a dispus respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului INS , exceptia netimbrarii actiunii si exceptia privind lipsa procedurii prealabile, ca nefondate, retinand in esenta ca:
- exceptia lipsei calitatii procesuale pasive - in raportul juridic dedus judecatii parata se legitimeaza procesual pasiv, datorita faptului ca este ordonator secundar de credit fata de recunoasterea si acordarea drepturilor banesti solicitate de reclamanti, precum si datorita obligatiei de a include in bugetele anuale a acestor cheltuieli;
- exceptia lipsei procedurii prealabile - procedura obligatorie prev.de art.7 al.1 din Legea nr.554/2004 este impusa numai in actiunile care au ca obiect anularea actului administrativ, iar in speta, reclamantii solicita obligarea paratei la acordarea unor drepturi;
- exceptia lipsei timbrajului - fata de dispozitiile art.15 din Legea nr.146/1997 cu referire la art.117 din Legea nr.188/1999, cererile ce vizeaza drepturi ce decurg din raporturi de munca sunt scutite de plata taxei de timbru.
Pe fondul cauzei, din analizarea inscrisurilor depuse (filele 312-313 dos.fond), instanta retine in esenta ca, reclamantii - AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC, detin calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, calitate in care s-a sustinut ca, acestia au dreptul de a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu prevederile art.18 din HG nr.250/1992.
Instanta de fond a retinut, de asemenea, ca intre reclamantii BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE si parata DJS Constanta nu mai exista in prezent raporturi de serviciu, considerente pentru care, solicitarea avuta privind acordarea unui concediu de odihna suplimentar este nefondata, conditiile de munca vatamatoare invocate, nemaifiind de actualitate, sens in care, instanta a dispus, pe fondul cauzei respingerea actiunii promovata de acesti reclamanti.
In raport cu prevederile art.35 din Legea nr.188/1998 - "Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii."
Potrivit art.18 din HG nr.250/1992 - "(1) In afara concediului de odihna, prevazut la art. 1, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr. 31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare. (2) Salariatii nevazatori si cei incadrati in grade de invaliditate beneficiaza de drepturile de concediu de odihna suplimentar prevazute la art. 2 alin. (2) si (3) din Legea nr. 6/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor. (3) Concediile de odihna acordate potrivit art. 1 din aceasta hotarare se cumuleaza cu cele stabilite la alin. (1) sau, dupa caz, la alin. (2) din prezentul articol.
Expertiza tehnica efectuata in cauza, (filele 190-195, 229-231 dos.fond), a constatat faptul ca, activitatea prestata de catre reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice.
Avand in vedere aceste aspecte, instanta de fond a constatat ca, reclamantii AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC sunt indreptatiti pentru activitatea desfasurata in conditii vatamatoare determinate de expunerea la radiatii electromagnetice, sa beneficieze de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant.
Instanta de fond a retinut de asemenea, ca pentru activitatea desfasurata de catre reclamanti, s-a recunoscut in mod constant, faptul ca, aceasta activitate se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatate, fiindu-le acordat si dreptul de a beneficia de un spor salarial, prin Ordinul nr.525/2006 emis de catre Secretariatul General al Guvernului, precum si prin art.16 din OG nr.6/2007, mentinut prin OG nr.9/2008, OUG nr.1/2009 si OUG nr.31/2009, acte normative ce reglementeaza salarizarea functionarilor publici.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs paratii DJS CONSTANTA si INS, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie, cu indicarea temeiului de drept prev.de art.3041 Cod pr.civila si urmatoarea motivatie in esenta:
- sentinta atacata nu aminteste in nici un fel despre motivele care au determinat instanta sa respinga apararile recurentelor, ceea ce "in baza prevederilor art.261 al.1 pct.5 Cod pr.civila, coroborate cu prevederile art.304 pct.5 Cod pr.civila, atrage nulitatea absoluta a hotararii si casarea acesteia", solicitand ca instanta de recurs sa procedeze la reaprecierea expertizei efectuate in cauza, constatand ca aceasta proba este neconcludenta;
- lipsit de relevanta este si faptul ca, instanta de fond a retinut ca "pentru activitatea desfasurata in conditii vatamatoare pentru sanatate reclamantii au dreptul de a beneficia de un spor salarial", aceasta deoarece: 1) reclamantii nu au parcurs procedura prevazuta de Legea nr.31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore /zi pentru salariatii care lucreaza in conditii vatamatoare, procedura diferita de cea impusa de art.16 din OG nr.6/2007 si 2) incepand cu data de 01.04.2009 (asa dupa cum rezulta din extrasele cartilor de munca ale reclamantilor) acestia nu mai beneficiaza de sporul pentru conditii vatamatoare;
- actiunea formulata de reclamanti implica si un aspect de prematuritate, deoarece in conformitate cu dis.art.19 si art.21 din HG nr.250/1992, coroborate cu disp.art.2 si art.3 al.1 din Legea nr.31/1991, durata efectiva a concediului suplimentar de odihna, trebuia sa fie aprobata de INS, dupa stabilirea categoriilor de personal, al activitatilor si locurilor de munca pentru care se acorda concediul suplimentar de odihna si dupa stabilirea de catre inspectoratele teritoriale de munca a existentei conditiilor vatamatoare la locurile de munca in cadrul DJS CONSTANTA, pe baza determinarilor din care sa rezulte depasirea limitelor prevazute de normele nationale de protectie a muncii, reclamantii neobtinand decat buletinul de determinare prin expertizarea locurilor de munca nr.48/30.09.2008 intocmit de un medic primar de medicina muncii.
Solicita admiterea recursurilor, cu cheltuieli de judecata.
Examinand actele si lucrarile dosarului, prin prisma criticilor aduse hotararii recurate, vazand si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea apreciaza in sensul respingerii recursurilor, ca nefondate, pentru urmatoarele considerente, in esenta:
Probatoriul administrat in cauza face dovada ca intimatii reclamanti AG, AV, ARM, AG, BDE, BAM, CF, CE, CD, CME, DA, DA, DMD, EAM, EH-H, FE, GCS, GI, ISD, IS, LI, LA, LG, LM, MF, MLA, MM, NM, ND, OM, PE, RS, SI, SI, SE, SG, SR, TO, TN, TN si VC, detin calitatea de functionari publici in cadrul DJS CONSTANTA, iar in ceea ce-i priveste pe intimatii reclamanti BE, CV, GV, HM, IM, ME si TGE nu mai detin calitatea de functionari publici in cadrul aceleiasi institutii, considerent pentru care, Curtea apreciaza ca, in mod legal si temeinic instanta de fond a dispus in sensul respingerii actiunii promovate, ca nefondata fata de acestia, atat timp cat, acordarea unui concediu de odihna suplimentar este o cerere nefondata.
Prin actiunea dedusa judecatii, intimatii reclamanti au solicitat a le fi recunoscut dreptul de a beneficia de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3 si 10 zile, in raport cu prevederile art.18 din HG nr.250/1992, sens in care instanta de fond s-a si pronuntat, de altfel.
Cel dintai motiv de recurs ce contine aceeasi motivatie, pentru ambele recurente, potrivit caruia "sentinta atacata nu ar cuprinde motivele ce au determinat instanta sa respinga apararile paratilor" este nefondat, apreciaza Curtea, atat timp cat, in speta, prin Incheierea de sedinta motivata din data de 03.02.2009, instanta de fond a dispus respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului INS, exceptia netimbrarii actiunii si exceptia privind lipsa procedurii prealabile, ca nefondate, retinand in esenta ca:
- exceptia lipsei calitatii procesuale pasive - in raportul juridic dedus judecatii parata se legitimeaza procesual pasiv, datorita faptului ca este ordonator secundar de credit fata de recunoasterea si acordarea drepturilor banesti solicitate de reclamanti, precum si datorita obligatiei de a include in bugetele anuale a acestor cheltuieli;
- exceptia lipsei procedurii prealabile - procedura obligatorie prev.de art.7 al.1 din Legea nr.554/2004 este impusa numai in actiunile care au ca obiect anularea actului administrativ, iar in speta, reclamantii solicita obligarea paratei la acordarea unor drepturi;
- exceptia lipsei timbrajului - fata de dispozitiile art.15 din Legea nr.146/1997 cu referire la art.117 din Legea nr.188/1999, cererile ce vizeaza drepturi ce decurg din raporturi de munca sunt scutite de plata taxei de timbru.
Retine Curtea ca, instanta de fond a raspuns totodata, tuturor apararilor formulate pe fondul cauzei de catre recurente, atunci cand in continutul hotararii facand referire la: "acordarea concediului suplimentar poate fi dispusa doar in conditiile in care se stabileste ca activitatea prestata se desfasoara in conditii grele si periculoase", a aratat ca: " expertiza efectuata in cauza a constatat faptul ca activitatea desfasurata de catre reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice", si astfel, toti sunt indreptatiti sa beneficieze de acordarea unui concediu de odihna suplimentar, intre 3-10 zile, in raport cu vechimea in munca a fiecarui reclamant.
Apreciaza Curtea ca, aceeasi concluzie a pronuntarii asupra tuturor apararilor formulate de recurente, rezulta si din examinarea de catre instanta de fond a pozitiei acestora ce au "recunoscut in mod constant, faptul ca aceasta activitate se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatate, fiindu-le acordat si dreptul de a beneficia de un spor salarial, prin Ordinul nr.525/2006 emis de Secretariatul General al Guvernului, precum si prin art.16 din OG nr.6/2007, mentinut prin OG nr.9/2008, OUG nr.1/2009 si OUG nr.31/2009, acte normative ce reglementeaza salarizarea functionarilor publici".
Cu privire la cel de-al doilea motiv de recurs, referitor la "parcurgerea procedurii prevazuta de Legea nr.31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore/zi si faptul ca, in prezent, intimatii nu mai beneficiaza de sporul pentru conditii vatamatoare", Curtea apreciaza in sensul respingerii ca nefondat a acestuia, intrucat:
Cu adresa nr.756/05.06.2008, intimatii au solicitat DJS acordarea concediului de odihna suplimentar pentru lucrul in conditii vatamatoare, cerere ce a fost respinsa cu adresa nr.757/05.06.2008, iar urmare adresei nr.1513/11.12.2008, formulata de intimati, prin care s-a solicitat recurentei DJS CONSTANTA aprobarea duratei efective a concediului suplimentar, recurenta a solicitat INS a dispune asupra cererii conform dispozitiilor cuprinse in HG nrt.250/1992, art.18 al.1, cerere ce a ramas fara nici un raspuns.
Retine Curtea ca, fata de masuratorile efectuate de Societatea Nationala de Radiocomunicatii evidentiate in buletinele de masuratori, inclusiv pentru DJS CONSTANTA, prin Ordinul nr.523/27.10.2006 emis de Secretariatul General al Guvernului, au fost acordate sporuri in cuantum de 10% din salariul de baza intimatilor, pentru conditii vatamatoare.
Prin sus-mentionatul ordin, s-a recunoscut explicit ca, toti functionarii publici ce-si desfasoara activitatea in incinta si sediul DJS CONSTANTA sunt indreptatiti a le fi acordat acest spor, deoarece desfasoara activitate intr-un loc de munca in care exista conditii vatamatoare.
Ulterior, retine Curtea ca, recurentul INS emite Ordinul nr.214/21.04.2009 prin care statueaza ca: "Avand in vedere politica restrangerii cheltuielilor bugetare si a fondurilor insuficiente alocate INS prin Legea bugetului de stat pe anul 2009" , dispune "Art.1 - Incepand cu data de 01.04.2009 inceteaza plata sporului pentru conditii vatamatoare de 10% acordat functionarilor publici_ din cadrul directiilor teritoriale de statistica subordonate".
In raport de succesiunea faptica a sus-mentionatelor acte emise de recurentele DJS CONSTANTA si INS , Curtea retine ca, Ordinul nr.214/21.04.2009 de incetare a aplicarii sporului stipulat prin Ordinul 523/27.10.2006, reprezinta o analiza a "politicii restrangerii cheltuielilor bugetare si a fondurilor insuficiente alocate INS prin Legea bugetului de stat pe anul 2009" si nicidecum constatarea ca s-ar fi schimbat ceva din conditiile de munca ale intimatilor.
Astfel cum rezulta din adresa nr.681537/06.05.2009 eliberata de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Dobrogea, Curtea retine ca, DIRECTIA JUDETEANA DE STATISTICA CONSTANTA detine "si in prezent, la etajul III al cladirii administrative situata in Municipiul Constanta, o statie de radio pe unde scurte, tip Kenwood TS 450S, putere 100W, instalata in aceasta locatie din anul 1972", imprejurare de fapt ce conduce la concluzia ca, conditiile de munca ale intimatilor nu s-au schimbat.
In referire la cel de-al treilea motiv de recurs privind prematuritatea cererii, Curtea apreciaza ca si acesta este nefondat, urmand a fi respins, atat timp cat, la dosarul cauzei se afla Buletinele de determinare prin expertizare a locurilor de munca, intocmite de ASPJ Constanta si supervizate de catre medicul de Medicina Muncii si de catre reprezentantul ITM Constanta, nr.47/28.09.2007, nr.48/30.09.2008 (filele 143-144 dos.fond), precum si Buletinul de masuratori al campului radioelectric nr.302/8203/27.05.2009 intocmit de Societatea Nationala de Radiocomunicatii, iar prin:
- Art.4 din HG nr.1136 se prevede ca:
"b) valori limita de expunere - sunt limitele de expunere la campuri electromagnetice care se bazeaza direct pe efectele cunoscute asupra sanatatii si pe consideratii biologice; respectarea acestor limite asigura protectia lucratorilor expusi la campuri electromagnetice impotriva oricarui efect nociv cunoscut asupra sanatatii;
c) valori de declansare a actiunii - nivelul parametrilor direct masurabili, exprimati in termeni de intensitate a campului electric €, de intensitate a campului magnetic (H), de inductie magnetica (B) si de densitate a puterii (S), incepand de la care trebuie sa fie luate una sau mai multe masuri prevazute in prezenta hotarare, respectarea valorilor de declansare a actiunii asigura respectarea valorilor limita de expunere relevante", iar in:
- Art.14 din HG nr.1136/2006 se prevede ca:
"Riscurile generate de expunerea la campuri electromagnetice trebuie sa fie eliminate sau reduse la minimum, tinandu-se seama de progresul tehnic si de existenta masurilor de control al riscului la sursa", pentru ca, in textele urmatoare sa se stipuleze:
- Art.15: "Reducerea riscurilor rezultate din expunerea la campuri electromagnetice se bazeaza pe principiile generale de prevenire prevazute de Legea nr.319/2006", si
- Art.16: "Pe baza evaluarii riscurilor, efectuata in conformitate cu art.7-13, atunci cand sunt depasite valorile de declansare a actiunii prevazute la art.5, angajatorul trebuie sa stabileasca si sa puna in aplicare un program de masuri tehnice si/sau organizatorice care urmaresc ca expunerea sa nu depaseasca valorile limita de expunere, tinandu-se seama, in special, de urmatoarele elemente:
f) limitarea duratei si a intensitatii expunerii".
Totodata, Curtea retine ca, legiuitorul a stipulat in continutul art.18 din HG nr.1136/2006, ca: "(1) In nici o situatie lucratorii nu trebuie sa fie expusi la valori ale campului electromagnetic care depasesc valorile limita de expunere", iar in
al.(1) "In afara concediului de odihna", al art.1 se stipuleaza ca:, "salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare, ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr.31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare".
Retine instanta ca, dispozitiile legale sus-citate se coroboreaza pe deplin cu concluziile expertizei tehnice judiciare efectuate in cauza (filele 190-195 dos.fond) si ale suplimentului acesteia (filele 229-231 dos.fond), si care constata faptul ca, activitatea prestata de intimatii reclamanti se desfasoara in conditii vatamatoare pentru sanatatea acestora, conditiile vatamatoare fiind determinate de expunerea in camp de radiatii electromagnetice.
Drept urmare, Curtea apreciaza ca, in cauza sunt aplicabile disp.art.18 al.1 din HG nr.250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, potrivit carora: "In afara concediului de odihna, prevazut la art.1, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase, sau vatamatoare, ori lucreaza la locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr.31/1991, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediul de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3-10 zile lucratoare".
In atare situatie, avand in vedere ca, buletinele de determinare pentru expertizarea locurilor de munca atesta imprejurarea ca, intimatii presteaza o activitate vatamatoare, cu conditii deosebite la locul de munca, Curtea retine ca, in speta, este indeplinita conditia ceruta de art.3 al.1 din Legea nr.31/1991, si astfel, sustinerea intimatilor referitoare la faptul ca sunt functionari publici supusi Legii nr.188/1999 republicata, avand drepturi si obligatii cuprinse in aceasta lege, sunt fondate, deoarece, potrivit art.35 "(1) Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii".
Pentru toate considerentele sus-expuse, cum nu sunt motive pentru reformarea hotararii recurate, vazand si dispozitiile art.312 Cod pr.civila, Curtea respinge recursurile, ca nefondate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Primari; primarii; Raporturi de munca
Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014
