InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Anulare decizie imputatie emisa de autoritatea publica. Contract colectiv de munca.

(Decizie nr. 564/CA/ din data de 20.09.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Contracte de munca; Primari; primarii | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

                                        Art.1 al.1, art.8, art.12, art.24 - Legea nr.130/1996
                                        Art.238, art.243 - Codul muncii
                                        Art.72 - Legea nr.188/1995

Prin cererea adresata acestei instante si inregistrata sub nr.1195/88/2010 reclamantii C.V. s.a. au solicitat in contradictoriu cu paratul Primarul or. Isaccea, anularea dispozitiilor de imputare nr.318-336 din 30 martie 2010 emise de Primarul or. Isaccea.
In motivarea actiunii, reclamantii au aratat ca sunt functionari publici in cadrul Primariei or. Isaccea, iar prin imputatiile emise, paratul pretinde ca au produs un prejudiciu institutiei incasand drepturi salariale necuvenite, fara a exista temei legal pentru acordarea acestora.
Reclamantii mai arata ca aceste drepturi au fost platite in baza Acordului/Contractului colectiv de munca incheiat intre Consiliul Local al or. Isaccea, reprezentat prin Primarul orasului Isaccea si Sindicatul salariatilor din Administratia Locala Isaccea, in care s-au prevazut drepturi speciale constand in sume pentru mentinerea sanatatii si securitatii muncii, achizitionarea tinutei vestimentare conform cerintelor impuse de Codul de conduita al functionarului public, astfel ca imputarea acestor sume este nelegala.
In dovedirea actiunii, reclamantii au depus la dosarul cauzei dispozitiile emise si o serie de inscrisuri.
Paratul a depus la dosarul cauzei intampinare.
Prin sentinta civila nr.1291/07.05.2010, Tribunalul Tulcea a admis contestatia formulata de reclamantii C.V. s.a. - functionari publici din SINDICATUL F. AL SALARIATILOR DIN CADRUL PRIMARIEI ISACCEA, in contradictoriu cu paratul PRIMARUL ORASULUI ISACCEA si a anulat dispozitiile de imputare nr.318/30 martie 2010, nr.319/30 martie 2010, nr.320/30 martie 2010, nr.321/30 martie 2010, nr.322/30 martie 2010, nr.323/30 martie 2010, nr.324/30 martie 2010, nr.325/30 martie 2010, nr.326/30 martie 2010, nr.327/30 martie 2010, nr.328/30 martie 2010, nr.329/30 martie 2010, nr.330/30 martie 2010, nr.331/30 martie 2010, nr.332/30 martie 2010, nr.333/30 martie 2010, nr.334/30 martie 2010, nr.335/30 martie 2010 si nr.336/30 martie 2010 emise de Primarul or. Isaccea, jud. Tulcea, ca netemeinice si nelegale.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut ca, potrivit Acordului/Contractului colectiv de munca pentru anul 2007 si inregistrat la Directia de Munca Solidaritate Sociala si Familie Tulcea sub nr.7/628/12.01.2007, functionarii publici si personalul contractual au beneficiat de sume pentru achizitionarea unei tinute decente si asigurarea unei imagini corespunzatoare in raport cu publicul si institutia cu care colaboreaza, precum si sume de bani pentru hrana si medicamente, conform prevederilor art.32 din Acordul/Contractul colectiv de munca, sume ce au fost bugetate si aprobate de catre Consiliul Local, pentru anul 2007, prin H.C.L. nr.4/2007, iar pentru anul 2008 prin H.C.L. nr.3/2008.
Art.1 alin.1 din Legea nr.130/1996 stipuleaza ca “un contract colectiv de munca este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala pe de o parte si salariatii, reprezentati prin sindicate prin in alt mod prevazut de lege de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea_", iar clauzele contractelor colective de munca pot fi stabilite numai in limitele si conditiile prevazute de prezenta lege.
Conform art.12 alin.1 din acelasi act normativ, contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare, insa prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, aceleasi dispozitii fiind cuprinse si in art.3 alin.2 din contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007-2010.
Interpretand per a contrario dispozitiile mentionate, rezulta ca prin contractele/acordurile colective de munca pot fi negociate, clauzele referitoare la drepturile a caror acordare si al caror cuantum nu sunt stabilite prin dispozitii legale.
Pe de alta parte, folosind acelasi principiu in interpretarea prevederilor art. 3 alin. 3 din contractul colectiv de munca unic la nivel national, precum si ale art. 82 alin. 2 din Legea nr. 130/1996, potrivit cu care contractele colective de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de munca incheiate la nivel superior, se impune concluzia ca se pot negocia clauze care sa acorde salariatilor mai mult decat s-a prevazut in contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior.
In acest sens sunt si prevederile art. 238 alin. 3 din Codul Muncii, cu care se completeaza Legea nr.188/1995, care statueaza ca, la incheierea contractului colectiv de munca, dispozitiile legale referitoare la drepturile salariatilor au un caracter minimal.
In aceste conditii, acordarea drepturilor speciale nu este nelegala din moment ce nu exista nici un text de lege care sa o interzica, ci, dimpotriva, drepturile stabilite prin lege constituie un minim dincolo de care, in raporturile juridice dintre partile sociale, intervine principiul liberei negocieri.
Un argument in plus il constituie si art. 72 din Legea nr.188/1995 potrivit cu care autoritatile si institutiile publice pot incheia anual, in conditiile legii, acorduri cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau ai reprezentantei functionarilor publici care sa cuprinda numai masuri referitoare la constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, sanatatea si securitatea in munca__.., de unde rezulta ca autoritatile locale sunt autorizate sa dispuna de sumele locale alocate pentru imbunatatirea conditiilor la locul de munca, precum si cele pentru sanatate si securitatea muncii.
Prevederile art. 30 din acordul colectiv de munca se circumscriu notiunii de "imbunatatire a conditiilor la locul de munca", partile angajate in negociere cazand de acord cu privire la faptul ca suplimentarile in discutie sunt necesare dezvoltarii conditiilor de munca.
Nu trebuie omise in acest context nici depozitiile Conventiei OIM nr.154/1981 privind promovarea negocierii colective care, prin art.5, impune ca negocierea colectiva sa fie posibila pentru toti cei vizati prin conventie (art.1), iar negocierea ca poate asupra fixarii conditiilor de munca si angajarii, si/sau reglementarii relatiilor intre cei ce angajeaza sau organizatiile lor si una sau mai multe organizatii ale lucratorilor.
Prin urmare, o restrangere de orice natura cu privire la drepturile care pot fi negociate contravine dispozitiilor O.I.M.
Mai mult, obligatiile decurgand din contractul colectiv de munca nu puteau fi incalcate intrucat acesta a devenit opozabil si in acelasi timp, obligatoriu pentru partile contractului, potrivit art. 243 din Codul Muncii si art. 30 alin. 1 din Legea nr. 130/1996, iar obligativitatea executarii contractului colectiv de munca deriva si din prevederile Conventiei O.I.M. nr. 131/1970, dupa cum s-a aratat, pe langa faptul ca alin. 2 al ambelor articole prevede atragerea raspunderii partilor care se fac vinovate de neindeplinirea obligatiilor avansate prin contractul colectiv de munca.
          Potrivit art. 8 din Legea nr. 130/1996, clauzele din contractele colective se stabilesc in limitele si in conditiile prevazute de lege, iar clauzele negociate cu incalcarea dispozitiilor legale sunt lovite de nulitate absoluta (art. 24 alin. 1), nulitate care se constata de instanta competenta, la cererea partii interesate (art. 24 alin. 2 din Legea nr. 130/1996).
Fata de aceste considerente, instanta a admis actiunea contestatorilor si a dispus anularea dispozitiilor de imputare.
Impotriva acestei hotarari, a declarat recurs paratul Primarul orasului Isaccea, solicitand admiterea acestuia si modificarea sentintei in sensul respingerii actiunii ca nefondata.
Arata ca aceste dispozitii au fost emise ca urmare a masurilor dispuse de Curtea de Conturi, care, in urma controlului efectuat la Primaria orasului Isaccea, a constatat ca in anii 2007-220088, aceasta a acordat nelegal salariatilor sai, functionari publici si personal contractual drepturi speciale.
Instanta de fond nu a tinut cont ca acordurile colective si contractele de munca incheiate intre Primaria Orasului Isaccea si Sindicatul "F" al angajatilor Primariei Isaccea, pentru anii 2007-2008, nu au baza legala in ce priveste acordarea de sume ca drepturi speciale, acestea neputand face obiectul contractelor/acordurilor colective de munca incheiate la nivelul institutiilor publice.
Sumele nu au fost impozitate sub nici o forma si asupra lor nu au fost calculate contributii la asigurari sociale.
Considera ca este atributul legiuitorului sa stabileasca atat categoria de drepturi salariale, partea fixa si partea variabila a salariului, cat si cuantumul acestuia.
Mai arata ca instanta de fond a omis faptul ca in acordurile colective nu pot fi inscrise clauze ce stabilesc drepturi suplimentare fata de cele reglementate de lege, potrivit art.24 si art.25 din Hotararea de Guvern privind acordurile colective de munca.
Recurentul si-a intemeiat recursul pe disp.art.304 pct.9 Cod procedura civila.
Analizand toate criticile formulate, Curtea retine urmatoarele:
Contractul colectiv de munca este, potrivit art.1 din Legea nr.130/1996, "conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca".
In conf.cu art.12 al.1 din lege, “contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale".
Asadar, nulitatea absoluta intervine daca s-au stipulat clauze contrare ordinii publice sau prin care se stabilesc drepturi inferioare fata de normele legale si contractele detinute la nivel superior ori, in sfarsit, daca s-au inserat clauze prin care se depaseste maximul legal admis al obligatiilor pentru salariati.
Contractul colectiv de munca este izvor de drept in acceptiunea normativa, cu exceptia raporturilor juridice de munca individuale.
Conform art.12 al.2 din Legea nr.130/1996, contractele colective de munca se pot incheia si in cazul salariatilor institutiilor bugetare.
Dar, tinand seama de specificul finantarii unitatilor si institutiilor publice (de la buget), nu se pot negocia prin contracte colective clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale (salariu de baza, sporuri, durata concediului de odihna, etc.).
In concluzie, cu exceptia acestor drepturi, alte aspecte pot fi negociate, respectiv: fie drepturi reglementate legal al caror cuantum nu a fost insa precizat, fie drepturi integral noi, nereglementate de lege.
Contractele colective de munca isi produc efectele de la data inregistrarii lor.
Contractele de munca nu vor fi inregistrate daca (art.26 al.1 din Legea nr.130/1996):
a) sunt incheiate fara a se fi precizat unitatile in care se aplica clauzele lor;
b) partile nu fac dovada indeplinirii cerintelor de reprezentativitate;
c) nu sunt semnate de toti reprezentantii partilor la negociere.
Legea, in art.27, stabileste in mod expres faptul ca, la inregistrarea contractelor colective de munca, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau, dupa caz, directiile generale teritoriale de munca si protectie sociala vor verifica daca acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art. 8.
In situatie in care exista clauze care sunt sanctionate cu nulitatea absoluta, aceste institutii au obligatia de a sesiza organele de jurisdictie in vederea desfiintarii lor.
In cauza de fata, ne aflam in prezenta unui contract colectiv de munca incheiat intre Consiliul Local al orasului Isaccea, in calitate de angajator si Sindicatul "F" al Salariatilor din Administratia Locala Isaccea, in calitate de reprezentant al salariatilor, iar sumele respective au fost aprobate de catre Consiliul local si prevazute ca si cheltuieli in bugetul de venituri si cheltuieli.
Deci, acordarea acestor sume are ca temei legal, contractul colectiv de munca si actul aditional la acesta, cu aplicabilitate pentru anii 2007-2008.
De retinut ca toate sumele au fost platite in baza unor hotarari ale Consiliului local in fiinta, respectiv in baza prevederilor contractului colectiv de munca.
Ori, potrivit art.36 al.4 lit.a din Legea nr.215/2001, consiliul local este cel care aproba bugetul local, virarile de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare, contul de incheiere a exercitiului bugetar, iar in sensul dispus de art.77 din lege, aducerea la indeplinire a acestor hotarari revine primariei, constituita ca structura functionala cu activitate permanenta.
Se impune mentionarea si a art.4 din O.U.G.45/2003 privind finantele publice locale care, la art.1,2,3 si 4, statueaza ca: prin aprobarea bugetelor prevazute se autorizeaza, pentru anul bugetar, veniturile si cheltuielile bugetare, dupa caz, iar sumele aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute, in cadrul carora se angajeaza, se ordonanteaza si se efectueaza plati, reprezinta limite maxime care nu pot fi depasite.
Consecintele angajarii si utilizarii creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate, atrag raspunderea celor vinovati, in conditiile legii.
In raport de limitele competentei sale Curtea constata ca toate criticile aduse solutiei instantei de fond sunt neintemeiate.
Pe cale de consecinta, in conf.cu art.312 al.1 Cod procedura civila, recursul va fi respins ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca; Primari; primarii

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014