InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Actiune avand ca obiect refuzul nejustificat al autoritatii de a pune la dispozitia unei persoane aflate in executarea pedepselor privative de libertate a unei serii de acte normative considerate ca facand parte din categoria informatiilor de interes...

(Decizie nr. 185/CA din data de 16.03.2011 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Chemare in judecata (actiuni; cereri) | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

                                                                Art.2, art. 6 - Legea nr.544/2001
                                                                Art.41, art.43 - Legea nr.275/2006

                                            
Prin cererea formulata la data de 14.09.2010 si inregistrata la Tribunalul Tulcea sub nr.3292/88/2010, reclamantul G.S a chemat in judecata pe paratii F.I, in calitate de Director al Penitenciarului T. si D.I, in calitate de Sef sectie detinere interioara in Penitenciarul T. pentru a fi obligati sa ii puna la dispozitie mai multe acte normative si decizii ale Directorului General al ANP.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca a solicitat Directorului Penitenciarului T. cu cererea inregistrata sub nr.1375 din 19.07.2010, sa ii puna la dispozitie contra cost mai multe documente de interes public si documente privind executarea pedepselor privative de libertate, insa nu i s-a dat curs solicitarii.
Prin sentinta civila nr.2738/04.11.2010 pronuntata de Tribunalul Tulcea s-a respins actiunea ca nefondata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta a retinut ca, prin cererea inregistrata sub nr.1375/19.07.2010 reclamantul a solicitat conducerii Penitenciarului T. sa ii acorde contra cost mai multe acte normative, respectiv: Legea nr.544 din 2001 privind liberul acces la informatiile de interes public; Legea nr.546 din 14 octombrie 2002 privind gratierea si procedura acordarii gratierii; Legea nr.27 din 13 ianuarie 2003 pentru infiintarea comunei T., judet B., prin reorganizarea comunei B.; Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale; Ordinul nr.340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale; Legea nr.687/2006 - Ordin al ministrului justitiei - nu exista; Legea nr.349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun; Legea nr.61/1991 pentru sanctionarea faptelor de  calcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice; Hotararea Guvernului nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public; HG nr.1897 din 2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr.275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal; Ordonanta nr.244 din 2002 - nu exista; Deciziile directorului general al ANP nr.430/2006, nr.323/2009 (abrogata prin Decizia ANP nr.430/2009) si nr.499/2007. 
  A motivat prima instanta ca, in conformitate  cu prevederile Legii nr.544 din 2001, prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei. Astfel, actele normative emise de Parlament, Guvern sau ministere solicitate nu fac parte din informatiile de interes public pe care paratii aveau obligatia sa le comunice in baza Legii nr.544/2001. In conformitate cu prevederile art.5 alin. (1) lit.a) coroborate cu dispozitiile art.5 alin. (5) din acelasi act normativ, accesul la informatiile de interes public care privesc organizarea si functionarea institutiilor publice se realizeaza prin afisarea sau prin consultarea la sediul unitatii.
La sustinerea reclamantului potrivit cu care i-a fost incalcat dreptul la informatiile de interes public prevazut de art.41 din Legea nr.275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispune de organele judiciare in cursul procesului penal, instanta a considerat ca paratii nu aveau obligatia de a pune la dispozitia persoanelor private de libertate decat actele normative prevazute la art.43, respectiv cele care privesc numai executarea pedepselor private de libertate si liberul acces la informatiile de interes public, respectiv: prevederile Codului penal si ale Codului de procedura penala referitoare la executarea pedepselor privative de libertate, prezenta lege, regulamentul de aplicare a dispozitiilor acesteia, ordinele emise in temeiul legii, Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si Hotararea Guvernului nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, precum si regulamentul de ordine interioara a penitenciarului; aceste acte sunt puse la dispozitie persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, in limba romana sau in limba pe care o inteleg, imediat dupa primirea in penitenciar, in locuri accesibile.
Accesul la actele normative enuntate mai sus se realizeaza in doua moduri: la venirea in penitenciar, prin aducerea la cunostinta a actelor normative prevazute la art.43 din Legea nr.275/2006. In acest sens, reclamantului i-au fost puse la dispozitie prevederile Codului penal si ale Codului de procedura penala referitoare la executarea pedepselor private de libertate, ale Legii nr.275/2006 si regulamentul de aplicare a dispozitiilor acesteia, ordinele emise in temeiul legii, Legea nr.nr.544/2001 si HG nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001 prin intermediul mapei de camera. Mapa de camera reprezinta un dosar in care sunt actele normative mai sus mentionate si care este permanent la dispozitia persoanelor private de libertate; la primirea in unitatile penitenciare se incheie un proces-verbal cu privire la faptul ca i-au fost puse  la dispozitie actele normative enuntate mai sus si ca le are la dispozitie prin intermediul mapei de camera. Un astfel de proces-verbal a fost incheiat si cu reclamantul la data de 08.07.2010 cu ocazia primirii in Penitenciarul T.; in timpul detentiei, fiecare persoana privata de libertate poate solicita accesul oricand la textele actelor normative enumerate mai sus la supraveghetorul sectiei care le are la dispozitie.
Reclamantul a uzat de cele doua moduri de acces la informatiile la care are acces potrivit legii.
Instanta a retinut ca nu exista obligatia legala a paratilor de a-i furniza reclamantului copii ale actelor normative solicitate prin cererea nr.1375 din 19 iulie 2010 deoarece acestea nu sunt informatii de interes public astfel cum le defineste Legea nr.544/2001.
Impotriva sentintei mentionate a declarat recurs reclamantul G.S , care a criticat hotararea pronuntata de instanta de fond ca fiind nelegala.
A sustinut recurentul ca, in sedinta din 21.10.2010 s-a discutat de Legea nr.544/2001, iar in incheiere s-a consemnat cu totul altceva, respectiv Legea nr.554/2004.
           A aratat ca, paratii nu au aplicat legea din 2001 si pana in anul 2010, si ca nu sunt afisate legile, ci numai Legea nr.275/2006, care se gaseste la supraveghetor si nicidecum Legea nr.275/2005, cum s-a consemnat in incheiere.
Invedereaza instantei ca, la intrarea in penitenciar, cadrele desemnate ii pun pe detinuti sa semneze ca au luat cunostinta de acele acte normative de la art.43 din Legea nr.275/2006 nu si pentru faptul ca au primit acele acte aceasta fiind si situatia sa. Astfel, a intrat in posesia unora din acte in luna octombrie 2010 la Spitalul PNT C., contract cost.
Mai arata ca, in hotarare, se mentioneaza Legea nr.544/2001 art.5 alin.1 lit.a, coroborate cu dispozitiile art.5 alin.5 din acelasi act normativ, insa nu a solicitat acte normative prevazute la acest articol. A solicitat acte normative emise de autoritati si institutii publice prevazute la art.2 din Legea nr.544/2001, aducand la cunostinta ca Guvernul Romaniei, Camera Deputatilor, Senatul Romaniei, Parlamentul Romaniei, conform art.2 din Legea nr.544/2001 sunt autoritati si institutii publice, deoarece utilizeaza resurse financiare publice, aceste institutii functioneaza si utilizeaza bani pentru autofinantare si investitii, utilizeaza bani publici, banii contribuabililor la bugetul de stat. In consecinta, art.1 din Legea nr.544/2001 prevede ca accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul Romaniei.
Conform art.15 din Legea nr.275/2006 ANP este institutie publica, iar potrivit art.8 alin.1 din Hot. 1897/2006 penitenciarele sunt subordonate ANP. In art.2 din Legea nr.544/2001 lit.a se precizeaza ca prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate publica, orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale. Deci Penitenciarul T. este institutie care se subordoneaza ANP, care este institutie publica.
A mai sustinut recurentul ca toate penitenciarele, ca institutii publice, au obligatia conform art.6 alin.1 si 2 din Legea nr.544/2001 sa puna la dispozitie persoanelor private de libertate orice informatie solicitata, cu exceptia celor prevazute la art.12 din Legea nr.544/2001, precizand ca nu a solicitat acte normative exceptate conform art.12. Mai arata ca ANP are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru asigurarea aplicarii dispozitiilor legale privind liberul acces la informatiile de interes public pentru persoanele aflate in executarea pedepselor privative de liberate, in conformitate cu art.41 alin.3 din Legea nr.275/2006. Alin. 4 al aceluiasi art. prevede ca informatiile de interes public in penitenciar se realizeaza si prin publicatii, emisiuni radiofonice si televizate sau prin orice alte mijloace autorizate de catre administratia penitenciarului: in Penitenciarul T. la nicio camera nu este si nu functioneaza niciun difuzor. Exista difuzoare numai la curtea de plimbare la care se asculta KISS FM. In camera in care locuieste din 22.11.2010, conducerea nu vrea sa-i dea televizor, nu a primit nicio revista din 2008. Din luna septembrie au inceput sa dea cate un ziar pentru ca este Adevarul de seara care este gratuit.
Mai arata recurentul ca, in privinta ROI si a mapei de camera pe care le-a depus in instanta ca proba, a dorit sa dovedeasca ce exista in mapa de camera. A primit si raport pentru ca a trimis acele acte din mapa de camera, conform art.13 din Legea nr.544/2001.
Intimatul parat Directorul Penitenciarului T. - F.I, legal citat, a depus la dosar intampinare, prin care a solicitat respingerea recursului declarat de recurentul reclamant ca nefondat si mentinerea sentintei pronuntate de instanta de fond ca fiind legala si temeinica.
          Analizand cauza sub aspectul motivelor invocate, Curtea constata ca recursul este nefondat.
          Astfel, actiunea reclamantului vizeaza refuzul nejustificat al paratilor, director al Penitenciarului T. si, respectiv, Sef sectie detinere interioara in cadrul Penitenciarului T.de a pune la dispozitia reclamantului o serie de acte normative, considerate ca facand parte din categoria informatiilor de interes public.
          Art.2 lit.i din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, defineste refuzul nejustificat de a solutiona o cerere ca fiind exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei persoane, iar excesul de putere este definit la lit.n a aceluiasi articol si reprezinta exercitarea dreptului de apreciere al autoritatilor publice prin incalcarea limitelor competentei prevazute de lege sau prin incalcarea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
         In cauza, reclamantul a invocat incalcarea dreptului sau de a avea acces la informatiile de interes public, drept recunoscut, atat de Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cat si de Legea nr.275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
         Curtea constata ca, instanta de fond a analizat in mod corect limitele in care dreptul pretins a fi vatamat poate fi exercitat, apreciind in mod legal si temeinic ca, fata de ceea ce reclamantul a solicitat, refuzul paratilor este unul justificat.
          Astfel, art.6 din Legea nr.544/2001 consacra dreptul oricarei persoane de a solicita si obtine de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public, precum si obligatia corelativa a autoritatilor si institutiilor publice de a asigura persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
          Art.2 lit.b din lege stabileste ca prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei, iar la art.5 alin.1 lit. a se prevede ca "Fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes public: actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice"
           In acord cu dispozitiile mentionate, care constituie de altfel cadrul normativ general in care se exercita dreptul de a avea acces la informatii de interes public, art.41 din Legea nr.275/2006 reglementeaza, in mod special,  dreptul persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate de a avea acces la informatiile de interes public, stabilindu-se totodata ca "accesul persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate la informatiile de interes public se realizeaza in conditiile legii".
          In ceea ce priveste obligatia de a comunica acte normative, aceasta se reduce la actele care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice, iar la art.43 din lege se enumera dispozitiile legale si documentele pe care penitenciarul este tinut sa le puna la dispozitia persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate, precum si modalitatile in care se realizeaza accesul la informatii.
          Prin urmare, recurentul reclamant nu are dreptul de a solicita orice acte normative, ci doar acelea prevazute de lege, iar paratii au obligatia de a furniza doar acele informatii care se incadreaza in dispozitiile legale. Ori, astfel cum a retinut si prima instanta, conform procesului verbal incheiat, recurentul reclamant a fost informat in legatura cu actele normative prevazute la art.43 din Legea nr.275/2006.
         Curtea apreciaza ca celelalte sustineri ale recurentului, referitoare la modul in care se respecta drepturile detinutilor in penitenciar nu pot fi analizate de instanta de contencios administrativ, fiind in caderea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, astfel cum se prevede in art.39 din Legea nr.275/2006.
         Pentru considerentele expuse, apreciind ca motivele invocate de recurent sunt nefondate, urmeaza a respinge recursul ca atare, in baza art.312 alin.1 Cod procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Chemare in judecata (actiuni; cereri)

Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014
Competenta generala a instantelor romane. Termenul de recurs. Identificarea, in cazul muncii pe platforme petroliere mobile, a locului "in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea", la care se refera art. 19 pct. 2 lit. a) din Regulamentu - Decizie nr. 181/CM din data de 10.06.2014
Competenta generala a instantelor romane in contractele de munca incheiate cu un angajator dintr-un stat membru UE. Incidenta art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 44/2001. - Decizie nr. 182/CM din data de 10.06.2014