Fond funciar –obligatie de a face;daune cominatorii-respinse
(Sentinta civila nr. 3457 din data de 27.04.2010 pronuntata de Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti)Sentinta civila nr.3457/27.04.2010
Fond funciar –obligatie de a face;daune cominatorii-respinse
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 31.03.2010, reclamantii IV IO si IOR au chemat in judecata pe paratul Primarul General al Municipiului Bucuresti, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratului sa inainteze notificarea formulata de IG (autorul lor), care a fost inregistrata la Primaria Sectorului 1 sub nr. 44036/ 2005, cu toata documentatia aferenta, la Subcomisia Locala pentru aplicarea Legilor Fondului Funciar de pe langa Consiliul Local al Sectorului 1, competenta sa solutioneze notificarea nr. 44036/ 2005; obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 10.000 ron/zi de intarziere, de la data pronuntarii hotararii si pana la realizarea obligatiei; cu cheltuieli de judecata.
Solicita acordarea unui termen util intrucat sunt intr-un proces funciar, judecarea acestui tip de proces se face de urgenta si cu precadere conform art. 2 al. 1 Titlul XIII din Legea nr. 247/ 2005.
In motivarea in fapt a cererii, reclamantii au aratat ca sunt mostenitorii lui IG care a formulat o notificare in baza Legii nr.247/2005 inregistrata la Primaria sectorului 1 sub nr. 44036/ 2005, prin care a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate pentru mai multe suprafete de teren in baza Legilor nr. 18/ 1991 si 247/ 2005, cu respectarea O.U.G. nr. 127/ 2005.
Incepand cu data de 18.09.2008 in baza art. 1 al. 1 din Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 513/ 17.09.2008 s-a infiintat la nivelul Primariei Generale a Municipiului Bucuresti – Comisia Locala Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, iar Subcomisiile sectoarelor Municipiului Bucuresti au fost obligate ca in termen de 30 de zile de la data emiterii Ordinului nr. 513/ 2008, calculat de la data de 17.09.2008, sa predea cererile formulate si documentatia atasata de petenti – Primarului General al Municipiului Bucuresti, in calitatea sa de Presedinte al Comisiei Locale a Municipiului Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Subcomisia Locala de Fond Funciar Sector 1 nu si-a indeplinit aceasta obligatie, desi s-au facut cereri repetate la nivelul sau, refuza sa restituie notificarea si documentatia aferenta – 366 pagini sigilate asa cum rezulta din adresa din 3.12.2009 emisa de Primaria Sector 1 Bucuresti.
Solicita admiterea actiunii asa cum a fost formulata, cu obligarea la cheltuieli de judecata.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 1073, 1075, 1079-1082 Cod civ.; art.109, 112, 218, 222, 93, 242 al.2 C.p.c.; art.25, 61, 62 din Legea nr.215/2001; art.13 din Legea nr.146/1997; art. 1 – Titlul XIII din Legea nr.247/2005.
La cererea de chemare in judecata, legal timbrata, au fost anexate inscrisuri doveditoare in copie si anume: sentinta civila nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, decizia civila nr.1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a III-a Civila, adresa de la Primaria Sector 1 din 15.02.2010, dovada plic, notita cu nr. de inregistrare la PMB registratura din 4.12.2009, adresa de la Primaria Sector 1 din 3.12.2009. adresa de la Primaria Municipiului Bucuresti din 5.03.2010, dovada plic, Ordinul nr. 162/ 09.03.2009 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti, adresa reclamanti catre PMB, cu confirmare de primire; revenire adresa reclamanti catre PMB, cu factura postala, adresa reclamanti catre Primaria Sector 1 Bucuresti, cu confirmare de primire; adresa de la Primaria Sector 1 Bucuresti nr. 4693/ 12.03.2010, dovada plic, sentinta civila nr. 19320/ 13.12.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti ; dovada timbraj.
La termenul de judecata din 13.04.2010, reclamantii au depus la dosar in copie : adresa de la Primaria Sector 1 Bucuresti din 3.02.2006, sentinta civila nr.6592/15.11.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, incheiere din Camera de Consiliu din 19.12.2008 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, certificat de casatorie IG cu NRI, certificatele de nastere ale numitilor IO si IV, Ordinul nr. 513/17.09.2008 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti; adresa de la Institutia Prefectului Municipiului Bucuresti din 12.04.2010 si din 30.12.2009.
Prin consilier juridic, Institutia Prefectului Municipiului Bucuresti a depus la termenul din 27.04.2010 urmatoarele acte in copie: Ordinul nr. 231/ 17.03.2010 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti, anexa nr.1 la acest ordin, Ordinele nr. 269/ 22.04.2009, 49/ 18.01.2010, 70/ 26.01.2010, nr. 217/ 30.03.2009, nr. 271/ 22.04.2009 emise de Prefectul Municipiului Bucuresti, cu anexa; sentinta civila nr. 7193/ 12.09.2007 pronuntata de Judecatoria Ploiesti – Judetul Prahova, decizia nr. 1377/ 07.12.2007 pronuntata de Tribunalul Prahova – Sectia Civila.
Analizand coroborat probele administrate, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
1. In anul 2005, in temeiul prevederilor Legii nr. 247/ 2005, autorul reclamantilor, IG, a formulat cerere de reconstituire a dreptului de proprietate privata, cerere pe care a adresat-o Primariei Sectorului 1 Bucuresti. Aceasta a fost inregistrata sub nr. 44036 (fila 55).
Prin Sentinta civila nr. 6592/ 15.11.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti ( filele 56 – 58 ) s-a constatat ca au calitatea de mostenitori legali ai defunctului IG reclamantii din prezenta cauza, IV, IO si IRI.
Ulterior, prin Sentinta civila nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asa cum a fost modificata prin Decizia civila nr. 1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti ( filele 10 – 15 ), parata Subcomisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1 a fost obligata sa inainteze catre Primarul General al Municipiului Bucuresti notificarea ( cererea de reconstituire a dreptului de proprietate privata ) nr. 44036/ 2005 si documentatia aferenta.
In motivarea sentintei s-a retinut ca cererile de reconstituire a dreptului de proprietate urmau a fi solutionate de catre Comisia locala a Municipiului Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor este reglementata printr-un regulament aprobat prin H.G. nr. 890/ 2005.
Potrivit art. 4 alin. 1 din acest regulament, Comisia judeteana sau a Municipiului Bucuresti este numita prin ordin al prefectului. De asemenea, potrivit art. 6 din acelasi act normativ, comisiile judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii principale: a) organizeaza instruirea comisiilor comunale, orasenesti si municipale si asigura distribuirea legilor, a prezentului regulament, a hartilor si planurilor la zi, precum si a altor materiale necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii acestora; b) asigura indrumarea si controlul comisiilor comunale, orasenesti si municipale prin desemnarea pe comune, orase si municipii a membrilor din comisia judeteana; c) verifica legalitatea propunerilor inaintate de comisiile comunale, orasenesti si municipale, in special existenta actelor doveditoare, pertinenta, verosimilitatea, autenticitatea si concludenta acestora; d) solutioneaza contestatiile formulate impotriva masurilor stabilite de comisiile locale; e) valideaza sau invalideaza propunerile comisiilor comunale, orasenesti sau municipale, impreuna cu proiectele de delimitare si parcelare; f) emit titlurile de proprietate pentru cererile validate; g) solutioneaza cererile de reconstituire a dreptului de proprietate a comunelor, oraselor si municipiilor pentru terenurile forestiere; h) analizeaza propunerile comisiilor locale de revocare a titlurilor de proprietate eliberate in conditiile art. 27 alin. (22) din legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, verifica temeinicia acestor propuneri si hotarasc in consecinta; i) identifica terenurile atribuite ilegal si sesizeaza prefectul, care va promova actiuni in constatarea nulitatii absolute pentru cazurile prevazute la art. III din Legea nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare; j) analizeaza lunar evolutia cauzelor injustitie in care comisia judeteana respective comisia Municipiului Bucuresti este parte si decide asupra masurilor ce trebuie luate; k) atribuie si dispun delimitarea in teren, completarea proceselor-verbale de punere in posesie a comunelor, oraselor si municipiilor pentru terenurile forestiere proprietate publica ce le revin; l) preiau si analizeaza cererile depuse in conformitate cu prevederile legii, pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere in cazul persoanelor care solicita reconstituirea dreptului de proprietate privata pe raza teritoriala a mai multor localitati din judet; in aceste cazuri comisia judeteana va indeplini, in mod corespunzator, si atributiile prevazute la literele b), c), d) si h) de mai sus; m) exercita orice alte atributii ce le revin potrivit prevederilor legale si prezentului regulament.
In acest sens, prin Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 231/ 17.03.2010 (filele 74 – 75) s-a stabilit componenta comisiei municipiului Bucuresti pentru aplicarea legilor fondului funciar.
Pe de alta parte, potrivit art. 3 din Regulamentul privind procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea in posesie a proprietarilor, aprobat prin H.G. nr. 890/ 2005, in Municipiul Bucuresti, prin ordin al prefectului se pot organiza subcomisii ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in componenta prevazuta la art. 2, care indeplinesc atributiile prevazute la art. 5.
Art. 5 prevede urmatoarele: Comisiile comunale, orasenesti sau municipale au urmatoarele atributii principale: a) preiau si analizeaza cererile depuse in conformitate cu prevederile legii, pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, cu exceptia celor formulate de comune, orase sau municipii; b) verifica in mod riguros indeplinirea conditiilor prevazute la art. 9 alin. (4) si (5) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 6 din Legea nr. 1/2000, cu modificarile ulterioare, solicitand in acest scop toate relatiile si datele necesare; c) stabilesc marimea si amplasamentul suprafetei de teren, pentru care se reconstituie dreptul de proprietate sau care se atribuie potrivit legii, propune alte amplasamente si consemneaza in scris acceptul fostului proprietar sau al mostenitorilor acestuia pentru punerea in posesie pe alt amplasament cand vechiul amplasament este atribuit in mod legal altor persoane; d) completeaza, in urma verificarilor efectuate, anexele la prezentul regulament cu persoanele fizice si juridice indreptatite; e) primesc si transmit comisiei judetene contestatiile formulate de persoanele interesate; f) intocmesc situatii definitive, potrivit competentelor ce le revin, privind persoanele fizice si juridice indreptatite sa li se atribuie teren, cu suprafata si amplasamentele stabilite, conform planului de delimitare si parcelare intocmit; g) intocmesc situatii cu titlurile de proprietate eliberate in conditiile art. 27 alin. (22) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in cazurile in care proprietarii renunta la titlul de proprietate pentru intrarea in legalitate si inainteaza comisiei judetene propuneri de revocare a acestor titluri; h) inainteaza si prezinta spre aprobare si validare comisiei judetene situatiile definitive, impreuna cu documentatia necesara, precum si divergentele produse si consemnate la nivelul acestor comisii; i) pun in posesie, prin delimitare in teren, persoanele indreptatite sa primeasca terenul, completeaza fisele de punere in posesie a acestora, dupa validarea de catre comisia judeteana a propunerilor facute, si le inmaneaza titlurile de proprietate, potrivit competentelor ce le revin; j) analizeaza lunar evolutia cauzelor in justitie in care comisia locala este parte si in functie de aceasta hotaraste si propune organului competent pozitia procesuala pentru termenele urmatoare; k) sesizeaza organele competente pentru sanctionarea membrilor comisiei, cand este cazul; l) identifica terenurile atribuite ilegal si sesizeaza primarul, care inainteaza sub semnatura actiuni in constatarea nulitatii absolute pentru cazurile prevazute la art. III din Legea nr. 169/1997 cu modificarile si completarile ulterioare; m) exercita orice alte atributii ce le revin potrivit prevederilor legale si prezentului regulament.
Prin Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 269/ 22.04.2009 ( filele 76 – 77 ) s-a stabilit componenta Subcomisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1.
In consecinta, fiind infiintata aceasta subcomisie, instanta retine ca acesteia ii revine obligatia de a solutiona cererile ( notificarile ) formulate de persoanele indreptatite la reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
De asemenea, instanta retine ca Primarul General al Municipiului Bucuresti are obligatia de a transmite subcomisiei notificarea nr. 44036/ 2005 formulata de catre Iosif Gheorghe, notificare ce i-a fost transmisa in temeiul Sentintei civile nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asa cum a fost modificata prin Decizia civila nr. 1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti, asa cum rezulta din adresele nr. N 42344/ 15.02.2010 ( fila 16 ) si nr. N 38895/ 03.12.2009 ( fila 19 ) ale Primariei Sectorului 1 Bucuresti.
Pentru aceste considerente, instanta va admite in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamanti si va obliga pe paratul Primarul General al Municipiului Bucuresti sa inainteze notificarea formulata de catre IG si inregistrata la Primaria Sectorului 1 Bucuresti sub nr. 44036/ 2005 si documentatia aferenta catre Subcomisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1.
2. Relativ la capatul de cerere avand ca obiect obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 10.000 de lei pe zi de intarziere, instanta urmeaza a-l respinge ca neintemeiat, pentru urmatoarele considerente:
Literatura de specialitate a aratat ca daunele cominatorii constau intr-o suma de bani pe care debitorul trebuie sa o plateasca pentru fiecare zi de intarziere – sau pentru o alta unitate de timp: saptamana, luna – pana la executarea obligatiei.
Instanta retine ca – initial – aceasta institutie a fost o creatie a practicii judiciare, neavand nici o reglementare legala.
Ulterior, in material fondului funciar, este reglementata posibilitatea acordarii daunelor cominatorii numai in anumite cazuri expres si limitativ prevazute de lege. Astfel, potrivit art. 64 alin. 1 si 2 din Legea nr. 18/ 1991, republicata, in cazul in care comisia locala refuza inmanarea titlului de proprietate emis de comisia judeteana sau punerea efectiva in posesie, persoana nemultumita poate face plangere la instanta in a carei raza teritoriala este situat terenul; daca instanta admite plangerea, primarul va fi obligat sa execute de indata inmanarea titlului de proprietate sau, dupa caz, punerea efectiva in posesie, sub sanctiunea condamnarii la daune cominatorii pentru fiecare zi de intarziere, anume stabilite de instanta.
In consecinta, instanta constata ca numai in aceste cazuri se pot acorda daune cominatorii.
Pe de alta parte, art. 5803 alin. 1 C. proc. civ., prevede ca, daca obligatia de a face nu poate fi indeplinita prin alta persoana decat debitorul ( situatie indeplinita in cauza dedusa judecatii ), acesta poate fi constrans la indeplinirea ei, prin aplicarea unei amenzi civile. Instanta sesizata de creditor poate obliga pe debitor, prin incheiere irevocabila, data cu citarea partilor, sa plateasca, in favoarea statului, o amenda civila de la 20 lei la 50 lei, stabilita pe zi de intarziere pana la executarea obligatiei prevazute in titlul executoriu. Alin. 5 al art. 5803 C. proc. civ., introdus prin Legea nr. 459/ 2006, prevede ca pentru neexecutarea obligatiilor prevazute de prezentul articol nu se pot acorda daune cominatorii.
Prin coroborarea acestor dispozitii legale, avand in vedere si faptul ca textul legal se afla in Codul de procedura civila in Cartea V – Despre executarea silita, capitolul VI, sectiunea a IV-a – Executarea silita a altor obligatii de a face sau a obligatiilor de a nu face, instanta apreciaza ca, in prezent, creditorul nu mai poate solicita obligarea debitorului obligatiei de a face la plata de daune cominatorii, ci doar la plata amenzii civile in favoarea statului, dupa obtinerea titlului executoriu. Desigur, in masura in care creditorul poate dovedi prejudicii cauzate prin neindeplinirea obligatiei, poate obtine daune – interese, insa numai in conditiile si urmand procedura prevazuta de art. 5803 alin. 2 C. proc. civ.
In temeiul art. 274 alin. 1 C. proc. civ., instanta va lua act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Fond funciar –obligatie de a face;daune cominatorii-respinse
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 31.03.2010, reclamantii IV IO si IOR au chemat in judecata pe paratul Primarul General al Municipiului Bucuresti, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratului sa inainteze notificarea formulata de IG (autorul lor), care a fost inregistrata la Primaria Sectorului 1 sub nr. 44036/ 2005, cu toata documentatia aferenta, la Subcomisia Locala pentru aplicarea Legilor Fondului Funciar de pe langa Consiliul Local al Sectorului 1, competenta sa solutioneze notificarea nr. 44036/ 2005; obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 10.000 ron/zi de intarziere, de la data pronuntarii hotararii si pana la realizarea obligatiei; cu cheltuieli de judecata.
Solicita acordarea unui termen util intrucat sunt intr-un proces funciar, judecarea acestui tip de proces se face de urgenta si cu precadere conform art. 2 al. 1 Titlul XIII din Legea nr. 247/ 2005.
In motivarea in fapt a cererii, reclamantii au aratat ca sunt mostenitorii lui IG care a formulat o notificare in baza Legii nr.247/2005 inregistrata la Primaria sectorului 1 sub nr. 44036/ 2005, prin care a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate pentru mai multe suprafete de teren in baza Legilor nr. 18/ 1991 si 247/ 2005, cu respectarea O.U.G. nr. 127/ 2005.
Incepand cu data de 18.09.2008 in baza art. 1 al. 1 din Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 513/ 17.09.2008 s-a infiintat la nivelul Primariei Generale a Municipiului Bucuresti – Comisia Locala Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, iar Subcomisiile sectoarelor Municipiului Bucuresti au fost obligate ca in termen de 30 de zile de la data emiterii Ordinului nr. 513/ 2008, calculat de la data de 17.09.2008, sa predea cererile formulate si documentatia atasata de petenti – Primarului General al Municipiului Bucuresti, in calitatea sa de Presedinte al Comisiei Locale a Municipiului Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Subcomisia Locala de Fond Funciar Sector 1 nu si-a indeplinit aceasta obligatie, desi s-au facut cereri repetate la nivelul sau, refuza sa restituie notificarea si documentatia aferenta – 366 pagini sigilate asa cum rezulta din adresa din 3.12.2009 emisa de Primaria Sector 1 Bucuresti.
Solicita admiterea actiunii asa cum a fost formulata, cu obligarea la cheltuieli de judecata.
In drept, s-au invocat dispozitiile art. 1073, 1075, 1079-1082 Cod civ.; art.109, 112, 218, 222, 93, 242 al.2 C.p.c.; art.25, 61, 62 din Legea nr.215/2001; art.13 din Legea nr.146/1997; art. 1 – Titlul XIII din Legea nr.247/2005.
La cererea de chemare in judecata, legal timbrata, au fost anexate inscrisuri doveditoare in copie si anume: sentinta civila nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, decizia civila nr.1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a III-a Civila, adresa de la Primaria Sector 1 din 15.02.2010, dovada plic, notita cu nr. de inregistrare la PMB registratura din 4.12.2009, adresa de la Primaria Sector 1 din 3.12.2009. adresa de la Primaria Municipiului Bucuresti din 5.03.2010, dovada plic, Ordinul nr. 162/ 09.03.2009 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti, adresa reclamanti catre PMB, cu confirmare de primire; revenire adresa reclamanti catre PMB, cu factura postala, adresa reclamanti catre Primaria Sector 1 Bucuresti, cu confirmare de primire; adresa de la Primaria Sector 1 Bucuresti nr. 4693/ 12.03.2010, dovada plic, sentinta civila nr. 19320/ 13.12.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti ; dovada timbraj.
La termenul de judecata din 13.04.2010, reclamantii au depus la dosar in copie : adresa de la Primaria Sector 1 Bucuresti din 3.02.2006, sentinta civila nr.6592/15.11.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, incheiere din Camera de Consiliu din 19.12.2008 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, certificat de casatorie IG cu NRI, certificatele de nastere ale numitilor IO si IV, Ordinul nr. 513/17.09.2008 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti; adresa de la Institutia Prefectului Municipiului Bucuresti din 12.04.2010 si din 30.12.2009.
Prin consilier juridic, Institutia Prefectului Municipiului Bucuresti a depus la termenul din 27.04.2010 urmatoarele acte in copie: Ordinul nr. 231/ 17.03.2010 emis de Prefectul Municipiului Bucuresti, anexa nr.1 la acest ordin, Ordinele nr. 269/ 22.04.2009, 49/ 18.01.2010, 70/ 26.01.2010, nr. 217/ 30.03.2009, nr. 271/ 22.04.2009 emise de Prefectul Municipiului Bucuresti, cu anexa; sentinta civila nr. 7193/ 12.09.2007 pronuntata de Judecatoria Ploiesti – Judetul Prahova, decizia nr. 1377/ 07.12.2007 pronuntata de Tribunalul Prahova – Sectia Civila.
Analizand coroborat probele administrate, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
1. In anul 2005, in temeiul prevederilor Legii nr. 247/ 2005, autorul reclamantilor, IG, a formulat cerere de reconstituire a dreptului de proprietate privata, cerere pe care a adresat-o Primariei Sectorului 1 Bucuresti. Aceasta a fost inregistrata sub nr. 44036 (fila 55).
Prin Sentinta civila nr. 6592/ 15.11.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti ( filele 56 – 58 ) s-a constatat ca au calitatea de mostenitori legali ai defunctului IG reclamantii din prezenta cauza, IV, IO si IRI.
Ulterior, prin Sentinta civila nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asa cum a fost modificata prin Decizia civila nr. 1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti ( filele 10 – 15 ), parata Subcomisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1 a fost obligata sa inainteze catre Primarul General al Municipiului Bucuresti notificarea ( cererea de reconstituire a dreptului de proprietate privata ) nr. 44036/ 2005 si documentatia aferenta.
In motivarea sentintei s-a retinut ca cererile de reconstituire a dreptului de proprietate urmau a fi solutionate de catre Comisia locala a Municipiului Bucuresti pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor este reglementata printr-un regulament aprobat prin H.G. nr. 890/ 2005.
Potrivit art. 4 alin. 1 din acest regulament, Comisia judeteana sau a Municipiului Bucuresti este numita prin ordin al prefectului. De asemenea, potrivit art. 6 din acelasi act normativ, comisiile judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii principale: a) organizeaza instruirea comisiilor comunale, orasenesti si municipale si asigura distribuirea legilor, a prezentului regulament, a hartilor si planurilor la zi, precum si a altor materiale necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii acestora; b) asigura indrumarea si controlul comisiilor comunale, orasenesti si municipale prin desemnarea pe comune, orase si municipii a membrilor din comisia judeteana; c) verifica legalitatea propunerilor inaintate de comisiile comunale, orasenesti si municipale, in special existenta actelor doveditoare, pertinenta, verosimilitatea, autenticitatea si concludenta acestora; d) solutioneaza contestatiile formulate impotriva masurilor stabilite de comisiile locale; e) valideaza sau invalideaza propunerile comisiilor comunale, orasenesti sau municipale, impreuna cu proiectele de delimitare si parcelare; f) emit titlurile de proprietate pentru cererile validate; g) solutioneaza cererile de reconstituire a dreptului de proprietate a comunelor, oraselor si municipiilor pentru terenurile forestiere; h) analizeaza propunerile comisiilor locale de revocare a titlurilor de proprietate eliberate in conditiile art. 27 alin. (22) din legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, verifica temeinicia acestor propuneri si hotarasc in consecinta; i) identifica terenurile atribuite ilegal si sesizeaza prefectul, care va promova actiuni in constatarea nulitatii absolute pentru cazurile prevazute la art. III din Legea nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare; j) analizeaza lunar evolutia cauzelor injustitie in care comisia judeteana respective comisia Municipiului Bucuresti este parte si decide asupra masurilor ce trebuie luate; k) atribuie si dispun delimitarea in teren, completarea proceselor-verbale de punere in posesie a comunelor, oraselor si municipiilor pentru terenurile forestiere proprietate publica ce le revin; l) preiau si analizeaza cererile depuse in conformitate cu prevederile legii, pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere in cazul persoanelor care solicita reconstituirea dreptului de proprietate privata pe raza teritoriala a mai multor localitati din judet; in aceste cazuri comisia judeteana va indeplini, in mod corespunzator, si atributiile prevazute la literele b), c), d) si h) de mai sus; m) exercita orice alte atributii ce le revin potrivit prevederilor legale si prezentului regulament.
In acest sens, prin Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 231/ 17.03.2010 (filele 74 – 75) s-a stabilit componenta comisiei municipiului Bucuresti pentru aplicarea legilor fondului funciar.
Pe de alta parte, potrivit art. 3 din Regulamentul privind procedura de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, a modelului si modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea in posesie a proprietarilor, aprobat prin H.G. nr. 890/ 2005, in Municipiul Bucuresti, prin ordin al prefectului se pot organiza subcomisii ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in componenta prevazuta la art. 2, care indeplinesc atributiile prevazute la art. 5.
Art. 5 prevede urmatoarele: Comisiile comunale, orasenesti sau municipale au urmatoarele atributii principale: a) preiau si analizeaza cererile depuse in conformitate cu prevederile legii, pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, cu exceptia celor formulate de comune, orase sau municipii; b) verifica in mod riguros indeplinirea conditiilor prevazute la art. 9 alin. (4) si (5) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 6 din Legea nr. 1/2000, cu modificarile ulterioare, solicitand in acest scop toate relatiile si datele necesare; c) stabilesc marimea si amplasamentul suprafetei de teren, pentru care se reconstituie dreptul de proprietate sau care se atribuie potrivit legii, propune alte amplasamente si consemneaza in scris acceptul fostului proprietar sau al mostenitorilor acestuia pentru punerea in posesie pe alt amplasament cand vechiul amplasament este atribuit in mod legal altor persoane; d) completeaza, in urma verificarilor efectuate, anexele la prezentul regulament cu persoanele fizice si juridice indreptatite; e) primesc si transmit comisiei judetene contestatiile formulate de persoanele interesate; f) intocmesc situatii definitive, potrivit competentelor ce le revin, privind persoanele fizice si juridice indreptatite sa li se atribuie teren, cu suprafata si amplasamentele stabilite, conform planului de delimitare si parcelare intocmit; g) intocmesc situatii cu titlurile de proprietate eliberate in conditiile art. 27 alin. (22) din Legea nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in cazurile in care proprietarii renunta la titlul de proprietate pentru intrarea in legalitate si inainteaza comisiei judetene propuneri de revocare a acestor titluri; h) inainteaza si prezinta spre aprobare si validare comisiei judetene situatiile definitive, impreuna cu documentatia necesara, precum si divergentele produse si consemnate la nivelul acestor comisii; i) pun in posesie, prin delimitare in teren, persoanele indreptatite sa primeasca terenul, completeaza fisele de punere in posesie a acestora, dupa validarea de catre comisia judeteana a propunerilor facute, si le inmaneaza titlurile de proprietate, potrivit competentelor ce le revin; j) analizeaza lunar evolutia cauzelor in justitie in care comisia locala este parte si in functie de aceasta hotaraste si propune organului competent pozitia procesuala pentru termenele urmatoare; k) sesizeaza organele competente pentru sanctionarea membrilor comisiei, cand este cazul; l) identifica terenurile atribuite ilegal si sesizeaza primarul, care inainteaza sub semnatura actiuni in constatarea nulitatii absolute pentru cazurile prevazute la art. III din Legea nr. 169/1997 cu modificarile si completarile ulterioare; m) exercita orice alte atributii ce le revin potrivit prevederilor legale si prezentului regulament.
Prin Ordinul Prefectului Municipiului Bucuresti nr. 269/ 22.04.2009 ( filele 76 – 77 ) s-a stabilit componenta Subcomisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1.
In consecinta, fiind infiintata aceasta subcomisie, instanta retine ca acesteia ii revine obligatia de a solutiona cererile ( notificarile ) formulate de persoanele indreptatite la reconstituirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
De asemenea, instanta retine ca Primarul General al Municipiului Bucuresti are obligatia de a transmite subcomisiei notificarea nr. 44036/ 2005 formulata de catre Iosif Gheorghe, notificare ce i-a fost transmisa in temeiul Sentintei civile nr. 2116/ 09.02.2009 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, asa cum a fost modificata prin Decizia civila nr. 1593 R/ 15.10.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti, asa cum rezulta din adresele nr. N 42344/ 15.02.2010 ( fila 16 ) si nr. N 38895/ 03.12.2009 ( fila 19 ) ale Primariei Sectorului 1 Bucuresti.
Pentru aceste considerente, instanta va admite in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamanti si va obliga pe paratul Primarul General al Municipiului Bucuresti sa inainteze notificarea formulata de catre IG si inregistrata la Primaria Sectorului 1 Bucuresti sub nr. 44036/ 2005 si documentatia aferenta catre Subcomisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de pe langa Consiliul local al Sectorului 1.
2. Relativ la capatul de cerere avand ca obiect obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 10.000 de lei pe zi de intarziere, instanta urmeaza a-l respinge ca neintemeiat, pentru urmatoarele considerente:
Literatura de specialitate a aratat ca daunele cominatorii constau intr-o suma de bani pe care debitorul trebuie sa o plateasca pentru fiecare zi de intarziere – sau pentru o alta unitate de timp: saptamana, luna – pana la executarea obligatiei.
Instanta retine ca – initial – aceasta institutie a fost o creatie a practicii judiciare, neavand nici o reglementare legala.
Ulterior, in material fondului funciar, este reglementata posibilitatea acordarii daunelor cominatorii numai in anumite cazuri expres si limitativ prevazute de lege. Astfel, potrivit art. 64 alin. 1 si 2 din Legea nr. 18/ 1991, republicata, in cazul in care comisia locala refuza inmanarea titlului de proprietate emis de comisia judeteana sau punerea efectiva in posesie, persoana nemultumita poate face plangere la instanta in a carei raza teritoriala este situat terenul; daca instanta admite plangerea, primarul va fi obligat sa execute de indata inmanarea titlului de proprietate sau, dupa caz, punerea efectiva in posesie, sub sanctiunea condamnarii la daune cominatorii pentru fiecare zi de intarziere, anume stabilite de instanta.
In consecinta, instanta constata ca numai in aceste cazuri se pot acorda daune cominatorii.
Pe de alta parte, art. 5803 alin. 1 C. proc. civ., prevede ca, daca obligatia de a face nu poate fi indeplinita prin alta persoana decat debitorul ( situatie indeplinita in cauza dedusa judecatii ), acesta poate fi constrans la indeplinirea ei, prin aplicarea unei amenzi civile. Instanta sesizata de creditor poate obliga pe debitor, prin incheiere irevocabila, data cu citarea partilor, sa plateasca, in favoarea statului, o amenda civila de la 20 lei la 50 lei, stabilita pe zi de intarziere pana la executarea obligatiei prevazute in titlul executoriu. Alin. 5 al art. 5803 C. proc. civ., introdus prin Legea nr. 459/ 2006, prevede ca pentru neexecutarea obligatiilor prevazute de prezentul articol nu se pot acorda daune cominatorii.
Prin coroborarea acestor dispozitii legale, avand in vedere si faptul ca textul legal se afla in Codul de procedura civila in Cartea V – Despre executarea silita, capitolul VI, sectiunea a IV-a – Executarea silita a altor obligatii de a face sau a obligatiilor de a nu face, instanta apreciaza ca, in prezent, creditorul nu mai poate solicita obligarea debitorului obligatiei de a face la plata de daune cominatorii, ci doar la plata amenzii civile in favoarea statului, dupa obtinerea titlului executoriu. Desigur, in masura in care creditorul poate dovedi prejudicii cauzate prin neindeplinirea obligatiei, poate obtine daune – interese, insa numai in conditiile si urmand procedura prevazuta de art. 5803 alin. 2 C. proc. civ.
In temeiul art. 274 alin. 1 C. proc. civ., instanta va lua act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Fondul funciar
Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
Contestatie in anulare speciala intemeiata pe motivul erorii materiale - Decizie nr. 452 din data de 10.05.2012
Constatarea nulitatii absolute partiale a titlului de proprietate - Decizie nr. 18 din data de 13.01.2011
Atribuirea unui teren revolutionarilor - Decizie nr. 45 din data de 19.02.2010
Actiune in revendicare - Decizie nr. 289 din data de 22.04.2010
Fond funciar - Decizie nr. 835 din data de 17.12.2009
Fond funciar - Sentinta civila nr. 680 din data de 12.09.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 629 din data de 19.07.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 376 din data de 18.04.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 333 din data de 04.04.2012
Modificare titlu - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 561 din data de 16.02.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 1387 din data de 16.12.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 992 din data de 27.10.2010
Revendicare - Sentinta civila nr. 842 din data de 06.10.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 620 din data de 14.07.2010
Proprietate privata - Sentinta civila nr. 549 din data de 16.06.2010
Anulare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 22 din data de 29.04.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 116 din data de 17.02.2010
