InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bucuresti

Contestatie impotriva tabelului preliminar al creantelor

(Sentinta civila nr. 4731 din data de 21.05.2015 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Bucuresti | Jurisprudenta Tribunalul Bucuresti

deciziei de impunere, precum si conditia clarificarii inadvertentelor constatate cu privire la calculul bazei de impunere si a determinarii valorii certe a creantei suplimentare.
In drept, s-a invocat art. 111 alin. 5 din Legea nr. 85/2014.
In probatiune, intimata a atasat un set de inscrisuri (filele 17-20).
La termenul de judecata de astazi, instanta a incuviintat pentru ambele parti proba cu inscrisuri si a retinut contestatia spre solutionare.

Analizand contestatia formulata, prin raportare la materialul probator administrat in cauza, tribunalul retine:

In fapt, prin cererea de admitere a creantei din data de 13.02.2014, contestatoarea-creditoare a solicitat inscrierea la masa credala a intimatei-debitoare cu suma de 390.943 lei, reprezentand TVA, amenzi, CAS angajator, somaj angajator si sanatate angajator (fila 29, inscrisuri in dovedirea cererii, filele 30-34, 55-57). Creanta aceasta a fost inscrisa de administratorul judiciar in tabelul preliminar al creantelor in categoria creantelor bugetare (tabel, fila 37).
Ulterior, la 06.04.2015, contestatoarea-creditoarea a formulat o cererea de inscriere la masa credala cu o creanta suplimentara, in suma de 5.055.501 lei, constituind TVA si impozit pe profit, creanta stabilita prin decizia de impunere nr. F-DJ 167/31.03.2015, emisa in baza raportului de inspectie fiscala nr. F-DJ 167/31.03.2015 (cerere, fila 28). Contestatoarea a fost inscrisa in tabelul preliminar rectificat, publicat in BPI nr. 6698/14.04.2015, cu aceasta creanta suplimentara, insa sub conditia suspensiva „a clarificarii inadvertentelor fata de inregistrarile din contabilitatea societatii debitoare” (tabel, fila 47).
Debitoarea, prin administrator special, a comunicat administratorului judiciar ca intentioneaza sa depuna contestatie impotriva deciziei de impunere mentionata, ce va viza atat competenta organului de control, cat si calculul efectiv al creantei (adresa, fila 17), iar administratorul judiciar a notificat contestatoarea-creditoare cu privire la inscrierea sub conditie suspensiva, in notificare fiind expuse motivele pentru care se va contesta decizia de impunere (notificare, fila 19, confirmare de primire, fila 18).
In drept, conform art. 102 alin. 1 din Legea nr. 85/2014: „Cu exceptia salariatilor ale caror creante vor fi inregistrate de administratorul judiciar conform evidentelor contabile, toti ceilalti creditori, ale caror creante sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, vor depune cererea de admitere a creantelor in termenul fixat in hotararea de deschidere a procedurii; cererile de admitere a creantelor vor fi inregistrate intr-un registru, care se va pastra la grefa tribunalului. Sunt creante anterioare si creantele bugetare constatate printr-un raport de inspectie fiscala intocmit ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioara a debitorului. In termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si vor intocmi raportul de inspectie fiscala, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Creditorii bugetari vor inregistra cererea de admitere a creantei in termenul prevazut la art. 100 alin. (1) lit. b), urmand ca, in termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI a notificarii privind deschiderea procedurii, sa inregistreze un supliment al cererii de admitere a creantei initiale, daca este cazul.”
Alin. 5 al aceluiasi articol prevede ca dreptul de vot si dreptul la distributie ale titularilor creantelor sub conditie suspensiva la data deschiderii procedurii, inclusiv ale titularilor creantelor a caror valorificare este conditionata de executarea in prealabil a debitorului principal, se nasc numai dupa indeplinirea conditiei respective
Art. 105 alin. 1 si alin. 2 din acelasi act normativ stabileste ca toate creantele vor fi supuse procedurii de verificare prevazute de prezenta lege, cu exceptia creantelor bugetare rezultand dintr-un titlu executoriu necontestat in termenele prevazute de legi speciale. 
Administratorul judiciar are obligatia, potrivit art. 106 alin. 1 din Legea nr. 85/2014, sa verifice, de indata, fiecare cerere si documentele depuse si sa efectueze o cercetare amanuntita pentru a stabili legitimitatea, valoarea exacta si prioritatea fiecarei creante.
Art. 110 alin. 1 si alin. 4 din aceeasi lege, prevede:
„(1) Ca rezultat al verificarilor facute, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va intocmi si va inregistra la tribunal un tabel preliminar cuprinzand toate creantele impotriva averii debitorului cu mentiunile prevazute la art. 5 pct. 68. […]
(4) Odata cu publicarea tabelului in BPI, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va trimite de indata notificari creditorilor, ale caror creante sau drepturi de preferinta au fost trecute partial in tabelul preliminar de creante sau inlaturate, precizand totodata si motivele.
Art. 111 din Legea nr. 85/2014 instituie dreptul creditorilor de a formula contestatii cu privire la creantele trecute de administratorul judiciar in tabelul preliminar de creante, in termen de 7 zile de la publicarea in Buletinul procedurilor de insolventa a tabelului preliminar, atat in procedura generala, cat si in procedura simplificata.
In speta, administratorul judiciar nu a facut nici pana la acest termen de judecata dovada inregistrarii contestatiei la decizia de impunere nr. F-DJ 167/31.03.2015, prin care s-a stabilit creanta bugetara suplimentara. Prin urmare, nu s-a probat niciun impediment in a inscrie creanta bugetara suplimentara in tabelul preliminar rectificat ca fiind o creanta pura si simpla.
De asemenea, decizia de impunere produce efecte pana la solutionarea definitiva a unei eventuale contestatii, calea de atac nefiind suspensiva de executare, conform art. 215 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
Aspectele privind competenta organului care a efectuat controlul fiscal, stabilirea bazei de impunere si corectitudinea calculului impozitului pe profit si a TVA in baza documentelor contabile ale debitoarei sunt lipsite de relevanta in prezenta cauza. Aceste motive de nelegalitate a actului administrativ urmeaza a fi analizate in cadrul unei eventuale contestatii si nu pot constitui conditii suspensive, in sensul de modalitate a actului juridic.
Conditia suspensiva reprezinta, conform art. 1.400 din Codul civil, acea conditie de care depinde eficacitatea obligatiei, in timp ce conditia rezolutorie este, potrivit art. 1.401 alin. 1 din Codul civil, conditia a carei indeplinire determina desfiintarea obligatiei. Motivele de nelegalitate a actului administrativ fiscal invederate de catre administratorul judiciar nu sunt conditii suspensive, de natura sa afecteze eficacitatea actului administrativ fiscal. Actul produce efecte in virtutea prevederilor art. 215 alin. 1 din Codul de procedura fiscala pana la pronuntarea unei solutii definitive de desfiintare a acestuia, daca respectivele motive vor fi considerate intemeiate. Deci, conditia desfiintarii actului ca urmare a admiterii eventualei contestatii a debitoarei este o conditie rezolutorie, nu una suspensiva.
In lumina acestor considerente, tribunalul va admite contestatia si va dispune inscrierea creantei creditoarei, in suma de 5.055.501 lei, ca fiind pura si simpla, iar nu sub conditie suspensiva, in tabelul creantelor intocmit de administratorul judiciar.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII,
HOTARASTE:

Admite contestatia  formulata de catre contestatoarea-creditoare DGRFP, cu sediul in Bucuresti, in contradictoriu cu intimata-debitoare 3CBRCS, cu sediul in Bucuresti, prin administrator judiciar DUA SPRL cu sediul in Bucuresti.
Dispune inscrierea creantei creditoarei, in suma de 5.055.501 lei, ca fiind pura si simpla, iar nu sub conditie suspensiva, in tabelul creantelor intocmit de administratorul judiciar.
Cu drept de apel in termen de 7 zile de la comunicarea hotararii prin publicare in Buletinul procedurilor de insolventa. Cererea de apel va fi depusa la Tribunalul Bucuresti, sectia a VII-a civila.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 21 mai 2015.

Presedinte,                                                              Grefier,




Red./tehn./L.I.M./09.06.2015/3 ex.
Comunicat la B.P.I. 1 ex. ……………………………

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006