InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Litigiu de asigurari sociale avand ca obiect actiune in pretentii.

(Decizie nr. 3438 din data de 01.10.2015 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

Litigiu de asigurari sociale avand ca obiect actiune in pretentii. Netemeinicia solicitarii de acordare a ajutorului cu ocazia trecerii in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu cu drept de pensie. Apel respins.

- Legea nr. 284/2010, art. 20 pct. 1 Anexa VII


Prin decizia nr. 16/2015 pronuntata de Inalta Curtea de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 525 din 15.07.2015, s-a retinut urmatoarele: “Din interpretarea normelor legale enuntate rezulta ca vointa legiuitorului nu a fost aceea de eliminare a beneficiilor acordate unor categorii socioprofesionale, respectiv de incetare a existentei dreptului la acordarea de ajutoare/indemnizatii, ci doar de suspendare a exercitiului acestui drept.
Ratiunea acestei interpretari este impusa si de succesiunea in timp a actelor normative prin care legiuitorul a dispus, cu caracter temporar, masura neaplicarii dispozitiilor legale privind ajutoarele/indemnizatiile in anii 2011-2015.”
Fata de considerentele deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Curtea constata ca exercitiul dreptului la acordarea ajutorului prevazut de art. 20 din anexa nr. VII la Legea nr. 284/2010 este suspendat. Suspendarea inceteaza la data de 01.01.2016, in conditiile in care nu se dispune, prin act normativ, mentinerea suspendarii.
Asadar, intrucat dreptul solicitat nu este actual, in prezent nu este posibila obligarea intimatei parate la acordarea ajutorului egal cu  20 de solde, recunoasterea dreptului putand fi solicitata dupa incetarea suspendarii.


(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALA, DECIZIA NR. 3438 DIN 1 OCTOMBRIE 2015)


Prin actiunea inregistrata la data de 16.05.2014 pe rolul Tribunalului Bucuresti Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, reclamantul P.E. a chemat in judecata paratul M.AP.N. pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligata parata la plata ajutorului egal cu 20 de solde ale functiei de baza in conformitate cu prevederile art. 20 pct. 1 din Legea nr. 284/2010.
Prin sentinta civila nr. 1570 din 23 februarie 2015, pronuntata de Tribunalul Bucuresti, a fost respinsa ca neintemeiata actiunea formulata de reclamant.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca, prin Decretul prezidential nr. 719/20.09.2011 reclamantului P.E. i s-a acordat gradul de general de brigada cu o stea si a fost trecut in rezerva cu noul grad.
Reclamantul a solicitat Directiei Financiar - Contabile din Cadrul Ministerului Apararii Nationale acordarea ajutorului egal cu 20 de solde ale functiei de baza in conformitate cu art. 20 pct. 1 din Legea nr. 284/2010, insa acest drept i-a fost refuzat prin Adresa nr. P.-45/23.04.2014.
In conformitate cu prevederile art. 20 alin. 1 Anexa VII la legea 284/2010, la trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu cu drept de pensie, personalul militar, poli?i?ti, func?ionari publici cu statut special din sistemul administra?iei penitenciare, pentru activitatea depusa, in func?ie de vechimea efectiva ca militar, poli?ist, func?ionar public cu statut special din sistemul administra?iei penitenciare si personal civil in institu?iile publice de aparare, ordie publica si siguran?a na?ionala, beneficiaza de un ajutor stabilit in raport cu solda func?iei de baza, respectiv salariul func?iei de baza avut/avuta in luna schimbarii pozi?iei in activitate.”
Avand in vedere trecerea in rezerva a reclamantului in anul 2011, sunt aplicabile dispozitiile art. 13 alin. 1 din L. 285/2010 privind salarizarea pe anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, potrivit cu care  ,,in anul 2011, dispozi?iile legale privind acordarea ajutoarelor sau dupa caz indemniza?iilor la ie?irea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva nu se aplica”.
La data de 3 iulie 2010, a intrat in vigoare Legea nr. 118/2010.
In conformitate cu dispozitiile art. 9 din Legea nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar „Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, nu se mai acorda ajutoare sau, dupa caz, indemnizatii la iesirea la pensie, retragere ori la trecerea in rezerva”.
Potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 874/28 iunie 2010, care vizeaza motivarea admiterii exceptiei de neconstitutionalitate pentru art. 9 din Legea nr. 118/2010, Curtea a retinut ca legea criticata a fost adoptata prin procedura angajarii raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului in sedinta comuna din data de 7 iunie 2010.
 Chiar daca legea a fost adoptata prin aceasta procedura ea este si va ramane un act al Parlamentului, atat in sens formal, cat si material. Prin urmare, potrivit art. 147 alin. 2 din Constitutie, Curtea a constatat ca este de competenta exclusiva a Parlamentului, reexaminarea dispozitiilor constatate ca fiind neconstitutionale pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale, iar reexaminarea se va realiza tot in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului.
In Parlament, aceste dispozitii au fost eliminate din lege, astfel incat se poate constata ca dispozitiile art. 9, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, nu se mai acorda ajutoare sau, dupa caz, indemnizatii la iesirea la pensie, retragere ori la trecerea in rezerva, nu a constituit obiectul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate.
Dupa data de 31 decembrie 2010, prin Legea nr. 285/2010, se mentine ca aceasta masura, in conformitate cu dispozitiile art. 13 alin. 1, ea fiind prelungita pentru anii ulteriori, prin art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010, art. 9 din Legea nr. 283/2011, art. 9 din OUG nr. 80/2010, art. 2 din OUG nr. 84/2012, art. 10 alin. 1 din OUG nr. 103/2013.
Tribunalul a re?inut ca restrangerea pentru o perioada determinata a beneficiului acordarii soldelor la trecerea in rezerva a fost prevazuta de lege ?i nu reprezinta o ingerin?a ce ar fi avut ca efect privarea reclamatului de bunul sau in sensul celei de a doua fraze a primului paragraf al art. 1 din Protocolul nr. 1 adi?ional la Conven?ia europeana a drepturilor omului ?i liberta?ilor fundamentale, ci doar o restrangere temporara a beneficiului acordarii acestui drept. In acest sens s-a pronun?at Curtea Europeana a Drepturilor Omului prin Decizia de inadmisibilitate pronun?ata la data de 6.12.2011 in cauzele Felicia Mihaie? impotriva Romaniei (cerere nr. 44232/11) ?i Adrian Gavril Sente? impotriva Romaniei (cererea 44605/11), statuand ca nu a existat o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conven?ie sub aspectul reducerii salariilor cu 25%, ca urmare a aplicarii Legii nr. 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar.
De asemenea, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca privarea de un bun poate fi facuta pentru realizarea unor interese generale de ordin economico/social, ceea ce este de natura sa confere statelor semnatare o anumita marja de apreciere, iar restrangerea dreptului este contrara Conven?iei numai daca este discriminatorie ?i insuficient motivata (Cauza Beyeler impotriva Italiei).
Or, Tribunalul a apreciat, in lumina celor constatate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului ca, restrangerea drepturilor solicitate de reclamant a fost prevazuta de lege, a fost aplicata in mod nediscriminatoriu tuturor militarilor trecuti in rezerva, iar masurile dispuse sunt obiective, rezonabile ?i propor?ionale cu amploarea ?i impactul consecin?elor crizei economice, fiind justificata de restabilirea echilibrului bugetar.
In concluzie, beneficiul acordarii acestor drepturi, a intervenit ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 118/2010, astfel incat cererea privind plata celor 20 de solde la trecerea in rezerva a fost neintemeiata, fiind respinsa ca atare.
Impotriva acestei hotarari, a declarat apel in termen legal si motivat, reclamantul, criticand solutia pentru nelegalitate si netemeinicie.
Prin motivele de apel formulate, intemeiate in drept pe dispozitiile art.466 si urm. din Codul de procedura civila, apelantul solicita admiterea apelului, astfel cum a fost formulat.
Se arata in fapt ca, a solicitat la instanta de fond obligarea M.Ap.N. la plata ajutorului dat de legea nr. 284/2010, in schimb, Tribunalul Bucuresti a respins cererea ca neintemeiata.
Conform Decretului nr. 719/20.09.2011 i s-a acordat gradul de General de Brigada cu o stea si a fost trecut in rezerva. Conform dispozitiilor art. 20 pct. 1 din Legea nr. 284/28.12.2010 parata era obligata sa-i acorde un ajutor egal cu 20 de solde ale functiei de baza/salarii.
Cunoaste faptul ca dispozitiile legale au fost suspendate prin efectul altor acte normative insa in prezent persista obligatia de a i se plati ajutorul prevazut de art. 20 pct. 1 din Legea nr. 284/28.12.2010.
Solicita valorificarea pe cale judecatoreasca a dreptului.
Examinand sentinta atacata in temeiul dispozitiilor art. 479 alin. (1) teza I C. pr. civ., potrivit carora „instanta de apel va verifica, in limita cererii de apel, stabilirea situa?iei de fapt si aplicarea legii de catre prima instanta”, Curtea retine urmatoarele:
Astfel cum a retinut si prima instanta, prin Decretul prezidential nr. 719/20.09.2011 reclamantului P.E. i s-a acordat gradul de general de brigada cu o stea si a fost trecut in rezerva cu noul grad.
Reclamantul a solicitat Directiei Financiar - Contabile din Cadrul Ministerului Apararii Nationale acordarea ajutorului egal cu 20 de solde ale functiei de baza in conformitate cu art. 20 pct. 1 din legea nr. 284/2010, insa acest drept i-a fost refuzat prin Adresa nr. P.-45/23.04.2014.
Dreptul la acordarea ajutorului la iesirea la pensie, incepand cu anul 2011, se cuvine in baza art. 20 din anexa nr. VII la Legea nr. 284/2010, insa executarea acestui drept a fost suspendata de legiuitor in perioada 2011-2015.
Potrivit art. 20 din anexa nr. VII la Legea nr. 284/2010 (1) La trecerea in rezerva sau direct in retragere, respectiv la incetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, pentru activitatea depusa, in functie de vechimea efectiva ca militar, politist, functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si personal civil in institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala, beneficiaza de un ajutor stabilit in raport cu solda functiei de baza, respectiv salariul functiei de baza avuta/avut in luna schimbarii pozitiei de activitate, astfel:
Vechime efectiva:
- pana la 5 ani - un ajutor egal cu 3 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- intre 5 - 10 ani - un ajutor egal cu 6 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- intre 10 - 15 ani - un ajutor egal cu 8 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- intre 15 - 20 ani - un ajutor egal cu 10 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- intre 20 - 25 ani - un ajutor egal cu 12 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- intre 25 - 30 ani - un ajutor egal cu 15 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza;
- peste 30 ani - un ajutor egal cu 20 solde ale functiei de baza/salarii ale functiei de baza.
Redam mai jos actele normative prin care s-a dispus suspendarea exercitiului dreptului a carui recunoastere se solicita:
- pentru anul 2011: art. 13 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, conform carora:  "Art. 13. - (1) In anul 201 dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, dupa caz, indemnizatiilor la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva nu se aplica.
- pentru anul 2012: art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, precum si pentru instituirea altor masuri financiare in domeniul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 636 din 10 septembrie 2010 (art. 9 din O.U.G. nr. 80/2010 a fost introdus prin Legea nr. 283/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011) : "Art. 9. - In anul 2012 nu se acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva."
- pentru anul 2013: art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 845 din 13 decembrie 2012): "Art. 2. - Prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2012, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012, si ale art. 1 alin. (4) si (5), art. 2, 3, art. 4 alin. (1) si (2), art. 6, 7, 9, 11, art. 12 alin. (2) si art. 13 ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, precum si pentru instituirea altor masuri financiare in domeniul bugetar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 283/2011, se aplica in mod corespunzator si in anul 2013."
- pentru anul 2014: art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 703 din 15 noiembrie 2013): "Art. 10. - (1) In anul 2014 nu se acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva.
- pentru anul 2015: art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 925 din 18 decembrie 2014): "Art. 9. - (1) In anul 2015, dispozitiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, dupa caz, indemnizatiilor la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva nu se aplica.
Prin decizia nr. 16/2015 pronuntata de Inalta Curtea de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 525 din 15.07.2015, s-a retinut urmatoarele: “Din interpretarea normelor legale enuntate rezulta ca vointa legiuitorului nu a fost aceea de eliminare a beneficiilor acordate unor categorii socioprofesionale, respectiv de incetare a existentei dreptului la acordarea de ajutoare/indemnizatii, ci doar de suspendare a exercitiului acestui drept.
Ratiunea acestei interpretari este impusa si de succesiunea in timp a actelor normative prin care legiuitorul a dispus, cu caracter temporar, masura neaplicarii dispozitiilor legale privind ajutoarele/indemnizatiile in anii 2011-2015.”
Fata de considerentele deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Curtea constata ca exercitiul dreptului la acordarea ajutorului prevazut de art. 20 din anexa nr. VII la Legea nr. 284/2010 este suspendat. Suspendarea inceteaza la data de 01.01.2016, in conditiile in care nu se dispune, prin act normativ, mentinerea suspendarii.
Asadar, intrucat dreptul solicitat nu este actual, in prezent nu este posibila obligarea intimatei parate la acordarea ajutorului egal cu  20 de solde, recunoasterea dreptului putand fi solicitata dupa incetarea suspendarii.
Pentru aceste considerente, constatand ca solutia primei instante este legala, fata de dispozitiile art. 480 alin.1 Cod procedura civila, va respinge ca nefondat apelul.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011