InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE H.C.L. CONSTATAREA INCETARII DE DREPT A MANDATULUI DE CONSILIER LOCAL. INADMISIBILITATE.

(Decizie nr. 310 din data de 24.02.2014 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice; Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE H.C.L. CONSTATAREA INCETARII DE DREPT A MANDATULUI DE CONSILIER LOCAL. INADMISIBILITATE.

- art.9 alin.4 din Legea nr.393/2004.

In conformitate cu prevederile art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali:
"(1)Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza la data declararii ca legal constituit a noului consiliu ales.
(2)Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, in urmatoarele cazuri:
    a) demisie;
    b) incompatibilitate;
    c)schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala, inclusiv ca urmare a reorganizarii acesteia;
    d) lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte ordinare consecutive ale consiliului;
    e) imposibilitatea exercitarii mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute de lege;
    f) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o pedeapsa privativa de libertate;
    g) punerea sub interdictie judecatoreasca;
    h) pierderea drepturilor electorale;
    h^1) pierderea calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatilor nationale pe a carei lista a fost ales;
    i) deces.
 (2^1) Cazul prevazut la alin. (2) lit. h^1) se aplica si viceprimarului.
 (3)Incetarea de drept a mandatului de consilier se constata de catre consiliul local, respectiv de consiliul judetean, prin hotarare, la propunerea primarului ori, dupa caz, a presedintelui consiliului judetean sau a oricarui consilier.
 (4)In cazurile prevazute la alin. (2) lit. c) - e) si  h^1), hotararea consiliului poate fi atacata de consilier, la instanta de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare. Instanta se va pronunta in termen de cel mult 30 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva si irevocabila".
Drept  urmare, in situatia incetarii de drept a mandatului de consilier local (constatata prin hotarare a consiliului local), ca urmare a pierderii calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatilor nationale pe a carei lista a fost ales, legea prevede ca hotararea primei instante de contencios administrativ este definitiva si irevocabila, persoana in cauza neavand posibilitatea promovarii recursului impotriva acestei hotarari.

Decizia nr.310/CA/24.02.2014 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II -a civila,  de contencios administrativ si fiscal.

Prin Sentinta nr.5041/CA/14.11.2013 Tribunalul Satu Mare a respins ca neintemeiata actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamantul M.M. impotriva paratului C.L. C, jud. Satu Mare, pentru anulare act administrativ, fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele:
Prin Hotararea atacata, nr.57/11.12.2012 emisa de parata, s-a decis "constatarea incetarii de drept a mandatului de consilier local al reclamantului, reprezentant al partidului PP-DD, ca urmare a pierderii calitatii de membru al partidului politic pe a carui lista a fost ales".
Hotararea a fost emisa in baza adresei nr. 610/07.10.2012 (fila 6), prin care Partidul Poporului Dan Diaconescu a comunicat C.L. C faptul ca reclamantul a fost exclus din partid, solicitandu-se adoptarea unei hotarari de consiliu prin care sa se constate incetarea de drept a mandatului de consilier local al acestuia.
Potrivit art. 9 alin. 2 lit. h1) din Legea nr. 393 din 28 septembrie 2004 privind Statutul alesilor locali:
"(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, in urmatoarele cazuri:
h^1) pierderea calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatilor nationale pe a carei lista a fost ales;", iar potrivit alin. 3 al art. 9 din acelasi act normativ:
"Incetarea de drept a mandatului de consilier se constata de catre consiliul local, respectiv de consiliul judetean, prin hotarare, la propunerea primarului ori, dupa caz, a presedintelui consiliului judetean sau a oricarui consilier."
Reclamantul nu a probat o alta stare de fapt decat cea retinuta de parat.
Mai mult, din interpretarea prevederilor citate mai sus, rezulta ca paratul C.L. are doar obligatia de a constata (si nu de a aprecia) incetarea mandatului de consilier local, care opereaza de drept. Nu s-au retinut sustinerile reclamantului, conform carora hotararea atacata este nelegala, intrucat aceasta a fost adoptata in baza adresei comunicate de Partidul Poporului Dan Diaconescu, prin care s-a comunicat excluderea din partid a reclamantului.
In ceea ce priveste sustinerile reclamantului privind nelegalitatea excluderii sale din partid, instanta a retinut ca potrivit art. 16 alin. 3 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, dobandirea sau pierderea calitatii de membru al unui partid politic este supusa numai jurisdictiei interne a partidului respectiv, potrivit statutului partidului.
In consecinta, in temeiul art. 8,10,18 din Legea nr. 554/2004, instanta a respins cererea formulata de reclamant ca neintemeiata.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs recurentul reclamant M.M .
Intimatul parat legal citat nu a formulat intampinare.
Examinand, cu prioritate, in temeiul prevederilor art. 137 Cod procedura civila, exceptia inadmisibilitatii recursului, invocata din oficiu, instanta a apreciat-o ca fiind intemeiata pentru urmatoarele considerente:
In conformitate cu prevederile art. 9 alin. 4 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali:
"(1)Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza la data declararii ca legal constituit a noului consiliu ales.
(2)Calitatea de consilier local sau de consilier judetean inceteaza de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, in urmatoarele cazuri:
    a) demisie;
    b) incompatibilitate;
    c)schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala, inclusiv ca urmare a reorganizarii acesteia;
    d) lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte ordinare consecutive ale consiliului;
    e) imposibilitatea exercitarii mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute de lege;
    f) condamnarea, prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, la o pedeapsa privativa de libertate;
    g) punerea sub interdictie judecatoreasca;
    h) pierderea drepturilor electorale;
    h^1) pierderea calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatilor nationale pe a carei lista a fost ales;
    i) deces.
 (2^1) Cazul prevazut la alin. (2) lit. h^1) se aplica si viceprimarului.
 (3)Incetarea de drept a mandatului de consilier se constata de catre consiliul local, respectiv de consiliul judetean, prin hotarare, la propunerea primarului ori, dupa caz, a presedintelui consiliului judetean sau a oricarui consilier.
 (4)In cazurile prevazute la alin. (2) lit. c) - e) si  h^1), hotararea consiliului poate fi atacata de consilier, la instanta de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare. Instanta se va pronunta in termen de cel mult 30 de zile. In acest caz, procedura prealabila nu se mai efectueaza, iar hotararea primei instante este definitiva si irevocabila".
Drept  urmare, in situatia incetarii de drept a mandatului de consilier local (constatata prin hotarare a consiliului local), ca urmare a pierderii calitatii de membru al partidului politic sau al organizatiei minoritatilor nationale pe a carei lista a fost ales, legea prevede ca hotararea primei instante de contencios administrativ este definitiva si irevocabila, persoana in cauza neavand posibilitatea promovarii recursului impotriva acestei hotarari.
In consecinta, in baza acestor considerente, in temeiul prevederilor art.312 Cod procedura civila, cu raportare la prevederile art. 9 alin.4 din Legea nr. 393/2004, curtea de apel a admis exceptia inadmisibilitatii recursului, invocata din oficiu si a respins recursul declarat de recurentul M.M ca inadmisibil.
Fara cheltuieli de judecata in recurs.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice; Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

124 - Decizie nr. 124 din data de 23.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Actiune introdusa de debitoare, prin administrator special, in cadrul procedurii de insolventa, impotriva uneia din creditoare, prin care solicita deblocarea accesului la bunurile sale, retinute in spatiile creditoarei. Compet - Decizie nr. 123 din data de 23.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Apel. Actiune in anularea certificatului de inmatriculare al societatii parate, intemeiata pe schimbarea destinatiei imobilului in care isi desfasoara activitatea, fara acordul vecinilor, deranjul fonic produs de activitate si pe - Decizie nr. 116 din data de 21.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar. Obligatia judecatorului-sindic de a determina cuantumul creantei contestate, neputand lasa in sarcina administratorului judiciar determinarea cuantumului, cata vreme acesta si-a spus parerea - Decizie nr. 112 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Inscriere provizorie a creantei. Necesitatea administrarii de probe. Momentul in care trebuie incuviintata administrarea de probe, de catre judecatorul sindic. - Decizie nr. 111 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Cerere de sesizare din oficiu a judecatorului sindic privind inlocuirea administratorului judiciar. Posibilitatea creditorilor de a obtine schimbarea administratorului judiciar doar in conditiile prevazu - Decizie nr. 108 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie la tabel preliminar. Necercetarea fondului cauzei. Obligatia judecatorului sindic de a analiza fondul pretentiilor in cazul in care intre debitoare si creditoare a existat un litigiu, suspendat in baza art. 36 di - Decizie nr. 83 din data de 30.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Recurs. Dizolvare societate comerciala. Cerere de repunere in termenul de declarare a recursului, intemeiata pe necomunicarea legala a sentintei atacate cu recurenta parata. Momentul inceperii termenului de recurs. Recurs tardiv - Decizie nr. 77 din data de 24.04.2015
Apel. Procedura insolventei. Confirmare plan de reorganizare. Aprecierea ca si vot pozitiv a votului unui creditor in sensul votarii planului, cu conditia ca toate obligatiile nascute dupa data intrarii in insolventa (necuprinse in graficul de rambursare) - Decizie nr. 152 din data de 21.05.2015
Apel. Actiune in constatarea inexistentei dreptului unei persoane fizice de a reprezenta o societate comerciala, in conditiile in care acest drept i-a fost conferit printr-un contract de munca, contrar prevederilor Actului constitutiv al societatii. Admis - Decizie nr. 150 din data de 20.05.2015
Apel. Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze din contractele de credit, introdusa de mai multi reclamanti cu domicilii sau sedii in diferite localitati din tara, impotriva aceleasi banci parate, in temeiul unor contracte de credit diferit - Decizie nr. 146 din data de 14.05.2015
Apel. Procedura insolventei. Contestatie la tabelul preliminar de creante si la tabelul preliminar modificat de creante. Imposibilitatea analizarii, pe calea contestatiei la tabelul preliminar de creante, a incidentei prevederilor art. 117-118 din Legea n - Decizie nr. 142 din data de 07.05.2015
Recurs. Procedura insolventei. Contestatie la planul de distribuire a fondurilor obtinute din vanzarea bunului garantat, formulata de creditori salariati. Distribuirea sumelor obtinute in functie de categoria din care fac parte creditorii contestatori, si - Decizie nr. 94/C din data de 12.05.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de protectie a creantei formulata de creditorul garantat, intemeiata pe prevederile art. 39 alin. 1 lit. B din Legea nr. 85/ 2006. Inadmisibilitatea cererii. Posibilitatea formularii doar a unei cereri de ridicare a sus - Decizie nr. 91/C din data de 25.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabel. Creanta tardiva. Valabilitatea notificarii deschiderii procedurii,comunicata la sediul organului fiscal care administreaza creanta bugetara, chiar daca acesta nu are personalitate juridica. - Decizie nr. 83/C din data de 24.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar de creante formulata impotriva creantei organului fiscal, constatata prin decizie de impunere, contestata pe calea contestatiei administrative, care a fost suspendata pana la solutionarea plan - Decizie nr. 79/C din data de 12.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor impotriva unei societati dintr-un grup. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 183 si urmatoarele din Legea nr. 85/ 2014 - Decizie nr. 67/C din data de 10.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor si de conexare la cererea similara formulata anterior de debitor, in temeiul Legii nr. 85/ 2014. Judecarea cererii debitorului, la care s-a conexat cererea creditorulu - Decizie nr. 65/C din data de 04.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie impotriva hotararii adunarii creditorilor. Calculul cvorumului si al majoritatii creantelor facut de administratorul judiciar, raportat la un tabel definitiv rectificat, intocmit si neafisat la usa instantei. Con - Decizie nr. 59/C din data de 31.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Cerere de inscriere creanta nascuta in cursul procedurii in tabelul suplimentar de creante, respinsa de administratorul judiciar. Contestatie la raportul de activitate al administratorului judiciar, admisa de judecatorul sin - Decizie nr. 57/C din data de 24.03.2015