InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE DECIZIE DE IMPUNERE DIN OFICIU. CONTRIBUTIE F.N.U.A.S.S.

(Decizie nr. 308 din data de 24.02.2014 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.; Impozite si taxe | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA A II - A CIVILA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL.

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. ANULARE DECIZIE DE IMPUNERE DIN OFICIU. CONTRIBUTIE F.N.U.A.S.S.

- art.215 alin.3 din Legea nr.95/2006;
- art.216 din Legea nr.95/2006;
- art.257 alin.2 lit.b din O.G. nr.92/2003;
- art.83 alin.4 din O.G. nr.92/2003;
- art.257 alin.3 din Legea nr.95/2006.

Prin Decizia de impunere din oficiu nr.166/12437 din 30.09.2011 in sarcina recurentului s-a stabilit obligatia de plata a sumei de 13143,63 lei, reprezentand contributie FNUASS.
Curtea a constatat ca potrivit art. 215 alin. 3 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii "persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din agricultura si silvicultura, venituri din cedarea folosintei bunurilor, din dividende si dobanzi, din drepturi de proprietate intelectuala sau alte venituri care se supun impozitului pe venit sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate cu care au incheiat contractul de asigurare declaratii privind obligatiile fata de fond";
Art. 216 din Legea nr. 95/2006 statueaza ca "in cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, denumita in continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare";
Conform art. 257 alin.2 lit. b) din acelasi act normativ " (2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:
 b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;".
 Potrivit art. 83 alin. 4 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala "Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat."
Din interpretarea sistematica a acestor prevederi legale, rezulta ca in cazul persoanelor care intra in categoria celor prevazute de lege, asigurarea este obligatorie si opereaza prin efectul legii.
Prin urmare, realizand venituri si din activitati independente, recurentul intra in categoria persoanelor asigurate prin efectul legii, avand totodata obligatia de a plati contributia prevazuta de lege la fondul national unic de asigurari de sanatate.
Faptul ca recurentul este si angajat al unei societati comerciale nu are relevanta avand in vedere ca potrivit art.257 al.3 din Legea 95/2006, persoanele care realizeaza in acelasi timp mai multe venituri au obligatia platii FNUASS pentru toate aceste venituri, deci atat pentru veniturile din activitati independente cat si pentru veniturile din salariu, caz in care contributia se retine de angajator.
Instanta de recurs a retinut ca baza de impunere avuta in vedere de CAS Satu Mare a fost cea comunicata in format electronic in temeiul protocolului incheiat cu A.N.A.F.
Nici motivul de recurs privind neinformarea recurentului anual despre contributiile datorate nu a fost apreciat intemeiat, intimata fiind in imposibilitate de a-l informa din moment ce recurentul nu a depus declaratiile fiscale, iar actul administrativ in litigiu a fost emis pe baza datelor transmise de ANAF.
Referitor la dobanzile si penalitatile de intarziere percepute, instanta de recurs a constatat ca aceste obligatii accesorii au fost stabilite in temeiul legii, respectiv a prevederilor art.120 si 1201  din O.G. 92/2003 raportat la prevederile art. 261 alin. 1 din Legea 95/2006.

Decizia nr.308/CA/24.02.2014 a Curtii de Apel Oradea - Sectia a II -a civila,  de contencios administrativ si fiscal.

Prin sentinta nr.5471/CA/28.11.2013 Tribunalul Satu Mare a respins actiunea in contencios administrativ fiscal formulata de reclamantul FA  impotriva paratelor  CAS SATU MARE si AJFP SATU MARE, avand ca obiect anulare acte administrativ fiscale, ca fiind neintemeiata.
A respins cheltuielile de judecata solicitate de reclamant, ca fiind neintemeiate.
Pentru a pronunta astfel, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele:
Prin Decizia de impunere din oficiu nr.166/12437/30.09.2011, in temeiul art.83 alin.4 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, in sarcina reclamantului au fost calculate obligatii de plata catre FNUASS in suma totala de 13.143,63 lei, din care 6.528,97 lei contributii la FNUASS, 5.638,93 lei dobanzi si 975,73 lei penalitati de intarziere. Impotriva acestei decizii, reclamantul a formulat contestatie, care a fost respinsa prin decizia nr. 238/21.11.2011 emisa de parata.
In privinta formei si continutului deciziei de impunere, instanta a retinut ca aceasta cuprinde toate elementele prevazute sub sanctiunea nulitatii actului administrativ la art. 46 din Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste baza de impunere, instanta a retinut ca aceasta a fost cea comunicata in format electronic in temeiul protocolului incheiat cu A.N.A.F.
Potrivit art. 211 din Legea nr. 95/2006, in vigoare la data emiterii deciziei atacate:
" (1) Sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, al carui model se stabileste prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie.
(1^1) Asiguratii au dreptul la pachetul de baza de servicii medicale de la data inceperii platii contributiei la fond, urmand ca sumele restante sa fie recuperate de casele de asigurari de sanatate si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in conditiile legii, inclusiv accesoriile aplicate pentru creantele bugetare.
(2) Calitatea de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania."
Art.  208 alin. 1 si 3 din aceeasi lege stipuleaza:
"(1) Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati.
(3) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar."
Fata de cele de mai sus, rezulta ca lipsa contractului de asigurare este imputabila  reclamantului FA, deoarece acesta avea obligatia sa se prezinte la CAS Satu Mare pentru incheierea contractului, in conformitate cu art.208 si 211 din Legea nr.95/2006 in termen de 15 zile de la data publicarii Legii nr.95/2006, respectiv de la data inceperii activitatii liberale, reclamantul neputand invoca propria sa culpa in aparare. Asigurarea de sanatate deriva prin efectul Legii nr.95/2006, art.208 si 211, deci ope legis si  nu din   contract . Dispozitiile art.211 sunt imperative, in sensul, ca asiguratul trebuie sa incheie un contract de asigurare.
Nedepunerea declaratiilor privind obligatiile catre FNUASS pe anii 2007-2011 ii sunt imputabile reclamantului FA, potrivit art. 215 si 261 alin.3 din Legea nr.95/2006.
In speta sunt aplicabile prevederile art.215 alin.1 si 3 din Legea nr.95/2006, conform carora:
"(1) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator, persoanelor juridice ori fizice asimilate angajatorului, precum si persoanelor fizice, dupa caz.
(3)Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din agricultura si silvicultura, venituri din cedarea folosintei bunurilor, din dividende si dobanzi, din drepturi de proprietate intelectuala sau alte venituri care se supun impozitului pe venit sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate cu care au incheiat contractul de asigurare declaratii privind obligatiile fata de fond."
Contributia la FNUASS pentru veniturile pe care le realizeaza din exercitarea unei profesii liberale ( avocat),in calitate de persoana fizica se achita personal la casieria CAS Satu Mare si au ca temei legal art.257 alin.2 lit.b din Legea nr.95/2006 si sunt obligatorii.
Potrivit art. 257 alin. 1 si 2 lit. b din lege:
"(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar."
Contributia datorata de reclamant la FNUASS a fost calculata avand in vedere datele comunicate de ANAF, tinandu-se seama de sumele din deciziile de impunere anuale pentru anii 2007-2010, decizia estimativa pentru anul 2011, in conditiile in care reclamantul nu a depus declaratii anuale pe perioada 2007-2011 privind modul de constituire si plata a contributiei la FNUASS.
Metoda de calcul a dobanzilor si penalitatilor de intarziere aferente sumelor datorate cu titlu de contributie la FNUASS pentru perioada 2007-2011 prevazute in titlul de creanta contestat, au fost calculate conform prevederilor legale in vigoare.
De la data intrarii in vigoare a OUG 39/2010, respectiv 01.07.2010 si pana la data emiterii Titlului de creanta -30.09.2011-au trecut peste 11 luni, respectiv peste 335 de zile, astfel conform OUG 39/2010 art.II, alin (2) penalitatile de intarziere prevazute de art. 120 1 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, se aplica si pentru creantele fiscale care au scadenta anterior intrarii in vigoare a OUG 39/2010.
Fata de cele de mai sus, instanta a retinut ca actiunea in contencios administrativ promovata de catre reclamant este neintemeiata, motiv pentru care, in temeiul art. 8,10,18 din Legea nr. 554/2004, art. 218 alin. 2 si a textelor de lege anterior amintite, instanta a respins actiunea reclamantului astfel cum a fost formulata, fara a acorda reclamantului cheltuieli de judecata, acestea nefiind intemeiate, reclamantul fiind cel cazut in pretentii, conform dispozitivului.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs recurentul reclamant FA solicitand admiterea recursului, casarea sentintei atacate, in sensul admiterii actiunii.
In cursul lunii iunie a acestui an a primit de la CAS Satu Mare o instiintare prin care i s-a solicitat sa depuna declaratiile si deciziile de impunere anuale emise de organele fiscale precum si procesul verbal de inspectie fiscala. Termenul limita pentru depunerea acestor inscrisuri era 15 zile, in acest termen a depus documentele la sediul CAS Satu Mare. In data de 04.10.2011 a primit la domiciliu, o decizie de impunere, decizia nr. 166/04.10.2011, prin care i se stabileste din oficiu o obligatie de plata la FNUASS in cuantum total de 13143,63 lei. Considera ca aceasta suma este o creanta care nu poate fi datorata, in acest sens a depus in data de 01.11.2011 o contestatie a respectivei decizii, care poate fi considerata si procedura prealabila in lumina legii 554/2004.
Plata obligatilor catre FNUASS a reclamantului este achitata la zi, prin retinere la sursa, deoarece este angajat al societatii SC L.C SRL, iar prin adeverinta pe care a depus-o paratei, a demonstrat faptul plata acestor contributii este efectuata de catre angajator.
De asemenea si-a aratat disponibilitatea de a depune orice inscris necesar care sa lamureasca diferendul ivit intre reclamant si institutia parata, insa in loc ca sa se urmeze procedura prevazuta de legislatia din domeniu a primit in data de 09.11.2011, prin scrisoare recomandata titlului executoriu nr. 2.166, din dosarul de executare nr. 396/07.11.2011. Precizeaza faptul ca a primit titlul executoriu inainte cu de a i se raspunde la contestatia formulata, a depus contestatia in data de 01.11.2011, raspunsul i s-a comunicat in 23.11.2011 iar titlul executoriu l-a primit in 09.11.2011, acest titlu a fost emis ilegal intrucat acesta putea fi emis doar dupa ce s-a raspuns la contestatia formulata.
In data de 29.11.2011 a primit o scrisoare recomandata de la CAS Satu Mare care contine Decizia nr. 238/21.11.2011 prin care i se respinge contestatia facuta, considerandu-se ca decizia de impunere din oficiu nr. 166/12437/30.09.2011 este emisa cu respectarea prevederilor legale.
Din cuprinsul prevederilor art. 15 din OUG 150/2002 "Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel putin o data pe an, prin casele de asigurari, asupra serviciilor de care beneficiaza, a nivelului de contributie si a modalitatii de plata, precum si asupra drepturilor si obligatiilor sale", in acest sens dispunerea din oficiu a unei decizii de impunere care se refera la debitele pe ultimii cinci ani, desi CAS Satu Mare il putea contacta in orice moment pentru a-i comunica orice debit pe care il are de achitat i se pare abuziv. Ba mai mult in acest sens calcularea penalitatilor si dobanzilor este in afara cadrului legal, deoarece potrivit textului de lege mai sus indicat obligatia ii revine intimatei.
Intre reclamant si parata nu a existat un contract de asigurare asa cum prevede Legea 95 din 2006 art.211 si 215. Considera ca paratei ii revenea obligatia de a incheia contractul de asigurare, ori din 2006 si pana in prezent parata nu i-a solicitat sa se prezinte sa incheie contractul de asigurare, mai mult decat atat in toata aceasta perioada parata nu a solicitat sa depuna declaratii fiscale.
In drept a invocat prevederilor art. 299 si 304 pct. 7,8 si 9 Cod procedura civila.
Intimata CAS S. M. prin intampinare a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
Arata ca CAS S. M. a emis pe seama reclamantului F.A Decizia de impunere din oficiu nr. 166/12437/30.09.2011, prin care s-au stabilit obligatii fiscale la FNUASS, pe baza datelor comunicate de ANAF,in format electronic, pentru veniturile realizate ca independent si au ca temei legal prevederile art.257 alin.2 lit.b din legea nr.95/2006, impotriva careia in temeiul art.205 din OG nr.92/2003 a formulat contestatie ce a fost solutionata prin Decizia nr.23 8/21.11.2011 in sensul ca aceasta a fost respinsa pentru motivele expuse in continutul acesteia.
Apreciaza ca instanta de fond a pronuntat o hotarare temeinica si legala.
Precizeaza ca si pe fond actiunea a fost corect si legal respinsa avand in vedere faptul ca nu exista nici un motiv de nelegalitate a celor doua decizii emise de CAS Satu Mare. Recurentul realizand venituri impozabile din activitate independenta are obligatia, potrivit art.257 alin.2 lit.b din Legea nr.95/2006 de a declara veniturile realizate si a achita contributiile la FNUASS. Faptul ca recurentul reclamant este si angajat nu are nici o relevanta, avand in vedere faptul ca potrivit art.257 alin.3 din Legea nr.95/2006, persoanele care realizeaza, in acelasi timp, mai multe venituri,au obligatia platii contributiei la FNUASS pentru toate aceste venituri,deci atat pentru veniturile din activitati independente, cat si pentru veniturile din salariu ( contributia se retine de angajator).
Potrivit Legii nr.95/2006,contributiile la FNUASS sunt obligatorii si sunt incluse in bugetul anual consolidat al statului. OUG nr.125/2011 prevede preluarea de catre ANAF prin AJFP Satu Mare a dreptului si obligatiei de colectare a contributiilor fiscale la FNUASS, cu data de 01.07.2012, pentru persoanele care realizeaza venituri din activitatii independente.
Sustinerea recurentului ca CAS Satu Mare nu are competenta de a emite decizii de impunere din oficiu a fost apreciata ca fiind eronata.
Competenta CAS Satu Mare de a emite decizii de impunere din oficiu este prevazuta si in prezent, pana la data de 01.07.2014,pentru creantele anterioare datei de 01.07.2012, de Legea nr.95/2006 si OUG nr.125/2011,modificata prin OUG nr.71/2013 si OUG nr.115/2013.
In drept invoca dispozitiile Legii nr.95/2006,ale art.218 din OG nr.92/2003 ,precum si Ordinul nr.617/2007,cu modificarile si completarile ulterioare,respective dispozitiile Legea nr.554/2004 si Codul de procedura civila. OUG nr.l25/2011,cu modificarile ulterioare.
Intimata DGRFP Cluj prin AJFP Satu Mare prin intampinare a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat.
Arata ca potrivit legislatiei privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, respectiv art. 4 alin. 1 din Legea  145 / 1997 in vigoare pana la data de 01.01.2003 si art. 4 alin. 1 din O.U.G. 150 / 2002 prin care s-a abrogat Legea nr. 145 /1997, toti cetatenii romani cu domiciliu in tara sunt asigurati in sistemul de asigurari sociale de sanatate, aceasta calitate incetand odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau resedinta in Romania. Fiind o persoana asigurata fara a face parte din vreuna din categoriile de persoane limitativ prevazute de art. 6 alin. 1 din O.U.G. 150 / 2002 ce beneficiaza de asigurari sociale de sanatate fara plata contributiei contestatoarei ii incumba obligatia platii contributiei conform art. 51 alin. 1 din O.U.G. 150 / 2002. Persoanele care exercita profesii libere sau sunt autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia sub forma unei cote de 6,5% aplicate asupra venitului net din activitati independente. Legea precizeaza ca veniturile din profesiile liberale sunt veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, farmaceutice, de avocat, notar, expert contabil etc.
Potrivit art. 208 alin. 1 si 3 din Legea nr. 95/2006, asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei, sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, iar obiectivele sistemului de asigurari sociale de sanatate se realizeaza inclusiv pe baza principiului participarii obligatorii la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Potrivit art. 211 alin. 1 si 2 din aceeasi lege, "Sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, (...), in conditiile prezentei legi. in aceasta calitate! persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, al carui model se stabileste prin ordin al presedintelui CNAS cu avizul consiliului de administratie. (2) Calitatea de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania".
Prin urmare, legea instituie ca regula asigurarea obligatorie pentru fiecare roman cu domiciliul in tara. Asigurarea atrage plata unei contributii, cu anumite exceptiile stricte prevazute de art. 213.
Obligativitatea asigurarii nu da voie persoanelor vizate de lege sa opteze intre a plati sau nu contributia sub pretextul ca nu au incheiat un contract cu casa de asigurari. incheierea respectivului contract este o obligatie derivata din obligativitatea asigurarii. (Decizia nr. 2093/R-cont/5 octombrie 2011)
Autoritatea emitenta a deciziei de impunere, procedand la intreprinderea tuturor demersurilor pe care le are la indemana potrivit legii, a actionat pentru satisfacea unui interes public astfel cum acesta este definit de dispozitiile art. 2. lit. b din Legea 554/2004 actualizata. Prin urmare, critica adusa actului administrativ prin prisma lipsei calitatii de asigurat a reclamantului sau/si lipsa unui contract de asigurare incheiat cu CAS este neintemeiata.
Privitor la legalitatea si temeinicia actului administrativ, arata ca decizia de impunere din oficiu emisa de CAS Satu Mare contine toate elementele instituite expres de lege, prevazute de art.43 alin.2 din OG nr.92/2003, cuprinde motivele de fapt pentru care a fost impusa suma.
Art. 119 alin. 4 Cod procedura fiscala prevede ca "(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui ANAF, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6)".
Art.216 din Legea nr. 95/2006 prevede ca "In cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, denumita in continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare".
Art. 36 din Ordinul CNAS nr. 617/2007 prevede ca "CNAS, prin CAS sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere datorate de persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea se realizeaza de catre ANAF, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala si ale prezentelor norme metodologice".
Potrivit art. 256 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 "Colectarea contributiilor persoanelor juridice si fizice care au calitatea de angajator se face de catre MFP, prin ANAF, in contul unic deschis pe seama CNAS in conditiile legii, iar colectarea contributiilor persoanelor fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de catre ANAF, se efectueaza de catre casele de asigurari".
Potrivit art. 110 (3) din OG nr.92/2003 "Titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii". Potrivit art. 87 privind forma si continutul deciziei de impunere "Decizia de impunere trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 43. Decizia de impunere trebuie sa cuprinda, pe langa elementele prevazute la art. 43 alin. (2), si categoria de impozit, taxa, contributie sau alta suma datorata bugetului general consolidat, baza de impunere, precum si cuantumul acestora, pentru fiecare perioada impozabila".
Decizia de Impunere din Oficiu contestata, rubrica "Datele privind creanta fiscala", pagina 2, cuprinde in mod explicit perioada pentru care au fost stabilite obligatiile, venitul baza de calcul, contributia la FNUASS calculata raportat la baza de calcul, dobanzile aferente, penalitatile si totalul.
Chiar in situatia in care elementele indicate mai sus nu ar fi fost detaliat indicate, nu poate fi retinuta ca intemeiata sanctiunea nulitatii absolute, jurisprudenta statuand in urmatorul sens: "Faptul ca acestea sunt foarte succinte nu echivaleaza cu absenta lor cata vreme sunt suficient de explicite si sunt neechivoce in ce priveste obligatia impusa (a se vedea Decizia nr. 2093/R-cont/5 octombrie 2011)
De asemenea, "cat priveste aratarea modului de calcul al contributiei si accesoriilor, acesta nu este un element esential pentru valabilitatea actului administrativ prin prisma art. 43 alin. 2 Cod procedura fiscala, astfel ca nu poate fi retinut ca motiv valabil de nelegalitate" (Decizia nr. 2093/R-cont/5 octombrie 2011).
Mai mut decat atat, privitor la cuantumul sumelor stabilite, asa cum se arata si in cuprinsul deciziei de impunere contestate, pct. 4, contribuabilul a avut la dispozitie posibilitatea de a corecta aspectele/sumele pe care apreciaza ca ar fi fost retinute in sarcina sa neintemeiat intrucat "contributia la FNUASS stabilita din oficiu se corecteaza prin depunerea de catre contribuabil a declaratiilor privind contributia la FNUASS aferente termenului de prescriptie al creantelor bugetare sau a deciziilor de impunere pentru plati anticipate, a deciziilor de impunere rectificative si a deciziilor de impunere anuale emise de organele fiscale teritoriale din subordinea ANAF, urmand ca acestea sa stea la baza stabilirii obligatiei de plata principale si a celor accesorii".
In drept a invocat art. 115 Cod procedura civila din vechiul cod de procedura civila, art. 205 si urmatoarele din Cod procedura civila, Legea 554/2004 privind contenciosul administrativ actualizata.
Examinand sentinta atacata prin prisma motivelor de recurs invocate, precum si sub toate aspectele, in baza prev.art.3041 Cod procedura civila de la 1865, aplicabil in speta in temeiul art. 3 din Legea 76/2012, instanta a constatat urmatoarele:
Prin Decizia de impunere din oficiu nr.166/12437 din 30.09.2011 in sarcina recurentului s-a stabilit obligatia de plata a sumei de 13143,63 lei, reprezentand contributie FNUASS.
Curtea a constatat ca potrivit art. 215 alin. 3 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii "persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din agricultura si silvicultura, venituri din cedarea folosintei bunurilor, din dividende si dobanzi, din drepturi de proprietate intelectuala sau alte venituri care se supun impozitului pe venit sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate cu care au incheiat contractul de asigurare declaratii privind obligatiile fata de fond";
Art. 216 din Legea nr. 95/2006 statueaza ca "in cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, denumita in continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare";
Conform art. 257 alin.2 lit. b) din acelasi act normativ " (2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:
 b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;".
 Potrivit art. 83 alin. 4 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala "Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat."
Din interpretarea sistematica a acestor prevederi legale, rezulta ca in cazul persoanelor care intra in categoria celor prevazute de lege, asigurarea este obligatorie si opereaza prin efectul legii.
Prin urmare, realizand venituri si din activitati independente, recurentul intra in categoria persoanelor asigurate prin efectul legii, avand totodata obligatia de a plati contributia prevazuta de lege la fondul national unic de asigurari de sanatate.
Faptul ca recurentul este si angajat al unei societati comerciale nu are relevanta avand in vedere ca potrivit art.257 al.3 din Legea 95/2006, persoanele care realizeaza in acelasi timp mai multe venituri au obligatia platii FNUASS pentru toate aceste venituri, deci atat pentru veniturile din activitati independente cat si pentru veniturile din salariu, caz in care contributia se retine de angajator.
Instanta de recurs a retinut ca baza de impunere avuta in vedere de CAS Satu Mare a fost cea comunicata in format electronic in temeiul protocolului incheiat cu A.N.A.F.
Nici motivul de recurs privind neinformarea recurentului anual despre contributiile datorate nu a fost apreciat intemeiat, intimata fiind in imposibilitate de a-l informa din moment ce recurentul nu a depus declaratiile fiscale, iar actul administrativ in litigiu a fost emis pe baza datelor transmise de ANAF.
Referitor la dobanzile si penalitatile de intarziere percepute, instanta de recurs a constatat ca aceste obligatii accesorii au fost stabilite in temeiul legii, respectiv a prevederilor art.120 si 1201  din O.G. 92/2003 raportat la prevederile art. 261 alin. 1 din Legea 95/2006.
Pe de alta parte, Curtea a constatat ca emiterea deciziei atacate s-a facut din oficiu fiind culpa recurentei ca nu a depus declaratiile fiscale, obligatie pe care daca si-ar fi indeplinit-o i s-ar fi putut calcula contributiile datorate raportat la sumele declarate de recurenta.
Avand in vedere aceste motive, instanta a respins ca nefondat recursul.
Instanta a luat act de faptul ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.; Impozite si taxe

124 - Decizie nr. 124 din data de 23.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Actiune introdusa de debitoare, prin administrator special, in cadrul procedurii de insolventa, impotriva uneia din creditoare, prin care solicita deblocarea accesului la bunurile sale, retinute in spatiile creditoarei. Compet - Decizie nr. 123 din data de 23.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Apel. Actiune in anularea certificatului de inmatriculare al societatii parate, intemeiata pe schimbarea destinatiei imobilului in care isi desfasoara activitatea, fara acordul vecinilor, deranjul fonic produs de activitate si pe - Decizie nr. 116 din data de 21.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar. Obligatia judecatorului-sindic de a determina cuantumul creantei contestate, neputand lasa in sarcina administratorului judiciar determinarea cuantumului, cata vreme acesta si-a spus parerea - Decizie nr. 112 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Inscriere provizorie a creantei. Necesitatea administrarii de probe. Momentul in care trebuie incuviintata administrarea de probe, de catre judecatorul sindic. - Decizie nr. 111 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Cerere de sesizare din oficiu a judecatorului sindic privind inlocuirea administratorului judiciar. Posibilitatea creditorilor de a obtine schimbarea administratorului judiciar doar in conditiile prevazu - Decizie nr. 108 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie la tabel preliminar. Necercetarea fondului cauzei. Obligatia judecatorului sindic de a analiza fondul pretentiilor in cazul in care intre debitoare si creditoare a existat un litigiu, suspendat in baza art. 36 di - Decizie nr. 83 din data de 30.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Recurs. Dizolvare societate comerciala. Cerere de repunere in termenul de declarare a recursului, intemeiata pe necomunicarea legala a sentintei atacate cu recurenta parata. Momentul inceperii termenului de recurs. Recurs tardiv - Decizie nr. 77 din data de 24.04.2015
Apel. Procedura insolventei. Confirmare plan de reorganizare. Aprecierea ca si vot pozitiv a votului unui creditor in sensul votarii planului, cu conditia ca toate obligatiile nascute dupa data intrarii in insolventa (necuprinse in graficul de rambursare) - Decizie nr. 152 din data de 21.05.2015
Apel. Actiune in constatarea inexistentei dreptului unei persoane fizice de a reprezenta o societate comerciala, in conditiile in care acest drept i-a fost conferit printr-un contract de munca, contrar prevederilor Actului constitutiv al societatii. Admis - Decizie nr. 150 din data de 20.05.2015
Apel. Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze din contractele de credit, introdusa de mai multi reclamanti cu domicilii sau sedii in diferite localitati din tara, impotriva aceleasi banci parate, in temeiul unor contracte de credit diferit - Decizie nr. 146 din data de 14.05.2015
Apel. Procedura insolventei. Contestatie la tabelul preliminar de creante si la tabelul preliminar modificat de creante. Imposibilitatea analizarii, pe calea contestatiei la tabelul preliminar de creante, a incidentei prevederilor art. 117-118 din Legea n - Decizie nr. 142 din data de 07.05.2015
Recurs. Procedura insolventei. Contestatie la planul de distribuire a fondurilor obtinute din vanzarea bunului garantat, formulata de creditori salariati. Distribuirea sumelor obtinute in functie de categoria din care fac parte creditorii contestatori, si - Decizie nr. 94/C din data de 12.05.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de protectie a creantei formulata de creditorul garantat, intemeiata pe prevederile art. 39 alin. 1 lit. B din Legea nr. 85/ 2006. Inadmisibilitatea cererii. Posibilitatea formularii doar a unei cereri de ridicare a sus - Decizie nr. 91/C din data de 25.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabel. Creanta tardiva. Valabilitatea notificarii deschiderii procedurii,comunicata la sediul organului fiscal care administreaza creanta bugetara, chiar daca acesta nu are personalitate juridica. - Decizie nr. 83/C din data de 24.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar de creante formulata impotriva creantei organului fiscal, constatata prin decizie de impunere, contestata pe calea contestatiei administrative, care a fost suspendata pana la solutionarea plan - Decizie nr. 79/C din data de 12.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor impotriva unei societati dintr-un grup. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 183 si urmatoarele din Legea nr. 85/ 2014 - Decizie nr. 67/C din data de 10.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor si de conexare la cererea similara formulata anterior de debitor, in temeiul Legii nr. 85/ 2014. Judecarea cererii debitorului, la care s-a conexat cererea creditorulu - Decizie nr. 65/C din data de 04.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie impotriva hotararii adunarii creditorilor. Calculul cvorumului si al majoritatii creantelor facut de administratorul judiciar, raportat la un tabel definitiv rectificat, intocmit si neafisat la usa instantei. Con - Decizie nr. 59/C din data de 31.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Cerere de inscriere creanta nascuta in cursul procedurii in tabelul suplimentar de creante, respinsa de administratorul judiciar. Contestatie la raportul de activitate al administratorului judiciar, admisa de judecatorul sin - Decizie nr. 57/C din data de 24.03.2015