ASIGURARI SOCIALE. Magistrat suspendat din functie fata de care s-a constatat ulterior incetarea masurii de suspendare ca urmare a scoaterii de sub urmarire penala. Repunerea in situatia anterioara prin plata drepturilor banesti de care a fost lipsit pe p
(Decizie nr. 4100 din data de 05.09.2013 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)ASIGURARI SOCIALE. Magistrat suspendat din functie fata de care s-a constatat ulterior incetarea masurii de suspendare ca urmare a scoaterii de sub urmarire penala. Repunerea in situatia anterioara prin plata drepturilor banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie, drepturi pentru care beneficiarul lor datoreaza contributie de asigurari sociale.
Art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004
Art.257 din Legea nr.95/2006
Art.19 lit.a-d si lit.b din Legea nr.76/2002
Art.27 din Legea nr.76/2002
Art.6 din Legea nr.241/2005
Art.280 din Legea nr.53/2003 Potrivit dispozitiilor art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004, daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala fata de judecator sau procuror, suspendarea din functie inceteaza, acesta este repus in situatia anterioara, iar din perspectiva dispozitiei legale enuntate repunerea in situatia anterioara implica acordarea drepturilor salariale de care ar fi beneficiat reclamantul in ipoteza in care sub durata perioadei aflate in litigiu si-ar fi exercitat functia, or in respectiva situatie indubitabil ca i s-ar fi retinut sumele destinate contributiilor la bugetul asigurarilor de stat.
Drepturile banesti achitate reclamantului in conditiile dispozitiei art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004 reprezinta drepturile salariale de care acesta a fost lipsit pe perioada suspendarii sale din functie, drepturi pentru care beneficiarul lor datoreaza contributie de asigurari sociale.
DECIZIA CIVILA NR.4100/2013-R din 5.09.2013 -Dosar nr.5292/111/2011* Prin sentinta civila nr. 1225 din data de 21.11.2012, pronuntata de Tribunalul B, in dosar nr. 5292/111/2011*, s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor M P - P I C C J, P C A O si P T B.
S-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Finantelor Publice.
S-a respins actiunea formulata de reclamantul L A F cu dom. in O , str. P, nr.10, ap.2, jud. B in contradictoriu cu paratii M P - P I C C J cu sediul in B, B-dul L, nr.12-14, sector 5, P C A O, P T B ambele cu sediul in O , str. A L, nr.12,jud. B si M F P cu sediul in B , str. A , nr.7, sector 5
S-a respins cererea de chemare in garantie a M F P.
Fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a M F P s-a constatat ca I C C J intr-un recurs in interesul legii, a decis ca cererea de chemare in garantie a Ministerului Finantelor Publice cu privire la drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar nu indeplineste cerintele prevazute de textul de lege.
Drept urmare, instanta a apreciat ca nu mai subzista nici un temei legal pentru ca Ministerul Finantelor Publice din varii motive sa poata fi obligata la plata unor drepturi banesti in favoarea unor salariati care se afla in raporturi de munca cu o alta institutie publica care este si ordonator de credite.
In consecinta, a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Finantelor Pubice.
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Public s-a concluzionat ca, creantele reprezentand sume retinute cu titlu de contributii si impozite chiar daca au fost virate organelor fiscale, nu pot fi pretinse direct de catre reclamant de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala a Finantelor B, intrucat se retine ca ar fi vorba despre o plata nedatorata care daca s-ar confirma atunci aceasta ar trebui recuperata de catre platitor, petentul avand la dispozitie o actiune indirecta, in regres.
Asadar reclamantul este persoana ori partea care fixeaza cadrul procesual, limitele acestuia si isi exercita actiunea ( actiunea in pretentii-principala ori actiunea in regres) asa cum considera de cuviinta, Ministerul Public fiind organul care a platit drepturile salariale restante, mai putin contributiile care au fost virate organelor fiscale, motiv pentru care acesta are calitate procesuala pasiva.
Totodata, chiar daca este vorba despre drepturi si obligatii nascute din raporturi juridice fiscale, instanta apreciaza ca sectia civila a Trib.B este competenta in solutionarea cauzei, intrucat fondul actiunii priveste plata integrala a drepturilor salariale, invocandu-se texte de lege care ar prevedea situatii in care angajatul primeste ori incaseaza salariul brut fara sa se retina contributiile si impozitele pe salarii.
Pe fond, s-a retinut ca reclamantul L A F a indeplinit functia de procuror la Parchetul de pe langa Tribunalul Bihor pana la data de 29.03.2002, data de la care acesta a fost acuzat de savarsirea infractiunilor de favorizare a infractorului, arestare nelegala si cercetare abuziva si sustragere sau distrugere de inscrisuri emitandu-se in acest sens Ordonanta nr.102/P/29.03.2002. Totodata, prin Ordinul nr.780/C/2002 al ministrului justitiei s-a constatat existenta cauzei de suspendare de drept din magistratura a reclamantului pana la data de 24.01.2008, cand CSM prin Hotararea nr.8/24.01.2008 a constatat incetarea suspendarii sale din profesie, cu consecinta repunerii in situatia anterioara, respectiv plata drepturilor banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si recunoasterea vechimii in magistratura pentru aceasta perioada.
Dupa revenirea la serviciu, acesta a decis sa isi valorifice pretentiile solicitate, incepand cu data de 15.04.2011, in interiorul termenului de prescriptie extinctiva asa cum a constatat CA O.
Practica instantei prin care a mai fost acordata direct partii reclamante sume brute trebuie reconsiderata ( sen.civ.nr.738/LM/17.05.2010 a Trib.B-dosar nr.90/111/2010) intrucat orice salariat nu are vreun drept de incasare efectiva a diferentelor dintre salariul brut si cel net care se cuvine exclusiv bugetului de stat, bugetului de asigurari sociale de stat, CAS, somaj, etc. indiferent daca a beneficiat sau nu de servicii sociale ori daca a avut sau nu aceasta posibilitate legala.
Altfel zis, suspendarea din functia de magistrat a dus intr-o prima faza la pierderea tuturor drepturilor salariale si sociale ale reclamantului, insa repararea prejudiciului cauzat printr-o masura ilegala nu poate avea loc prin acordarea diferentelor dintre salariul brut si cel net, ultimul fiind acordat ulterior si retroactiv pentru intreaga perioada suspendata reclamantului din prezenta cauza, dimpotriva reclamantul avand la dispozitie alte cai legale comune care ar atrage competenta generala a judecatoriei sau a tribunalului in functie de cuantumul pretentiilor solicitate sau de procedura urmata -art.2 pct.1 lit.h C.pr.civ.
Aceasta cu atat mai mult cu cat reclamantul a mai beneficiat pe langa drepturile salariale restante si de reparatii pecuniare ca urmare a constatarii ilegale a masurilor care au dus la suspendarea acestuia din activitate, o solutie contrara ar duce la imbogatirea fara justa cauza a acestuia prin dublarea despagubirilor care ar urma sa fie incasate.
Drept urmare, a respins actiunea formulata ca fiind neintemeiata si implicit cererea de chemare in garantie .
S-a luat act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen, scutit de la plata taxelor de timbru, reclamantul L A F solicitand admiterea acestuia, modificarea in tot a hotararii atacate, admiterea actiunii.
Prin motivele de recurs au fost invocate urmatoarele:
-solutia instantei de fond este nelegal si netemeinica, astfel este evident ca suma cuvenita salariatului in temeiul raportului de munca este salariul brut, cel stabilit in contractul de munca sau in alte temeiuri legale, iar intrucat salariatul beneficiaza de anumite drepturi sociale, acesta plateste pentru ele, retinandu-i-se lunar anumite sume din salariul brut, conditia fiind ca salariatul sa si beneficieze efectiv de aceste drepturi sociale ori sa fi fost protejat de anumite evenimente ce se puteau produce in perioada asigurata;
-celelalte aspecte retinute echivaleaza cu denegare de dreptate;
-pe fondul cauzei, in baza art. 52 alin. 2 din Codul muncii, despagubirea ulterioara suspendarii trebuia sa fie egala cu salariul plus celelalte drepturi de care a fost lipsit pe perioada suspendarii contractului, nefiind logic si cu atat mai putin legal ca dimpotriva salariul sa-i fie diminuat cu sumele corespunzatoare drepturilor de care a fost lipsit pe perioada suspendarii;
-de asemenea, conform art. 92 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 cand impotriva unui magistrat se pune in miscare actiunea penala, acesta va fi suspendat de drept din functie pana la ramanerea definitiva a hotararii si potrivit art. 48 alin. 4 din Codul muncii, in cazul suspendarii pentru fapte imputabile salariatului, pe durata suspendarii acesta nu va beneficia de nici un drept care rezulta din calitatea sa de salariat, per a contrario, in cazul in care se stabileste ca faptele nu erau imputabile, salariatul va beneficia de drepturile corespunzatoare calitatii sale de salariat sau de echivalentul banesc al acestora daca nu mai poate sa le valorifice in natura;
-nefiindu-i achitate la timp drepturile salariale pe perioada 01.04.2002 - 28.01.2008, este evident ca, in acelasi interval, parchetul nu a virat lunar nici contributia datorata potrivit art. 4 din Legea nr. 145/1997 si art. 8 din OUG nr. 150/2002, pentru perioada mentionata de care nu a beneficiat.
Prin intampinare, intimatul Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a solicitat respingerea recursului, cu motivarea ca suma de bani calculata si platita recurentului in conditiile art. 63 alin. 2 din Legea nr. 303 nu este exceptata de la impozitare, prin urmare este evident ca drepturile banesti cuvenite acestuia pentru perioada suspendarii sunt supuse impozitarii, situatie in care modul de calcul si cuantumul drepturilor banesti au fost corect stabilite.
Examinand hotararea recurata prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu, instanta de recurs a constatat urmatoarele:
Recurentul reclamant a fost suspendat din magistratura incepand cu data de 1 aprilie 2002 si pana la data de 24 ianuarie 2008, data la care prin Hotararea nr. 8 a Consiliului Superior al Magistraturii s-a constatat incetarea suspendarii din functie a recurentului ca urmare a scoaterii de sub urmarire penala prin Ordonanta nr. 147/P/2006 a Sectiei de urmarire penala si criminalistica din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv Ordonanta nr. 403/P/2007 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Oradea.
Potrivit dispozitiilor art. 63 alineat 2 din Legea nr. 303/2004, daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala fata de judecator sau procuror, suspendarea din functie inceteaza, acesta este repus in situatia anterioara, platindu-i-se drepturile banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si recunoscandu-i-se vechimea in functie pentru aceasta perioada.
Recurentului reclamant i-au fost achitate drepturile banesti cuvenite pentru perioada suspendarii sale din functie la data de 13 aprilie 2008, suma de bani efectiv platita fiind calculata prin retinerea sumelor destinate contributiilor la bugetul de stat si bugetul asigurarilor de stat - impozit pe venit, CAS, somaj si sanatate -, rezultand un cuantum final de 331.870 lei.
Este evident ca respectivele sume de bani se impunea a fi retinute, astfel din perspectiva dispozitiei legale precitate, repunerea in situatia anterioara implicand acordarea drepturilor salariale de care ar fi beneficiat recurentul reclamant in ipoteza in care sub durata perioadei aflate in litigiu si-ar fi exercitat functia de procuror, or in respectiva situatie indubitabil ca i s-ar fi retinut sumele destinate contributiilor la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor de stat, aceasta indiferent daca a beneficiat sau nu de drepturile de asigurari sociale si de sanatate.
In contextul sus relevat trebuie a se face trimitere la textul art. 257 din Legea nr. 95/2006 care prevede veniturile asupra carora se aplica contributia pentru asigurarile de sanatate, elocvent fiind si textul art. 19 lit. b din Legea nr. 76/2002 care prevede persoanele care sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul asigurarilor de somaj, importanta prezentand in aceeasi ordine de idei art. 27 din acelasi act normativ care instituie in sarcina angajatorilor obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 1% aplicata asupra salariului de baza lunar brut, pentru asiguratii prevazuti la art. 19 lit. a - d.
Drepturile banesti achitate recurentului in conditiile dispozitiilor art. 63 alin. 2 din Legea nr. 303/2004 reprezinta drepturile salariale de care acesta a fost lipsit pe perioada suspendarii sale din functie, drepturi supuse impozitarii si pentru care beneficiarul lor datoreaza contributie de asigurari sociale.
De altfel, retinerea si nevarsarea in termen de cel mul 30 de zile de la scadenta a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa constituie infractiune potrivit art. 6 din Legea nr. 241/2005, prin care s-a abrogat textul art. 280 din Legea nr. 53/2003 conform cu care constituia infractiune nedepunerea de catre angajator, in termen de 15 zile, in conturile stabilite, a sumelor incasate de la salariati cu titlu de contributie datorata catre sistemul public de asigurari sociale, catre bugetul asigurarilor pentru somaj or catre bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
Concluzia ce se impune, din perspectiva ansamblului argumentelor relevate anterior, este aceea ca, sumele de bani aflate in litigiu au fost retinute in mod legal, recurentul nu este indrituit la a-i fi restituite sumele efectiv retinute, actualizate cu indicele de inflatie si nici acordate dobanzile legale pretinse, astfel cum s-a solicitat prin actiunea dedusa judecatii.
Nu in ultimul rand, trebuie a preciza ca hotararea judecatoreasca depusa la dosarul instantei de fond data in solutionarea unui litigiu similar, a fost pronuntata intr-o perioada anterioara celei in care Curtea de Apel Oradea si-a reconsiderat practica in materie.
Fata de considerentele ce preced, instanta, in baza dispozitiilor art. 312 alin. 1 din Codul de procedura civila, a respins ca nefondat recursul, sentinta fiind pastrata in totul.
Art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004
Art.257 din Legea nr.95/2006
Art.19 lit.a-d si lit.b din Legea nr.76/2002
Art.27 din Legea nr.76/2002
Art.6 din Legea nr.241/2005
Art.280 din Legea nr.53/2003 Potrivit dispozitiilor art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004, daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala fata de judecator sau procuror, suspendarea din functie inceteaza, acesta este repus in situatia anterioara, iar din perspectiva dispozitiei legale enuntate repunerea in situatia anterioara implica acordarea drepturilor salariale de care ar fi beneficiat reclamantul in ipoteza in care sub durata perioadei aflate in litigiu si-ar fi exercitat functia, or in respectiva situatie indubitabil ca i s-ar fi retinut sumele destinate contributiilor la bugetul asigurarilor de stat.
Drepturile banesti achitate reclamantului in conditiile dispozitiei art.63 alin.2 din Legea nr.303/2004 reprezinta drepturile salariale de care acesta a fost lipsit pe perioada suspendarii sale din functie, drepturi pentru care beneficiarul lor datoreaza contributie de asigurari sociale.
DECIZIA CIVILA NR.4100/2013-R din 5.09.2013 -Dosar nr.5292/111/2011* Prin sentinta civila nr. 1225 din data de 21.11.2012, pronuntata de Tribunalul B, in dosar nr. 5292/111/2011*, s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor M P - P I C C J, P C A O si P T B.
S-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Finantelor Publice.
S-a respins actiunea formulata de reclamantul L A F cu dom. in O , str. P, nr.10, ap.2, jud. B in contradictoriu cu paratii M P - P I C C J cu sediul in B, B-dul L, nr.12-14, sector 5, P C A O, P T B ambele cu sediul in O , str. A L, nr.12,jud. B si M F P cu sediul in B , str. A , nr.7, sector 5
S-a respins cererea de chemare in garantie a M F P.
Fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a M F P s-a constatat ca I C C J intr-un recurs in interesul legii, a decis ca cererea de chemare in garantie a Ministerului Finantelor Publice cu privire la drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar nu indeplineste cerintele prevazute de textul de lege.
Drept urmare, instanta a apreciat ca nu mai subzista nici un temei legal pentru ca Ministerul Finantelor Publice din varii motive sa poata fi obligata la plata unor drepturi banesti in favoarea unor salariati care se afla in raporturi de munca cu o alta institutie publica care este si ordonator de credite.
In consecinta, a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Finantelor Pubice.
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Public s-a concluzionat ca, creantele reprezentand sume retinute cu titlu de contributii si impozite chiar daca au fost virate organelor fiscale, nu pot fi pretinse direct de catre reclamant de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala a Finantelor B, intrucat se retine ca ar fi vorba despre o plata nedatorata care daca s-ar confirma atunci aceasta ar trebui recuperata de catre platitor, petentul avand la dispozitie o actiune indirecta, in regres.
Asadar reclamantul este persoana ori partea care fixeaza cadrul procesual, limitele acestuia si isi exercita actiunea ( actiunea in pretentii-principala ori actiunea in regres) asa cum considera de cuviinta, Ministerul Public fiind organul care a platit drepturile salariale restante, mai putin contributiile care au fost virate organelor fiscale, motiv pentru care acesta are calitate procesuala pasiva.
Totodata, chiar daca este vorba despre drepturi si obligatii nascute din raporturi juridice fiscale, instanta apreciaza ca sectia civila a Trib.B este competenta in solutionarea cauzei, intrucat fondul actiunii priveste plata integrala a drepturilor salariale, invocandu-se texte de lege care ar prevedea situatii in care angajatul primeste ori incaseaza salariul brut fara sa se retina contributiile si impozitele pe salarii.
Pe fond, s-a retinut ca reclamantul L A F a indeplinit functia de procuror la Parchetul de pe langa Tribunalul Bihor pana la data de 29.03.2002, data de la care acesta a fost acuzat de savarsirea infractiunilor de favorizare a infractorului, arestare nelegala si cercetare abuziva si sustragere sau distrugere de inscrisuri emitandu-se in acest sens Ordonanta nr.102/P/29.03.2002. Totodata, prin Ordinul nr.780/C/2002 al ministrului justitiei s-a constatat existenta cauzei de suspendare de drept din magistratura a reclamantului pana la data de 24.01.2008, cand CSM prin Hotararea nr.8/24.01.2008 a constatat incetarea suspendarii sale din profesie, cu consecinta repunerii in situatia anterioara, respectiv plata drepturilor banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si recunoasterea vechimii in magistratura pentru aceasta perioada.
Dupa revenirea la serviciu, acesta a decis sa isi valorifice pretentiile solicitate, incepand cu data de 15.04.2011, in interiorul termenului de prescriptie extinctiva asa cum a constatat CA O.
Practica instantei prin care a mai fost acordata direct partii reclamante sume brute trebuie reconsiderata ( sen.civ.nr.738/LM/17.05.2010 a Trib.B-dosar nr.90/111/2010) intrucat orice salariat nu are vreun drept de incasare efectiva a diferentelor dintre salariul brut si cel net care se cuvine exclusiv bugetului de stat, bugetului de asigurari sociale de stat, CAS, somaj, etc. indiferent daca a beneficiat sau nu de servicii sociale ori daca a avut sau nu aceasta posibilitate legala.
Altfel zis, suspendarea din functia de magistrat a dus intr-o prima faza la pierderea tuturor drepturilor salariale si sociale ale reclamantului, insa repararea prejudiciului cauzat printr-o masura ilegala nu poate avea loc prin acordarea diferentelor dintre salariul brut si cel net, ultimul fiind acordat ulterior si retroactiv pentru intreaga perioada suspendata reclamantului din prezenta cauza, dimpotriva reclamantul avand la dispozitie alte cai legale comune care ar atrage competenta generala a judecatoriei sau a tribunalului in functie de cuantumul pretentiilor solicitate sau de procedura urmata -art.2 pct.1 lit.h C.pr.civ.
Aceasta cu atat mai mult cu cat reclamantul a mai beneficiat pe langa drepturile salariale restante si de reparatii pecuniare ca urmare a constatarii ilegale a masurilor care au dus la suspendarea acestuia din activitate, o solutie contrara ar duce la imbogatirea fara justa cauza a acestuia prin dublarea despagubirilor care ar urma sa fie incasate.
Drept urmare, a respins actiunea formulata ca fiind neintemeiata si implicit cererea de chemare in garantie .
S-a luat act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen, scutit de la plata taxelor de timbru, reclamantul L A F solicitand admiterea acestuia, modificarea in tot a hotararii atacate, admiterea actiunii.
Prin motivele de recurs au fost invocate urmatoarele:
-solutia instantei de fond este nelegal si netemeinica, astfel este evident ca suma cuvenita salariatului in temeiul raportului de munca este salariul brut, cel stabilit in contractul de munca sau in alte temeiuri legale, iar intrucat salariatul beneficiaza de anumite drepturi sociale, acesta plateste pentru ele, retinandu-i-se lunar anumite sume din salariul brut, conditia fiind ca salariatul sa si beneficieze efectiv de aceste drepturi sociale ori sa fi fost protejat de anumite evenimente ce se puteau produce in perioada asigurata;
-celelalte aspecte retinute echivaleaza cu denegare de dreptate;
-pe fondul cauzei, in baza art. 52 alin. 2 din Codul muncii, despagubirea ulterioara suspendarii trebuia sa fie egala cu salariul plus celelalte drepturi de care a fost lipsit pe perioada suspendarii contractului, nefiind logic si cu atat mai putin legal ca dimpotriva salariul sa-i fie diminuat cu sumele corespunzatoare drepturilor de care a fost lipsit pe perioada suspendarii;
-de asemenea, conform art. 92 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 cand impotriva unui magistrat se pune in miscare actiunea penala, acesta va fi suspendat de drept din functie pana la ramanerea definitiva a hotararii si potrivit art. 48 alin. 4 din Codul muncii, in cazul suspendarii pentru fapte imputabile salariatului, pe durata suspendarii acesta nu va beneficia de nici un drept care rezulta din calitatea sa de salariat, per a contrario, in cazul in care se stabileste ca faptele nu erau imputabile, salariatul va beneficia de drepturile corespunzatoare calitatii sale de salariat sau de echivalentul banesc al acestora daca nu mai poate sa le valorifice in natura;
-nefiindu-i achitate la timp drepturile salariale pe perioada 01.04.2002 - 28.01.2008, este evident ca, in acelasi interval, parchetul nu a virat lunar nici contributia datorata potrivit art. 4 din Legea nr. 145/1997 si art. 8 din OUG nr. 150/2002, pentru perioada mentionata de care nu a beneficiat.
Prin intampinare, intimatul Ministerul Public - Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a solicitat respingerea recursului, cu motivarea ca suma de bani calculata si platita recurentului in conditiile art. 63 alin. 2 din Legea nr. 303 nu este exceptata de la impozitare, prin urmare este evident ca drepturile banesti cuvenite acestuia pentru perioada suspendarii sunt supuse impozitarii, situatie in care modul de calcul si cuantumul drepturilor banesti au fost corect stabilite.
Examinand hotararea recurata prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu, instanta de recurs a constatat urmatoarele:
Recurentul reclamant a fost suspendat din magistratura incepand cu data de 1 aprilie 2002 si pana la data de 24 ianuarie 2008, data la care prin Hotararea nr. 8 a Consiliului Superior al Magistraturii s-a constatat incetarea suspendarii din functie a recurentului ca urmare a scoaterii de sub urmarire penala prin Ordonanta nr. 147/P/2006 a Sectiei de urmarire penala si criminalistica din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv Ordonanta nr. 403/P/2007 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Oradea.
Potrivit dispozitiilor art. 63 alineat 2 din Legea nr. 303/2004, daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala fata de judecator sau procuror, suspendarea din functie inceteaza, acesta este repus in situatia anterioara, platindu-i-se drepturile banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si recunoscandu-i-se vechimea in functie pentru aceasta perioada.
Recurentului reclamant i-au fost achitate drepturile banesti cuvenite pentru perioada suspendarii sale din functie la data de 13 aprilie 2008, suma de bani efectiv platita fiind calculata prin retinerea sumelor destinate contributiilor la bugetul de stat si bugetul asigurarilor de stat - impozit pe venit, CAS, somaj si sanatate -, rezultand un cuantum final de 331.870 lei.
Este evident ca respectivele sume de bani se impunea a fi retinute, astfel din perspectiva dispozitiei legale precitate, repunerea in situatia anterioara implicand acordarea drepturilor salariale de care ar fi beneficiat recurentul reclamant in ipoteza in care sub durata perioadei aflate in litigiu si-ar fi exercitat functia de procuror, or in respectiva situatie indubitabil ca i s-ar fi retinut sumele destinate contributiilor la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor de stat, aceasta indiferent daca a beneficiat sau nu de drepturile de asigurari sociale si de sanatate.
In contextul sus relevat trebuie a se face trimitere la textul art. 257 din Legea nr. 95/2006 care prevede veniturile asupra carora se aplica contributia pentru asigurarile de sanatate, elocvent fiind si textul art. 19 lit. b din Legea nr. 76/2002 care prevede persoanele care sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul asigurarilor de somaj, importanta prezentand in aceeasi ordine de idei art. 27 din acelasi act normativ care instituie in sarcina angajatorilor obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 1% aplicata asupra salariului de baza lunar brut, pentru asiguratii prevazuti la art. 19 lit. a - d.
Drepturile banesti achitate recurentului in conditiile dispozitiilor art. 63 alin. 2 din Legea nr. 303/2004 reprezinta drepturile salariale de care acesta a fost lipsit pe perioada suspendarii sale din functie, drepturi supuse impozitarii si pentru care beneficiarul lor datoreaza contributie de asigurari sociale.
De altfel, retinerea si nevarsarea in termen de cel mul 30 de zile de la scadenta a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa constituie infractiune potrivit art. 6 din Legea nr. 241/2005, prin care s-a abrogat textul art. 280 din Legea nr. 53/2003 conform cu care constituia infractiune nedepunerea de catre angajator, in termen de 15 zile, in conturile stabilite, a sumelor incasate de la salariati cu titlu de contributie datorata catre sistemul public de asigurari sociale, catre bugetul asigurarilor pentru somaj or catre bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
Concluzia ce se impune, din perspectiva ansamblului argumentelor relevate anterior, este aceea ca, sumele de bani aflate in litigiu au fost retinute in mod legal, recurentul nu este indrituit la a-i fi restituite sumele efectiv retinute, actualizate cu indicele de inflatie si nici acordate dobanzile legale pretinse, astfel cum s-a solicitat prin actiunea dedusa judecatii.
Nu in ultimul rand, trebuie a preciza ca hotararea judecatoreasca depusa la dosarul instantei de fond data in solutionarea unui litigiu similar, a fost pronuntata intr-o perioada anterioara celei in care Curtea de Apel Oradea si-a reconsiderat practica in materie.
Fata de considerentele ce preced, instanta, in baza dispozitiilor art. 312 alin. 1 din Codul de procedura civila, a respins ca nefondat recursul, sentinta fiind pastrata in totul.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pensii
LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010