InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

ASIGURARI SOCIALE. Persoana avand calitate de pensionar si respectiv de persoana fizica autorizata. Contributie lunara pentru asigurarile de sanatate calculata asupra veniturilor realizate din activitatea de taximetrie desfasurata, sanctiunea operand doar

(Hotarare nr. 5512 din data de 28.11.2013 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Contracte de munca; Pensii | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

ASIGURARI SOCIALE. Persoana avand calitate de pensionar si respectiv de persoana fizica autorizata. Contributie lunara pentru asigurarile de sanatate calculata asupra veniturilor realizate din activitatea de taximetrie desfasurata, sanctiunea operand doar pentru veniturile realizate din pensie.
Art.6 alin.1 lit.e din OUG nr.150/2002
Art.51  alin.2 din OUG nr.150/2002
OUG nr.107/2007
In aplicarea dispozitiilor art.51 alin.1 din OUG nr.150/2002 care prevede ca persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art.6 alin.1 care statueaza la lit.e ca beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei pensionarii de asigurari sociale, este evident ca reclamantul datora contributie calculata asupra veniturilor realizate din activitatea de taximetrie desfasurata, scutirea de contributie de asigurari sociale operand doar pentru veniturile realizate din pensie.
Prin modificarea textului art.6 alin.1 lit.e din OUG nr.150/2002, intervenita prin OUG nr.107/2007 s-a adus o precizare expresa, in sensul ca sunt exceptate de la plata contributiei doar veniturile din  pensie, iar inserarea acestei precizari nu inseamna nicidecum ca anterior survenientei ei, toate veniturile realizate de pensionari ar fi fost supuse scutirii, modificarile aduse fiind adoptate pentru clarificarea formei initiale a textului in discutie, intentia legiuitorului si inainte de modificare fiind acea de-a fi avute in vedere veniturile specifice calitatii de pensionar si nu altele, respectiv cum este cazul in speta, provenind din activitati independente. .   
                               
 DECIZIA CIVILA NR. 5512/2013-R  din 28.11.2013 (dosar nr. 13595/111/2011*) Prin sentinta civila nr. 173/LM din data de 26.03.2013, pronuntata de Tribunalul Bihor, in dosar nr. 13595/111/2011*, s-a respins actiunea formulata de reclamantul B. C., in contradictoriu cu parata C. DE A. DE S. B..
Fara cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele considerente:
Cu chitanta nr.1039276 seria CASBH  din data de 09.02.2010,reclamantul a achitat paratei suma de 504 lei reprezentand fond sanatate restanta pe anul 2005  ca liber profesionist in suma de 187 lei, majorari 304 lei si penalitati 13 lei pentru perioada 01.01.2005-20.05.2005.
Din continutul adresei nr. 96783 din 2005 emisa de Primaria Municipiului Oradea, instanta a retinut ca incepand cu data de 20.05.2005 s-a operat anularea autorizatiei nr. 1804 din 21.11.2003 de taximetrie.
Din inscrisurile depuse la dosar, respectiv talonul mandat plata pensie, instanta a retinut ca reclamantul in acea perioada avea si calitatea de pensionar .
Potrivit art. 51 din OUG nr. 150/2002 in vigoare in perioada in litigiu, ce constituia temeiul legal al platii contributiei de asigurari de sanatate incepand cu anul 2003, persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1).
In art. 6 al. 1 lit. e din acelasi act normativ, se prevede ca sunt scutite de la plata contributiei pentru asigurarile de sanatate, pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R si alte categorii de pensionari.
In raport de prevederile imperative si inderogabile ale art. 51 lit. b din OUG nr. 150/2002 o persoana liberala are obligatia de a plati contributia de asigurari sociale de sanatate de 6,5 % la veniturile realizate suplimentar si instanta apreciaza ca scutirea prevazuta de art. 6 lit. e din ordonanta se refera la drepturile banesti provenite din pensii si nicidecum pentru celelalte venituri obtinute din activitati independente sau profesii liberale.
OUG nr. 150/2002, art. 8 prevede ca obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract individual de munca sau in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanelor fizice, dupa caz, iar al. 2 se refera la persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele de asigurari alese in mod liber de asigurati declaratii nominale privind obligatiile ce le revin fata de fond si dovada platii contributiilor.
Potrivit al. 3 al textului legal de mai sus, prevederile alin. 1 si 2 se aplica si persoanelor care exercita profesii liberale sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente. Astfel, potrivit art. 51 alin. 2 lit. b din OUG nr. 150/2002 si art. 257 alin. l si alin 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, datoreaza contributii banesti lunare pentru asigurarile sociale de sanatate persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe profit, afara de cazul in care intra in categoria persoanelor scutite de plata acestei contributii. Or, pensionarii sunt scutiti de plata acestor contributii numai atat timp cat nu realizeaza venituri impozabile din activitati independente cum prevede in mod expres art. 213 din Legea 95/2006 si art. 6 din OUG 150/2002.
Ulterior, prin OUG nr. 107/2007 a fost modificat atat continutul art. 6 alin.1 lit. e cat si art. 51 din OUG nr. 150/2002.
Noua reglementare a art. 6 alin. 1 lit. e prevede ca urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare fara plata contributiei, respectiv pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii si alte categorii de pensionari, numai pentru veniturile obtinute din pensii.
Din interpretarea celor doua texte rezulta ca pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2007, legiuitorul a inteles sa exonereze pensionarii de obligatia de plata a contributiei la fondul asigurarilor de sanatate numai asupra  veniturilor drepturilor din pensie, nu si pe cele provenind din activitati independente.
De asemenea conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cat si persoanelor care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii nu le sunt aplicabile prevederile art. III din ordonanta de urgenta.
Prin urmare, pensionarilor din sistemul public de pensii care, in acelasi timp realizeaza venituri profesionale, nu li se aplica prevederile OUG 58/2010, insa, veniturile obtinute din activitati independente de catre o persoana fizica autorizata care, in acelasi timp are si calitatea de pensionar, sunt supuse in ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate dispozitiilor Legii 95/2006. Potrivit art. 215 alin. 3 din aceasta lege, obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.
Astfel cum prevede art. 257 alin. 3 din aceiasi lege, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor veniturilor in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si venituri din pensii, indiferent de nivelul pensiei.
Prin urmare, calitatea de pensionar in sistemul public de pensii va exclude de la aplicarea prevederilor OUG 58/2010, insa nu si de la aplicarea prevederilor Legii 95/2006 ceea ce inseamna ca, in continuare se datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Reglementarile legale privind modalitatile de declarare a veniturilor obtinute si de plata a contributiei de sanatate, aplicabile in interiorul perioadei de prescriptie de 5 ani, conduc la concluzia ca sunt scutiti de plata contributiei la fondul de sanatate doar asupra veniturilor obtinute din pensie.
Referitor la plata penalitatilor de intarziere, instanta a retinut ca  sunt incidente prevederile art. 12-18 din O.G. nr. 61/2002 si art. 115, 116 si 121 din O.G. nr. 92 /2003 republicata, acte normative in vigoare in perioada 2003-2005 si care stabilesc ca plata cu intarziere a obligatiilor determina si obligatia din partea debitorului de a plati majorari, penalitati de intarziere.
Fata de aceste considerente, instanta a respins actiunea formulata de reclamant ca nefondata si a luat act de faptul ca parata nu a solicitat cheltuieli de judecata.
Asistentii judiciari - participand la constituirea completului de judecata in conditiile art. 55 alin 1 din Legea nr.  304 /2004 cu vot consultativ - au exprimat aceeasi opinie.
Impotriva acestei hotarari, a declarat recurs B. C., solicitand admiterea acestuia, anularea sentintei.
Prin motivele de recurs au fost invocate urmatoarele:
-in perioada 01.01.2005 - 20.05.2005, a fost pensionat grupa III si totodata a desfasurat  activitate de  taximetrie, iar OUG nr. 150/2002 la art. 6 alin. 1 lit. e prevede foarte clar ca beneficiaza de asigurare fara plata  contributiei pensionarii de asigurari sociale, pensionarii militari,  pensionarii I.O.V.R. si alte categorii de pensionari;
-art. 51(1) prevede ca persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurari de sanatate, cu exceptia persoanelor  prevazute la art. 6 alin. 1, precizare de care instanta trebuia sa tina cont;
-gresit interpreteaza intimata ca art. 51 lit. b se refera la persoana nu la pensie, acest articol referindu-se la veniturile din activitati desfasurate de persoane care exercita activitati liberale si autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente;
-trebuie retinut ca, abia in anul 2007, prin OUG nr. 107/2007 s-a modificat art. 6 alin. 1 lit. e din OUG nr. 150/2002 in sensul ca s-a facut  precizarea expresa privind  exceptarea de la plata  contributiei doar pentru veniturile  din pensie, insa in cazul sau este  vizata perioada  01.01.2005 - 20.05.2005.
Intimata parata, prin concluziile scrise, a solicitat respingerea recursului si mentinerea  in totalitate  a sentintei recurate, aratand ca,   reclamantul in perioada 01.01.2005 - 20.05.2005 avea calitatea de pensionar  cat si calitatea de persoana fizica autorizata, pentru  veniturile  din activitatea de taximetrie datora contributie  de asigurari sociale de sanatate, fiind  scutit doar de contributia de asigurari sociale pentru veniturile realizate  din pensie.
Examinand hotararea recurata, prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu, instanta de recurs a constatat urmatoarele:
In perioada  01.01.2005 - 20.05.2005, recurentul reclamant a avut  calitatea de pensionar si respectiv  de persoana fizica autorizata, desfasurand activitate de taximetrie pana la data de  20 mai 2005 cand  acesta a suspendat autorizatia de taximetrie nr. 1804/21.11.2003.
Nu subzista nici un temei legal pentru a fi acceptate sustinerile  recurentului in sensul ca acesta ar fi fost scutit de plata contributiei de asigurari sociale datorata pentru veniturile  din activitatea de taximetrie.
Potrivit  art. 51 din OUG nr. 150/2002, persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile  de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute  la art. 6 alin. 1 care statueaza la litera e ca beneficiaza de  asigurare, fara plata  contributiei, "pensionarii  de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R. si alte  categorii de pensionari".
Este evident  ca in aplicarea dispozitiilor art. 51 alin. 2 din actul  normativ  precitat, recurentul reclamant datora contributie  calculata asupra veniturilor din activitatea de taximetrie desfasurata, scutirea de contributie de asigurari sociale operand doar pentru veniturile  realizate din pensie.
  Prin modificarea textului art. 6 alin. 1 lit. e din OUG nr. 150/2002 intervenita  prin OUG nr.  107/14 mai 2007, s-a adus o precizare  expresa in sensul ca sunt exceptate de la plata  contributiei doar veniturile din pensie. Inserarea acestei precizari nu inseamna nicidecum ca anterior survenientei ei, toate veniturile realizate de pensionari ar fi fost supuse scutirii, modificarile aduse fiind adoptate pentru clarificarea  formei initiale a textului in discutie, pentru eliminarea oricarui dubiu de interpretare, fiind evident ca intentia  legiuitorului si inainte de modificare a fost  aceea de a fi avute  in vedere veniturile specifice calitatii de pensionar si nu si altele, respectiv  cum este cazul in speta, cele  provenind  din  activitati independente.
Fata de considerentele ce preced, instanta, in baza dispozitiilor art. 312 alin. 1 din Codul de procedura civila, a respins ca nefondat recursul, sentinta urmand  a fi mentinuta in totul.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca; Pensii

Concediere. Salariat care indeplineste conditiile de pensie pentru limita de varsta - Decizie nr. 632 din data de 12.07.2010
Beneficiar al pensiei militare. Incetarea contractului de munca in baza acordului partilor, respectiv in temeiul art. 56 litera b Codul muncii. - Decizie nr. 128/AS/ din data de 09.03.2010
124 - Decizie nr. 124 din data de 23.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Actiune introdusa de debitoare, prin administrator special, in cadrul procedurii de insolventa, impotriva uneia din creditoare, prin care solicita deblocarea accesului la bunurile sale, retinute in spatiile creditoarei. Compet - Decizie nr. 123 din data de 23.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Apel. Actiune in anularea certificatului de inmatriculare al societatii parate, intemeiata pe schimbarea destinatiei imobilului in care isi desfasoara activitatea, fara acordul vecinilor, deranjul fonic produs de activitate si pe - Decizie nr. 116 din data de 21.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar. Obligatia judecatorului-sindic de a determina cuantumul creantei contestate, neputand lasa in sarcina administratorului judiciar determinarea cuantumului, cata vreme acesta si-a spus parerea - Decizie nr. 112 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Inscriere provizorie a creantei. Necesitatea administrarii de probe. Momentul in care trebuie incuviintata administrarea de probe, de catre judecatorul sindic. - Decizie nr. 111 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Procedura insolventei. Cerere de sesizare din oficiu a judecatorului sindic privind inlocuirea administratorului judiciar. Posibilitatea creditorilor de a obtine schimbarea administratorului judiciar doar in conditiile prevazu - Decizie nr. 108 din data de 09.04.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Recurs. Contestatie la tabel preliminar. Necercetarea fondului cauzei. Obligatia judecatorului sindic de a analiza fondul pretentiilor in cazul in care intre debitoare si creditoare a existat un litigiu, suspendat in baza art. 36 di - Decizie nr. 83 din data de 30.04.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI. Recurs. Dizolvare societate comerciala. Cerere de repunere in termenul de declarare a recursului, intemeiata pe necomunicarea legala a sentintei atacate cu recurenta parata. Momentul inceperii termenului de recurs. Recurs tardiv - Decizie nr. 77 din data de 24.04.2015
Apel. Procedura insolventei. Confirmare plan de reorganizare. Aprecierea ca si vot pozitiv a votului unui creditor in sensul votarii planului, cu conditia ca toate obligatiile nascute dupa data intrarii in insolventa (necuprinse in graficul de rambursare) - Decizie nr. 152 din data de 21.05.2015
Apel. Actiune in constatarea inexistentei dreptului unei persoane fizice de a reprezenta o societate comerciala, in conditiile in care acest drept i-a fost conferit printr-un contract de munca, contrar prevederilor Actului constitutiv al societatii. Admis - Decizie nr. 150 din data de 20.05.2015
Apel. Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze din contractele de credit, introdusa de mai multi reclamanti cu domicilii sau sedii in diferite localitati din tara, impotriva aceleasi banci parate, in temeiul unor contracte de credit diferit - Decizie nr. 146 din data de 14.05.2015
Apel. Procedura insolventei. Contestatie la tabelul preliminar de creante si la tabelul preliminar modificat de creante. Imposibilitatea analizarii, pe calea contestatiei la tabelul preliminar de creante, a incidentei prevederilor art. 117-118 din Legea n - Decizie nr. 142 din data de 07.05.2015
Recurs. Procedura insolventei. Contestatie la planul de distribuire a fondurilor obtinute din vanzarea bunului garantat, formulata de creditori salariati. Distribuirea sumelor obtinute in functie de categoria din care fac parte creditorii contestatori, si - Decizie nr. 94/C din data de 12.05.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de protectie a creantei formulata de creditorul garantat, intemeiata pe prevederile art. 39 alin. 1 lit. B din Legea nr. 85/ 2006. Inadmisibilitatea cererii. Posibilitatea formularii doar a unei cereri de ridicare a sus - Decizie nr. 91/C din data de 25.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabel. Creanta tardiva. Valabilitatea notificarii deschiderii procedurii,comunicata la sediul organului fiscal care administreaza creanta bugetara, chiar daca acesta nu are personalitate juridica. - Decizie nr. 83/C din data de 24.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Contestatie la tabelul preliminar de creante formulata impotriva creantei organului fiscal, constatata prin decizie de impunere, contestata pe calea contestatiei administrative, care a fost suspendata pana la solutionarea plan - Decizie nr. 79/C din data de 12.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor impotriva unei societati dintr-un grup. Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 183 si urmatoarele din Legea nr. 85/ 2014 - Decizie nr. 67/C din data de 10.03.2015
PROCEDURA INSOLVENTEI. Apel. Cerere de deschidere a procedurii formulata de un creditor si de conexare la cererea similara formulata anterior de debitor, in temeiul Legii nr. 85/ 2014. Judecarea cererii debitorului, la care s-a conexat cererea creditorulu - Decizie nr. 65/C din data de 04.03.2015