Pretentii
(Sentinta civila nr. 774 din data de 08.10.2015 pronuntata de Tribunalul Covasna)R O M A N I A
TRIBUNALUL COVASNA
SECTIA CIVILA
Dosar nr. 3867/305/2014
SENTINTA CIVILA NR.774
Sedinta publica de la 8 octombrie 2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE :
GREFIER : .
Pentru astazi fiind amanata pronuntarea asupra actiunii formulate de reclamantul P. T. I. in contradictoriu cu
paratii S.C. EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE SA si SZ. E. T., avand ca obiect pretentii.
La apelul nominal, facut in sedinta publica de astazi, se constata lipsa partilor.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care, se constata ca dezbaterile asupra cauzei au avut loc in sedinta publica din
data de 24 septembrie 2015, cand partile prezente au pus concluzii in sensul celor consemnate in incheierea de sedinta din
acea zi, care face parte integranta din prezenta hotarare, cand instanta, in temeiul art. 396 alin.(1) Cod procedura civila
in vederea deliberarii,a amanat pronuntarea pentru data de astazi 8 octombrie 2015.
T R I B U N A L U L
Deliberand asupra prezentei cauze, constata urmatoarele:
Prin actiunea formulata la data de 11.08.2014 si inregistrata pe rolul Tribunalului Covasna, in urma declinarii
competentei de catre Judecatoria Sfantu-Gheorghe, sub nr. 3867/305/2014 reclamantul P. T. I. a chemat in judecata pe paratii
SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA si Sz. E. T. solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa
dispuna :
- obligarea paratei SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA la plata sumei de 100.000 Euro catre reclamant cu titlu de
daune morale, suma de 4.500 lei contravaloarea motocicletei L3 marca Suzuki si 500 lei contravaloarea echipamentului
distrus, respectiv haine, casca si ochelari motocicleta,
- obligarea paratului Sz. E.-T. la plata veniturilor nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare la pat in cuantum
de 2.806,41 lei, la diferenta dintre veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior
producerii accidentului de catre reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca in cuantum de 28.999,26 lei
(467,63 lei /luna * 62 de luni de la data accidentului si pana la 25.07.2014)
- obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata efectuate in dos.pen.nr. 5973/305/2010 in cuantum de 6350 lei
- obligarea paratului la plata pretentiilor care nu sunt acoperite prin polita de asigurare si solicitate de la parata SC
Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA
- obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii se arata ca, in fapt, la data de 25.05.2009, in jurul orei 21,45, conform Rechizitoriului in
baza caruia s-a constituit dos.pen.nr. 5973/305/2010, paratul Sz. E.-T., avand la acel moment functia de agent principal de
politie, a condus autoturismul de serviciu marca Dacia Logan cu nr. de inmatriculare .. pe str. Fabricii din municipiul
Sf. Gheorghe, fara a avea in functiune semnalele luminoase sau acustice, a patruns pe contrasens si a intrat in coliziune
cu motocicleta condusa de reclamant. Ca urmare a impactului, motocicleta a fost avariata, iar reclamantul P. I. a suferit
leziuni traumatice ce au necesitat 80-90 zile de ingrijiri medicale.
Initial, fapta paratului a fost incadrata ca fiind vatamare corporala din culpa si incriminata de prevederile art.
184 alin. 2 si 4 din Vechiul Cod penal. In dosarul penal paratul a avut calitatea de inculpat si, prin sentinta penala nr.
207/2013, acesta a fost condamnat la o pedeapsa de 4 luni cu suspendare. Cererea de constituire de parte civila a fost
admisa in parte iar asiguratorul a fost obligat la plata sumei de 34.500 Euro cu titlu de daune morale si 2100 lei daune
materiale. Insa, in contextul intrarii in vigoare a Noului Cod penal, fapta a fost dezincriminata, inculpatul achitat, iar
latura civila a fost lasata nesolutionata.
Astfel, arata reclamantul, acesta a fost silit sa introduca prezenta actiune pentru solutionarea pretentiilor sale
civile, fiind intrunite elementele raspunderii civile delictuale cu privire la vinovatia paratului, fapta ilicita,
prejudiciu si raport de cauzalitate.
In continuare reclamantul arata ca, sub aspectul vinovatiei paratului, probele administrate in dosarul penal o
dovedesc din plin. Astfel, paratul, fara a se asigura corespunzator, a declansat manevra de virare la stanga cu intentia de
a intra pe aleea de acces in curtea Distrigaz si a intrat in coliziune cu motocicleta marca Suzuki cu nr. de inmatriculare
care circula din sens opus. Fapta ilicita consta in nerespectarea de catre parat a dispozitiilor legale privind
circulatia pe drumurile publice, respectiv neacordarea de prioritate si patrunderea pe contrasens, fapta ce a condus la
producerea prejudiciului.
In ceea ce priveste prejudiciul se arata ca reclamantul a avut nevoie de 90 de zile de ingrijiri medicale,
prejudiciul material constand in motocicleta avariata total, veniturile nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare
la pat precum si diferenta dintre veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior
producerii accidentului de catre reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca. Cu privire la prejudiciul
moral se arata ca reclamantul a suferit o fractura de os pubian, i-au fost afectate testiculele si intreaga zona inghinala
si timp de 90 de zile a trebuit sa stea imobilizat la pat, timp in care a avut dureri foarte mari, fiind nevoit sa isi faca
nevoile in pampers. Reclamantul are capacitatea de munca diminuata cu 50% , nemaiputand sa realizeze aceleasi venituri.
Criteriul de acordare a daunelor morale se regaseste in art. 49 din Ordinul 20/2008, asigurarea tip RCA prezentand
particularitatea ca sunt stabilite prin lege modalitatea de acordare si cuantumul despagubirilor. Reclamantul nu are
calitatea de salariat, presteaza o activitate comerciala independenta, niciunul dintre parati nu i-a achitat in perioada
respectiva veniturile pe care acesta le realiza anterior producerii accidentului.
In drept au fost invocate disp. art. 20,25 alin. 5 27 alin. 2 din CPP, art. 1349,1357, 1358,1365, 1381,1385 Cod
civil, art. 2,3,4 si 53 din L nr. 136/1995, art. 49 din Ordinul 20/2008.
La cerere au fost atasate inscrisuri ( fila 13-214).
In aparare, paratul Sz. E.-T. a depus la dosar la data de 17.09.2014 intampinare (f.225) prin care a solicitat
respingerea actiunii reclamantului.
In motivarea intampinarii se arata ca vinovat de producerea accidentului este exclusiv partea vatamata, respectiv
reclamantul, astfel ca se aplica prevederile art. 27 pct. 1 lit. b din Ordinul 20/2008 ce prevad ca asiguratorul nu acorda
despagubiri daca accidentul a fost produs din culpa exclusiva a partii vatamate. In acest sens se arata ca evenimentul a
avut loc pe un carosabil uscat, avand o latime de 7,3 m, cu limitare de viteza de 40 km/h in conditiile in care reclamantul
circula cu 85-87 km/h si, fiind panicat la observarea autoturismului politiei, a franat brusc dar motocicleta s-a izbit de
partea din fata stanga a autoturismului. In momentul impactului autoturismul era oprit, cu roata stanga fata cu circa
0,70-0,80 cm trecand peste axa imaginara a drumului. Astfel, victima avea mai multe posibilitati de evitare a accidentului,
prin evitarea circulatiei cu viteza excesiva, prin evitarea starii de panica, prin ocolirea prin dreapta avand un culoar de
2,5 m la dispozitie sau prin evitarea franarii violente ce a dus la blocarea rotilor. Rezulta clar ca reclamantul a incalcat
regulile de circulatie prevazute de art. 41 alin. 1 si 48 alin. 1 din OUG nr. 195/2002. In plus, se arata ca paratul nu avea
cum sa prevada faptul ca motociclistul se deplasa cu viteza dubla sau faptul ca acesta nu va ocoli autoturismul prin partea
dreapta.
Cu privire la prejudiciu paratul arata ca nu poate fi obligat la plata acestuia in lipsa vinovatiei sale in producerea
accidentului si in contextul in care acesta trebuie suportat de asigurator.
In drept se invoca disp. art. 205 Cpc.
Parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA a depus la randul sau intampinare la data de 24.09.2014 prin care
a solicitat admiterea doar in parte a actiunii formulate, respectiv diminuarea pretentiilor solicitate de catre reclamant in
limita cuantumului dovedit prin probele administrate, iar in ceea ce priveste daunele morale potrivit practicii,
jurisprudentei si echitatii din Romania.
In motivare se arata ca la data producerii evenimentului era in vigoare Ordinul nr. 14/2011 emis de Comisia de
supraveghere a Asigurarilor, sens in care trebuie avute in vedere prevederile art. 35 si 36 din acest Ordin. Solicitarile
reclamantului nu au fost insotite de inscrisuri justificative, nu a fost facuta dovada distrugerii partiale sau in
totalitate a bunurilor materiale solicitate, astfel ca cererea sa nu poate fi primita.
In ceea ce priveste daunele morale parata arata ca viteza excesiva cu care se deplasa reclamantul a contribuit in mod
evident la producerea prejudiciului, acesta alegand in mod constient sa se deplaseze cu o viteza peste limita legal admisa
pe acel sector de drum. Nu exista nicio proba din care sa rezulte vreo actiune intreprinsa de victima anterior producerii
evenimentului prin care sa evite implicarea sa in accident ca si participant la trafic.
In continuare se arata ca sumele acordate trebuie sa aiba efecte compensatorii, fara a se transforma in amenzi
excesive aplicate inculpatului ori in venituri nejustificate pentru partile civile. Potrivit Ghidului pentru solutionarea
daunelor morale elaborat de Fondul de Protectie a Victimelor Strazii media generala a despagubirilor acordate pentru fiecare
zi de ingrijiri medicale este de 344 lei/zi. Solicitarile reclamantului sunt mult exagerate fata de practica judiciara in
materie, reparatia trebuind sa fie una echitabila, pastrand principiul proportionalitatii si justul echilibru intre natura
valorilor lezate si sumele acordate.
In drept se invoca disp. art. 205 Cpc, disp. Legii nr. 136/1995 si cele ale Ordinului nr. 14/2011.
In dovedirea actiunii instanta a incuviintat pentru reclamanta proba cu inscrisuri si proba cu expertiza
medico-legala, sens in care a fost intocmit Raport de expertiza tehnica de catre Institutul de Medicina legala Targu-Mures
( fila 27), avizat de Comisia de avizare si control al actelor medico-legale.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin sentinta penala nr. 207/7.10.2013 Judecatoria Sfantu-Gheorghe a dispus condamnarea inculpatului Sz. E. T. la
pedeapsa de 4 luni inchisoare pentru savarsirea infractiunii de vatamare corporala din culpa si a admis in parte actiunea
civila formulata de partea civila P. I., obligand asiguratorul SC EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE SA la plata catre
acesta a sumei de 2100 lei cu titlu de daune materiale si 34.500 euro.
Prin decizia penala nr. 274/Ap/20.05.2014 Curtea de Apel Brasov a admis apelul formulat de catre inculpatul Sz. E. T.
si, in baza art. 396 alin. 5 raportat la art. 16 alin. 1 lit. b din Cpp, a dispus achitarea acestuia pentru savarsirea
infractiunii de vatamare corporala din culpa prevazuta de art. 184 alin. 2 si 4 din vechiul Cod penal si a lasat
nesolutionata actiunea civila formulata de partea vatamata P. I. , conform art. 25 alin. 5 din Cpp.
In urma acestei decizii, partea vatamata a formulat prezenta actiune in temeiul raspunderii civile delictuale,
solicitand daune materiale si morale pentru prejudiciul produs de catre inculpat prin fapta sa ilicita.
In solutionarea actiunii instanta retine prevederile art. 27 alin. 2 Cpp conform carora persoana vatamata sau
succesorii acesteia, care s-au constituit parte civila in procesul penal, pot introduce actiune la instanta civila daca,
prin hotarare definitiva, instanta penala a lasat nesolutionata actiunea civila. Art. 28 alin. 1 Cpp prevede ca instanta
civila nu este legata de hotararea definitiva de achitare sau de incetare a procesului penal in ceea ce priveste existenta
prejudiciului ori a vinovatiei autorului faptei ilicite.
Pentru angajarea raspunderii civile delictuale in conformitate cu art. 998, 999 Cod civil (aplicabil in speta prin
raportare la data savarsirii faptei ilicite si disp. art. 103 din L nr. 71/2011) se cer a fi intrunite urmatoarele conditii
si anume: existenta unei fapte ilicite, existenta unui prejudiciu, raportul de cauzalitate dintre fapta ilicita si
prejudiciu precum si vinovatia autorului faptei ilicite.
In ceea ce priveste fapta ilicita, instanta retine ca in fapt, astfel cum rezulta din probele administrate cu ocazia
solutionarii dos.pen.nr. 5973/305/2010, la data de 25.05.2009, in jurul orelor 21.30, paratul Sz. E. T. impreuna cu
martorii S. A., P. B., I. S. si D. M., fiind in timpul serviciului, s-au deplasat cu autovehiculul marca Dacia Logan cu nr.
de inmatriculare .. pe strada Fabricii din municipiul Sf. Gheorghe la sediul SC Distrigaz SA, intrucat li s-a comunicat
prin statie de catre ofiterul de serviciu ca agentul de paza al societatii solicita interventia organelor de politie.
Paratul se afla la volanul autovehiculului, asa cum rezulta din declaratiile acestuia si cele ale martorilor S. A. ( fila
66) P. B.( fila 82) I. S. ( fila 93). Cand a ajuns pe str. Fabricii, in dreptul sediului Distrigaz, paratul a declansat
manevra de virare la stanga cu intentia de a intra pe aleea de acces in curtea imobilului. Insa, intrucat nu s-a asigurat
corespunzator, la momentul la care a efectuat virajul spre stanga si a depasit axul drumului, a intrat in coliziune cu
motocicleta marca Suzuki cu nr. de inmatriculare . care circula din sens opus, fiind condusa de reclamantul P. I. si
care, desi a franat, nu a putut evita impactul.
Conform raportului de expertiza medico-legala nr. 448/17.02.2010 intocmit de IML Tg. Mures ( fila 43), reclamantul
P. I. a necesitat pentru vindecare un numar de 80-90 zile de ingrijiri medicale.
In ceea ce priveste dinamica producerii accidentului, in cursul urmaririi penale s-a efectuat raportul de expertiza
nr.114/07.06.2010 de catre expert R. S. ( fila 167,168 fata-verso) in care, la pct. III 5, s-a precizat ca paratul s-a
intersectat si a acordat prioritate de trecere celor trei motociclete care circulau in coloana din sens invers, victima
circula ultima in coloana, la o distanta de 65-70 m si un interval de timp de aproximativ 2,5 3,0 si dupa a treia
motocicleta. In momentul inceperii virajului autoturismului, spre intrarea Distrigaz SA, din cauza vitezei excesive, victima
s-a speriat si a franat violent, alunecand cu roata blocata 17 m, dupa care s-a lovit violent de coltul stanga fata a
autoturismului. Locul impactului se situeaza la cca. 12.00 12,5 m de reperul ales ( stalp electric ) si la 2,8 m de
bordura, pe banda de mers a motocicletei. S-a concluzionat de expert ca impactul s-a produs pe banda de circulatie a
motocicletei, situatia de pericol fiind creata de paratul Sz. E. T. prin neasigurarea la schimbarea directiei de mers,
aprecierea eronata a vitezei excesive a motocicletei si a distantei la care aceasta se afla. De asemenea, s-a mai aratat ca
accidentul este generat de neasigurarea paratului la schimbarea directiei de mers si/sau de circulatia cu viteza excesiva
din partea victimei.
La pct. III.4 din expertiza se arata ca viteza autoturismului condus de parat la impact, raportat la faptul ca
autoturismul se afla in viraj, in vederea intrarii in curtea imobilului Distrigaz, putea fi de 8-10 km/h, iar motocicleta
inainte de impact avea o viteza de 85-87 km/h iar la impact de 66 km/h.
Prin raportul de expertiza tehnica nr. 655593/30.10.2012 intocmit in dosarul penal nr. 5973/305/2010 de expert C. Gh.
( fila 230), astfel cum a fost completat ( fila 240), s-a retinut ca dinamica a accidentului ca, la data de 25.05.2009, in
jurul orei 21.45, paratul se deplasa pe str. Fabricii dinspre str. Kos Karoly. Cand a ajuns in fata imobilului cu nr. 3
apartinand SC Distrigaz, a virat la stanga spre curtea imobilului. In acel moment, din sens opus, pe sensul sau de
deplasare, s-a apropiat motocicleta condusa de reclamant. Vazand ca autoturismul Dacia vireaza la stanga, motociclistul a
franat, lasand urme de franare pe carosabil in lungime de 17 m. Motocicleta a intrat in coliziune cu autoturismul si, in
urma impactului, victima a fost proiectata la aproximativ 10 m fata de pozitia finala a motocicletei, pe trotuarul din
dreapta in sensul de deplasare al acesteia. Impactul s-a produs la 11,5 m, respectiv 2,65 m fata de stalp.
Acelasi expert a retinut ca viteza de deplasare a motocicletei inainte de impact era de 62 km/h, iar la impact era de
48 km/h. Viteza de deplasare a autoturismului inainte de impact era de 30 km/h, iar la impact era de 0 km/h. Conform
concluziilor expertului, cauza care a generat accidentul a fost neacordarea prioritatii unui autovehicul care circula din
sens opus prin virarea la stanga efectuata de autoturismul condus de inculpat.
In ceea ce priveste posibilitatile de evitare a accidentului, daca victima ar fi circulat cu viteza legala, avand in
vedere situatia reala in care franarea motocicletei s-a facut numai pe roata din spate, expertul a aratat ca impactul nu ar
fi putut fi evitat, intrucat spatiul de franare ar fi trebuit sa fie de 18 m.
In ceea ce priveste generarea starii de pericol iminent, expertul a aratat ca a fost creata de virajul la stanga si
patrunderea pe contrasens a autoturismului Dacia Logan, care nu a acordat prioritate motocicletei, aceasta fiind si cauza
producerii accidentului.
De asemenea, expertul a mai aratat ca, prin spatiul de 2,65 m dintre extremitatea stanga a Daciei Logan si bordura, ar
fi putut trece motocicleta daca nu s-ar fi pierdut aderenta prin blocarea rotilor. Chiar daca reclamantul s-ar fi deplasat
cu viteza legala acesta nu putea sa evite accidentul, insa viteza motocicletei la momentul impactului ar fi fost de 27 km/h,
astfel ca urmarile accidentului ar fi fost mai putin grave.
Imprejurarea ca autovehiculul condus de parat se afla partial pe banda de mers a motocicletei rezulta atat din
cercetarea la fata locului efectuata dupa producerea accidentului precum si din declaratiile reclamantului ce se
coroboreaza cu declaratiile martorilor K. A. K., C. A., T. G. si P. B. , toti aratand ca masina politiei se afla partial pe
banda de mers a partii vatamate. De altfel, nici paratul nu a contestat ca la momentul impactului autoturismul se afla pe
banda de mers a partii vatamate, acesta aratand ca a vrut sa intre pe aleea de acces la sediul Distrigaz insa, in momentul
in care a vazut ca aceasta era blocata, s-a oprit, imprejurare in care, probabil, a depasit linia despartitoare imaginara si
a intrat putin pe contrasens. Aceeasi pozitie a fost exprimata si prin intampinarea depusa la dosar, acesta precizand ca in
momentul impactului autoturismul era oprit cu roata stanga fata cu circa 0,70-0,80 cm trecand peste axa imaginara a
drumului.
Sub acest aspect instanta retine ca relevanta in cauza are faptul ca la momentul impactului autoturismul condus de
parat depasise axul drumului si se afla pe banda de mers a reclamantului, reprezentand un obstacol pe care acesta nu l-a
putut evita. Paratul avea obligatia sa se asigure corespunzator la momentul la care a declansat manevra de virare spre
stanga, astfel incat sa nu patrunda pe banda de mers a reclamantului decat la momentul la care putea sa efectueze manevra
in siguranta.
In concluzie, paratul nu a respectat regulile de circulatie referitoare la manevra de virare spre stanga, prev. de
art. 54 alin. 1 din OUG nr. 195/2002, potrivit carora conducatorul de vehicul care executa o manevra de virare spre stanga
este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol
siguranta celorlalti participanti la trafic, iar ca urmare a acestui fapt a fost accidentat reclamantul P. I. Fapta
paratului reprezinta o fapta ilicita in sensul prevazut de art. 998,999 Cod civil.
Insa, fata de probele administrate, instanta retine si o culpa de 20% a paratului in producerea accidentului intrucat
nu a respectat dispozitiile art. 47 din OUG nr. 195/2002 privind obligatia de a circula cat mai aproape de marginea din
dreapta a partii carosabile. Imprejurarea ca partea din dreapta a partii carosabile nu este in general preferata si implicit
folosita de motociclisti intrucat de obicei prezinta un strat de nisip care este alunecos si care ar putea sa-i puna in
pericol, nu exonereaza paratul de culpa retinuta de instanta, cu atat mai mult cu cat partea vatamata circula foarte
aproape de axul drumului, intre locul impactului si marginea din dreapta existand o distanta de aproximativ 2,60 m.
De asemenea, instanta retine si faptul ca depasirea vitezei legale de catre reclamant a avut influenta asupra
urmarilor accidentului, expertul pronuntandu-se in sensul ca acestea ar fi fost mai putin grave in conditiile deplasarii
motocicletei cu viteza legala. Tot expertul a precizat ca accidentul oricum s-ar fi produs, chiar si in aceste conditii.
In ceea ce priveste sustinerea paratului in sensul ca impactul ar fi putut fi evitat daca reclamantul ar fi ocolit spre
dreapta, avand un culoar de 2,5 m la dispozitie, instanta retine ca aceasta nu poate fi primita intrucat expertul auto a
precizat ca la blocarea rotilor nu se poate modifica traiectoria prin virare datorita faptului ca s-a pierdut aderenta.
Nici posibilitatea de evitare a accidentului in situatia in care reclamantul ar fi circulat cu viteza legala nu poate
fi retinuta de catre instanta, intrucat, potrivit concluziilor expertului, asa cum s-a mentionat anterior, impactul nu ar fi
putut fi evitat nici in aceasta situatie.
In ceea ce priveste posibilitatea evitarii accidentului prin evitarea starii de panica instanta nu o poate retine decat
ca o situatie pur ipotetica. In speta, este excesiv a pretinde reclamantului ca acesta sa isi pastreze cumpatul si sa
actioneze la rece cand decizia trebuie luata in cateva secunde, afara este noapte, iar in mijlocul drumului se afla un
autovehicul. Prima reactie, evidenta pentru fiecare conducator auto, este cea de franare, asa cum a procedat si reclamantul.
Este lipsit de relevanta faptul ca paratul nu avea cum sa prevada ca motociclistul se deplasa cu viteza dubla sau ca
acesta nu va ocoli autoturismul prin partea dreapta, lipsa previziunii neconstituind o imprejurare ce inlatura vinovatia, de
altfel simpla diminuare a vinovatiei fiind ineficienta in conditiile angajarii raspunderii civile delictuale si pentru cea
mai simpla culpa.
In ceea ce priveste prejudiciul instanta retine ca la data producerii accidentului era incheiata o polita de asigurare
RCA pentru autovehiculul condus de parat, polita cu nr. 0000698102 (fila 61).
In acest sens vor fi avute in vedere prevederile art. 49 din Ordinul nr. 14/2011 care stipuleaza ca la stabilirea
despagubirilor in cazul vatamarii corporale se au in vedere urmatoarele: a) diferenta dintre veniturile nete ale persoanei
vatamate, probate cu documente fiscale, si indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului asigurarilor sociale de stat, pe perioada
spitalizarii si a concediului medical; b) venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana vatamata,
probat cu documente justificative, in cazul persoanelor care nu au calitatea de salariat; c) salariul de baza minim brut pe
economie, in cazul persoanelor pagubite aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau de calificare; d)
eventualele cheltuieli prilejuite de accident cheltuieli cu transportul persoanei accidentate, cu tratamentul, cu
spitalizarea, pentru recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform prescriptiilor medicale, probate
cu documente justificative, si care nu sunt suportate din fondurile de asigurari sociale prevazute de reglementarile in
vigoare; e) cheltuielile cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca prin certificatul medical se recomanda
acest lucru, insa nu mai mult decat salariul de baza minim brut pe economie; f) daunele morale: in conformitate cu
legislatia si jurisprudenta din Romania.
Referitor la suportarea prejudiciului instanta retine ca potrivit art. 41 din L nr. 136/1995, in asigurarea de
raspundere civila asiguratorul se obliga sa plateasca o despagubire pentru prejudiciul de care asiguratul raspunde in baza
legii fata de tertele persoane pagubite si pentru cheltuielile facute de asigurat in procesul civil. De asemenea, potrivit
art. 42 din acelasi act normativ, drepturile persoanelor pagubite se vor exercita impotriva celor raspunzatori de producerea
pagubei.
Prin prisma acestor prevederi, tertul pagubit are la indemana actiunea in justitie, fie impotriva autorului faptei,
pe temeiul dreptului comun, fie impotriva societatii de asigurare de raspundere civila in temeiul politei de asigurare a
asiguratului ce a produs accidentul. Sub acest aspect, partea vatamata nu este obligata sa cheme in judecata numai
asiguratorul ci poate sa se indrepte, daca doreste, impotriva autorului faptei si sa solicite de la aceasta in mod direct
repararea prejudiciului. Bineinteles ca, in masura obligarii sale la plata, in conditiile in care nu a inteles sa formuleze
cerere de chemare in garantie, persoana vinovata se poate indrepta pe cale separata impotriva asiguratorului in conditiile
art. 44 alin. 2 din L nr. 136/1995.
In concluzie, intrucat reclamantul a inteles sa cheme in judecata atat asiguratorul cat si persoana vinovata de
producerea accidentului pentru repararea integrala a prejudiciului instanta va analiza cererea sa in raport cu fiecare parte
parata, potrivit principiilor ce guverneaza raspunderea civila delictuala.
In ceea ce priveste daunele materiale, conform declaratiei martorului K. A. K. (fila 63), o motocicleta precum cea a
partii vatamate costa in jur de 1500 1700 euro. Acelasi martor a aratat ca reclamantul a vandut motocicleta cu suma de
500 euro, aspect recunoscut de acesta care a aratat ca a vandut motocicleta cu suma 2000 lei (fila 88). In ceea ce
priveste echipamentul de motociclist, martorul a aratat ca o casca asemanatoare celei avute de reclamant costa in jur de
250 350 lei, o geaca de motociclist costa in jur de 250-300 lei, iar pantalonii in jur de 150 200 lei.
Fata de aceste aspecte, la stabilirea cuantumului daunelor materiale instanta va avea in vedere pentru motocicleta
suma de 2500 lei, reprezentand diferenta dintre suma ceruta si suma de 2000 lei obtinuta prin vanzarea motocicletei, si suma
de 500 lei reprezentand contravaloarea echipamentului, sume ce se diminueaza cu 20% ca urmare a retinerii culpei partii
vatamate in producerea accidentului si a urmarilor acestuia. La plata acestor daune materiale va fi obligata parata SC
Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA, conform solicitarilor reclamantului.
Sub aspectul daunelor morale instanta retine ca in absenta unor criterii legale pe baza carora sa se poata realiza o
cuantificare obiectiva a daunelor morale, jurisprudenta a statuat ca acestea se stabilesc de instanta in raport cu
consecintele negative suferite de victima accidentului auto, importanta valorilor lezate, in ce masura au fost lezate aceste
valori, intensitatea si consecintele traumei fizice si psihice suferite, in ce masura i-a fost afectata situatia familiala,
sociala si profesionala.
In ceea ce priveste daunele morale, la stabilirea cuantumului prejudiciului instanta are in vedere traumele atat
fizice cat si psihice suferite de reclamant ca urmare a accidentului. Astfel, in urma accidentului, acesta a suferit mai
multe leziuni descrise in actele medicale aflate la dosar, necesitand pentru vindecare un numar de aproximativ 80-90 zile de
ingrijiri medicale. Astfel, in perioada 25.05. 27.05.2009, reclamantul a fost internat la Spitalul Judetean de Urgenta
Sf. Gheorghe cu diagnosticul de fractura cominutiva ram superior si inferior os pubis drept si stang cu disjunctie a
simfizei pubiene de cca. 3 cm si contuzie de bazin, iar in perioada 27.05. 01.06.2009 a fost internat la Spitalul Clinic
Judetean Tg. Mures sectia de ortopedie traumatologie cu diagnosticul de fractura ram pubian superior si inferior
bilateral, disjunctie pubiana si hematom retropubian minim.
Accidentul a avut si un impact psihic major asupra reclamantului care, astfel cum rezulta din declaratia martorilor
K. Z. ( fila 65) si K. A. K. (fila 63), a fost nevoit ca o perioada de 4-5 saptamani sa stea imobilizat la pat, fiind
ajutata de parinti la satisfacerea nevoilor fiziologice si la igiena. Martorii au relatat ca in toata aceasta perioada
reclamantul a avut dureri mari in zona bazinului, acesta avand dureri si in prezent atunci cand este frig.
De asemenea, instanta are in vedere ca accidentul suferit de reclamant i-a schimbat acestuia stilul de viata in
sensul ca nu are voie sa faca efort fizic. Astfel, martorul K. Z. a aratat ca dupa accident reclamantul nu mai are voie sa
faca efort fizic, nu mai vine cu ei la fotbal si nici nu mai participa la excursii in padure. Martorul a mai aratat ca
accidentul a influentat si munca acestuia, intrucat oboseste foarte repede si trebuie sa faca pauze la aproximativ 2-3 ore,
aspect ce a dus la scaderea numarului de clienti.
Nu in ultimul rand instanta retine concluziile Raportului de expertiza medico-legala intocmita de Institutul de
medicina legala Targu-Mure? (fila 27) care precizeaza ca reclamantul prezinta dureri la nivelul soldului drept si la nivelul
pubisului, mers normal, scurtarea membrului inferior cu 1-1,5 cm. La examenul clinic general reclamantul prezenta durere
minora si impotenta functionala minora.
Cu privire la cuantumul daunelor morale parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA a invocat drept
jurisprudenta Ghidul pentru solutionarea daunelor morale elaborat de Fondul de Protectie a Victimelor Strazii. Studiind
acest ghid pe pagina de internet instanta a constatat ca pentru elaborarea acestui studiu au fost avute in vedere un numar
de 2339 decizii ale Curtilor de Apel din Romania pronuntate in anii 2009 si 2010. In urma eliminarii unor decizii care nu
contineau toate datele necesare au fost luate in calcul, in final, 621 de cazuri ca urmare a vatamarii integritatii
corporale a persoanelor, ceea ce reprezinta un procent minor din totalitatea practicii judiciare de la nivelul intregii
tari. Nu in ultimul rand se retine ca acest Ghid a fost realizat in colaborare de catre CSA, UNSAR si FPVS, iar autorii
ghidului propun un sistem de punctaj pentru calculul despagubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate.
Potrivit acestui ghid media generala a despagubirilor acordate pentru fiecare zi de ingrijiri medicale este de 344
lei/zi, astfel ca, in cazul reclamantului, suma ce ar urma a fi acordata, luand in calcul doar zilele de ingrijiri medicale,
ar fi de 344*90= 30.960 lei echivalent a 6.880 euro.
Insa, in speta dedusa judecatii, prejudiciul moral suferit de reclamant nu se reduce doar la cuantumul zilelor de
ingrijiri medicale, fiind necesar a se avea in vedere acest prejudiciu sub toate aspectele. Instanta nu poate sa nu tina
cont de suferinta evidenta pe care un adult de 28 de ani o simte atunci cand este imobilizat la pat, are dureri din cauza
fracturii de sold, iar parintii sai il spala si il schimba atunci cand isi face nevoile. Instanta nu poate ignora faptul ca
reclamantul are un membru mai scurt cu 1,5 cm, disjunctie pubiana de 2,5 cm, are in continuare dureri si a ramas cu
impotenta functionala minora.
Este important de precizat ca accidentul a avut loc in mai 2009, iar timp de peste 6 ani reclamantul nu a putut
beneficia de repararea prejudiciului sau sub toate aspectele sale, societatea de asigurari refuzand a plati despagubirea,
aspect de natura a amplifica suferinta psihica si frustrarea acestuia.
In acest sens instanta retine ca potrivit procesului-verbal aflat la filele 109-verso si 110 intocmit de Comisarul-sef
de politie din cadrul IPJ Covasna, autoturismul implicat in accident a fost reparat in baza politei de asigurare insa, desi
s-a luat legatura cu societatea de asigurari de mai multe ori, partea vatamata P. I. nu a fost despagubit.
In acest context, chiar pastrand justul echilibru intre natura valorilor lezate si sumele acordate, avand in vedere ca
scopul acordarii daunelor morale il constituie acordarea unor satisfactii morale pentru suferintele sale precum si faptul
ca, in toate cazurile de acest gen repararea integrala a prejudiciului nu poate avea decat caracter aproximativ, suferinta
persoanei neputand fi perceputa si masurata in mod obiectiv, instanta apreciaza ca acordarea unor daune de 6.880 euro
pentru lunile intregi de suferinta si pentru 6 ani de asteptare, ar fi complet neindestulatoare pentru a repara prejudiciul
moral al reclamantului.
Pentru toate aceste considerente, luand in calcul si culpa de 20% a reclamantului in producerea prejudiciului,
instanta apreciaza ca suma de 40.000 Euro este apta a acoperi daunele morale suferite de acesta.
In ceea ce priveste plata veniturilor nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare la pat in cuantum de
2.806,41 lei instanta retine ca, potrivit deciziilor de impunere aflate la dosar, reclamantul a realizat in anul 2008 un
venit net de 11.275 lei ( fila 47), rezultand un venit lunar de 940 lei, iar in anul 2009 anul producerii accidentului - un
venit net de 4790 lei. Prin urmare, instanta urmeaza a-l obliga pe paratul Sz. E.-T., conform solicitarii reclamantului, la
plata sumei de 2806 lei reprezentand venit nerealizat pentru perioada de 3 luni in care acesta a avut nevoie de ingrijiri
medicale.
In ceea ce priveste pretentia reclamantului privind obligarea paratului la plata sumelor reprezentand diferenta dintre
veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior producerii accidentului de catre
reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca, practica judiciara a stabilit ca in situatia in care victima
a suferit o diminuare a veniturilor pe care le dobandea anterior ca urmare a reducerii capacitatii sale de munca este
indreptatita sa primeasca aceasta diferenta.
Astfel, daca in anul 2008, anterior producerii accidentului, acesta a obtinut un venit de aproximativ 940 lei lunar,
in anul 2012, conform declaratiei de impunere depuse la dosar, acesta a obtinut un venit de 5354 lei, respectiv 446 lei
lunar, suferind astfel o evidenta diminuare a veniturilor.
Potrivit expertizei medico-legale intocmite in cauza de catre Institutul de medicina legala Targu-Mures, reclamantul
are capacitatea de munca pastrata, insa pentru activitatile profesionale si cele cotidiene trebuie sa depuna permanent un
efort suplimentar de 10%.
Luand in calcul acest efort suplimentar, ce se poate concretiza intr-o incapacitate adaptativa usoara, instanta,
apreciind ca diminuarea veniturilor se datoreaza, in parte, pe langa alti factori (ca de exemplu contextul general
economic-financiar), accidentului suferit, tinand cont si de culpa de 20% a acestuia in producerea accidentului, va obliga
paratul la plata sumei de 11.800 lei respectiv 200 lei *59 de luni (de la data de 25.08.2009 si pana la 25.07.2014), pentru
cele trei luni de spitalizare ce au inceput a curge de la data producerii accidentului reclamantului acordandu-i-se deja
echivalentul veniturilor nerealizate.
In ceea ce priveste cheltuielile efectuate in dos.pen.nr. 5973/305/2010 instanta retine ca acestea sunt in cuantum de
6350 lei, conform sentintei pronuntate de Judecatoria Sfantu-Gheorghe. Fiind suportate de catre reclamant si pricinuite de
fapta ilicita a paratului, acesta urmeaza a fi obligat a le suporta, conform dispozitivului.
Pentru aceste motive, constatand ca prezenta actiune este in parte intemeiata, instanta o va a admite, conform
dispozitivului.
Conform art. 453 Cpc., fata de solutia de admitere a actiunii, instanta va dispune obligarea paratilor aflati in
culpa procesuala la plata cheltuielilor de judecata catre reclamant, in cuantum de 63+85+6000 lei, reprezentand taxa
efectuare expertiza si onorariu de avocat achitat in cadrul prezentului litigiu (fila 85, 91).
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Admite in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul P. T. I., CNP , cu domiciliul ales in
, in contradictoriu cu paratii SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA, cu sediul in Voluntari, Sos. Bucuresti
Nord, nr.10 Global City Business Park, Cladirea O23, etaj 4, judetul Brasov, CUI , si Sz. E.-T., CNP .., cu
domiciliul in mun Sfantu-Gheorghe si, in consecinta :
Obliga parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA la plata catre reclamant a sumei de 2.400 lei cu titlu
de daune materiale si la plata sumei de 40.000 Euro cu titlu de daune morale.
Obliga paratul Sz. E.-T. la plata catre reclamant a sumei de 2806 lei reprezentand venit nerealizat pentru perioada
in care acesta a avut nevoie de ingrijiri medicale si la plata sumei de 11.800 lei reprezentand diferenta dintre veniturile
realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior producerii accidentului de catre reclamant.
Obliga paratul Sz. E. T. la plata catre reclamant a sumei de 6350 lei cu titlu de cheltuieli de judecata efectuate
in dos.pen.nr. 5973/305/2010.
Respinge restul pretentiilor ca neintemeiate.
Obliga paratii in solidar sa plateasca reclamantului suma de 6148 lei cu titlu de cheltuieli de judecata .
Cu drept de apel ce se va depune la Tribunalul Covasna in termen de 30 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica astazi 8.10.2015.
PRESEDINTE, GREFIER,
TRIBUNALUL COVASNA
SECTIA CIVILA
Dosar nr. 3867/305/2014
SENTINTA CIVILA NR.774
Sedinta publica de la 8 octombrie 2015
Instanta constituita din:
PRESEDINTE :
GREFIER : .
Pentru astazi fiind amanata pronuntarea asupra actiunii formulate de reclamantul P. T. I. in contradictoriu cu
paratii S.C. EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE SA si SZ. E. T., avand ca obiect pretentii.
La apelul nominal, facut in sedinta publica de astazi, se constata lipsa partilor.
Procedura de citare este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei, dupa care, se constata ca dezbaterile asupra cauzei au avut loc in sedinta publica din
data de 24 septembrie 2015, cand partile prezente au pus concluzii in sensul celor consemnate in incheierea de sedinta din
acea zi, care face parte integranta din prezenta hotarare, cand instanta, in temeiul art. 396 alin.(1) Cod procedura civila
in vederea deliberarii,a amanat pronuntarea pentru data de astazi 8 octombrie 2015.
T R I B U N A L U L
Deliberand asupra prezentei cauze, constata urmatoarele:
Prin actiunea formulata la data de 11.08.2014 si inregistrata pe rolul Tribunalului Covasna, in urma declinarii
competentei de catre Judecatoria Sfantu-Gheorghe, sub nr. 3867/305/2014 reclamantul P. T. I. a chemat in judecata pe paratii
SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA si Sz. E. T. solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa
dispuna :
- obligarea paratei SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA la plata sumei de 100.000 Euro catre reclamant cu titlu de
daune morale, suma de 4.500 lei contravaloarea motocicletei L3 marca Suzuki si 500 lei contravaloarea echipamentului
distrus, respectiv haine, casca si ochelari motocicleta,
- obligarea paratului Sz. E.-T. la plata veniturilor nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare la pat in cuantum
de 2.806,41 lei, la diferenta dintre veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior
producerii accidentului de catre reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca in cuantum de 28.999,26 lei
(467,63 lei /luna * 62 de luni de la data accidentului si pana la 25.07.2014)
- obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata efectuate in dos.pen.nr. 5973/305/2010 in cuantum de 6350 lei
- obligarea paratului la plata pretentiilor care nu sunt acoperite prin polita de asigurare si solicitate de la parata SC
Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA
- obligarea paratilor la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii se arata ca, in fapt, la data de 25.05.2009, in jurul orei 21,45, conform Rechizitoriului in
baza caruia s-a constituit dos.pen.nr. 5973/305/2010, paratul Sz. E.-T., avand la acel moment functia de agent principal de
politie, a condus autoturismul de serviciu marca Dacia Logan cu nr. de inmatriculare .. pe str. Fabricii din municipiul
Sf. Gheorghe, fara a avea in functiune semnalele luminoase sau acustice, a patruns pe contrasens si a intrat in coliziune
cu motocicleta condusa de reclamant. Ca urmare a impactului, motocicleta a fost avariata, iar reclamantul P. I. a suferit
leziuni traumatice ce au necesitat 80-90 zile de ingrijiri medicale.
Initial, fapta paratului a fost incadrata ca fiind vatamare corporala din culpa si incriminata de prevederile art.
184 alin. 2 si 4 din Vechiul Cod penal. In dosarul penal paratul a avut calitatea de inculpat si, prin sentinta penala nr.
207/2013, acesta a fost condamnat la o pedeapsa de 4 luni cu suspendare. Cererea de constituire de parte civila a fost
admisa in parte iar asiguratorul a fost obligat la plata sumei de 34.500 Euro cu titlu de daune morale si 2100 lei daune
materiale. Insa, in contextul intrarii in vigoare a Noului Cod penal, fapta a fost dezincriminata, inculpatul achitat, iar
latura civila a fost lasata nesolutionata.
Astfel, arata reclamantul, acesta a fost silit sa introduca prezenta actiune pentru solutionarea pretentiilor sale
civile, fiind intrunite elementele raspunderii civile delictuale cu privire la vinovatia paratului, fapta ilicita,
prejudiciu si raport de cauzalitate.
In continuare reclamantul arata ca, sub aspectul vinovatiei paratului, probele administrate in dosarul penal o
dovedesc din plin. Astfel, paratul, fara a se asigura corespunzator, a declansat manevra de virare la stanga cu intentia de
a intra pe aleea de acces in curtea Distrigaz si a intrat in coliziune cu motocicleta marca Suzuki cu nr. de inmatriculare
care circula din sens opus. Fapta ilicita consta in nerespectarea de catre parat a dispozitiilor legale privind
circulatia pe drumurile publice, respectiv neacordarea de prioritate si patrunderea pe contrasens, fapta ce a condus la
producerea prejudiciului.
In ceea ce priveste prejudiciul se arata ca reclamantul a avut nevoie de 90 de zile de ingrijiri medicale,
prejudiciul material constand in motocicleta avariata total, veniturile nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare
la pat precum si diferenta dintre veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior
producerii accidentului de catre reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca. Cu privire la prejudiciul
moral se arata ca reclamantul a suferit o fractura de os pubian, i-au fost afectate testiculele si intreaga zona inghinala
si timp de 90 de zile a trebuit sa stea imobilizat la pat, timp in care a avut dureri foarte mari, fiind nevoit sa isi faca
nevoile in pampers. Reclamantul are capacitatea de munca diminuata cu 50% , nemaiputand sa realizeze aceleasi venituri.
Criteriul de acordare a daunelor morale se regaseste in art. 49 din Ordinul 20/2008, asigurarea tip RCA prezentand
particularitatea ca sunt stabilite prin lege modalitatea de acordare si cuantumul despagubirilor. Reclamantul nu are
calitatea de salariat, presteaza o activitate comerciala independenta, niciunul dintre parati nu i-a achitat in perioada
respectiva veniturile pe care acesta le realiza anterior producerii accidentului.
In drept au fost invocate disp. art. 20,25 alin. 5 27 alin. 2 din CPP, art. 1349,1357, 1358,1365, 1381,1385 Cod
civil, art. 2,3,4 si 53 din L nr. 136/1995, art. 49 din Ordinul 20/2008.
La cerere au fost atasate inscrisuri ( fila 13-214).
In aparare, paratul Sz. E.-T. a depus la dosar la data de 17.09.2014 intampinare (f.225) prin care a solicitat
respingerea actiunii reclamantului.
In motivarea intampinarii se arata ca vinovat de producerea accidentului este exclusiv partea vatamata, respectiv
reclamantul, astfel ca se aplica prevederile art. 27 pct. 1 lit. b din Ordinul 20/2008 ce prevad ca asiguratorul nu acorda
despagubiri daca accidentul a fost produs din culpa exclusiva a partii vatamate. In acest sens se arata ca evenimentul a
avut loc pe un carosabil uscat, avand o latime de 7,3 m, cu limitare de viteza de 40 km/h in conditiile in care reclamantul
circula cu 85-87 km/h si, fiind panicat la observarea autoturismului politiei, a franat brusc dar motocicleta s-a izbit de
partea din fata stanga a autoturismului. In momentul impactului autoturismul era oprit, cu roata stanga fata cu circa
0,70-0,80 cm trecand peste axa imaginara a drumului. Astfel, victima avea mai multe posibilitati de evitare a accidentului,
prin evitarea circulatiei cu viteza excesiva, prin evitarea starii de panica, prin ocolirea prin dreapta avand un culoar de
2,5 m la dispozitie sau prin evitarea franarii violente ce a dus la blocarea rotilor. Rezulta clar ca reclamantul a incalcat
regulile de circulatie prevazute de art. 41 alin. 1 si 48 alin. 1 din OUG nr. 195/2002. In plus, se arata ca paratul nu avea
cum sa prevada faptul ca motociclistul se deplasa cu viteza dubla sau faptul ca acesta nu va ocoli autoturismul prin partea
dreapta.
Cu privire la prejudiciu paratul arata ca nu poate fi obligat la plata acestuia in lipsa vinovatiei sale in producerea
accidentului si in contextul in care acesta trebuie suportat de asigurator.
In drept se invoca disp. art. 205 Cpc.
Parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA a depus la randul sau intampinare la data de 24.09.2014 prin care
a solicitat admiterea doar in parte a actiunii formulate, respectiv diminuarea pretentiilor solicitate de catre reclamant in
limita cuantumului dovedit prin probele administrate, iar in ceea ce priveste daunele morale potrivit practicii,
jurisprudentei si echitatii din Romania.
In motivare se arata ca la data producerii evenimentului era in vigoare Ordinul nr. 14/2011 emis de Comisia de
supraveghere a Asigurarilor, sens in care trebuie avute in vedere prevederile art. 35 si 36 din acest Ordin. Solicitarile
reclamantului nu au fost insotite de inscrisuri justificative, nu a fost facuta dovada distrugerii partiale sau in
totalitate a bunurilor materiale solicitate, astfel ca cererea sa nu poate fi primita.
In ceea ce priveste daunele morale parata arata ca viteza excesiva cu care se deplasa reclamantul a contribuit in mod
evident la producerea prejudiciului, acesta alegand in mod constient sa se deplaseze cu o viteza peste limita legal admisa
pe acel sector de drum. Nu exista nicio proba din care sa rezulte vreo actiune intreprinsa de victima anterior producerii
evenimentului prin care sa evite implicarea sa in accident ca si participant la trafic.
In continuare se arata ca sumele acordate trebuie sa aiba efecte compensatorii, fara a se transforma in amenzi
excesive aplicate inculpatului ori in venituri nejustificate pentru partile civile. Potrivit Ghidului pentru solutionarea
daunelor morale elaborat de Fondul de Protectie a Victimelor Strazii media generala a despagubirilor acordate pentru fiecare
zi de ingrijiri medicale este de 344 lei/zi. Solicitarile reclamantului sunt mult exagerate fata de practica judiciara in
materie, reparatia trebuind sa fie una echitabila, pastrand principiul proportionalitatii si justul echilibru intre natura
valorilor lezate si sumele acordate.
In drept se invoca disp. art. 205 Cpc, disp. Legii nr. 136/1995 si cele ale Ordinului nr. 14/2011.
In dovedirea actiunii instanta a incuviintat pentru reclamanta proba cu inscrisuri si proba cu expertiza
medico-legala, sens in care a fost intocmit Raport de expertiza tehnica de catre Institutul de Medicina legala Targu-Mures
( fila 27), avizat de Comisia de avizare si control al actelor medico-legale.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin sentinta penala nr. 207/7.10.2013 Judecatoria Sfantu-Gheorghe a dispus condamnarea inculpatului Sz. E. T. la
pedeapsa de 4 luni inchisoare pentru savarsirea infractiunii de vatamare corporala din culpa si a admis in parte actiunea
civila formulata de partea civila P. I., obligand asiguratorul SC EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE SA la plata catre
acesta a sumei de 2100 lei cu titlu de daune materiale si 34.500 euro.
Prin decizia penala nr. 274/Ap/20.05.2014 Curtea de Apel Brasov a admis apelul formulat de catre inculpatul Sz. E. T.
si, in baza art. 396 alin. 5 raportat la art. 16 alin. 1 lit. b din Cpp, a dispus achitarea acestuia pentru savarsirea
infractiunii de vatamare corporala din culpa prevazuta de art. 184 alin. 2 si 4 din vechiul Cod penal si a lasat
nesolutionata actiunea civila formulata de partea vatamata P. I. , conform art. 25 alin. 5 din Cpp.
In urma acestei decizii, partea vatamata a formulat prezenta actiune in temeiul raspunderii civile delictuale,
solicitand daune materiale si morale pentru prejudiciul produs de catre inculpat prin fapta sa ilicita.
In solutionarea actiunii instanta retine prevederile art. 27 alin. 2 Cpp conform carora persoana vatamata sau
succesorii acesteia, care s-au constituit parte civila in procesul penal, pot introduce actiune la instanta civila daca,
prin hotarare definitiva, instanta penala a lasat nesolutionata actiunea civila. Art. 28 alin. 1 Cpp prevede ca instanta
civila nu este legata de hotararea definitiva de achitare sau de incetare a procesului penal in ceea ce priveste existenta
prejudiciului ori a vinovatiei autorului faptei ilicite.
Pentru angajarea raspunderii civile delictuale in conformitate cu art. 998, 999 Cod civil (aplicabil in speta prin
raportare la data savarsirii faptei ilicite si disp. art. 103 din L nr. 71/2011) se cer a fi intrunite urmatoarele conditii
si anume: existenta unei fapte ilicite, existenta unui prejudiciu, raportul de cauzalitate dintre fapta ilicita si
prejudiciu precum si vinovatia autorului faptei ilicite.
In ceea ce priveste fapta ilicita, instanta retine ca in fapt, astfel cum rezulta din probele administrate cu ocazia
solutionarii dos.pen.nr. 5973/305/2010, la data de 25.05.2009, in jurul orelor 21.30, paratul Sz. E. T. impreuna cu
martorii S. A., P. B., I. S. si D. M., fiind in timpul serviciului, s-au deplasat cu autovehiculul marca Dacia Logan cu nr.
de inmatriculare .. pe strada Fabricii din municipiul Sf. Gheorghe la sediul SC Distrigaz SA, intrucat li s-a comunicat
prin statie de catre ofiterul de serviciu ca agentul de paza al societatii solicita interventia organelor de politie.
Paratul se afla la volanul autovehiculului, asa cum rezulta din declaratiile acestuia si cele ale martorilor S. A. ( fila
66) P. B.( fila 82) I. S. ( fila 93). Cand a ajuns pe str. Fabricii, in dreptul sediului Distrigaz, paratul a declansat
manevra de virare la stanga cu intentia de a intra pe aleea de acces in curtea imobilului. Insa, intrucat nu s-a asigurat
corespunzator, la momentul la care a efectuat virajul spre stanga si a depasit axul drumului, a intrat in coliziune cu
motocicleta marca Suzuki cu nr. de inmatriculare . care circula din sens opus, fiind condusa de reclamantul P. I. si
care, desi a franat, nu a putut evita impactul.
Conform raportului de expertiza medico-legala nr. 448/17.02.2010 intocmit de IML Tg. Mures ( fila 43), reclamantul
P. I. a necesitat pentru vindecare un numar de 80-90 zile de ingrijiri medicale.
In ceea ce priveste dinamica producerii accidentului, in cursul urmaririi penale s-a efectuat raportul de expertiza
nr.114/07.06.2010 de catre expert R. S. ( fila 167,168 fata-verso) in care, la pct. III 5, s-a precizat ca paratul s-a
intersectat si a acordat prioritate de trecere celor trei motociclete care circulau in coloana din sens invers, victima
circula ultima in coloana, la o distanta de 65-70 m si un interval de timp de aproximativ 2,5 3,0 si dupa a treia
motocicleta. In momentul inceperii virajului autoturismului, spre intrarea Distrigaz SA, din cauza vitezei excesive, victima
s-a speriat si a franat violent, alunecand cu roata blocata 17 m, dupa care s-a lovit violent de coltul stanga fata a
autoturismului. Locul impactului se situeaza la cca. 12.00 12,5 m de reperul ales ( stalp electric ) si la 2,8 m de
bordura, pe banda de mers a motocicletei. S-a concluzionat de expert ca impactul s-a produs pe banda de circulatie a
motocicletei, situatia de pericol fiind creata de paratul Sz. E. T. prin neasigurarea la schimbarea directiei de mers,
aprecierea eronata a vitezei excesive a motocicletei si a distantei la care aceasta se afla. De asemenea, s-a mai aratat ca
accidentul este generat de neasigurarea paratului la schimbarea directiei de mers si/sau de circulatia cu viteza excesiva
din partea victimei.
La pct. III.4 din expertiza se arata ca viteza autoturismului condus de parat la impact, raportat la faptul ca
autoturismul se afla in viraj, in vederea intrarii in curtea imobilului Distrigaz, putea fi de 8-10 km/h, iar motocicleta
inainte de impact avea o viteza de 85-87 km/h iar la impact de 66 km/h.
Prin raportul de expertiza tehnica nr. 655593/30.10.2012 intocmit in dosarul penal nr. 5973/305/2010 de expert C. Gh.
( fila 230), astfel cum a fost completat ( fila 240), s-a retinut ca dinamica a accidentului ca, la data de 25.05.2009, in
jurul orei 21.45, paratul se deplasa pe str. Fabricii dinspre str. Kos Karoly. Cand a ajuns in fata imobilului cu nr. 3
apartinand SC Distrigaz, a virat la stanga spre curtea imobilului. In acel moment, din sens opus, pe sensul sau de
deplasare, s-a apropiat motocicleta condusa de reclamant. Vazand ca autoturismul Dacia vireaza la stanga, motociclistul a
franat, lasand urme de franare pe carosabil in lungime de 17 m. Motocicleta a intrat in coliziune cu autoturismul si, in
urma impactului, victima a fost proiectata la aproximativ 10 m fata de pozitia finala a motocicletei, pe trotuarul din
dreapta in sensul de deplasare al acesteia. Impactul s-a produs la 11,5 m, respectiv 2,65 m fata de stalp.
Acelasi expert a retinut ca viteza de deplasare a motocicletei inainte de impact era de 62 km/h, iar la impact era de
48 km/h. Viteza de deplasare a autoturismului inainte de impact era de 30 km/h, iar la impact era de 0 km/h. Conform
concluziilor expertului, cauza care a generat accidentul a fost neacordarea prioritatii unui autovehicul care circula din
sens opus prin virarea la stanga efectuata de autoturismul condus de inculpat.
In ceea ce priveste posibilitatile de evitare a accidentului, daca victima ar fi circulat cu viteza legala, avand in
vedere situatia reala in care franarea motocicletei s-a facut numai pe roata din spate, expertul a aratat ca impactul nu ar
fi putut fi evitat, intrucat spatiul de franare ar fi trebuit sa fie de 18 m.
In ceea ce priveste generarea starii de pericol iminent, expertul a aratat ca a fost creata de virajul la stanga si
patrunderea pe contrasens a autoturismului Dacia Logan, care nu a acordat prioritate motocicletei, aceasta fiind si cauza
producerii accidentului.
De asemenea, expertul a mai aratat ca, prin spatiul de 2,65 m dintre extremitatea stanga a Daciei Logan si bordura, ar
fi putut trece motocicleta daca nu s-ar fi pierdut aderenta prin blocarea rotilor. Chiar daca reclamantul s-ar fi deplasat
cu viteza legala acesta nu putea sa evite accidentul, insa viteza motocicletei la momentul impactului ar fi fost de 27 km/h,
astfel ca urmarile accidentului ar fi fost mai putin grave.
Imprejurarea ca autovehiculul condus de parat se afla partial pe banda de mers a motocicletei rezulta atat din
cercetarea la fata locului efectuata dupa producerea accidentului precum si din declaratiile reclamantului ce se
coroboreaza cu declaratiile martorilor K. A. K., C. A., T. G. si P. B. , toti aratand ca masina politiei se afla partial pe
banda de mers a partii vatamate. De altfel, nici paratul nu a contestat ca la momentul impactului autoturismul se afla pe
banda de mers a partii vatamate, acesta aratand ca a vrut sa intre pe aleea de acces la sediul Distrigaz insa, in momentul
in care a vazut ca aceasta era blocata, s-a oprit, imprejurare in care, probabil, a depasit linia despartitoare imaginara si
a intrat putin pe contrasens. Aceeasi pozitie a fost exprimata si prin intampinarea depusa la dosar, acesta precizand ca in
momentul impactului autoturismul era oprit cu roata stanga fata cu circa 0,70-0,80 cm trecand peste axa imaginara a
drumului.
Sub acest aspect instanta retine ca relevanta in cauza are faptul ca la momentul impactului autoturismul condus de
parat depasise axul drumului si se afla pe banda de mers a reclamantului, reprezentand un obstacol pe care acesta nu l-a
putut evita. Paratul avea obligatia sa se asigure corespunzator la momentul la care a declansat manevra de virare spre
stanga, astfel incat sa nu patrunda pe banda de mers a reclamantului decat la momentul la care putea sa efectueze manevra
in siguranta.
In concluzie, paratul nu a respectat regulile de circulatie referitoare la manevra de virare spre stanga, prev. de
art. 54 alin. 1 din OUG nr. 195/2002, potrivit carora conducatorul de vehicul care executa o manevra de virare spre stanga
este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol
siguranta celorlalti participanti la trafic, iar ca urmare a acestui fapt a fost accidentat reclamantul P. I. Fapta
paratului reprezinta o fapta ilicita in sensul prevazut de art. 998,999 Cod civil.
Insa, fata de probele administrate, instanta retine si o culpa de 20% a paratului in producerea accidentului intrucat
nu a respectat dispozitiile art. 47 din OUG nr. 195/2002 privind obligatia de a circula cat mai aproape de marginea din
dreapta a partii carosabile. Imprejurarea ca partea din dreapta a partii carosabile nu este in general preferata si implicit
folosita de motociclisti intrucat de obicei prezinta un strat de nisip care este alunecos si care ar putea sa-i puna in
pericol, nu exonereaza paratul de culpa retinuta de instanta, cu atat mai mult cu cat partea vatamata circula foarte
aproape de axul drumului, intre locul impactului si marginea din dreapta existand o distanta de aproximativ 2,60 m.
De asemenea, instanta retine si faptul ca depasirea vitezei legale de catre reclamant a avut influenta asupra
urmarilor accidentului, expertul pronuntandu-se in sensul ca acestea ar fi fost mai putin grave in conditiile deplasarii
motocicletei cu viteza legala. Tot expertul a precizat ca accidentul oricum s-ar fi produs, chiar si in aceste conditii.
In ceea ce priveste sustinerea paratului in sensul ca impactul ar fi putut fi evitat daca reclamantul ar fi ocolit spre
dreapta, avand un culoar de 2,5 m la dispozitie, instanta retine ca aceasta nu poate fi primita intrucat expertul auto a
precizat ca la blocarea rotilor nu se poate modifica traiectoria prin virare datorita faptului ca s-a pierdut aderenta.
Nici posibilitatea de evitare a accidentului in situatia in care reclamantul ar fi circulat cu viteza legala nu poate
fi retinuta de catre instanta, intrucat, potrivit concluziilor expertului, asa cum s-a mentionat anterior, impactul nu ar fi
putut fi evitat nici in aceasta situatie.
In ceea ce priveste posibilitatea evitarii accidentului prin evitarea starii de panica instanta nu o poate retine decat
ca o situatie pur ipotetica. In speta, este excesiv a pretinde reclamantului ca acesta sa isi pastreze cumpatul si sa
actioneze la rece cand decizia trebuie luata in cateva secunde, afara este noapte, iar in mijlocul drumului se afla un
autovehicul. Prima reactie, evidenta pentru fiecare conducator auto, este cea de franare, asa cum a procedat si reclamantul.
Este lipsit de relevanta faptul ca paratul nu avea cum sa prevada ca motociclistul se deplasa cu viteza dubla sau ca
acesta nu va ocoli autoturismul prin partea dreapta, lipsa previziunii neconstituind o imprejurare ce inlatura vinovatia, de
altfel simpla diminuare a vinovatiei fiind ineficienta in conditiile angajarii raspunderii civile delictuale si pentru cea
mai simpla culpa.
In ceea ce priveste prejudiciul instanta retine ca la data producerii accidentului era incheiata o polita de asigurare
RCA pentru autovehiculul condus de parat, polita cu nr. 0000698102 (fila 61).
In acest sens vor fi avute in vedere prevederile art. 49 din Ordinul nr. 14/2011 care stipuleaza ca la stabilirea
despagubirilor in cazul vatamarii corporale se au in vedere urmatoarele: a) diferenta dintre veniturile nete ale persoanei
vatamate, probate cu documente fiscale, si indemnizatia primita din fondurile persoanei juridice sau fizice la care
salariatul isi desfasoara activitatea si/sau, dupa caz, din fondurile bugetului asigurarilor sociale de stat, pe perioada
spitalizarii si a concediului medical; b) venitul mediu lunar net realizat din activitati desfasurate de persoana vatamata,
probat cu documente justificative, in cazul persoanelor care nu au calitatea de salariat; c) salariul de baza minim brut pe
economie, in cazul persoanelor pagubite aflate la data producerii accidentului in ultimul an de studii sau de calificare; d)
eventualele cheltuieli prilejuite de accident cheltuieli cu transportul persoanei accidentate, cu tratamentul, cu
spitalizarea, pentru recuperare, pentru proteze, pentru alimentatie suplimentara, conform prescriptiilor medicale, probate
cu documente justificative, si care nu sunt suportate din fondurile de asigurari sociale prevazute de reglementarile in
vigoare; e) cheltuielile cu ingrijitori pe perioada incapacitatii de munca, daca prin certificatul medical se recomanda
acest lucru, insa nu mai mult decat salariul de baza minim brut pe economie; f) daunele morale: in conformitate cu
legislatia si jurisprudenta din Romania.
Referitor la suportarea prejudiciului instanta retine ca potrivit art. 41 din L nr. 136/1995, in asigurarea de
raspundere civila asiguratorul se obliga sa plateasca o despagubire pentru prejudiciul de care asiguratul raspunde in baza
legii fata de tertele persoane pagubite si pentru cheltuielile facute de asigurat in procesul civil. De asemenea, potrivit
art. 42 din acelasi act normativ, drepturile persoanelor pagubite se vor exercita impotriva celor raspunzatori de producerea
pagubei.
Prin prisma acestor prevederi, tertul pagubit are la indemana actiunea in justitie, fie impotriva autorului faptei,
pe temeiul dreptului comun, fie impotriva societatii de asigurare de raspundere civila in temeiul politei de asigurare a
asiguratului ce a produs accidentul. Sub acest aspect, partea vatamata nu este obligata sa cheme in judecata numai
asiguratorul ci poate sa se indrepte, daca doreste, impotriva autorului faptei si sa solicite de la aceasta in mod direct
repararea prejudiciului. Bineinteles ca, in masura obligarii sale la plata, in conditiile in care nu a inteles sa formuleze
cerere de chemare in garantie, persoana vinovata se poate indrepta pe cale separata impotriva asiguratorului in conditiile
art. 44 alin. 2 din L nr. 136/1995.
In concluzie, intrucat reclamantul a inteles sa cheme in judecata atat asiguratorul cat si persoana vinovata de
producerea accidentului pentru repararea integrala a prejudiciului instanta va analiza cererea sa in raport cu fiecare parte
parata, potrivit principiilor ce guverneaza raspunderea civila delictuala.
In ceea ce priveste daunele materiale, conform declaratiei martorului K. A. K. (fila 63), o motocicleta precum cea a
partii vatamate costa in jur de 1500 1700 euro. Acelasi martor a aratat ca reclamantul a vandut motocicleta cu suma de
500 euro, aspect recunoscut de acesta care a aratat ca a vandut motocicleta cu suma 2000 lei (fila 88). In ceea ce
priveste echipamentul de motociclist, martorul a aratat ca o casca asemanatoare celei avute de reclamant costa in jur de
250 350 lei, o geaca de motociclist costa in jur de 250-300 lei, iar pantalonii in jur de 150 200 lei.
Fata de aceste aspecte, la stabilirea cuantumului daunelor materiale instanta va avea in vedere pentru motocicleta
suma de 2500 lei, reprezentand diferenta dintre suma ceruta si suma de 2000 lei obtinuta prin vanzarea motocicletei, si suma
de 500 lei reprezentand contravaloarea echipamentului, sume ce se diminueaza cu 20% ca urmare a retinerii culpei partii
vatamate in producerea accidentului si a urmarilor acestuia. La plata acestor daune materiale va fi obligata parata SC
Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA, conform solicitarilor reclamantului.
Sub aspectul daunelor morale instanta retine ca in absenta unor criterii legale pe baza carora sa se poata realiza o
cuantificare obiectiva a daunelor morale, jurisprudenta a statuat ca acestea se stabilesc de instanta in raport cu
consecintele negative suferite de victima accidentului auto, importanta valorilor lezate, in ce masura au fost lezate aceste
valori, intensitatea si consecintele traumei fizice si psihice suferite, in ce masura i-a fost afectata situatia familiala,
sociala si profesionala.
In ceea ce priveste daunele morale, la stabilirea cuantumului prejudiciului instanta are in vedere traumele atat
fizice cat si psihice suferite de reclamant ca urmare a accidentului. Astfel, in urma accidentului, acesta a suferit mai
multe leziuni descrise in actele medicale aflate la dosar, necesitand pentru vindecare un numar de aproximativ 80-90 zile de
ingrijiri medicale. Astfel, in perioada 25.05. 27.05.2009, reclamantul a fost internat la Spitalul Judetean de Urgenta
Sf. Gheorghe cu diagnosticul de fractura cominutiva ram superior si inferior os pubis drept si stang cu disjunctie a
simfizei pubiene de cca. 3 cm si contuzie de bazin, iar in perioada 27.05. 01.06.2009 a fost internat la Spitalul Clinic
Judetean Tg. Mures sectia de ortopedie traumatologie cu diagnosticul de fractura ram pubian superior si inferior
bilateral, disjunctie pubiana si hematom retropubian minim.
Accidentul a avut si un impact psihic major asupra reclamantului care, astfel cum rezulta din declaratia martorilor
K. Z. ( fila 65) si K. A. K. (fila 63), a fost nevoit ca o perioada de 4-5 saptamani sa stea imobilizat la pat, fiind
ajutata de parinti la satisfacerea nevoilor fiziologice si la igiena. Martorii au relatat ca in toata aceasta perioada
reclamantul a avut dureri mari in zona bazinului, acesta avand dureri si in prezent atunci cand este frig.
De asemenea, instanta are in vedere ca accidentul suferit de reclamant i-a schimbat acestuia stilul de viata in
sensul ca nu are voie sa faca efort fizic. Astfel, martorul K. Z. a aratat ca dupa accident reclamantul nu mai are voie sa
faca efort fizic, nu mai vine cu ei la fotbal si nici nu mai participa la excursii in padure. Martorul a mai aratat ca
accidentul a influentat si munca acestuia, intrucat oboseste foarte repede si trebuie sa faca pauze la aproximativ 2-3 ore,
aspect ce a dus la scaderea numarului de clienti.
Nu in ultimul rand instanta retine concluziile Raportului de expertiza medico-legala intocmita de Institutul de
medicina legala Targu-Mure? (fila 27) care precizeaza ca reclamantul prezinta dureri la nivelul soldului drept si la nivelul
pubisului, mers normal, scurtarea membrului inferior cu 1-1,5 cm. La examenul clinic general reclamantul prezenta durere
minora si impotenta functionala minora.
Cu privire la cuantumul daunelor morale parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA a invocat drept
jurisprudenta Ghidul pentru solutionarea daunelor morale elaborat de Fondul de Protectie a Victimelor Strazii. Studiind
acest ghid pe pagina de internet instanta a constatat ca pentru elaborarea acestui studiu au fost avute in vedere un numar
de 2339 decizii ale Curtilor de Apel din Romania pronuntate in anii 2009 si 2010. In urma eliminarii unor decizii care nu
contineau toate datele necesare au fost luate in calcul, in final, 621 de cazuri ca urmare a vatamarii integritatii
corporale a persoanelor, ceea ce reprezinta un procent minor din totalitatea practicii judiciare de la nivelul intregii
tari. Nu in ultimul rand se retine ca acest Ghid a fost realizat in colaborare de catre CSA, UNSAR si FPVS, iar autorii
ghidului propun un sistem de punctaj pentru calculul despagubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate.
Potrivit acestui ghid media generala a despagubirilor acordate pentru fiecare zi de ingrijiri medicale este de 344
lei/zi, astfel ca, in cazul reclamantului, suma ce ar urma a fi acordata, luand in calcul doar zilele de ingrijiri medicale,
ar fi de 344*90= 30.960 lei echivalent a 6.880 euro.
Insa, in speta dedusa judecatii, prejudiciul moral suferit de reclamant nu se reduce doar la cuantumul zilelor de
ingrijiri medicale, fiind necesar a se avea in vedere acest prejudiciu sub toate aspectele. Instanta nu poate sa nu tina
cont de suferinta evidenta pe care un adult de 28 de ani o simte atunci cand este imobilizat la pat, are dureri din cauza
fracturii de sold, iar parintii sai il spala si il schimba atunci cand isi face nevoile. Instanta nu poate ignora faptul ca
reclamantul are un membru mai scurt cu 1,5 cm, disjunctie pubiana de 2,5 cm, are in continuare dureri si a ramas cu
impotenta functionala minora.
Este important de precizat ca accidentul a avut loc in mai 2009, iar timp de peste 6 ani reclamantul nu a putut
beneficia de repararea prejudiciului sau sub toate aspectele sale, societatea de asigurari refuzand a plati despagubirea,
aspect de natura a amplifica suferinta psihica si frustrarea acestuia.
In acest sens instanta retine ca potrivit procesului-verbal aflat la filele 109-verso si 110 intocmit de Comisarul-sef
de politie din cadrul IPJ Covasna, autoturismul implicat in accident a fost reparat in baza politei de asigurare insa, desi
s-a luat legatura cu societatea de asigurari de mai multe ori, partea vatamata P. I. nu a fost despagubit.
In acest context, chiar pastrand justul echilibru intre natura valorilor lezate si sumele acordate, avand in vedere ca
scopul acordarii daunelor morale il constituie acordarea unor satisfactii morale pentru suferintele sale precum si faptul
ca, in toate cazurile de acest gen repararea integrala a prejudiciului nu poate avea decat caracter aproximativ, suferinta
persoanei neputand fi perceputa si masurata in mod obiectiv, instanta apreciaza ca acordarea unor daune de 6.880 euro
pentru lunile intregi de suferinta si pentru 6 ani de asteptare, ar fi complet neindestulatoare pentru a repara prejudiciul
moral al reclamantului.
Pentru toate aceste considerente, luand in calcul si culpa de 20% a reclamantului in producerea prejudiciului,
instanta apreciaza ca suma de 40.000 Euro este apta a acoperi daunele morale suferite de acesta.
In ceea ce priveste plata veniturilor nerealizate pe perioada celor 3 luni de imobilizare la pat in cuantum de
2.806,41 lei instanta retine ca, potrivit deciziilor de impunere aflate la dosar, reclamantul a realizat in anul 2008 un
venit net de 11.275 lei ( fila 47), rezultand un venit lunar de 940 lei, iar in anul 2009 anul producerii accidentului - un
venit net de 4790 lei. Prin urmare, instanta urmeaza a-l obliga pe paratul Sz. E.-T., conform solicitarii reclamantului, la
plata sumei de 2806 lei reprezentand venit nerealizat pentru perioada de 3 luni in care acesta a avut nevoie de ingrijiri
medicale.
In ceea ce priveste pretentia reclamantului privind obligarea paratului la plata sumelor reprezentand diferenta dintre
veniturile realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior producerii accidentului de catre
reclamant ca urmare a reducerii capacitatii acestuia de munca, practica judiciara a stabilit ca in situatia in care victima
a suferit o diminuare a veniturilor pe care le dobandea anterior ca urmare a reducerii capacitatii sale de munca este
indreptatita sa primeasca aceasta diferenta.
Astfel, daca in anul 2008, anterior producerii accidentului, acesta a obtinut un venit de aproximativ 940 lei lunar,
in anul 2012, conform declaratiei de impunere depuse la dosar, acesta a obtinut un venit de 5354 lei, respectiv 446 lei
lunar, suferind astfel o evidenta diminuare a veniturilor.
Potrivit expertizei medico-legale intocmite in cauza de catre Institutul de medicina legala Targu-Mures, reclamantul
are capacitatea de munca pastrata, insa pentru activitatile profesionale si cele cotidiene trebuie sa depuna permanent un
efort suplimentar de 10%.
Luand in calcul acest efort suplimentar, ce se poate concretiza intr-o incapacitate adaptativa usoara, instanta,
apreciind ca diminuarea veniturilor se datoreaza, in parte, pe langa alti factori (ca de exemplu contextul general
economic-financiar), accidentului suferit, tinand cont si de culpa de 20% a acestuia in producerea accidentului, va obliga
paratul la plata sumei de 11.800 lei respectiv 200 lei *59 de luni (de la data de 25.08.2009 si pana la 25.07.2014), pentru
cele trei luni de spitalizare ce au inceput a curge de la data producerii accidentului reclamantului acordandu-i-se deja
echivalentul veniturilor nerealizate.
In ceea ce priveste cheltuielile efectuate in dos.pen.nr. 5973/305/2010 instanta retine ca acestea sunt in cuantum de
6350 lei, conform sentintei pronuntate de Judecatoria Sfantu-Gheorghe. Fiind suportate de catre reclamant si pricinuite de
fapta ilicita a paratului, acesta urmeaza a fi obligat a le suporta, conform dispozitivului.
Pentru aceste motive, constatand ca prezenta actiune este in parte intemeiata, instanta o va a admite, conform
dispozitivului.
Conform art. 453 Cpc., fata de solutia de admitere a actiunii, instanta va dispune obligarea paratilor aflati in
culpa procesuala la plata cheltuielilor de judecata catre reclamant, in cuantum de 63+85+6000 lei, reprezentand taxa
efectuare expertiza si onorariu de avocat achitat in cadrul prezentului litigiu (fila 85, 91).
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
H O T A R A S T E
Admite in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamantul P. T. I., CNP , cu domiciliul ales in
, in contradictoriu cu paratii SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA, cu sediul in Voluntari, Sos. Bucuresti
Nord, nr.10 Global City Business Park, Cladirea O23, etaj 4, judetul Brasov, CUI , si Sz. E.-T., CNP .., cu
domiciliul in mun Sfantu-Gheorghe si, in consecinta :
Obliga parata SC Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA la plata catre reclamant a sumei de 2.400 lei cu titlu
de daune materiale si la plata sumei de 40.000 Euro cu titlu de daune morale.
Obliga paratul Sz. E.-T. la plata catre reclamant a sumei de 2806 lei reprezentand venit nerealizat pentru perioada
in care acesta a avut nevoie de ingrijiri medicale si la plata sumei de 11.800 lei reprezentand diferenta dintre veniturile
realizate anterior producerii accidentului si veniturile realizate ulterior producerii accidentului de catre reclamant.
Obliga paratul Sz. E. T. la plata catre reclamant a sumei de 6350 lei cu titlu de cheltuieli de judecata efectuate
in dos.pen.nr. 5973/305/2010.
Respinge restul pretentiilor ca neintemeiate.
Obliga paratii in solidar sa plateasca reclamantului suma de 6148 lei cu titlu de cheltuieli de judecata .
Cu drept de apel ce se va depune la Tribunalul Covasna in termen de 30 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica astazi 8.10.2015.
PRESEDINTE, GREFIER,
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Prejudicii, daune
Prejudiciu. Termen de prescriptie. - Sentinta civila nr. 544/LM/2008 din data de 30.12.2008Conflict de drepturi. Anularea deciziei de imputare si restituirea drepturilor salariale retinute prin aceeasi decizie. - Sentinta civila nr. 80/lm/2008 din data de 17.02.2009
prejudiciu de producerea unui accident de circulatie si a asiguratorului sau. - Decizie nr. 72/R/ din data de 31.01.2005
Raspundere patrimoniala. Lipsa in gestiune. Actiune respinsa, nefiind indeplinite conditiile pentru antrenarea raspunderii patrimoniale al angajatului. Lipsa culpei. Prejudiciu incert - Sentinta civila nr. 699 din data de 21.06.2016
Coproprietar obligat sa-si dea consimtamantul la efectuarea unui bransament de apa. Obligare coproprietar la repararea pagubei produsa ca urmare a inundarii apartamentului vecin. Cerere reconventionala. Coproprietar obligat la plata contravalorii consumul - Decizie nr. 117 din data de 01.04.2015
plata cheltuielilor neachitate de chiriasul evacuat - Sentinta civila nr. 436 din data de 10.10.2014
Obligarea societatii de asigurare la plata daunelor rezultate dintr-un accident rutier - Decizie nr. 49 din data de 30.01.2014
Raspunderea patrimoniala. Lipsa in gestiune - Sentinta civila nr. 549 din data de 02.05.2012
Infractiuni silvice. Incadrarea corecta in functie de valoarea diurnei.Legea penala mai favorabila. - Decizie nr. 14 din data de 21.01.2010
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 576/C din data de 10.04.2009
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 6C din data de 08.01.2010
Pretentii - Decizie nr. 4C din data de 08.01.2010
Pretentii - Decizie nr. 3C din data de 08.01.2010
abuz in serviciu contra intereselor publice - Decizie nr. 12 din data de 11.03.2009
Suspendare act administrativ. Conditiile legale. Cazul bine justificat, definit de art.2 lit. t din Legea nr.554/2004, poate fi determinat de rezolutia de neincepere a urmaririi penale dispusa de procuror in privinta pretinselor conditii frauduloase ... - Decizie nr. 2081/R din data de 14.10.2011
Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora - Sentinta civila nr. 322/S din data de 14.12.2009
Raspundere patrimoniala. Restituirea sumelor nedatorate. - Decizie nr. 448 din data de 22.03.2017
Legea nr. 33/1994. Stabilirea intinderii prejudiciului suferit de persoana expropriata. Intelesul sintagmei prejudiciu cauzat proprietarului. - Decizie nr. 91/A din data de 27.05.2010
Raspundere patrimoniala. Conditii. - Decizie nr. 906 din data de 28.09.2009
Raspundere materiala a angajatului. Prejudiciu cauzat prin lipsa in gestiune - Decizie nr. 1202 din data de 01.11.2007