InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bacau

Drepturi banesti

(Sentinta civila nr. 307 din data de 14.03.2016 pronuntata de Tribunalul Bacau)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Bacau | Jurisprudenta Tribunalul Bacau


Prin cererea adresata Tribunalului Bacau la data de  14 mai 2015, inregistrata sub nr. 1705/110/201, Sindicatul Liber din invatamantul Judetului Bacau, in numele reclamantelor C.D. si P.I.E., au chemat in judecata parata   C.J.R.A.E. BACAU, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligat paratul la acordarea indemnizatiei de 15% pentru invatamantul special, incepand cu data de 13 mai 2011 si pana in prezent.
In motivarea cererii se arata ca  reclamantele detin functia de "profesor consilier scolar" la CJRAE BACAU, conform deciziilor 1577/16.1.2011 si 1616/16.11.2011, anexate prezentei cereri de chemare in judecata.
I. In anul 2011, Legea 63/2011, Art. 1. prevedea urmatoarele:
(1) incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la 31 decembrie 2011, personalul didactic si didactic auxiliar din invatamant beneficiaza de drepturile de natura salariata      stabilite      in      conformitate      cu      anexele      la      prezenta      lege.
(2) Cuantumul brut al salariilor de incadrare pentru personalul didactic si didactic auxiliar din invatamant    este    cel    prevazut    in    anexele    nr.    1,    2,    3a    si    3b,    dupa    caz.
(3) Indemnizatiile    de    conducere    specifice    sunt    prevazute    in    anexa    nr.    4.
(4) Sporurile, indemnizatiile, compensatiile si celelalte elemente ale sistemului de salarizare de care beneficiaza personalul prevazut la alin. (1), precum si metodologia de calcul al acestora sunt prevazute in anexa nr. 5.
Anexa nr. 5, Metodologia de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic, la art. 2, alin. 2, lit. C, stabileste ca " (2)Salariul de baza este format din:
A.salariul de incadrare al functiei didactice prevazut in anexele nr. 1 si 2 la lege, in care este inclus sporul de stabilitate numai pentru transele de vechime in invatamant de peste 10 ani, precum si sporul de suprasolicitare neuropsihica existent la toate transele de vechime in invatamant;
B.indemnizatia de conducere, astfel cum este reglementata in anexa nr. 4 la lege; C.indemnizatia pentru invatamant special;", iar la art. 3 punctul C este stabilit si cuantumul acestei indemnizatii, astfel: „(C)Personalul didactic din unitatile de invatamant special, stabilite in conditiile legii, beneficiaza de o indemnizatie de 15% din salariul de incadrare prevazut in anexa nr. 2 la lege, stabilit conform procedurii reglementate de prezentul capitol, care devine baza de calcul pentru celelalte sporuri si drepturi salariale."
Legea 1/2011 a Educatiei Nationale stabileste regulile dupa care se organizeaza invatamantul special,   in unitati de invatamant special si unitati de invatamant de masa, acesta adresandu-se persoanelor cu cerinte educationale speciale si se realizeaza pentru toate nivelurile de invatamant -art. 48, 49.
Evaluarea, asistenta psihoeducationala, orientarea scolara si orientarea profesionala a copiilor, a elevilor si a tinerilor cu cerinte speciale se realizeaza de catre centrele judetene de resurse si de asistenta educationala, denumite in continuare CJRAE, respectiv de CMBRAE, prin serviciile de evaluare si de orientare scolara si profesionala, pe baza unei metodologii elaborate de M.E.C.T.S., acordandu-se prioritate integrarii in invatamantul de masa. CJRAE cuprind si centrele logopedice interscolare. - art. 50 din Legea 1/2011.
Potrivit Regulamentului privind organizarea si functionarea centrelor judetene al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, aprobat prin Ordinul nr. 5555 din 7 octombrie 2011, "Art. 1 in fiecare judet functioneaza centrul judetean de resurse si asistenta educationala, denumit in continuare CJRAE, iar in municipiul Bucuresti functioneaza CMBRAE.
Art. 2 (l)Centrele mentionate la art. 1 sunt unitati conexe ale invatamantului preuniversitar, cu personalitate juridica, subordonate M.E.C.T.S., coordonate metodologic de inspectoratele scolare judetene (ISJ)/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB).
(2)CJRAE/CMBRAE reprezinta o institutie de invatamant special integrat specializata in oferirea, coordonarea si monitorizarea de servicii educationale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor comunitatii, pentru a asigura tuturor accesul la o educatie de calitate, precum si asistenta necesara in acest sens."
Din economia textelor de lege enumerate, se desprinde in mod cert concluzia ca reclamantele sunt indreptatite in anul 2011 la plata indemnizatiei, acestea indeplinind conditiile impuse de Legea 63/2011.
Mai departe, in anul 2012, Legea 283/2011, de aprobare a Ordonantei 80/2010, la art. 1 alin. 3) "In anul 2012, cuantumul brut al salariilor de incadrare, al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare aferent personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, in conformitate cu prevederile Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2011, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. "
Pentru anul 2013, potrivit OUG nr. 84/2012 trebuia sa se mentina salariul stabilit legal pentru decembrie 2012 „In anul 2013 se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2012 drepturile prevazute la art. 1 si art. 3-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012."
OUG nr. 103/2013 "(3) In anul 2014, cuantumul brut al salariilor de incadrare, al sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare aferent personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, stabilit in conformitate cu prevederile Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2013, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
OUG 83/2014 "Art. 1. - (1) In anul 2015, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2014 in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii si nu se aplica valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare
(2) in anul 2015, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2014, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii".
Analizand succesiunea actelor normative in domeniul salarizarii incepand cu anul 2011 si pana in prezent, se poate constata ca a fost mentinuta indemnizatia pentru invatamantul special in cuantum de 15 % din salariu. Desi reclamantele sunt indreptatite la plata acestei indemnizatii, dupa cum s-a aratat , si au solicitat conducerii CJRAE sa puna in aplicare prevederile legale, raspunsul angajatorului, pe care il anexeaza, a fost unul general si neclar, citand art. 1 din OUG 83/2014.
Mai mult decat atat, Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de sector de Activitate invatamant Preuniversitar nr. 1483/13.11.2014 prevede la art. 36 alin. 1 lit. c) un spor de 15 % din salariul de baza al functiei indeplinite pentru personalul din unitatile de invatamant special.
In drept,   actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 247, 248 din Legea 1/2011. In dovedirea actiunii s-a solicitat proba cu inscrisuri.
Atasat actiunii s-au  depus la dosar inscrisuri ( f. 9-18 ds.).
Legal citat in procedura regularizarii paratul a depus la dosar intampinare ( f.- 36-37 ds.) prin care solicita respingerea actiunii ca neintemeiata si nelegala, aratand ca, cele sustinute de reclamante nu se confirma intrucat acestea isi desfasoara activitatea in unitati scolare din invatamantul de masa si nu  lucreaza efectiv in unitati scolare  din invatamantul special ca sa poata justifica primirea acestui spor.
Atasat intampinarii s-au depus inscrisuri f. 38- 76 ds.
La data de 27 ianuarie 2015 ( f. 81 ds. )  reclamantele au depus precizari in ceea ce priveste temeiul legal al actiunii aratand ca  actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile Legii nr. 63/2011, Legea nr. 283/2011,  OUG nr. 84/2012, nr. 103/2013, nr. 83/2014.
In cauza s-a administrat proba cu inscrisuri.
Analizand probele administrate in cauza, in raport de dispozitiile legale aplicabile, instanta retine ca actiunea de fata este intemeiata, pentru urmatoarele considerente:
Reclamantele sunt angajatele CJRAE Bacau, institutie de invatamant special integrat. Din decizia nr. 1616 din 16.11.2011 a ISJ Bacau reiese ca d-na I.E.P. este cadru didactic titular pe postul de profesor consilier scolar la C.N.G.A. Bacau , incepand cu 01 .09.2011, ca urmare a restructurarii retelei scolare, devine cadrul didactic titular al sistemului de invatamant pe postul de consilier scolar angajat al CJRAE, desfasurandu-si activitatea la C.N.G.A. Bacau . De asemenea, din decizia nr. 1577/16.11.2011 emisa de ISJ Bacau reiese ca doamna C.D.,  este cadru didactic titular pe postul de profesor consilier scolar la C.T.A.S. Bacau, incepand cu 01 .09.2011, ca urmare a restructurarii retelei scolare, devine cadrul didactic titular al sistemului de invatamant pe postul de consilier scolar angajat al CJRAE, desfasurandu-si activitatea la C.T.A.S. Bacau - f. 39 si 70 ds.
La momentul intrarii in vigoare a Legii 63/ mai 2011, profesorii consilieri scolari erau angajati in unitatile de invatamant de masa, desfasurand activitatea in cabinetele scolare/interscolare de asistenta psihopedagogica din scoli , cu salarizarea aferenta.
Incepand cu 01.09.2011 conform adresei nr. 8957/22.09.2011 a ISJ Bacau, profesorii consilieri scolari titulari angajati la acel moment in unitatile de invatamant de masa au fost preluati de CJRAE Bacau, urmand a fi salarizati din fonduri asigurate prin C.J. Bacau, desfasurandu-si activitatea in cabinetele scolare/interscolare de asistenta psihopedagogica din scoli, deservind elevii, parintii acestora, precum si cadrele didactice din invatamantul de masa.
Potrivit Legii nr. 1/2011 , la SECTIUNEA a 13-a privind  invatamantul special si special integrat la art.   48 se prevede ca :
(1) Invatamantul special si special integrat, organizat pentru persoanele cu cerinte educationale speciale sau alte tipuri de cerinte educationale, stabilite prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, se realizeaza pentru toate nivelurile de invatamant, diferentiat, in functie de tipul si gradul de deficienta.
(2) Invatamantul special si special integrat este gratuit si este organizat, de regula, ca invatamant cu frecventa. In functie de necesitatile locale, acesta se poate organiza si sub alte forme, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Guvernul elaboreaza reglementari specifice pentru serviciile
educationale si de asistenta, oferite copiilor cu cerinte educationale speciale.
ART. 49(1) Invatamantul special se organizeaza, dupa caz, in unitati de invatamant special si in unitati de invatamant de masa.
(2) Invatamantul special integrat se poate organiza in clase speciale si individual sau in grupe integrate in clase de masa. Efectivele formatiunilor de studiu din invatamantul special si special integrat sunt stabilite de M.E.C.T.S., in functie de tipul si gradul deficientei.
(3) Continuturile invatamantului special si special integrat, demersurile didactice, precum si pregatirea si formarea personalului care isi desfasoara activitatea in domeniul educatiei copiilor cu cerinte educationale speciale sunt stabilite prin metodologii elaborate de M.E.C.T.S.
(4) Durata scolarizarii copiilor cu cerinte educationale speciale poate fi mai mare decat cea precizata prin prezenta lege si se stabileste, in functie de gradul si tipul dizabilitatii, prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
ART. 50 (1) Evaluarea, asistenta psihoeducationala, orientarea scolara si orientarea profesionala a copiilor, a elevilor si a tinerilor cu cerinte educationale speciale se realizeaza de catre centrele judetene de resurse si de asistenta educationala, denumite in continuare CJRAE, respectiv de CMBRAE, prin serviciile de evaluare si de orientare scolara si profesionala, pe baza unei metodologii elaborate de M.E.C.T.S., acordandu-se prioritate integrarii in invatamantul de masa. CJRAE cuprind si centrele logopedice interscolare.
(2) Stabilirea gradului de deficienta al elevilor cu cerinte educationale speciale se realizeaza de catre comisiile din cadrul CJRAE/CMBRAE, in colaborare cu comisiile pentru protectia copilului din cadrul directiilor generale judetene/a municipiului Bucuresti de asistenta sociala si protectia copilului.
ART. 51 (1) Copiii, elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale, integrati in invatamantul de masa, beneficiaza de suport educational prin cadre didactice de sprijin si itinerante, de la caz la caz. Organizarea serviciilor de sprijin educational se face de catre CJRAE/CMBRAE si se reglementeaza prin metodologii specifice elaborate de M.E.C.T.S..
ART. 54 (1) In functie de evolutia copilului se pot face propuneri de reorientare dinspre scoala speciala spre scoala de masa si invers.
(2) Propunerea de reorientare se face de catre cadrul didactic care a lucrat cu copilul in cauza sau de catre parintii copilului/tutorele legal instituit si de catre psihologul scolar. Decizia de reorientare se ia de catre comisia de expertiza din cadrul CJRAE/CMBRAE, cu acordul familiei sau al sustinatorului legal.
CJRAE, parata din prezenta cauza,  reprezinta, conform Regulamentului de organizare si functionare aprobat prin OMECTS 5555 din oct. 2011, o institutie de invatamant special integrat, iar asa cum rezulta din art. 3 din acest Regulament, CJRAE coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza, la nivel judetean, activitatea cabinetelor de asistenta psihopedagogica, astfel ca, contrar sustinerilor paratei, instanta constata ca  parata,  potrivit textelor de lege mai sus indicate, face parte si este tot o forma  de invatamant special, infiintata si organizata pentru elevii cu cerinte educationale speciale, integrati in invatamantul de masa. Astfel ca, reclamantele, in calitate de personal didactic angajat al paratei  se ocupa efectiv de elevii cu cerinte educationale speciale (CES)  integrati in invatamantul de masa.
Acest lucru rezulta din documentele depuse la dosar ( f.83-86 ds.)  respectiv liste cu copii cu cerinte speciale cu care lucreaza reclamantele.
De altfel din „ RREGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A INVATAMANTULUI SPECIAL SI SPECIAL INTEGRAT”  reiese ca „In Romania, invatamantul special si special integrat se adreseaza tuturor copiilor/ elevilor/tinerilor cu cerinte educationale speciale (CES). Invatamantul special si special integrat este parte integranta a sistemului national de invatamant din Romania, coordonat de M.E.C.T.S.. Invatamantul special si special integrat, de nivel prescolar, primar, gimnazial, profesional, liceal si postliceal pentru persoane cu cerinte educationale speciale (deficiente/dizabilitati/ dificultati de invatare, tulburari de limbaj si comunicare, tulburari socio-afective si de comportament) se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile: Constitutiei Romaniei (art. 58), ale Legii Educatiei Nationale (Titlul II, capitolului II Sectiunea 13; Titlul IV - Statutul personalului didactic) si ale Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, precum si in conformitate cu standardele cuprinse in documente nationale si internationale: pacte, tratate, conventii, declaratii si protocoale cu privire la drepturile si educatia copilului, la care Romania este parte semnatara. Statul garanteaza dreptul la educatie al tuturor persoanelor cu cerinte educationale speciale. Inva?amantul special si educatia integrata sunt parte componenta a sistemului national de invatamant preuniversitar. Inva?amantul special si special integrat reprezinta forme de instruire scolara diferentiate, adaptate si de asistenta educationala, sociala si medicala complexa, destinate persoanelor cu cerinte educationale speciale.
La art. 5 se prevede ca „Invatamantul pentru persoanele cu cerinte educationale speciale (dizabilitati) care se desfasoara in unitatile de invatamant special se numeste invatamant special; Art. 6. - Invatamantul de masa care scolarizeaza copii/elevi/tineri cu alte tipuri de cerinte educationale este invatamant special integrat.
Integrarea scolara a copiilor cu CES se realizeaza dupa cum urmeaza:a) clase si grupe speciale – pentru copii si elevi cu dizabilitati - din unitati scolare speciale sau din scoli de masa; b) scoli de masa, individual, cu sau fara servicii educationale de sprijin; c) grupe sau clase din unitati sanitare, in care sunt internati copiii, elevii si tinerii cu boli cronice sau cu boli care necesita perioade de spitalizare mai mari de 4 saptamani) la domiciliu (scolarizare itineranta), pe o perioada determinata e) alte structuri scolare.
Art. 8. - (1) Invatamantul special si special integrat se realizeaza pe baza principiilor invatamantului democratic, a accesului tuturor copiilor la orice forma de educatie, a dreptului la educatie diferentiata si la pluralism educational, a dreptului la educatie la toate nivelurile, indiferent de conditia sociala sau materiala, de sex, rasa, nationalitate, apartenenta politica, sau religioasa sau vreo alta ingradire ce ar putea constitui o discriminare.”
In ceea ce priveste scopul infiintarii acestor centre speciale integrate ( acesta fiind  statutul de care beneficiaza angajatorul reclamantelor”  din art. 17 din regulament  reiese ca „ Educatia speciala si special integrata trebuie sa-i ajute pe copii/elevii cu cerinte educationale speciale sau alte tipuri de cerinte educationale sa atinga nivelul posibil de dezvoltare individuala cat mai aproape de dezvoltarea normala prin: acumularea experientei necesare invatarii scolare si sociale, formarea abilitatilor necesare invatarii in scoala, insusirea cunostintelor, formarea priceperilor si a deprinderilor functionale utile integrarii sociale, profesionale si vietii culturale in comunitate si asigurarea sanselor si a conditiilor pentru continuarea pregatirii scolare pe diferite trepte de invatamant.”
Fata de  actele normative asa cum au fost redate mai sus si fata de activitatea efectiv prestata de reclamante, instanta urmeaza a inlatura  sustinerea paratei potrivit careia  sporul de 15%  pentru invatamantul special nu ar avea temei legal a fi acordat reclamantelor motivat de faptul ca acestea isi desfasoara activitatea in unitati din invatamantul de masa si nu in unitati din invatamantul special, sustinere  care contravine celor mai sus aratate.
In temeiul art. 2 alin. 2 lit. C, anexa 5  din  Legea nr. 63/2011, instanta urmeaza sa admita  actiunea  si va obliga paratul  sa le plateasca reclamantelor  sporul de 15 % din salariul de incadrare incepand cu data de 13.05.2011, reprezentand spor de invatamant special.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017