InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Neamt

Dreptul muncii. Anulare clauze contract colectiv de munca

(Sentinta civila nr. 818 din data de 18.04.2017 pronuntata de Tribunalul Neamt)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Neamt | Jurisprudenta Tribunalul Neamt

T R I B U N A L U L,

Asupra litigiului de munca de fata, constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului … , sub nr…. din data de 14.07.2016, Sindicatul …, cu sediul in str. , nr., judetul , reprezentat legal de d-l , in calitate de presedinte, in numele a 35 de membri de sindicat mentionati in cererea introductiva, a chemat in judecata parata, , cu sediul in municipiul, str., nr. , judetul , pentru ca prin hotararea ce se va pronunta:
- sa se constate, in temeiul art. 142 si art. 132 alin. 3 din Legea 62/2011, nulitatea absoluta a dispozitiilor art. 42 alin. 2 din CCM la nivel de companie inregistrat sub nr. , cat si a art. 1 din Actul aditional nr. 2 la contract in ceea ce priveste nivelul salariului corespunzator indicelui 1 de ierarhizare, care nu respecta dispozitiile art. 59 alin. 1 din CCM la nivel de grup de operatori nr. si ale art. 1 din Actul aditional nr. 1 la CCM nr. , prevederi care stabilesc un salariu corespunzator coeficientului de ierarhizare 1 mai mare decat cel stipulat in CCM la nivel de companie;
- sa fie obligata parata la plata diferentelor salariale nete intre salariile cuvenite membrilor de sindicat semnatari, calculate in baza salarului minim prevazut de Contractul Colectiv de Munca nr. la nivel de ramura, completat prin Actul aditional din , cu aplicarea la acesta a coeficientilor de ierarhizare prevazuti in CCM la nivel de companie si a tuturor sporurilor si drepturilor acordate si salariile efectiv platite incepand cu data de 01.08.2013 si pana in data de 30.06.2014;
- sa fie obligata parata la plata diferentelor salariale nete intre salariile cuvenite membrilor de sindicat semnatari, calculate in baza salarului minim prevazut de Contractul Colectiv de Munca nr. la nivel de grup de operatori, completat prin Actul aditional nr. 1, inregistrat sub nr. , cu aplicarea la acesta a coeficientilor de ierarhizare prevazuti in CCM la nivel de companie si a tuturor sporurilor si drepturilor acordate si salariile efectiv platite incepand cu data de 01.07.2014 si pana la data de 08.06.2016;
- sa fie obligata parata la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de prezentul litigiu.
In motivarea actiunii se arata ca, prin CCM la nivel de companie nr. pe anii 2012-2013, parata a stabilit in capitolul IV sistemul de salarizare aplicabil. Acesta este compus dintr-un salariu minim de baza prevazut de art. 42 alin. 2 la care se aplica coeficientii de ierarhizare prevazuti de Anexa nr. 2 la contract. Acest contract a fost inregistrat la ITM  sub nr. , moment la care inca era in vigoare CCM la nivel de ramura nr. . Astfel, CCM nr. s-a aplicat pe o perioada de 4 ani, fiind prelungit cu inca un an pana la data de 21.03.2012. in aceste conditii, la momentul inregistrarii la ITM a CCM la nivel de companie, erau in vigoare dispozitiile CCM la nivel de ramura, motiv pentru care prin adresa , ITM  a reclamat faptul ca art. 42 nu respecta prevederile la nivel superior. Aceleasi situatii au fost exprimate si cu ocazia depunerii Actelor aditionale nr. 1 si nr. 2.
Aceste aspecte au fost contestate in instanta de catre Sindicatul , care s-a prevalat de CCM nr.  si actele aditionale lui. In hotararile pronuntate s-a obtinut constatarea nulitatii absolute a dispozitiilor art. 42 alin. 2 din CCM la nivel de companie, instanta inlocuind clauza nula cu cea favorabila din CCM nr. , modificata prin Actul aditional din  (art. 50 alin. 7).
In aceste conditii, pana la negocierea unui nou contract in vara anului 2014 a fost valabila o clauza privind un salariu minim corespunzator coeficientului 1 de 840 lei la care se aplica rata inflatiei INS pe anul 2011 (5,79%), respectiv valoarea de 889 de lei. Pe toata perioada vizata, din anul 2013 si pana la data de 30.06.2014, momentul inregistrarii unui nou contract, societatea parata a aplicat un salariu minim de 765 de lei, cu 124 de lei mai mic decat salariul pe care ar fi trebuit sa il aplice ca urmare a constatarii nulitatii.
Astfel, in cauza solicita obligarea paratei la plata diferentei intre salariul cuvenit, calculat conform salariului minim prevazut de CCM la nivel superior in suma de 889 de lei, cu aplicarea coeficientului de ierarhizare si a tuturor sporurilor permanente si nepermanente si salariul efectiv platit. Cel din urma salariu a fost stabilit in mod gresit, pornind de la un salariul minim de 765 de lei, in loc de 889 de lei.
In ceea ce priveste CCM la nivel de companie inregistrat sub numarul , parata la art. 42. alin.2 a stabilit un salariu minim de baza corespunzator coeficientului de ierarhizare 1 de 765 de lei, desi trebuia sa tina cont de dispozitiile CCM la nivel superior in vigoare, respectiv CCM nr. la nivel de grup de operatori,care la art. 59 alin. 1 prevede pentru anul 2014 un salariu minim de 1.000 lei corespunzator coeficientului de ierarhizare 1. Prin adresa ITM  nr.  din data de 01.07.2014 s-a atras atentia paratei asupra faptului ca dispozitiile art. 42.2 din CCM la nivel de companie nu respecta prevederile contractului colectiv la nivel superior, insa societatea nu a intreprins nici un demers in vederea remedierii deficientelor semnalate.
Incepand cu data de 01.01.2015 a intrat in vigoare Actul aditional nr. 1 la CCM nr. , inregistrat sub nr. , potrivit caruia salariul minim brut de baza corespunzator coeficientului de ierarhizare 1 se va recalcula in functie de indicele preturilor de consum prognozat pe anul 2015. Indicele prognozat pe anul 2015 a fost de 3,1%, ceea ce rezida intr-un salariu minim de 1031 de lei. Si in acest caz, parata nu a operat nici o modificare a art. 42 alin.2, pastrandu-se valoarea de 765 lei.
La data de 16.04.2015 a fost depus la ITM  Actul aditional nr. 2 la CCM nr. , prin care salariul minim corespunzator coeficientului de ierarhizare 1 a fost marit de la 765 lei la doar 800 lei, cu incalcarea Actului aditional nr.  indicat mai sus.
Dupa data de 01.01.2016 a intrat in vigoare CCM la nivel de grup de operatori nr. , iar potrivit art. 59 alin. 1 „Salariul minim brut la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata”.
Dupa intrarea in vigoare a noului CCM la nivel superior, societatea parata nu a inteles sa modifice prevederile art. 42.2 din CCM la nivel de companie, mentinand in plata un salariu de 800 lei corespunzator coeficientului de ierarhizare 1.
In aceste conditii, in perioada 01.07.2014 – 08.06.2016 CCM la nivel de companie a continut clauze contrare prevederilor CCM nr. , modificat prin Actul aditional nr. , clauze care potrivit art. 142 coroborat cu art. 132 alin. 3 din Legea 62/2011 sunt lovite de nulitate absoluta.
In data de 09.06.2016 parata a depus la ITM  Actul aditional nr. 3 la prin care a dispus pe de o parte prelungirea cu inca un an a CCM nr.  si   modificat art. 42 in conformitate cu CCM nr. .
Din acest moment al implementarii Actului aditional nr. 3 nu au fost inca achitate salarii si centralizate date pentru a se putea lamuri asupra faptului daca dispozitiile CCM la nivel superior sunt respectate sau nu.
A depus copii dupa: cartile de identitate ale membrilor de sindicat, adeziune la sindicat, imputernicire in baza legii 62/2011, CCM nr. , act aditional nr. 2 la CCM  nr. , adresa ITM  nr. , adresa ITM   nr. , CCM nr. , precum si actul aditional nr. 1/2011 la acest contract; CCM la nivel de companie nr. ; adresa ITM  nr. /01.07.2014; actul aditional nr. 2 la CCM nr. ; CCM la nivel grup de operatori nr. si actul aditional la acesta;CCM la nivel grup de operatori nr. .
Parata, , a depus intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii, ca nefondata, motivat de urmatoarele:
Se arata ca societatea parata are calitatea de operator economic, licentiat ANRSC,  avand dreptul exclusiv de a furniza/presta serviciul de alimentare cu apa si canalizare in aria de operare stabilita prin contractul de delegare a gestiunii serviciului, Compania are capital social detinut  integral de unitatilor administrativ teritoriale membre ale . Sub aspectul elaborarii si aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli si implicit in ceea ce priveste cheltuielile cu salariile si de natura salariala, Compania este supusa reglementarilor prevazute de Ordonanta 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara incepand cu data de 21.08.2013, iar anterior prevederilor OUG 79/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici. In actul normativ in vigoare in prezent  in art. 9, alin.1 lit.b se face in mod expres mentiunea ca “la fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli operatorii economici au in vedere, dar fara a se limita la acestea, urmatoarele: (...)“respectarea obiectivelor de politica salariala stabilite prin legea anuala a bugetului de stat”.
Pentru perioada supusa judecatii au fost in vigoare urmatoarele contracte colective de munca la nivel de unitate:
- Contractul colectiv de munca nr.pentru anii 2012-2013 care stabileste salariul de 704 lei,
- Act aditional nr.1/24.10.2012 care prevede ca salariul minim este de 750 lei incepand cu 24.10.2013,
- Act aditional nr.2/12.04.2013 care prevede ca salariul minim este de 765 lei incepand cu 01.01.2013,
- Contractul colectiv de munca nr.  care prevede salariul de 765 lei, in conditiile respectarii salariului minim pe tara garantat (salariul minim brut pe companie garantat in plata la data incheierii contractului era de 902 lei),
- Act aditional nr. 1/08.07.2014 care prevedea salariul  de 783,
- Act aditional nr.2/06.04.2015 care prevedea ca salariul era de 800 lei, cu precizarea ca salariul minim brut pe Companie la data incheierii acestui act era de 1005 lei,
- Act aditional nr.3/19.02.2016 care prevedea ca pana la 30.04.2016 salariul era de 1052 lei , iar incepand cu data 01.05.2016 va fi de 1250 lei.
Prevederile contractelor colective incheiate la nivel de unitate referitor la salariul minim respecta cu strictete si sunt coroborate cu prevederile legilor bugetare , dupa cum urmeaza:  Art. 53, alin. 2 din Legea 5 a bugetului pe 2013 prevede :
“(2) Pentru anul 2013, operatorii economici definiti la alin. (1) determina cheltuielile cu salariile astfel : (…)
        b) operatorii economici care au inregistrat profit in anul precedent pot majora cheltuielile cu salariile realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, cel mult cu indicele mediu de crestere al preturilor prognozat pentru anul 2013;
c) cresterea castigului mediu brut lunar pe salariat, la operatorii economici prevazuti la lit. a) si b), va fi corelata cu cresterea productivitatii muncii, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 203/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Art. 48 alin. 2 din Legea 356/2013 a bugetului pe 2014 prevede: 
(1) “Pentru anul 2014, operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, determina cheltuielile de natura salariala ce vor fi prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli astfel: operatorii economici pot majora cheltuielile de natura salariala realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, cel mult cu indicele mediu de crestere al preturilor prognozat pentru anul 2014.”
Art. 49 din Legea 186/2014 a bugetului pe 2015 prevede:
(1) Pentru anul 2015, operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, pot majora cheltuielile cu salariile realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, cu cel mult indicele mediu de crestere a preturilor prognozat pentru anul 2015, numai cu indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
    a) bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul precedent a fost aprobat conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014;
    b) nivelul rezultatului brut si al platilor restante a fost realizat conform bugetului de venituri si cheltuieli aprobat pentru anul precedent. Exceptiile admisive sunt enumerate limitativ in alin.2 al aceluiasi art. astfel:
        a) cu sumele reprezentand cheltuielile cu salariile corespunzatoare economiilor inregistrate, ca urmare a restrangerii/reducerii activitatii in anul precedent, in corelatie cu reintregirea activitatii in anul 2015;
       b) cu sumele aferente cresterii numarului de personal in anul 2014, cu incadrarea in cel aprobat, si pentru care cheltuielile cu salariile au fost aprobate pentru o fractiune din an;
      c) cu sumele aferente cresterii numarului de personal prognozat la finele anului 2015 fata de cel aprobati in anul precedent, corespunzator perioadei de la care se prevede angajarea si pana la finele anului, in conditii justificate de extinderea activitatii;
      d) cu sumele reprezentand cheltuielile cu salariile aferente personalului angajat pe perioada determinata, in conditii justificate, pentru asigurarea desfasurarii normale a activitatii;
     e) cu sumele reprezentand cresteri ale castigului mediu brut lunar pe salariat datorate majorarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, numai pentru personalul care intra sub incidenta acestor reglementari.
Art.54 din legea 339/20015 a bugetului de stat pe 2016 prevede:
(1) Pentru anul 2016, operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile ulterioare, pot prevedea, in bugetul de venituri si cheltuieli, majorarea cheltuielilor de natura salariala fata de nivelul prevazut in ultimul buget de venituri si cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, astfel:
    a) cu sumele reprezentand cresteri ale castigului mediu brut lunar pe salariat datorate majorarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, numai pentru personalul care intra sub incidenta acestor reglementari,
    b) cu sumele aferente reintregirii cheltuielilor cu salariile pentru intregul an 2016 determinate ca urmare a acordarii unor cresteri salariale in anul 2015, cu conditia de a prevedea rezultatul brut, cel putin la nivelul celui estimat pentru anul 2016 si avut in vedere cu ocazia elaborarii bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul 2015, diminuat cu subventiile de la buget;
Contractele colective de munca la nivel de grup de operatori de apa si canalizare aplicabile in perioada dedusa judecatii sunt:
- contractul colectiv de munca nr. pe anii 2012-2013 in cadrul caruia se stabileste salariul de 880 lei pentru anul 2012 (art.59).
- actul aditional 1/decembrie 2012 al contractului stabileste salariul de 950 lei pentru anul 2013. Acest act aditional a fost inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice. sub nr.  si inregistrat in data de 11.09.2013 , data de la care produce efecte, in conformitate cu prevederile art. 144 alin.1 din Legea 62/2011(Legea dialogului social).
- contractul colectiv de munca nr.pe anii 2014-2015 stabileste salariul de 1000 lei.
- actul aditional nr.1/2014 al contractului in cadrul caruia se stabileste salariul de salariul minim brut recalculat cu indicele preturilor de consum prognozat pe 2015.
- contractul colectiv de munca nr. pe anii 2016-2017 in cadrul caruia se stabileste salariul  minim brut la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
In sustinerea celor mentionate, in sensul ca la negocierea contractelor colective de munca la nivel de ramura/grup de operator si unitati se impune respectarea prevederilor legale sub aspectul politicilor salariale stabilite de Guvern si preluate in legile bugetare anuale, invoca Decizii ale Curtii Constitutionale care au statuat superioritatea legii in fata reglementarilor relatiilor sociale. Astfel Decizia nr. 292/01.07.2004 a Curtii Constitutionale publicata in Monitorul Oficial 787/26.08.2004 a invederat ca incheierea contractelor colective se face doar cu respectarea legii. Totodata Curtea considera ca acestea sunt izvoare de drept , iar forta lor juridica nu poate fi mai mare decat a legii. Astfel , considera Curtea , contractele colective de munca    sunt garantate in masura in care nu incalca prevederile legale in materie, daca s-ar proceda altfel s-ar incalca un principiu fundamental al statului, si anume primordialitatea legii in reglementarea relatiilor sociale.
De asemenea, in Decizia 1414 din 4 noiembrie a Curtii Constitutionale  publicata in Monitorul Oficial nr. 796/23.11.2011 se precizeaza ca dreptul la munca (inclusiv plata salariului) este un drept expres mentionat in Constitutie, dar, in acelasi timp, un drept relativ, existand posibilitatea legiuitorului de a interveni pentru modificarea unor dispozitii din contractele colective de munca pentru acoperirea unor nevoi sociale existente.
In concluzie, conform Deciziilor mentionate, prevederile contractelor colective de munca nu pot fi contrare legii.
A mai precizat ca in contractele colective de munca la nivel de grup de operator este prevazuta posibilitatea aplicarii unui salariu minim inferior celui stipulat pentru societatile care intampina dificultati in aceasta materie, sens in care este prevazuta o procedura specifica.
La data 19.08.2015 arata ca s-a adresat in cadrul careia functioneaza patronatul semnatar contractului colectiv de munca la nivelul grupului de operatori de apa si canalizare si care a efectuat analiza situatiei economico-financiare a Companiei pentru anul 2014 si primul semestru al anului 2015, retinandu-se ca unitatea nu poate sa asigure un salariu mai mare de 800 lei lunar in considerarea urmatoarelor aspecte:
- Compania a semnat cu Comisia Europeana un Contract de finantare POS-ul de Mediu 2007-2012 de circa 100 mil. Euro, iar pentru derularea acestui proiect compania a contractat un imprumut de cofinantare de 31.5 mil. Lei, imprumut care se suprapune peste imprumutul de cofinantare peste proiectul din ISPA de 7.4 mil. Euro.
- in perioada 2010-2014 cantitatea de apa facturata consumatorilor a scazut cu 18%, in medie 4.5% anual, iar aceasta reducere are implicatii directe asupra veniturilor si posibilitatilor de crestere a fondului de salarii.
- la salariul minim de 800 lei aferent indicelui 1 de ierarhizare, castigul mediu lunar pe salariat este de 2410 lei in anul 2014 , nivel ce acopera salariul minim negociat la nivelul grupurilor de operatori, in conditiile in care pentru majoritatea operatorilor din grup, sporurile sunt cuprinse in salariu.
Desi analiza efectuata a fost pertinenta si corecta, ea nu s-a finalizat prin incheierea unui protocol intre angajator si sindicatul reprezentativ(sindicatul), chiar daca pentru anul 2015 sindicatul a semnat contractul colectiv la nivel de unitate , acceptand salariul minim.
A anexat copii dupa urmatoarele inscrisuri: decizia nr.,dovada calitatii de reprezentant, extrase din contractul colectiv de munca nr., actul aditional nr.1/2012, actul aditional nr.2/2013, extrase din contractul nr. , act aditional nr.1/2014, act aditional nr.2/2015, act aditional nr. 3/2016,extrase din legile bugetare anuale, extrase din Ordonanta 26/2013, extrase din Ordonanta Urgenta 79/2008.
Pentru primul termenul de judecata, reclamantul in numele si pentru membrii sai de sindicat, a solicitat ca parata sa fie obligata la plata drepturilor salariale cuvenite reclamantilor incepand cu data de 01.10.2013 si nu 01.08.2013 cum gresit s-a mentionat in petitul actiunii.
De asemenea, s-a mai solicitat ca parata sa fie obligata la plata drepturilor salariale ce vor fi acordate in mod actualizat cu dobanda legala pana la momentul platii efective.
La acelasi termen de judecata, instanta fata de imprejurarea ca actiunea de fata presupune verificarea individuala a statelor de plata si a fluturasilor de salarii pentru fiecare din cei 35 membri de sindicat salariati ai aceleiasi societati in numele carora a fost formulata, pentru fiecare dintre acestia fiind incheiate contracte individuale de munca, iar cuantumul salariilor cel mai probabil este diferit, a dispus disjungerea cererii pe fiecare salariat in parte, si inregistrarea in dosare separate, la acelasi complet, in conformitate cu dispozitiile art.111 alin.4 din Regulamentul de Ordine Interioara al Instantelor Judecatoresti, aprobat prin Hotararea CSM nr.1375/2015, in dosarul de fata urmand a figura in continuare reclamantul .
In cauza pe langa administrarea probei cu inscrisuri, s-a dispus si administrarea probei cu expertiza contabila.
Analizand probatoriul administrat si dispozitiile legale in materie, instanta constata ca actiunea este intemeiata, motivat de urmatoarele considerente :
Potrivit art. 132 din Legea nr.62/2011:
„ (3) Contractele colective de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celor stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil incheiat la nivel superior.
     (4) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la niveluri inferioare celor stabilite prin contractele colective de munca aplicabile”.
Orice contract colectiv de munca se incheie in considerarea clauzelor contractelor colective de munca incheiate la nivel superior, iar in cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte colective prin care au negociat, in favoarea angajatului, drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele incheiate la nivel superior, clauzele celor dintai sunt lovite de nulitate, fiind inlocuite potrivit art.142 alin.4, cu prevederile mai favorabile angajatilor, cuprinse in lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil incheiat la nivelul superior.
Atata timp cat prin contractele colective de munca incheiate la nivel superior (in cauza, la nivel de grup de ramura) s-au stabilit anumite drepturi in favoarea salariatilor, acestia nu pot renunta la ele, negocierea clauzelor contractului colectiv de munca incheiat la nivel inferior - in speta, la nivel de unitate, fiind posibila numai peste nivelul minimal al drepturilor recunoscute  in contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior.
Ori, instanta constata ca, desi in conventia colectiva incheiata la nivel de ramura se stipuleaza ca salariul de baza minim brut garantat in plata este mai mare decat cel din CCM la nivel de unitate, parata refuza sa inlocuiasca clauzele mai favorabile  cuprinse in actele aditionale la CCM la nivel de ramura incheiate pe parcursul derularii CCM la nivel de unitate.
In aceste conditii, instanta constata ca, desi in conventia colectiva incheiata la nivel de ramura sau grup de unitati se stipuleaza ca salariul de baza minim brut garantat in plata este mai mare decat cel din CCM la nivel de unitate, parata refuza sa inlocuiasca clauzele mai favorabile  cuprinse in actele aditionale la CCM la nivel de ramura incheiate pe parcursul derularii CCM la nivel de unitate.
Se observa astfel ca, angajatii paratei au un salariu de baza minim pe societate mai mic decat salariul minim pe ramura, prin aceasta incalcandu-se dispozitiile art. 132 si 133 din Legea 62/2011.
Sustinea paratei ca aceste modificari cu privire la salariul minim pe unitate ar conduce la incalcarea prevederilor din Legea bugetelor de stat pe anii respectivi, nu pot fi retinute ca pertinente, avand in vedere  prevederile legale anterior mentionate. Mai mult de atat, Codul Muncii reprezinta cadrul legal care stabileste reglementarea  relatiilor de munca si a principiilor ce trebuie urmate in relatiile de munca.
Instanta mai are in vedere si prevederile art. 133 din Legea dialogului social conform carora clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru toti angajatii incadrati in unitatile din sectorul de activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca si care fac parte din organizatiile patronale semnatare ale contractului.
Fata de considerentele retinute, avand in vedere dispozitiile legale mai sus mentionate, coroborat cu prevederile art. 57 din Codul muncii, instanta urmeaza sa constate nulitatea clauzelor din CCM la nivelul Compania…, prin care s-a aplicat pentru perioada 2013 - 2016 un salariu minim inferior celui de pe ramura corespunzator coeficientului  1 de ierarhizare.
Instanta va dispune inlocuirea acestor clauze nelegale, in conformitate cu prevederile art. 57 alin.4 din Codul muncii, pana  la  renegocierea  drepturilor cu  prevederile  mai  favorabile  stipulate  in  CCM  la nivel superior,  respectiv art.42 alin.2 din CCM la nivel de unitate si art.1 din actul aditional nr.2 la contract, care vor fi inlocuite de  drept cu dispozitiile art.59 alin.1 din CCM nr.si art.1 din actul aditional nr.1 la CCM nr., precum si dispozitiile art.59 alin.1 din CCM nr..
Pentru analizarea concreta a pretentiilor deduse judecatii de catre reclamantul Sindicatul  in numele si pentru membrul sau, , ce isi desfasoara activitatea in cadrul unitatii, tribunalul constata ca se impune o prezentare a sistemului de salarizare in perioada 01.10.2013-08.06.2016, astfel cum este reglementat de CCM si actele aditionale la acestea.
Prin urmare:
- de la 01.08.2013 pana la 30.06.2014- salariul minim corespunzator coeficientului 1 este de 889 lei, conform hotararii pronuntate de …;
- de la 01.07.2014  pana la 31.12.2014 - de Contractul colectiv de munca unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare pe anii 2014-2015 inregistrat la MMFPSPV, sub nr. ...  din data de ..., care la art. 59 alin. 1 prevede :,,salariul de baza minim brut negociat la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare pentru  anul 2014, este de 1.000 lei, urmand a fi renegociat pe parcursul derularii actualului contract colectiv de munca,’’
            - de la 01.01.2015 pana la 31.12.2015 de Actul Aditional nr.1  inregistrat cu nr. ... la Contractul colectiv de munca , care la art. 59 prevede:,,Salariul de baza minim brut negociat la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare  pentru anul 2015 se va recalcula, potrivit legii, avand in vedere indicele preturilor de consum prognozat pentru anul 2015, pentru un program lunar complet de lucru , corespunzator coeficientului 1 de ierarhizare. Salariul de baza minim brut se aplica incepand cu data inregistrarii la M.M.F.P.S.P.V. si este valabil pana la data de 31.12.2015’’
             - de la 01.01.2016 pana la 08.06.2016 de Contractul colectiv de munca unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare pe anii 2016-2017 inregistrat la MMFPSPV, sub nr. ..., care la art. 59 alin. 1 prevede :,,salariul minim brut la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata’’
Conform H.G. nr. 1091/10.12.2014, incepand cu data de 1 iulie 2015, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 1.050 lei lunar, pentru un program complet de lucru  , iar Hotararea Nr. 1017/2015 din 30 decembrie 2015 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevede:  art. 1 Incepand cu data de 1 mai 2016, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 1.250 lei lunar, pentru un program complet de lucru.
Diferentele salariale stabilite prin raportul de expertiza judiciara contabila, intocmit de expertul contabil desemnat in cauza, pentru perioada  01.08.2013-08.06.2016, care i se cuvin  si nu i-au fost acordate reclamantului sunt in suma neta in cuantum de 15514 lei.
Pentru diferenta de drepturi salariale nete cuvenite reclamantului  a fost calculata de catre expert dobanda legala de 531 lei , pana la  data de 31.12.2016, calculele fiind efectuate conform Ordonantei nr. 13 din 24/08/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Prin acordarea dobanzii se urmareste sanctionarea debitorului pentru executarea cu intarziere a obligatiei ce ii incumba, pe cand prin actualizarea debitului se urmareste acoperirea unui prejudiciu efectiv cauzat de fluctuatiile monetare in intervalul de timp scurs de la data scadentei si cea a platii efective a sumei datorate.
Totodata, va fi obligata parata la plata dobanzilor legale, cuvenite pentru perioada 01.01.2017 si  pana la data platii efective, in considerarea principiului repararii integrale a prejudiciului cauzat prin neplata la termen a drepturilor banesti. 
           In temeiul art. 453 Cod procedura civila, parata va fi obligata sa achite reclamantului cheltuieli de judecata reprezentand onorariu avocat si onorariu expert contabil. 

Pentru aceste motive,

In numele legii,

H O T A R A S T E:

Admite actiunea precizata formulata de reclamantul Sindicatul , cu sediul procedural ales la Cabinet Avocat ..., cu sediul in …., in numele si pentru membrul sau de sindicat,  …, in contradictoriu cu parata …., cu sediul in municipiul …, si in consecinta:
Anuleaza clauzele din Contractul colectiv de munca nr…  incheiat la nivel de unitate care contravin prevederilor CCM la nivel superior, respectiv art.42 alin.2 din CCM la nivel de unitate si art.1 din Actul aditional nr.2 la contract, care vor fi inlocuite de  drept cu dispozitiile art. 59 alin. 1 din CCM nr.si art.1 din actul aditional nr.1/27.11.2014 la CCM unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare ,  precum  si  ale  art. 59  alin. 1  din  CCM  nr.   unic la nivelul grupului de operatori din serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare pe anii 2016 - 2017.
Obliga parata sa plateasca reclamantului, membru de sindicat, suma de 15514  lei (cuantum net), reprezentand diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele incasate efectiv, aferente perioadei  01.10.2013 – 08.06.2016, precum si suma de 531 lei,  reprezentand  dobanda legala calculata pana la data de 31.12.2016.
Obliga parata sa achite reclamantului  dobanda legala calculata asupra diferentelor de drepturi salariale acordate prin prezenta hotarare, in cuantum de  15514  lei,   incepand cu data de 01.01.2017 si pana la data platii efective.
Obliga parata sa plateasca reclamantului, membru de sindicat, suma de  853, 4  lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Executorie de drept.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013