LEGEA 76/2002. SUBVENTIONAREA LOCURILOR DE MUNCA. ABSOLVENT. DATA ABSOLVIRII. CALITATE PROCESUALA ACTIVA.
(Decizie nr. 771 din data de 22.01.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)4.LEGEA 76/2002. SUBVENTIONAREA LOCURILOR DE MUNCA. ABSOLVENT. DATA ABSOLVIRII. CALITATE PROCESUALA ACTIVA.
Prin decizia 771/2006 s-a admis recursul, s-a modificat in tot sentinta recurata si s-a respins actiunea formulata de F.A pentru lipsa calitatii procesuale active. S-a admis cererea de interventie formulata de recurenta – intervenienta A.N.I.C.A.D.O. si a fost obligata intimata A.J.O.F.M. Neamt sa incheie conventia prevazuta de art. 80 din Lege 76/2002.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut ca prin actiunea inregistrata sub nr. 200/CA/2006 la Tribunalul Neamt, reclamanta F.A., in contradictoriu cu A.J.O.F.M. NEAMT, a solicitat obligarea paratei la :
-incheierea conventiei cu ANICADO - FILIALA Neamt, pentru a beneficia de prevederile Legii 76/2002 ;
-plata de despagubiri materiale reprezentand contravaloarea subventiilor de care a fost privata, in lunile noiembrie – decembrie 2005, cu cheltuieli de judecata.
In motivare reclamanta arata ca dupa obtinerea diplomei de licenta a fost luata in evidenta A.J.O.F.M.NEAMT si a beneficiat de ajutor de somaj.
Ulterior a fost angajata de ANICADO Neamt, in functia de consilier juridic, incheind contractul de munca inregistrat la I.T.M. Neamt, sub nr. 70519/28.11.2005. Reclamanta sustine ca aceasta angajare s-a efectuat cu scopul ca cele doua parti contractante sa beneficieze de prevederile art. 80 din Legea nr. 76/2005.
La data de 07.12.2004, reclamanta a solicitat paratei sa incheie conventia cu ANICADO - Filiala Neamt, insa aceasta a refuzat, motivand ca nu sunt indeplinite prevederile Legii 76/2002.
Parata, prin intampinare, solicita respingerea cererii de chemare in judecata formulata de reclamanta. Drepturile prevazute de art. 80 din legea 76/2002 se acorda angajatorilor care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi ai unor institutii de invatamant si nu absolventilor incadrati, invocand exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantei.
Pe fond parata arata ca la data de 05.12.2005, reprezentantul ANICADO - Filiala Neamt a solicitat A.J.O.F.M.Neamt incheierea unei conventii pentru a beneficia de drepturile prevazute de art. 80 din Legea 76/2002, pentru incadrarea in munca pe durata nedeterminata a 3 absolventi ai unor institutii de invatamant superior, printre care si reclamanta. Actele normative care reglementeaza acordarea drepturilor solicitate prevad ca incadrarea absolventilor si incheierea conventiei pentru acordarea acestor drepturi se face in termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor.
Parata arata ca din actele prezentate de angajator rezulta ca toti cei trei angajati au absolvit o institutie de invatamant superior in promotia 2004, fara sa sustina examenul de licenta la data absolvirii si au fost incadrati in luna noiembrie 2005. Incadrarea absolventilor si solicitarea incheierii conventiei s-a facut in afara termenului de 12 luni de la data absolvirii studiilor de catre absolventi, nefiind indeplinite conditiile prevazute de lege pentru acordarea drepturilor solicitate de ANICADO NEAMT.
Reclamanta formuleaza raspuns la intampinare (fila 28) solicitand respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale active, invocata de parata, intrucat de drepturile prevazute de art. 80 din Legea 76/2002 urmeaza sa beneficieze, iar in cazul in care nu se incheie conventia intre ANICADO NEAMT si AJOFM), angajatorul va renunta la serviciile sale, intrucat nu dispune de alte resurse pentru a-si plati angajatii si ca indeplineste conditiile impuse de lege.
ANICADO - FILIALA PIATRA NEAMT formuleaza cerere de interventie in interes propriu prin care solicita obligarea paratei la incheierea conventiei, la plata contravalorii subventiei de care ANICADO a fost privata din luna noiembrie pana in prezent, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii de interventie in interes propriu arata ca in luna noiembrie 2005 ANICADO NEAMT a facut o oferta AJOFM Neamt prin care a solicitat absolventi ai Facultatii de Drept - promotia 2005 pentru a-i angaja consilieri juridici. Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca neamt i-a repartizat trei absolventi de drept, printre care si reclamanta, pe care i-a angajat consilieri juridici.
Intervenienta precizeaza ca a efectuat aceste angajari in scopul de a beneficia de drepturile acordate in baza art. 80 din Legea 76/2002, insa AJOFM Neamt a refuzat incheierea conventiei, cu motivarea ca absolventii nu indeplinesc conditiile impuse de lege.
Prin sentinta civila nr. 67/CA/25.04.2006, pronuntata in acest dosar instanta de fond a respins actiunea si cererea de interventie pentru urmatoarele motive :
In luna noiembrie 2005 Asociatia Nationala impotriva Coruptiei, Abuzurilor si pentru Drepturile Omului Neamt, a solicitat Agentiei judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Neamt sa-i repartizeze absolventi ai Facultatii de Drept, promotia 2005, pentru a-i angaja consilieri juridici. Parata i-a repartizat trei absolventi ai facultatii de drept, printre care si reclamanta F E. ANICADO - Piatra Neamt a efectuat aceste angajari, dupa propriile sustineri, pentru a beneficia de drepturile acordate in temeiul prevederilor art. 80 din Legea 76/2002. Drepturile prevazute la art. 80 din legea 76/2002 se acorda angajatorilor care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant si nu absolventilor incadrati insa, in speta reclamanta justifica interes.
La data de 06.12.2005, dupa angajarea celor trei consilieri juridici, ANICADO Neamt a solicitat A.J.O.F.M. Neamt incheierea unei conventii pentru a beneficia de drepturile prevazute de art. 80 din Legea 76/2002.
Potrivit prevederilor art. 80 al. 1 din legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare in luna decembrie 2005 (cand s-a solicitat incheierea conventiei), angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati si primesc lunar pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent, o suma reprezentand l, 1,2 sau l,5 salarii de baza minim brute pe tara garantate in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, in functie de forma de invatamant absolvita.
Potrivit prevederilor art. 83 al. 4 din legea 76/2002, absolventii pot fi incadrati in conditiile art. 80, o singura data pentru fiecare forma de invatamant, in termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor”. In normele metodologice de aplicare a Legii 76/2002, aprobate prin HG 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare in luna decembrie 2005 (cand s-a solicitat incheierea conventiei), la art. 52 se prevede ca pentru a beneficia de drepturile prevazute la art. 80 din lege, intre angajator si agentie se incheie o conventie, cu precizarea : „conventia se incheie anual pentru fiecare promotie de absolventi ai institutiilor de invatamant”.
Actele normative care reglementeaza acordarea drepturilor solicitate de reclamanta si intervenienta prevad ca incadrarea absolventilor si incheierea conventiei pentru acordarea acestor drepturi se face in termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor. Din inscrisurile prezentate de intervenienta paratei rezulta ca toti cei 3 angajati au absolvit o institutie de invatamant superior in promotia 2004, fatra a sustine examenul de licenta la data absolvirii, fiind incadrati in luna noiembrie 2005.
Potrivit art. 82 din legea 76/2002 prin absolvent al unei institutii de invatamant se intelege persoana care a obtinut o diploma sau un certificat de studii. Din inscrisul depus de reclamanta (8fila 3) rezulta ca aceasta a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universitatii „Babes Bolyai” Cluj Napoca promotia 2004.
Reclamanta a absolvit studiile in promotia 2004 si s-a incadrat in munca abia in noiembrie 2005, cu depasirea termenului de 12 luni, prevazut de lege, in care se poate incadra un absolvent pentru ca angajatorul sa poata beneficia de subventie din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Cat priveste sustinerea intervenientului ca a angajat absolventi doar pentru a beneficia de subventia prevazuta de Legea 76/2002, instanta a retinut ca la incheierea contractului individual de munca cu reclamanta nu exista nici o clauza care sa prevada ca angajarea se face doar daca angajatorul beneficiaza de subventia din bugetul asigurarilor de somaj, de care, de altfel, se poate beneficia doar pentru 12 luni de la data incheierii conventiei, iar obligatia angajatorului de a mentine raportul de munca cu angajatul, pentru care a beneficiat de subventie, este pentru 3 ani.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs reclamanta si intervenienta pentru urmatoarele motive :
- instanta in mod gresit a respins cererea de interventie fara a tine cont ca are un interes legitim ;
- probele nu au fost interpretate corect, de asemenea, nu au fost interpretate corect dispozitiile art. 82 din Legea nr. 76/2002 si art. 52 alin. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 ;
- reclamanta nu putea fi angajata ca jurist decat dupa obtinerea diplomei de licenta, nu a mai avut raporturi de munca un nici un alt angajator ;
- nu s-a tinut cont de dispozitiile art. 67 alin. 2 din Legea nr. 84/1995 si de raspuns adresat intervenientei de catre AJOFM.
Intimata a formulat intampinare prin care arata ca recurenta Filip Alina a fost angajata dupa mai mult de 12 luni de la data absolvirii studiilor, ca Legea nr. 76/2002 nu conditioneaza acordarea drepturilor prevazute la art. 80 de finalizarea studiilor, data absolvirii fiind data terminarii facultatii si nu data promovarii examenului de licenta, in caz contrar ar exista mai multe termene : 12 luni de la terminarea facultatii, 12 luni de la sustinerea examenului de licenta, ceea ce ar excede codului legal.
Curtea, analizand actele si lucrarile din dosar, sentinta recurata, prin prisma motivelor de recurs invocate si din oficiu, constata urmatoarele :
Prin art. 80 alin. 1 din legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti pe o perioada de 12 luni de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj si primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent 1, 1,2 sau l,5 salarii de baza minime brut pe tara in functie de forma de invatamant absolvita.
Dispozitiile art. 82 din acelasi act normativ definesc notiunea de absolvent ca fiind persoana care a obtinut o diploma sau un certificat de studii, in conditiile legii, in una din institutiile de invatamant gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal, superior, de stat sau particular, autorizat sau acreditat in conditiile legii.
Recurenta – reclamanta este absolventa unei institutii de invatamant superior, respectiv Universitatea „Babes – Bolyai” Cluj Napoca si a promovat examenul de licenta in iulie 2005. In luna noiembrie 2005 a fost angajata de recurenta – intervenienta in functia de consilier juridic, nemafiind angajata anterior in alta parte.
Din interpretarea literala a dispozitiilor art. 82 din Legea nr. 76/2002 se desprinde concluzia ca legiuitorul a dat posibilitatea sa se poata angaja in conditiile acestei legi atat persoanele care si-au finalizat studiile printr-un examen de diploma sau licenta, cat si cele care au terminat o facultate, fara a sustine un examen de finalizare.
Ambele categorii au posibilitatea sa se angajeze, iar angajatorul trebuie sa primeasca stimulentele prevazute de lege, daca sunt prevazute si celelalte 2 conditii : incadrarea sa se faca in termen de 12 luni de la data terminarii cursurilor sau de la data finalizarii studiilor si persoana sa se angajeze pentru prima oara in munca.
Art. 52 din H.G. n r. 1859/2005 precizeaza ca data absolvirii studiilor este data de intai a lunii urmatoare celei inscrise in diploma sau, dupa caz, in certificatul de studii eliberat de catre institutia de invatamant de stat sau particulare, autorizata sau acreditata in conditiile legii, daca in cuprinsul acestora nu se specifica, in mod expres, o alta data de absolvire.
Recurenta – reclamanta are diploma de licenta si in mod logic data absolvirii este cea care reiese din continutul acesteia, respectiv iulie 2005. Numai in situatia in care nu avea diploma de licenta, data absolvirii era probata cu certificatul de studii.
De altfel si intimata este de aceeasi parere ca pot fi angajati atat persoane care si-au finalizat studiile printr-un examen de licenta, cat si cele care nu si-au finalizat studiile, insa sustine ca data absolvirii este aceeasi, respectiv data terminarii cursurilor, in sprijinul acestei sustineri invocand dispozitiile art. 52 din H.G. nr. 1859/2005, insa aceste dispozitii au fost interpretate eronat atat de intimata, cat si de catre instanta de fond. Legiuitorul nu a prevazut o singura data de absolvire, ci a prevazut ca data absolvirii este cea inscrisa in diploma sau, dupa caz, in certificatul de studii. Folosirea conjunctiei sau indica alternativa, existenta a cel putin 2 posibilitati, data absolvirii de la care curge termenul de 12 luni este cel inscris in diploma de licenta. Actiunea formulata de F.A. va fi respinsa pentru lipsa calitatii procesuale active, intrucat conventia se incheie cu angajatorul, iar stimulentele si facilitatile sunt acordate angajatorului conform art. 80 din Legea 76/2002.
Decizia 771/10.09.2006
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asistenta si asigurari sociale
Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007