InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bacau

ACTE INCHEIATE DE CAMERA DE CONTURI. CALITATE PROCESUALA A UNITATII ADMINISTRATIV-TERITORIALE.

(Decizie nr. 1127 din data de 06.10.2005 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Bacau | Jurisprudenta Curtea de Apel Bacau

ACTE INCHEIATE DE CAMERA DE CONTURI. CALITATE PROCESUALA A UNITATII ADMINISTRATIV-TERITORIALE.

Prin decizia 1127/6.10.2005 pronuntata de Tribunalul Bacau s-au admis recursurile formulate de recurentii parati, s-a casat hotararea instantei de fond si s-a trimis cauza pentru rejudecare la aceeasi instanta.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut urmatoarele:
Prin incheierea 27/8.12.2004,  Camera de Conturi Judeteana Neamt a sesizat Tribunalul Neamt,  Sectia contencios-administrativ in vederea stabilirii raspunderii juridice pentru prejudiciile constatate prin raportul de control intermediar si retinute in urma examinarii dosarului aflat pe rol, in suma de 616.068.678 lei cauzate de C.I., B.R., T.M., B.L., S.l., C.E.A., S.V., G.G.,  C.C. si obligarea Primariei Bicaz sa vireze la bugetul local suma totala de 560.687.718 lei reprezentand restituiri din finantarea bugetara a anilor precedenti, dupa recuperarea acestora de la bugetele carora li s-a virat necuvenit contributiile retinute prin stopaj la sursa  si ale angajatorului, aferente prejudiciilor la care vor fi obligati persoanele enumerate.
Prin sentinta civila nr.2/CF/25.o3.2oo5 s-a admis actul de sesizare intocmit de Camera de Conturi si au fost obligati sa plateasca reclamantului-creditor Consiliul Local Bicaz sumele: 79.360.368 lei si foloasele nerealizate, C.l., B. R., T.M., B.L. si in solidar acestia cu: S.I. pentru sumele de 250.772.477 lei prejudiciu, 38.482.238 lei foloase nerealizate: S.V. pentru 138.030.015 lei prejudiciu si 2o.846.748 lei foloase nerealizate; G.G. pentru 299.961.472 lei prejudiciu si 52.540.928lei foloase nerealizate.
Au fost obligati C.C.,  B.R., T.M., S.I.,  C.E.A. si S.V. ia plata sumelor de 113.870-210 lei prejudiciu si 4.240.l90 lei foloase nerealizate si C.I., T.M. la plata sumelor de 8.965.701 lei si 1.468.534  lei;   acestia in solidar cu S.I. pentru 6.986.976 lei si 787.136 lei:   G.G. pentru 5.555.533 lei si 884.612 lei; C.E.A. pentru 3.410.168 lei  s1 583.922 lei:   C.I.,  T. M. si B.L. pentru 12.656.608 lei si 1.271.688 lei.
 S-a dispus reactualizarea sumelor prin aplicarea dobanzii de refinantare a B.N.R. la data pronuntarii de 10,75% pe an, pana la recuperarea integrala a despagubirilor.
S-a constatat ca Primaria Bicaz a virat nelegal la bugetele componente ale bugetului de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat in suma totala de 520.687.718 lei,  suma cuvenita bugetului local. A fost obligata Primaria Bicaz sa vireze la bugetul local, dupa recuperare, suma de 520.687.718 lei, restituiri din finantarea bugetara a anilor precedenti.
Obliga pe fiecare dintre parati sa plateasca statului cate 5oo.ooo lei, cheltuieli de judecata
Curtea constata recursurile fondate pentru urmatoarele considerente:
Orasul este unitatea administrativ-teritoriala prin care se exercita autonomia locala, are personalitate juridica, patrimoniu propriu si capacitate juridica deplina (art.18 al.l, art.19 din Legea 215/2ool modificata). In cadrul unitatii administrativ teritoriale, consiliul local este autoritatea deliberativa iar primarii sunt autoritati executive (art.21 al.l din Legea 215/ 2ool).
Potrivit art.67 al.l din Legea 215/2ool autoritatea administrativ-teritoriala este reprezentata in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice si in justitie de catre primar, acesta, potrivit art.68 din aceeasi lege are ei functia de ordonator principal de credite, intocmeste proiectul bugetului local si verifica incasarea si cheltuirea sumelor din. bugetul local (lit.e, f, g din art.68).
Potrivit legii privind finantele publice locale, primarii sunt autoritati executive in cadrul autoritatilor administratiei publice locale (art.2 pct.5) iar orasul este unitatea administrativ-teritoriala pentru care se aproba bugetul si se realizeaza executia bugetara (art.2 pct.6,29), utilizarea creditelor bugetare si aprobarea efectuarii cheltuielilor realizandu-se prin primari ca ordonatori principali de credite (art.19 din O.U.G. 45/2003).
Asa fiind, in litigiile referitoare la modalitatile in care a fost realizata executia bugetara, calitate procesuala activa sau pasiva o are unitatea administrativ-teritoriala care este reprezentata in justitie de primar.
Imprejurarea ca bugetul unitatii administrativ-teritoriale este aprobat de consiliul local, nu ii confera acestuia din urma dreptul de a reprezenta unitatea administrativ-teritoriala, el putand avea calitate procesuala doar in situatia in care, cu privire la executia bugetara, este pusa in discutie hotararea prin care a aprobat, in conditiile legii, aspecte cu privire la aceasta.
Mai mult, desi prin hotararea recurata au fost dispuse obligatii  in sarcina primariei orasului Bicaz, in cauza aceasta structura functionala cu activitate permanenta (art.91 din Legea nr.215/2001) nu a fost parte in cauza.
In consecinta, raportul de drept procesual la prima instanta s-a realizat intre debitori-parati si creditoarea – Consiliul Local al orasului Bicaz, calitate procesuala in cauza avand unitatea administrativ-teritoriala prin primar, iar pentru capatul de cerere sesizarea Camerei de Conturi Neamt, primarul, curtea urmand sa admita recursul, va casa hotararea recurata si va trimite cauza pentru rejudecare, instanta de fond urmand sa solutioneze sesizarea cu care a fost investita in contradictoriu cu partile care au calitate procesuala.

Decizia civila nr.1127/6.10.2005 a Curtii de Apel Bacau
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012