InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bacau

Anulare act administrativ

(Sentinta civila nr. 216 din data de 31.03.2010 pronuntata de Tribunalul Bacau)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Bacau | Jurisprudenta Tribunalul Bacau

Prin cererea inregistrata sub nr. 6174/110/2008, reclamanta E P S.R.L. SASCUT judetul Bacau in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice Bacau si Administratia de Inspectie Fiscala Bacau a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna anularea Deciziei de impunere nr. 3347/15.07.2008 si Raportul de inspectie fiscala emise de Administratia de Inspectie Fiscala si a Deciziei nr. 357/4.09.2008 emisa de D.G.F.P. Bacau in solutionarea contestatiei.
S-a achitat taxa de timbru de 4 lei. S-au achitat timbre judiciare de 0,15 lei.
In motivarea cererii s-a aratat ca societatea a fost supusa inspectiei fiscale pentru verificarea realitatii datelor inscrise in evidenta contabila privind cifra de afaceri anuala, verificarea TVA pentru perioada 01.12.2005-31.12.2007 si verificarea respectarii prevederilor Legii nr. 82/1991 si HG 44/2004.
 In urma acestui control, la data de 15.07.2008 s-a intocmit raportul de inspectie fiscala nr. 3300, concluziile organelor fiscale constand in aceea ca datorau TVA suplimentar de plata in suma de 70.175 lei, la care s-au calculat accesorii aferente in cuantum de 35.332 lei.
In ceea ce priveste TVA deductibila, s-a apreciat ca nu are dreptul la deducerea TVA pentru perioada 01.12.2005-30.09.2007, in consecinta s-a emis Decizia de impunere contestata pentru sumele mentionate.
Stabilirea a TVA suplimentara de plata  in cuantum de 35.332 lei, este un act nelegal al organelor fiscale, care i-au incalcat dreptul la deducerea TVA pentru perioada 01.12.2005-30.09.2007.
Astfel pentru perioada mentionata anterior, a inregistrat TVA deductibila in suma de 55.483 lei, rezultata in urma achizitiilor de marfuri si alte bunuri necesare activitatii desfasurate.
Din suma de 70.175 lei stabilita de organele fiscale, in mod legal trebuia scazuta suma de 55.483 lei, pentru care avea dreptul la deducere, astfel ca suma reala de plata catre organele fiscale este de numai 14.695 lei.
Ceea ce se invoca in raportul fiscal referitor la faptul ca nu s-a inregistrat ca platitor de TVA in momentul depasirii plafonului prevazut de lege, nu justifica refuzul organelor fiscale de a le acorda dreptul de deducere pentru TVA-ul pe care l-a colectat pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in perioada 01.12.2005-30.09.2007, in mod corect trebuie sa i sa admita la deducere si TVA-ul aferent achizitiilor.
Suma care trebuia admisa la deducere si pe cale de consecinta, scazuta din suma de 70.175 lei, pentru a se stabili in mod legal cat mai datoreaza, rezulta din jurnalele de cumparari din perioada 01.12.2005-30.09.2007.
Ca urmare, reclamanta a apreciat ca actele organelor fiscale sunt nelegale, solicitand admiterea actiunii asa cum a fost formulata, in sensul anularii lor.
In sustinerea actiunii au fost depuse inscrisuri .
Paratele nu au formulat intampinari, dar au depus la dosarul cauzei obiectiuni la raportul de Eiza contabila cu valoare de concluzii scrise, prin care s-a solicitat respingerea actiunii si mentinerea deciziei de solutionare a contestatiei nr. 357/2008 si a deciziei de impunere nr. 3347/15.07.2008 respectiv mentinerea obligatiei de plata a TVA in suma de 70.178 lei si a majorarilor de intarziere aferente in suma de 35.320 lei.
In cauza s-a administrat proba cu Eiza contabila judiciara, raportul de Eiza si suplimentul la acest raport fiind depuse la dosarul cauzei( fila 70-79, 105-107).
Instanta analizand proboriul administrat in cauza, retine urmatoarele:
Activitatea de Inspectie Fiscala Bacau s-a efectuat la solicitarea Camerei de Conturi a judetului Bacau o inspectie fiscala partiala care a cuprins perioada 01.12.2005 – 31.12.2007 in urma careia s-a intocmit Raportul de inspectie fiscala nr. 3300/15.07.2008 si s-a emis Decizia de impunere nr. 3347/15.07.2008 prin care s-a stabilit obligatii de plata la bugetul de stat in suma de 105.498 lei reprezentand: 70.178 lei taxa pe valoarea adaugata cu majorari de intarziere aferente in suma de 35.320 lei.
Prin Decizia nr. 357/04.09.2008 D.G.F.P. Bacau a respins ca neintemeiata contestatia formulata de S.C. E P S.R.L. SASCUT judetul Bacau impotriva Deciziei de impunere nr. 3347/15.07.2008 emisa de Administratia de Inspectie Fiscala Bacau, retinand ca din analiza cifrei de afaceri , a rezultat ca la data de 31.10.2005 societatea a inregistrat o cifra de afaceri de 242.325 lei( superioara plafonului de scutire de 200.000 lei ) ca urmare a faptului ca a realizat activitati economice ce implica aprecieri taxabile, si ca urmare in baza art. 152 alin. 3 din Legea 571/2003 agentul economic trebuia sa solicite inregistrarea in scop de TVA.
Deoarece societatea nu a solicitat aceasta inregistrare incepand cu data de 01.12.2005, in mod legal organul de inspectie fiscala a procedat la stabilirea taxei pe valoarea adaugata, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de T.V.A. si pana la data de 30.09.2007, avandu-se in vedere si prevederile art. 152 alin(6) din Legea nr. 571/2003.
S-a mai retinut ca in perioada cuprinsa intre data contestatiei de catre organele fiscale a nerespectarii obligatiei de a solicita inregistrarea ca platilor de T.V.A. si data inregistrarii efective 01.10.2007( societatea fiind inregistrata din oficiu ca platitor de T.V.A. de catre organele fiscale teritoriale ) societatea a aplicat regimul special de scutire prevazuta de art. 152 din Codul Fiscala, in conditiile in care avea obligatia de a plati la buget taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in aceasta perioada.
Ca urmare, in baza prevederilor  art. 137 alin.1 lit.a din Legea nr. 571/2003 pentru perioada 01.12.2005-30.09.2007 in mod legal organele de control au stabilit suma de 439.534 lei drept baza impozabila, continand TVA in  suma de 70.178 lei la stabilirea careia s-a procedat  la aplicarea cotei de 15,966% conform pct. 23 alin. 2 din HG nr. 4/2004.
Astfel, conform art. 119 si art. 120 alin.1 si al. 7 din OG nr. 92/2003, in mod legal organul de inspectie fiscala a procedat la calcularea de accesorii aferente sumei stabilita suplimentar pana la data de 10.07.2008, reprezentand majorari de intarziere in suma de 35.320 lei.
Instanta retine faptul ca reclamanta, pana la data de 31.10.2005 a beneficiat de regimul special de scutire a T.V.A., conform prevederilor art. 152 alin.1 din Legea nr. 571/2003 prevederile Codului Fiscal si art. 179 alin.4 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata cifra de afaceri anuala fiind inferioara plafonului de 200.000 lei, plafon care insa a fost depasit, incepand cu data mentionata, situatie in care, conform prevederilor art. 152 alin.3 din Legea nr. 571/2003, reclamanta avea obligatia sa solicite inregistrarea ca platitor de taxa pe valoare adaugata, in regim normal, in termen de 10 zile de la data constatarii depasirii.
Dar, societatea nu a solicitat inregistrarea ca platitor de TVA in termen legal , fapt pentru care organele fiscale au procedat la inregistrarea din oficiu a societatii ca platitor de T.V.A., de la data de 01.10.2007 conform dispozitiilor art. 153 alin. 7 din Legea nr. 571/2003, iar conform art. 152 alin.6 , S.C. E P S.R.L. trebuia sa fie inregistrata in scopuri de taxa incepand cu data  de 01.12.2005.
Ca urmare atat controlul fiscal cat si Eiza contabila au stabilit ca pentru perioada 01.12.2005 – 30.09.2007 TVA colectata din totalul vanzarilor de marfuri este de 70.178 lei, dar organul de control nu a admis pentru aceasta perioada dreptul de deducere  a TVA deductibila aferenta achizitiilor, stabilind ca T.V.A. de plata, diferenta dintre T.V.A. colectata (70.178 lei ) si T.V.A. deductibila( 0 ) suma de 70.178 lei.
Ori, asa cum a stabilit Eiza contabila, stabilirea TVA de plata doar pe baza TVA colectata, contravine principiului economic al determinarii T.V.A., potrivit caruia T.V.A. se determina prin aplicarea unei cote asupra vaLi  adaugate, valoare adaugata ce rezulta din diferenta intre veniturile  obtinute si cheltuielile efectuate de realizarea acestora si ca urmare TVA de plata datorat se determina ca diferenta intre TVA colectat si TVA deductibil, in caz contrar neacceptarea deducerii T.V.A. aferent cumpararilor din T.V.A. colectat si determinarea T.V.A. datorat prin aplicarea unui procent de 19% la valoarea vanzarilor, reprezinta un impozit pe venit( de 19% ) si nu taxa pe valoare adaugata.
Deasemeni, neadmiterea dreptului de deducere a TVA aferenta achizitiilor de marfuri , care au fost revandute de catre reclamanta, determina includerea in baza de impozitare a respectivei taxe  fapt care intra in contradictie  cu prevederile art. 137 alin.2 lit. a din Legea nr. 571/2003 care prevad ca : „ Baza de impozitare cuprinde urmatoarele: a/ impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede astfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata”, taxa pe valoarea adaugata din facturile furnizorilor fiind achitata de catre societate si a constituit obiect al taxarii la furnizori.
Ca urmare, asa cum s-a concluzionat in Eiza contabila taxa datorata la bugetul de stat pentru perioada 01.12.2005 – 30.09.2007, daca reclamanta ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa este diferenta dintre taxa colectata aferenta vanzarilor 70.178 lei si taxa deductibila aferenta cumparaturilor( 50.765 lei  stabilita de Eiza contabila) si anume 19.410 lei cu accesorii calculate pana la data de 15.07.2008 in valoare de 10.061 lei.
Ca urmare, avand in vedere motivele de fapt si de drept retinute, instanta urmeaza a admite in parte actiunea, si a anula in parte Decizia nr. 357/04.09.2008 emisa de D.G.F.P. Bacau, Raportul de inspectie fiscala 3300/15.07.2008 si Deciziei de impunere nr. 3347/406/15.07.2008 emisa de Activitatea de Inspectie Fiscala Bacau prin care s-a stabilit obligatia de plata la bugetul de stat in suma de 70.178 lei taxa pe valoarea adaugata si 35.320 lei majorari de intarziere aferente, urmand a se constata ca reclamanta  are de achitat doar suma de 19.410 lei TVA si 10.061 lei majorari de intarziere aferente T.V.A.
In baza art. 274 Cod pr. Civila instanta va obliga paratele sa achite reclamantei suma de 2250 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018