InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bacau

Faliment

(Sentinta civila nr. 971 din data de 22.06.2009 pronuntata de Tribunalul Bacau)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Bacau | Jurisprudenta Tribunalul Bacau

Prin sentinta comerciala nr. 971/22.06.2009 a Tribunalului Bacau- Sectia comerciala si contencios administrativ, s-a hotarat urmatoarele:
Conexeaza dosarul nr. 2209/110/2009 la dosar nr. 920/110/2009.
Respinge contestatiile formulate de debitoarea S.C. R. L. S.R.L. in dosarele 920/110/2009 si 1506/110/2009 ca nefondate.
Respinge cererea de interventie in interes propriu formulata de S.C R. E. 97 S.A. in dosarul nr. 920/110/2009.
Admite  cererea creditoarei S.C. B. S.R.L. si cererile conexe ale creditoarelor  S.C.L.R.I S.R.L. si  S.C R. E. 97 S.A.
In temeiul art. 33 al. 4  din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei,
Dispune deschiderea procedurii generale a insolventei pe o perioada de observatie de 60 zile, impotriva debitoarei SC „R. L." S.R.L., cu sediul in jud. Bacau, inmatriculata la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bacau sub nr. ..
Desemneaza provizoriu, pana la prima adunarea a creditorilor, administrator judiciar pe Cabinet Practician in Insolventa I. A. M., care va avea atributiile prevazute de art. 20 din legea nr.85/2006 si o retributie  de 2.000 lei lunar sau 15% din valoarea creantelor recuperate si a bunurilor  valorificate, ce va fi achitata din averea debitoarei.
In temeiul art. 61 din Legea privind procedura insolventei,
Pune in vedere administratorului judiciar prevederile art. 252 din Legea 31/1990 republicata si dispune mentionarea la O.R.C. Bacau a reprezentantilor permanenti ai administratorului judiciar.
Administratorul judiciar va notifica: creditorii, debitoarea, Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bacau, actionarii/asociatii societatii debitoare, conf. art. 61 din lege, art. 1 alin. 1 din HG 460/2005.
In temeiul art. 62 alin. 1 din lege, art. 4 din H.G. 460/2005 si art. 3, anexa 3.3. din Ord. 1692/C/2006 al Ministerului Justitiei, notificarea va cuprinde:
1. termenul limita de depunere a cererii de admitere a creantei la : 21.08.2009.
2. termenul de verificarea creantelor, intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar al creantelor la 21.09.2009.
3.termenul de verificarea creantelor, intocmire, afisare si comunicare a tabelului definitiv a creantelor la 19.10.2009.
4.termenul pentru depunerea contestatiilor la tabelul preliminar la 09.10.2009.
           5. locul si data, ora primei sedinte a adunarii generale a creditorilor.
Notificarea se  va publica, pe cheltuiala averii debitoarei, intr-un ziar de larga circulatie si in Buletinul procedurilor de insolventa. Daca debitoarea are bunuri supuse transcriptiei, inscriptiei sau inregistrarii in Registrul de publicitate, administratorul judiciar va emite instant autoritatilor, ori institutiilor care detin aceste registre o copie de pe sentinta de deschidere a procedurii pentru a se face mentiunea respectiva.
Pune in vedere debitoarei sa depuna la dosarul cauzei, in termen de 10 zile de la deschiderea procedurii, actele prevazute de art.28 al.1 din lege.
Pe baza documentelor depuse conform art. 28 si art. 35 din lege, si in urma examinarii situatiei economice a debitoarei, administratorul judiciar va intocmi in termen de 30 de zile, de la desemnare un raport de activitate prin care va propune fie intrarea in procedura simplificata, fie continuarea perioadei de observatie in cadrul procedurii generale, asa cum prevede art. 54 din lege.
In functie de cuprinsul raportului si in conditiile si termenele prevazute de art 94 din lege, administratorul judiciar va elabora un plan de reorganizare.
In termen de 60 de zile de la desemnare, administratorul judiciar va intocmi un raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia starii de insolventa , cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabile si asupra existentei premiselor angajarii raspunderii acestora, conform art 138 din lege, precum si asupra posibilitatii reale de reorganizare efectiva a activitatii debitoarei, ori a motivelor care nu permit reorganizarea, cu respectarea formalitatilor prevazute de art 3, anexa 3.5 din Ord 1692/C/2006 al Ministerului Justitiei.
La fiecare termen de continuarea procedurii administratorul judiciar va prezenta un raport cuprinzand descrierea modului in care si-a indeplinit atributiile, precum si o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii, sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile debitoarei, baza de raportare fiind luna intreaga, dar raportul poate cuprinde mai multe luni.
Pune in vedere administratorului judiciar sa ia masuri de arhivare a documentelor contabile ale debitoarei, in conform. cu Legea 16/96, respectiv gruparea pe unitati arhivistice, pastrare si inventariere pe durata procedurii reorganizarii si lichidarii judiciare, iar ulterior, de selectionare si intocmirea proces verbal prevazut de art.11 din lege, predarea documentelor conform art.18 si 18 ind.1 cu incunostiintarea D.J. ale Arhivelor Nationale asupra masurilor dispuse, conform art.34.
In vederea indeplinirii atributiilor sale, administratorul judiciar, va putea desemna persoane de specialitate, a caror numire, respectiv nivel de remuneratie vor fi supuse aprobarii judecatorului sindic sau a comitetului creditorilor, cu exceptia cazurilor in care acesta s-a stabilit,ca vor fi achitate din fondul special constituit prev.de art.4 din lege;
Administratorul judiciar va inventaria patrimoniul debitoarei si va lua masuri pentru conservarea bunurilor, aplicand sigilii acolo unde este cazul, va intocmi bilantul deschiderii procedurii conform legii nr.82/1991 - Legea contabilitatii, si va depune diligente pentru recuperarea creantelor debitoarei de la alti debitori..
Pe durata perioadei de observatie administratorul judiciar se va ingriji de redimensionarea organigramei, astfel incat sa corespunda acestei etape si va asigura continuarea activitatii in scopul obtinerii unui rezultat financiar cat mai bun posibil.
Debitoarea va putea sa continue desfasurarea activitatilor curente si poate efectua plati catre creditorii cunoscuti, care se incadreaza in conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente, pe durata perioadei de observatie, in conditiile art 49 din lege.
De la data deschiderii procedurii se suspenda de drept toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitoarei sau bunurilor sale, respectiv orice termene de prescriptie a acestor actiuni.
In acest scop dispune comunicarea sentintei de deschidere a procedurii la instanta judiciara in a caror jurisdictie se afla sediul debitoarei, respectiv tuturor bancilor unde debitoarea are deschise conturi, pentru a se suspenda aceste actiuni.
Administratorul judiciar va mentine sau denunta contractele incheiate de debitoare in functie de necesitate si oportunitatea lor, iar acolo unde se impune va solicita anularea actelor frauduloase incheiate in dauna creditorilor si a oricaror transferuri susceptibile de a prejudicia drepturile acestora.
Toate creantele vor fi supuse procedurii de verificarte, cu exceptia creantelor constatate prin titluri executorii, respectiv a creantelor bugetare din titluri executorii necontestate in termenele prev.de legi speciale, pentru a se stabili legitimitatea, valoarea exacta si prioritatea fiecarei creante.
Dispune ca administratorul judiciar sa intocmeasca si sa inregistreze la tribunal un tabel preliminar cuprinzand toate creantele impotriva averii debitoarei in conditiile art 72 din lege.
Interzice administratorilor debitorilor sa instraineze actiunile ori partile lor sociale sau de interes detinute de debitor, fara acordul judecatorului sindic.
Dispune indisponibilizarea acestor valori mobiliare in registrele speciale de evidenta sau in conturile inregistrate electronic.
Pana la data confirmarii unui plan de reorganizare, actiunile societatilor emitente in sensul Legii 297/2004 privind piata de capital, se suspenda de la tranzactionare cu incepere de la data primirii comunicarii de catre C.N.V.M.
Ordona tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de ele fara un ordin al administratorului judiciar, sub sanctiunea aplicarii unei amenzi judiciare de la 4.000 – 10.000 lei (RON). Bunurile instrainate de administratorul judiciar vor fi dobandite libere de orice sarcini.
In temeiul art.1 lit.f din L.10/2001, privind retrocedarea imobilelor preluate abuziv, administratorul judiciar va verifica daca debitoarea nu detine bunuri mobile in patrimoniu care au fost preluate abuziv in perioada 1945-1989 si care pot face obiectul unor cereri de restituire in natura formulata de cei indreptatiti.
In baza art.7 ind.1 din OG.79/1999, ordona organelor de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice sa acorde concursul lor la indeplinirea efectiva a atributiilor administratorului judiciar.
Dupa ramanerea irevocabila a hotaririi de deschidere, toate actele si corespondenta emise de debitor si adm.judiciar vor cuprinde in mod obligatoriu si cu caractere vizibile ,in limba romana, encgleza si franceza mentiunea „ IN INSOLVENTA”,” IN INSOLVENCY” „EN PROCEDURE COLLECTIVE”.
Obliga debitoarea sa puna la dispozitia administratorului judiciar toate informatiile cu privire la activitatea si averea sa, precum si lisata cuprinzand platile si transferurile patrimoniale efectuate in cele, 120 de zile anterioare deschiderii procedurii.
In temeiul art 5 din HG 460/2005 si art 2 anexa 2.4 din ORD 1692/C/2006 o copie de pe hotararea de deschidere a procedurii se va comunica ORC Bacau si in Buletinul procedurilor de insolventa.
Fixeaza termen pentru prima adunare a creditorilor la data 25.09.2009, prezidata de administratorul judiciar cu urmatoarea ordine de zi (art 3 anexa 3.1 din Ord 1692/C/2006):
-prezentarea raportului intocmit de administratorul judiciar in conditiile art 59 si 54 din lege cu propunerea de continuare a perioadei de observatie sau de trecere la faliment prin procedura simplificata;
-alegerea unui comitet al creditorilor format din 3-5 creditori in conditiile art 16 al 4 si art 17 din lege;
-confirmarea administratorului judiciar desemnat provizoriu de judecatorul sindic;
 -probleme diverse.
La adunarea creditorilor vor participa si doi reprezentanti ai salariatilor.
In temeiul art. 18 din lege, dupa deschiderea procedurii, dispune ca adunarea generala a actionarilor/asociatilor debitoarei sa desemneze un reprezentant (administrator special), persoana fizica sau juridica, care sa le reprezinte interesele.
Dispune ca administratorul judiciar sa deschida un cont bancar din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii in termen de 2 zile de la notificarea procedurii, daca debitoarea nu se conformeaza acestei obligatii.
 In temeiul art. 11 lit. g) teza a doua coroborat cu art. 20 al.2 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei autorizeaza lichidatorul judiciar pentru sesizarea organelor de cercetare penala in legatura cu savarsirea infractiunilor prevazute de art. 143-147 din acelasi act normativ.  
Pentru a hotara acestea, instanta a retinut urmatoarele:                       
1) Prin cererea inregistrata la data de 13.02.2009 pe rolul Tribunalului Bacau-Sectia comerciala si contencios administrativ, sub nr. 920/110/2009, creditoarea S.C. B. S.R.L. Ramnicu Valcea  a formulat cerere de deschidere a procedurii insolventei fata de debitoare S.C. R. L. S.R.L. , avand in vedere ca aceasta este in imposibilitate de a-si achita datoriile ajunse la scadenta, datorii in suma de 17.281 lei, la care se adauga dobanda legala si penalitatile de intarziere.
Cererea a fost legal timbrata cu suma de 39 lei ( chit. Seria nr. TS5 nr. 4148372/06.02.2009 ) si timbru judiciar in suma de 0,30 lei.
2) Prin cererea inregistrata sub nr. 1506/110/2009 la Tribunalul Bacau-Sectia comerciala si contencios administrativ, creditoarea S.C. L. R. I. S.R.L. Bucuresti, in calitate de creditor a formulat cerere de declansare a procedurii insolventei fata de S.C. R. L. S.R.L., avand in vedere ca societatea creditoarea detine impotriva debitoarei o creanta in suma de 57.343,13 lei.
Cererea a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru in suma de 40 lei ( O.P nr. 981/06.04.2009-fl.11) si timbru judiciar in suma de 0,30 lei.
La data de 07.04.2009 creditoarea S.C. L..R.. I. S.R.L. Bucuresti, a depus  la dosar cerere precizatoare prin care arata ca detine impotriva debitoarei o creanta totala de 143.440,31 lei.
Prin incheiere din data de 04.05.2009 s-a dispus, in temeiul art. 31 al.3 din Legea 85/2006, conexarea dosarului nr. 1506/110/2009 la dosar nr. 920/110/2009.
3) Prin cererea inregistrata sub nr. 2.209/110/2009 la Tribunalul Bacau-Sectia comerciala si contencios administrativ, creditoarea S.C. R. E. 97 S.A. Bistrita a formulat cerere de deschidere a procedurii insolventei fata de debitoarea S.C. R. L. S.R.L. intrucat aceasta din urma figureaza in evidentele contabile ale creditoarei cu o datorie in suma de 173.274,60 lei la care se adauga dobanda legala de la data de 24.11.2008 si pana in prezent.
Cererea fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru in suma de 39 lei ( chit. Seria TS3A nr. 2987430/06.04.2009 ) si timbru judiciar de 0,50 lei.
 La termenul de azi, 22.06.2009 s-a pus in discutie, in temeiul art. 31 al.3 din Legea 85/2006, conexarea dosarului nr. 2209/110/2009 la dosar nr. 920/110/2009.
1) In cuprinsul cererii de judecata din dosarul nr. 920/110/2009,  creditoarea S.C. B. S.R.L. Ramnicu Valcea  arata intre cele doua societati s-au desfasurat relatii comerciale. Debitoarea S.C. R. L. S.R.L. nu si-a indeplinit obligatiile de plata catre creditoare, nu a dat curs notificariii creditoarei prin care aceasta a incercat sa vina in sprijinul aceasteia, propunand compensarea sumelor pe care si le datoreaza reciproc.
Creanta creditoarei este de 17.281,51 lei, conform biletului la ordin cu scadenta la data de 10.01.2009 si facturile aferente cu numerele: 2558090  si 2558090.
In drept, creditoarea a invocat dispozitiile art. 31 si 33 din Legea 85/2006.
In dovedirea cereri a depus la dosar B.O pentru suma de 17.281,51 lei, facturile cu numerele: 2558090  si 2558090.
In termen legal, la data de 20.03.2009 debitoarea S.C. R. L.G S.R.L. a formulat contestatie prin care a solicitat respingerea cererii de deschidere a procedurii insolventei, aratand urmatoarele:
Prin cererea de deschidere a procedurii formulata de creditoarea SC B. SRL se mentioneaza ca aceasta are de incasat suma de 17.281,51 RON ca urmare a neachitarii Biletului la ordin cu scadenta la 10.01.2009 si facturilor aferente cu nr.2558090 si 2558089 .
Prin neachitarea biletului la ordin depus la instanta de judecata reclamanta creditoare considera ca societatea debitoare se afla in stare de insolventa intrucat suma depaseste 10.000 RON.
Mentioneaza debitoarea ca fata de situatia financiara a societatii, reliefata in Lista compensarilor, documentul de incasari si plati, precum si din documentatia depusa la dosarul cauzei,  societatea are in perioada 1-01-2009 si pana la 15.03.-2009, incasari si plati suma de 100.000 lei si facturi neincasate de 60.029,63 lei.
Prin verificarea operatiunilor contabile desfasurate in aceasta perioada in baza documentelor depuse la dosarul cauzei se poate observa ca societatea nu se afla in stare de insolventa, societatea lucreaza si ca biletul la ordin refuzat la plata din lipsa de disponibil la momentul introducerii lui in banca se datoreaza  blocarii conturilor de un alt furnizor.
Desi reclamanta-creditoare mentioneaza ca detine o creanta certa lichida si exigibila fata de societatea debitoare, biletul la ordin are pe el data pana la care poate fi executat si dupa aceasta data el nu mai putea fi pus in executare.
Deasemeni nu prezinta instantei nici un fel de alt titlu de creanta, decat acest bilet la ordin, care oricum nu mai poate fi pus in executare.
Se mai precizeaza ca SC R. L. SRL  efectueaza zilnic plati curente, compensari din care rezulta fara echivoc ca nu se afla in stare de insolventa, asa cum rezulta din copiile documentelor depuse la dosar.
Contestatia a fost timbrata cu taxa judiciara de timbru in suma de 39 lei ( seria TS4A, nr. 7051754/20.03.2009 – fl.26) si timbru judiciar in valaore de 3 lei.
In dovedirea contestatiei s-a depus un set de acte, respectiv lista compensari, bilete la ordin, chitante, file CEC, bonuri fiscale ( fl.27-85 dosar ).
La data de 30.04.2009 creditoarea SC B. SRL  depune la dosar intampinare la contestatie, facand precizari fata de prezentarea biletului la ordin pentru decontare.
La termenul din 25.05.2009 s-a depus la dosar cerere de interventie in interes propriu de catre S.C. R. E.97 S.A.
Cererea a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru de 39 lei ( chit. Nr. 011450001/25.05.2009) si timbru judiciar in valoare de 0,3 lei.
2) In cuprinsul cererii de judecata din dosarul nr. 1506/110/2009,  creditoarea S.C. L. R. I. S.R.L. arata ca detine o creanta totala de 57.343,13 lei inscrisa in urmatoarele bilete la ordin: B.O. emis la 02.10.2008, scadent la 15.12.2008 pentru suma de 16301,99; B.O. emis la data de 08.09.2008 cadent la data de  24.12.2008 pentru suma de 20000,00 lei; B.O. emis la data de 08.09.2008 scadent la data de 26.11.2008 pentru suma de 21.041,14  lei.
Se arata ca incercarea societatii creditoare de solutionare pe cale amiabila a litigiului s-a concretizat in numeroase convorbiri telefonice si transmiterea notificarilor de plata, finalizate prin incheierea unui proces verbal prin care a constatat ca reprezentantul societatii a recunoscut debitul, dar nu a efectuat plata pana in prezent, din lipsa de fonduri.
La data de 07.04.2009 S.C. L. R. I. S.R.L. depune la dosar cerere precizatoare prin care arata ca detin o creanta fata de debitoare de 143.440,31 lei, indica numarul facturilor, si mentioneaza ca facturile au fost comunicate debitoarei prin intermediul delegalului, care a predat marfurile inscrise in facturi si au fost acceptate la plata de catre societatea debitoare.
Cererea a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru de 40 lei ( OP nr. 681/06.04.2009 – fl 11) si timbru judiciar in valoare de 0,30 lei.
In termen legal, debitoarea SC R. L. SRL a formulat contestatie  impotriva cererii de deschidere a procedurii insolventei formulata de SC L. R. I. SRL, solicitand respingerea cererii de deschidere a procedurii insolventei din urmatoarele motive:
1. Prin cererea de deschidere a procedurii formulata de creditoarea SC L. R.. I. SRL se mentioneaza ca aceasta are de incasat de la SC R. I. SRL suma de 61.194,99 lei RON pe care reclamantul- creditor pretinde ca a achitat-o ca avans in baza unei comenzi trimisa in 2008.
Dupa cum se poate observa, din cererea de deschidere a procedurii insolventei formulata de catre creditoare, dosarul constituit este pentru SC R. L. SRL iar actiunea care a fost inaintata cu citatie se refera la datorii ale SC R. I. SRL Onesti, care este o cu totul alta societate comerciala.
Contesta cererea formulata de catre SC L. R. I. SRL intrucat, pentru a solicita deschiderea procedurii insolventei, creditoarea reclamanta trebuia sa prezinte instantei de judecata un debit datorat de catre SC R. I..SRL Onesti constituit intr-o creanta certa lichida si exigibila, scadenta de mai mult de 30 zile, si sa demonstreze ca debitoarea este in incapacitate de plata.
Ori reclamanta creditoare mentioneaza in actiune ca suma de 61194,99 lei reprezinta avans pentru marfuri, dar nu depune la instanta de judecata instrumentele cu care sau facut aceste plati precum si refuzul debitoarei de a preda marfa.
Deasemenea mentioneaza reclamanta creditoare, in actiune trei bilete la ordin cu nr. 84567; 84565 si 84568/17.12.2008 care insa aveau scadenta la data de 12.02.2009 si care  au fost refuzate la plata de catre banca reclamantei pentru lipsa de disponibil, caz in care nu justifica sub nici o forma plata facuta in avans asa cum se sustine.
In ceea ce priveste datoria reciproca dintre societati ataseaza  situatia facturilor neplatite de catre reclamanta creditoare catre SC R..I. SRL Onesti la data de 04.04.2009 in valoare de 91.710,08 lei, caz in care datoria este cu totul inversa.
Contestatia a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru de 39 lei ( chit seria TS4A nr. 7108230/09.04.2009 – fl 41) si timbru judiciar in valoare de 0,30 lei.
In dovedirea contestatiei depune la dosar un set de acte, respectiv lista compensari, bilete la ordin, chitante, file CEC, bonuri fiscale ( fl.45-103 dosar ).
3) In cuprinsul cererii de judecata din dosarul nr. 2.209/110/2009,  creditoarea S.C R.E. 97 S.A. a formulat cerere de deschidere a procedurii insolventei impotriva paratei SC R. L. SRL, intrucat aceasta se afla in stare de insolventa prezumata deoarece figureaza in evidentele contabile ale creditoarei cu o datorie de 173.274,60 lei inca din 25.11.2008 la care se adauga si dobanda legala si, din data de 24.11.2008 si pana in prezent, nu a mai efectuat nici o plata a acestei datorii.
Arata ca aceasta creanta provine dintr-o serie de facturi eliberate de creditoare in perioada 08.07.2008 - 11.09.2008, in baza contractelor de vanzare-cumparare nr. 4856/07.09.2007 si 4131/08.09.2008, pentru vanzarea catre debitoare a produselor fabricate de catre creditoare, cabluri si materiale electrice.
Au fost emise urmatoarele facturi: 3674/08.07.2008, 4065/08.13.2008, 4217/27.08.2008, 4391/11.09.2008, 4392/11.09.2008.
Contractele au fost negociate, semnate si stampilate de catre reprezentantul societatii, iar facturile, de asemenea, au fost toate acceptate prin semnare de catre reprezentantii debitoarei. Mai mult, sumele indicate in facturi, la care a avut loc vanzarea, au fost garantate prin emiterea mas multor bilete la ordin, care insa au fost mai apoi refuzate la plata rand pe rand de catre unitatile bancare.
Cererea a fost legal timbrata cu taxa judiciara de timbru de 39 lei ( chit seria TS3A nr. 2987430/06.04.2009 – fl 41) si timbru judiciar in valoare de 0,30 lei.
In dovedirea cererii creditoarea a depus la dosar contract de vanzare cumparare, facturi, bilete la ordin ( fl. 6-37 ).
Din actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Impotriva debitoarei SC R. L. SRL s-au formult 3 cereri de deschidere a procedurii insolventei respectiv de catre SC B. SRL  pentru suma de 143.440,31, SC L. R. I. SRL pentru suma de 57.343,13 si de S.C R. E.97 S.A. pentru suma de 173.274,60 lei.
     Facandu-se aplicarea dispozitiilor art. 31 al. (3) din Legea 85/2006 care prevad ca „ Daca intre momentul inregistrarii cererii de catre un creditor si cel al judecarii acestei cereri sunt formulate cereri de catre alti creditori impotriva aceluiasi debitor, tribunalul va verifica, din oficiu, la data inregistrarii, existenta dosarului pe rol, va dispune conexarea acestora si va stabili indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) referitoare la cuantumul minim al creantelor, in raport cu valoarea insumata a creantelor tuturor creditorilor care au formulat cereri si cu respectarea valorii-prag prevazute de prezenta lege.„ rezulta ca prin insumarea creantelor, debitoarea are de achitat suma totala de 374.058,04 lei.
Verificand  cele relatate de debitoare in contestatii, instanta constata ca pe rolul instantei exista dosarul nr. 918/110/2009 unde debitoare este S.C. R. I. C.S.R.L., astfel ca apararile facute de catre aceasta prin contestatia inregistrata in dosarul nr. 1506/110/2009 nu se justifica, cele doua societati avand acelasi sediu, astfel ca toate citatiile si actele au ajuns a aceeasi adresa. Deasemeni nu se pot invoca aparari sau compensari cu   S.C. R. I. C. S.R.L., aceasta societate nefiind parte in prezenta cauza.
Cu privire la cererea formulata de creditoarea SC B. SRL si care arata ca s-a refuzat la plata un bilet la ordin in valoare de 17281,51 lei instanta constata ca apararea debitoarei cum ca „biletul la ordin are pe el data pana la care poate fi executat si dupa aceasta data el nu mai putea fi pus in executare”  nu poate fi luata in considerare atata timp cat neplata la scadenta a sumei de bani prevazute in biletul la ordin deschide posesorului titlului dreptul la actiunile directe sau de regres, ca si la executarea nemijlocita a biletului la ordin ( conform art. 47-55; art. 57-65 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin).
Practica judiciara a statuat ca cele trei caractere ale creantei invocata de creditor, aceea de a fi certa, lichida si exigibila pentru a obtine declansarea procedurii insolventei fata de debitor    pot fi dovedite cu  orice mijloc de proba, legea neimpunand detinerea unui titlu executoriu in acest sens. In masura in care creditorul face dovada creantei sale prin facturi acceptate de debitor, prin receptionarea marfurilor si achitarea de catre acesta din urma a unor taxe datorate statului in contul marfurilor primite, fiind dovedite astfel   caracterele creantei, judecatorul sindic trebuie sa admita cererea si sa dispuna deschiderea procedurii colective.
Ori, debitoare nu a contestat niciuna din facturile depuse la dosar de catre cele trei creditoare.
Deasemeni, analizand actele depuse de debitoare in aparare, constatam ca exista o serie de compensari, dar si plati.
Insa, cererile de chemare in judecata au fost depuse la Tribunalul Bacau astfel: 13.02.2009, 09.03.2009 si 09.04.2009. De la data primirii primei citatii 16.03.2009 pana la judecarea in fond a prezentelor cereri au trecut trei luni, timp in care debitoarea, desi nu a avut conturile blocate, nu a facut demersurile necesare pentru a achitata debitele restante.
La dosar exista file CEC si bilete la ordin emise in  primele luni ale anului, girate ori de S.C. R. I.C..S.R.L. ori de S.C. R.  L. SRL dar nu se face dovada ca acestea au fost decontate. O parte din chitantele depuse la dosar sunt pentru sume mici in comparatie cu debitele fata de cele trei creditoare ( de ex. 198 lei, 269,86 lei, 252 lei, ).
Exista la dosar un bilet la ordin ce urma a fi incasat de debitoare in suma de 28.500, 81 lei, insa, debitoarea nu depune la dosar un extras de cont pentru a face verificari cu privire la situatia acesteia, bilantul contabil sau contul de profit si pierderi.
Instanta apreciaza ca debitoarea se afla in sare de insolventa.
Cu privire la insolventa, se retine ca aceasta este o stare a patrimoniului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile.
Asadar insolventa nu se caracterizeaza prin starea de fond general proasta a afacerilor comerciantului in cauza, asa cum incearca in mod voalat sa se apare debitoarea, sau existenta unui pasiv mai mare decat activul patrimonial al debitorului chemat in judecata, adica insolvabilitatea sa, ci printr-o lipsa de fonduri banesti necesare pentru acoperirea datoriilor exigibile.
Astfel, retinem ca la filele 134-149 dosar nr. 920/110/2009 sunt depuse bilete la ordin de catre creditoarea S.C R.E. 97 S.A., bilete la ordin ce au fost refuzate din lipsa de disponibil.
Din ansamblul probelor depuse la dosar  nu rezulta ca debitoarea ar avea fonduri disponibile pentru plata datoriei exigibile, astfel incat aceasta sa inlature starea de insolventa. Neplata datoriei scadente se datoreaza lipsei fondurilor disponibile si nicidecum altor considerente intemeiate pe relatiile comerciale, cum fara temei sustine debitoarea.
Tot astfel, efectuarea de plati catre alti creditori sau existanta unor active in patrimoniul debitoarei nu reprezinta relevanta sub aspectul starii de insolventa a patrimoniului, care este caracterizata prin incapacitatea vadita de plata a datoriilor cu sumele de bani disponibile.
Desi s-a facut o aparare pe blocajul financiar, specific situatiei economice actuale, dar si pe faptul ca debitoarea are de incasat la randul sau alte creante de la proprii debitori, atata vreme cat legiuitorul nu prevede o asemenea imprejurare ca fiind de natura sa inlature aplicarea dispozitiilor care reglementeaza procedura insolventei, instanta apreciaza ca situatia debitoarei este cea prevazuta de dispozitiile legale ale Legii 85/2006.
Fenomenul insolventei fiind complex, componenta sa economica este cea care ii intereseaza in primul rand pe creditori. Comertul modern se bazeaza pe credit, pe increderea acordata partenerului de afaceri ca isi va plati, la scadenta, datoria. Neplata avand ca motiv insuficienta fondurilor banesti  disponibile constituie un incident grav, care poate degenera intr-un lant de incapacitati de plata si chiar intr-o criza sistemica.
In concluzie, instanta constata ca in cauza creditorul are o creata comerciala, certa, lichida si exigibila impotriva debitorului care depaseste 10.000 lei, calculand si penalitatile, peste limita prag prevazuta de art. 3 pct 12. care prevede ca „valoare-prag reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea creditorului. Acesta este de 10.000 lei (RON), iar pentru salariati, de 6 salarii medii pe economie;” art. 1 potrivit caruia „ 1) Procedura generala prevazuta de prezenta lege se aplica urmatoarelor categorii de debitori aflati in stare de insolventa sau de insolventa iminenta, cu exceptia celor prevazuti la alin. (2) lit. c) si d): 1. societatile comerciale;„ si constatand ca sunt indeplinite si conditiile prev. de art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, instanta va admite cererea si, in consecinta va admite cererile creditoarelor si va deschide procedura insolventei in forma generala.
Avand in vedere ca la termenul din 22.06.2009 s-a dispus conexarea dosarului nr. 2209/110/2009 ( in care S.C. S.C R. E.97 S.A. are calitatea de creditoare)  la dosarul nr. 920/110/2009 (in care S.C R.E.97 S.A. are cerere de interventie in interes propriu), instanta va respinge cererea de interventie in interes propriu, S.C R.E. 97 S.A.,  aceasta fiind parte in dosar ca si creditor..
Cu privire la desemnarea creditorului, instanta constata ca la dosar s-au depus mai multe oferte de catre practicienii in insolventa. Avand in vedere complexitatea dosarului, instanta va opta pentru desemnarea unui practician local pentru o mai buna administrare a procedurii, dar si pentru a nu greva averea debitoarei cu cheltuieli excesive de procedura.
Avand in vedere ca la dosar a depus oferta Cabinet Practician in Insolventa I. A.M. cu o bogata experienta in domeniu, activitatea acestuia din ultimii 6 ani, activitatea propusa pentru desfasurarea procedurii, in temeiul art. 11 al.1 lit. c din Legea va desemna I. A.M. in calitate administrator judiciar pe practician in insolventa
Fata de aceste considerente, instanta, in temeiul art. 33 al.4 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei va respinge contestatiile formulate de debitoare, va admite cererea principala si cele conexe si va dispune deschiderea procedurii insolventei in forma generala.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1417 din data de 17.10.2017
Anulare act administrativ - Hotarare nr. 867 din data de 02.10.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 810 din data de 24.10.2017
Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Anulare act - Hotarare nr. 721 din data de 04.05.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 703 din data de 06.10.2017
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Nulitate act juridic - Hotarare nr. 615 din data de 19.09.2017
Contestatie la executare - Hotarare nr. 613 din data de 24.04.2018
Faliment - contestatie - Hotarare nr. 582 din data de 13.11.2017
Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Debite intre societati comerciale - Hotarare nr. 403 din data de 14.07.2017
Reziliere contract - Hotarare nr. 262 din data de 23.03.2018
Contestatie la executare - Hotarare nr. 220 din data de 30.01.2018
Litigiu Curtea de Conturi - Hotarare nr. 176 din data de 01.03.2018
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018