InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

PLANGERE IMPOTRIVA INCHEIERII DE CARTE FUNCIARA FORMULATA DE A.V.A.S. GRESITA SOLUTIONARE A CAUZEI PRIN ADMITEREA EXCEPTIEI NETIMBRARII CERERII.

(Decizie nr. 551 din data de 15.05.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Carte Funciara | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

SECTIA CIVILA MIXTA

MATERIE: PLANGERE IMPOTRIVA INCHEIERII DE CARTE FUNCIARA FORMULATA DE A.V.A.S.
GRESITA SOLUTIONARE A CAUZEI PRIN ADMITEREA EXCEPTIEI NETIMBRARII CERERII.

Potrivit art.86 din  O.U.G.nr.51/1998, aprobata prin Legea nr.409/2001, "cererile formulate de AVAS si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze, sunt scutite de taxa de timbru, timbru judiciar, cautiuni sau orice alte taxe".
Textul mai sus evocat se refera la toate categoriile de cereri formulate de AVAS, nu numai la cele adresate in cadrul unei proceduri judiciare contencioase,

(Decizia civila nr.551 din 15 mai 2007)
          (Dosar 7670/83/2006)
          
          Prin sentinta civila nr. 3628 din 14 septembrie 2006 pronuntata de J. S.M. in dosar nr. 4952/2006, a fost respins ca nefondata plangerea petitionarei AVAS impotriva incheierii de respingere nr. 4058/01.03.2006 a O.C.P.I. Satu Mare.
          Pentru a pronuntata aceasta sentinta, instanta de fond a retinut ca cererea de radiere a petentei a fost respinsa pentru motivul ca nu s-a achitat taxa de operatiune a radierii. Potrivit articolului 86 din OUG 51/1998, cererile formulate de AVAS si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice alte taxe. Formularea acestui articol duce la concluzia ca scutirea de taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice alte taxe se refera exclusiv la cereri de chemare in judecata si orice alte acte procedurale efectuate in cadrul a orice fel de procese in care AVAS este parte, adica acte procedurale efectuate in cele doua faze ale procesului civil - de judecata si de executare silita. Prin urmare, textul articolului 86 precitat, nu poate fi interpretat extensiv, peste limitele stabilite de legiuitor; cererea de radiere nu este un act procedural, efectuat in cadrul unui proces civil, ci una adresata serviciului de publicitate imobiliara (care nu este o activitate jurisdictionala si nici macar administrativ-jurisdictionala), supusa tarifelor prevazute de Ordinul nr. 456/2004 al MAI.
          Impotriva acestei hotarari, in termenul legal, a declarat apel petenta AVAS, solicitand admiterea apelului si, pe fondul cauzei, admiterea cererii initiale si radierea notarii interdictiei de instrainare a ipotecii constituita prin contractul de garantie imobiliara incheiat intre A. R, in calitate de garant ipotecar si SC B. SA - S. S. M., precum si radierea notarii titlului executoriu nr. 17263/5/2005 pentru creanta AVAS asupra imobilului inscris in CF nr. 7605-Satu Mare cu nr. top 1310/1.
          Prin decizia civila nr. 32/Ap din 20 februarie 2007 pronuntata de Tribunalul Satu Mare in dosar nr. 7670/83/2006, a fost respins ca nefondat apelul petentei AVAS, , declarat impotriva sentintei civile nr. 3628/2006 pronuntata de Judecatoria Satu Mare in dosar nr. 4952/2006, in contradictoriu cu intimatul OCPI Satu Mare.
          Pentru a pronunta aceasta decizie, instanta de apel a retinut, din actele de la dosar, ca primul motiv de apel, structurat pe dispozitiile articolului 53 din OUG nr. 51/1998, este inacceptabil, intrucat textul de lege enuntat nu este incident in speta. Redactarea clara a acestei norme acrediteaza fara dubii ideea ca, in temeiul acesteia, corpul de executori din cadrul AVAS este in drept, fara perceperea vreunui taxe ori a vreunui tarif, sa obtina de la organele de politie, de la persoanele fizice si juridice si de la celelalte organe competente prevazute la alin. 2 al art. 52, relatiile solicitate. Norma aceasta de drept nu este aplicabila in speta pentru ca prin intermediul cererii adresate de catre petenta OCPI Satu Mare nu s-a solicitat furnizarea unor informatii, pentru a fi incidenta norma precitata, ci indeplinirea unui serviciu supus tarifelor prevazute la acea data in Ordinul M.A.I. nr. 456/2004. Nici cel de-al doilea motiv de apel nu este fondat, deoarece textul art. 86 din OUG nr. 51/1998, republicata, se refera in mod exclusiv la cererile formulate de AVAS si la orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauza, in timp ce cererea adresata OCPI Satu Mare nu poate fi circumscrisa notiunii de act procedural. O atare cerere este adresata unei entitati administrative, se rezolva in cadrul unei proceduri non-judiciare si nu poate fi calificata ca fiind un act de procedura, caci actul de procedura, fie ca apartine partilor, fie ca apartine organelor judiciare, isi justifica existenta doar in situatia unor cauze aflate pe rolul organelor cu atributii judiciare. Argumentul partii apelanta intemeiat pe raportul dintre legea generala (Lg. nr. 7/1996) si legea speciala (OUG nr. 51/1998), urmeaza sa fie inlaturat ca inadecvat, fiindca cele doua acte normative nu pot fi asezate intr-un raport de tipul celui indicat de catre AVAS, obiectul de reglementare al acestora fiind diferit (Lg. nr. 7/1996 reglementeaza cadastrul si publicitatea imobiliara, in timp ce OUG nr. 51/1998 se ocupa de organizarea si functionarea AVAS).
          Impotriva acestei decizii, in termen a declarat recurs AUTORITATEA PENTRU VALORIFICAREA ACTIVELOR STATULUI - Bucuresti, solicitand admiterea apelului si, pe fond, admiterea cererii initiale a AVAS de radiere a notarii interdictiei de instrainare a ipotecii constituita prin contractul de garantie imobiliara incheiat intre A. R. si SC B. SA Satu Mare, precum si radierea notarii titlului executoriu nr. 17263/5/2005 pentru creanta AVAS asupra imobilului inscris in CF nr. 7605-Satu Mare cu nr. top. 1310/1.
          In motivarea recursului se arata ca in mod nelegal s-a retinut ca in cauza nu s-a facut dovada achitarii taxei de timbru si timbru judiciar, in conditiile in care in conformitate cu articolul 53 din OUG 51/1998 "organele de politie, persoanele fizice si juridice, precum si celelalte organe competente prevazute la articolul 52 aliniatul 2 sunt obligate sa dea de indata relatiile solicitate de corpul de executori, fara perceperea vreunei taxe ori a vreunui tarif".
          Scutirea recurentei de taxe de timbru, timbru judiciar si orice alte taxe, este prevazuta de asemenea in articolul 86 din OUG 51/1998.
          In drept mai invoca articolele 299-316 Cod de procedura civila.
          Examinand recursul prin prisma motivelor invocate precum si din oficiu potrivit articolului 306 Cod de procedura civila, Curtea apreciaza ca acesta este fondat pentru urmatoarele considerente:
          In mod gresit a fost solutionata cauza prin admiterea exceptiei netimbrarii cererii.
          Astfel, potrivit articolului 86 din OUG 51/1998, aprobata prin Legea nr. 409/2001 "cererile formulate de AVAS si orice alte acte procedurale efectuate de si pentru aceasta in orice fel de cauze, sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni sau orice alte taxe".
          Textul mai sus evocat se refera - contrar sustinerilor instantelor de fond si apel - la toate categoriile de cereri formulate de AVAS, nu numai la cele adresate in cadrul unei proceduri judiciare contencioase.
          Referitor la sumele obtinute din incasarea, potrivit legii, a taxelor judiciare de timbru, acestea constituie venituri la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale.
          Pornind de la acest aspect, este logica scutirea de taxe a institutiilor statului, inclusiv AVAS,  altfel am asista la o trecere formala a banului public dintr-un buzunar in altul, al aceleiasi entitati - Statul.
          Fata de considerentele mai sus retinute si avand in vedere faptul ca cererea a fost solutionata pe exceptie, Curtea in temeiul articolelor 312 aliniatele 1 si 5, coroborat cu articolele 316 si 296 Cod procedura civila, a admis recursul, a modificat hotararea atacata, a admis apelul si a schimbat in totalitate sentinta civila nr. 3628/2006 a Judecatoriei Satu Mare, in sensul admiterii plangerii, desfiintarii incheierii nr. 4058/2006 si a trimis cauza la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Satu Mare pentru solutionarea pe fond a cererii.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Carte Funciara

Plangere impotriva incheierii de carte funciara. Inadmisibilitatea notarii unui drept de creanta in favoarea proprietarului inscris in cartea funciara. Intoarcerea executarii. Competenta materiala. Art. 522 Cod proc.civ. – inadmisibilitatea actiunii formu - Decizie nr. 66 din data de 22.03.2012
Prestatie tabulara - Decizie nr. 900 din data de 15.11.2012
Anularea incheierii de notare in cartea funciara - Decizie nr. 284 din data de 12.05.2011
Anulare Incheiere de intabulare - Decizie nr. 216 din data de 11.06.2010
Actiune de sistare indiviziune - Decizie nr. 233 din data de 21.06.2010
Plangere impotriva incheierii de carte funciara - Sentinta civila nr. 1056 din data de 11.05.2009
INSCRIEREA IN CF A DREPTULUI DE PROPRIETATE ASUPRA CONSTRUCTIEI AUTORIZATE PE NUMELE CONCUBINILOR FARA A FI STABILITE COTE PARTI DIN DREPTUL DE PROPRIETATE - Decizie nr. 537/R din data de 16.04.2014
PLANGERE IMPOTRIVA INCHEIERII DE CARTE FUNCIARA - ADMISIBILITATE - Decizie nr. 1163/R din data de 13.06.2012
Rectificarea inscrisurilor de carte funciara. - Decizie nr. 255/R din data de 08.10.2008
Inscrierea dreptului de proprietate in cartea funciara in temeiul art. 47 din legea nr. 7/1996. Calitatea de persoana interesata. - Decizie nr. 75/R din data de 28.02.2008
Imobil preluat de stat printr-un act de cedare fortata. - Decizie nr. 170/R din data de 07.05.2007
Plangere carte funciara. Calitatea procesuala activa a notarului public. Calitatea procesuala pasiva a Oficiului de Cadastru si Publicitate imobiliara. - Decizie nr. 1/R din data de 31.01.2007
Intabulare drept real de proprietate in CF pe numere cadastrale noi. Necesitatea consimtamantului coproprietarului pentru terenul aflat in indiviziune fortata: - Decizie nr. 84/R din data de 03.02.2006
Cerere de inscriere in CF a unui drept real in baza unei „declaratii” prin care proprietarul de CF recunoaste un drept real - Decizie nr. 755/R din data de 28.11.2005
Cerere de notare in CF a dreptului de proprietate in baza unui inscris sub semnatura privata, conform art. 81 punctul 22 din Decretul Lege nr. 115/1938 - Decizie nr. 711/R din data de 22.11.2005
Carte funciara. Rectificarea inscrierilor asupra unor imobile gresit identificate. - Sentinta civila nr. 88/S din data de 16.03.2012
Plangere incheiere in carte funciara.Efectele notariei schimbarii denumirii persoanei juridice - Decizie nr. 276/Ap din data de 11.11.2011
Vanzare succesiva teren prin acte autentice.Neindeplinirea conditiilor legale privind nulitatea contractului pentru cauza ilicita. Inexisten?a inscrierii dreptului in cartea funciara, anterior vanzarii. - Decizie nr. 72/R din data de 28.01.2011
Comercial - actiune in constatare - si inscriere in C.F. - Decizie nr. 236/R din data de 26.02.2010
Rezolutiune contract - Sentinta civila nr. 305/C din data de 18.03.2009