InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Oradea

RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. CONSILIERI JURIDICI NUMITI IN FUNCTII PUBLICE - SPORURI DE MOBILITATE SI CONFIDENTIALITATE

(Decizie nr. 46 din data de 01.03.2007 pronuntata de Curtea de Apel Oradea)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Curtea de Apel Oradea | Jurisprudenta Curtea de Apel Oradea

      SECTIA COMERCIALA, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

Materie : RECURS CONTENCIOS ADMINISTRATIV. CONSILIERI JURIDICI NUMITI IN FUNCTII PUBLICE - SPORURI DE MOBILITATE SI CONFIDENTIALITATE.

      Consilierii juridici numiti in functii publice nu beneficiaza de sporuri de confidentialitate si mobilitate atata vreme cat legiuitorul in cuprinsul actelor normative privitoare la salarizarea functionarilor publici nu a prevazut acordarea lor pentru consilierii juridici; intre acestia si alte categorii de functionari publici carora li s-au acordat de legiuitor sporuri nu exista discriminare deoarece nu presteaza acelasi gen de activitati; stipularea in cuprinsul statutului consilierilor juridici a posibilitatii obtinerii acestor sporuri prin negociere nu echivaleaza cu acordarea lor in mod automat, atata vreme cat statutul nu poate fi incadrat in categoria actelor normative.

      Prin sentinta nr.219/CA din 4 iulie 2006 pronuntata in dosar nr.2719/CA/2005, Tribunalul Bihor a respins actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantii A.A., B.A., C.M.E., N.M.D., O.M.S., V.R.A., C.T.M., C.A.A., C.N.G., D.E.F., P.M.R. si R.A. in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice, pentru emiterea unei decizii privind acordarea sporului de mobilitate si confidentialitate si suportarea cheltuielilor de reorganizare a profesiei.
Pentru a pronunta astfel, instanta a avut in vedere ca reclamantii sunt numiti in functii publice de consilieri juridici la Directia Generala a Finantelor Publice si sunt inscrisi in Asociatia Consilierilor Juridici din Sistemul Financiar Bancar.
Prin referatul inregistrat la nr.31126/15.03.2006, reclamantii au solicitat conducerii Directia Generala a Finantelor Publice sa emita o decizie prin care sa li se acorde un spor de mobilitate si confidentialitate in cuantum de 30% la salariul de incadrare si aprobarea suportarii de catre Directia Generala a Finantelor Publice a cheltuielilor ocazionate cu reorganizarea profesiei de consilier juridic in baza Legii 514/2003. Drept urmare, parata a comunicat reclamantilor prin adresa ca nu considera ca exista un temei legal pentru acordarea drepturilor cerute de consilierii juridici.
Reclamantilor, in calitate de functionari publici, li s-a aplicat Legea 188/1999 republicata. Functionarul public are un statut legal si nu contractual.
Sporurile cuvenite functionarilor publici, nu pot fi decat cele prevazute in sistemul de salarizare a functionarilor publici.
Stabilirea prin negociere a unor sporuri neprevazute de lege nu sunt compatibile cu statutul si sistemul de salarizare a functionarilor publici.
Legea nu reglementeaza nici suportarea de catre institutia publica a cheltuielilor ocazionate de inscrierea consilierilor juridici in asociatiile profesionale.
In statutul profesiei de consilier juridic se prevede dreptul acestuia de a negocia prestatii suplimentare in bani reprezentand clauza de mobilitate si clauza de confidentialitate, precum si faptul ca institutia va suporta sau va deconta acestuia cheltuielile pentru reorganizarea profesiei. Insa, acest statut, nu poate fi incadrat in categoria actelor normative adoptate de persoane juridice - altele decat autoritatile publice, care au fost abilitate prin lege sa asigure executarea unei legi.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs, in termen reclamantii, solicitand admiterea acestei cai de atac, modificarea hotararii atacate si admiterea actiunii formulate de acestia, in sensul obligarii paratei Directia Generala a Finantelor Publice sa emita o decizie prin care sa opereze modificarile de incadrare si stabilirea drepturilor si obligatiilor consilierilor juridici prin acordarea unui spor de mobilitate si confidentialitate, in cuantum de 30% incepand cu data inscrierii in colegiu si sa suporte cheltuielile pentru reorganizarea profesiei, in baza Legii nr.514/2003, ocazionate de : inscrierea in colegiu, achizitionarea robei, a legitimatiei de consilier juridic, a insignei, stampilelor profesionale, precum si a tuturor registrelor de evidenta profesionala.
In motivarea recursului s-a aratat ca hotararea atacata este neintemeiata si nelegala, fata de prevederile imperative ale actelor normative in materie, fata de practica judecatoreasca si fata de prevederile legale privind protectia impotriva discriminarii - Legea 514/2003, Statutul profesiei de consilier juridic, codul muncii, Legea 188/1999, Constitutia Romaniei, OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, modificata si completata, Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Conventia nr.111 privind discriminarea in domeniul fortei de munca si profesiei, adoptata in 1958 de O.I.M.
Instanta de fond, prin restrangerea nejustificata a prevederilor legale in materie, respectiv ca Legea 514/2003 nu ar fi aplicabila consilierilor juridici incadrati la institutiile publice, a exclus nelegal profesia de consilier juridic incadrat la institutiile publice din categoria profesiilor juridice, care se organizeaza ca un corp profesional si se exercita conform Legii 514/2003 si Statutului profesiei de consilier juridic.
Solutia primei instante creeaza astfel o pozitie discriminatorie ce duce la inegalitatea de tratament al membrilor unui corp profesional cu aceleasi obligatii dar nu si cu aceleasi drepturi.
S-a mai aratat in motivarea recursului ca in cauza sunt aplicabile disp. art.16 si 24 alin.2 din Legea 514/2003, art.29 alin.2 din Legea 188/1999, art.60 alin.2 din Statutul profesiei de consilier juridic, art.25 si 26 din Codul muncii.
Intimata parata Directia Generala a Finantelor Publice, prin intampinarea formulata in cauza, a solicitat respingerea recursului ca nefondat deoarece recurentii reclamanti au calitate de functionari publici al caror statut este reglementat de prevederile Legii 188/1999 republicata, ca urmare prevederile Codului muncii nu sunt aplicabile in speta si ca o consecinta a acestui fapt, nu aveau cum sa fie incalcate asa cum sustin recurentii.
Examinand cauza, prin prisma motivelor de recurs invocate si din oficiu, in temeiul disp. art.3041 Cod procedura civila, instanta a constatat ca recursul este neintemeiat. Solutia de respingere a actiunii formulate de recurentii reclamanti este corecta, deoarece pentru acordarea drepturilor cerute de acestia prin actiune, respectiv sporul de mobilitate si confidentialitate si suportarea de catre intimata a cheltuielilor de reorganizare a profesiei, nu exista un temei legal.
Recurentii reclamanti detin functiile publice de consilieri juridici in cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice, prin numire in aceste functii, situatie in care conform disp. art.3 din Legea 514/2003 privind statutul consilierilor juridici conform carora "consilierul juridic numit in functie are statutul functionarului, potrivit functiei si categoriei acesteia", acestora le sunt aplicabile dispozitiile cuprinse in legea 188/1999 privind statutul functionarului public, precum si prevederile legale privind salarizarea functionarilor publici cuprinse in acte normative speciale.
Prin urmare, drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici, inclusiv sporurile, trebuie sa fie expres prevazute de lege. Dispozitiile legale privind salarizarea functionarilor publici, respectiv OUG 92/2004 si OUG 2/2006 nu prevad pentru functionarii publici care indeplinesc functiile publice de consilieri juridici acordarea sporurilor de mobilitate si confidentialitate cerute de catre reclamanti si nici suportarea de catre institutia publica a cheltuielilor de reorganizare a profesiei.
Nici dispozitiile legale invocate de catre reclamanti in actiune, respectiv Legea 514/2003, Legea 53/2003, Legea 188/1999, Codul muncii nu prevad acordarea acestor sporuri pentru consilierii juridici, iar in ceea ce priveste Statutul profesiei de consilier juridic publicat in Monitorul Oficial 684/2004, acesta nu reprezinta un act normativ si nu poate fi avut in vedere de catre instanta la admiterea recursului.
Referitor la motivul privind discriminarea, invocat de recurenti, s-a constatat ca acestia nu sunt supusi discriminarii in raport de alti consilieri juridici angajati in alte institutii publice sau numiti in functia de consilier juridic, prevederile legale ce reglementeaza activitatea consilierilor juridici, atat pentru cei angajati cat si pentru cei numiti nu prevad, asa cum am aratat mai sus, acordarea drepturilor solicitate de catre recurentii reclamanti prin actiunea formulata.
Practica judiciara invocata de catre recurenti nu constituie izvor de drept, astfel ca aceasta nu poate constitui temei legal pentru admiterea actiunii.
In ceea ce priveste aplicarea dispozitiilor Legii 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic s-a constatat ca instanta de fond nu a restrans aplicarea acestora doar pentru consilierii juridici angajati ci a aratat ca prin aceste prevederi legale nu se deroga de la statutul legal al functionarilor publici sub aspectul salarizarii si acordarii drepturilor salariale, respectiv ca nici Legea 514/2003 nu cuprinde o reglementare in sensul celor doua sporuri de mobilitate si de confidentialitate si nici in sensul suportarii de catre institutia publica a cheltuielilor ocazionate de inscrierea consilierilor juridici in asociatii profesionale.
Pentru aceste considerente, instanta a constatat ca motivul de recurs prev. de disp. art.304 pct.9 Cod procedura civila, invocat de recurenti este neintemeiat, hotararea pronuntata de 0instanta de fond fiind temeinica si legala, motiv pentru care, in temeiul disp. art.312 alin.1 Cod procedura civila a fost respins ca nefondat recursul.

Sursa primara
Sentinta nr.219/CA/4.07.2006 -Tribunalul Bihor ;
Dosar 2719/111/2005;
Decizia nr.46/CA/1.03.2007 a Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal;
Dosar 2728/35/2006;

Temei de drept
- Legea 188/1999, Legea 514/2003;
- OUG 92/2004, OUG 2/2006.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013