Cerere de deschidere a procedurii de insolventa prevazuta de Legea 85/2006
(Sentinta comerciala nr. 5759 din data de 17.11.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)Dosar nr.15827/3/2009
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI-SECTIA a VII-a COMERCIALA
SENTINTA COMERCIALA NR.5759
Sedinta publica de la 17.11.2009
Tribunalul compus din :
PRESEDINTE - JUDECATOR SINDIC : ION STANCIU
GREFIER : MARILENA SANDU
Pe rol solutionarea cererii formulate in cauza comerciala de fata de creditoarea DGFP in contradictoriu cu debitoarea PGSI intemeiata pe dispozitiile legii 85/2006 privind procedura insolventei.
La apelul nominal facut in sedinta publica a raspuns creditoarea DGFP si debitoarea PGSI.
Procedura legal indeplinita .
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care :
Debitoarea PGSI, prin aparator, depune la dosar un set de inscrisuri , pe care il comunica si creditoarei si solicita acordarea unui nou termen in vederea achitarii debitului.
Tribunalul respinge cererea de amanare avand in vedere ca debitoarea a avut la dispozitie suficient timp pentru a achita debitul.
Debitoarea PGSI, prin aparator, invoca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 avand in vedere art.16 si 21 din Constitutie.
Creditoarea DGFP, prin consilier juridic, apreciaza ca aceasta exceptie nu poate avea efecte asupra cererii de deschidere a procedurii insolventei ci cel mult asupra desemnarii administratorului judiciar.
Tribunalul acorda cuvantul pe fond.
Creditoarea DGFPprin consilier juridic, solicita admiterea cererii avand in vedere ca sunt indeplinite conditiile, creanta este certa, lichida si exigibila, mai mare decat valoarea prag si mai veche de 30 de zile.
Debitoarea PGSI, prin aparator, solicita respingerea cererii intrucat exista sume necesare achitarii debitelor, nu se afla in stare de insolventa.
Tribunalul constatand cauza in stare de judecata o retine spre solutionare.
TRIBUNALUL
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti Sectia A VII A Comerciala la data de 15.04.2009 creditoarea DGFP, a solicitat aplicarea procedurii prevazuta de legea 85/2006, fata de debitoarea PGSI, aratand ca are fata de aceasta o creanta certa, lichida si exigibila in cuantum de 2.497.526 lei reprezentand debite la bugetul de stat conform titlurilor executorii emise in acest sens.
In aceste conditii sunt intrunite conditiile prevazute de art. 3 punctele 6 si 12 coroborat cu art. 31 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, cuantumul debitului depasind suma de 10.000 RON prevazuta la punctul 12 al art. 3 din legea aratata, creanta fiind certa, lichida si exigibila, iar starea de insolventa fiind una notorie, debitoarea incetand achitarea obligatiilor de mai mult de 30 de zile
In drept au fost invocate prevederile legii 85/2006.
In dovedirea cererii legal timbrate au fost depuse la dosar inscrisuri.
Cererea creditoarei a fost comunicata debitoarei care nu a formulat contestatie.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta constata ca fiind intemeiata cererea formulata de DGFPcare fata de debitoarea PGSI o creanta certa, lichida si exigibila in cuantum de 2.497.526 lei reprezentand debite la bugetul de stat conform titlurilor executorii emise in acest sens.
In aceste conditii sunt intrunite conditiile prevazute de art. 3 punctele 6 si 12 coroborat cu art. 31 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, cuantumul debitului depasind suma de 10.000 RON prevazuta la punctul 12 al art. 3 din legea aratata, creanta fiind certa, lichida si exigibila, iar starea de insolventa fiind una notorie, debitoarea incetand achitarea obligatiilor de mai mult de 30 de zile
Fata de cele mentionate, tribunalul retine ca in cauza sunt indeplinite conditiile art.33 alin.6 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, astfel ca va dispune intrarea in procedura generala a debitoarei PGSI.
In temeiul art 47 din lege va ridica debitorului dreptul de administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea
Va da dispozitie tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea fara un ordin al judecatorului sindic sau al administratorului judiciar, obligatia de instiintare a bancilor revenindu-i administratorului judiciar.
In temeiul art 35 din lege, va pune in vedere debitorului ca in termen de 10 zile de la data deschiderii procedurii, sa depuna actele prevazute de art. 28 alin 1 din lege in caz contrar urmand a fi sesizate organele competente, conform art 147 din lege.
Va fixa termenul limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului; termenul de verificare a creantelor, de intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar de creante si termenul de definitivare a tabelului creantelor, precum si data primei sedinte a adunarii generale a creditorilor.
Va numi administrator judiciar provizoriu pe GGE care va indeplini atributiile prevazute de art.20 din lege, cu o remuneratie provizorie de 4.000 lei din averea debitorului.
Va pune in vedere administratorului judiciar indeplinirea formalitatilor privind mentionarea la registrul comertului a reprezentantilor permanenti ai sai.
In temeiul art 33 alin 7 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, va dispune ca administratorul judiciar sa trimita o notificare, in conditiile art 61 alin 3 din lege, privind deschiderea procedurii generale impotriva debitorului si ridicarea dreptului de administrare, tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu art 35 rap la art 28 alin 1 lit c), debitorului si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole ori registrului asociatiilor si fundatiilor in care debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii, instantelor judecatoresti in a caror jurisdictie se afla sediul declarat la registrul comertului, si tuturor bancilor unde debitorul are deschise conturi, in vederea aplicarii prevederilor art 36 din lege.
Va pune in vedere administratorului judiciar sa intocmeasca si sa depuna la dosar, in termen de 30 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art 54 alin 1 si 2 din lege si, in termen de 60 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art 59 din lege.
In temeiul art. 4 din Legea privind procedura de insolventa, va dispune deschiderea de catre debitor a unui cont la o unitate bancara din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii, in termen de 2 zile de la notificarea deschiderii procedurii; in caz de neindeplinire a atributiei, contul va fi deschis de catre administratorul judiciar. Eventualele disponibilitati banesti vor fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar.
In ceea ce priveste numirea administratorului judiciar debitoarea PGSI a invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea nr.85/2006 asa cum aceasta a fost modificata prin art.I pct.6 din OUG nr.173/2008 astfel cum a fost modificata prin art.I pct.7 din Legea nr.277/2009, in vigoare de la 17 iulie 2009.
Textul de lege invocat este neconstitutional in raport de dispozitiile art.16 alin. 1 din Constitutie - Egalitatea in drepturi precum si de art.21 alin. 3 din Constitutie - Accesul liber la justitie.
Prin dispozitiile art.11 alin. 1 lit. c) din Legea nr.85/2006 modificata , s-a instituit in favoarea creditorilor dreptul de a-si alege administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu, numirea acestuia fiind obligatorie pentru judecatorul-sindic si, doar in subsidiar, acesta urmeaza sa ii desemneze in situatia in care nu se solicita acest lucru in mod expres de catre creditori.
Prin acest text de lege se incalca principiul constitutional al egalitatii in fata legii, fara privilegii si fara discriminari.
Prin adoptarea acestui text de lege, se creeaza privilegii in favoarea creditorilor, fara a se putea aprecia in mod obiectiv daca acestea sunt sau nu justificate, inlaturandu-se total judecata obiectiva a judecatorului-sindic, singurul in masura sa asigure un echilibru procesual din punctul de vedere al aplicarii legilor.
Totodata, se lasa la liberul arbitru al creditorilor numirea administratorului judiciar provizoriu, ceea ce poata sa conduca la ingreunarea situatiei materiale a debitorului, putand fi favorizate persoane in detrimentul intereselor debitorului si chiar impotriva interesului celorlalti creditori mai putin privilegiati.
Prin numirea subiectiva a administratorului judiciar provizoriu de catre una din parti in procedura insolventei, sunt incalcate atat drepturile celorlalti creditori si asigurarea egalitatii acestora in fata legii prin acordarea de drepturi preferentiale in defavoarea lor, cat si in defavoarea debitorului, care poate fi nevoit sa suporte cheltuieli materiale excesive care il pot conduce intr-o situatie mai grea decat cea generata prin declansarea procedurii insolventei.
In cauza de fata aceasta situatie privilegiata ceruta de creditoare este vadit in detrimentul debitoarei care, este nevoita sa suporte, potrivit legii, cheltuielile procedurii de insolventa in raport de o societate specializata cu sediul intr-un alt judet si anume in judetul Constanta.
Declansarea starii de insolventa la solicitarea creditoarei, nu poate conduce la creearea unor datorii in plus in sarcina sa, care va conduce cu siguranta la falimentul unei societati care face eforturi pentru a-si achita datoriile si pentru a-si putea continua activitatea in conditii de deplina legalitate.
Art.11 alin. 1 lit.c) din legea nr.85/2006 este neconstitutional si in raport de dispozitiile art.21 alin. 3 din Constitutie referitor la garantarea dreptului la un proces echitabil.
Ori, un proces in care, una dintre parti are drepturi preferentiale si exclusive, fara posibilitatea controlului desemnarii administratorului judiciar de catre judecatorul-sindic, constituie o incalcare grava a garatarii unui proces echitabil prevazut de Constitutia Romania precum si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Nu se poate numi egalitate in fata legii precum si a garantarii dreptului la un proces echitabil, situatia in care una dintre parti, are dreptul exclusiv de a numi administratorul judiciar care, in mod cert, se va manifesta in favoarea acesteia si in defavoarea debitorului, care insa va suporta cheltuieli ce pot fi evitate prin numirea acestuia de catre judecatorul-sindic, prin posibilitatea acordata acestuia din urma de a alege din ofertele depuse la dosar de cei interesati si in raport de toate datele de identificare ale debitorului, printre care se afla si locul sediului acestuia.
Debitorului i se limiteaza dreptul la un proces echitabil si la egalitatea in fata legii, prin lasarea la voia creditorului.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate invocata in cauza instanta apreciaza ca acesta este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 11 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006.
Dispozitiile art. 11 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei au urmatorul cuprins: (1) Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi, sunt:_ c) desemnarea motivata, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii in insolventa compatibili care au depus oferta de servicii in acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, dupa caz, a lichidatorului care va administra procedura pana la confirmarea ori, dupa caz, inlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea creantelor, fixarea remuneratiei in conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activitatii practicienilor in insolventa, precum si a atributiilor acestuia pentru aceasta perioada. Judecatorul-sindic va desemna administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de catre creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de catre debitor, daca cererea ii apartine. In situatia in care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicita numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va face de catre judecatorul-sindic din randul practicienilor care au depus oferte la dosarul cauzei. In caz de conexare se va tine seama de cererile creditorilor in ordinea marimii creantelor sau de cererea debitoarei, daca nu exista o cerere din partea unui creditor.
Exceptia de neconstitutionalitate este raportata la dispozitiile art. 16 alin. 1 privind egalitatea in fata legii si ale dispozitiile art.21 alin. 3 din Constitutie referitor la garantarea dreptului la un proces echitabil.
Art. 5 din Legea 85/2006 prevede urmatoarele: Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti, judecatorul-sindic, administratorul judiciar si lichidatorul. (2) Organele prevazute la alin. (1) trebuie sa asigure efectuarea cu celeritate a actelor si operatiunilor prevazute de prezenta lege, precum si realizarea in conditiile legii a drepturilor si obligatiilor celorlalti participanti la aceste acte si operatiuni.
Desemnarea administratorului sau lichidatorului judiciar solicitat de catre creditori este o consecinta a faptului ca acestia pot decide in toate aspectele importante ale procedurii prevazute de lege, iar pentru facilitatea luarii deciziilor in cadrul adunarii creditorilor sunt prevazute doua modalitati de vot, ambele bazate pe criteriul valorii creantelor. Regula in aceasta materie este stabilita de dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 85/2006, potrivit carora deciziile adunarii creditorilor se adopta cu votul titularilor unei majoritati, prin valoare, a creantelor prezente. Exista situatii speciale, cum este aceea a desemnarii unui administrator judiciar sau a unui lichidator, motivate de importanta sporita a unor astfel de decizii, pentru care legea impune o majoritate speciala, si anume votul creditorilor care detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor. Optiunea legiuitorului pentru criteriul valorii, si nu cel al numarului creditorilor este justificata de principalul obiectiv al procedurii insolventei, respectiv recuperarea creantelor asupra averii debitorului. Or, in masura in care repartizarea sumelor ce rezulta din lichidarea bunurilor debitorului se face, in cadrul aceleiasi clase de creditori, proportional cu valoarea creantelor, este firesc ca deciziile privitoare la aspectele importante ale procedurii sa fie luate prin raportare la valoarea creantelor, iar nu la numarul creditorilor.
Avand in vedere aceste considerente, instanta apreciaza ca solutia legislativa criticata, si anume posibilitatea creditorului ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor de a desemna, fara consultarea adunarii creditorilor, un administrator judiciar sau lichidator ori de a-l confirma pe cel provizoriu, este pe deplin justificata, intrucat legiuitorul a optat pentru criteriul valorii, iar nu cel al numarului creditorilor si nu contravine principiului egalitatii in fata legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie. In ipoteza normei legale criticate, un singur creditor detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor, ceea ce face inutila consultarea adunarii creditorilor pentru desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator ori pentru confirmarea celui provizoriu, din moment ce hotararea s-ar putea lua in adunarea creditorilor numai cu majoritatea speciala prevazuta de lege, si anume numai cu votul acestui creditor ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor.
Totodata, instanta retine ca, potrivit art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 85/2006, judecatorul-sindic confirma, prin incheiere, administratorul judiciar sau lichidatorul desemnat de creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor, iar, in conformitate cu prevederile alin. (3) al art. 19 din aceeasi lege, ceilalti creditori pot contesta la judecatorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, decizia creditorului care detine cel putin 50%, prevazuta la alin. 21, in termen de 3 zile de la data publicarii acesteia in Buletinul procedurilor de insolventa.
In ceea ce priveste art. 21 din Constitutie, instanta apreciaza ca liberul acces la justitie, consacrat de legea fundamentala, nu este un drept absolut, legiuitorul putand sa prevada anumite conditionari in vederea unei bune administrari a justitiei, avand, evident, o justificare rezonabila si proportionala cu obiectivul propus.
Fata de cele retinute instanta in temeiul art.29 alin.4 din Legea 47/1992, republicata, privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale va sesiza Curtea Constitutionala cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie ridicata de debitorul PGSI
In temeiul art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 va dispune suspendarea cererii de numire a administratorului judiciar CI pana la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite cererea creditoarei DGFP .
In temeiul art. 33 alin. 6 din Legea nr 85/2006 privind procedura insolventei deschide procedura generala impotriva debitorului PGSI .
In temeiul art. 47 din lege ridica debitorului dreptul de administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea
Da dispozitie tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea fara un ordin al judecatorului sindic sau al administratorului judiciar, obligatia de instiintare a bancilor revenindu-i administratorului judiciar.
Fixeaza urmatoarele termene limita: b) termenul limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului -04.01.2010 c) termenul de verificare a creantelor, de intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar de creante -26.01.2010; d) termenul de definitivare a tabelului creantelor -22.02.2010; e) data primei sedinte a adunarii generale a creditorilor -11.02.2010
In temeiul art.29 alin.4 din Legea 47/1992, republicata, privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale:
Sesizeaza Curtea Constitutionala cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie ridicata de debitorul PGSI
In temeiul art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 dispune suspendarea cererii de numire a administratorului judiciar CI pana la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
Numeste administrator judiciar provizoriu pe GGE care va indeplini atributiile prevazute de art.20 din lege, cu o remuneratie provizorie de 4.000 lei din averea debitorului.
Pune in vedere administratorului judiciar indeplinirea formalitatilor privind mentionarea la registrul comertului a reprezentantilor permanenti ai sai.
In temeiul art.33 alin.7 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, dispune ca administratorul judiciar sa trimita o notificare, in conditiile art.61 alin.3 din lege, privind deschiderea procedurii generale impotriva debitorului si ridicarea dreptului de administrare, tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu art.28 alin.1 lit c), debitorului si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole ori registrului asociatiilor si fundatiilor in care debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii, instantelor judecatoresti in a caror jurisdictie se afla sediul declarat la registrul comertului, si tuturor bancilor unde debitorul are deschise conturi, in vederea aplicarii prevederilor art.36 din lege.
Pune in vedere administratorului judiciar sa intocmeasca si sa depuna la dosar, in termen de 30 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art. 54 alin 1 si 2 din lege si, in termen de 60 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art. 59 din lege.
In temeiul art. 4 din Legea privind procedura de insolventa, dispune deschiderea de catre debitor a unui cont la o unitate bancara din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii, in termen de 2 zile de la notificarea deschiderii procedurii; in caz de neindeplinire a atributiei, contul va fi deschis de catre administratorul judiciar. Eventualele disponibilitati banesti vor fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar.
Fixeaza termen pentru continuarea procedurii la 09.03.2010., C.3, ora 09.00
Definitiva si executorie. Cu recurs, in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 17.11.2009
PRESEDINTE GREFIER
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI-SECTIA a VII-a COMERCIALA
SENTINTA COMERCIALA NR.5759
Sedinta publica de la 17.11.2009
Tribunalul compus din :
PRESEDINTE - JUDECATOR SINDIC : ION STANCIU
GREFIER : MARILENA SANDU
Pe rol solutionarea cererii formulate in cauza comerciala de fata de creditoarea DGFP in contradictoriu cu debitoarea PGSI intemeiata pe dispozitiile legii 85/2006 privind procedura insolventei.
La apelul nominal facut in sedinta publica a raspuns creditoarea DGFP si debitoarea PGSI.
Procedura legal indeplinita .
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care :
Debitoarea PGSI, prin aparator, depune la dosar un set de inscrisuri , pe care il comunica si creditoarei si solicita acordarea unui nou termen in vederea achitarii debitului.
Tribunalul respinge cererea de amanare avand in vedere ca debitoarea a avut la dispozitie suficient timp pentru a achita debitul.
Debitoarea PGSI, prin aparator, invoca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 avand in vedere art.16 si 21 din Constitutie.
Creditoarea DGFP, prin consilier juridic, apreciaza ca aceasta exceptie nu poate avea efecte asupra cererii de deschidere a procedurii insolventei ci cel mult asupra desemnarii administratorului judiciar.
Tribunalul acorda cuvantul pe fond.
Creditoarea DGFPprin consilier juridic, solicita admiterea cererii avand in vedere ca sunt indeplinite conditiile, creanta este certa, lichida si exigibila, mai mare decat valoarea prag si mai veche de 30 de zile.
Debitoarea PGSI, prin aparator, solicita respingerea cererii intrucat exista sume necesare achitarii debitelor, nu se afla in stare de insolventa.
Tribunalul constatand cauza in stare de judecata o retine spre solutionare.
TRIBUNALUL
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti Sectia A VII A Comerciala la data de 15.04.2009 creditoarea DGFP, a solicitat aplicarea procedurii prevazuta de legea 85/2006, fata de debitoarea PGSI, aratand ca are fata de aceasta o creanta certa, lichida si exigibila in cuantum de 2.497.526 lei reprezentand debite la bugetul de stat conform titlurilor executorii emise in acest sens.
In aceste conditii sunt intrunite conditiile prevazute de art. 3 punctele 6 si 12 coroborat cu art. 31 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, cuantumul debitului depasind suma de 10.000 RON prevazuta la punctul 12 al art. 3 din legea aratata, creanta fiind certa, lichida si exigibila, iar starea de insolventa fiind una notorie, debitoarea incetand achitarea obligatiilor de mai mult de 30 de zile
In drept au fost invocate prevederile legii 85/2006.
In dovedirea cererii legal timbrate au fost depuse la dosar inscrisuri.
Cererea creditoarei a fost comunicata debitoarei care nu a formulat contestatie.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta constata ca fiind intemeiata cererea formulata de DGFPcare fata de debitoarea PGSI o creanta certa, lichida si exigibila in cuantum de 2.497.526 lei reprezentand debite la bugetul de stat conform titlurilor executorii emise in acest sens.
In aceste conditii sunt intrunite conditiile prevazute de art. 3 punctele 6 si 12 coroborat cu art. 31 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, cuantumul debitului depasind suma de 10.000 RON prevazuta la punctul 12 al art. 3 din legea aratata, creanta fiind certa, lichida si exigibila, iar starea de insolventa fiind una notorie, debitoarea incetand achitarea obligatiilor de mai mult de 30 de zile
Fata de cele mentionate, tribunalul retine ca in cauza sunt indeplinite conditiile art.33 alin.6 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, astfel ca va dispune intrarea in procedura generala a debitoarei PGSI.
In temeiul art 47 din lege va ridica debitorului dreptul de administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea
Va da dispozitie tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea fara un ordin al judecatorului sindic sau al administratorului judiciar, obligatia de instiintare a bancilor revenindu-i administratorului judiciar.
In temeiul art 35 din lege, va pune in vedere debitorului ca in termen de 10 zile de la data deschiderii procedurii, sa depuna actele prevazute de art. 28 alin 1 din lege in caz contrar urmand a fi sesizate organele competente, conform art 147 din lege.
Va fixa termenul limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului; termenul de verificare a creantelor, de intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar de creante si termenul de definitivare a tabelului creantelor, precum si data primei sedinte a adunarii generale a creditorilor.
Va numi administrator judiciar provizoriu pe GGE care va indeplini atributiile prevazute de art.20 din lege, cu o remuneratie provizorie de 4.000 lei din averea debitorului.
Va pune in vedere administratorului judiciar indeplinirea formalitatilor privind mentionarea la registrul comertului a reprezentantilor permanenti ai sai.
In temeiul art 33 alin 7 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, va dispune ca administratorul judiciar sa trimita o notificare, in conditiile art 61 alin 3 din lege, privind deschiderea procedurii generale impotriva debitorului si ridicarea dreptului de administrare, tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu art 35 rap la art 28 alin 1 lit c), debitorului si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole ori registrului asociatiilor si fundatiilor in care debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii, instantelor judecatoresti in a caror jurisdictie se afla sediul declarat la registrul comertului, si tuturor bancilor unde debitorul are deschise conturi, in vederea aplicarii prevederilor art 36 din lege.
Va pune in vedere administratorului judiciar sa intocmeasca si sa depuna la dosar, in termen de 30 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art 54 alin 1 si 2 din lege si, in termen de 60 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art 59 din lege.
In temeiul art. 4 din Legea privind procedura de insolventa, va dispune deschiderea de catre debitor a unui cont la o unitate bancara din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii, in termen de 2 zile de la notificarea deschiderii procedurii; in caz de neindeplinire a atributiei, contul va fi deschis de catre administratorul judiciar. Eventualele disponibilitati banesti vor fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar.
In ceea ce priveste numirea administratorului judiciar debitoarea PGSI a invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea nr.85/2006 asa cum aceasta a fost modificata prin art.I pct.6 din OUG nr.173/2008 astfel cum a fost modificata prin art.I pct.7 din Legea nr.277/2009, in vigoare de la 17 iulie 2009.
Textul de lege invocat este neconstitutional in raport de dispozitiile art.16 alin. 1 din Constitutie - Egalitatea in drepturi precum si de art.21 alin. 3 din Constitutie - Accesul liber la justitie.
Prin dispozitiile art.11 alin. 1 lit. c) din Legea nr.85/2006 modificata , s-a instituit in favoarea creditorilor dreptul de a-si alege administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu, numirea acestuia fiind obligatorie pentru judecatorul-sindic si, doar in subsidiar, acesta urmeaza sa ii desemneze in situatia in care nu se solicita acest lucru in mod expres de catre creditori.
Prin acest text de lege se incalca principiul constitutional al egalitatii in fata legii, fara privilegii si fara discriminari.
Prin adoptarea acestui text de lege, se creeaza privilegii in favoarea creditorilor, fara a se putea aprecia in mod obiectiv daca acestea sunt sau nu justificate, inlaturandu-se total judecata obiectiva a judecatorului-sindic, singurul in masura sa asigure un echilibru procesual din punctul de vedere al aplicarii legilor.
Totodata, se lasa la liberul arbitru al creditorilor numirea administratorului judiciar provizoriu, ceea ce poata sa conduca la ingreunarea situatiei materiale a debitorului, putand fi favorizate persoane in detrimentul intereselor debitorului si chiar impotriva interesului celorlalti creditori mai putin privilegiati.
Prin numirea subiectiva a administratorului judiciar provizoriu de catre una din parti in procedura insolventei, sunt incalcate atat drepturile celorlalti creditori si asigurarea egalitatii acestora in fata legii prin acordarea de drepturi preferentiale in defavoarea lor, cat si in defavoarea debitorului, care poate fi nevoit sa suporte cheltuieli materiale excesive care il pot conduce intr-o situatie mai grea decat cea generata prin declansarea procedurii insolventei.
In cauza de fata aceasta situatie privilegiata ceruta de creditoare este vadit in detrimentul debitoarei care, este nevoita sa suporte, potrivit legii, cheltuielile procedurii de insolventa in raport de o societate specializata cu sediul intr-un alt judet si anume in judetul Constanta.
Declansarea starii de insolventa la solicitarea creditoarei, nu poate conduce la creearea unor datorii in plus in sarcina sa, care va conduce cu siguranta la falimentul unei societati care face eforturi pentru a-si achita datoriile si pentru a-si putea continua activitatea in conditii de deplina legalitate.
Art.11 alin. 1 lit.c) din legea nr.85/2006 este neconstitutional si in raport de dispozitiile art.21 alin. 3 din Constitutie referitor la garantarea dreptului la un proces echitabil.
Ori, un proces in care, una dintre parti are drepturi preferentiale si exclusive, fara posibilitatea controlului desemnarii administratorului judiciar de catre judecatorul-sindic, constituie o incalcare grava a garatarii unui proces echitabil prevazut de Constitutia Romania precum si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Nu se poate numi egalitate in fata legii precum si a garantarii dreptului la un proces echitabil, situatia in care una dintre parti, are dreptul exclusiv de a numi administratorul judiciar care, in mod cert, se va manifesta in favoarea acesteia si in defavoarea debitorului, care insa va suporta cheltuieli ce pot fi evitate prin numirea acestuia de catre judecatorul-sindic, prin posibilitatea acordata acestuia din urma de a alege din ofertele depuse la dosar de cei interesati si in raport de toate datele de identificare ale debitorului, printre care se afla si locul sediului acestuia.
Debitorului i se limiteaza dreptul la un proces echitabil si la egalitatea in fata legii, prin lasarea la voia creditorului.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate invocata in cauza instanta apreciaza ca acesta este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 11 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006.
Dispozitiile art. 11 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei au urmatorul cuprins: (1) Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul prezentei legi, sunt:_ c) desemnarea motivata, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii in insolventa compatibili care au depus oferta de servicii in acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau, dupa caz, a lichidatorului care va administra procedura pana la confirmarea ori, dupa caz, inlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea creantelor, fixarea remuneratiei in conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activitatii practicienilor in insolventa, precum si a atributiilor acestuia pentru aceasta perioada. Judecatorul-sindic va desemna administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de catre creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de catre debitor, daca cererea ii apartine. In situatia in care cel care a introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicita numirea unui administrator judiciar sau lichidator, numirea se va face de catre judecatorul-sindic din randul practicienilor care au depus oferte la dosarul cauzei. In caz de conexare se va tine seama de cererile creditorilor in ordinea marimii creantelor sau de cererea debitoarei, daca nu exista o cerere din partea unui creditor.
Exceptia de neconstitutionalitate este raportata la dispozitiile art. 16 alin. 1 privind egalitatea in fata legii si ale dispozitiile art.21 alin. 3 din Constitutie referitor la garantarea dreptului la un proces echitabil.
Art. 5 din Legea 85/2006 prevede urmatoarele: Organele care aplica procedura sunt: instantele judecatoresti, judecatorul-sindic, administratorul judiciar si lichidatorul. (2) Organele prevazute la alin. (1) trebuie sa asigure efectuarea cu celeritate a actelor si operatiunilor prevazute de prezenta lege, precum si realizarea in conditiile legii a drepturilor si obligatiilor celorlalti participanti la aceste acte si operatiuni.
Desemnarea administratorului sau lichidatorului judiciar solicitat de catre creditori este o consecinta a faptului ca acestia pot decide in toate aspectele importante ale procedurii prevazute de lege, iar pentru facilitatea luarii deciziilor in cadrul adunarii creditorilor sunt prevazute doua modalitati de vot, ambele bazate pe criteriul valorii creantelor. Regula in aceasta materie este stabilita de dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 85/2006, potrivit carora deciziile adunarii creditorilor se adopta cu votul titularilor unei majoritati, prin valoare, a creantelor prezente. Exista situatii speciale, cum este aceea a desemnarii unui administrator judiciar sau a unui lichidator, motivate de importanta sporita a unor astfel de decizii, pentru care legea impune o majoritate speciala, si anume votul creditorilor care detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor. Optiunea legiuitorului pentru criteriul valorii, si nu cel al numarului creditorilor este justificata de principalul obiectiv al procedurii insolventei, respectiv recuperarea creantelor asupra averii debitorului. Or, in masura in care repartizarea sumelor ce rezulta din lichidarea bunurilor debitorului se face, in cadrul aceleiasi clase de creditori, proportional cu valoarea creantelor, este firesc ca deciziile privitoare la aspectele importante ale procedurii sa fie luate prin raportare la valoarea creantelor, iar nu la numarul creditorilor.
Avand in vedere aceste considerente, instanta apreciaza ca solutia legislativa criticata, si anume posibilitatea creditorului ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor de a desemna, fara consultarea adunarii creditorilor, un administrator judiciar sau lichidator ori de a-l confirma pe cel provizoriu, este pe deplin justificata, intrucat legiuitorul a optat pentru criteriul valorii, iar nu cel al numarului creditorilor si nu contravine principiului egalitatii in fata legii, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie. In ipoteza normei legale criticate, un singur creditor detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor, ceea ce face inutila consultarea adunarii creditorilor pentru desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator ori pentru confirmarea celui provizoriu, din moment ce hotararea s-ar putea lua in adunarea creditorilor numai cu majoritatea speciala prevazuta de lege, si anume numai cu votul acestui creditor ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor.
Totodata, instanta retine ca, potrivit art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 85/2006, judecatorul-sindic confirma, prin incheiere, administratorul judiciar sau lichidatorul desemnat de creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea totala a creantelor, iar, in conformitate cu prevederile alin. (3) al art. 19 din aceeasi lege, ceilalti creditori pot contesta la judecatorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, decizia creditorului care detine cel putin 50%, prevazuta la alin. 21, in termen de 3 zile de la data publicarii acesteia in Buletinul procedurilor de insolventa.
In ceea ce priveste art. 21 din Constitutie, instanta apreciaza ca liberul acces la justitie, consacrat de legea fundamentala, nu este un drept absolut, legiuitorul putand sa prevada anumite conditionari in vederea unei bune administrari a justitiei, avand, evident, o justificare rezonabila si proportionala cu obiectivul propus.
Fata de cele retinute instanta in temeiul art.29 alin.4 din Legea 47/1992, republicata, privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale va sesiza Curtea Constitutionala cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie ridicata de debitorul PGSI
In temeiul art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 va dispune suspendarea cererii de numire a administratorului judiciar CI pana la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite cererea creditoarei DGFP .
In temeiul art. 33 alin. 6 din Legea nr 85/2006 privind procedura insolventei deschide procedura generala impotriva debitorului PGSI .
In temeiul art. 47 din lege ridica debitorului dreptul de administrare - constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea
Da dispozitie tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea fara un ordin al judecatorului sindic sau al administratorului judiciar, obligatia de instiintare a bancilor revenindu-i administratorului judiciar.
Fixeaza urmatoarele termene limita: b) termenul limita pentru inregistrarea cererii de admitere a creantelor asupra averii debitorului -04.01.2010 c) termenul de verificare a creantelor, de intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar de creante -26.01.2010; d) termenul de definitivare a tabelului creantelor -22.02.2010; e) data primei sedinte a adunarii generale a creditorilor -11.02.2010
In temeiul art.29 alin.4 din Legea 47/1992, republicata, privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale:
Sesizeaza Curtea Constitutionala cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.11 alin. 1 lit. c) din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie ridicata de debitorul PGSI
In temeiul art. 29 alin. 5 din Legea nr. 47/1992 dispune suspendarea cererii de numire a administratorului judiciar CI pana la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
Numeste administrator judiciar provizoriu pe GGE care va indeplini atributiile prevazute de art.20 din lege, cu o remuneratie provizorie de 4.000 lei din averea debitorului.
Pune in vedere administratorului judiciar indeplinirea formalitatilor privind mentionarea la registrul comertului a reprezentantilor permanenti ai sai.
In temeiul art.33 alin.7 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, dispune ca administratorul judiciar sa trimita o notificare, in conditiile art.61 alin.3 din lege, privind deschiderea procedurii generale impotriva debitorului si ridicarea dreptului de administrare, tuturor creditorilor mentionati in lista depusa de debitor in conformitate cu art.28 alin.1 lit c), debitorului si oficiului registrului comertului sau, dupa caz, registrului societatilor agricole ori registrului asociatiilor si fundatiilor in care debitorul este inmatriculat, pentru efectuarea mentiunii, instantelor judecatoresti in a caror jurisdictie se afla sediul declarat la registrul comertului, si tuturor bancilor unde debitorul are deschise conturi, in vederea aplicarii prevederilor art.36 din lege.
Pune in vedere administratorului judiciar sa intocmeasca si sa depuna la dosar, in termen de 30 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art. 54 alin 1 si 2 din lege si, in termen de 60 de zile de la desemnare, raportul prevazut la art. 59 din lege.
In temeiul art. 4 din Legea privind procedura de insolventa, dispune deschiderea de catre debitor a unui cont la o unitate bancara din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii, in termen de 2 zile de la notificarea deschiderii procedurii; in caz de neindeplinire a atributiei, contul va fi deschis de catre administratorul judiciar. Eventualele disponibilitati banesti vor fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar.
Fixeaza termen pentru continuarea procedurii la 09.03.2010., C.3, ora 09.00
Definitiva si executorie. Cu recurs, in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 17.11.2009
PRESEDINTE GREFIER
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Faliment
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006
