InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bucuresti

CONTESTATIE DECIZIE DE PENSIONARE

(Sentinta civila nr. 7152/10.11.2009 din data de 05.12.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Bucuresti | Jurisprudenta Tribunalul Bucuresti

DOSAR NR.37676/3/2008
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI SECTIA A VIII A
CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE
I N C H E I E R E
SEDINTA  PUBLICA DE LA 10.11.2009
TRIBUNALUL COMPUS DIN:
PRESEDINTE: MIOARA ALDEA
JUDECATOR: CLAUDIA ALBEANU
ASISTENT JUDICIAR: DANIELA ILIESCU 
ASISTENT JUDICIAR: MIHAELA CAMELIA ENE
GREFIER : MARIANA DINCA

Pe rol solutionarea cauzei civile avand ca obiect contestatie decizie de pensionare, formulata de contestatorul G A, in contradictoriu cu intimatii CPMB si C D. 
La apelul nominal facut in sedinta publica, se prezinta intimata CPMB, prin consilier juridic, cu delegatie la dosar si intimata C D, prin consilier juridic cu delegatie la dosar.
Procedura este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care invedereaza instantei ca procedura este legal indeplinita.
Intimata C D invedereaza instantei ca s-a stabilit in sarcina contestatorului sa depuna la dosar un exemplar al actiunii ce face obiectul dosarului nr. 23183/3/2009 si arata ca renunta la cererea de comunicare a acestei cereri, intrucat a luat cunostinta de dosar si de inscrisuri si este pregatita sa puna concluzii pe fond.
Nemaifiind cereri de formulat si probe noi de administrat, Tribunalul constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul la dezbateri in fond.
Intimata C D solicita respingerea actiunilor conexe ca neintemeiate, aratand ca practica instantelor a stabilit ca nu se retine in sarcina acestei institutii vreo culpa. Mai arata ca parata C D  a avut in vedere la stabilirea pensiei veniturile cu caracter permanent iar nu si la actualizarea pensiei. Solicita sa fie avute in vedere actele din dosar.
Parata CPMB, prin consilier juridic, solicita respingerea ca neintemeiata. 

TRIBUNALUL

Avand nevoie de timp pentru a delibera, in temeiul disp. art.260 alin. 1 C.pr.civ. va amana pronuntarea, motiv pentru care,

DISPUNE

Amana pronuntarea la data de 12.11.2009.
Pronuntata  in sedinta publica azi, 10.11.2009.

          Presedinte  Judecator   Asistent judiciar   Asistent judiciar      Grefier
 
DOSAR NR. 37676/3/2008 ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI SECTIA A VIII A
CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE
SENTINTA CIVILA NR.7152
SEDINTA  PUBLICA DE LA 10.11.2009
TRIBUNALUL COMPUS DIN:
PRESEDINTE: MIOARA ALDEA
JUDECATOR: CLAUDIA ALBEANU
ASISTENT JUDICIAR: DANIELA ILIESCU
ASISTENT JUDICIAR: MIHAELA CAMELIA ENE
GREFIER : MARIANA DINCA

Pe rol solutionarea cauzei civile avand ca obiect contestatie decizie de pensionare, formulata de contestatorul G A, in contradictoriu cu intimatii CPMB si C D. 
Dezbaterile si sustinerile partilor asupra fondului cauzei au avut loc in sedinta publica din 10.11.2009, fiind consemnate in incheierea de sedinta de la acea data, parte integranta din prezenta, cand instanta, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 12.11.2009, cand, in aceeasi compunere, a hotarat urmatoarele :

TRIBUNALUL

Prin cererea inregistrata pe rolul TRIBUNALULUI BUCURESTI SECTIA A VIII-A CONFLICTE DE MUNCA SI  ASIGURARI SOCIALE sub nr.37676/3/2008 contestatorul  G A a formulat in contradictoriu cu intimata CPMB contestatie impotriva deciziei nr.241658/14.08.2008 solicitand obligarea paratei la stabilirea cuantumului corect al pensiei acestuia, precum si la plata diferentelor de pensie rezultate in urma recalcularii pentru perioada 01.04.2008 la zi, actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective; obligarea paratei la restituirea sumei de 1000 lei retinuta in mod nelegal, cu plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea  actiunii  contestatorul a aratat urmatoarele:
Este pensionat din data de 01.09.2007 in temeiul Legii nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, la acest moment incetand activitatea la Camera Deputatilor.
Incepand cu data de 1.04.2008 parata CPMB avea obligatia de a proceda la actualizarea pensiei sale potrivit art.72 a.5 din Legea nr.7/2006 care prevede:"Pensiile functionarilor  publici parlamentari se actualizeaza in conditiile alin.3 in raport de nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar, in activitate cu aceiasi vechime, nivel de salarizare si functie publica"
Potrivit art. 1 lit. a din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 salariul brut al unui functionar public parlamentar in activitate s-a majorat cu 4,5%, majorare ce trebuie avuta in vedere la actualizarea pensiei sale
Aceasta majorare ar fi trebuit sa se regaseasca in baza de calcul a pensiei care s-a stabilit, potrivit legii, la data pensionarii sale, baza de calcul ce urma a fi actualizata, si apoi majorata cu procentul de 4,5%, rezultatul final reprezentand calculul corect al pensiei, in sensul cresterii acesteia.
Analizand Decizia de Pensionare nr. 241658 din 14 august 2008, emisa de Casa de Pensii Sector 6 ( Anexa 3) a constatat ca atat baza de calcul a pensiei alcatuita din media veniturilor brute pe ultimele 12 luni anterioare pensionarii cat si drepturile sale de pensie s-au diminuat.
Sustine  reclamantul faptul ca  ca pensia sa s-a diminuat, iar acesta a suferit un prejudiciu de 461 lei/luna fata de drepturile de pensie primite in luna anterioara.
Nu cunoaste provenienta acestei diminuari deoarece Casa de Pensii nu a dat nici o explicatie. Mai mult de atat, in luna septembrie 2008, cu ocazia achitarii drepturilor banesti, i s-a retinut suma de 1000 lei.
A incercat sa obtina explicatii de la Camera Deputatilor, care avea obligatia comunicarii actualizarii mediei veniturilor brute, adica a actualizarii bazei de calcul a pensiei catre CNPAS, dar nu am primit nici un raspuns.
Acel calcul stabilit prin Decizia de Pensionare nr.241658 din 14 august 2008, emisa de Casa de Pensii Sector 6 este efectuat cu incalcarea flagranta a dispozitiilor art. 72 alin.5 din Legea nr. 7/2006, coroborat cu art. l lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.10/2008 si ca de fapt in speta nu s-a facut nici o actualizare, ci o diminuare a drepturilor mele de pensiei, in contradictie cu dispozitiile legale.
Parata a procedat in mod nelegal si in ceea ce priveste debitul retinut. Nu i s-a comunicat o Decizie emisa in acest sens, nu cunoaste motivul pentru care s-a calculat acel debit si nici modalitatea de calcul si de recuperare. S-a procedat direct la executarea acestuia in cateva zile de la comunicarea Deciziei contestate.
In drept au fost invocate dispozitiile art.155 din Legea nr. 19/2000 modificata si completata , art. 71-72 din Legea nr. 7/2006
In dovedirea actiunii reclamantul a solicitat incuviintarea administrarii probei cu  inscrisuri,  si interogatoriu..
La data de 23.06.2009 tribunalul a admis exceptia de conexitate si a  conexat dosarele nr.41935/3/2008 si nr.23183/3/2009 la dosarul nr.37676/3/2008.
In dosarul nr.41935/3/2008 reclamantul  G A a solicitat in contradictoriu cu paratele C D si  CPMB pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratei  CD la eliberarea de catre CNPADAS a adeverintei  privind actualizarea corecta a bazei de calcul a pensiei alcatuita din  media veniturilor brute pe 12 luni de activitate care se  utilizeaza la actualizarea pensiei conform art.72 al.5 din legea nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar si care trebuia efectuata la 1 aprilie 2008, inscriindu-se suma de 7190 lei, acesta reprezentand corect si legal baza de calcul a pensiei sale; obligarea paratei CPMB la actualizarea corecta a pensiei sale incepand cu  1 aprilie 2008 si la emiterea unor noi decizii de pensie, in locul celor transmise anterior cu inscrierea unei pensii de 6085 lei incepand cu data de 1 aprilie 2008, precum si la plata diferentelor de pensie cuvenite de la acea data la zi actualizate cu rata inflatiei la zi; obligarea paratei la restituirea sumei de 1550 lei retinuta in mod nelegal din drepturile de pensie, suma ce urmeaza  a fi actualizata in raport de indicele de inflatie la data platii efective, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii  reclamantul a aratat urmatoarele:
Potrivit art. 72 alin. 5 din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, trebuia ca de la l aprilie 2008 sa beneficieze de actualizarea pensiei.
Acest text prevede: " Pensiile functionarilor publici parlamentari se actualizeaza in conditiile alin. (3), in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar, in activitate, cu aceiasi vechime, nivel de salarizare si functie publica" ( Anexa 1).
Astfel, potrivit art.  l  lit.a) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 (Anexa 2), incepand cu data de l aprilie 2008 salariile functionarilor publici parlamentari s-au modificat avand in vedere cresterile salariale obtinute prin aplicarea procentului de 4,5% prevazut de actul normativ.
Aceasta majorare trebuia sa se regaseasca si in pensia sa, respectiv in baza de calcul a acesteia, stabilita la data pensionarii si care este alcatuita din media veniturilor brute pe 12 luni de activitate anterioare pensionarii si care a fost actualizata la l octombrie 2007 cu procentul de crestere salariala.
Primind Decizia de pensie nr. 241658/14.08.2008 a constatat ca nu numai ca nu se regaseste, ci ca aceasta s-a diminuat substantial.
Pentru 7 luni de intarziere inregistrate pana la depunerea actiunii, diferenta este de 4781 lei.
Constatand aceste mari diferente, s-a adresat C D cu cererea nr. SI/2782/ 15.09.2008 (Anexa 5), prin care a solicitat explicarea detaliata a modului de calcul a actualizarii bazei de calcul, precum si copia Adreselor inaintate catre CNPAS in vederea actualizarii pensiei.
Raspunsul primit prin adresa nr. 56G/6218/ 6 octombrie 2008 nu este conform solicitarilor sale deoarece nu i s-a comunicat detalierea modului de calcul si nici copia adeverinta solicitata.
Desi reclamantul s-a pensionat, la cerere, la data de l august 2007, cand, potrivit Legii nr. 7/2006 coroborata cu art. 82 din Legea nr. 303/2004, la care face trimitere aceasta, cand i s-a stabilit baza de calcul a pensiei alcatuita din media veniturilor brute pe ultimele 12 luni de activitate anterioare pensionarii.
In raspunsul dat este informat de parata C D ca incepand cu l aprilie 2008 s-a stabilit o alta baza de calcul in conformitate cu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 100/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei si ca a transmis CNPAS "baza de calcul pentru pensia de serviciu."
Rezulta, fara echivoc, din insasi recunoasterea paratei C D ca aceasta nu a procedat la actualizarea bazei de calcul potrivit art. 72 alin.(5) din Legea nr. 7/2006, ci s-a procedat la modificarea retroactiva a acesteia prin aplicarea OUG nr. 100/2007 (Anexa 7) care a intrat in vigoare la 8 octombrie 2007, cu privire la baza de calcul a pensiei sale stabilita la l august 2007 si pe care o modifica astfel in mod abuziv, in dispretul principiilor constitutionale consacrate, a principiilor de drept si chiar impotriva definitiei notiunii "actualizare".
Motivarea data de parata C D incalca principiul NERETROACTIVITATII LEGII. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 100/2007 se aplica tuturor persoanelor care solicita pensionarea potrivit Legii nr. 7/2006 dupa data intrarii in vigoare a acestei Ordonante, respectiv 8 octombrie 2007, data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei. Astfel, baza de calcul a pensiei stabilita prin OUG 100/2007 care modifica art. 82 din Legea nr. 303/2004, la care face trimitere art. 72 din Legea nr. 7/2006 se aplica numai functionarilor publici parlamentari, care au solicitat pensionarea dupa data de 8 octombrie 2007. Cei care s-au pensionat anterior acestei date beneficiaza de baza de calcul stabilita la momentul pensionarii in conformitate cu actele normative in vigoare la acel moment.
In ceea ce il priveste baza de calcul este cea stabilita la l august 2007, fapt pentru care aceasta baza nu poate fi schimbata dupa bunul plac al celor chemati sa aplice legea si nu sa o interpreteze in fel si chip.
Baza de calcul a pensiei sale a fost alcatuita din media veniturilor brute realizate pe ultimele 12 luni de activitate anterioare datei de l august 2007, actualizata la l octombrie 2007.
Aceasta baza de calcul trebuia actualizata la l aprilie 2008 .
Prin Adresa nr. 1472/14 aprilie 2008 (Anexa 8) CNPAS precizeaza ca actualizarea pensiilor de serviciu se aplica doar pensiilor deja stabilite si intervine ori de cate ori au loc majorari ale salariilor de baza, metodologia de calcul a pensiei ramanand cea prevazuta in actul normativ in vigoare la data acordarii acestei categorii de pensii si ca OUG nr. 100/2007 nu are ca obiect de reglementare majorari salariale, iar actualizarea pensiilor se va face potrivit Legii nr. 7/2006 coroborata cu OG nr. 10/2007 si OG nr. 10/2008 care prevad cresteri salariale pentru functionarii publici parlamentari in activitate.
Faptul ca legea a fost interpretata si aplicata in mod gresit rezulta si din Nota nr. 57/27/10 septembrie 2008 semnata de directorul Directiei de Resurse Umane din cadrul C D.
Sustine reclamantul ca  singura sa  sursa de venit este pensia, iar aplicarea gresita a legii i-a adus grave prejudicii materiale si morale.
La data de 17 martie in sedinta publica parata  C D a depus la dosar intampinare  prin care solicita respingerea actiunii reclamantului  ca neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Prin actiunea formulata in temeiul prevederilor legii nr.554/2004 si ale Legii nr.7/2006, reclamantul solicita obligarea paratei  C D la eliberarea catre CNPADAS a adeverintei privind actualizarea bazei de  calcul a pensiei, in sensul inscrierii sumei de 7190 lei, reprezentand baza  de calcul in vederea actualizarii pensiei incepand cu data de 1 aprilie 2008, obligarea paratei CPMB la  actualizarea pensiei incepand cu data de l aprilie 2008 si emiterea unor noi decizii de pensie, cu inscrierea unei pensii de 6085 lei incepand cu data mentionata, plata diferentelor de pensie cuvenite de la acea data la zi, actualizate cu rata inflatiei la zi, restituirea sumei de 1550 lei, retinuta din drepturile de pensie, actualizata in raport de indicele inflatiei, la data platii efective, precum si plata cheltuielilor de judecata.
In mod neintemeiat reclamantul a inteles sa-si formuleze pretentiile in contradictoriu cu parata C D, intrucat, pe de o parte, adeverinta a carei eliberare o solicita nu produce ea insasi efecte juridice, fiind doar un inscris preparator care se comunica C.N.P.A.S., iar, pe de alta parte, drepturile functionarului public parlamentar la pensie de serviciu rezulta exclusiv din lege, iar aplicarea dispozitiilor privind drepturile de pensie si actualizarile se face de catre casa teritoriala de pensii, prin deciziile emise.
Raspunderea in stabilirea si actualizarea pensiilor de serviciu ale functionarilor publici parlamentari apartine casei de pensii emitente a deciziei de pensionare si acest lucru rezulta din dispozitiile finale ale Legii nr. 7/2006 - art. 92 - care se completeaza in mod corespunzator cu dispozitiile Legii nr. 19/2000.
In cazul contestarii unor erori in stabilirea, actualizarea si plata drepturilor de pensie ale functionarilor publici parlamentari, casa de pensii este indrituita legal sa opereze revizuirile si modificarile, intrucat adeverinta emisa de institutie nu este un act de sine statator ci, fiind in prezenta unui litigiu de asigurari sociale, actul juridic care a produs un prejudiciu este decizia casei teritoriale de pensii, care nu a mentinut in plata pensia cea mai avantajoasa.
II. Pe fond,  arata reclamantul  faptul ca este beneficiarul pensiei de serviciu potrivit prevederilor Legii nr.7/2006 privind Statutul functionarului public parlamentar, modul de stabilire a pensiei de serviciu fiind prevazut de art.72 alin.(3) din Legea nr.7/2006.
Potrivit prevederilor art.72 alin. 1 din Legea nr.7/2006 " la implinirea varstei prevazute la alin. (2), functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu in cuantumul prevazut de art.82 din Legea nr.303/2004....»
Baza de calcul avuta in vedere la stabilirea pensiei de serviciu a functionarului public parlamentar este determinata in conformitate cu dispozitiile art. 82 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Actualizarea pensiei de serviciu a functionarului public parlamentar este reglementata distinct in cuprinsul actului normativ special, Legea nr. 7/2006, si anume prin dispozitiile art. 72 alin. (5): "Pensiile functionarilor publici parlamentari se actualizeaza in conditiile alin. (3)1, in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica."
Este evident ca actualizarea pensiei functionarilor publici pensionati potrivit art.72 alin.(3) din lege nu se raporteaza la venitul brut ci la nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica.
Prin urmare, actualizarea pensiilor de serviciu ale functionarilor publici parlamentari nu se face prin indexarea pensiei avuta in ultima luna cu coeficientul de majorare prevazut in actul normativ respectiv2, ci procentul de actualizare pentru pensiile functionarilor publici conform art.72 alin.(5) se aplica numai la salariul de baza (inclusiv sporurile fixe care fac parte din salariul de baza: indemnizatia de conducere si salariul de merit) si sporurile permanente care nu fac parte din salariul de baza, iar veniturile cu caracter periodic ramanand ca si suma constanta, acestea neindexandu-se.
Aceasta metodologie de calcul a fost aplicata si mentinuta la toate indexarile din perioada octombrie 2007- aprilie 2008, dovada fiind chiar fisa de calcul privind stabilirea si actualizarea pensiei reclamantului.
La nivelul anului 2007, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 10/2007, salariile de baza ale personalului bugetar s-au majorat dupa cum urmeaza: cu 11%, incepand cu l octombrie 2007 - procent care s-a aplicat la : salariul de baza la nivel maxim al unui consilier - 2511 lei;sporurile  fixe  care  fac parte  din  salariul  de baza, respectiv indemnizatia de conducere - 753 lei - si salariul de merit - 490 lei; sporurile permanente care nu fac parte din salariul de baza - 2252 lei,iar media veniturilor cu caracter periodic a ramas ca suma constanta (1184 lei), aceste venituri neindexandu-se, rezultand, astfel, baza de calcul pentru actualizarea pensiei de serviciu in cuantum de 7190 lei;
Actualizarea pensiei de serviciu in baza acestei metodologii de calcul nu a fost contestata de reclamant. Mai mult decat atat, suma rezultata ca urmare a aplicarii metodologiei anterior detaliate - respectiv 7190 lei - este cea pe care reclamantul o apreciaza ca fiind cea corecta si la care intelege sa se raporteze atunci cand procedeaza la determinarea bazei de calcul — respectiv suma de 7513 lei— pentru actualizarea pensiei de serviciu incepand cu data de l aprilie 2008, prin aplicarea coeficientului de majorare, prevazut de O. G. 10/2008, pentru aceasta etapa de indexare, astfel cum rezulta din formula exemplificata in cererea de chemare in judecata.
La nivelul anului 2008, salariile de baza ale personalului bugetar s-au majorat conform prevederilor Ordonantei  Guvernului  nr.10/2008,dupa cum urmeaza: cu 4, 5%, incepand cu data de l aprilie 2008 - procent care s-a aplicat la salariul de baza la nivel maxim al unui consilier parlamentar - 2624 lei;sporurile fixe care fac parte din salariul de baza, respectiv indemnizatia de conducere - 787 lei - si salariul de merit — 512 lei; sporurile permanente care nu fac parte din salariul de baza - 2746 lei; baza de calcul pentru actualizarea pensiei fiind in cuantum de 6298 lei;
Art. 82 din Legea nr. 303/2004 la care art. 72 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 face referire - a fost modificat prin O.U.G. nr. 100/2007, aprobata prin Legea nr. 97/2008, avand urmatorul continut: "Judecatorii si procurorii cu o vechime de ... se pot pensiona si pot beneficia ... de pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de indemnizatia de incadrare bruta lunara sau de salariul de baza brut lunar, dupa caz  si de sporurile avute in ultima luna de activitate, inainte de data pensionarii."
Baza de calcul la stabilirea si actualizarea pensiilor functionarilor publici parlamentari cuprinde salariul de baza brut lunar si sporurile permanente din ultima luna, eliminandu-se din calcul veniturile cu caracter periodic (al 13 salariu, prime trimestriale, etc.).
Metodologia de calcul prevazuta de art.72 alin.(5) din Legea nr.7/2006 a fost mentinuta - actualizarea pensiilor de serviciu prin indexarea salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica - iar baza de calcul este in conformitate cu prevederile art.72 alin.(3) din Legea nr.7/2006 coroborat cu prevederile art. 82 din Legea nr.303/2004, "cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin cererea inregistrata sub nr.23183/3/2009 reclamantul  a formulat in contradictoriu cu intimata CPMB contestatie impotriva deciziei nr.24/1658 din 8.01.2009  solicitand ca  prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratei CPMB la stabilirea corecta a pensiei sale incepand  cu data de 1 octombrie 2008, printr-o noua  decizie care sa cuprinda actualizarea, potrivit legii, de la aceasta data, cu inscrierea sumei de 6.420 lei care reprezinta pensia bruta lunara si anularea deciziei contestate; achitarea diferentei de pensie in suma de 4.320 lei actualizata cu indicele de crestere a inflatiei la data platii efective ,respectiv cate 720 lei pe luna incepand cu 1.10.2008 pana la 1.04.2009 si in continuare; obligarea paratei  CD la eliberarea unei adeverinte cu media veniturilor brute pe ultimele 12 luni de activitate, inaintea pensionarii, actualizata in conformitate cu legea, in care sa se inscrie suma de 7.926 lei la data de 1 octombrie 2008,suma care reprezinta baza de calcul a pensiei  sale, actualizarea acesteia, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat urmatoarele:
Este pensionar din data de 1 septembrie 2007, in baza deciziei de pensie nr.241568/2007  potrivit Legii nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, incetand activitatea la Camera Deputatilor.
Potrivit art.72 alin.(5) din Legea nr.7/2006 are dreptul la actualizarea pensiei. Acest text prevede: "Pensiile functionarilor publici parlamentari se actualizeaza in conditiile alin. (3), in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate cu aceiasi vechime, nivel de salarizare si functie publica"(anexa 1).
Potrivit art.1 lit.b) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 (anexa 2), salariul brut al unui functionar public parlamentar in activitate s-a majorat cu 5,5%, majorare care trebuia sa se regaseasca si in pensia sa incepand cu 1 octombrie 2008. Aceasta majorare trebuia sa se regaseasca in baza de calcul a pensiei alcatuita din media veniturilor brute pe ultimele 12 luni de activitate, anterioare datei pensionarii, stabilita la data pensionarii mele, potrivit legislatiei in vigoare la acea data, si care se actualizeaza succesiv, potrivit legii, in functie de actualizarea salariilor.
Analizand decizia de pensie contestata nr.241658/8.01.2009 (anexa 3) primita de reclamant la data de 2 februarie 2009, potrivit stampilei postei aplicata pe plic (anexa 4), a constatat ca atat baza de calcul a pensiei cat si drepturile sale de pensie au fost gresit calculate si a suferit un prejudiciu de 720 lei/luna incepand cu 1 octombrie 2008.
Aplicand procentele de majorare a salariilor la 1 octombrie potrivit art.1 lit.b) din Ordonanta Guvernului nr, 10/2008 a constatat ca parata CP a inscris gresit in decizie baza de calcul a pensiei, care la randul sau a fost comunicata gresit acesteia de catre parata C D.
De fapt, in speta nu s-a facut o actualizare corecta a pensiei, ci s-a procedat la diminuarea dreptului sau. Astfel, la 1 octombrie 2008, in loc de o baza de calcul actualizata de 7.926 lei s-a inscris gresit suma de 7.036 lei si, pe cale de consecinta si o pensie incorect calculata.
La 1 aprilie 2008, CP a calculat eronat pensia si in loc de actualizarea acesteia, printr-o crestere corespunzatoare cresterii salariale aplicabile functionarului public parlamentar in activitate, in conditiile aplicarii art.1 lit.a) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008, s-a procedat la o diminuare substantiala a dreptului sau de pensie, diminuare care s-a datorat comunicarii de catre parata Camera Deputatilor a unei baze de calcul neactualizata, gresit calculata.
In vederea stabilirii dreptului sau, s-a adresat Tribunalului Bucuresti - Sectia a Vllla Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, pe rolul caruia se afla dosarul nr. 41935/2008 cu termen la 16 martie 2009. Cu acesta ocazie aplicand prevederile art.71 alin(5) din Legea nr.7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar cu prevederile art.1 lit.a) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2008 a calculat actualizarea bazei de calcul a pensiei sale, alcatuita din media veniturilor brute pe ultimele 12 luni de activitate anterioare pensionarii, actualizare care este de 7.926 lei la 1 aprilie 2008.
Intr-o varianta mai simpla de calcul, prin aplicarea procentului de crestere a salariilor la 1 octombrie 2008 asupra cuantumului pensiei stabilite anterior acestei date, se ajunge la acelasi rezultat.
Fata de pensia calculata prin decizia transmisa la 2 februarie 2009, diferenta este de 720 lei/ luna (6.420 lei - 5.700 lei) adica 4.320 lei pe perioada 1 octombrie 2008 - 1 aprilie 2009 (6 luni x 720 lei).
Daca aplica un astfel de calcul inca de la 1 aprilie 2008 cand pensia s-a diminuat vizibil CP ar fi constatat greseala facuta de parata CD cand a transmis o adeverinta cu un venit neactualizat sau actualizat gresit.
Sustine reclamantul faptul ca  decizia emisa de CP Sector 6 nu este data cu respectarea prevederilor art.72 alin.(5) din Legea nr.7/2006 coroborate cu celelalte prevederi legale invocate, ca in speta nu s-a procedat la actualizarea pensiei sale, ci dimpotriva s-a procedat la diminuarea substantiala a dreptului sau in mod abuziv si fara temei legal de catre cele doua parate, comunicandu-i-se decizia cu foarte mare intarziere.
Contestatorul a depus la doar in copie: deciziile contestate si alte acte.
Intimatele au depus la dosar adeverintele care au stat la baza actualizarii pensiei si alte acte.
Analizand actele si lucrarile dosarului Tribunalul retine urmatoarele:
Contestatorul a fost pensionat prin decizia nr.241658/20.09.2007 acordandu-i-se pensie de serviciu in cuantum de 5150 lei in baza legii 7/2006 incepand cu 1.09.2007 in functie de o baza de  calcul de 5657 lei  , pensia fiind stabilita conform art.72 alin. 3 din legea 7/2006 in functie de o baza de calcul conform art.82 din legea 303/2006 care arata ca "Art. 82 - (1) Judecatorii si procurorii cu o vechime de cel putin 25 de ani in magistratura beneficiaza, la implinirea varstei prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din media veniturilor brute realizate in ultimele 12 luni de activitate inainte de data pensionarii.".
Pensia contestatorului a fost actualizata prin decizia nr.241658/27.03.2008  incepand cu 1.10.2007 retinandu-se un cuantum al pensie de 5824 lei in functie de o baza de calcul de 7190  lei.
Prin decizia nr.241658/14.08.2008 contestatorului i s-a actualizat pensia de serviciu dar i-a scazut cuantumul pensiei la 5402 lei  deoarece s-a micsorat baza de calcul , in functie de care se face actualizarea , la 6669 lei.
Intimata a constituit prin aceasta decizie si un debit in suma de 1556 lei ca fiind diferente  de pensii incasate pe perioada 1.04.2008-31.08.2008 , debit pe care l-a retinut in luna septembrie 2008  , suma  de 1000 lei , si in luna octombrie 2008  suma de 556 lei.
Prin decizia nr.241658/8.01.2009 contestatorului i s-a actualizat din nou pensia incepand cu 1.10.2008 in functie de o baza de calcul de 7036 lei retinandu-se un cuantum al pensiei de 5700 lei.
Actualizarea pensiei de serviciu a functionarului public parlamentar se face conform  disp. art. 72 alin. 5 din Legea 7/2006 "pensiile functionarilor publici se actualizeaza in conditiile alin. 3 2 in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica.
Actualizarea pensiilor de serviciu ale functionarilor publici parlamentari la 1.04.2008  nu se face prin indexarea cu 4,5% a bazei de calcul avute de contestator la data pensionarii ( baza constituita din  media veniturilor pe ultimele 12 luni conform art.82 din Legea 303/2004 in varianta in vigoare la acea data , pentru ca ulterior acest text de lege a fost modificat ) ci procentul de 81% stabilit de art.72 alin 3 si 4  din legea 7/2006 coroborat cu art.82 din legea 303/2004 conform art. 72 alin. 5 din Legea 7/2006 se aplica asupra bazei de calcul alcatuita din salariul de incadrare care se indexeaza cu 4,5% ( inclusiv sporurile fixe care fac parte din salariul de baza : indemnizatia de conducere si salariul de merit) si sporurile permanente care nu fac parte din salariul de baza.
In cazul contestatorului salariul de incadrare al unui functionar parlamentar in activitate cu aceeasi vechime  cu acelasi nivel de salarizare si functie publica  la 1.04.2008 a fost indexat de la 2511 lei cu 4,5% si a devenit 2624 lei la care s-a adaugat indemnizatia de conducere de 30% din acest salariu de incadrare, salariul de merit de 15% din acest salariu de incadrare , suma rezultata formand salariul de baza la care s-au adaugat sporurile permanente care nu fac parte din salariul de baza , de vechime , de stabilitate , de confidentialitate , de conditii vatamatoare , suma rezultata formand baza de calcul a actualizarii pensiei , in suma de 6669 lei , pe aceasta baza fiind aplicat procentul de 81%  ( 80% + 1% conform art.72alin 4 din legea 7/2006 care arata ca " Pentru fiecare an ce depaseste vechimea de 14 ani in Parlament, se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venit, fara a se putea depasi venitul brut avut la data pensionarii.") rezultand un cuntum al pensie actualizate de 5402 lei .
La stabilirea initiala a drepturilor de pensie ale contestatorului au intrat in baza de calcul si veniturile cu caracter periodic constand in premii trimestriale si premiul anual pentru ca ele intrau in media veniturilor pe ultimele 12 luni anterioare pensionarii , venituri ce au intrat in baza de calcul si la actualizarea din 1.10.2007 dar nu mai intra in calcul la actualizarea din 1.04.2008 si 1.10.2008.
Instanta nu poate retine nici o culpa in sarcina intimatei CD deoarece aceasta a emis corect adeverintele cu veniturile unui functionar parlamentar aflat in functie la momentul 1.04.2008 si apoi 1.10.2008 , art. 72 din legea 7/2006 aratand ca "(5) Pensiile functionarilor publici parlamentari se actualizeaza in conditiile alin. (3), in raport cu nivelul salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica." asta insemnand ca in baza de calcul la actualizare intra doar sporurile cu caracter permanent nu si cele cu caracter periodic .
Atata timp cat pensia functionarului parlamentar care se pensioneaza dupa data de 1.04.2008 se calculeaza conform art. 82 din legea 303/2004  care prevede ca "(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi, cu o vechime de cel putin 25 de ani in functia de judecator ori procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si in functia de judecator ori procuror financiar sau consilier de conturi de la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi se pot pensiona la cerere si pot beneficia, la implinirea varstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de indemnizatia de incadrare bruta lunara sau de salariul de baza brut lunar, dupa caz, si sporurile avute in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii." ar fi discriminatoriu ca o persoana pensionata anterior sa beneficieze de o actualizare care sa fie facuta in functie de o baza de calcul stabilita la data pensionarii care ar include si veniturile care nu au caracter permanent cum sunt premiile anuale sau premiile trimestriale pentru ca s-ar ajunge in situatia in care  pensia actualizata a unei persoane , sa zicem la 1.04.2008 , sa fie mai mare decat pensia stabilita a unei persoane la aceeasi data de 1.04.2008.
De altfel actualizarea facuta la data de 1.04.2008 si 1.10.2008 s-a efectuat pentru ca au avut loc  doua indexari ale salariilor de incadrare ale bugetarilor .
Instanta nu poate retine opinia contestatorului ca pensia sa a fost stabilita la 1.09.2007 corect in functie de veniturile pe ultimele 12 luni si a  fost  ulterior micsorata prin retroactivitatea legii  deoarece textul de lege privind actualizarea arata foarte clar ca pensia se actualizeaza ceea ce inseamna ca se recalculeaza in functie de salariului brut al unui functionar public parlamentar in activitate la momentul efectuarii actualizarii , cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica ,acest proces neafectand pensia la data stabilirii, legiuitorul neputand fi impiedicat sa modifice textul de lege cu privire la  baza de calcul a stabilirii pensiilor sau a actualizarii pensiilor pentru viitor , in speta de fata aceasta fiind situatia , legiuitorul nedispunand  modificarea bazei de calul pentru trecut ci doar pentru viitor .
Baza de calcul a pensiei contestatorului la stabilire a ramas aceeasi si nu a fost modificata retroactiv , contestatorul dand o interpretare eronata textelor de lege ( actualizarea si stabilirea pensiilor fiind operatiuni diferite ) si chiar notiunii de actualizare  considerand ca baza de calcul i-a fost modificata abuziv, in dispretul principiilor constitutionale consacrate, a principiilor de drept si chiar impotriva definitiei notiunii "actualizare" deoarece asa cum am aratat mai sus daca s-ar interpreta asa cum solicita contestatorul textele de lege si principiile de drept s-ar ajunge de fapt la o discriminare pozitiva in favoarea sa care prin actualizarea pensiei  , asa cum ar dori sa i se faca , ar ajunge sa aiba o pensie actualizata la 1.04.2008 mai mare decat o persoana care in aceleasi conditii de vechime,  de salarizare si functie publica  s-ar pensiona la 1.04.2008  .
Actualizarea pensiei,  pentru cei pensionati deja , este un beneficiu constand in aducerea la acelasi nivel a pensiei celui deja pensionat cu nivelul pensiei stabilite pentru cel care se pensioneaza in prezent , aceasta neputand insemna in nici un caz o pensie mai mare pentru cel caruia i se actualizeaza pensia fata de cel care se pensioneaza .
Actualizarea pensiei contestatorului nu se poate face in functie de elementele avute in vedere la stabilirea pensiei sale  deoarece baza de calcul chiar si la stabilirea pensiei pentru functionarii publici care se pensioneaza in prezent sau care s-au pensionat incepand cu 8.10.2007 (OUG 100/2007 a modificat legea 303/2004) nu cuprinde decat salariul de baza  si sporurile cu caracter permanent.
Veniturile cu caracter periodic pot fi incluse in notiunea de alte adaosuri si pot intra in componenta salariului brut dintr-o anumita luna cand s-au primit dar nu mai  intra in baza de calcul a pensiei nici la stabilire , nici la actualizare ,aceasta fiind alcatuita doar din salariul de baza brut lunar ( salariu de incadrare plus sporurile ce intra in salariul de baza , dupa caz) si sporuri ( venituri cu caracter  permanent) dar nu adaosuri .
Cea care a procedat totusi eronat in procesul de actualizare este intimata CPMB care a micsorat cuantumul pensiei deoarece actualizarea inseamna gramatical a face sa fie actual , a aduce in prezent ori in situatia in care a constat ca pensia aflata in plata la 1.04.2008 si la 1.10.2008 este mai mare decat pensia calculata in procesul de actualizare trebuia sa o pastreze in plata pe aceasta si nu sa emita decizie de micsorare a cuantumului pensie si de constatare debit, gresit nefiind faptul ca s-a procedat matematic la recalcularea cuantumului pensie in functie de baza de calcul de la 1.04.2008si 1.10.2008 ci faptul ca s-a scazut cuantumul pensiei in conditiile in care trebuia pastrat in plata cuantumul anterior .
Fata de cele retinute mai sus instanta va admite actiunea in parte   impotriva intimatei CPM B, va anula decizia nr.241658/14.08.2008 inclusiv debitul stabilit prin acesta, va anula decizia nr. 241658/8.01.2009 , va obliga aceasta intimata sa mentina in plata pensia stabilita prin decizia nr. 241658/27.03.2008.
Pentru ca intimata trebuia sa mentina in plata cuantumul pensie de 5824 lei si dupa datele de 1.04.2008 si 1.10.2008 astfel ca debitul retinut in sarcina contestatorului este eronat instanta va obliga intimata la restituire debitului in suma de 1566 lei stabilit prin decizia nr. 241658/14.08.2008 si va obliga intimata la plata diferentelor de drepturi de pensie incepand cu 1.04.2008 actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Instanta va respinge cauza sub aspectul obligarii acestei intimate la emiterea unor noi decizii de actualizare pensie si la plata diferentelor de pensie  in functie de alte baze de calcul incepand cu 1.04.2008 si 1.10.2008 deoarece asa cum am aratat mai sus intimata CD a emis corect adeverintele in functie de care s-au efectuat actualizarile pensiei contestatorului iar pensia in plata a acestuia la 1.04.2008 trebuie mentinuta in continuare in plata pana cand va fi depasita de pensia actualizata , neimpunandu-se emiterea unei noi decizii daca cuantumul pensiei ramane acelasi ca inainte de 1.04.2008, aceeasi fiind situatia si dupa data de 1.10.2008.
Instanta va respinge actiunea impotriva intimatei C D ca neintemeiata pentru motivele aratate mai sus deoarece aceasta a emis corect adeverintele cu bazele de calcul pentru actualizare si nu poate fi obligata la emiterea altor adeverinta si la transmiterea acestora catre CNPAS.
In baza art 274 Cpc  instanta va obliga intimata la 2000 lei cheltuieli de judecata catre contestator reprezentand onorariu avocat.

PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Admite in parte actiunile conexe formulate de contestatorul G A , in contradictoriu cu C P M B.
Anuleaza decizia nr.241658/14.08.2008 inclusiv debitul stabilit prin acesta.
Anuleaza decizia nr. 241658/8.01.2009.
Mentine in plata pensia stabilita prin decizia nr. 241658/27.03.2008.
Obliga intimata la restituire debitului in suma de 1566 lei stabilit prin decizia nr. 241658/14.08.2008.
Obliga intimata la plata diferentelor de drepturi de pensie incepand cu 1.04.2008 actualizate cu indicele de inflatie la data platii.
Respinge actiunile conexe in contradictoriu cu intimata C D ca neintemeiate.
Obliga intimata la 2000 lei cheltuieli de judecata catre contestator.
Respinge actiunile in contradictoriu cu CPMB sub celelalte aspecte ca neintemeiate.
Cu recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata  in sedinta publica azi, 10.11.2009

 Presedinte                                                                  Judecator 
MIOARA ALDEA                                                    CLAUDIA ALBEANU 

Asistent judiciar                                                           Asistent judiciar 
DANIELA ILIESCU                                      MIHAELA CAMELIA ENE     Grefier
                                                                               MARIANA DINCA
Red jud M.A./Dact M.A./data 5.12.2009
Com 2 ex.__________ 2009
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007