InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Iasi

Anulare ordin Prefect. Imposibilitatea atribuirii unui teren echivalent ori a acordarii de despagubiri banesti in cazul cererilor de reconstituire formulate in baza art. 36 al. 5 din Lg. 18/1991.

(Sentinta civila nr. 1361/30.01.2009 din data de 30.01.2009 pronuntata de Judecatoria Iasi)

Domeniu Fondul funciar | Dosare Judecatoria Iasi | Jurisprudenta Judecatoria Iasi

Prin plangerea inregistrata la Judecatoria Iasi, sub nr. 23236/245 la data de 21 noiembrie 2008, reclamantul O.C. a solicitat  in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului Iasi, prin Prefectul Judetului Iasi, anularea ordinului cu nr. __./20.10.2008 si reconstituirea  dreptului de proprietate pentru terenul in suprafata de 840 mp situat in Iasi, str. P. nr. 46, cu cheltuieli de judecata.
In fapt, reclamantul arata ca a fost respinsa cererea privind reconstituirea proprietatii pentru suprafata de 840 mp teren, situat in Iasi, str. P. nr. 46,  printr-un ordin emis in baza dispozitiile art. 26 din Legea  nr. 340/2004 abrogat prin Legea nr. 262/2007.
De asemenea, reconstituirea se face prin hotararea comisiei judetene de fond funciar si nu prin ordin al Prefectului. S-a mai solicitat de reclamant ca in situatia in care terenul este ocupat pe vechiul amplasament, exista obligatia aplicarii dispozitiilor art. 10 din H.G. nr. 890/2005 de a  se oferi un alt amplasament or despagubiri.
In considerarea acestor motive, se solicita sa se constate nulitatea absoluta a ordinului nr. __../20.10.2008, fiind emis in baza unui text abrogat si de un organ neabilitat in acest sens, fiind atributul legal al Comisiei Judetene de Fond Funciar.
Legal, citata parata Institutia Prefectului Iasi - Prefectul Judetului Iasi, depune intampinare fila 9 dosar si totodata atasata documentatia aferenta ordinului contestat la filele 11-32 dosar. Se motiveaza prin intampinare referitor la cele invocate prin actiune urmatoarele:
In conformitate cu dispozitiile art. 36, alin. (6) din Legea nr. 18/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "atribuirea  in proprietate a terenurilor prevazute de alin. (2) - (5) se va face, prin ordinul prefectului, la propunerea primariilor, facuta pe baza verificarii situatiei juridice a terenurilor." Motivat de acest aspect se invoca ca s-ar impune introducerea in cauza a Comisiei Municipale de Fond Funciar Iasi  pentru opozabilitate  si intrucat ordinul prefectului are la baza propunerea comisiei municipale care se sprijina pe verificarile efectuate de Serviciul amenajarea teritoriului si cadastru funciar din Primaria Municipiului Iasi, structura specializata in domeniul activitatii topo-cadastrala.
Referatul primariei privind situatia juridica a terenului este preluat ca atare, fara a avea posibilitatea de a efectua verificari asupra celor constatate de comisia locala, astfel ca, introducerea acesteia in cauza este realmente necesara, cerere la care ulterior nu s-a mai dat curs ,fiind solicitata judecarea cauzei in conditiile art.242 al.2 cod procedura civila iar paratul de altfel nici nu a contestat  detaliile de sistematizare enuntate in ordinul contestat, pentru a se justifica calitatea de parte in proces a respectivei institutii.
Pe fond, in mod corect a fost respinsa cererea intrucat, terenul  revendicat este afectat de detalii de sistematizare, iar potrivit articolului mentionat numai terenurile fara constructii, neafectate de lucrari de investitii aprobate, potrivit legii din intravilanul localitatii, aflate in administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin aplicarea dispozitiilor Decretului nr. 712/1966 si a altor acte normative speciale, se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, dupa caz, la cerere."
Din referatul Comisiei Municipale de Fond Funciar Iasi, rezulta ca suprafata de teren in cauza este afectata de detalii de sistematizare, respectiv blocuri de locuinte, spatiu verde, alee de acces si platforma betonata, astfel ca nu poate fi retrocedata in baza prevederilor art. 36 alin. (5) din Legea nr. 18/1991 republicata cu modificarile ulterioare.
Privitor la cererea reclamantului referitoare la despagubiri, se arata de parat ca Legea nr. 18/1991 republicata,  cu modificarile ulterioare reglementeaza acest drept doar in cazul terenurilor intravilane solicitate in temeiul art. 24 alin. (2) (respectiv, din perimetrul fostelor cooperative agricole de productie).
In speta de fata nu sunt aplicabile dispozitiile art. 24 alin. (2), care se refera la fostii proprietari din mediul rural carora li se acorda despagubiri in situatia ca nu pot fi compensati cu o suprafata de teren echivalenta, or reclamantul nu se poate prevala de aceste prevederi, dupa cum nu pot fi aplicabile nici dispozitiile art. 36 alin. (5) din legea nr. 18/1991 republicata cu modificarile ulterioare, potrivit carora se atribuie doar terenul liber de constructii si neafectat de detalii de sistematizare, fara a fi prevazuta vreo modalitate de despagubire.
Dispozitiile art. 10 din H.G. nr. 890/2005 invocate sunt date in aplicarea art. 24 din Legea nr. 18/1991.
Sustinerea reclamantului potrivit careia reconstituirea dreptului de proprietate se face prin hotarare a comisiei judetene si nu prin ordin al prefectului nu poate fi retinuta intrucat in situatia de fata sunt incidente indiscutabil dispozitiile art. 35 alin. (6) din Legea nr. 18/1991 care prevad urmatoarele:  "atribuirea in proprietare a terenurilor prevazute de alin. (2) - (5) se va face, prin ordinul prefectului, la propunerea primariilor, facuta pe baza verificarii situatiei juridice a terenurilor."
In ce priveste art. 26 din Legea nr. 340/2004 republicata care, in opinia reclamantului ar fi abrogat, iar emiterea ordinului prefectului ar fi avut loc in baza unui articol de lege abrogat, fiind astfel lovit de nulitate, reclamantul este in eroare, deoarece articolul 26 abrogat prin Legea nr. 262/2007, se refera, in forma initiala a legii, la controlul legalitatii actelor administrative de catre prefect si nu la actele prefectului reglementate de art. 32 care confera prefectului prerogativa de a emite ordine in materia fondului funciar.
In forma actuala a legii republicata in Monitorul Oficial nr. 225/24.03.2008 a devenit art. 26 aflat in vigoare potrivit caruia "pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, prefectul emite ordine cu caracter individual sau normativ, in conditiile legii_".
Prin urmare, ordinul contestat de reclamant are temei legal.
Pentru toate aceste considerente, se solicita sa se constate ca Ordinul nr. _/20.10.2008 al Prefectului judetului Iasi este legal si sa se respinga actiunea reclamantului ca fiind neintemeiata.
Concluzionand in respingerea actiunii instanta retine urmatoarele:
Terenul in litigiu nu este teren agricol pentru a intra sub incidenta Legilor nr. 18/1991, nr. 169/1997, nr. 1/2000, este un teren intravilan situat in orasul Iasi, face parte din domeniul public al statului,( art.  5 din Legea nr. 18/1991 R) afectat de detalii de sistematizare fiind realizate constructii si investitii, respectiv blocuri de locuinte, spatiu verde, alee acces si platforma betonata, investitii pe care nici reclamantul nu le contesta, nefiind contestat ordinul ca terenul nu ar fi afectat de respectivele detalii de sistematizare.
Pentru toate argumentele sus-aratate, asa cum au fost redate prin intampinare si sus expuse, converg la respingerea plangerii si mentinerea ordinului contestat, ca fiind legal si temeinic.
In mentinerea ordinului contestat se impune a se mentiona  raportat la cele invocate prin actiune ,ca este reglementat in mod expres  prin Legea  fondului funciar de a se dispune prin ordin pentru situatia prev. de art. 36 alin. 2 - 5 din Legea nr. 18/1991 care prevede  expres competenta prefectului pentru atribuirea in proprietate a terenurilor care fac obiectul legii fondului funciar ( Capitolul III din legea sus citata si H.G.nr.730/1992 de modificare a regulamentului aprobat pentru aplicarea Legii nr.18/1991).
Comisiile judetene au atributii expres prevazute in lege si H.G.890/2005 iar competenta de atribuire in proprietate  a terenurilor care fac obiectul art. 36 alin.(2)-(5) din Legea nr.18/1991 apartine deci prefectului si nu comisiei judetene.
Asadar in conformitate  cu prevederile art.36 alin.6 din legea enuntata ,atribuirea in proprietate  a unui teren intravilan se va face prin ordinul prefectului ,la propunerea primariilor,in urma verificarii situatiei juridice a terenurilor.
Totodata pentru suprafetele de teren pe care s-au edificat constructii si care nu pot face obiectul reconstituirii, fostul proprietar nu are nici posibilitatea atribuirii unei alte suprafete in compensare or despagubiri, pentru ca prin lege este stabilit doar dreptul la reconstituirea terenului avut in proprietate.
Nefiind indeplinite conditiile prevazute de art. 36 alin. 5 din Legea nr. 18/1991,solutia respingerii cererii prin ordinul contestat este legala si temeinica.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Fondul funciar

Carte funciara - Sentinta civila nr. 224 din data de 30.07.2013
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
Contestatie in anulare speciala intemeiata pe motivul erorii materiale - Decizie nr. 452 din data de 10.05.2012
Constatarea nulitatii absolute partiale a titlului de proprietate - Decizie nr. 18 din data de 13.01.2011
Atribuirea unui teren revolutionarilor - Decizie nr. 45 din data de 19.02.2010
Actiune in revendicare - Decizie nr. 289 din data de 22.04.2010
Fond funciar - Decizie nr. 835 din data de 17.12.2009
Fond funciar - Sentinta civila nr. 680 din data de 12.09.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 629 din data de 19.07.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 376 din data de 18.04.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 333 din data de 04.04.2012
Modificare titlu - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2012
Fond funciar - Sentinta civila nr. 561 din data de 16.02.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 1387 din data de 16.12.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 992 din data de 27.10.2010
Revendicare - Sentinta civila nr. 842 din data de 06.10.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 620 din data de 14.07.2010
Proprietate privata - Sentinta civila nr. 549 din data de 16.06.2010
Anulare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 22 din data de 29.04.2010
Fond funciar - Sentinta civila nr. 116 din data de 17.02.2010