InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Fetesti

Avand in vedere ca pana acum nu s-a parcurs si nu s-a finalizat intrega procedura de predare prin protocol a suprafetelor de teren solicitate de reclamanti, de punere in posesie asupra acestor terenuri si de emitere a titlurilor de proprietate,

(Sentinta civila nr. 461 din data de 01.02.2012 pronuntata de Judecatoria Fetesti)

Domeniu Restituiri | Dosare Judecatoria Fetesti | Jurisprudenta Judecatoria Fetesti

se apreciaza ca pana in prezent nu se poate pune in discutie si implicit nu se poate inregistra si analiza un refuz de restituire in natura a terenurilor care le-au apartinut autorilor sau mostenitorilor acestora. Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante reclamantii A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P au chemat in judecata pe paratele Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor si Agentia Domeniilor Statului Bucuresti solicitand obligarea paratelor Agentia Domeniilor Statului Bucuresti si Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor la semnarea protocolului de predare primire a terenurilor arabile asupra carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate reclamantilor, obligarea paratei Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor la emiterea titlurilor de proprietate si obligarea paratei Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor la punerea in posesie asupra terenurilor, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii reclamantii arata ca la data de 20 04 2011 Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, prin hotarari a validat restituirea in natura a terenului arabil in suprafata de 88,10 ha situat pe raza comunei. Reclamantii au fost si ei cuprinsi in lista de restituire a terenurilor asupra carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate, urmand sa li se restituie suprafata de 40,18 mp din terenul de 88,10 ha. Agentia Domeniilor Statului Bucuresti nu a incheiat cu Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor protocolul de predare-primire a terenurilor si pentru acest motiv nu s-au intocmit documentele necesare in vederea punerii in posesie asupra terenurilor si a emiterii titlurilor de proprietate.
Prin intampinarea depusa la dosa, parata Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor a solicitat admiterea cererii pe motiv ca refuzul Agentiei Domeniilor Statului Bucuresti de a pune la dispozitie terenul necesar punerii in posesie a reclamantilor este abuziv, nejustificat. Pe raza comunei nu mai exista terenuri disponibile si de aceea s-a solicitat Agentiei Domeniilor Statului de a preda terenul necesar. Punerea in posesie si eliberarea titlurilor de proprietate nu se pot realiza pana la incheierea protocolului de predare primire si punerea la dispozitie a terenurilor.
Prin intampinarea depusa la dosar, parata Agentia Domeniilor Statului Bucuresti a solicitat respingerea cererii ca neintemeiata pe motiv ca, pentru predarea unei suprafete de teren trebuie verificata documentatia pusa la dispozitie de Comisia Judeteana. Aceasta documentatie pusa la dispozitie de Comisia Judeteana pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Ialomita, pentru suprafata de 88,10 ha, urmeaza a fi avizata dupa verificare.
Din tabelul nominal intocmit de Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor a comunei rezulta ca reclamantii, in calitate de mostenitori ai proprietarilor de teren, sunt cuprinsi printre persoanele fizice carora li se vor acorda despagubiri pentru terenurile neretrocedate, in cazul in care nu vor mai exista terenuri disponibile.
Prin Hotarare, Comisia Locala pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor a comunei Bordusani a aprobat planul de situatie si procesul verbal de delimitare a suprafetei de 88,10 ha situata pe teritoriul comunei.
Conform art. 3 alin. 1 si 3 din Legea nr. 268/2001 privatizarea societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 se face de catre Agentia Domeniilor Statului, in numele statului, prin vanzarea de actiuni, vanzarea de active si prin privatizarea managementului catre persoane fizice si juridice, romane sau straine. Terenurile care urmeaza sa fie retrocedate in conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se transmit, la cererea comisiilor judetene, comisiilor locale.
Potrivit art. 9 din HG nr. 626/2001 terenurile cu destinatie agricola a caror retrocedare se solicita in conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile ulterioare, se transmit de A.D.S. comisiilor locale, pe baza de protocol, la cererea comisiilor judetene, conform modelului aprobat de Consiliul de administratie al A.D.S. Anterior incheierii protocolului prevazut vor fi parcurse urmatoarele etape:
- prezentarea catre A.D.S. a cererii comisiei judetene de aplicare a Legii fondului funciar, impreuna cu actele ce stau la baza acesteia, precum si a documentatiei de predare a terenurilor cu destinatie agricola, stabilita de Consiliul de administratie al A.D.S.;
- verificarea de catre directiile de specialitate din cadrul A.D.S. a legalitatii documentatiei prezentate.
Conform art. 5 lit. c din HG nr. 890/2005 comisiile comunale, stabilesc marimea si amplasamentul suprafetei de teren, pentru care se reconstituie dreptul de proprietate sau care se atribuie potrivit legii, propune alte amplasamente si consemneaza in scris acceptul fostului proprietar sau al mostenitorilor acestuia pentru punerea in posesie pe alt amplasament cand vechiul amplasament este atribuit in mod legal altor persoane.
Potrivit art. 47 din HG nr. 890/2005 in conformitate cu prevederile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare si conform art. 9 si 10 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, aprobate prin HG nr. 626/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, terenurile care fac obiectul retrocedarii drepturilor proprietarilor, conform Legii nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 1/2000, cu modificarile ulterioare, se vor preda pe baza de protocol comisiilor locale, in vederea eliberarii titlurilor de proprietate si punerii in posesie a celor indreptatiti, in cel mult 30 zile de la comunicarea hotararii insotita de documentatia care a stat la baza acesteia. Comisia judeteana comunica hotararea si documentatia necesara, in termen de 10 zile de la validarea propunerii, comisiei locale de fond funciar.
Conform art. 221 din Legea nr. 1/2000 suprafetele proprietate de stat formate din terenurile realizate pe seama indiguirilor, desecarilor si altor lucrari de imbunatatiri funciare, din terenurile fermelor de stat existente la data intrarii in vigoare a Legii nr. 187/1945 pentru infaptuirea reformei agrare, din cele preluate de la Domeniile Coroanei sau de la Ministerul Apararii Nationale, raman in domeniul public al statului si nu pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate.
Potrivit art. 3 alin. 2 si 4 din Legea nr. 1/2000 reconstituirea dreptului de proprietate pentru persoanele fizice prevazute la art. 9 alin. 1 din Legea nr. 18/1991, se face pentru diferenta dintre suprafata de 10 ha de familie si cea adusa in cooperativa agricola de productie sau preluata prin legi speciale ori in orice mod de la membrii cooperatori, dar nu mai mult de 50 ha de proprietar deposedat. In situatia in care nu se poate face reconstituirea dreptului de proprietate integral, se vor acorda despagubiri pentru diferenta de teren neretrocedat.
Conform art. 4 alin.1 din Legea nr.1/2000 pentru terenurile din extravilanul localitatilor, foste proprietati ale persoanelor fizice si juridice, care au trecut in proprietatea statului si pe care se gasesc instalatii hidrotehnice, hidroelectrice sau de hidroamelioratii, se restituie, in conditiile legii, fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora suprafete echivalente constituite din rezerva existenta la comisiile locale, iar in situatia in care aceste suprafete sunt insuficiente, din domeniul privat al statului, din aceeasi localitate sau din alte localitati, acceptate de fostii proprietari. In cazurile in care compensarea nu este posibila se vor acorda despagubiri fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, in conditiile legii,
In cauza se constata ca in favoarea reclamantilor, s-a dispus reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafete de teren, care in total insumeaza 40,18 ha teren arabil situat in extravilanul comunei. Reclamantilor li s-a propus acordarea de despagubiri pentru ca nu exista suprafete de teren suficiente, insa acestia nu sunt de acord cu primirea acestor despagubiri, solicitand atribuirea in natura a terenurilor.
La nivelul Comisiei Locale nu mai exista rezerva de teren disponibil pentru punerea in posesie a persoanelor indreptatite, motiv pentru care Comisia judeteana a solicitat de la ADS punerea la dispozitie a terenului in suprafata de 88,10 ha aflat in proprietatea statului, din care 40,18 ha pentru reclamanti. Documentatia intocmita Comisia Judeteana pentru predarea terenurilor, a fost primita de ADS, insa aceasta trebuie sa o verifice. Aceasta documentatie pusa la dispozitie pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Ialomita pentru suprafata de 88,10 ha, urmeaza a fi avizata dupa verificare.
Pe de alta parte se retine ca restituirea in echivalent este o forma a reconstituirii dreptului de proprietate, subsidiara restituirii in natura, conform legilor cu caracter reparatoriu din Romania.
Instanta apreciaza ca acordarea despagubirilor se inscrie in libertatea de decizie a unui stat, in mecanismul de reglementare legislativa si nu contravine legislatiei CEDO si in special art. 6 si art.1 din Protocolul aditional la Conventie.
Articolul 1 din Protocolul nr. 1 la conventie prevede ca orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international. Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii sau a amenzilor.
In cauza se constata ca parata Agentia Domeniilor Statului Bucuresti nu a exprimat un refuz categoric de predare prin protocol a suprafetelor de teren care se cuvin reclamantilor. Doar a invocat faptul ca, pentru a se incheia un protocol si a se putea realiza o astfel de predare, trebuie urmata o procedura prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, care pana acum nu a fost finalizata. Respectiv parata este obligata sa verifice documentatia prezentata de Comisia judeteana de fond funciar si apoi sa se procedeze, daca este cazul, la predarea prin protocol a suprafetelor de teren si ulterior la punerea in posesie si eliberarea titlurilor de proprietate.
In cazul in care nu mai exita teren care sa poata fi predat prin protocol, sau ADS refuza din varii motive sa puna la dispozitia Comisiei judetene si implicit a Comisiei Locale terenuri in vederea retrocedarii in natura a lor catre proprietari, reclamantilor le ramane dreptul de a primi despagubiri pentru suprafetele reconstituite generic. Astfel se poate efectua o restituire in echivalent.
Avand in vedere ca pana acum nu s-a parcurs si nu s-a finalizat intrega procedura de predare prin protocol a suprafetelor de teren solicitate de reclamanti, de punere in posesie asupra acestor terenuri si de emitere a titlurilor de proprietate, se apreciaza ca pana in prezent nu se poate pune in discutie si implicit nu se poate inregistra si analiza un refuz de restituire in natura a terenurilor care le-au apartinut autorilor sau mostenitorilor acestora. Pentru aceste motive si pentru faptul ca reclamantii au deschisa si calea acordarii de despagubiri, asupra careia acestia nu si-au exprimat inca pozitia, instanta considera ca cererea nu este intemeiata, urmand a o respinge.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007