InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Constanta

Actiune in recuperarea contributiei la finantarea activitatii de protectie a copiilor protejati in sistem rezidential, de asistenta maternal. Prescriptia dreptului material la actiune

(Sentinta civila nr. 203 din data de 16.01.2015 pronuntata de Judecatoria Constanta)

Domeniu | Dosare Judecatoria Constanta | Jurisprudenta Judecatoria Constanta

ACtiuni, prescriptie

Prin cererea inregistrata initial pe rolul Tribunalului Constanta la data de 30.12.2013 inregistrata sub nr. 10707/118/2013, reclamantul DIRECTIA GENERALA DE ASISTENTA SOCIALA SI PROTECTIA COPILULUI CONSTANTA a chemat in judecata pe paratul CONSILIUL LOCAL AL PRIMARIEI SACELE, solicitand instantei ca prin hotararea ce va pronunta sa dispuna: obligarea paratului la plata sumei de 48699,92 lei - reprezentand contributia la finantarea activitatii de protectie a copiilor protejati in sistem rezidential, de asistenta maternala, persoanelor majore care beneficiaza de protectie in temeiul art.51 din Legea nr.272/2004 modificata prin Legea nr.257/2013, precum si intretinerea persoanelor adulte protejate in centrele specializate aflate in subordinea DGASPC Constanta, pentru beneficiarii proveniti de pe raza UAT Constanta,  obligarea paratului la plata penalitatilor de intarziere in cuantum de 0,30 % pentru fiecare zi de intarziere din contributia lunara; cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat, in esenta, ca in perioada ianuarie 2010- noiembrie 2013 si-a indeplinit obligatiile asumate -  prin internarea in centrele aflate in subordine pentru copiii si adultii beneficiari ai serviciilor de protectie si asistenta sociala, proveniti de pe raza unitatii administrativ teritoriale apartinand paratului, care insa nu a adus la indeplinire obligatiile  stabilite in sarcina sa prin HCJ nr.120/3.04.2008; s-a mai aratat ca desi prin mai multe adrese  emise in anii 2010-2013 a notificat paratul relativ la plata contributiei, acesta a refuzat executarea platii, debitul inregistrat la data investirii instantei de judecata fiind cuantificat la 48.699,92 lei. 
In drept, reclamantul a invocat si disp.art.54 alin.1 Lg.448/2006, art.33 alin.2 si 3 din HG 268/2007, de prevederile art.5 alin.3 si art.118 din Legea nr.272/2004, art.133 lit."c" din Lg.292/2011 si ale Lg.47/2006, art. 53 din  OG 86/2004, respectiv  OG 68/2003, disp.art.1349, art.1357-1359, art.1381,1386, art.1539 Cod civil.
In dovedirea cererii, a fost solicitata administrarea probei cu inscrisuri.
Prin cererea depusa la termenul din 25.03.2014 reclamantul a solicitat largirea cadrului procesual pasiv prin introducerea in cauza, in calitate de parat Comunei Sacele prin Primar.
        Legal citat, paratul a depus intampinare, prin care a invocat exceptia prescriptiei dreptului material la actiune pentru perioada ianuarie 2010 - 30 decembrie 2010, iar pe fondul cauzei, respingerea cererii ca nefondata.
Prin Sentinta civila nr. 1075/01.04.2014 a fost admisa exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Constanta si declinata competenta solutionarii cauzei in favoarea Judecatoriei Constanta.
Cauza a fost inregistrata pe rolul Judecatoriei Constanta la data de 04.06.2014.
Prin notele de sedinta inregistrate la data de 24.06.2014 paratul a invocat exceptia decaderii reclamantului din dreptul de a formula cerere modificatoare in sensul largirii cadrului procesual pasiv, exceptie fata de care s-a dispus unirea cu fondul prin Incheierea din 26.09.2014.
Prin cererea inregistrata la data de 21.08.1014 reclamantul a precizat cuantumul sumei ce face obiectul cereri de chemare in judecata, respectiv suma de 48.609,37 lei, fata de platile partiale efectuate de catre parat, iar la termenul din 14.11.2014 s-a formulat cerere de micsorare a cuantumului la suma de 45.496,58 lei.
Instanta a incuviintat pentru parti proba cu inscrisuri.
Fata de exceptia prescriptiei dreptului la actiune, instanta retine urmatoarele:
In motivarea exceptiei s-a aratat ca, in ceea ce priveste obligarea la plata contributiei aferente perioadei ianuarie 2010 - 30 decembrie 2010, fata de data inregistrarii cererii, respectiv 30.12.2013 si dispozitiile art. 1 si art. 3 din Decretul nr. 167/1958, pretentiile reclamantului sunt prescrise.
Conform art. 16 din Decretul nr. 167/1958, "Prescriptia se intrerupe:  a) prin recunoasterea dreptului a carui actiune se prescrie, facuta de cel in folosul caruia curge prescriptia. In raporturile dintre organizatiile socialiste, recunoasterea nu intrerupe curgerea prescriptiei; b) prin introducerea unei cereri de chemare in judecata ori de arbitrare, chiar daca cererea a fost introdusa la o instanta judecatoreasca, ori la un organ de arbitraj, necompetent;
c) printr-un act incepator de executare."
In speta, instanta are in vedere adresele D39361/30.07.2010, D6675/08.02.2011, D47232/02.08.2012, D9960/12.02.2013, notificari care au intrerupt cursul prescriptiei, motiv pentru care va respinge ca neintemeiata exceptia prescriptiei dreptului la actiune.
Pe fondul cauzei, analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
In conformitate cu dispozitiile art. 23 din Legea nr. 215/2001, privind administratia publica locala, autoritatile administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala in comune, orase si municipii sunt consiliile locale, comunale, orasenesti si municipale, ca autoritati deliberative, si primarii, ca autoritati executive.
Consiliile locale si primarii functioneaza ca autoritati ale administratiei publice locale si rezolva treburile publice din comune, orase si municipii, in conditiile legii.
La data de 3 aprilie 2008, a fost emisa Hotararea nr. 120 de catre  Consiliul Judetean Constanta a fost aprobat costul anual pentru intretinerea unui copil protejat si aflat in sistem rezidential,  a copiilor protejati in sistemul de asistenta maternala, precum si a costului anual pentru persoanele majore, care beneficiaza de protectie in temeiul prevederilor Legii nr. 272/2004,  potrivit anexei ce a facut parte integranta din respectiva hotarare. 
Potrivit inscrisurilor depuse la dosarul cauzei, reclamanta Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Constanta, ca si institutie publica de interes local, si-a indeplinit obligatiile prevazute de lege privind realizarea serviciilor de protectie si asistenta sociala in domeniul protectiei copilului, familiei, persoanelor varstnice, a celor cu handicap, precum si a celorlalte persoane aflate in nevoie sociala.
Reclamantul a solicitat obligarea paratului la plata sumei de 45.496,58 lei aferenta perioadei ianuarie 2010- decembrie 2013, reprezentand contributia acesteia la finantarea activitatii de protectie a copiilor aflati in sistem rezidential, de asistenta maternala, persoanelor majore care beneficiaza de protectie in temeiul prevederilor art. 51 din Legea nr. 272/2004, modificata prin Legea nr. 257/2013, precum si intretinerea persoanelor adulte protejate in centrele specializate aflate in subordinea reclamantei, pentru beneficiarii proveniti de pe raza unitatii administrativ teritoriale a Primariei comunei Sacele.
Avand in vedere mobilitatea dispozitiilor legale privind asistenta sociala urmeaza ca cererea reclamantei sa fie analizata in functie de legislatia in vigoare pentru fiecare perioada in parte.
Astfel se retine, in ceea ce priveste  protectia minorilor, incidenta dispozitiilor art. 127 alin. 1 din Legea nr. 272/2004, potrivit cu care "(1)Prevenirea separarii copilului de familia sa, precum si protectia speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai se finanteaza din urmatoarele surse:
c)bugetul local al comunelor, oraselor si municipiilor".
In ceea ce priveste protectia persoanelor cu handicap se retin dispozitiile art. 33 din legea nr. 448/2006, potrivit cu care "(1)Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a organiza, administra si finanta servicii sociale destinate persoanelor cu handicap, in conditiile legii" si ale art. 54 alin. 4 si 5 care prevedea ca "(4)Decontarea cheltuielilor dintre autoritatile administratiei publice locale se face in baza costului mediu lunar al cheltuielilor efectuate in luna anterioara de centrul in care persoana cu handicap este ingrijita si protejata.
(5)Modalitatea de decontare va fi stabilita prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi".
Potrivit art. 33 din normele metodologice din 14 martie 2007 de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap aprobate prin HG nr. 258/2007 "(2)Obligatia de decontare a cheltuielilor prevazute la alin. (1) revine consiliului judetean sau consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti in a carui/caror raza teritoriala isi are domiciliul persoana cu handicap, prin directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului.
(3)Decontarea cheltuielilor se face lunar pentru luna anterioara. Se deconteaza costul mediu lunar al cheltuielilor, din care se scade contributia lunara de intretinere datorata de persoana cu handicap".
In perioada 2010 - 22.12.2011  asistenta sociala a fost reglementata de Legea nr. 47/2006 care prevedea la art. 40 ca autoritatile locale au obligatia finantarii serviciilor sociale, "(3)De la bugetele locale ale municipiilor, oraselor si comunelor se asigura finantarea:
a)serviciilor sociale realizate de consiliile locale, singure sau in parteneriat cu formele de asociere ale societatii civile;
(4)Consiliile locale de la toate nivelurile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in bugetele proprii, distinct, fondurile necesare pentru servicii sociale si prestatii sociale, stabilite prin legi speciale si hotarari ale consiliilor locale".
La data de 23.12.2011 a intrat in vigoare legea nr. 29/2011 privind asistenta sociala, lege care prevede la art. 39 ca "Responsabilitatea dezvoltarii, administrarii si acordarii serviciilor sociale este partajata astfel:
a)elaborarea politicilor publice, programelor si strategiilor nationale in domeniu, reglementarea, coordonarea si controlul aplicarii lor, precum si evaluarea si monitorizarea calitatii serviciilor sociale - in responsabilitatea autoritatilor administratiei publice centrale;
b)organizarea, administrarea si acordarea serviciilor sociale - in responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, atributii ce pot fi externalizate catre sectorul neguvernamental, institutiile de cult, alte persoane fizice si juridice de drept public sau privat, in conditiile legii;
c)finantarea serviciilor sociale, in conditiile legii - din bugetul local, din contributia beneficiarului si/sau, dupa caz, a familiei acestuia, bugetul de stat, precum si din alte surse".
Potrivit art. 136 din Legea nr. 292/2011 "(1)Din bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv din bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti se aloca fonduri pentru:
a)finantarea serviciilor sociale aflate in administrare proprie, contractate sau subventionate in conditiile legii, ori co-finantate in baza contractelor de parteneriat;
f)alte finantari sau cofinantari prevazute de lege.
(2)Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa asigure sumele din bugetele proprii si alte venituri extrabugetare, in completarea celor alocate din bugetul de stat".
Referitor la cuantumul cheltuielilor solicitate se retine incidenta HG nr. 23/2010 care prevede la art. 6 ca "2)Finantarea serviciilor sociale conform standardelor de cost prevazute in anexele nr. 1 si 2 se asigura de la bugetul de stat in limita bugetelor aprobate anual cu aceasta destinatie in legea bugetului de stat si din bugetele proprii ale autoritatilor administratiei publice locale", iar potrivit art. 7 "Consiliile judetene, respectiv consiliile locale raspund de repartizarea sumelor si de aprobarea bugetelor pentru serviciile sociale cu sau fara personalitate juridica, aflate in administrare".
Potrivit art. 4 alin. 2 din normele metodologice de stabilire a nivelului contributiilor comunitatilor locale la finantarea activitatii de protectie a copilului aflat in dificultate, a celui cu handicap, precum si a persoanei majore care beneficiaza de protectie in conditiile art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, aprobate prin HG nr. 457/2000 (in vigoare si in prezent) "(2)Contributia anuala a comunitatilor locale pentru fiecare copil protejat sau persoana majora, care beneficiaza de protectie in conditiile art. 19 din ordonanta, nu poate fi mai mica de 25% din costul anual pentru fiecare copil protejat sau persoana majora, stabilit in conformitate cu prevederile art. 3".
Reclamanta Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Constanta,  a facut dovada raporturilor obligationale  reglementate in mod expres de lege, a depus la dosarul cauzei modul de calcul al sumelor pretinse necontestate de catre parat, a dovedit refuzul nejustificat al paratului de a contribui la cheltuielile serviciilor sociale, situatie in care, urmeaza a fi obligat paratul la plata sumei de 45.496,58 lei, aferenta perioadei: ianuarie 2010 - septembrie 2013, reprezentand  contributia paratului la finantarea activitatii de protectie a copiilor protejati in sistem rezidential, a copiilor protejati in sistemul de asistenta maternala, a persoanelor majore care beneficiaza de masuri de protectie in temeiul prevederilor Legii nr. 272/2004.
In ceea ce priveste capatul de cerere privind obligarea paratului la plata penalitatilor de intarziere aferente debitului solicitat prin cererea de chemare in judecata, se constata ca acesta nu a fost motivat in fapt si drept.
Instanta are in vedere dispozitiile art. 5 si art. 6 din Hotararea nr. 120/03.04.2008 privind stabilirea costului anual pentru beneficiarii serviciilor oferite de D.G.A.S.P.C constanta, conform carora: "art. 5 Consiliile locale vor stabili prin hotarare contributia anuala a colectivitatii locale la finantarea activitatii de protectie a categoriilor mentionate la art. 1, 2 si 3 raportata la numarul beneficiarilor de protectie ce provin din raza unitatii administrativ teritoriale. Contributia nu poate fi mai mica de 25% din costul anual pentru fiecare copil protejat sau persoana majora protejata; art. 6 Neplata contributiei lunare in termenul stabilit atrage plata de penalitati de intarziere in cuantum de 0,30% pentru fiecare zi de intarziere din contributia lunara".
Fata de textul mentionat, instanta va obliga paratul si la plata penalitatilor de intarziere in cuantum de 0,30% pentru fiecare zi de intarziere din contributia lunara.
Fata de disp. art. 453 NCPC constata ca nu au fost efectuate cheltuieli de judecata de catre reclamant.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016