plangere contraventionala
(Sentinta civila nr. 631 din data de 29.09.2011 pronuntata de Judecatoria Babadag)Dosar nr.1069/179/2011
Domeniu alocat : Contravenţii
Tip speţă : sentinţă civilă
Data speţei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plA¢ngere contravenÅ£ională
Prin plA¢ngerea A®nregistrată pe rolul Judecătoriei Babadag data de 25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAÅ¢I a contestat procesul verbal de constatare a contravenÅ£iei seria AIR nr. nr.0161381/01.08.2011 emis de AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMA‚NÄ‚ a€“ A.R.R. a€“AgenÅ£ia Tulcea pentru săvA¢rÅŸirea contravenÅ£iei prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG37/2007 modificată de OG 21/2009 a€“ aprobată prin Legea 52/2010 , solicitA¢nd admiterea plA¢ngerii ÅŸi A®nlocuirea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale cu sancÅ£iunea avertisment.
AŽn motivarea plA¢ngerii petenta a A®nvederat că a fost sancÅ£ionată contravenÅ£ional cu amendă A®n valoare de 3000 lei , pentru faptul că A®n data de 01.08.2011 , ora 18,19 la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , A®n apropiere de localitatea Baia , judeÅ£ Tulcea , asupra autovehiculului GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducător auto U.P. , verificA¢nd timpul de conducere , pauză ÅŸi odihnă pe ultimile 30 zile , descărcA¢nd cardul conducătorului auto prin dispozitivul Tachoscan , s-a constatat că A®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute .
Petenta a A®nvederat că A®n termen de 48 h , a fost achitată jumătate din minimul amenzii , respectiv suma de 1500 lei pentru a beneficia de această reducere , A®nsă consideră că amenda nu a fost aplicată A®n conformitate cu dispoziÅ£iile OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor .
A mai arătat că A®n conformitate cu art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare , sancÅ£iunea stabilită trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei săvA¢rÅŸite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare , avertismentul se poate aplica ÅŸi A®n cazul A®n care actul normativ de stabilire ÅŸi sancÅ£ionare a contravenÅ£iei nu prevede această sancÅ£iune , iar potrivit articolului 21 al.3 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare ,sancÅ£iunea trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei săvA¢rÅŸite , Å£inA¢ndu-se seama de A®mprejurările A®n care a fost săvA¢rÅŸită fapta , de modul ÅŸi de mijloacele de săvA¢rÅŸire a acesteia , de scopul urmărit , de urmarea produsă , precum ÅŸi de circumstanÅ£ele personale ale contravenientului .
Petenta a solicitat , motivat de faptul că ÅŸoferul este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe perioada de conducere pentru a respecta prevederile legale , admiterea plA¢ngerii ÅŸi A®nlocuirea amenzii contravenÅ£ionale cu sancÅ£iunea avertisment.
PlA¢ngerea a fost A®ntemeiată pe dispoziÅ£iile OG 2/2001.
AŽn probaÅ£iune petenta a depus la dosar A®n copie procesul verbal seria AIR nr. 0161381 de constatare ÅŸi sancÅ£ionare a contravenÅ£iilor A®ncheiat la 01.08.2011.
Prin A®ntA¢mpinarea formulată , organul constatator a solicitat respingerea plA¢ngerii ca netemeinică ÅŸi nelegală .
AŽn motivarea A®ntA¢mpinării s-a invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de 01.08.2011 , cu autovehiculul cu numărul de A®nmatriculare GL-08-U , ce aparÅ£ine SC A SRL , condus de U.P. , ocazie cu care s-a constatat faptul că ÅŸoferul A®n cauză a depăşit perioada maximă de conducere continuă cu 50 de minute , respectiv a condus A®n ziua de 23.07.2011 neA®ntrerupt 5 ore ÅŸi 20 de minute , A®ncălcA¢nd prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 ÅŸi ale Acordului AETR - faptă ce constituie contravenÅ£ie A®n conformitate cu art.8 alin.2 pct.4 din OG 37/2007 modificată de OG 21/2009 - aprobată prin Legea 52/2010 a€“ privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere , pauzele ÅŸi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto ÅŸi utilizarea aparatelor de A®nregistrare a activităţii acestora .
AŽn conformitate cu prevederile art.8 alin. 2 pct.4 din OG nr.37/2007 , constituie contravenÅ£ie depăşirea perioadei maxime de conducere neA®ntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puÅ£in de o oră ÅŸi 30 de minute ÅŸi se sancÅ£ionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei conform art.9 alin.1 lit.d din acelaÅŸi act normativ ce se aplică intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arătat că petenta A®ÅŸi motivează plA¢ngerea , invocA¢nd că sancÅ£iunea trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei , susÅ£inA¢nd că ÅŸoferul A®n cauză este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe această durată , motive care nu pot fi primite de instanţă deoarece nu au relevanţă ÅŸi pe care organul constatator le consideră ca fiind simple afirmaÅ£ii .
AvA¢nd A®n vedere prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 ÅŸi ale Acordului AETR , organul constatator a A®nvederat că , conducătorul auto trebuia să ia o pauză de 45 minute după 4 ore ÅŸi 30 minute de conducere după care să-ÅŸi reia activitatea de conducere , ori A®n cazul A®n care a fost fracÅ£ionată pauza de 45 minute A®n două intervale din care primul trebuia să fie de 15 minute ÅŸi al doilea de 30 minute.
AnalizA¢nd raportul extras cu dispozitivul TachoScan , aflat A®n dotarea agenÅ£ilor constatatori ai ARR , rezultă faptul că A®n ziua de 23.07.2011 , conducătorul auto U.P. a condus neA®ntrerupt peste timpul admis de conducere continuă de 4 ore ÅŸi 30 minute .
Potrivit prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se consideră pauză orice interval de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat că ÅŸoferul A®n cauză nu a efectuat pauza de 45 minute după 4 ore ÅŸi 30 de minute de conducere sau să fracÅ£ioneze această pauză A®n două intervale din care primul de 15 minute ÅŸi al doilea 30 minute .
Faţă de aceste precizări , organul constatator a considerat că susÅ£inerile petentei nu au relevanţă ceea ce A®nseamnă că aceasta nu poate să probeze contrariul celor constatate ÅŸi menÅ£ionate A®n cuprinsul procesului verbal de contravenÅ£ie , din formularul de control A®n trafic seria AETR nr. 0039584/01.08.2011 rezultA¢nd A®n mod indubitabil că la rubrica 12 , s-a menÅ£ionat de către agentul constatator că A®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat de conducătorul auto U.P. fără a avea obiecÅ£iuni, primind un exemplar A®n momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007 este considerată o abatere gravă de la reglementările A®n vigoare , Å£inA¢nd cont că tahograful reprezintă o măsură de prevenire a evenimentelor rutiere , cu ajutorul căruia se pot verifica timpii de conducere ÅŸi de odihnă ale conducătorilor auto , fapt ce duce la A®ntărirea siguranÅ£ei pe drumurile publice .
Faţă de solicitarea petentei ca sancÅ£iunea amenzii să fie transformată A®n avertisment , s-a apreciat de către intimată că pentru A®ndeplinirea scopului educativ ÅŸi preventiv al legii de reglementare a activităţii de transport rutier , dar ÅŸi pentru A®ntărirea disciplinei A®n domeniu , este necesară aplicarea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale actus interpretandus est potius ut valeat qvam ut pereat , putA¢ndu-se observa că agentul constatator a aplicat limita minimă a sancÅ£iunii amenzii prevăzute pentru această contravenÅ£ie .
ConcluzionA¢nd , organul constatator a apreciat că justificările petentei A®n argumentarea plA¢ngerii nu sunt relevante ÅŸi pertinente ÅŸi Å£inA¢nd cont de noÅ£iunea de contravenÅ£ie dată de OG nr.2/2001 ÅŸi de factorii circumstanÅ£iali A®n care s-a săvA¢rÅŸit contravenÅ£ia s-a solicitat respingerea plA¢ngerii ca nefondată ÅŸi menÅ£inerea procesului verbal seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal ÅŸi temeinic A®ntocmit .
AŽn drept , A®ntA¢mpinarea a fost A®ntemeiată pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificată prin OG nr.21/2009 aprobată prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat răspuns la A®ntA¢mpinarea organului constatator A®nvederA¢nd că agentul constatator a aplicat o sancÅ£iune prea mare A®n raport de circumstanÅ£ele faptei , conducătorul auto fiind cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe perioada duratei de conducere pentru a respecta prevederile legale , că nimic nu l-a A®mpiedicat pe acesta să-ÅŸi efectueze perioada de repaus .Åžoferul a semnat fără a avea obiecÅ£iuni formularul de control A®n trafic seria AETR nr. 39584/01.08.2011 ÅŸi nu a menÅ£ionat A®n vreun fel că i-ar fi impus să nu-ÅŸi respecte timpul de odihnă , mai mult decA¢t atA¢t , A®n data de 01.08.2011 , A®nainte de a pleca A®n cursă , toÅ£i conducătorii auto au fost instruiÅ£i cu privire la Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel că , avA¢nd A®n vedere că fapta a fost constatată la ora 18,19 este evident că procesul verbal a fost A®ncheiat A®nainte de a pleca A®n cursă conducătorii auto .
S-a mai A®nvederat de petentă că , dacă abaterea săvA¢rÅŸită este considerată de intimată gravă , astfel cum a menÅ£ionat , a aplicat totuÅŸi amenda minimă prevăzută de actul normativ sancÅ£ionator , A®n această situaÅ£ie apreciindu-se că intimata putea să aplice ÅŸi un avertisment , avA¢nd A®n vedere circumstanÅ£ele săvA¢rÅŸirii faptei .
DeliberA¢nd asupra plA¢ngerii contravenÅ£ionale formulate prin prisma materialului probator administrat , instanÅ£a reÅ£ine că A®n baza procesului verbal de contravenÅ£ie seria AIR nr.0161381/01.08.2011 petenta SC A SRL a fost amendată contravenÅ£ional cu amendă A®n sumă de 3000 lei , conform art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 , de către AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMA‚NÄ‚ a€“ AgenÅ£ia Tulcea , reÅ£inA¢nd A®n sarcina acesteia săvA¢rÅŸirea presupusei contravenÅ£ii prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007 modificată ÅŸi aprobată prin OG nr.21/2009 A®n sensul că , la controlul efectuat A®n trafic A®n data de 01.08.2011 ,ora 18,19 pe DN 22 Km.226 a€“ 730 , A®n apropiere de localitatea Baia la auto cu numărul de circulaÅ£ie GL-08-U , proprietate SC A SRL , conducător auto U.P. , la verificarea timpilor de conducere , pauză ÅŸi odihnă pe ultimele 30 de zile descărcA¢nd cardul conducătorului auto prin dispozitivul TachoScan s-a constatat că A®n data de 23.07.2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 de minute, sens A®n care s-a A®ntocmit buletinul de control AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto ÅŸi căruia i s-a A®nmA¢nat un exemplar.
Potrivit dispoziÅ£iilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lăsat la latitudinea instanÅ£ei posibilitatea schimbării A®ncadrării juridice ÅŸi nici stabilirea altei sancÅ£iuni, instituind numai un control asupra legalităţii ÅŸi temeiniciei procesului verbal de contravenÅ£ie .
Procesul verbal de contravenÅ£ie se bucură de forţă probantă proprie atunci cA¢nd cuprinde constatări personale ale agentului constatator, constatări care sunt prezumate a fi reale cA¢tă vreme procesul verbal este A®ntocmit cu respectarea cerinÅ£elor legale privitoare la formă (art. 16 ÅŸi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenÅ£ei unei alte situaÅ£ii de fapt decA¢t cea reÅ£inută de către agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanÅ£a l-a examinat din perspectiva ConvenÅ£iei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din ConstituÅ£ia RomA¢niei, textul convenÅ£iei ÅŸi jurisprudenÅ£a CurÅ£ii Europene a Drepturilor Omului sunt A®ncorporate A®n dreptul intern, avA¢nd A®n acelaÅŸi timp o forţă juridică superioară legilor A®n materia drepturilor fundamentale ale omului.
AnalizA¢nd criteriile stabilite pe cale jurisprudenÅ£ială de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs RomA¢nia), instanÅ£a a constatat că domeniul contravenÅ£ional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrA¢nd A®n sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, A®n latura sa penală.
InstanÅ£a, reÅ£inA¢nd aplicabilitatea A®n speţă a dispoziÅ£iile art.6 paragraf 1 CEDO, A®n mod evident a fost Å£inută ÅŸi de prevederile paragrafului 2 ÅŸi 3 ale aceluiaÅŸi articol, care instituie garanÅ£ii procedurale specifice A®n domeniul penal.
Printre aceste garanţii se numără şi cea referitoare la obligativitatea respectării prezumţiei de nevinovăţie.
Această prezumÅ£ie priveÅŸte atA¢t atitudinea organelor judiciare faţă de săvA¢rÅŸirea cauzei cA¢t ÅŸi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanÅ£a a reÅ£inut că, A®n genere, fiind A®ntocmit de un agent al statului aflat A®n exerciÅ£iul funcÅ£iunii, trebuia să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt.
AŽn acest sens este de remarcat că A®n jurisprudenÅ£a CurÅ£ii s-a reÅ£inut A®n mod constant că prezumÅ£iile nu sunt A®n principiu contrare ConvenÅ£iei.
Astfel, A®n HotărA¢rea pronunÅ£ată A®n cauza Salabiaku c. FranÅ£ei, Curtea a reÅ£inut ca prezumÅ£iile sunt permise de ConvenÅ£ie dar nu trebuie să depăşească limitele rezonabile Å£inA¢nd seama de gravitatea mizei si prezervA¢nd drepturile apărării (paragr. 28).
Prin urmare, prezumÅ£ia de nevinovăţie nu are caracter absolut, după cum nici prezumÅ£ia de veridicitate a faptelor constatate de agent ÅŸi consemnate A®n procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumÅ£ia de veridicitate nu poate opera decA¢t pA¢nă la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge A®n situaÅ£ia ca persoana A®nvinuită de săvA¢rÅŸirea faptei să fie pusă A®n imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate A®n procesul-verbal deÅŸi din probele administrate de a€žacuzarea€ instanÅ£a nu poate fi convinsă de vinovăţia a€žacuzatuluia€, dincolo de orice A®ndoială rezonabilă.
Petenta a susÅ£inut că ÅŸoferul U.P. este cel care a depăşit perioada de conducere ÅŸi că ea nu are posibilitatea de a-l controla pe durata perioadei de conducere pentru a respecta prevederile legale , administrA¢nd A®n acest sens proba testimonială ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a fost audiat A®n calitate de martor , ÅŸoferul U.P. care a declarat că a depăşit timpii de conducere ÅŸi de repaus A®n data de 23 iulie 2011 deoarece era noapte ÅŸi dorea să ajungă mai repede acasă ÅŸi că de la data angajării la societate ÅŸi pA¢nă la data controlului a fost instruit la fiecare A®nceput de lună de către ÅŸeful de coloană cu privire la timpii de conducere ÅŸi repaus ÅŸi nimeni din societate nu i-a impus nici lui ÅŸi nici colegilor săi să nu respecte timpii de conducere ÅŸi de repaus.
InstanÅ£a reÅ£ine că A®n procesul verbal de contravenÅ£ie se menÅ£ionează că s-a A®ntocmit de către agentul constatator buletinul de control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto , depus ÅŸi A®n copie la dosar ÅŸi pe care conducătorul auto l-a semnat fiindu-i A®nmA¢nat un exemplar , ori , dacă acesta nu era de acord cu cele menÅ£ionate A®n acest A®nscris , putea să refuze să semneze acest formular sau să - l semneze cu obiecÅ£iuni, per a contrario conducătorul auto a fost de acord cu cele menÅ£ionate ÅŸi implicit a recunoscut săvA¢rÅŸirea faptei reÅ£inute A®n actul sancÅ£ionator .
Cum , organul constatator a probat săvA¢rÅŸirea faptei de către petentă ÅŸi aceasta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumÅ£ia de temeinicie a procesului verbal de contravenÅ£ie ÅŸi o altă situaÅ£ie de fapt decA¢t cea reÅ£inută A®n actul sancÅ£ionator instanÅ£a apreciază că A®n cauză sunt A®ntrunite elementele constitutive ale contravenÅ£iei prevăzute la art. 8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007, potrivit cu care depăşirea perioadei maxime de conducere neA®ntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puÅ£in de o oră ÅŸi 30 de minute reprezintă A®ncălcări grave ale dispoziÅ£iilor Regulamentului Parlamentului European ÅŸi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 ÅŸi, după caz, ale Acordului AETR ÅŸi constituie contravenÅ£ii, dacă acestea nu sunt considerate infracÅ£iuni potrivit legii penale ÅŸi se sancÅ£ionează potrivit dispoziÅ£iilor art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei - faptele prevăzute la alin. (2) pct. 1 - 11 ÅŸi 16, aplicabilă A®ntreprinderii/operatorului de transport rutier, ÅŸi faptele prevăzute la alin. (2) pct. 12 - 15 ÅŸi 17, aplicabilă conducătorului auto;
AŽn privinÅ£a sancÅ£iunii aplicate , amendă de 3000 lei , instanÅ£a apreciază că a fost corect individualizată ÅŸi corect stabilită , fiind aplicată limita minimă a pedepsei amenzii , astfel că A®nlocuirea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale aplicate cu sancÅ£iunea avertismentului solicitată de petentă , nu se justifică .
Astfel reÅ£inută situaÅ£ia A®n fapt ÅŸi A®ncadrarea juridică , instanÅ£a avA¢nd A®n vedere că A®n raport de jurisprudenÅ£a CEDO , petentei A®i sunt recunoscute ÅŸi garanÅ£iile specifice A®n materie penală printre care ÅŸi prezumÅ£ia de nevinovăţie, context A®n care sarcina probei revine acuzării, iar de situaÅ£ia A®ndoielnică beneficiază cel acuzat, cum petenta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumÅ£ia de temeinicie a procesului verbal de contravenÅ£ie ÅŸi o altă situaÅ£ie de fapt decA¢t cea reÅ£inută A®n actul sancÅ£ionator , plA¢ngerea urmează a fi respinsă ca nefondată .
Domeniu alocat : Contravenţii
Tip speţă : sentinţă civilă
Data speţei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plA¢ngere contravenÅ£ională
Prin plA¢ngerea A®nregistrată pe rolul Judecătoriei Babadag data de 25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAÅ¢I a contestat procesul verbal de constatare a contravenÅ£iei seria AIR nr. nr.0161381/01.08.2011 emis de AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMA‚NÄ‚ a€“ A.R.R. a€“AgenÅ£ia Tulcea pentru săvA¢rÅŸirea contravenÅ£iei prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG37/2007 modificată de OG 21/2009 a€“ aprobată prin Legea 52/2010 , solicitA¢nd admiterea plA¢ngerii ÅŸi A®nlocuirea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale cu sancÅ£iunea avertisment.
AŽn motivarea plA¢ngerii petenta a A®nvederat că a fost sancÅ£ionată contravenÅ£ional cu amendă A®n valoare de 3000 lei , pentru faptul că A®n data de 01.08.2011 , ora 18,19 la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , A®n apropiere de localitatea Baia , judeÅ£ Tulcea , asupra autovehiculului GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducător auto U.P. , verificA¢nd timpul de conducere , pauză ÅŸi odihnă pe ultimile 30 zile , descărcA¢nd cardul conducătorului auto prin dispozitivul Tachoscan , s-a constatat că A®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute .
Petenta a A®nvederat că A®n termen de 48 h , a fost achitată jumătate din minimul amenzii , respectiv suma de 1500 lei pentru a beneficia de această reducere , A®nsă consideră că amenda nu a fost aplicată A®n conformitate cu dispoziÅ£iile OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor .
A mai arătat că A®n conformitate cu art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare , sancÅ£iunea stabilită trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei săvA¢rÅŸite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare , avertismentul se poate aplica ÅŸi A®n cazul A®n care actul normativ de stabilire ÅŸi sancÅ£ionare a contravenÅ£iei nu prevede această sancÅ£iune , iar potrivit articolului 21 al.3 privind regimul juridic al contravenÅ£iilor , cu modificările ÅŸi completările ulterioare ,sancÅ£iunea trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei săvA¢rÅŸite , Å£inA¢ndu-se seama de A®mprejurările A®n care a fost săvA¢rÅŸită fapta , de modul ÅŸi de mijloacele de săvA¢rÅŸire a acesteia , de scopul urmărit , de urmarea produsă , precum ÅŸi de circumstanÅ£ele personale ale contravenientului .
Petenta a solicitat , motivat de faptul că ÅŸoferul este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe perioada de conducere pentru a respecta prevederile legale , admiterea plA¢ngerii ÅŸi A®nlocuirea amenzii contravenÅ£ionale cu sancÅ£iunea avertisment.
PlA¢ngerea a fost A®ntemeiată pe dispoziÅ£iile OG 2/2001.
AŽn probaÅ£iune petenta a depus la dosar A®n copie procesul verbal seria AIR nr. 0161381 de constatare ÅŸi sancÅ£ionare a contravenÅ£iilor A®ncheiat la 01.08.2011.
Prin A®ntA¢mpinarea formulată , organul constatator a solicitat respingerea plA¢ngerii ca netemeinică ÅŸi nelegală .
AŽn motivarea A®ntA¢mpinării s-a invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de 01.08.2011 , cu autovehiculul cu numărul de A®nmatriculare GL-08-U , ce aparÅ£ine SC A SRL , condus de U.P. , ocazie cu care s-a constatat faptul că ÅŸoferul A®n cauză a depăşit perioada maximă de conducere continuă cu 50 de minute , respectiv a condus A®n ziua de 23.07.2011 neA®ntrerupt 5 ore ÅŸi 20 de minute , A®ncălcA¢nd prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 ÅŸi ale Acordului AETR - faptă ce constituie contravenÅ£ie A®n conformitate cu art.8 alin.2 pct.4 din OG 37/2007 modificată de OG 21/2009 - aprobată prin Legea 52/2010 a€“ privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere , pauzele ÅŸi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto ÅŸi utilizarea aparatelor de A®nregistrare a activităţii acestora .
AŽn conformitate cu prevederile art.8 alin. 2 pct.4 din OG nr.37/2007 , constituie contravenÅ£ie depăşirea perioadei maxime de conducere neA®ntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puÅ£in de o oră ÅŸi 30 de minute ÅŸi se sancÅ£ionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei conform art.9 alin.1 lit.d din acelaÅŸi act normativ ce se aplică intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arătat că petenta A®ÅŸi motivează plA¢ngerea , invocA¢nd că sancÅ£iunea trebuie să fie proporÅ£ională cu gradul de pericol social al faptei , susÅ£inA¢nd că ÅŸoferul A®n cauză este cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe această durată , motive care nu pot fi primite de instanţă deoarece nu au relevanţă ÅŸi pe care organul constatator le consideră ca fiind simple afirmaÅ£ii .
AvA¢nd A®n vedere prevederile Regulamentului CEE nr.561/2006 ÅŸi ale Acordului AETR , organul constatator a A®nvederat că , conducătorul auto trebuia să ia o pauză de 45 minute după 4 ore ÅŸi 30 minute de conducere după care să-ÅŸi reia activitatea de conducere , ori A®n cazul A®n care a fost fracÅ£ionată pauza de 45 minute A®n două intervale din care primul trebuia să fie de 15 minute ÅŸi al doilea de 30 minute.
AnalizA¢nd raportul extras cu dispozitivul TachoScan , aflat A®n dotarea agenÅ£ilor constatatori ai ARR , rezultă faptul că A®n ziua de 23.07.2011 , conducătorul auto U.P. a condus neA®ntrerupt peste timpul admis de conducere continuă de 4 ore ÅŸi 30 minute .
Potrivit prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se consideră pauză orice interval de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat că ÅŸoferul A®n cauză nu a efectuat pauza de 45 minute după 4 ore ÅŸi 30 de minute de conducere sau să fracÅ£ioneze această pauză A®n două intervale din care primul de 15 minute ÅŸi al doilea 30 minute .
Faţă de aceste precizări , organul constatator a considerat că susÅ£inerile petentei nu au relevanţă ceea ce A®nseamnă că aceasta nu poate să probeze contrariul celor constatate ÅŸi menÅ£ionate A®n cuprinsul procesului verbal de contravenÅ£ie , din formularul de control A®n trafic seria AETR nr. 0039584/01.08.2011 rezultA¢nd A®n mod indubitabil că la rubrica 12 , s-a menÅ£ionat de către agentul constatator că A®n data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat de conducătorul auto U.P. fără a avea obiecÅ£iuni, primind un exemplar A®n momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007 este considerată o abatere gravă de la reglementările A®n vigoare , Å£inA¢nd cont că tahograful reprezintă o măsură de prevenire a evenimentelor rutiere , cu ajutorul căruia se pot verifica timpii de conducere ÅŸi de odihnă ale conducătorilor auto , fapt ce duce la A®ntărirea siguranÅ£ei pe drumurile publice .
Faţă de solicitarea petentei ca sancÅ£iunea amenzii să fie transformată A®n avertisment , s-a apreciat de către intimată că pentru A®ndeplinirea scopului educativ ÅŸi preventiv al legii de reglementare a activităţii de transport rutier , dar ÅŸi pentru A®ntărirea disciplinei A®n domeniu , este necesară aplicarea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale actus interpretandus est potius ut valeat qvam ut pereat , putA¢ndu-se observa că agentul constatator a aplicat limita minimă a sancÅ£iunii amenzii prevăzute pentru această contravenÅ£ie .
ConcluzionA¢nd , organul constatator a apreciat că justificările petentei A®n argumentarea plA¢ngerii nu sunt relevante ÅŸi pertinente ÅŸi Å£inA¢nd cont de noÅ£iunea de contravenÅ£ie dată de OG nr.2/2001 ÅŸi de factorii circumstanÅ£iali A®n care s-a săvA¢rÅŸit contravenÅ£ia s-a solicitat respingerea plA¢ngerii ca nefondată ÅŸi menÅ£inerea procesului verbal seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal ÅŸi temeinic A®ntocmit .
AŽn drept , A®ntA¢mpinarea a fost A®ntemeiată pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificată prin OG nr.21/2009 aprobată prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat răspuns la A®ntA¢mpinarea organului constatator A®nvederA¢nd că agentul constatator a aplicat o sancÅ£iune prea mare A®n raport de circumstanÅ£ele faptei , conducătorul auto fiind cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavA¢nd posibilitatea de a-l controla pe perioada duratei de conducere pentru a respecta prevederile legale , că nimic nu l-a A®mpiedicat pe acesta să-ÅŸi efectueze perioada de repaus .Åžoferul a semnat fără a avea obiecÅ£iuni formularul de control A®n trafic seria AETR nr. 39584/01.08.2011 ÅŸi nu a menÅ£ionat A®n vreun fel că i-ar fi impus să nu-ÅŸi respecte timpul de odihnă , mai mult decA¢t atA¢t , A®n data de 01.08.2011 , A®nainte de a pleca A®n cursă , toÅ£i conducătorii auto au fost instruiÅ£i cu privire la Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel că , avA¢nd A®n vedere că fapta a fost constatată la ora 18,19 este evident că procesul verbal a fost A®ncheiat A®nainte de a pleca A®n cursă conducătorii auto .
S-a mai A®nvederat de petentă că , dacă abaterea săvA¢rÅŸită este considerată de intimată gravă , astfel cum a menÅ£ionat , a aplicat totuÅŸi amenda minimă prevăzută de actul normativ sancÅ£ionator , A®n această situaÅ£ie apreciindu-se că intimata putea să aplice ÅŸi un avertisment , avA¢nd A®n vedere circumstanÅ£ele săvA¢rÅŸirii faptei .
DeliberA¢nd asupra plA¢ngerii contravenÅ£ionale formulate prin prisma materialului probator administrat , instanÅ£a reÅ£ine că A®n baza procesului verbal de contravenÅ£ie seria AIR nr.0161381/01.08.2011 petenta SC A SRL a fost amendată contravenÅ£ional cu amendă A®n sumă de 3000 lei , conform art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 , de către AUTORITATEA RUTIERÄ‚ ROMA‚NÄ‚ a€“ AgenÅ£ia Tulcea , reÅ£inA¢nd A®n sarcina acesteia săvA¢rÅŸirea presupusei contravenÅ£ii prev. de art.8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007 modificată ÅŸi aprobată prin OG nr.21/2009 A®n sensul că , la controlul efectuat A®n trafic A®n data de 01.08.2011 ,ora 18,19 pe DN 22 Km.226 a€“ 730 , A®n apropiere de localitatea Baia la auto cu numărul de circulaÅ£ie GL-08-U , proprietate SC A SRL , conducător auto U.P. , la verificarea timpilor de conducere , pauză ÅŸi odihnă pe ultimele 30 de zile descărcA¢nd cardul conducătorului auto prin dispozitivul TachoScan s-a constatat că A®n data de 23.07.2011 a avut timpul de conducere continuă prea lung cu 50 de minute, sens A®n care s-a A®ntocmit buletinul de control AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto ÅŸi căruia i s-a A®nmA¢nat un exemplar.
Potrivit dispoziÅ£iilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lăsat la latitudinea instanÅ£ei posibilitatea schimbării A®ncadrării juridice ÅŸi nici stabilirea altei sancÅ£iuni, instituind numai un control asupra legalităţii ÅŸi temeiniciei procesului verbal de contravenÅ£ie .
Procesul verbal de contravenÅ£ie se bucură de forţă probantă proprie atunci cA¢nd cuprinde constatări personale ale agentului constatator, constatări care sunt prezumate a fi reale cA¢tă vreme procesul verbal este A®ntocmit cu respectarea cerinÅ£elor legale privitoare la formă (art. 16 ÅŸi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenÅ£ei unei alte situaÅ£ii de fapt decA¢t cea reÅ£inută de către agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanÅ£a l-a examinat din perspectiva ConvenÅ£iei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din ConstituÅ£ia RomA¢niei, textul convenÅ£iei ÅŸi jurisprudenÅ£a CurÅ£ii Europene a Drepturilor Omului sunt A®ncorporate A®n dreptul intern, avA¢nd A®n acelaÅŸi timp o forţă juridică superioară legilor A®n materia drepturilor fundamentale ale omului.
AnalizA¢nd criteriile stabilite pe cale jurisprudenÅ£ială de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs RomA¢nia), instanÅ£a a constatat că domeniul contravenÅ£ional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrA¢nd A®n sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, A®n latura sa penală.
InstanÅ£a, reÅ£inA¢nd aplicabilitatea A®n speţă a dispoziÅ£iile art.6 paragraf 1 CEDO, A®n mod evident a fost Å£inută ÅŸi de prevederile paragrafului 2 ÅŸi 3 ale aceluiaÅŸi articol, care instituie garanÅ£ii procedurale specifice A®n domeniul penal.
Printre aceste garanţii se numără şi cea referitoare la obligativitatea respectării prezumţiei de nevinovăţie.
Această prezumÅ£ie priveÅŸte atA¢t atitudinea organelor judiciare faţă de săvA¢rÅŸirea cauzei cA¢t ÅŸi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanÅ£a a reÅ£inut că, A®n genere, fiind A®ntocmit de un agent al statului aflat A®n exerciÅ£iul funcÅ£iunii, trebuia să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt.
AŽn acest sens este de remarcat că A®n jurisprudenÅ£a CurÅ£ii s-a reÅ£inut A®n mod constant că prezumÅ£iile nu sunt A®n principiu contrare ConvenÅ£iei.
Astfel, A®n HotărA¢rea pronunÅ£ată A®n cauza Salabiaku c. FranÅ£ei, Curtea a reÅ£inut ca prezumÅ£iile sunt permise de ConvenÅ£ie dar nu trebuie să depăşească limitele rezonabile Å£inA¢nd seama de gravitatea mizei si prezervA¢nd drepturile apărării (paragr. 28).
Prin urmare, prezumÅ£ia de nevinovăţie nu are caracter absolut, după cum nici prezumÅ£ia de veridicitate a faptelor constatate de agent ÅŸi consemnate A®n procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumÅ£ia de veridicitate nu poate opera decA¢t pA¢nă la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge A®n situaÅ£ia ca persoana A®nvinuită de săvA¢rÅŸirea faptei să fie pusă A®n imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate A®n procesul-verbal deÅŸi din probele administrate de a€žacuzarea€ instanÅ£a nu poate fi convinsă de vinovăţia a€žacuzatuluia€, dincolo de orice A®ndoială rezonabilă.
Petenta a susÅ£inut că ÅŸoferul U.P. este cel care a depăşit perioada de conducere ÅŸi că ea nu are posibilitatea de a-l controla pe durata perioadei de conducere pentru a respecta prevederile legale , administrA¢nd A®n acest sens proba testimonială ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a fost audiat A®n calitate de martor , ÅŸoferul U.P. care a declarat că a depăşit timpii de conducere ÅŸi de repaus A®n data de 23 iulie 2011 deoarece era noapte ÅŸi dorea să ajungă mai repede acasă ÅŸi că de la data angajării la societate ÅŸi pA¢nă la data controlului a fost instruit la fiecare A®nceput de lună de către ÅŸeful de coloană cu privire la timpii de conducere ÅŸi repaus ÅŸi nimeni din societate nu i-a impus nici lui ÅŸi nici colegilor săi să nu respecte timpii de conducere ÅŸi de repaus.
InstanÅ£a reÅ£ine că A®n procesul verbal de contravenÅ£ie se menÅ£ionează că s-a A®ntocmit de către agentul constatator buletinul de control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto , depus ÅŸi A®n copie la dosar ÅŸi pe care conducătorul auto l-a semnat fiindu-i A®nmA¢nat un exemplar , ori , dacă acesta nu era de acord cu cele menÅ£ionate A®n acest A®nscris , putea să refuze să semneze acest formular sau să - l semneze cu obiecÅ£iuni, per a contrario conducătorul auto a fost de acord cu cele menÅ£ionate ÅŸi implicit a recunoscut săvA¢rÅŸirea faptei reÅ£inute A®n actul sancÅ£ionator .
Cum , organul constatator a probat săvA¢rÅŸirea faptei de către petentă ÅŸi aceasta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumÅ£ia de temeinicie a procesului verbal de contravenÅ£ie ÅŸi o altă situaÅ£ie de fapt decA¢t cea reÅ£inută A®n actul sancÅ£ionator instanÅ£a apreciază că A®n cauză sunt A®ntrunite elementele constitutive ale contravenÅ£iei prevăzute la art. 8 alin.2 pct.4 din OG nr.37/2007, potrivit cu care depăşirea perioadei maxime de conducere neA®ntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puÅ£in de o oră ÅŸi 30 de minute reprezintă A®ncălcări grave ale dispoziÅ£iilor Regulamentului Parlamentului European ÅŸi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 ÅŸi, după caz, ale Acordului AETR ÅŸi constituie contravenÅ£ii, dacă acestea nu sunt considerate infracÅ£iuni potrivit legii penale ÅŸi se sancÅ£ionează potrivit dispoziÅ£iilor art.9 alin.1 lit.d din OG 37/2007 cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei - faptele prevăzute la alin. (2) pct. 1 - 11 ÅŸi 16, aplicabilă A®ntreprinderii/operatorului de transport rutier, ÅŸi faptele prevăzute la alin. (2) pct. 12 - 15 ÅŸi 17, aplicabilă conducătorului auto;
AŽn privinÅ£a sancÅ£iunii aplicate , amendă de 3000 lei , instanÅ£a apreciază că a fost corect individualizată ÅŸi corect stabilită , fiind aplicată limita minimă a pedepsei amenzii , astfel că A®nlocuirea sancÅ£iunii amenzii contravenÅ£ionale aplicate cu sancÅ£iunea avertismentului solicitată de petentă , nu se justifică .
Astfel reÅ£inută situaÅ£ia A®n fapt ÅŸi A®ncadrarea juridică , instanÅ£a avA¢nd A®n vedere că A®n raport de jurisprudenÅ£a CEDO , petentei A®i sunt recunoscute ÅŸi garanÅ£iile specifice A®n materie penală printre care ÅŸi prezumÅ£ia de nevinovăţie, context A®n care sarcina probei revine acuzării, iar de situaÅ£ia A®ndoielnică beneficiază cel acuzat, cum petenta nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumÅ£ia de temeinicie a procesului verbal de contravenÅ£ie ÅŸi o altă situaÅ£ie de fapt decA¢t cea reÅ£inută A®n actul sancÅ£ionator , plA¢ngerea urmează a fi respinsă ca nefondată .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014
