InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Judecatoria Babadag

plangere contraventionala

(Sentinta civila nr. 631 din data de 29.09.2011 pronuntata de Judecatoria Babadag)

Domeniu Contraventii. Inchisoare contraventionala | Dosare Judecatoria Babadag | Jurisprudenta Judecatoria Babadag

Dosar nr.1069/179/2011
Domeniu alocat : Contravenţii
Tip speţă : sentinţă civilă
Data speţei : s.c. nr. 631/29.09.2011
Titlu: plAngere contravenţională

Prin plAngerea  Anregistrată pe rolul Judecătoriei Babadag  data de  25 august 2011 sub nr. 1069/179/2011 , petenta SC A SRL GALAŢI   a contestat procesul verbal  de constatare a contravenţiei  seria AIR  nr. nr.0161381/01.08.2011  emis de AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a A.R.R. aAgenţia Tulcea pentru săvArşirea contravenţiei  prev. de art.8  alin.2 pct.4  din OG37/2007  modificată de OG 21/2009 a aprobată  prin Legea 52/2010 , solicitAnd  admiterea  plAngerii şi Anlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale cu sancţiunea  avertisment.
An motivarea plAngerii  petenta a Anvederat că a fost  sancţionată contravenţional cu amendă An valoare de 3000 lei , pentru faptul că  An data de 01.08.2011 , ora 18,19  la controlul efectuat pe DN 22 Km.226 + 730 , An apropiere de localitatea Baia , judeţ Tulcea , asupra  autovehiculului  GL-08-U proprietatea SC A SRL, conducător auto U.P.  , verificAnd timpul de conducere , pauză  şi odihnă  pe ultimile  30 zile  , descărcAnd cardul conducătorului auto prin  dispozitivul  Tachoscan , s-a constatat că An data de 23 iulie 2011  a avut  timpul de conducere continuă prea lung  cu 50 minute .
 Petenta a Anvederat că An termen de  48 h , a fost achitată jumătate din minimul amenzii  , respectiv suma de 1500 lei  pentru a beneficia de această reducere , Ansă  consideră  că amenda nu a fost aplicată An conformitate cu dispoziţiile  OG nr.2/2001 privind regimul juridic  al contravenţiilor .
A mai arătat că An conformitate cu  art.5 al.5 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al  contravenţiilor  , cu modificările şi  completările ulterioare , sancţiunea stabilită trebuie să fie  proporţională  cu gradul de pericol social  al faptei săvArşite , iar potrivit art.7 al.3 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al  contravenţiilor  , cu modificările şi completările  ulterioare , avertismentul  se poate aplica  şi An cazul  An care actul normativ de stabilire şi  sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune , iar potrivit articolului  21 al.3 privind  regimul juridic  al contravenţiilor , cu modificările  şi completările  ulterioare ,sancţiunea trebuie să fie proporţională  cu gradul de pericol social al faptei săvArşite , ţinAndu-se seama de Amprejurările An care a fost săvArşită fapta , de modul şi de mijloacele  de săvArşire  a acesteia  , de scopul urmărit , de urmarea produsă , precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului .
Petenta a  solicitat  , motivat de faptul că  şoferul este cel  care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd  posibilitatea de  a-l controla  pe perioada  de conducere  pentru a respecta prevederile  legale , admiterea plAngerii  şi Anlocuirea  amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertisment.
PlAngerea a fost Antemeiată pe dispoziţiile  OG 2/2001.
An probaţiune  petenta a  depus la dosar  An copie procesul verbal  seria  AIR nr. 0161381 de constatare  şi sancţionare  a contravenţiilor  Ancheiat  la 01.08.2011.
Prin AntAmpinarea  formulată  , organul constatator a  solicitat  respingerea plAngerii  ca netemeinică şi nelegală .
An  motivarea  AntAmpinării   s-a   invocat efectuarea de transporturi rutiere , la data de  01.08.2011  , cu autovehiculul cu numărul de Anmatriculare  GL-08-U   , ce aparţine SC A SRL  , condus de  U.P.   , ocazie cu care s-a constatat  faptul că şoferul An cauză a depăşit perioada maximă de conducere  continuă  cu 50 de minute , respectiv a condus An ziua de  23.07.2011 neAntrerupt 5 ore  şi 20 de minute  , AncălcAnd prevederile   Regulamentului CEE  nr.561/2006  şi ale Acordului  AETR -  faptă ce constituie contravenţie An conformitate cu art.8 alin.2 pct.4  din OG 37/2007 modificată de OG 21/2009  - aprobată prin Legea  52/2010 a privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele  de conducere , pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto  şi utilizarea aparatelor de Anregistrare a activităţii acestora .
An conformitate  cu  prevederile art.8 alin. 2 pct.4  din OG nr.37/2007 , constituie  contravenţie depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute şi se sancţionează  cu amendă de la 3.000 lei  la 6.000 lei  conform art.9 alin.1 lit.d din acelaşi act normativ  ce se aplică  intreprinderii /operatorului de transport rutier.
S-a mai arătat  că petenta  Aşi motivează plAngerea , invocAnd că  sancţiunea  trebuie să  fie proporţională  cu gradul de pericol social al faptei , susţinAnd că şoferul  An cauză este cel care a depăşit perioada de  conducere , ea neavAnd posibilitatea de a-l controla  pe această durată  , motive care nu pot fi primite de instanţă  deoarece nu au relevanţă  şi pe care organul constatator le consideră ca fiind simple afirmaţii .
AvAnd An vedere  prevederile Regulamentului  CEE nr.561/2006 şi ale   Acordului  AETR , organul constatator a Anvederat  că , conducătorul auto trebuia să ia o  pauză de 45 minute  după 4 ore şi 30 minute de conducere după  care să-şi  reia activitatea de conducere , ori An  cazul An care a fost fracţionată pauza de 45 minute An  două intervale din care primul trebuia să fie de 15 minute şi al doilea de  30 minute.
AnalizAnd raportul  extras cu dispozitivul TachoScan , aflat An dotarea  agenţilor constatatori  ai ARR  , rezultă faptul că An ziua de 23.07.2011 , conducătorul auto U.P.  a condus neAntrerupt peste timpul admis de conducere continuă de 4 ore şi 30 minute .
Potrivit  prevederilor Regulamentului CE nr.561/2006, nu se consideră pauză orice interval  de timp sub 15 minute ,motiv pentru care s-a considerat că  şoferul  An cauză nu a efectuat  pauza de 45 minute  după 4 ore şi 30 de minute  de conducere  sau să fracţioneze  această pauză  An două intervale  din care primul  de 15 minute  şi al doilea 30 minute .
Faţă de aceste precizări , organul constatator  a considerat că susţinerile  petentei nu au relevanţă  ceea ce Anseamnă că aceasta  nu poate să probeze  contrariul celor constatate  şi menţionate An cuprinsul procesului verbal  de contravenţie , din formularul de control  An trafic seria AETR  nr. 0039584/01.08.2011 rezultAnd An mod indubitabil  că la rubrica 12 , s-a menţionat de către agentul constatator  că An data de 23 iulie 2011 a avut timpul de conducere  continuă prea lung cu 50 minute ,formular ce a fost semnat  de conducătorul auto U.P. fără a avea obiecţiuni, primind un exemplar An momentul controlului .
Abaterea de la prevederile OG 37/2007  este considerată o abatere gravă  de la reglementările An vigoare , ţinAnd cont  că tahograful  reprezintă  o măsură de prevenire  a evenimentelor rutiere  , cu ajutorul  căruia se pot  verifica timpii de conducere şi de odihnă ale conducătorilor auto  , fapt ce duce  la Antărirea siguranţei  pe drumurile publice .
Faţă de solicitarea petentei ca sancţiunea amenzii să fie transformată  An avertisment , s-a apreciat de către intimată  că pentru Andeplinirea scopului educativ şi preventiv al  legii de  reglementare a activităţii de transport rutier  , dar  şi pentru  Antărirea disciplinei An domeniu , este necesară  aplicarea sancţiunii amenzii  contravenţionale   actus  interpretandus est  potius ut valeat  qvam ut pereat , putAndu-se observa că  agentul constatator  a aplicat limita minimă a sancţiunii amenzii  prevăzute pentru această contravenţie .
ConcluzionAnd , organul constatator a apreciat că justificările petentei An argumentarea plAngerii  nu sunt relevante şi pertinente  şi ţinAnd cont  de noţiunea de contravenţie dată de OG nr.2/2001 şi de factorii circumstanţiali An care s-a săvArşit contravenţia   s-a solicitat respingerea plAngerii  ca nefondată şi menţinerea procesului verbal  seria AIR nr.0161381/01.08.2011 ca legal  şi temeinic Antocmit .
An drept  , AntAmpinarea a fost Antemeiată  pe prevederile art.115-118 c.pr.civ. ale OG 2/2001 , OG 37/2007 modificată prin OG nr.21/2009 aprobată prin Legea nr.52/2010 .
Petenta a formulat răspuns la AntAmpinarea organului  constatator  AnvederAnd că agentul constatator  a aplicat o sancţiune prea mare An raport de circumstanţele faptei , conducătorul  auto  fiind cel care a depăşit perioada de conducere , ea neavAnd posibilitatea  de a-l controla  pe perioada duratei de conducere  pentru a respecta  prevederile legale , că nimic nu l-a  Ampiedicat pe acesta  să-şi efectueze perioada de repaus .Şoferul a semnat fără a avea obiecţiuni  formularul de control  An trafic  seria AETR nr. 39584/01.08.2011 şi nu a menţionat  An vreun fel  că i-ar fi  impus să nu-şi respecte timpul de odihnă , mai mult decAt atAt  , An data de 01.08.2011 , Anainte  de a pleca An cursă , toţi conducătorii auto au fost  instruiţi  cu privire  la  Regulamentul 561/2006 din AETR , astfel că , avAnd An vedere că fapta a  fost  constatată  la ora 18,19  este evident  că  procesul verbal a fost Ancheiat Anainte de a pleca An cursă conducătorii auto .
S-a mai Anvederat  de petentă  că , dacă  abaterea săvArşită  este considerată  de intimată gravă , astfel cum a menţionat  , a aplicat totuşi  amenda minimă prevăzută  de actul normativ  sancţionator , An această situaţie apreciindu-se  că intimata putea  să aplice şi un avertisment , avAnd An vedere circumstanţele săvArşirii faptei .
DeliberAnd asupra plAngerii contravenţionale  formulate  prin prisma materialului probator  administrat , instanţa reţine  că  An baza  procesului verbal  de contravenţie seria AIR nr.0161381/01.08.2011  petenta SC A SRL   a fost amendată  contravenţional cu amendă An sumă de  3000 lei  , conform  art.9 alin.1  lit.d din  OG 37/2007 , de către AUTORITATEA RUTIERĂ ROMANĂ a Agenţia Tulcea , reţinAnd An sarcina acesteia  săvArşirea presupusei  contravenţii  prev. de  art.8 alin.2 pct.4  din OG nr.37/2007 modificată  şi aprobată  prin OG nr.21/2009 An sensul că ,  la  controlul  efectuat An trafic  An data  de  01.08.2011 ,ora  18,19   pe DN 22  Km.226 a 730 , An apropiere de localitatea  Baia  la auto cu numărul de circulaţie GL-08-U , proprietate  SC A SRL   , conducător auto U.P. , la  verificarea timpilor de conducere , pauză  şi  odihnă pe ultimele 30 de zile  descărcAnd  cardul conducătorului auto  prin dispozitivul  TachoScan s-a constatat  că An data de  23.07.2011  a avut timpul de  conducere  continuă prea lung cu 50 de minute, sens An care s-a Antocmit  buletinul de control  AETR 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto  şi căruia i s-a AnmAnat un exemplar.
Potrivit dispoziţiilor art. 34 alin.1 din OG nr. 2/2001, legiuitorul nu a lăsat la latitudinea instanţei posibilitatea schimbării Ancadrării juridice şi nici stabilirea altei sancţiuni, instituind numai un control asupra legalităţii şi temeiniciei procesului verbal de contravenţie .
Procesul verbal de contravenţie se bucură de forţă probantă proprie atunci cAnd cuprinde constatări personale ale agentului constatator, constatări care sunt prezumate a fi reale cAtă vreme procesul verbal este Antocmit cu respectarea cerinţelor legale privitoare la formă (art. 16 şi 17 din OG nr. 2/2001), iar contravenientul nu face dovada existenţei unei alte situaţii de fapt decAt cea reţinută de către agentul constatator.
Sub aspectul temeiniciei procesului-verbal, instanţa l-a examinat din perspectiva Convenţiei Europene a Drepturilor Omului. Conform art.20 din Constituţia RomAniei, textul convenţiei şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului sunt Ancorporate An dreptul intern, avAnd An acelaşi timp o forţă juridică superioară legilor An materia drepturilor fundamentale ale omului.
AnalizAnd criteriile stabilite pe cale jurisprudenţială de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (cauza LAUKO vs Slovacia, Anghel vs RomAnia), instanţa a constatat că domeniul contravenţional, astfel cum este reglementat prin norma cadru O.G.2/2001, poate fi calificat ca intrAnd An sfera de aplicare a art.6 paragraf 1 din CEDO, An latura sa penală.
Instanţa, reţinAnd aplicabilitatea An speţă a dispoziţiile art.6 paragraf 1 CEDO, An mod evident a fost ţinută şi de prevederile paragrafului 2 şi 3 ale aceluiaşi articol, care instituie garanţii procedurale specifice An domeniul penal.
Printre aceste garanţii se numără şi cea referitoare la obligativitatea respectării prezumţiei de nevinovăţie.
Această prezumţie priveşte atAt atitudinea organelor judiciare faţă de săvArşirea cauzei cAt şi sarcina probei.
Referitor la procesul-verbal, instanţa a reţinut că, An genere, fiind Antocmit de un agent al statului aflat An exerciţiul funcţiunii, trebuia să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt.
An acest sens este  de remarcat că An jurisprudenţa Curţii s-a reţinut An mod constant că prezumţiile nu sunt An principiu contrare Convenţiei.
Astfel, An HotărArea pronunţată An cauza Salabiaku c. Franţei, Curtea a reţinut ca prezumţiile sunt permise de Convenţie dar nu trebuie să depăşească limitele rezonabile ţinAnd seama de gravitatea mizei si prezervAnd drepturile apărării (paragr. 28).
Prin urmare, prezumţia de nevinovăţie nu are caracter absolut, după cum nici prezumţia de veridicitate a faptelor constatate de agent şi consemnate An procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumţia de veridicitate nu poate opera decAt pAnă la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge An situaţia ca persoana Anvinuită de săvArşirea faptei să fie pusă An imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate An procesul-verbal deşi din probele administrate de aacuzarea instanţa nu poate fi convinsă de vinovăţia aacuzatuluia, dincolo de orice Andoială rezonabilă.
Petenta a susţinut că şoferul U.P.  este  cel care a depăşit perioada de conducere  şi că ea nu are  posibilitatea de a-l controla  pe durata perioadei de conducere  pentru a  respecta  prevederile  legale , administrAnd An acest sens  proba testimonială ,iar la termenul din 29 septembrie 2011 a  fost audiat An calitate de martor  , şoferul U.P.    care a declarat că a depăşit  timpii de conducere şi de repaus  An  data de 23 iulie 2011  deoarece era noapte  şi dorea să ajungă mai repede acasă  şi că de la data angajării  la societate  şi pAnă la data controlului  a fost instruit la fiecare Anceput de lună  de către şeful de coloană  cu privire  la timpii de conducere şi repaus  şi nimeni din societate nu i-a impus  nici lui  şi nici colegilor  săi  să nu respecte timpii de conducere  şi de repaus. 
Instanţa  reţine  că An procesul verbal de contravenţie se menţionează că  s-a Antocmit de către agentul constatator  buletinul de  control AETR nr. 39584/01.08.2011 ce a fost semnat de conducătorul auto   , depus şi An copie la dosar  şi  pe care conducătorul auto l-a semnat fiindu-i AnmAnat un exemplar , ori , dacă  acesta  nu era de acord  cu cele menţionate  An acest Anscris ,  putea să refuze  să  semneze  acest  formular    sau să - l semneze cu obiecţiuni, per a contrario  conducătorul auto   a fost de acord  cu cele menţionate  şi implicit a recunoscut  săvArşirea faptei reţinute An actul sancţionator .
  Cum , organul constatator a probat săvArşirea faptei de către petentă   şi aceasta  nu a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie  a procesului verbal de contravenţie   şi o altă situaţie de fapt  decAt cea reţinută An actul sancţionator  instanţa  apreciază că An cauză  sunt Antrunite elementele constitutive ale contravenţiei prevăzute la art. 8 alin.2 pct.4  din OG nr.37/2007, potrivit  cu care   depăşirea perioadei maxime de conducere neAntreruptă cu mai mult de 30 de minute, dar mai puţin de o oră şi 30 de minute reprezintă Ancălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale şi se sancţionează   potrivit dispoziţiilor  art.9 alin.1  lit.d din  OG 37/2007  cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei - faptele prevăzute la alin. (2) pct. 1 - 11 şi 16, aplicabilă Antreprinderii/operatorului de transport rutier, şi faptele prevăzute la alin. (2) pct. 12 - 15 şi 17, aplicabilă conducătorului auto;
An privinţa  sancţiunii aplicate  , amendă de  3000 lei , instanţa apreciază  că a fost corect individualizată  şi  corect stabilită ,  fiind aplicată limita minimă a pedepsei amenzii  , astfel că  Anlocuirea sancţiunii  amenzii contravenţionale  aplicate cu sancţiunea  avertismentului solicitată de petentă  , nu se justifică .
 Astfel reţinută situaţia An fapt şi Ancadrarea juridică , instanţa avAnd  An vedere că An raport de jurisprudenţa CEDO , petentei  Ai sunt recunoscute şi garanţiile specifice An materie penală printre care şi prezumţia de nevinovăţie, context An care sarcina probei revine acuzării, iar de situaţia Andoielnică beneficiază cel acuzat, cum petenta  nu  a administrat probe cu care să răstoarne prezumţia de temeinicie  a procesului verbal de contravenţie   şi o altă situaţie de fapt  decAt cea reţinută An actul sancţionator   ,  plAngerea urmează a fi respinsă ca nefondată .

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala

Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017
Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014