InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Giurgiu

Premii si sporuri. Functii de demnitate publica.

(Sentinta civila nr. 872 LM/AS din data de 18.11.2008 pronuntata de Tribunalul Giurgiu)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Tribunalul Giurgiu | Jurisprudenta Tribunalul Giurgiu

              
Premii si sporuri. Functii de demnitate publica.

Persoanele care ocupa functii de demnitate publica nu beneficiaza de premii ori sporuri prevazute de lege; presedintii si vicepresedintii de consilii judetene nu sunt indreptatiti la incasarea sporului pentru conditii de munca periculoase sau vatamatoare.
        Potrivit art. 3 alin. 4 din OG nr. 3/2006 "pentru persoanele care ocupa functie de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele VII/1, VII/2, VII/3 si VII/1a, VII/2a, VII/3a precum si in anexele nr. VII/1b, VII/2b si VII/3 b, reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei  si baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial", iar potrivit art. 3 alin. 5 din aceeasi ordonanta, "in aplicarea prevederilor alin. 4 persoanele care ocupa functii de demnitate publica alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca precum si de alte sporuri prevazute de lege".
       
        Prin sentinta civila nr. 872 LMAS/18.11.2008 s-a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamantul  GD impotriva paratului Consiliul Judetean Giurgiu, prin care se solicita obligarea paratului la plata catre reclamant a sporului pentru conditii vatamatoare in cuantum de 10% din salariul de baza, incepand cu data de 20 iunie 2008.
In motivarea cererii se arata ca, incepand cu anul 2006, personalul angajat al aparatului de specialitate al Consiliului Judetean Giurgiu beneficiaza de sporul pentru conditii vatamatoare in cuantum de 10% din salariul de baza prevazut  de art. 14 din OG nr. 3/2006 si art. 16 din OG nr. 2 /2006, spor acordat in urma masuratorilor efectuate de catre Societatea Nationala de Radiocomunicatii SA - Directia de Radiocomunicatii Bucuresti, care a emis Buletinul de analize nr. 16598/2006, conform caruia angajatii sunt expusi la campuri electromagnetice cu valori ale densitatii de putere ce depasesc nivelul de referinta prevazut in tabelul nr. 1 din anexa la HG nr. 1136/2006.
       S-a mai aratat prin cerere ca reclamantul isi desfasoara activitatea in aceeasi cladire afectata de aceste campuri electromagnetice si ca este primul expus la aceste radiatii datorita statiei de emisie receptie pentru situatii de urgenta din masina de serviciu pe care o foloseste, considera ca este indreptatit sa primeasca acest spor, insa acest drept nu i-a fost acordat deoarece s-a facut aplicarea prevederilor art. 3 alin. 5 din  OG nr. 3/2006, potrivit carora persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege.
       Reclamantul considera ca legiuitorul s-a referit la sporuri salariale si nicidecum la sporuri pentru conditii vatamatoare, tinand cont ca este afectata direct sanatatea prin expunerea la aceste campuri electromagnetice.
       In drept, au fost invocate prevederile art. 281 si 283 alin. 1 lit. c din Codul muncii.
       Tribunalul a constatat neintemeiata actiunea retinand ca reclamantul ocupa  in cadrul Consiliului Judetean Giurgiu o functie de demnitate publica incepand cu data de 23 iunie 2008 (vicepresedinte al consiliului judetean) si ca potrivit art. 3 alin. 4 din OG nr. 3/2006, "pentru persoanele care ocupa o functie de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele VII/1, VII/2, VII/3 si VII/1a, VII/2a, VII/3a precum si in anexele nr. VII/1b, VII/2b si VII/3 b, reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei  si baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial", iar potrivit art. 3 alin. 5 din aceeasi ordonanta, "in aplicarea prevederilor alin. 4 persoanele care ocupa functii de demnitate publica alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca precum si de alte sporuri prevazute de lege".
       S-a mai retinut ca aceste dispozitii legale au fost avute in vedere de catre Consiliul Judetean Giurgiu atunci cand a emis dispozitia nr. 271 din 10 noiembrie 2006 prin care a acordat functionarilor publici si personalului contractual sporul de 10% din salariul de baza pentru conditii vatamatoare, nefiind incluse persoanele care ocupa functii de demnitate publica , alese si numite.
       Sustinerea reclamantului conform careia OG nr. 3/2006 prin art. 3 alin. 5 se refera la sporuri salariale si nicidecum la sporuri pentru conditii vatamatoare nu a fost  retinuta de catre instanta, intrucat prin aceasta dispozitie legala sunt exceptate orice alte sporuri aplicate la indemnizatia de baza prevazute de lege, ori sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare a fost prevazut in Hotararea de Guvern nr. 281/1993 (art. 8) privind salarizarea personalului din unitatile bugetare ca fiind un spor salarial.
       Asadar, cum prevederile art. 3 alin. 4 si 5 din OG. Nr. 3 /2006 prevad in mod expres ca persoanele care ocupa functii de  demnitate publica alese si numite nu beneficiaza de premii, spor  vechime si nici de alte sporuri prevazute de lege, rezulta in mod clar ca reclamantul nu poate beneficia de prevederile HG nr.  281/1993, si anume de plata sporului pentru conditii de munca vatamatoare cat timp ocupa functia de vicepresedinte al Consiliului Judetean.
       Prin decizia civila nr. 3185R/11.05.2009 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII a - a respins ca nefundat recursul declarat de reclamantul GD impotriva sentintei civile nr. 872/18.11.2008 a Tribunalului Giurgiu.
       Pentru a decide astfel instanta de control judiciar a retinut ca potrivit art. 3 alin. 4 si 5 din OG nr. 3/2006 persoanele care ocupa functii de demnitate publica alese nu beneficiaza de premii, spor de vechime si nici de alte sporuri prevazute de lege, ca atare nici reclamantul nu beneficiaza de prevederile HG nr. 281/1993 cat timp ocupa o astfel de functie.
        Nu s-a retinut nici argumentul invocat de recurent vizand discriminarea realizata prin plata acestui spor altor categorii de angajati, instanta de recurs constatand ca, potrivit deciziilor Curtii Constitutionale, dispozitiile OG nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca in atributiile instantelor judecatoresti intra crearea unor norme juridice care sa prevada alte drepturi decat cele avute in vedere de legiuitor la adoptarea actelor normative considerate discriminatorii, instituindu-se astfel, pe cale judiciara, sisteme de salarizare paralele celor stabilite prin acte normative.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012