InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Galati

Sanctiunea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce

(Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2014 pronuntata de Tribunalul Galati)

Domeniu Contraventii. Inchisoare contraventionala | Dosare Tribunalul Galati | Jurisprudenta Tribunalul Galati

Cum pentru regula incalcata de reclamant, aceea de a circula cu un autovehicul avand placutele cu numerele de inmatriculare sau de inregistrare neconforme cu standardul , legiuitorul nu prevede si sanctiunea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, se creeaza o aparenta de nelegalitate a actului administrativ contestat care configureaza cazul bine justificat la care se refera art. 14 din Legea nr. 554/2004.
Prin  dispozitia nr. _/15.09.2014 emisa de conducatorul Serviciului rutier Sibiu din cadrul I.P.J. Sibiu s-a dispus suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice fata de reclamantul M E pe o perioada de 90 de zile, incepand cu data de 22.09.2014 pana la 20.12.2014.
Dispozitia mai sus mentionata a fost emisa potrivit art. 103 alin. 1 lit. c din O.U.G. nr. 195/2002 si ordonantei nr. _/08.09.2014 emisa de Parchetul de pe langa Judecatoria Saliste prin care s-a dispus renuntarea la urmarirea penala pentru savarsirea infractiunii prev. de art. 334 alin. 1 Cod penal.
Analizand cererea de suspendare cu care a fost investita, instanta constata ca este de principiu ca actul administrativ se bucura de prezumtia de legalitate, notiune care, la randul sau, se bazeaza pe prezumtia de autenticitate si veridicitate, de unde rezulta ca a nu executa un act administrativ emis in baza legii echivaleaza cu a nu executa legea. Fata de aceste aspecte, tribunalul apreciaza ca suspendarea executarii unui astfel de act nu poate fi dispusa decat in situatii de exceptie, cu respectarea conditiilor prevazute de Legea contenciosului administrativ.
Astfel, se constata ca suspendarea executarii, fiind o masura vremelnica si exceptionala, poate fi justificata doar prin intrunirea cumulativa a trei conditii, respectiv conditia declansarii procedurii administrative prealabile, a cazului bine justificat si conditia prevenirii unei pagube iminente.
Referitor la declansarea procedurii recursului administrativ gratios, nu exista dovada ca reclamantul ar fi sesizat autoritatea emitenta, in conditiile art. 7 din Legea nr. 554/2004, insa paratul nu a invocat neindeplinirea procedurii prealabile in conditiile art. 193 alin. 2 din NCPC.
In ceea ce priveste conditia cazului bine justificat, instanta retine ca aceasta exigenta legala trebuie interpretata in sensul dispozitiilor art. 2 alin. 1 lit. t din Legea nr. 554/2004, care prevad ca sunt cazuri bine justificate acele imprejurari legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.
Totodata, existenta unui caz bine justificat poate fi retinuta daca din imprejurarile cauzei ar rezulta o indoiala puternica si evidenta asupra prezumtiei de legalitate care constituie unul din fundamentele caracterului executoriu al actelor administrative, asa cum in mod constant a stabilit Inalta Curte de Casatie si Justitie .
Fara a proceda la o examinare pe fond a legalitatii actului in discutie, la o sumara analiza, instanta contata ca exista argumente juridice aparent valabile in contestarea legalitatii actului care sa creeze o indoiala serioasa in privinta conformitatii acestuia cu legea in a carei executare a fost emis.
 Astfel, prin ordonanta nr. _/P/2014 data de Parchetul de pe langa Judecatoria Saliste s-a dispus renuntarea la urmarirea penala fata de reclamantul M E, privind fapta prev. de art. 334 alin. 1 Cod penal, ordonanta care, potrivit art. 318 alin. 7 din Cod procedura penala a fost comunicata inclusiv paratei I.P.J. Sibiu. In fapt s-a retinut ca, la data de _.06.2014, organul de urmarire penala s-a autosesizat despre faptul ca reclamantul a condus pe DN1 In raza orasului Saliste un autovehicul marca Ford ce tracta o remorca, ambele avand placute cu numar temporar pe fond galben, nevalabile in Romania, datorita inexistentei unor acorduri bilaterale cu Germania. Avand in vedere locul unde s-a produs fapta, circumstantele personale ale suspectului si lipsa unui prejudiciu, s-a apreciat ca nu se justifica un interes public in urmarirea in continuare a faptei.
Potrivit art. 103 alin. 1 lit. c din O.U.G. nr. 195/2002 suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule si tractoare agricole sau forestiere se dispune pentru o perioada de 90 de zile cand fapta conducatorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane si instanta de judecata sau procurorul a dispus clasarea, renuntarea la urmarirea penala, renuntarea la aplicarea pedepsei sau amanarea aplicarii pedepsei, daca pentru regula de circulatie incalcata prezenta ordonanta de urgenta prevede suspendarea exercitarii dreptului de a conduce. Potrivit alin.1 ind. 1 al art. 103 din acelasi act normativ, in situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie se dispune de catre seful politiei rutiere pe raza careia a fost savarsita fapta.
In cauza nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege care sa justifice masura administrativa stabilita prin dispozitia nr. _/15.09.2014 emisa de conducatorul Serviciului rutier Sibiu.
Este adevarat ca fapta reclamantului a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice,  ca, in cauza, a fost dispusa renuntarea la urmarirea penala, insa pentru regula de circulatie incalcata, respectiv cea referitoare la existenta si amplasarea pe vehiculele aflate in circulatia pe drumurile publice (cu exceptia celor trase sau impinse cu mana si a bicicletelor)  a unor  placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare, O.U.G. nr. 195/2002 nu prevede ca si sanctiune complementara suspendarea exercitarii dreptului de a conduce.
Astfel, potrivit art. 99 alin. 1 pct. 17 din O.U.G. nr. 195/2002  constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa I de sanctiuni   conducerea unui vehicul pe ale carui placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare sunt aplicate folii sau alte dispozitive care nu permit citirea numarului de inmatriculare ori placutele nu corespund standardelor in vigoare.
Cum pentru regula incalcata de reclamant, aceea de a circula cu un autovehicul avand placutele cu numerele de inmatriculare sau de inregistrare neconforme cu standardul , legiuitorul nu prevede si sanctiunea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, se creeaza o aparenta de nelegalitate a actului administrativ contestat care configureaza cazul bine justificat la care se refera art. 14 din Legea nr. 554/2004.
Referitor la ultima conditie, a prevenirii unei pagube iminente, astfel cum este definita de dispozitiile art. 2 alin. 1 lit. s din Legea nr. 554/2004, respectiv a unui prejudiciu material, viitor si previzibil, instanta retine  indeplinita si aceasta conditie, avand in vedere ca dispozitia nr. _/15.09.2014 emisa de conducatorul Serviciului Rutier din cadrul I.P.J. Sibiu este un act administrativ susceptibil de a produce efecte juridice, prin urmare un act administrativ intrat in vigoare, apt sa produca efecte in curs, a caror stopare se tinde a se realiza prin prezenta cerere.
Avand in vedere sustinerile reclamantului, in sensul ca activitatea sa de zi cu zi necesita exercitarea dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice, instanta apreciaza ca fiind iminent prejudiciul material, viitor si previzibil pe care il poate incerca reclamantul urmare a efectelor actului administrativ contestat.
Fata de toate aceste considerente, urmeaza ca instanta sa admita cererea astfel formulata si sa dispuna suspendarea executarii dispozitiei nr. _/15.09.2014 emisa de seful Serviciului Rutier Sibiu, pana la pronuntarea instantei de fond cu privire la anularea actului administrativ.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contraventii. Inchisoare contraventionala

Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017
Contraventii. Confirmare de primire. Obiectiuni. - Decizie nr. 99/R/2010 din data de 01.02.2010
Asigurare paza unitate. Subiect activ. - Decizie nr. 330/R/2010 din data de 15.03.2010
Rovinieta. Persoana responsabila. Leasing - Decizie nr. 136/R/2010 din data de 05.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie. - Decizie nr. 118/CA din data de 01.02.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 28/CA din data de 08.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 36/CA din data de 15.01.2010
Anulare proces verbal de contraventie - Decizie nr. 25/CA din data de 08.01.2010
- Sentinta penala nr. din data de 26.03.2008
Nu este permisa detinerea simultana a doua permise de conducere, din care unul eliberat de autoritatile altui stat.Potrivit art. 102 alin 1 pct.8 din O.U.G. nr. 195/2002, constituie contraventie detinerea simultana a doua permise de conducere nationale - Decizie nr. 5649 din data de 15.11.2013
Inlocuire sanctiune amenda contraventionala cu avertisment - Decizie nr. 1270/R din data de 13.11.2009
Prescriptia aplicarii sanctiunii contraventionale - Decizie nr. 1095/R/C din data de 30.10.2009
Inlocuire sanctiune contravetionala cu amenda in avertisment - Decizie nr. 913/R/C din data de 09.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 163 din data de 10.01.2011
Anulare proces verbal de contraventie - Sentinta civila nr. 4935 din data de 24.06.2010
- Sentinta civila nr. 3431 din data de 29.04.2010
Anulare proces verbal contraventie - Sentinta civila nr. 4164 din data de 27.05.2010
plangere pv - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Plangere PV - Sentinta civila nr. 1462 din data de 04.03.2009
Inlocuire amenda cu munca in folosul comunitatii - Sentinta civila nr. 1507/2013 din data de 02.07.2014