InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Constanta

Inchiderea procedurii. Documentatia debitorului.

(Sentinta civila nr. 8739 COM din data de 16.12.2002 pronuntata de Tribunalul Constanta)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Constanta | Jurisprudenta Tribunalul Constanta

Inchiderea procedurii. Documentatia debitorului.

Inchiderea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului reprezinta momentul descarcarii de gestiune a celor implicati in actele si operatiunile efectuate, iar situatia documentelor fostei societati cu capital majoritar de stat urmeaza a fi reglementata, la cererea lichidatorului, chiar in absenta unor dispozitii legale exprese in cuprinsul Legii nr. 64/1995, in raport de textele aplicabile prin legi speciale.

        La 15.11.2002, S.C. Staff S.R.L.- lichidator al S.C. FERTILCHIM S.A. Navodari, a solicitat judecatorului sindic sa dispuna obligarea paratelor Casa Judeteana de Pensii - Constanta, Directia Judeteana a Arhivelor Statului - Constanta si Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului - Bucuresti, la preluarea documentelor detinute de societatea ce a facut obiectul procedurii falimentului.
In considerente, lichidatorul a aratat ca prin sentinta civila nr. 4549/ 08.07.2001 a Tribunalului Constanta s-a dispus inchiderea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului fata de S.C. FERTILCHIM S.A. Navodari, cu consecinta radierii acestei persoane juridice din evidentele registrului comertului.
S-a sustinut ca lichidatorul s-a adresat acestor institutii, in virtutea atributelor conferite de Legea nr. 64/1995, pentru preluarea arhivelor societatii in faliment, insa doar Oficiul Registrului Comertului a acceptat sa primeasca registrele acesteia.
Au fost invocate dispozitiile art. 10 si 23 din Legea nr. 64/1995 republicata si dispozitiile Legii nr. 16/1996 modificate prin Legea nr. 358/ 2002.
Legal citate, paratele nu au depus intampinare.
In raport de cererea formulata, vor fi avute in vedere urmatoarele considerente:
Prin sentinta civila nr. 4549 COM/ 08.07.2002, judecatorul sindic desemnat in procedura reorganizarii judiciare si a falimentului fata de S.C. FERTILCHIM S.A. - societate in faliment a respins ca nefondate obiectiunile formulate de o parte din creditorii debitoarei, cu consecinta inchiderii acestei proceduri, in conditiile art. 117 din Legea nr. 64/ 1995 republicata.
Societatea comerciala care a facut obiectul actelor si operatiunilor reglementate de Legea nr. 64/ 1995 a avut capital majoritar de stat la data constatarii starii de incetare de plati, portofoliul statului fiind administrat la acea data de Fondul Proprietatii de Stat.
Situatia patrimoniala a persoanei juridice a fost confirmata, pe parcursul derularii procedurii, de emiterea adresei F.P.S. nr. 15/ 102/ 19.01.1999, privind inchiderea operationala a societatii, cu asigurarea platilor compensatorii catre personalul disponibilizat, in raport de prevederile O.U.G. nr. 9/ 1997.
Falimentul S.C. FERTILCHIM S.A. Navodari a condus la dizolvarea persoanei juridice, iar activul patrimonial al societatii a fost vandut prin licitatie publica, in cursul lunii iulie 1999, catre S.C. MARWAY COMERCIAL S.R.L. Bucuresti.
Pe parcursul procedurii, lichidatorul a mentionat ca au ramas in gestiunea sa documentatia contabila, actele tehnice si cele referitoare la raporturile juridice (comerciale, de munca etc.) ale debitoarei, care au fost lasate intr-un amplasament provizoriu din sediul fostei persoane juridice, cu asigurarea pazei si a unui angajat care sa elibereze, la cererea salariatilor, a unor acte privind perioada de activitate.
Inchiderea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului reprezinta, insa, momentul descarcarii de gestiune a celor implicati in actele si operatiunile efectuate, iar situatia documentelor fostei societati cu capital majoritar de stat urmeaza a fi reglementata, la cererea lichidatorului, chiar in absenta unor dispozitii legale exprese in cuprinsul Legii nr. 64/ 1995 referitoare la situatia lor juridica.
        Art. 7 din Legea nr. 16/ 1996 privind Arhivele Nationale prevede: ,,creatorii si detinatorii de documente sunt obligati sa inregistreze si sa tina evidenta tuturor documentelor intrate, a celor intocmite pentru uz intern, precum si a celor iesite, potrivit legii’’.
        Art. 18 din lege, modificat prin Legea nr. 358/ 2002, mentioneaza ca in cazul desfiintarii, in conditiile legii, a unui creator de documente, persoana juridica, fara ca activitatea acestuia sa fie continuata de altul, documentele cu valoare istorica, in sensul art. 2, vor fi preluate de catre Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale, iar cele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, vor fi preluate de casele judetene de pensii.
        Textul art. 181 alin. ultim din Legea nr. 16/ 1996 modificata si completata prin Legea nr. 358/ 2002 se refera la predarea carnetelor de munca catre titularii de drept ori succesorilor legali ai acestora, dupa caz.
        Potrivit prevederilor art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/ 1991 republicata, modificata si completata prin O.G. nr. 61/ 2001, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, se pastreaza timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii care se pastreaza timp de 50 de ani.
        Legea nr. 130/ 1999 prevede, in art. 9 alin. 1: carnetele de munca ale salariatilor (_) se pastreaza si se completeaza de catre directiile generale de munca si protectie sociala. Angajatorii au obligatia sa depuna la D.G.M.P.S. actele privind incheierea, executarea, modificarea si incetarea contractelor individuale de munca.
        Legea nr. 312/ 2001, pentru aprobarea O.U.G. nr. 98/ 1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective, prevede in art. 45 alin 1 ca ,,persoanele disponibilizate prin concedieri colective beneficiaza de vechime in munca (_) pana la reincadrarea cu contract individual de munca’’.
        Art. 160 alin. 5 din Legea nr. 19/ 2000 cu modificarile si completarile ulterioare prevede, la randul sau, ca dovada vechimii in munca realizata pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, se face cu carnetul de munca, carnetul de asigurari sociale, pe baza carora se poate stabili ca s-a achitat contributia de asigurari sociale. Alin. 6 mentioneaza ca certificarea stagiului de cotizare, realizat anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, se realizeaza de catre CNPAS prin casele teritoriale de pensii, pe masura preluarii datelor din actele doveditoare prevazute la alin. 5.
        Art. 255 alin. 2 din Legea nr. 31/ 1990 republicata mentioneaza atributiile registrului comertului de a prelua actele si documentele societatii comerciale dizolvate, a carei capacitate civila a incetat.
        Toate aceste dispozitii legale stabilesc un cadru general de reglementare a situatiei juridice a documentatiei aflate in posesia persoanei juridice care isi inceteaza activitatea ca urmare a falimentului, intrucat legiuitorul a prevazut, in acte normative speciale, institutiile abilitate sa preia, sa conserve si sa valorifice acest fond de documentare legat de viata societatii, de relatiile sale juridice, de drepturile (inclusiv de natura intelectuala) si de obligatiile sale.
        Este motivul pentru care noua reglementare a Legii arhivelor nationale a cuprins referiri in acest sens, fara insa ca obligatia preluarii documentelor persoanei care si-a pierdut capacitatea civila sa revina in exclusivitate institutiilor mentionate (directiile judetene ale arhivelor statului si casele judetene de pensii).
        Astfel, avand in vedere ca societatea comerciala ce a facut obiectul procedurii de faliment a avut un obiect de activitate specific, prin care s-au valorificat procedee si tehnologii specifice in domeniul producerii de ingrasaminte chimice pe baza de fosfati, incetarea capacitatii sale civile urmeaza a clarifica destinatia actelor care au stat la baza acestor tehnologii, precum si a celor legate de drepturile de proprietate industriala - parte integranta a patrimoniului societar.
        Intrucat societatea falita a avut capital majoritar de stat, iar o parte din actele sale privesc atat drepturile de proprietate intelectuala, cat si atributele exercitate de fostul FPS in activitatea manageriala, se va retine ca din perspectiva dispozitiilor O.U.G. nr. 296/ 2000 modificata prin Legea nr. 225/ 2001, Autoritatea pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului - Bucuresti are competenta de a urmari si de a prelua documentatia specifica, care excede sferei de interes a celorlalte institutii expres mentionate de Legea nr. 358/ 2002 si de Legea nr. 31/ 1990 republicata.
Avand in vedere aceste considerente, cererea lichidatorului S.C. STAFF S.R.L. CONSTANTA, privind preluarea fondului de arhiva a societatii radiate, va fi admisa. (sentinta civila nr. 8739 COM/ 16.12.2002, irevocabila conform deciziei civile nr. 409/2003 a Curtii de Apel Constanta - sectia comerciala
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006