InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM.: Plangere formulata impotriva deciziei de eliberare din functia publica de agent comunitar . Neindeplinirea procedurii prealabile . Incidenta dispozitiilor art.89 din legea nr.188/1999

(Sentinta comerciala nr. 1153/2010 din data de 21.12.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

         

Prin actiunea inregistrata la rolul acestei instante sub nr.3864/2010, reclamantul  S.V. B. a solicitat in contradictoriu cu  paratii  Primaria Municipiului Rm-Sarat, Politie Comunitara a municipiului Rm-Sarat, B.ES, B.D si E. G. anularea  deciziei nr.277/12.08.2010 emisa de Politia Comunitara Rm-Sarat in baza careia  a fost eliberat din functia publica de  agent comunitar clasa 3, gradul profesional asistent treapta I, gradatia 2 incepand cu data de 11.09.2010 ca urmare  a reorganizarii  activitatii prin reducerea postului  ocupat  de functionar public.
Sustine reclamantul ca aceasta decizie  este lovita de nulitate  , este netemeinica si nelegala motiv pentru care se solicita anularea  acestei decizii si reintegrarea sa in functia  avuta, plata onorariului de la data concedierii /12.08.2010) pana la reintegrare, plata a doua salarii compensatorii, plata  sumei de  50.000 lei  cu titlu de daune materiale  si morale  precum si cheltuieli de judecata.
Mai arata  reclamantul ca incepand cu data de 16.04.2004 a fost a fost  incadrat la Corpul  Gardienilor Publici  Buzau in functia de gardian  public iar la 1.04.2005 a fost incadrat la Politia Comunitara Rm-Sarat in functia de agent comunitar.
La 1.09.2010 aceasta functie a fost transformata in functie publica conform art.110 alin.3 din Legea nr.188/1999 de agent comunitar asistent referent.
     Prin decizia a carei anulare se solicita a fost concediat pe motive neintemeiate, respectiv inapt portarma, lipsa de activitate, mod de comportament, conduita si etica profesionala.
     In concluzie acestei decizii ii lipsesc doua elemente esentiale si anume temeiul de drept si faptul ca parata Politia Comunitara Rm-Sarat nu a solicitat ANAF in perioada de preaviz, lista functiilor vacante, obligatie ce-i revenea   in virtutea prevederilor   art.99 alin.6 din Legea nr.188/1999, iar al doilea motiv de nulitate absoluta , daca parata ar fi cerut ANAF in perioada
de preaviz lista functiilor vacante si daca ar fi existat o   functie publica corespunzatoare      
identificata in aceasta perioada de preaviz, functionarul public ar fi trebuit transferat in interesul serviciului sau la cerere.
     Pentru o justa solutionare a cauzei, reclamantul a solicitat obligarea paratei 2 Politia Comunitara Rm-Sarat sa depuna la dosarul cauzei, potrivit art.13 alin 1 din Legea nr.554/2004 copii de pe urmatoarele inscrisuri:
- contractul individual de munca;
- contractul colectiv de munca;
- calificativele anuale;
- testele psihologice;
- testele anuale;
- decizia nr.879/25.04.2005;
- procesul verbal nr.377/16.07.2010.
     In conformitate cu disp. art.112 Cod proc.civ reclamantul a depus la dosar copii de pe  urmatoarele inscrisuri in baza carora si-a fundamentat cererea, respectiv:
- deciziile nr.277/12.08.2010, nr.16/29.01.2010 , nr.150/1.04.2010; fisa postului;
- cartea de munca.
     In drept cererea a fost fundamentata pe disp. art.99 alin.l lit.b coroborate cu art.99 alin.6 din Legea nr.188/1999.
     Paratele in conformitate cu disp. art.115 Cod proc.civ. au formulat intampinare  invocand exceptia inadmisibilitatii actiunii, deoarece motivat de faptul ca reclamantul nu a  exercitat in prealabil recursul administrativ prevazut de art.7 alin.l din Legea nr.554/2004.
     In sprijinul exceptiei invocate paratii au invocat si prevederile art. 106 din Legea        nr.188/1999 potrivit carora in cazul in care raportul de serviciu a incetat din motive pe care        functionarul public le considera netemeinicie sau nelegale , acesta poate cere instantei   de contencios administrativ , anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu in conditiile si termenele prevazute de legea contenciosului administrativ nr.554/2004.
     O a doua exceptie invocata , este aceea a netimbrarii capetelor de cerere privind plata de despagubiri, invocandu-se in acest sens disp. art. 17 alin.2 din Legea nr.554/2004.
     Pe fond , parata Politia Comunitara Rm-Sarat a detaliat imprejurarile ce au dus la emiterea deciziei a carei anulare se solicita, in sensul ca ea a fost luata dupa parcurgerea tuturor etapelor prevazute de Legea nr.188/1999 actualizata,, respectiv in urma aprobarii statului de functie si ale organigramei de catre Consiliul Local si cu avizul ANAF si dupa consultarea cu reprezentantii sindicatelor reprezentative din institutie, depunand in acest sens adresa nr.423/18.08.2010 prin care a solicitat ANAF sa comunice functiile publice vacante astfel cum prevad disp. art. 99 alin.6 din Legea nr.188/1999.
     Intrucat  functia ocupata de reclamanta a fost restructurata ca de altfel si alte functii din
aceeasi clasa si grad profesional si cum aceasta s-a incadrat in cel putin un criteriu din cele
stabilite de comun acord intre reprezentantii sindicatelor si conducerea institutiei prin procesul
verbal nr.377/16.07.2010 decizia este legala si temeinica.
     Nu in ultimul rand reclamantul a fost luat in evidenta corpului de rezerva al ANAF in vederea redistribuirii.
     Potrivit art. 137 al.l Cod proc.civ. instanta se pronunta mai intai asupra exceptiilor ce fac de prisos solutionarea in fond a pricinii. Potrivit disp. art.7 alin.l din Legea 554/2004 inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie sa solicite autoritatii publice emitente in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acestuia.
     Dispozitiile Codului de procedura civila- art.109 alin.2 coroborat cu art.7 din Legea nr.554/2004 prevad ca procedura prealabila administrativa este reglementata ca o conditie de exercitare a dreptului la actiune in contenciosului administrativ , a carei neindeplinire in termenele si conditiile prevazute de lege atrage inadmisibilitatea actiunii.
     Reclamantul nu a facut dovada indeplinirii acestei proceduri ori aceasta procedura este obligatorie si pentru functionarii publici in situatiile in care acestia solicita anularea actului, prin care s-a dispus incetarea raportului de serviciu.
     Prin Legea nr.351/2006 a fost modificat art. 89 alin.l din Legea nr.188/1999 in sensul ca functionarul public poate cere instantelor de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu. in conditiile si termenele prevazute de Legea nr.554/2004.
     Avand in vedere faptul ca reclamantului, in calitate de functionar public ii revenea  obligatia indeplinirii procedurii prealabile, potrivit actelor normative invocate, prin sentinta nr.1553 din 2.12.2010 s-a admis ca intemeiata  exceptia invocata , dispunandu-se respingerea actiunii ca inadmisibila.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013