InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Buzau

CONT.ADM.: Cerere in anularea deciziei emisa de camera de conturi privind constatarea unor neregularitati ce vizeaza conditiile de eligibilitate pentru acordarea unor finantari nerambursabile primite de la primarie

(Sentinta comerciala nr. 2998/2010 din data de 21.12.2010 pronuntata de Tribunalul Buzau)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Tribunalul Buzau | Jurisprudenta Tribunalul Buzau

         
     
     Deliberand asupra actiunii in contencios administrativ de fata,
     In baza actelor si lucrarilor dosarului,constata si retine urmatoarele :
     Prin cererea introdusa la aceasta instanta la data de 21 iunie 2010 si inregistrata sub nr.2998/114/2010,reclamantul CSFCG Buzau  ,a chemat in judecata pe parata Camera de Conturi Buzau ,solicitand ca prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta sa se dispuna anularea Deciziei nr.32 din 24 noiembrie 2009,emisa de parata.
     Cererea a fost timbrata cu taxa judiciara de timbru in suma de 4,00 lei, conform Chitantei pentru creante ale bugetului local seria PMB nr.126887,emisa de Directia Economica a Primariei municipiului Buzau la data de 21 iunie 2010 si prin aplicarea si anularea de timbre judiciare in valoare de 0,30 lei.
     In motivarea cererii sale,reclamantul a aratat ca,in fapt,Decizia nr.32 din 24 noiembrie 2009,emisa de parata,este nelegala,avand in vedere urmatoarele :
     Schimbarea regimului juridic al bunurilor administrate de reclamant printr-o hotarare administrativa nu are efect asupra raportului juridic nascut anterior intre reclamant si Institutia Prefectului,ca urmare a hotararii nr.14/1993.
     In conditiile in care prin hotarare a Consiliului Local bunurile au trecut in administrarea municipiului Buzau,aceasta entitate administrativa era obligata ca,in virtutea art.11 alin.(1) lit.a) si art.12 alin.(2) din Legea nr.213/1998 si art.36 alin.(5) lit. a) din Legea nr.215/2001,sa decida cu privire la modalitatea de administrare pe viitor,respectiv dupa momentul hotararii Consiliului Local,cu privire la modalitatea de administrare a acestor bunuri.
     Reclamantul a precizat ca,in ceea ce il priveste,raportul juridic nascut anterior,conform Hotararii nr.14/1993 a Prefectului judetului Buzau,a continuat sa produca efecte si dupa momentul emiterii actului administrativ aratat,drept dovada fiind finantarea asigurata de Municipiul Buzau in conditiile rezultate din cuprinsul procesului-verbal de constatare incheiat de Camera de Conturi Buzau din 23 octombrie 2009.Drepturile si obligatiile reclamantului legate de efectele Hotararii nr. 14/1993,emisa de Prefectul judetului Buzau,s-au mentinut si,drept urmare,nu poate fi apreciata ca nelegala activitatea desfasurata in cadrul raportului juridic mentionat.
     In cursul anului 2008 FC a incasat din publicitate suma de 455 187,00 lei,pentru care a fost respectat contractul de finantare. In plus,veniturile diverse si sponsorizarile ce au fost facute de diversi sponsori nu au avut legatura cu utilizarea fondurilor proprietate publica si au fost destinate sustinerii activitatii fotbalistice a clubului in care se pregatesc peste 150 de copii si juniori.
     Conform protocolului incheiat intre FC si SC X din 7 ianuarie 2008,s-a stabilit sustinerea din punct de vedere financiar a activitatii fotbalistice a SC X,inclusiv cu sumele primite de la Consiliul Local al municipiului Buzau.
     In virtutea acestor drepturi si obligatii rezultate din continutul protocolului mentionat,apare drept legala restituirea imprumutului ce a facut obiectul contractului de imprumut intre FC si persoana fizica B.C., incheiat la 17 octombrie 2007,obiectul acestuia constituindu-l suma de 105 mii euro si 230 mii lei. Restituirea imprumutului din resursele financiare aferente anului 2008 este legala in conditiile in care scadenta era la 3 luni de la data semnarii,iar destinatia acestuia a fost in exclusivitate data achitarii datoriilor la bugetul de stat existente la momentul respectiv vizand perioada anterioara,evitandu-se calculare dobanzilor si a majorarilor legale. Suma de 100 000 lei din acest imprumut a fost folosita pentru plata jocurilor Dacia Mioveni,Universitatea Cluj si in parte pentru atingerea obiectivului privind mentinerea in Liga I a clubului.
     Din actele de constituire a SC X rezulta ca FC si-a mentinut drepturile legitime referitoare la activitatea fotbalistica a societatii. Parte din echipa de seniori se regaseste in activul FC X,fiind legitimata la FRF si respectiv,la SC X .FC este actionar la SC X si,prin protocolul mentionat,din 7 ianuarie 2008,nu s-a urmarit decat sustinerea financiara a SC X,avand in vedere ca o parte din valoarea lotului de jucatori apartine FC.
     Procedura prealabila a fost declansata inregistrata sub nr.489 din 23 decembrie 2009,in sensul ca s-a adresat paratei,ca si organ administrativ emitent, solicitand revocarea in tot a actului emis. Prin Incheierea nr. VI/154 din 31 mai 2010 parata a respins contestatia fara a examina criticile pe care le-a invocat,mentinand punctul de vedere din cuprinsul Deciziei nr.32 din 24 noiembrie 2009.
     Printr-o cerere separata,formulata in temeiul art.14 alin.(4) din Legea nr. 544/2004,inregistrata sub nr.341/114/2010,a solicitat admiterea cererii de ordonanta presedintiala  si suspendarea efectelor Deciziei nr.32 din 24 noiembrie 2009.Prin Sentinta nr.219 din 19 martie 2010 Tribunalul Buzau a admis cererea si a dispus suspendarea executarii Deciziei nr.32 din 24 noiembrie 2009.
     Pentru dovedirea actiunii au fost depuse la dosarul cauzei,in copie, Contestatia reclamantului,cu nr.489 din 23 decembrie 2009,Decizia nr.32 din 24 noiembrie 2009,emisa de Camera de Conturi Buzau,Incheierea nr.VI.154 din 31 mai 2010,emisa de Curtea de Conturi a Romaniei,Sentinta nr.219 din 19 martie 2010 pronuntata de Tribunalul Buzau in dosarul nr.341/114/2010,iar din dispozitia expresa a instantei au fost atasate dosarele nr.341/114/2010 si nr.780/114/2010 ale Tribunalului Buzau.
     In termenul legal,in temeiul dispozitiilor art.115-118 din Codul de procedura civila,parata Curtea de Conturi a Romaniei a solicitat respingerea actiunii reclamantului,invocand urmatoarele motive :
     Camera de Conturi Buzau a efectuat la CSFCG Buzau  o verificare a modului de respectare a prevederilor legale privind indeplinirea criteriilor de eligibilitate,pentru acordarea finantarilor nerambursabile primite de la Primaria municipiului Buzau,precum si a modului de respectare a prevederilor legale cu privire la utilizarea finantarilor primite in anul 2008.Urmare a controlului efectuat,au fost constatate abateri de la legalitate si regularitate,care au determinat producerea de prejudicii. Pentru inlaturarea acestor abateri de la legalitate si regularitate s-a incheiat Procesul-verbal de constatare nr.1352 din 23 octombrie 2009 si s-a emis Decizia nr.32 din 24 noiembrie 2009,prin care s-au dispus mai multe masuri in sarcina entitatii controlate.,Impotriva acestei decizii,reclamantul a formulat in termenul legal contestatie la Camera de Conturi Buzau,contestatie care s-a solutionat de catre Curtea de Conturi  a Romaniei prin Incheierea nr.VI.154 din 31 mai 2010 si prin care contestatia reclamantului a fost respinsa.
     A. Din documentele prezentate in timpul controlului s-a constatat ca entitatea FC  a folosit si a administrat Complexul Sportiv,pe baza Ordinului Prefectului judetului Buzau nr.14 din 2 februarie 1993, precum si a Protocolului din 3 martie 1993 dintre Asociatia Sportiva Fotbal Club Gloria Buzau si Oficiul Judetean pentru Tineret si Sport Buzau.
     Potrivit art.1 din Ordinul Prefectului nr.14 din 2 februarie 1993,"se transmit in folosinta asociatiei sportive FC ,bunurile mentionate in anexa nr.1 care fac parte integranta din prezentul ordin",in numar de 15 bunuri printre care : spatiile de cazare si ale sediului clubului,tribuna I si a II-a,sala de atletism de la parter,terenul principal de fotbal gazonat,terenul II de fotbal gazonat 8 250 m.p., tabela electronica de afisaj etc.
     In baza acestui ordin,Complexul Sportiv Gloria si bunurile din anexa au fost transmise in folosinta AS FC ,de catre Oficiul Judetean pentru Tineret si Sport care le avea in administrare,prin protocolul mentionat. Potrivit Adresei Agentiei Nationale pentru Sport nr.38705 din 24 mai 2004, CS  nu figura la acea data in domeniul public al statului si in administrarea Agentiei Nationale pentru Sport,astfel cum este evidentiat in HG nr. 15/2004 privind inventarul bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului.
     Tot din aceasta adresa rezulta ca prin Hotararea Consiliului Local al municipiului Buzau nr.149/2002 CS  a fost transmis in proprietatea publica a municipiului.
     Din cele prezentate rezulta ca din anul 2002 si pana in prezent FC  a administrat si utilizat acest complex sportiv fara respectarea prevederilor legale,intrucat Consiliul Local al municipiului Buzau,care este proprietarul acestor bunuri,nu a emis o hotarare prin care sa stabileasca darea in administrare sau concesionarea catre acest club.
     B. Entitatea FC  a realizat si incasat in anul 2008 diferite venituri,in suma totala de 587 942,55 lei,ca urmare a folosirii si utilizarii CS ,care au fost retinute si utilizate in totalitate de entitatea controlata,desi potrivit prevederilor legale aceste venituri trebuiau virate in totalitate bugetului local. Aceste venituri au fost obtinute ca urmare a activitatilor desfasurate in anul 2008 in cadrul CS  din : venituri diverse,20 525,98 lei;sponsorizari,108 167,21 lei;publicitate,455 187,36 lei si chirii,4 062,00 lei
     Intrucat acest complex sportiv face parte din proprietatea publica a municipiului Buzau,iar consiliul local nu a emis nici o hotarare care sa stabileasca concesionarea sau transmiterea dreptului de administrare de catre FC ,toate veniturile obtinute ca urmare a activitatilor desfasurate in cadrul acestui complex sportiv trebuiau virate la bugetul local,asa cum se prevede in art.28 alin.(3) din Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale.
     C. In anul 2008,entitatea FC  a incasat de la Primaria municipiului Buzau finantari nerambursabile in suma totala de 1 354 000 lei, in baza cererii de finantare si a contractului privind finantarea activitatilor din cadrul programului de promovare a sportului de performanta inregistrate sub nr.74 din 10 martie 2008.O parte din aceste sume au fost utilizate pentru alte cheltuieli decat cele solicitate si inscrise in cererea de finantare nr.11 din 15 august 2008,precum si pentru finantarea unor cheltuieli cu prime de joc,hrana si transportul echipei de fotbal seniori din Liga I,care apartinea de SC X,societate cu capital majoritar privat.
     Analizand intregul material probator administrat in cauza,in contextul dispozitiilor legale incidente,tribunalul constata si retine ca actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul CS  este neintemeiata,pentru considerentele ce se vor arata in continuare :
     In temeiul Legii nr.94/1992 si a Delegatiei de control nr.1314 din 19 octombrie 2009,I.N,auditor public extern in cadrul Camerei de Conturi Buzau a efectuat,in perioada 19 - 23 octombrie 2009,verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind indeplinirea conditiilor de eligibilitate pentru acordarea finantarilor nerambursabile primite de la Primaria municipiului Buzau,precum si a modului de respectare a prevederilor legale cu privire la utilizarea finantarilor primite in anul 2008 la CS . Abaterile de la legalitate si regularitate care au determinat sau nu au determinat producerea de prejudicii au fost consemnate de auditorul public extern in cuprinsul Procesului-verbal de constatare, inregistrat sub nr.1352 din 23 octombrie 2009.
     Examinand abaterile de la legalitate si regularitate consemnate in cuprinsul acestui proces-verbal,Camera de Conturi Buzau a emis Decizia nr.32 din 24 noiembrie 2009,constatand urmatoarele :
     1.CS  a administrat si utilizat in anul 2008,in mod nelegal,bunuri proprietate publica a municipiului Buzau,fara sa existe in acest sens o hotarare a Consiliului Local pentru concesionarea sau darea in administrare a acestora.
     2.Potrivit balantei de verificare la 31 decembrie 2008,entitatea CS  a realizat si incasat in anul 2008,diferite venituri in suma totala de 587 900,00 lei,ca urmare a folosirii si utilizarii CS ,care au fost retinute si utilizate in totalitate de acesta.
     Aceste venituri in suma de 587 942,55 lei au fost obtinute ca urmare a activitatilor desfasurate in anul 2008,in cadrul CS  din : venituri diverse,20 525,98 lei;sponsorizari,108 167,21 lei;publicitate,455 187,36 lei si chirii,4 062,00 lei,desi potrivit prevederilor legale aceste venituri trebuiau virate in totalitate consiliului local.
     3.Entitatea CS  a incasat de la Primaria municipiului Buzau finantari nerambursabile in suma totala de 1 354 000 lei. O parte din aceste sume,respectiv 831 200 lei,au fost utilizate pentru alte cheltuieli decat cele solicitate si inscrise in cererea de finantare,respectiv : suma de 717 933 lei pentru rambursarea unor imprumuturi de la o persoana fizica;suma de 100 000 lei pentru prime de joc acordate jucatorilor de fotbal,antrenorilor si salariatilor care au apartinut SC X,cu capital majoritar privat;suma de 13 220 lei pentru alimente care au asigurat hrana fotbalistilor seniori de la echipa de Liga I.
     4.Desi cheltuielile cu intretinerea si functionarea CS au fost platite in totalitate de catre CS cum ar fi: reparatii in valoare de 9,7 mii lei,gaze 20,8 mii lei,diverse materiale 26,8 lei,energie electrica pentru instalatia de nocturna,toalete ecologice etc.,CS nu a incasat nici o suma din vanzarea biletelor pentru meciurile de fotbal disputate in cadrul Complexului Sportiv Gloria de catre echipa de fotbal seniori SC X,societate cu capital majoritar privat.
     Pentru inlaturarea acestor abateri de la legalitate si regularitate,Camera de Conturi Buzau a decis :1.inlaturarea neregulilor constatate prin dispunerea masurilor legale pentru administrarea bunurilor apartinand Primariei municipiului Buzau de catre FC  cu respectarea prevederilor art.11 si 12 din Legea nr.213/ 1998 si ale art.36 alin.(5) din Legea nr.215/2001;2.inlaturarea neregulilor constatate prin dispunerea de catre conducerea FC a masurilor de virare la bugetul local a tuturor veniturilor obtinute ca urmare a folosirii si utilizarii Complexului Sportiv Gloria Buzau,potrivit prevederilor legale;3.inlaturarea neregulilor constatate prin dispunerea de catre conducerea FC a masurilor de sistare a platilor nelegale din fondurile nerambursabile catre SC X,iar sumele platite pe alte destinatii decat cele pentru care au fost stabilite potrivit prevederilor legale,vor fi restituite Primariei municipiului Buzau;inlaturarea neregulilor constatate prin dispunerea de catre conducerea FC a masurilor de incasare si virare a veniturilor realizate din vanzarea biletelor,pentru meciurile de fotbal disputate in cadrul Complexului Sportiv Gloria,de catre echipa de fotbal seniori.
     Contestatia formulata de entitatea auditata CS  Buzau impotriva masurilor dispuse la punctele 1,2,3 si 4 din Decizia nr.32 din 24 noiembrie 2009,emisa de Camera de Conturi Buzau,a fost respinsa de Curtea de Conturi a Romaniei prin Incheierea nr.Vi.154 din 31 mai 2010.
     Entitatea verificata FC  a sesizat instanta de contencios administrativ,solicitand anularea Deciziei nr.32 din 24 noiembrie 2009, emisa de Camera de Conturi Buzau,sustinand,in esenta,ca schimbarea regimului juridic al bunurilor pe care le administreaza printr-o hotararea de consiliu local nu are efect asupra raportului juridic nascut anterior prin Ordinul Prefectului judetului Buzau nr.14 /1993,in temeiul caruia are in administrare si utilizare bunuri proprietate publica a Municipiului Buzau,drepturile si obligatiile sale nefiind afectate.
     Tribunalul retine insa ca,prin Hotararea Consiliului Local al municipiului Buzau nr.149/2002,Complexul Sportiv Gloria Buzau a fost transmis in proprietatea publica a municipiului Buzau,astfel ca din anul 2002 si pana in prezent FC  a administrat si utilizat acest complex sportiv fara respectarea prevederilor legale,cata vreme nu a fost emisa o hotarare a Consiliului Local al municipiului Buzau prin care sa se dispuna darea in administrare sau concesionarea lui catre acest club,in temeiul art.2 alin.(2) din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si art.36 alin.(5) lit.a) din Legea administratiei publice locale nr.215/2001.
     Ca urmare a utilizarii Complexului Sportiv Gloria Buzau,FC a realizat si incasat in anul 2008 diferite venituri in suma totala de 587 942,00 lei Desi,potrivit prevederilor art.28 alin.(3) din Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale,"sumele incasate din concesionarea sau din inchirierea unor bunuri apartinand domeniului public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale constituie venituri ale bugetelor locale",sumele obtinute in anul 2008 au fost retinute si utilizate in totalitate de FC ,incalcandu-se astfel prevederile legale.
     In ceea ce priveste finantarile nerambursabile,in suma totala de 1 354 000 lei,incasate de FC  in anul 2008 de la Primaria municipiului Buzau,in baza cererii de finantare si a Contractului privind finantarea activitatilor din cadrul programului de promovare a sportului de performanta,inregistrate sub nr.74 din 10 martie 2008,tribunalul retine ca,intr-adevar,din probele administrate,rezulta ca o parte insemnata din aceste sume a fost folosita in alte scopuri,dar si in folosul SC X,societate comerciala generatoare de profit,cu incalcarea dispozitiilor art.3 alin.(4) din Legea nr. 350/ 2005, potrivit carora finantarile nerambursabile nu se acorda pentru activitati generatoare de profit.
     In contextul expus , prin sentinta nr.1465 din 12.11.2010 s-a dispus respingerea actiunii ca neintemeiata.
     

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011