InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Calitatea de asigurat la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu reprezinta o chestiune ce implica optiunea persoanei ce are calitate de cetatean roman si domiciliul in Romania

(Sentinta comerciala nr. 1116/2011 din data de 17.01.2012 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Restituiri | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Plata contributiei de asigurari individual de sanatate. Cerinte.

      Calitatea de asigurat la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu reprezinta o chestiune ce implica optiunea persoanei ce are calitate de cetatean roman si domiciliul in Romania.

Trib. Bistrita-Nasaud, s. a II-a civ., de cont. adm. si fisc., sent. nr. 1116/1 noiembrie 2011

      Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata sub nr. de mai sus, reclamantul BD a chemat in judecata pe intimata CJAS Bistrita-Nasaud,  solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta, sa se dispuna anularea deciziei nr. l/l7.03.20ll privind solutionarea contestatiei privind obligatiile de plata stabilite de catre intimata, recalculate la suma de l.324,29 lei reprezentand contributii in suma de 443 lei si majorari in suma de 88l,29 lei, prin decizia de impunere nr. 298/l7.03.20ll.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
       Reclamantul se incadreaza in categoria de persoana fizica ce a realizat venituri din activitate independenta, iar in aceasta calitate avea obligatia sa plateasca contributii la FNUASS, la termenele prevazute de lege, pana in data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru conform art.257(5)lit.b, coroborat cu art.8(l) din Ordinul nr. 617/2007 al CNAS ("contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din flecare trimestru").
Obligatia de declarare si de virare a contributiilor nu au fost indeplinite de reclamant, astfel ca CAS BN a procedat la emiterea deciziei de impunere, initial cea cu numarul 1433/19.10.2010 pentru contributia de 659 lei si majorari de intarziere 1145,59 lei, total 1804,59 lei in baza veniturilor transmise de catre autoritatea fiscala teritoriala unde acesta a declarat veniturile impozabile .
Urmare a contestatiei administrative formulate si a depunerii de catre contestator a documentului din care reiese ca in anul 2006 nu a mai desfasurat activitate, Casa de asigurari de sanatate a  admis contestatia formulata si in consecinta s-a emis decizia nr.1/17.03.2011, si decizia nr. 298/17.03.2011 rectificativa cu obligatiile de plata recalculate, diminuate ca urmare a recalcularii obligatiilor de plata aferent anului 2006, (din informatiile primite de la contestator acestea nu au fost in cuantumul estimat conform informatiilor transmise prin protocol).
      In consecinta recalcularea s-a facut urmare solicitarii contestatorului, adresata in baza cererii acestuia inregistrata sub numar 16405/15.12.2010, cu aplicarea reglementarilor legale incidente, acestuia comunicandu-i-se decizia de solutionare a contestatiei precum si decizia rectificativa.
      Potrivit prevederilor art. 208 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, unul din principiile sale fiind participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. In acest sens, art. 211 din acelasi act normativ prevede ca sunt asigurati, prin efectul legii, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara.
Prin urmare, calitatea de asigurat la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu reprezinta o chestiune ce implica optiunea persoanei ce are calitate de cetatean roman si domiciliul in Romania. Astfel, in considerarea principiului solidaritatii mentionat la art. 208 alin. (3) lit. b), toti trebuie sa contribuim la constituirea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, indiferent daca avem sau nu nevoie de servicii medicale de la acest sistem intr-o anume etapa a vietii noastre. Altfel spus, cei care sunt sanatosi si nu au nevoie de servicii medicale contribuie la acest fond in functie de veniturile lor, fiind solidari si ajutand pe cei care au nevoie de servicii medicale ale caror costuri nu le-ar putea acoperi in sistem privat sau in sistem individual.
In acest sens, sunt si prevederile art. 213 alin. (4) din actul normativ mentionat, potrivit carora categoriile de persoane care nu sunt exceptate potrivit alin. (1) si (2) de la acelasi articol au obligatia sa se asigure in conditiile art. 211 si sa plateasca contributia la asigurarile sociale de sanatate in conditiile prezentei legi, aceasta fiind practic o obligatie legala ce decurge din calitatea de cetatean roman cu domiciliul in tara. Aceasta prevedere da forta principiului liberei alegeri a casei de asigurari de sanatate, contribuabilul fiind liber sa incheie contractul cu orice casa de asigurari de pe cuprinsul tarii, dar nu are libertatea de a opta daca incheie sau nu contract de asigurare.
      Astfel apar ca nefondate sustinerile reclamantului in sensul ca obligatiile de plata ar fi fost stabilite in mod ilegal, in conditiile in care, pe de o parte, legea instituie obligativitatea platii contributiilor la fond, cu exceptiile strict reglementate la art.213 din Legea nr. 95/2006, iar pe de alta parte Casa de asigurari de sanatate este obligata sa colecteze sumele cuvenite fondului in cadrul termenului de prescriptie fiscala, care este de 5 ani, conform art.91 Cod procedura fiscala. Nu se poate invoca vreo culpa din partea Casei ca nu a intreprins mai repede masuri de colectare, cat timp reclamantul care are obligatia de declarare/virare impusa de lege, nu si-a indeplinit aceste obligatii si cat timp se incadreaza in termenul de prescriptie extinctiva.
      Tribunalul retine ca titlul de creanta il constituie, dupa caz, declaratia prevazuta la art. 32 alin. (4) din Ordin 617/2007 sau decizia de impunere emisa de organul competent al CAS. Decizia de impunere poate fi emisa de organul competent al CAS si pe baza informatiilor primite pe baza de protocol de la ANAF.
      Potrivit art. 110 alin.3 Cod proc. fiscala, titlul de creanta fiscala este caracterizat ca fiind "actul prin care se constata si se individualizeaza creanta fiscala" atat a impozitelor si taxelor, cat si a contributiilor, amenzilor si altor sume de bani ce reprezinta venituri publice, intocmite de organele de specialitate sau de persoanele imputernicite potrivit legii.
      Totodata art.111 (l)Cod pr. fiscala stabileste: ,, Creantele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevazute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza‘", iar art. 119 Cod proc. fiscala prevede ca "(l)Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere."
      Potrivit art.141 (2) din Cod procedura fiscala "Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege".
      Majorarile de intarziere in materie fiscala se particularizeaza prin aceea ca ele curg din ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei fiscale, de drept, cu excluderea posibilitatii de renuntare la ele si nefiind necesara punerea in intarziere a debitorului, exceptie de la regimul juridic al evaluarii legale a daunelor-interese din dreptul comun si sunt neplafonate, calculandu-se si datorandu-se pana in ziua incasarii sumei inclusiv, pentru fiecare zi de intarziere.
      Asadar neachitarea acestor contributii la scadenta determina ope legis obligativitatea suportarii majorarilor de intarziere in discutie, determinat de particularitatile titlurilor de creanta fiscala ce reprezinta venituri ale bugetului general consolidat.
      Astfel, din moment ce debitorul nu si-a indeplinit obligatia declarativa la Casa de asigurari de sanatate, nu se poate retine vreo atitudine culpabila a Casei de asigurari de sanatate ca a inclus majorarile de intarziere abia cu ocazia emiterii deciziei de impunere, pe de o parte intrucat Casa de asigurari de sanatate a respectat termenul de prescriptie din materie fiscala, iar pe de alta parte, scadenta obligatiei de plata a contributiilor este trimestriala ( pana la 15 a ultimei luni din fiecare trimestru ) si nu la data emiterii deciziei de impunere, iar neplata la scadenta determina curgerea majorarilor pentru neplata la termenul legal de plata din ziua imediat urmatoare expirarii termenului legal de plata. Exonerarea de la plata accesoriilor in discutie prejudiciaza Fondul tot ca urmare a unei atitudini culpabile a debitorului care nu a indeplinit la termen obligatia de plata a contributiilor cuvenite FNUASS.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007