InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Din modul de redactare al art. 296/1 din Legea 571/2003 care foloseste sintagma "antrepozitului" rezulta ca, la momentul detinerii produselor nemarcate, un astfel de antrepozit exista deja, textul incriminator aplicandu-se acelor persoane care, pentr...

(Decizie nr. 68/F/2011 din data de 05.10.2011 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Evaziune fiscala | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

         Contrabanda. Antrepozit fiscal.
         
      Din modul de redactare al art. 296/1 din Legea 571/2003 care foloseste sintagma "antrepozitului" rezulta ca, la momentul detinerii produselor nemarcate, un astfel de antrepozit exista deja, textul incriminator aplicandu-se acelor persoane care, pentru a-si spori veniturile, desfasoara, in paralel, atat activitati licite, cat si ilicite cu produse accizabile.
Trib. Bistrita-Nasaud, s. pen., sent. nr. 68/F/27 mai 2011

           
      Prin rechizitoriul Parchetului de pe langa Tribunalul Bistrita-Nasaud s-a dispus trimiterea in judecata a inculpatului MD pentru comiterea infractiunilor prev. de art. 2961 alin. (1) lit. 1 din Legea nr. 571/2003 modificata prin O.U.G. nr. 54/2010 si art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005, ambele cu aplicarea art. 33 lit. b) Cod penal.
      La termenul de judecata din 2 martie 2011 inculpatul, asistat de aparatorul sau ales, a aratat ca recunoaste comiterea faptelor asa cum au fost descrise in actul de acuzare si solicita ca judecarea sa sa se faca, potrivit art. 320/1 Cod procedura penala, pe baza probelor administrate in faza de urmarire penala.
      Analizand actele si lucrarile dosarului tribunalul retine in sarcina sa urmatoarea stare de fapt:
      La data de 5.09.2010, ora 00:05 inculpatul conducea autovehiculul marca Volkswagen Touareg, cu numarul de inmatriculare MM-85-BIB pe DN 17 C fiind oprit in trafic pentru control.
      Cu ocazia controlului s-a constatat ca pe bancheta din spate a autovehiculului si respectiv in portbagaj se aflau 15 baxuri cu tigarete marca Viceroy de provenienta ucraineana si pentru care inculpatul nu a prezentat documente de provenienta, acesta declarand intentia de a le comercializa in municipiul Bistrita.
      Inculpatul a fost condus la sediul Politiei orasului Nasaud, unde s-a procedat la numararea tigaretelor, acestea fiind in cuantum de 148.600 si continand banderole fiscale inscriptionate cu mentiunea "?" (Ucraina).
      Cu ocazia audierii inculpatul a declarat ca este angajat in calitate de conducator auto la intreprinderea individuala MA (fratele sau) si ca in aceasta calitate desfasoara activitati de exploatare forestiera, iar la data de 03.09.2010, in timp ce se afla in padurea numita "B" de pe raza localitatii Repedea din judetul Maramures, respectiv localitatea sa de domiciliu situata in apropierea limitelor teritoriale cu Ucraina, a gasit acoperite cu crengi 15 colete, fiecare de dimensiunile unui bax de tigari, colete invelite in folie de plastic de culoare neagra si infasurate cu banda scotch.
      Apo inculpatul a procedat la desfacerea a doua dintre ele si a constatat ca fiecare colet contine cate un bax de tigarete marca "Viceroy Red" a cate 500 de pachete fiecare si ca pachetele au inscriptionate mentiuni in alfabetul chirilic, existand banderole cu inscriptia "?" (Ucraina in alfabetul chirilic).
      Inculpatul le-a transportat pana in apropierea locuintei sale, iar in ziua urmatoare, intalnind intr-un local din comuna Leordina o persoana necunoscuta a interpelat-o cu privire la o eventuala comercializare a tigaretelor gasite, iar aceasta l-a indrumat sa le transporte in municipiul Bistrita in noaptea de 4/5.09.2010, urmand ca la destinatie sa fie contactat de persoane interesate sa achizitioneze aceste tigarete.
      Astfel, inculpatul a procedat la imprumutarea autovehiculului marca Volkswagen Touareg cu numarul de inmatriculare MM-85-BIB proprietatea acestuia, dar fara a-i relata scopul utilizarii, cu mentiunea ca din cantitatea de 7 500 pachete cu tigarete gasite a pastrat un numar de 7 cartuse pentru uz personal, diferenta de 7430 pachete transportandu-le pana la momentul controlul.
      S-a retinut astfel ca cele 7430 pachete continand cantitatea de 148.600 tigarete marca "Viceroy" identificate asupra inculpatului au fost indisponibilizate si depuse in camera de corpuri delicte a I.P.J. Bistrita-Nasaud conform dovezii seria AB nr. 0036236/06.09.2010.
      Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Cluj s-a constituit parte civila in cauza cu suma de 73.077 lei reprezentand 9.827 lei taxe vamale, 45.804 lei accize si 17.446 lei TVA, precum si majorari de intarziere, dobanzi si penalitati pana la data platii efective.
      Prin actul de trimitere in judecata s-a considerat ca faptele inculpatului, astfel retinute, intrunesc elementele constitutive ale infractiunilor prev. de art. 2961 alin. (1) lit. 1 din Legea nr. 571/2003 modificata prin O.U.G. nr. 54/2010 si art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005, ambele cu aplicarea art. 33 lit. b) Cod penal.
      Inculpatul, prin aparatorul sau ales, a solicitat schimbarea incadrarii juridice a faptelor din cele 2 infractiuni aratate mai sus intr-o singura infractiune de contrabanda prev. de art. 270 alin 1 si 3 din Legea 86/2006 aratand, in esenta, ca sunt asimilate acestei infractiuni, printre altele, actiunile de "detinere si transport" a bunurilor sau marfurilor care trebuie plasate sub regim vamal, cunoscand ca acestea provin din contrabanda.
      Intr-adevar, potrivit art. 270 alin 1 din Legea 86/2006 constituie infractiunea de contrabanda introducerea sau scoaterea din tara, prin orice mijloace a bunurilor sau marfurilor, prin alte locuri decat cele stabilite pentru control vamal, in timp ce alineatul 3 al aceluiasi text de lege prevede ca sunt asimilate infractiunii de contrabanda si se pedepsesc potrivit alineatului 1, printre altele si detinerea si transportul bunurilor sau marfurilor care trebuie plasate sub regim vamal, cunoscand ca acestea provin din contrabanda sau sunt destinate savarsirii acesteia.
      Pe de alta parte, intrucat alin. 3 al textului de lege mentionat face trimitere doar la alin.1 al acestuia rezulta ca existenta infractiunii de contrabanda, in variantele alternative aratate in acesta, nu este conditionata de prevederile alin 2 ale art.270 din Legea 86/2006 referitoare la valoarea marfurile ce fac obiectul acestei infractiuni.
      Referitor la incadrarea juridica data faptelor prin actul de acuzare este de observat ca prin O.U.G. nr. 54/2010 a fost modificata Legea nr. 571/2003 incriminandu-se ca infractiune, in art. 2961 alin. (1) lit. l) din lege "detinerea de catre orice persoana in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii, potrivit titlului VII, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false peste limita a 10.000 tigarete, 400 tigari de foi de 3 grame, 200 tigari de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, bauturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de alcool peste 300 litri".
      De asemenea, "produsele accizabile supuse marcarii" sunt, potrivit prevederilor art. 20661 din Legea nr. 571/2003 "produse intermediare si alcool etilic", precum si "tutun prelucrat" si "pot fi eliberate pentru consum sau pot fi importate pe teritoriul Romaniei numai daca acestea sunt marcate conform prevederilor prezentei sectiuni" (sectia a 14-a Cod fiscal), responsabilitatea marcarii revenind, conform art. 20662 din Legea nr. 571/2003, "antrepozitarilor autorizati, destinatarilor inregistrati, expeditorilor inregistrati sau importatorilor autorizati, potrivit precizarilor din normele metodologice".
      Antrepozitul fiscale este definit  in art. 2063 pct. 4 din Legea nr. 571/2003 ca fiind "locul in care produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate in regim suspensiv de accize de catre un antrepozitar autorizat in cadrul activitatii sale, in conditiile prevazute de prezentul capitol si de normele metodologice".
      Totodata, potrivit pct 3 al art. 206/3 din aceeasi lege antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta, in cadrul activitatii sale, sa produca, sa transforme, sa detina, sa primeasca sau sa expedieze produse accizabile in regim suspensiv de accize intr-un antrepozit fiscal.
      Din coroborarea acestor prevederi legale rezulta, in primul rand, ca obligativitatea constituirii unui antrepozit fiscal revine acelor persoane fizice sau juridice care desfasoara, in mod curent, activitati de genul celor aratate in art. 206/3 pct 3 din legea 571/2003, pentru a beneficia de un regim suspensiv de accize.
      Pe de alta parte, din modul de redactare al art. 296/1 din Legea 571/2003 care foloseste sintagma "antrepozitului" rezulta ca, la momentul detinerii produselor nemarcate, un astfel de antrepozit exista deja, textul incriminator aplicandu-se acelor persoane care, pentru a-si spori veniturile, desfasoara, in paralel, atat activitati licite, cat si ilicite cu produse accizabile.
      Ori, este evident ca inculpatul nu desfasura astfel de activitati acesta gasind, din intamplare, in padure, cele 15 baxuri de tigari ce au fost introduse in tara, in mod fraudulos de alte persoane neavand, prin urmare, un antrepozit fiscal constituit potrivit legii.
      In sarcina inculpatului s-a mai retinut si comiterea infractiunii de evaziune fiscala prev. de art. 9 alin 1 lit a din Legea 241/2005 constand in ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale, insa, din starea de fapt retinuta mai sus rezulta ca inculpatul nu a ascuns bunurile gasite si nici nu a urmarit neindeplinirea obligatiilor fiscale, nefiind intrunita latura obiectiva si subiectiva a acestei infractiuni.
          Fata de toate aceste considerente tribunalul apreciaza ca faptele inculpatului de a detine si transporta cele 15 baxuri de tigari de provenienta ucraineana cunoscand ca acestea provin din contrabanda intruneste in drept elementele constitutive doar ale infractiunii de contrabanda in baza art. 334 cod procedura penala va dispune schimbarea incadrarii juridice a faptelor din infractiunile prev. de art. 2961 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 si evaziune fiscala prev. de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005 in infractiunea de contrabanda prev. de art. 270 alin. (1) si (3) din Legea nr. 86/2006.
      Inculpatul nu are antecedente penale, iar dupa comiterea faptelor a avut o conduita procesuala buna prezentandu-se la organele de cercetare penala ori de cate ori a fost chemat si recunoscand inca de la prima declaratie savarsirea faptelor, aspecte pe care tribunalul le va considera drept circumstante atenuante judiciare prev. de art. 74 lit. a) si c) Cod penal.
      In baza textelor de lege mai sus aratate si vazand si dispozitiile art. 72 Cod penal tribunalul il va condamna pe inculpat la pedeapsa de 1 an inchisoare pentru infractiunea de contrabanda prev. de art. 270 alin. (1) si (3) din Legea nr. 86/2006, facand si aplicarea art. 76 lit. d) Cod penal, ca si a art. 71 raportat la art. 64 lit. a) teza a II-a si lit. b) Cod penal.
      Fata de lipsa antecedentelor penale si avand in vedere comportamentul inculpatului dupa comiterea faptei, tribunalul apreciaza ca scopul pedepsei poate fi atins chiar si fara executarea acesteia si in baza art. 81 Cod penal va dispune suspendarea conditionata a executarii pedepsei stabilind, conform art. 82 Cod penal, un termen de incercare de 3 ani.
      Totodata, inculpatul va fi atentionat asupra prevederilor art. 83 Cod penal, se va face aplicarea art. 71 alin. (5) Cod penal si potrivit art. 88 Cod penal se va  deduce din pedeapsa retinerea de 24 ore din data de 5 septembrie 2010.
      In temeiul dispozitiilor art. 118 lit. e) Cod penal se va dispune confiscarea celor 7430 pachete tigari marca Viceroy aflate in camera de corpuri delicte a IPJ BN.
      In latura civila a cauzei Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Cluj s-a constituit parte civila cu suma de 73.077 lei reprezentand 9.827 lei taxe vamale, 45.804 lei accize si 17.446 lei TVA, precum si majorari de intarziere, dobanzi si penalitati pana la data platii efective (f.17-18).
      Potrivit art.256 alin 1 lit d din Codul vamal datoria vamala se stinge, printre altele, si prin confiscare.
      Intr-adevar, potrivit art. 228 alin 4 din Legea 86/2006 aceasta lege asigura aplicarea Regulamentului nr.2913/1992 al Consiliului de Instituire a Codului vamal Comunitar care in art. 202 alin 1 lit a stabileste modul in care ia nastere o datorie vamala la import, iar art.233 al acestuia se refera la modalitatile prin care se stinge o datorie vamala, printre altele si atunci cand marfurile au fost puse sub sechestru la introducerea lor neregulata si confiscate simultan sau ulterior.
      Cu privire la acest aspect s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene printr-o hotarare preliminara, in cauza C-459/2007, la cererea unei instante din Austria, statuand ca pentru a determina stingerea datoriei vamale punerea sub sechestru a marfurilor neregulat introduse trebuie sa intervina inainte ca acesta marfuri sa treaca de primul birou vamal situat in interiorul acestui teritoriu.
      In primul rand, este de observat faptul ca hotararile CJUE au efecte "inter partes" si nu au valoare de precedent judiciar cu forta legislativa, Romania nefiind parte in aceasta cauza si neformuland un punct de vedere referitor la acest aspect.
      Pe de alta parte, analizand hotararea CJUE rezulta ca starea de fapt a spetei ce a stat la baza acesteia are in vedere situatia in care cel depistat cu bunurile de contrabanda, dupa trecerea de primul birou vamal a fost chiar persoana ce le-a introdus fraudulos in tara respectiva.
      Ori, inculpatul a gasit cele 15 baxuri de tigari in padure, dupa ce acestea fusesera deja introduse in tara, fara a se putea stabili in ce modalitate si de catre cine.
      Totodata, din constituirea de parte civila, ca si din adresa ANAF rezulta ca valoarea tigarilor este de 17061,14 lei, in timp ce taxele vamale reprezinta 9.827 alei, fiind evident ca inculpatul nu ar putea fi obligat la plata de TVA neavand calitatea de platitor, respectiv de persoana ce livreaza bunuri sau presteaza servicii.
      Pentru aceste considerente in baza art. 346 Cod procedura penala tribunalul va respinge ca neintemeiata actiunea civila exercitata de partea civila Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Cluj.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Evaziune fiscala

Evaziune fiscala - Decizie nr. 244 din data de 10.11.2016
Evaziune fiscala - Decizie nr. DP68/A/2008 din data de 31.03.2009
Plangere c/a actelor procurorului. Redeschiderea urmaririi penale - Decizie nr. DP122/R/2008 din data de 31.03.2009
Plangere a/c actelor procurorului. Art 278 Cpp.Citarea partilor - Decizie nr. DP110/R/2008 din data de 31.03.2009
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 113 din data de 21.09.2016
EVAZIUNE FISCALA - Sentinta penala nr. 83 din data de 16.04.2014
Evaziune fiscala - Sentinta penala nr. 82 din data de 16.04.2014
suspendarea condi?ionata a executarii pedepsei - Sentinta penala nr. 12 din data de 31.01.2014
Evaziune fiscala in forma continuata. - Sentinta penala nr. 39 din data de 12.03.2012
Infractiune de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal – 57 acte materiale latura civila - Sentinta penala nr. ----- din data de 02.02.2012
Evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit. b si art.9 alin.1 lit. f din Legea nr.241/2005 - Sentinta penala nr. 25/S din data de 02.02.2012
Infractiunea de evaziune fiscala, prevazuta de art. 9 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 241/2005, cu aplicare art. 41 alin. 2 Cod penal (230 acte materiale). - Sentinta penala nr. 55/S din data de 07.03.2012
Evaziune fiscala si fals in declaratii - Sentinta penala nr. 54/S din data de 07.03.2011
Infractiunea de „evaziune fiscala” prevazuta si pedepsita de art. 9 al. 1 lit. b din Legea nr. 241/2005. - Sentinta penala nr. 76/S din data de 28.03.2012
Evaziune fiscala, art. 9 alin. l lit. a din Legea 241/ 2005 - Sentinta penala nr. 41 din data de 22.02.2012
Infractiunea de evaziune fiscala, art.9 alin.1 lit.a din legea nr.241/2005 cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal. Achitarea prejudiciului de catre inculpata pana la prima zi de judecata conduce la aplicarea dispozitiilor art 11pct 2 lit b ra... - Sentinta penala nr. 319/S din data de 17.11.2011
Infractiunea de evaziune fiscala – art. 9 lit. a din L 241/2005. achitare, fapta nu este prevazuta de legea penala. - Sentinta penala nr. 351/S din data de 16.12.2011
Infractiunea de evaziune fiscala, art. art.9 alin.1 lit. a din Legea nr.241/2005 cu aplic.art.41 alin.2 Cod penal – 57 acte materiale - Sentinta penala nr. 314/S din data de 16.11.2011
Evaziune fisdcala. Art. 9 alin. 1 lit. f din Legea nr. 241/2005 - Sentinta penala nr. 269/S din data de 06.10.2011
infractiunii de evaziune fiscala - Hotarare nr. 37/S din data de 26.01.2010