InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Actiune in anulare. Control de tutela. Principiul contradictorialitatii

(Sentinta comerciala nr. 120/CA/2011 din data de 04.10.2011 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Actiune in anulare. Control de tutela. Principiul contradictorialitatii.

      Apreciind ca asupra legalitatii actelor administrative individuale instanta nu se poate pronunta decat in contradictoriu cu beneficiarul acestora.

Trib. Bistrita-Nasaud, s. com., de cont. adm. si fisc., sent. 120/CA/311 februarie 2011
      
       Prin cererea in contencios administrativ reclamantul Prefectul Judetului Bistrita-Nasaud a chemat in judecata pe paratul Primarul Comunei Petru Rares, solicitand anularea in parte a Dispozitiei nr. 33/04.02.2010 si a Dispozitiei nr. 39/04.02.2010, ca fiind nelegale.
        Analizand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele:
       Obiectul prezentei cauze este reprezentat de cererea in anulare formulata de Prefectul judetului Bistrita-Nasaud, in exercitarea controlului de tutela administrativa, impotriva Dispozitiilor nr. 33 si 39, ambele emise la data de 04.02.2010 de Primarul comunei Petru-Rares, cererea vizand doar anularea partiala, respectiv in ceea ce priveste stabilirea salariului doamnei referent PF.
       Este real ca, in sensul notelor de sedinta depuse de reclamant, posibilitatea conferita prefectului in exercitarea controlului de tutela administrativa de a solicita instantei de contencios administrativ anularea actelor administrative cu caracter normativ sau individual adoptate, emise sau incheiate de autoritatile administratiei publice locale si judetene, nu inlatura dreptul celorlalte persoane care se considera lezate intr-un drept subiectiv sau interes legitim prin aceste acte administrative, de a se adresa acelorasi instante pentru a se obtine recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
       In speta, este evident ca, neexercitand o astfel de cale de atac impotriva actelor administrative in discutie, beneficiara acestora, d-na PF nu s-a considerat vatamata. Continuarea rationamentului conduce insa la concluzia ca, dimpotriva, aceasta are interesul sa sustina in fata instantei legalitatea actelor administrative supuse analizei, desigur in masura in care ele privesc persoana sa.
       In stabilirea continutului disponibilitatii, in cazul exercitarii unei actiuni in contencios administrativ, de catre oricare dintre titularii legali ai acesteia, trebuie sa se aiba in vedere imprejurarea ca dreptul administrativ este o ramura a dreptului public, astfel ca, pe de o parte, in continutul unui raport de drept administrativ substantial, drepturile, interesele legitime si obligatiile particularilor sunt intotdeauna puse in balanta cu interesul public, iar pe de alta parte, , partile se afla intr-o pozitie de inegalitate juridica. Aceasta inegalitate nu trebuie sa se reflecte insa si in plan procesual, prin ignorarea principiului "egalitatii armelor".
      Unul dintre principiile fundamentale care guverneaza procesul civil este principiul contradictorialitatii, in virtutea caruia toate elementele procesului trebuie puse in discutia contradictorie a acelor parti care se situeaza pe pozitii diametral opuse, pozitii conferite de calitatea pe care o au de subiecti ai raportului juridic dedus judecatii. Respectarea sa presupune in mod obligatoriu ca acesti subiecti sa aiba posibilitatea reala de a se exprima cu privire la chestiunile de fapt si de drept supuse judecatii.
      Acest principiu isi gaseste consacrarea si in prevederile art. 16 ind. 1 din Legea nr. 554/2004 si in temeiul carora instanta, raportat si la prevederile art. 129 C.pr.civ., este indrituita sa puna in discutia partilor citarea in proces a beneficiarului actului administrativ atacat, respectand astfel si prevederile art. 24 alin. 1 din Constitutie, care consacra garantarea dreptului la aparare, si nu in ultimul rand, prevederile art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, ce vizeaza dreptul partilor la un proces echitabil.
      Or, in speta, aceste principii nu-si pot gasi aplicarea cata vreme reclamantul nu a inteles sa cheme in judecata si pe beneficiarul actelor administrative atacate, principii de drept a caror aplicabilitate (generala) nu este exclusa in cazul exercitarii actiunii in contencios administrativ de catre prefect, in temeiul art. 3 din Legea nr. 554/2004.
Prin urmare, apreciind ca asupra legalitatii actelor administrative individuale instanta nu se poate pronunta decat in contradictoriu cu beneficiarul acestora, urmeaza sa respinga, pentru nerespectarea principiului contradictorialitatii, actiunea in contencios administrativ formulata de reclamant.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012