InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Bistrita-Nasaud

Acordarea tichetelor de masa functionarilor publici este stabilita prin norme legale cu caracter dispozitiv, iar nu imperativ si astfel, acordarea tichetelor de masa apare ca o facultate in sarcina autoritatilor publice si nu ca o obligatie a acestora.

(Sentinta civila nr. 129/2008 din data de 13.11.2009 pronuntata de Tribunalul Bistrita-Nasaud)

Domeniu Indemnizatii | Dosare Tribunalul Bistrita-Nasaud | Jurisprudenta Tribunalul Bistrita-Nasaud

Contencios administrativ.
Sentin civil?

Indemniza?ii
       
       Acordarea tichetelor de mas? func?ionarilor publici este stabilit? prin norme legale cu caracter dispozitiv, iar nu imperativ ?i astfel, acordarea tichetelor de mas? apare ca o facultate in sarcina autoritilor publice ?i nu ca o obliga?ie a acestora.
       
(Trib. Bistri?a-N?s?ud, sec?. com., de cont. adm. ?i fiscal, sent. 129/2008 nepublicat?)
       
       Prin ac?iunea in contencios administrativ reclamanta R. O. in calitate de func?ionar public, a chemat in judecat? pe parata C.J.P. Bistri?a-N?s?ud, solicitand obligarea acesteia la plata sumelor de bani reprezentand contravaloarea tichetelor de mas? de care trebuia s? beneficieze in temeiul Legii nr. 142/1998, incepand cu data de 01.01.2007 pan? in prezent, sum? actualizat? cu indicele de infla?ie de la data na?terii dreptului pan? la data plii efective.
       Analizand actele ?i lucr?rile dosarului, tribunalul re?ine faptul c? reclamanta are calitatea de func?ionar public, ca angajat al C.J.P. Bistri?a-N?s?ud ?i de la data angaj?rii pan? in prezent nu a beneficiat de tichete de mas?, a?a cum reiese ?i din intampinarea formulat? de parat?.
       Din prevederile art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de mas?, rezult? c? func?ionarii publici pot primi o aloca?ie individual? de hran?, acordat? sub forma tichetelor de mas?, iar in alin. 2 al aceluia?i articol de lege este prev?zut c? tichetele de mas? se acord? in limita prevederilor bugetului de stat, sau, dup? caz, al bugetelor locale, pentru unitile din sectorul bugetar ?i in limita bugetelor de venituri ?i cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
       A?a fiind, acordarea tichetelor de mas? func?ionarilor publici este stabilit? prin norme legale cu caracter dispozitiv, iar nu imperativ ?i astfel acordarea tichetelor de mas? apare ca o facultate in sarcina autoritilor publice ?i nu ca o obliga?ie a acestora.
       A?a cum s-a mai ar?tat tichetele de mas? se acord? in limita prevederilor bugetului de stat sau, dup? caz, ale bugetelor locale, pentru unitile din sectorul bugetar ?i in limita bugetelor de venituri ?i cheltuieli aprobate pentru celelalte categorii de angajatori, ceea ce inseamn? c? Legea nr. 142/1998 nu instituie o egalitate de tratament juridic in acordarea de tichete de mas? pentru to?i salaria?ii. In acest sens, trebuie men?ionat c? in art. 2 din Normele de aplicare ale Legii nr. 142/1998, aprobate prin HG nr. 5/1999, se prevede c? angajatorii impreun? cu organiza?iile sindicale legal constituite sau cu reprezentan?ii sindicatelor, dup? caz, vor stabili prin contracte colective de munc? clauze privind acordarea aloca?iei individuale de hran? sub forma tichetelor de mas?, in timp ce pentru institu?iile publice, dispozi?iile art. 5 din acelea?i norme prev?d c? tichetele de mas? pot fi acordate in limita sumelor prev?zute distinct cu aceast? destina?ie in bugetele de venituri ?i cheltuieli aprobate potrivit legii fiec?rui ordonator de credite, la articolul bugetar "Tichete de mas?".
       In legile bugetului de stat anuale de dup? intrarea in vigoare a Legii nr. 142/1998 nu au fost cuprinse cheltuieli pentru acordarea tichetelor de mas?. Mai mult, prin acelea?i legi, respectiv art. 49 alin. 3 din Legea nr. 743/2001, art. 39 alin. 4 din Legea nr. 507/2003, art. 40 din Legea nr. 511/2004 ?i art. 24 din Legea nr. 379/2005 s-a interzis institu?iilor publice, indiferent de sistemul de finan?are ?i subordonare, cu excep?ia institu?iilor finan?ate integral din venituri proprii, s? aprobe sume pentru acordarea tichetelor de mas?.
       Prin urmare, parata nu putea in mod legal s? depun? diligen?e pentru includerea in bugetul de stat a unor sume destinate tichetelor de mas?, astfel c? sus?inerile reclamantei, conform c?rora parata nu ar fi depus diligen?ele necesare pentru cuprinderea in bugetul de stat a unor sume destinate tichetelor de mas? sunt neintemeiate.
       Este adev?rat c? potrivit art. 29 alin.2 (devenit ulterior art. 31 alin. 2) din Legea nr. 188/1999, pe lang? salariu, func?ionarii publici beneficiaz? de prime ?i alte drepturi salariale, in condi?iile legii. Conform alin. 3 din acela?i articol de lege, salarizarea func?ionarilor publici se face in conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru func?ionarii publici.
       Prin OUG nr. 245/2000 a fost reglementat? stabilirea sistemului de salarizare pentru func?ionarii publici, inclusiv pentru cei care au statute proprii, aprobate prin  legi speciale, in m?sura in care acestea nu dispun altfel, in art. 20 fiind prev?zut c? func?ionarii publici beneficiaz? de tichete de mas? potrivit legii, ins? aceast? ordonan s-a putut aplica doar in perioada 1 martie - 13 decembrie 2001, deoarece prin Legea nr. 725/2001, ordonan?a a fost respins?.
       Prin OG nr. 6/2007 s-au stabilit unele m?suri de reglementare a drepturilor salariale ?i alte drepturi ale func?ionarilor publici pan? la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare ?i alte drepturi ale func?ionarilor publici, precum ?i cre?terile salariale care se acord? func?ionarilor publici in anul 2007, dar nici in acest act normativ nu se prevede acordarea tichetelor de mas? func?ionarilor publici.
       In concluzie, se re?ine c? in condi?iile in care in bugetul de stat nu sunt incluse sume destinate tichetelor de mas?, iar in actele normative privind salarizarea ?i alte drepturi salariale ale func?ionarilor publici nu se prevede acordarea tichetelor de mas?, tichetele de mas? nu pot fi acordate ?i prin urmare tribunalul va respinge ac?iunea reclamantei ca neintemeiat? (judec?tor G?lan Dumitru).

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Indemnizatii

Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014
Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009