InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Olt

Stabilirea si declararea contributiilor datorate si nevirate la bugetul FNUAS

(Sentinta civila nr. 2502 din data de 17.09.2013 pronuntata de Tribunalul Olt)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Olt | Jurisprudenta Tribunalul Olt

Prin cererea formulata si inregistrata pe rolul Curtii de Apel Craiova sub nr. 101/54/2013, reclamanta Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Olt, in temeiul punctelor 227 - 229 din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati, aprobat prin Hotararea plenului Curtii de Conturi nr.130/2010, a formulat plangerea impotriva incheierii nr. 159 din 19.12.2012, emisa de catre Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei, cu solicitarea de a constata netemeinicia sustinerilor Comisiei din cuprinsul acestei incheieri, de a dispune anularea acesteia si, pe cale de consecinta, a masurilor dispuse prin decizia nr. 37, emisa de Curtea de Conturi Olt in data de 02.10.2012, decizie avand ca obiect inlaturarea deficientelor constate si consemnate in raportul de audit financiar nr. 3686/12.09.2012, incheiat in urma actiunii cu tema "audit financiar al contului anual de executie bugetara".
Precizeaza ca incheierea nr. 159/19.12.2012 a fost emisa de catre Curtea de Conturi urmare contestatiei formulate de catre AJOFM Olt impotriva deciziei Curtii de Conturi Olt nr. 37/02.10.2012.
Mentioneaza si faptul ca, in conformitate cu prevederile punctelor 120 - 122 din Regulamentul mentionat anterior, AJOFM Olt a formulat si obiectiuni la Raportul de audit financiar nr. 3686/12.09.2012, inregistrate la Camera de Conturi a judetului Olt sub nr. 45/14.09.2012.
Astfel, prin incheierea sus-mentionata, Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei a respins contestatia formulata de conducerea AJOFM Olt fata de masurile dispuse la punctele 1 si 3 din Decizia nr. 37/02.10.2012, emisa de catre directorul Camerei de Conturi Olt pentru inlaturarea unor nereguli cu caracter financiar contabil, stabilirea intinderii prejudiciilor si recuperarea acestora.
Avand in vedere motivele de fapt si temeiurile de drept precizate in obiectiunile la raportul de audit financiar, cele formulate in contestatia la decizia nr. 37/02.10.2012, precum si cele mentionate mai jos, reclamanta solicita admiterea prezentei sesizari si sa se constate faptul ca AJOFM Olt si-a indeplinit obligatiile ce ii reveneau, in conformitate cu dispozitiile legale incidente si cu precizarile institutiilor cu atributii in domeniul stabilirii, gestionarii si incasarii creantelor fiscale, astfel:
1. Referitor la masura dispusa la pct-ul 1 din decizie - "Stabilirea si declararea contributiilor datorate si nevirate la bugetul Fondului National Unic de Asigurari de Sanatate ca urmare a neaplicarii procentului legal de contributie de 6,5%, pe perioada 2009 - 2010", Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi invoca in sustinerea hotararii de respingerea a contestatiei sale faptul ca prin OUG nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare si prin Legea nr. 11 /2010 a bugetului de stat pe anul 2010, au fost stabilite cote de contributii sociale de sanatate numai pentru "cota datorata de angajat" prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, fara a se face vreo referire la cota de 6,5% precizata in art. 260 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, articol care, in opinia Comisiei, reglementeaza cota de contributie la bugetul asigurarilor de sanatate pentru beneficiarii de indemnizatie de somaj.
Sustinerea Comisiei este eronata, avand in vedere ca textul de lege care precizeaza cota de contributie lunara pentru asigurarile de sanatate si veniturile asupra carora se aplica este art. 257 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, care prevede expres :"Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%,  care  se aplica asupra: a)veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente; b)veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar; c)veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si  nu se Incadreaza la lit. b); d)indemnizatiilor de somaj;"
Articolul 260 din Legea nr. 95/2006 stabileste doar bugetele din care se suporta aceste contributii si sumele asupra carora se aplica aceste cote, cote stabilite asa cum a precizat, in art. 257 si nicidecum in art. 260 din lege.
Astfel, articolul 260 din Legea nr. 95/2006, prevede ca: "(1) Contributia datorata pentru persoanele prevazute la art. 213 se suporta dupa cum urmeaza:a) de catre bugetul de stat, pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. c), d), f),g),i) si j)*); a1) de catre bugetul de stat, pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. h), incepand cu 1 ianuarie 2012; b) de catre angajator sau din fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale constituit in conditiile legii, pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. b);c) de catre bugetul asigurarilor de somaj, pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. e);
(2) Contributiile pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. d),f), i) si) se stabilesc prin aplicarea cotei de 5,5% asupra sumei reprezentand valoarea a doua salarii de baza minime brute pe tara.
Contributiile pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. b) si e) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5%*) asupra indemnizatiei pentru incapacitate de munca datorata unui accident de munca sau unei boli profesionale, respectiv asupra indemnizatiei de somaj.
(4)Contributiile pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. (2) lit. g) se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5%*) asupra ajutorului social acordat, in conditiile legii, pentru asigurarea venitului minim garantat.
Mai mult, conform art. 2581 alin.(l)din Legea nr. 95/2006 - ,,Cotele de contributii prevazute la art. 257 si 258 se pot modifica prin legea bugetului de stat."
Ori, asa cum precizeaza, la litera d) a articolului 257 din lege, se regaseste si indemnizatia de somaj, ca venit asupra caruia se aplica cota de contributie prevazuta de acelasi articol de lege, de 5,5%.
In aceste conditii, apreciaza ca in speta de fata este vorba despre o interpretare eronata a unor dispozitii legale, interpretare data de o regretabila eroare legislativa, situatie in care, apreciaza ca, in virtutea principiului de interpretare a dispozitiilor legale conform caruia atunci cand exista indoieli asupra unor dispozitii legale, acestea se interpreteaza in favoarea debitorului obligatiei de indeplinit, in cazul de fata, in favoarea AJOFM Olt ca institutie ce avea obligatia de a constitui si vira contributia aferenta indemnizatiilor de somaj, la Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate.
De altfel, considera ca aceasta este interpretarea corecta, nefiind firesc si nici legal ca diferite categorii de asigurati (salariati, someri, pensionari, etc.) sa plateasca diferentiat contributia la Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate, in conditiile in care beneficiaza de aceleasi servicii medicale.
De asemenea, precizeaza si faptul ca, incepand cu anul 2011, legislativul a corectat acesta eroare, stipuland in art. 8 alin.(3) din Legea bugetului de stat pe anul 2011, Legea nr. 286/2010, ca: "Pentru anul 2011, cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc dupa cum urmeaza: a) 5,2% pentru cota datorata de angajatori, prevazuta la art. 258 din   Legea   nr.    95/2006,   cu  modificarile   si   completarile   ulterioare; b) 10,7% pentru cota datorata de persoanele prevazute la art. 259 alin. (6) din Legea, nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioara; c) 5,5% pentru celelalte categorii de persoane care au obligatia platii contributiei direct sau cu plata din alte surse."
Mai mult, asa cum a precizat si in Obiectiunile la Raportul de audit financiar nr. 3685/12.09.2012, precum si in Contestatia la decizia nr. 37/02.10.2012, absolut toate institutiile publice cu competente in constatarea, stabilirea, urmarirea si incasarea contributiei la Fondul National Unic al Asigurarilor de Sanatate, au interpretat dispozitiile legale mai sus mentionate in sensul ca, pentru beneficiarii de indemnizatii de somaj, contributia la bugetul Fondului national unic de asigurari de sanatate este de 5,5%.
Astfel, programele informatice intocmite la nivelul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, programe transmise unitatilor din subordine si care nu puteau fi modificate de catre acestea, precizau ca si contributie la acest fond pentru sanatate, cota de 5,5% aplicata asupra indemnizatiei de somaj.
De asemenea, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a intocmit "Registrul Fiscal si al contributiilor sociale. Contributii de asigurari sociale de sanatate" postat pe site-ul http://app.mefromania.ro/public/wps/portal/Taxe, in care se precizeaza cota de 5,5% pentru toate categoriile de persoane asigurate in cadrul art. 257.
Mai mult, fundamentarea bugetului de venituri pe anii 2009 si 2010 al Fondului National Unic de Sanatate, s-a efectuat tinandu-se cont de cota de 5,5% platita pentru toate categoriile de asigurati precizati in art. 257 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, in conditiile in care, prin legile bugetului de stat pentru anii 2009 si 2010, au fost prevazute contributiile la Fondul national unic de asigurari de sanatate in cuantum de 5,5%, Legea nr. 95/2006 prevazand, de asemenea, expres in art. 257, faptul ca pentru indemnizatiile de somaj, cota la FNUAS este de 5,5%, apreciaza ca obligarea sa la constituirea si virarea diferentelor pana la cota de 6,5%, reprezinta o incalcare flagranta a dispozitiilor legale mentionate anterior si a dispozitiilor art. 22 alin.(2) lit.a si art. 21 alin.(3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora: "Ordonatorii de credite raspund, potrivit legii de: a) angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor in limitele creditelor bugetare repartizate si aprobate_" si "ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor institutiilor pe care le conduc potrivit prevederilor din bugetele aprobate...."
Solicita a se avea in vedere si faptul ca, potrivit prevederilor art. 71 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, nerespectarea prevederilor art. 4 alin.(2) si (3) din lege, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 3 luni sau cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Astfel, conform art. 4 alin.(2) din Legea nr. 500/2002 " Sumele aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) (intre care si bugetele fondurilor speciale), in cadrul carora se angajeaza, se ordonanteaza si se efectueaza plati, reprezinta sume maxime ce nu pot fi depasite" , iar potrivit alin.(3) "Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai in limita creditelor bugetare aprobate".
In aceste conditii, AJOFM Olt in calitate de ordonator tertiar de credite, nu avea nicio posibilitate legala sa retina si sa vireze o contributie la bugetului Fondului National Unic de Asigurari de Sanatate, intr-o alta cota decat cea comunicata de ordonatorul principal de credite - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, confirmata de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala precum si de toate institutiile statului cu atributii in domeniu si, mai mult, aprobata prin Legile bugetului de stat pe anii 2009 si respectiv 2010.
Considera ca,  in situatia in care ar fi calculat si virat respectiva contributie intr-o alta cota decat cea de 5,5%, AJOFM Olt ar fi incalcat grav legislatia in vigoare, incalcarea respectiva avand, asa cum a precizat caracter infractional.
In ceea ce priveste respingerea contestatiei fata de masura dispusa la punctul 3 din decizia Camerei de Conturi Olt - "Stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia ca urmare a acordarii de indemnizatii de somaj persoanelor care au realizat in acelasi timp venituri de natura salariala sau venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mari decat valoarea lunara a indicatorului social de referinta de 500 lei/luna", mentioneaza ca, la data stabilirii drepturilor la indemnizatie de somaj, toate cele 14 persoane mentionate in decizia contestata, indeplineau conditiile legale pentru a beneficia de acest drept.
Faptul ca, ulterior deschiderii dreptului la indemnizatie de somaj, aceste persoane s-au incadrat in munca sau au obtinut venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mari decat valoarea indicatorului social de referinta, nu inseamna ca acestor persoane le-au fost acordate drepturile in mod nelegal, asa cum in mod eronat au retinut auditorii externi si ulterior si comisia de solutionare a contestatiilor, de vreme ce, asa cum am precizat, incadrarea in munca sau obtinerea de venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mari decat ISR, s-a produs ulterior stabilirii drepturilor la indemnizatie de somaj.
Astfel, atat pentru cei incadrati cu contract individual de munca cat si pentru cei care obtin din activitati independente, venituri lunare mai mari decat ISR, conform Legii nr. 76/2002, incetarea platii indemnizatiei de somaj se face cu data incadrarii sau incepand cu luna in care a obtinut venituri, conform art. 34 alin.(l) lit. b) si art. 44 lit.a) si b) din Legea nr. 76/2002.
Formularea auditorilor externi de la Capitolul II pagina 1 a Procesului verbal de constatare - acordarea de indemnizatii de somaj unor persoane care nu indeplineau conditiile legale", vine in contradictie flagranta cu descrierea abaterii de la regularitate si legalitate, din partea de text a paragrafului respectiv, din context se subintelege ca AJOFM Olt ar fi avut cunostinta despre faptul ca persoanele respective realizeaza venituri din activitati independente mai mari decat ISR, ceea ce este complet fals si lipsit de orice fundament real.
Pentru clarificarea situatiei, mentioneaza ca este vorba de venituri realizate din activitati independente, autorizate potrivit legii, venituri despre care, in situatia in care somerii nu le declara conform obligatiei legale prevazute la art. 41 alin.(l) lit.b din Legea nr. 76/2002, agentia nu le poate verifica pentru anul stabilirii dreptului la indemnizatiei de somaj, decat dupa ce Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica deciziile de impunere cu veniturile efectiv realizate, pentru anul precedent, deci dupa luna iulie a anului urmator stabilirii dreptului la indemnizatia de somaj. Precizeaza ca si aceste venituri comunicate prin deciziile de impunere sunt provizorii, acestea fiind supuse procedurilor legale de contestare, acesta fiind motivul pentru care aceste aspecte sunt verificate anual dupa luna septembrie a anului urmator, cand raman definitive.
Sustinerile din incheierea Curtii de Conturi nr. 159/19.12.2012 privind faptul ca, conducerea entitatii refuza nejustificat sa gaseasca solutii de punere in aplicare a masurilor transmise prin decizie sunt nereale si tendentioase.
Astfel, AJOFM Olt a exercitat si exercita in continuare atributiile stabilite prin lege in vederea stabilirii beneficiarilor de indemnizatie de somaj, care, ulterior stabilirii drepturilor,  s-au incadrat in munca sau au obtinut venituri din activitati autorizate, in vederea luarii masurilor prevazute de lege, numai ca determinarea acestor venituri realizate nu se poate face decat de catre organele fiscale, dupa depunerea de catre persoanele in cauza a situatiilor fiscale cu veniturile realizate efectiv in anul anterior.
Avand in vedere motivele de fapt si temeiurile de drept precizate la punctele 1 si 2 din prezenta, solicita sa se constate netemeinicia si nelegalitatea incheierii nr. 159/19.12.2012 a Curtii de Conturi a Romaniei si sa exonereze AJOFM Olt de stabilirea, declararea si virarea la FNUASS, a diferentei de contributie pentru anii 2009 si 2010, AJOFM Olt neavand nicio culpa in ce priveste virarea acestei contributii in cota de 5,5%. prevazuta de lege.
Prin  intampinare parata CURTEA DE CONTURI A ROMANIEI - CAMERA DE CONTURI OLT  a solicitat respingerea actiunii formulata de reclamant ca nefondata si mentinerea Deciziei nr. 37/02.10.2012 ca temeinica si legala, cu motivarea ca institutia reclamanta nu a respectat prevederile legale intrucat, in cazul contributiilor virate la bugetul FNUASS, acestea au fost stabilite prin aplicarea procentului de 5,5% in loc de 6,5 % asupra indemnizatiei de somaj, nerespectandu-se prevederile Legii nr. 95/1006, care stabilesc ca, contributiile pentru persoanele prevazute la art. 213 alin. 2 lit. b si e, se stabilesc prin aplicarea cotei de 6,5% asupra indemnizatiei de somaj, valoarea estimativa a abaterii de la legalitate si regularitate fiind de 1.388.851 lei.
Referitor la masura dispusa la punctul 3 din decizia nr. 37/2012 privind stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acesteia ca urmare a acordarii indemnizatiei de somaj persoanelor care au realizat in acelasi timp venituri de natura salariala sau venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mari decat valoarea lunara a indicatorului social de referinta de 550 lei/luna, s-a solicitat de asemenea prin intampinare, respingerea cererii reclamantei intrucat, cu ocazia controlului efectuat, s-a constatat ca in perioada supusa auditarii, AJOFM Olt a acordat indemnizatie de somaj si unor persoane care au realizat in acelasi timp si venituri de natura salariala sau venituri din activitati autorizate potrivit legii , mai mari decat valoarea lunara a indicatorului social de referinta, respectiv 500 lei/luna, respectiv 10 cazuri in anul 2011 in care persoanele realizau venituri din contracte de munca incheiate cu angajatorii si 8 cazuri in care s-au realizat venituri din activitati autorizate mai mari decat valoarea indicatorului social de referinta, valoarea estimativa a abaterii fiind de 68.478 lei.
Prin sentinta. 72/13.02.2013 Curtea de Apel Craiova a declinat competenta de solutionare a actiunii, in favoarea Tribunalului Olt.
Cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Olt , care a apreciat ca cererea reclamantei este partial intemeiata.
Prin decizia Curtii de Conturi Olt nr. 37/02.10.2012, urmare a raportului de audit financiar nr. 3686/12.09.2012, s-a decis la pct. 1 din decizie "Stabilirea si declararea contributiilor datorate si nevirate la bugetul FNUAS ca urmare a neaplicarii procentului legal de contributie de 6,5 % pe perioada 2009-2010", iar la punctul 3 "Stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia ca urmare a acordarii de indemnizatii de somaj a persoanelor care au realizat in acelasi timp venituri de natura salariala sau venituri din activitati autorizate, potrivit legii, mai mari decat valoarea lunara a indicatorului social de referinta de 500 lei/luna".
In ceea ce priveste masura dispusa la punctul 1 din decizie privind "Stabilirea si declararea contributiilor datorate si nevirate la bugetul FNUAS ca urmare a neaplicarii procentului legal de contributie de 6,5 % pe perioada 2009-2010", se constata ca cererea reclamantei privind anularea acestei masuri, este intemeiata, interpretarea dispozitiilor legale de catre organul de control fiind eronata.
Forma initiala a art. 257 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii prevedea ca : "Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5% care se aplica asupra : a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitelor venit; b) veniturilor impozabile realizate de catre persoane care desfasoara activitati independente_; c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit_; d) indemnizatiilor de somaj; e) veniturilor din cedarea folosintelor bunurilor_; f) veniturilor realizate din pensiei;", aceasta cota unica de 6,5% a contributiei de sanatate ramanand nemodificata pe perioada 29.05.2006-30.06.2008.
Prin OUG nr. 72/2006 privind  modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 a fost modificat alin. 3 al art. 257, stabilindu-se ca in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la alin. 2 lit. a -d si f, contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.
Prin Legea nr. 388/2007 privind Legea bugetului de stat pe 2008, s-au  stabilit cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate prevazute de Legea nr. 95/2005 ca fiind de 5,5% incepand cu 01 iulie 2008 pentru cota prevazuta la art. 257, fiind de mentionat folosirea sintagmei "pentru cota prevazuta la art. 257" ceea ce inseamna ca incepand cu luna iulie 2008 cota de 5,5 % se aplica pentru toate categoriile de persoane prevazute la art. 257, neexistand vreo exceptie.
Prin OUG nr. 226/30.12.2008 privind unele masuri financiare bugetare, s-a stabilit ca pentru anul 2009 contributiile pentru asigurarile de sanatate prevazute de Legea nr. 95/2006 se stabilesc la 5,5% pentru cota datorata de angajat prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006, fiind de retinut ca aceasta noua formulare folosita prin art. 1 alin. 1 lit. a din OUG nr. 126/2008 respectiv de "5,5% pentru cota datorata de angajat prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006" este diferita de cea folosita anterior prin art. 9 alin. 3 lit. b din Legea nr. 388/2007 si care se referea la "5,5% pentru cota prevazuta la art. 257 din Legea nr. 95/2006", noua formulare dand loc si unei alte interpretari in sensul ca, cota de 5,5% se aplica numai pentru categoriile de persoane de la art. 257 care au calitatea de angajat.
Formularea din art. 1 alin. 1 lit. a din OUG nr. 226/2008 este preluata identic si de Legea nr. 11/26.01.2010 privind Legea bugetului de stat pe anul 2010, precum si de Legea nr. 286/2010 privind bugetul de stat pe anul 2011.
Se constata astfel ca, este eronata interpretarea data textelor de lege anterior mentionate in sensul ca respectiva cota de 5,5 % se aplica, incepand cu 01.01.2009 doar pentru persoanele prevazute la  art. 257 alin. 2, lit. a  care au calitatea de angajat, in realitate, interpretarea textului respectiv in conformitate si cu vointa legiuitorului fiind aceea ca respectiva cota se aplica pentru toate categoriile de persoane prevazute la art. 257, inclusiv pentru indemnizatiile de somaj prevazute la art. 257 alin. 2 lit. d.
Aceasta interpretare rezulta din faptul ca art. 257 contine reglementari cu privire numai la "persoana asigurata", enumerand clar si precis categoriile de persoane supuse prevederilor respective, art. 257 nefacand nicio distinctie intre persoanele asigurate care au calitatea de angajat si persoanele asigurate care nu au calitatea de angajat, iar orice impartire a persoanelor asigurate in persoane care au calitatea de angajat si care vor fi supuse cotei de 5,5 % si persoane asigurate care nu au calitatea de angajat spre a fi supuse cotei de 6,5% este contrara spiritului legii si vine in contradictie cu vointa legiuitorului.
Prin "angajat" in sensul legii, trebuie sa se inteleaga persoana asigurata asa cum este ea prevazuta de dispozitiile art. 257 din Legea nr. 95/2006, iar o interpretare diferita, in sensul celei facute de intimata ar insemna incalcarea vointei legiuitorului, neputand accepta ca legiuitorul a dorit ca somerii si pensionarii, care nu au calitatea de angajat, sa achite o contributie de 6,5%  in timp ce persoanele angajate sa achite o contributie mai mica de 5,5%.
Se constata astfel ca, organul de control a facut o interpretare eronata a dispozitiilor legale privind calculul cotei reprezentand contributia pentru asigurari de sanatate privind indemnizatiile de somaj, reclamanta AJOFM Olt calculand in mod corect si cu respectarea dispozitiilor legale cuantumul contributiilor respective astfel ca, cererea reclamantei va fi admisa si se va dispune anularea partiala a Incheierii nr. 159/19.12.2012 a Curtii de Conturi a Romaniei si decizia nr. 37/2.10.2012 a Camerei de Conturi Olt, in ceea ce priveste masura dispusa la pct. 1 "Stabilirea si declararea contributiilor datorate si nevirate la bugetul FNUAS ca urmare a neaplicarii procentului legal de contributie de 6,5 % pe perioada 2009-2010".
In ceea ce priveste cererea privind anularea punctului 3 din decizia nr. 37/02.10.2012 s-a constatat ca aceasta este neintemeiata si a fost respinsa, constatarile referitoare la acordarea indemnizatiei de somaj si unor persoane care au realizat in acelasi timp si venituri de natura salariala sau venituri din activitati autorizate potrivit legii, mai mari decat valoarea lunara a indicatorului social de referinta, respectiv 500 lei/luna, fiind reale, fiind recunoscute de altfel si de catre reclamanta, care si-a argumentat cererea doar prin faptul ca la data stabilirii drepturilor de indemnizatie de somaj toate cele 14 persoane mentionate, indeplineau conditiile legale pentru a beneficia de dreptul respectiv, contestandu-se doar formularea auditorilor externi referitoare la "acordarea de indemnizatii de somaj unor persoane care nu indeplineau conditiile legale".
Formularea respectiva, raportat la concluziile organului de control este insa corecta intrucat la data controlului s-a constatat ca au fost acordate indemnizatii unor astfel de persoane, neavand relevanta faptul ca la data stabilirii drepturilor, erau indeplinite conditiile de acordare, cata vreme ulterior aceste conditii nu mai erau indeplinite si totusi indemnizatiile au fost acordate.
Data publicarii pe portal:04.10.2013
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007