InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mures

Conducerea unui autovehicul. Definitia autovehiculului.

(Hotarare nr. 206/a din data de 11.06.2009 pronuntata de Tribunalul Mures)

Domeniu Circulatie rutiera | Dosare Tribunalul Mures | Jurisprudenta Tribunalul Mures

Prin sentinta penala nr.  28/28 ianuarie 2009 pronuntata de Judecatoria Reghin in dosarul nr. 2032/2008, instanta a dispus  condamnarea inculpatului Xx la pedeapsa de 6 luni inchisoare pentru comiterea infractiunii de conducere  pe drumurile publice a unui tractor neinregistrat, prev. de art.85 alin.1 din O.U.G.nr.195/2002 modificata, 6 luni pentru conducere  pe drumurile publice a unui autovehicul fara a poseda permis de conducere, prev. de art.86 alin.1 din O.U.G.nr.195/2002 modificata si la 6 luni inchisoare pentru  conducere  pe drumurile publice a unui autovehicul fara a poseda permis de conducere, prev. de art.86 alin.1 din O.U.G.nr.195/2002 modificata. In baza art. 33 lit. a, 34 lit. b Cod penal a contopit pedepsele in cea mai grea dintre ele, 6 luni inchisoare, cu suspendarea conditionata a executarii pedepsei aplicate in baza art.81 Cod penal.
In motivare, instanta a retinut ca inculpatul a fost surprins de Politie conducand pe raza com. Vatava mai intai in data de 3.04.2008 un tractor neinregistrat si apoi in  data de 10.05.2008 un tractor inregistrat. Inculpatul nu are permis de conducere. Prima instanta arata ca inculpatul a recunoscut fapta si a motivat-o prin aceea ca nu stia ca are nevoie de permis pentru a conduce tractorul.  In plus, prin aparator a aratat ca tractorul pe care l-a condus nu era un autovehicul care sa necesite inregistrarea, inmatricularea sau posedarea unui permis de conducere, in sensul Codului rutier. Instanta raspunde acestor sustineri aratand ca, atata vreme cat tractorul are o capacitate cilindrica a motorului de peste 50 cm3, constituie autovehicul. Este adevarat ca nu circula in mod obisnuit pe drumurile publice, dar tractoarele sunt incluse in mod expres printre vehiculele pentru care este necesar permis de conducere.
Impotriva acestei sentinte a formulat apel inculpatul, aratand din nou ca tractorul pe care l-a condus nu era un autovehicul care sa necesite inregistrarea, inmatricularea sau posedarea unui permis de conducere. In declaratia data instantei de apel, a recunoscut faptele in materialitatea lor .
Analizand apelul declarat prin prisma actelor si lucrarilor dosarului, in conformitate cu prev art 371 alin 2 C.p.p., instanta il considera fondat.
Considerentele pe care instanta de apel le are in vedere sunt urmatoarele:
Cele retinute de prima instanta cu privire la faptul ca inculpatul a condus tractorul pe raza com. Vatava in datele de 3 aprilie si 10 mai 2008, fara sa aiba permis de conducere, sunt reale. Cateva precizari sunt de facut:
Inculpatul are in proprietate un tractor, pe care il foloseste la muncile agricole. Deplasarile pe drumurile publice cu ocazia carora a fost surprins de politie le-a facut la si de la terenul unde presta aceste munci, conform propriilor declaratii. Dupa ce a fost oprit de politie in data de 3 aprilie, si-a inregistrat tractorul la Primarie. Nu a obtinut permis de conducere. In procesul verbal de flagrant din 10 mai este consemnat motivul pentru care a condus fara permis: Declara ca l-a intrebat pe primar, si acesta i-a spus ca poate circula si asa in comuna.
In aprecierea instantei de apel, interpretarea in drept a acestei situatii este urmatoarea:
Potrivit OUG 195/2002 - Codul rutier - , art. 6 pct. 6,  in sensul acestei ordonante de urgenta, autovehicul este vehiculul echipat cu motor in scopul deplasarii pe drum. Troleibuzele si tractoarele rutiere sunt considerate autovehicule. Mopedele, vehiculele care se deplaseaza pe sine, denumite tramvaie, tractoarele folosite in exploatarile agricole si forestiere, precum si vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrari, care se deplaseaza numai ocazional pe drumul public, nu sunt considerate autovehicule. La pct. 30 este definit tractorul - vehiculul cu motor, pe roti sau pe senile, conceput special pentru a trage sau a impinge anumite utilaje sau remorci folosite in exploatarile agricole ori forestiere sau pentru alte lucrari, care se deplaseaza numai ocazional pe drumul public. Acesta este diferit de tractorul rutier, care la pct. 31 este descris ca  tractorul pe roti, cu cel putin doua axe, utilizat pentru executarea de lucrari, precum si pentru tractarea unor remorci folosite pentru transportul de persoane sau bunuri si care se deplaseaza, de regula, pe drumul public. Conform art. 11 alin. 1, proprietarii de vehicule sau detinatorii mandatati ai acestora sunt obligati sa le inmatriculeze sau sa le inregistreze, dupa caz, inainte de a le pune in circulatie, conform prevederilor legale. Iar conform prev. art. 12 alin. 1, pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia celor trase sau impinse cu mana si a bicicletelor, trebuie sa fie inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare. Conform art. 14 alin. 1, masinile si utilajele autopropulsate utilizate in lucrari de constructii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun inmatricularii, precum si vehiculele cu tractiune animala se inregistreaza de catre consiliile locale, care tin si evidenta acestora. In art.15 alin. 3 se arata ca pentru vehiculele prevazute la art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (1), autoritatea care le inregistreaza elibereaza proprietarilor acestora certificate si placute cu numere de inregistrare, conform categoriei sau subcategoriei din care fac parte vehiculele respective. Este interzisa, se dispune la alin. 5, punerea in circulatie a unui vehicul, inmatriculat sau inregistrat, care nu are montate placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare atribuite de autoritatea competenta ori daca acestea nu sunt conforme cu standardele in vigoare.
Conform art. 20 din Codul rutier, alin. 1, pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice, conducatorul acestuia trebuie sa posede permis de conducere corespunzator. Potrivit alin. 2, pentru a conduce pe drumurile publice tractoare, masini si utilaje autopropulsate agricole, forestiere sau pentru lucrari, conducatorii acestora trebuie sa posede permis de conducere valabil pentru categoriile sau subcategoriile prevazute in regulament. In mod similar, art. 23 alin. 1 prevede ca pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice, conducatorul acestuia trebuie sa posede permis de conducere corespunzator.
In mod corelativ, sunt prevazute ca infractiuni: in art. 85 alin. 1, punerea in circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, neinmatriculat sau neinregistrat, iar in art. 86 alin. 1, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana care nu poseda permis de conducere.
Conform art. 95 alin. 1 incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, altele decat cele care intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni, constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment ori cu amenda ca sanctiune principala si, dupa caz, cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 96 alin. (2). In actuala reglementare, contraventiile la regulile de circulatie sunt prevazute la art. 99  si urmatoarele din Codul rutier.
Aplicand aceste reglementari la situatia din speta, rezulta urmatoarele:
     In mod cert inculpatul, fiind conducatorul unui tractor folosit la muncile agricole, era obligat sa  il inregistreze. Conducatorul unui tractor este de asemenea obligat sa aiba permis de conducere, cu exceptia cazului in care nu l-ar conduce niciodata pe un drum public . Exceptia nu se regaseste in speta, fiindca inculpatul a condus in doua randuri tractorul pe drumurile publice din comuna Vatava. Ca urmare, inculpatul era obligat sa aiba si permis de conducere. Sfatul pe care l-ar fi primit in sens contrar de la primar este asadar gresit.
    Inculpatul a incalcat ambele obligatii. Sanctiunea incalcarii nu poate fi , insa, una de natura penala, decat daca este dovedit ca tractorul era folosit in mod regulat pe drumurile publice. Numai in acel caz el s-ar incadra in definitia autovehiculului data de Codul rutier si, astfel, ar fi indeplinite conditiile de incriminare de la art. 85 alin. 1 si art. 86 alin. 1 din OUG 195/2002. Numai astfel s-ar respecta cerinta legalitatii incriminarii, impusa de art. 2 din Codul penal.
Ori, in speta, nu numai ca nu este dovedit ca tractorul inculpatului era folosit in mod regulat pe drumurile publice, dar inculpatul nici nu este acuzat de asa ceva. Singurele acuzatii care i se aduc, si singurele probe ale dosarului, poarta asupra faptului ca a condus de doua ori tractorul, o data in luna aprilie si o data in luna mai a anului 2008. Aceste doua dati nu permit stabilirea unei anumite reguli in conducerea tractorului.
Cu alte cuvinte: Daca inculpatul ar fi fost acuzat, si ar fi fost probat, ca tractorul la volanul caruia a fost surprins era folosit regulat pe drumurile publice, atunci tractorul putea fi descris ca un autovehicul in sensul Codului rutier, iar fapta inculpatului de a conduce fara permis si fara ca autovehiculul sa fie inregistrat ar fi putut constitui infractiunile prevazute de art.85 alin. 1 si art. 86 alin. 1 OUG 195/2002.
Cum o asemenea acuzatie nu a fost adusa, si probe intr-un asemenea sens nu exista in prezentul dosar, conducerea tractorului nu ar fi putut atrage decat raspunderea contraventionala a inculpatului, in masura in care ar fi fost aplicabile unul dintre art. 99 si urmatoarele din Codul rutier. Dar la acest moment, conform art.13 alin. 3 din OG 2/2001,  raspunderea contraventionala este ea insasi prescrisa.
Ca urmare, in baza art 379 pct.2 lit.a Cod procedura penala  instanta va admite apelul declarat de inculpat, va desfiinta integral sentinta atacata si in rejudecare il va achita pe inculpat pentru toate infractiunile in baza art.11 pct.2 lit.a raportat la art.10 alin.1 lit.d Cod procedura penala.
Cu privire la cheltuielile judiciare avansate de stat in prima instanta si in apel, sunt aplicabile prev. art. 192 alin. 3 Cod procedura penala.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Circulatie rutiera

conducere a unui vehicul fara permis - Sentinta penala nr. xxx din data de 19.04.2018
conducerea sub influenta bauturilor alcoolice - Hotarare nr. 13159 din data de 14.12.2017
Masura blocarii rotilor unui autovehicul. Competenta - Decizie nr. 370/R/2010 din data de 29.03.2010
1 .Contencios administrativ. Plangere contraventionala. Neprecizarea obiectiunilor in mod distinct in procesul - verbal de constatare a contraventiei. - Sentinta comerciala nr. speta 11 din data de 14.01.2008
Vatamare corporala din culpa. Culpa comuna a partii civile si a inculpatului. Respingerea recursului cu privire la majorarea daunelor materiale ?i morale - Decizie nr. 61 din data de 31.12.2013
Aprecierea daunelor morale . Criterii . Majorarea cuantumului in apel - Decizie nr. 65 din data de 22.03.2010
Alcolemie. Analiza toxicologica a probelor de sange la mai mult de trei zile de la recoltare. Sanctiune. - Decizie nr. 30 din data de 15.02.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 658 din data de 02.09.2010
Infractiuni privind circulatia pe drumurile publice - Sentinta penala nr. 6 din data de 07.01.2010
Conducerea unui autovehicul sub influenta bauturilor alcoolice - Sentinta penala nr. 58 din data de 20.05.2010
infractiuni privind circulatia pe drumurile publice - Sentinta penala nr. 32 din data de 03.03.2010
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 452 din data de 14.10.2009
plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 439 din data de 08.10.2009
conducere fara permis - Sentinta penala nr. 1 din data de 07.01.2009
Conducere sub influenta bauturilor alcoolice, parasire a locului accidentului - Sentinta penala nr. 101 din data de 02.10.2007
Ucidere din culpa - Sentinta penala nr. 7 din data de 21.01.2009
Gresita apreciere a probelor administrate cu consecinta achitarii unui inculpat. - Decizie nr. 673 din data de 02.06.2011
Gresita achitare. Aprecierea categoriilor de drumuri publice. - Decizie nr. 727 din data de 16.06.2011
Exceptia de nelegalitate a art.3 din HCL nr.505/2008, precum si a art. 9 si 13 din Regulamentul privind reglementarea activitatii de imobilizare/blocare a rotilor vehiculelor si remorcilor, oprite sau stationate neregulamentar pe drumurile publice s... - Decizie nr. 2050 din data de 27.10.2010
Preschimbare permis de conducere emis de autoritatile straine.Conditii. - Decizie nr. 359 din data de 09.03.2010