InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Mehedinti

Neparcurgerea de catre angajator a procedurii prevazute de Hotararea de Guvern nr. 246/2007 privind incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite

(Sentinta civila nr. 337 din data de 24.01.2013 pronuntata de Tribunalul Mehedinti)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Mehedinti | Jurisprudenta Tribunalul Mehedinti

La data de 24.05.2012 s-a inregistrat la aceasta instanta actiunea formulata de reclamantul PV prin care a chemat in judecata pe paratul IPJ Mehedinti, solicitand ca prin hotarare judecatoreasca sa fie obligat paratul sa-l incadreze in conditii deosebite (grupa a II-a de munca ) in perioadele  01.02.1988 - 01.04.2004 si de la 01.04.2008 - pana la normalizarea conditiilor de munca, cu cheltuieli de judecata.
In fapt, reclamantul a aratat ca la data de 01.08.1988, a fost incadrat la IPJ Mehedinti, fiindu-i incheiat contract individual de munca pe perioada nedeterminata,  de la data incadrarii lucrand in aceeasi functie, in aceleasi conditii de munca, fiindu-i acordat spor pentru conditii grele de munca.
In perioada 01.04.2004 - 01.04.2008 a fost incadrat de catre parat in conditii deosebite (grupa a II-a de munca) si a beneficiat  de spor pentru conditii grele de munca, conform adeverintei nr. 55/30.04.2012 emisa de parat.
A  mai aratat ca din data de 01.04.2008 beneficiaza de spor pentru conditii grele de munca, insa nu mai este incadrat in conditii deosebite deoarece potrivi HG nr. 246/2007, IPJ Mehedinti trebuia sa solicite  reinnoirea avizului de reincadrare a locurilor de munca in conditii deosebite in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a hotararii, iar  paratul nu a depus solicitarea in acest termen, asa cum rezulta din adresa nr. 669829/15.05.2007 emisa de  MIRA - DGM Logistic si Administrativ.
Prin actiune s-a mai sustinut ca IPJ Mehedinti este in culpa, deoarece i-a acordat si ii acorda spor pentru conditii grele de munca, astfel ca trebuia sa-l incadreze si in conditii deosebite (grupa a II-a de munca)   de la 01.02.1988 pana la normalizarea conditiilor de munca.
Ulterior, reclamantul prin avocat si-a precizat actiunea aratand ca solicita anularea dispozitiei  Sefului Inspectoratului nr. S/276/2008 care nu i-a fost  adusa la cunostinta si sa fie obligat paratul sa-l incadreze in conditii deosebite in perioada 01.04.- 01.05.2004 si de la 01.05.2008 - pana la normalizarea conditiilor de munca.
Reclamantul a aratat ca este angajat ca muncitor calificat I (electrician auto) in cadrul IPJ Mehedinti incepand cu 01.08.1988 si  in mediul de munca sunt  prezente noxe profesionale fizice constand in unde electromagnetice care nu  respecta limitele admise prevazute in Normele generale de protectie a muncii.
La data de 30.04.2012 a solicitat  inmanarea carnetului de munca si intrucat acest document nu era completat i-a fost emisa adeverinta nr. 55/30.04.2012 in care se mentioneaza ca in perioada  01.04.2004 - 01.04.2008 a fost incadrat in conditii deosebite de munca si in prezent beneficiaza de spor pentru conditii grele de munca.
Dupa ce i-a fost inmanat carnetul de munca a constatat ca la pozitia 73 se mentioneaza ca a fost incadrat in conditii deosebite de munca de la data de 01.05.2004 conform  dispozitiei nr. S/43/2004, mentiune in contradictie cu adeverinta nr. 55/2012  in care este mentionata data de 01.04.2004, ca  data a incadrarii in conditii deosebite.
De asemenea, a mai aratat ca la pozitia 86 din carnetul de munca s-a mentionat  "incadrat in conditii normale de  munca  01.05.2008  - IPJ Mehedinti DSI nr. S 276/2008", mentiune care vine in contradictie  cu data de  01.04.2008  din adeverinta aratata anterior.
Reclamantul a precizat  ca  dispozitia  nr. S276/2008 prin care a fost incadrat in conditii normale de munca, nu i-a fost adusa la cunostinta, afland despre aceasta dispozitie la 14.06.2012 cand i-a fost inmanat carnetul de munca.
S-au invocat si dispozitiile art.41 al.1, 3 Codul muncii referitoare la modificarea contractului de munca, aratand ca paratul era obligat sa-i aduca la cunostinta dispozitia
S276/2008.
In drept actiunea precizata a fost intemeiata pe dispozitiile art.40 al.2 lit.a, 41 al.1,3 lit.d Codul muncii, HG  246/2007 modificata.
Paratul  IPJ Mehedinti a formulat intampinare prin care a solicitat  respingerea  actiunii ca neintemeiata, aratand ca  prin  dispozitia Sefului Inspectoratului nr. S/43/01.06.2004 incepand cu 01.05.2004 locurile de munca din cadrul inspectoratului, inclusiv al reclamantului, au fost incadrate in conditii deosebite de munca, conform avizului nr. 106.297/23.04.2004 al MAI, valabil pana la 31.12.2006, prelungit ulterior pana la 06.03.2007.
Paratul a mai aratat ca la data de 27.04.2007 a solicitat reinnoirea avizului, insa prin adresa nr. 669.829/15.05.2007, MAI a comunicat ca  solicitarea de reinnoire trebuia depusa  in maxim 30 zile  de la data intrarii in vigoare a HG nr.  246/2007. 
De asemenea paratul a precizat ca, desi vechiul aviz a fost valabil pana la data de 06.03.2007, locul de munca al reclamantului a fost incadrat in conditii deosebite de munca pana la data de 01.05.2008, deoarece structura de resurse umane nu a avut cunostinta ca avizul din 2004 nu a mai fost reinnoit, iar ulterior prin dispozitia  nr. S/276/08.05.2008  locurile de munca au fost incadrate in conditii normale.
Din oficiu s-a solicitat paratului  sa comunice daca reclamantul a beneficiat de spor pentru conditii deosebite de munca incepand cu 01.05.2008 pana in prezent si daca s-a uzat de procedura prevazuta de art. 4 din  HG nr. 246/2007, urmare a raspunsului comunicat de MIRA prin adresa nr. 669.829/2007.
Relatiile solicitate au fost comunicate de IPJ Mehedinti prin adresa nr. 7488/2012 din care rezulta ca  reclamantul a fost incadrat in conditii deosebite de munca in perioada 01.05.2004 - 01.05.2008, ca a beneficiat si beneficiaza  de spor pentru conditii grele de munca; s-a mai  comunicat ca nu s-a uzat  de procedura  prevazuta de HG nr. 246/2007, urmare a restituirii de catre MIRA a documentelor inaintate pentru reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite.
Fata de relatiile comunicate de catre parat, in sedinta publica din data de  06.12.2012, reclamantul prin avocat si-a precizat actiunea aratand ca  solicita  anularea dispozitiei nr. S/276/2008 si sa fie obligat paratul sa-l incadreze in conditii deosebite de munca  incepand cu 01.05.2008 pana la normalizarea conditiilor de munca. 
Analizand actiunea in raport de probatoriul administrat in cauza si de dispozitiile legale incidente in materie, Tribunalul constata si retine urmatoarele:
Reclamantul PV  este angajatul paratului  IPJ Mehedinti incepand cu data de 01.02.1988, desfasurand activitate ca muncitor calificat -  electromecanic auto - Biroul tehnic - Serviciul logistic, conform mentiunilor din carnetul de munca si actului aditional nr. 6866/01.10.2012  la contractul individual de munca.
Prin actiunea dedusa judecatii, asa cum a fost precizata, reclamantul solicita anularea  dispozitiei Sefului Inspectoratului nr. S/276/08.05.2008 si  obligarea  IPJ Mehedinti sa-l incadreze in conditii deosebite de munca incepand cu 01.05.2008 pana la normalizarea conditiilor de munca.
Examinand solicitarile reclamantului, Tribunalul retine ca in perioada 01.05.2004-01.05.2008 activitatea desfasurata de acesta a fost incadrata de parat in conditii deosebite de munca (conform mentiunilor din carnetul de munca poz. 73-86 si adresei nr.7488/2012 emisa de parat).
Pentru aceasta perioada s-a emis de catre Ministerul Administratiei si Internelor avizul nr.106.297/23.04.2004 prin care s-a avizat incadrarea in conditii deosebite a locurilor de munca din cadrul Inspectoratului de Politie al judetului Mehedinti, avizul fiind valabil pana la data de 31.12.2006,  ulterior fiind  prelungit pana la data de 06.03.2007.
Acest aviz a fost emis in baza HG 261/2001 care a fost abrogata prin HG 246/2007 privind metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite.
Urmare a expirarii perioadei de valabilitate a avizului nr.106.297/23.04.2004, paratul ISJ Mehedinti a solicitat reinnoirea acestuia, insa prin adresa nr.669.829/15.05.2007 Ministerul Administratiei si Internelor -  Directia Generala Management Logistic si Administrativ a comunicat ca nu se poate acorda reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in  conditii deosebite, deoarece nu s-a respectat  termenul prev. de art.2 alin..1 lit a din HG 246/2007, motive pentru care s-a restituit documentatia - fila 31 dosar.
      Desi nu a fost reinnoit acest aviz, pe perioada 06.03.2007 - 01.05.2008, paratul a dispus incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite, reclamantul beneficiind de aceasta incadrare.
      Ulterior, prin dispozitia Sefului Inspectoratului nr. S276/08.05.2008 s-a dispus, in baza art.19 din Legea 19/2000 si HG 246/2007, incadrarea personalului contractual din cadrul IPJ Mehedinti in conditii normale de munca incepand cu data de 01.05.2008, urmare a expirarii valabilitatii avizului  pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite, printre salariatii retinuti prin aceasta dispozitie fiind si reclamantul inscris la poz.16.
      Cat priveste solicitarea reclamantului de incadrare in conditii deosebite de munca incepand cu 01.05.2008 si pana la normalizarea conditiilor de munca, Tribunalul retine ca este nefondata, pentru urmatoarele motive:
      Prin HG 246/2007 s-a reglementat metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, iar in  art. 1 alin.1 s-a prevazut ca  "Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, valabile pana la data de 6 martie 2007 inclusiv, acordate in conformitate cu prevederile HG 261/2001  pot fi reinnoite potrivit metodologiei stabilite in cuprinsul prezentei hotarari".
      Prin art. 2 din acest act normativ s-a reglementat modalitatea de reinnoire a avizelor, precum si metodologia de urmat, prevazandu-se ca  "reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se acorda de catre inspectoratul teritorial de munca in baza urmatoarelor documente:
    a) solicitarea de reinnoire a avizului de incadrare in conditii deosebite, semnata de catre reprezentantul legal al angajatorului ori de catre alta persoana imputernicita de acesta, potrivit legii, impreuna cu reprezentantii sindicatelor reprezentative sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, depusa in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari;
    b) buletinele de determinari de noxe profesionale, eliberate de laboratoarele abilitate, potrivit legii, care sa ateste depasirea valorilor-limita de expunere profesionala la locurile de munca incadrate in conditii deosebite, sau documente care sa ateste simpla prezenta a unor agenti chimici foarte periculosi sau agenti biologici care nu au prevazuta limita admisibila;
    c) planul de prevenire si protectie, care sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor, cuprinzand masuri si actiuni esalonate, astfel incat, pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2008, locurile de munca sa se incadreze in conditii normale".
De asemenea, in art.2  alin.3, 4, 5 s-a prevazut ca "documentele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) pot fi depuse la inspectoratul teritorial de munca in termen de maximum 120 de zile de la data solicitarii prevazute la alin. (1) lit. a)., inspectoratul teritorial de munca putand acorda reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, in termen de 15 zile de la depunerea intregii documentatii prevazute la alin. (1),  iar neindeplinirea conditiilor prevazute la alin. (3) conduce la neacordarea reinnoirii avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite".
In cauza, se constata ca  paratul nu a respectat disp. art.2 alin.1 lit. a din HG 246/2007, deoarece nu a depus solicitarea de reinnoirea  avizului de incadrarea a locurilor de munca in conditii deosebite in termen de 30 de zile  de la data intrarii in vigoare a acestei hotarari. 
      HG 246/2007 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 169 din  9 martie 2007, astfel ca a intrat in vigoare la 12.03.2007, iar solicitarea paratului de reinnoire a avizului a fost formulata  prin adresa nr.134.482/27.04.2007, peste termenul de 30 de zile prevazut de actul normativ.
      Se mai retine ca  potrivit art.4 din HG 246/2007 "angajatorii care nu au obtinut reinnoirea avizului pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite pot formula contestatie, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la Inspectia Muncii, care o va solutiona in termen de 30 de zile, sau se pot adresa direct instantei judecatoresti competente, potrivit legii", insa in cauza paratul nu a uzat de aceasta procedura asa cum rezulta din adresa nr.7488/2012 emisa de IPJ Mehedinti  - fila 78 dosar.
      Prin urmare se constata ca metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor  de munca in conditii deosebite dupa data de 06.03.2007, este reglementata prin HG 246/2007, iar in cauza paratul nu a urmat aceasta procedura obligatorie prevazuta de lege.
      Avand in vedere  ca  nu s-au respectat dispozitiile HG 246/2007  de catre parat, se constata ca solicitarea reclamantului de incadrare a locului sau de munca in conditii deosebite incepand cu 01.05.2008 si pana la normalizarea conditiilor de munca este nefondata, urmand sa fie respinsa.
      Faptul ca reclamantul a beneficiat de spor pentru conditii grele de munca incepand cu 01.05.2008, nu il indreptateste la incadrarea activitatii in conditii deosebite dupa aceasta data, deoarece, asa cum s-a aratat, HG 246/2007 prevede o metodologie de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, metodologie care  nu a fost urmata.
      Referitor la solicitarea privind anularea dispozitiei Sefului Inspectoratului S276/2008, avand in vedere solutia pronuntata cu privire la incadrarea activitatii in conditii deosebite, urmeaza ca pe cale de consecinta sa fie respins si acest petit .
      In raport de considerentele in fapt si in drept anterior expuse, se constata ca actiunea precizata este nefondata, urmand sa fie respinsa.
            
      
      Aceasta sentinta a ramas definitiva  prin nerecurare
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013