5. Punerea in executare a hotararilor judecatoresti reprezentand drepturi izvorate din raporturile juridice de munca Potrivit art. 278 Cod procedura civila, pct.1, hotararile primei instante sunt executorii de drept cand au ca obiect plata salarii...
(Decizie nr. 615/R din data de 21.09.2012 pronuntata de Tribunalul Maramures)Prin sentinta civila nr. 2941/21.03.2012 pronuntata in dosarul nr. 13213/182/2011, Judecatoria Baia Mare a admis contestatia la executare formulata de C. T. T. in contradictoriu cu intimata G. A. D., si a dispus anularea tuturor formelor de executare intocmite in dosar executional nr. 658/2011 . A luat act ca nu s-au solicitat cheltuieli de judecata. A fost respinsa cererea intimatei de obligare a contestatorului la cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
Prin Sentinta civila nr. 1095 din data de 25.06.2010, pronuntata de Tribunalul Maramures, in dosar nr. 1439/100/2010,irevocabila, a fost admisa, in parte, actiunea intimatei si contestatorul obligat la plata catre aceasta a drepturilor salariale restante, constand in suma reprezentand indemnizatia de conducere de 30%, aplicata la salariul de baza al acesteia, in perioada 01.06.2008-01.08.2009.
Totodata prin Decizia civila, irevocabila, nr.5695/R/06.12.2010 pronuntata de Curtea de Apel Cluj, in dosar nr. 1430/100/2010, a fost admis, in parte, recursul formulat de aceeasi intimata si s-a dispus anularea Deciziei nr. 30.05.2008, emisa de contestator si obligat acesta sa-i plateasca sporul de 25%, pentru exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu, incepand cu data de 01.06.2008 si pana la pronuntare.
In baza acestor titluri executorii si a Incheierii civile nr. 7312 din data de 30.08.2011, a Judecatoriei Baia Mare, prin care s-a incuviintat executarea silita, S.C.P.E.J a demarat procedura executarii silite prin intocmirea unei expertize contabile extrajudiciare pentru calculul sumelor datorate de contestator, a procesului verbal privind plata cheltuielilor de executare din data de 15.11.2011 si a somatiei din aceeasi data, prin care a pus in vedere debitorului ca in termen de 1(una) zi de la primirea somatiei sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in titlurile executorii, respectiv sa-i achite acesteia drepturile banesti prevazute in acestea.
Cu privire la drepturile banesti cuvenite creditoarei, instanta a constatat ca acestea reprezinta drepturi de natura salariala, stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, in sensul O.U.G. nr.71/2009, O.U.G. nr.45/2010 si O.U.G. nr.113/2010.
C.T. T. este o institutie publica fiind finantata din venituri proprii, subventii acordate de la bugetul local si de la bugetul de stat.
Potrivit dispozitiilor art.II alin.1 din O.U.G. nr.45/2010, astfel cum a fost modificat prin art. unic din O.U.G. nr.113/2010 "plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pana la 31 decembrie 2010, se realizeaza astfel:
a) in anul 2012 se platesc 34% din valoarea titlului executoriu;
b) in anul 2013 se platesc 33% din valoarea titlului executoriu;
c) in anul 2014 se platesc 33% din valoarea titlului executoriu."
De asemenea, potrivit dispozitiilor art.II alin.2 din acelasi act normativ "in cursul termenului prevazut la alin. (1) orice procedura de executare silita se suspenda de drept".
Prin urmare, avand in vedere faptul ca titlurile executorii au devenit executorii pana la data de 31.12.2010, instanta constata ca intimata detine o creanta certa si lichida ( cuantumul acesteia fiind determinabil), dar nu si exigibila, astfel ca executarea silita cu privire la drepturile de natura salariala nu putea fi demarata in cursul anului 2011.
Instanta a apreciat ca prin edictarea prevederilor art.II alin.1 din O.U.G. nr.45/2010, cu modificarile si completarile ulterioare a fost consacrat un impediment legal, de ordine publica, in calea demararii sau dupa caz continuarii executarii silite.
Prin adoptarea si aplicarea acestui act normativ nu se neaga existenta si intinderea drepturilor constatate prin hotarari judecatoresti irevocabile si nici nu se refuza punerea in executare a acestora, ci doar se stabileste o modalitate de executare esalonata, justificata de apararea stabilitatii economice a statului.
Asa cum s-a exprimat deja o parte a practicii judiciare, al caruia punct de vedere instanta si-l insuseste, apreciindu-l temeinic, masurile instituite pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite (executarea esalonata a platilor stabilite prin hotararile judecatoresti) si obiectivul urmarit (asigurarea stabilitatii economice a statului) si ca ele au un caracter pozitiv, intrucat Guvernul recunoaste obligatia de plata in sarcina autoritatii statale si efectuarea platilor in modalitatea stabilita.
Din expunerea de motive a O.U.G. nr.45/2010, rezulta ca instituirea acestor masuri de esalonare a fost determinata de dificultatile intampinate pana in prezent, in ceea ce priveste executarea hotararilor judecatoresti avand ca obiect drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, cu o influenta substantiala asupra bugetului de stat pe anul 2010, pe care o are executarea, in conditiile dreptului comun, a titlurilor executorii emise anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Totodata, se precizeaza ca nepromovarea acestor masuri legislative ar avea drept consecinta imposibilitatea mentinerii echilibrelor bugetare si, in mod implicit, nerespectarea angajamentelor interne si internationale asumate de Guvernul Romaniei, inclusiv in ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar.
Prin urmare, adoptarea acestei reglementari speciale a fost determinata de circumstantele exceptionale care au impus instituirea unor masuri prin care sa fie esalonata plata sumelor decurgand din anumite categorii de titluri executorii, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere substantei insesi a drepturilor, deoarece, prin aceasta se garanteaza o executare in totalitate a sumelor acolo prevazute, si, totodata, se acorda statului posibilitatea sa identifice resursele financiare necesare achitarii acestor sume.
In consecinta, controlul de conventionalitate asupra ordonantei din perspectiva respectarii garantiilor dreptului la un proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil, consacrat de art. 6 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si a dreptului la nediscriminare, reglementat de art. 14 din Conventie, ori a dreptului de proprietate, consacrat de art. 1 din Protocolul nr.1 aditional la Conventie, se cuvine a fi efectuat in acest context.
Astfel, potrivit cerintelor impuse de art. 21 din Constitutia Romaniei si art. 6 din Conventie, autoritatea publica este tinuta a constitui un arsenal de mijloace care sa permita executarea hotararilor judecatoresti, executare vazuta ca parte integranta a procesului civil, fara a carei finalizare dreptul de acces la justitie nu poate fi calificat ca real si efectiv.
Admitand ca anumite amanari ale executarii pot fi justificate in situatii particulare, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca autoritatile dispun de un termen rezonabil pentru a identifica mijloacele adecvate de punere in executare a hotararilor judecatoresti, acest termen neputand insa sa depaseasca ceea ce este strict necesar pentru a gasi solutiile cele mai potrivite in situatiile exceptionale date.
Este adevarat ca autoritatile statale nu se pot prevala de lipsa fondurilor necesare executarii unei hotarari judecatoresti indreptate impotriva lor, insa, in situatii de exceptie, cum ar fi indatorare excesiva, incetare de plati, dificultati financiare deosebite, stabilirea unui termen rezonabil pentru executare este o masura ce intra in marja de apreciere a statului, respectand atat dreptul de acces la justitie, cat si dreptul la un proces echitabil (sub aspectul duratei procedurii).
In acest context, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, anumite perioade de prelungire a fazei de executare, de 8 luni, 10 luni, dar si de 2 ani si 7 luni au fost apreciate ca justificate in conditiile de exceptie date.
Pe de alta parte, Curtea a apreciat ca o autoritate statala nu ar putea sa invoce lipsa de lichiditati, pentru a justifica refuzul de a executa o hotarare judecatoreasca.
Or, in cauza de fata, statul nu refuza executarea hotararilor judecatoresti, ci se obliga la plata esalonata a sumelor prevazute prin acestea, stabilindu-se o perioada de timp rezonabila, in contextul deficitului bugetar grav actual si a conditiilor economice generale extrem de dificile.
De altfel, executarea esalonata a unor titluri executorii care au ca obiect drepturi banesti nu este interzisa in niciun mod de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece executarea uno icto constituie doar o modalitate de executare si nu echivaleaza cu o neexecutare.
Pe de alta parte, asa cum a statuat Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa, mecanismul esalonarii platii, ca modalitate de executare a unei hotarari judecatoresti, poate fi considerat in concordanta cu principiile consacrate de jurisprudenta Curtii Constitutionale si Curtii Europene a Drepturilor Omului, daca sunt respectate anumite conditii: transe de efectuare a platilor intermediare precis determinate, termen rezonabil de executare integrala, acoperirea eventualei devalorizari a sumei datorate.
Or, sub acest aspect, este evident ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2010 respecta toate aceste conditii.
Pe de alta parte, instanta apreciaza ca actul normativ analizat nu contravine nici prevederilor art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, in sensul ca ar institui o discriminare pozitiva, in favoarea statului, in calitate de debitor sau o discriminare in randul aceleiasi categorii de creditori.
Astfel, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a statuat ca o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci cand nu este justificata in mod obiectiv si rezonabil, aceasta insemnand ca nu urmareste un scop legitim sau nu pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si obiectivul avut in vedere.
Totodata, in conformitate cu aceeasi jurisprudenta a instantei de contencios european, statele beneficiaza de o anumita marja de apreciere in a decide daca si in ce masura diferentele intre diversele situatii similare justifica un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje variaza in functie de anumite circumstante, de domeniu si de context.
Or, in cauza de fata, astfel cum s-a precizat anterior, masura contestata urmareste un scop legitim si se justifica in mod obiectiv si rezonabil, astfel incat situatia particulara ivita si motivata prin existenta unei situatii extraordinare este una care reclama, evident, o diferenta de tratament juridic.
Prin urmare, nu se poate retine existenta niciunei discriminari intre partile din procedura executarii, in sensul ca statul si-ar aroga mai multe drepturi decat debitorii - persoane de drept privat, in ceea ce priveste executarea hotararilor judecatoresti, dar nici a unei discriminari intre creditori.
Cu privire la cheltuielile de executare stabilite prin procesul verbal din data de 15.11.2011, instanta constata ca sunt neintemeiate, urmand a anula in totalitate procesul verbal, intrucat executarea silita pentru plata drepturilor de natura salariala a fost demarata prematur, cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei executari neputand fi puse in sarcina contestatorului.
Fata de toate aceste aspecte, instanta constatand intemeiata contestatia la executare, a admis-o, si in consecinta, a dispus anularea tuturor formelor de executare intocmite in dosar executional nr. 658/2011 .
Instanta a luat act de faptul ca, in cauza, contestatorul nu a solicitat cheltuieli de judecata.
Cu privire la cererea intimatei privind obligarea contestatorului la plata cheltuielilor de judecata, instanta a respins-o avand in vedere solutia pronuntata in cauza si dispozitiile art.274 Cod procedura civila.
Impotriva sentintei civile nr. 2941/21.03.2012 a Judecatoriei Baia Mare, in termenul prevazut de art. 301 Cod procedura civila a formulat recurs recurenta G.A. D., solicitand modificarea in tot a sentintei recurate si respingerea contestatiei la executare ca nefondata.
In motivarea recursului, recurenta a aratat ca sumele prevazute in dosarul executional executional 658/ex/2011 nu fac obiectul OU 671/2009 cu completarile ulterioare.
Recurenta considera ca instanta de fond a pronuntat o hotarare cu aplicarea gresita a legii.
La data de 15.11.2011 B.E.J. in mod legal a somat C. T.T. sa plateasca recurentei drepturile salariale mentionate in dosarul executional nr. 658/ex/2011, avand la baza titlurile executorii sentinta civila nr. 1095/2010 a Tribunalului Maramures si decizia civila nr. 5695/R/2010 a Curtii de Apel Cluj.
In mod nelegal se invoca O.U.G. 71/2009.
Instanta de fond in mod eronat si nelegal nu a luat in considerare apararile recurentei.
O.U.G. 71/2009 face referire la alte sume, castigate de membrii de sindicat sau alti salariati, sume ce au fost acordate, prin legile 220/2008, 221/2008, 329/2009 si nicidecum la plata unor drepturi salariale de natura celor prevazute prin titlurile executorii puse in executare in dosarul executional nr. 658/2011.
Recurenta arata ca, in cazul sau, angajatorul i-a retinut drepturile salariale cu incalcarea: Codului muncii, a Constitutiei Romaniei, a Conventiei Europene a Drepturilor Omului si a Codului penal.
De asemenea, recurenta precizeaza faptul ca acelasi angajator, i-a achitat sume de bani aferente altor sentinte similare.
In sentinta penala nr. 1730/2011 se retine ca toate acele considerente care apartin instantelor cu putere de lucru judecat, releva o constata si grava incalcare a drepturilor petentei de catre angajator.
Intimatul a depus intampinare, solicitand respingerea recursului ca nefondat.
in motivare, intimatul a aratat, in esenta, ca in mod corect prima instanta a admis contestatia la executare, hotararea atacata fiind legala si temeinica.
In drept, intimatul a invocat O.U.G. 71/2009, O.U.G. 45/2010, O.U.G. 113/2010, Legea 196/2011, art.6 paragraful 2 CEDO, art. 23 alin.8 din Constitutia Romaniei, art. 115 - 119 si 274 Cod procedura civila.
Analizand sentinta civila nr. 2941/21.03.2012 prin prisma motivelor de recurs invocate si in considerarea dispozitiilor art. 3041 Cod procedura civila, tribunalul constata ca este fondat, pentru urmatoarele considerente:
In dosarul executional nr. 658/2011, a fost emisa somatia cuprinzand urmatoarele mentiuni:"Avand in vedere titlul executoriu, sentinta civila nr. 1095/2010 a Tribunalului Maramures, decizia civila nr. 5695/R/2010 a Curtii de Apel Cluj si procesul verbal privind cheltuielile de executare din data de 15.11.2011, prin care sunteti obligat(a) sa platiti creditoarei G.A.D., suma de 7.306 lei reprezentand drepturi salariale restante constand in indemnizatia de conducere de 30% aplicata la salariul de baza pe perioada 01.06.2008 - 01.08.2009, sporul de 25%, pentru exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu incepand cu data de 01.06.2008 pana la data de 06.12.2010 actualizate cu rata inflatiei, calculate conform raportului de expertiza contabila extrajudiciara din data de 26.09.2011+1.299,56 lei cheltuieli de judecata+930 lei onorariu expertiza+292,8 lei TVA aferent cheltuielilor de executare.".
Intimatul este somat in temeiul art. 387 si 411 Cod procedura civila, sa achite suma datorata.
Intimatului i s-au comunicat in copie si titlurile executorii: sentinta civila nr. 1095/25.06.2010, pronuntata de Tribunalul Maramures in dosarul nr. 1439/100/2010, definitiva si irevocabila prin nerecurare - fila 8-9 si decizia nr. 5695/R/6.12.2010, pronuntata de Curtea de Apel Cluj, in dosarul nr. 630/100/2010, irevocabila - fila 10-14 din dosarul primei instante.
Potrivit art. 278 Cod procedura civila, pct.1, hotararile primei instante sunt executorii de drept cand au ca obiect plata salariilor sau a altor drepturi izvorate din raporturile juridice de munca, precum si a sumelor cuvenite potrivit legii, somerilor.
Examinand hotararile judecatoresti ce reprezinta titlurile executorii puse in executare in dosarul executional 658/2011, se remarca imprejurarea ca acestea se refera la sume de bani reprezentand drepturi izvorate din raporturile juridice de munca, fiind incidente dispozitiile art. 278 pct.1 Cod procedura civila, privind caracterul executoriu de drept al acestor hotarari judecatoresti.
Prima instanta a retinut in mod eronat aplicabilitatea in speta a dispozitiilor OUG 71/2009, OUG 45/2010, OUG 113/2010.
In cauza se verifica motivul de recurs prevazut de art. 304 pct.9 Cod procedura civila.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
Prin Sentinta civila nr. 1095 din data de 25.06.2010, pronuntata de Tribunalul Maramures, in dosar nr. 1439/100/2010,irevocabila, a fost admisa, in parte, actiunea intimatei si contestatorul obligat la plata catre aceasta a drepturilor salariale restante, constand in suma reprezentand indemnizatia de conducere de 30%, aplicata la salariul de baza al acesteia, in perioada 01.06.2008-01.08.2009.
Totodata prin Decizia civila, irevocabila, nr.5695/R/06.12.2010 pronuntata de Curtea de Apel Cluj, in dosar nr. 1430/100/2010, a fost admis, in parte, recursul formulat de aceeasi intimata si s-a dispus anularea Deciziei nr. 30.05.2008, emisa de contestator si obligat acesta sa-i plateasca sporul de 25%, pentru exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu, incepand cu data de 01.06.2008 si pana la pronuntare.
In baza acestor titluri executorii si a Incheierii civile nr. 7312 din data de 30.08.2011, a Judecatoriei Baia Mare, prin care s-a incuviintat executarea silita, S.C.P.E.J a demarat procedura executarii silite prin intocmirea unei expertize contabile extrajudiciare pentru calculul sumelor datorate de contestator, a procesului verbal privind plata cheltuielilor de executare din data de 15.11.2011 si a somatiei din aceeasi data, prin care a pus in vedere debitorului ca in termen de 1(una) zi de la primirea somatiei sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in titlurile executorii, respectiv sa-i achite acesteia drepturile banesti prevazute in acestea.
Cu privire la drepturile banesti cuvenite creditoarei, instanta a constatat ca acestea reprezinta drepturi de natura salariala, stabilite printr-o hotarare judecatoreasca, in sensul O.U.G. nr.71/2009, O.U.G. nr.45/2010 si O.U.G. nr.113/2010.
C.T. T. este o institutie publica fiind finantata din venituri proprii, subventii acordate de la bugetul local si de la bugetul de stat.
Potrivit dispozitiilor art.II alin.1 din O.U.G. nr.45/2010, astfel cum a fost modificat prin art. unic din O.U.G. nr.113/2010 "plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pana la 31 decembrie 2010, se realizeaza astfel:
a) in anul 2012 se platesc 34% din valoarea titlului executoriu;
b) in anul 2013 se platesc 33% din valoarea titlului executoriu;
c) in anul 2014 se platesc 33% din valoarea titlului executoriu."
De asemenea, potrivit dispozitiilor art.II alin.2 din acelasi act normativ "in cursul termenului prevazut la alin. (1) orice procedura de executare silita se suspenda de drept".
Prin urmare, avand in vedere faptul ca titlurile executorii au devenit executorii pana la data de 31.12.2010, instanta constata ca intimata detine o creanta certa si lichida ( cuantumul acesteia fiind determinabil), dar nu si exigibila, astfel ca executarea silita cu privire la drepturile de natura salariala nu putea fi demarata in cursul anului 2011.
Instanta a apreciat ca prin edictarea prevederilor art.II alin.1 din O.U.G. nr.45/2010, cu modificarile si completarile ulterioare a fost consacrat un impediment legal, de ordine publica, in calea demararii sau dupa caz continuarii executarii silite.
Prin adoptarea si aplicarea acestui act normativ nu se neaga existenta si intinderea drepturilor constatate prin hotarari judecatoresti irevocabile si nici nu se refuza punerea in executare a acestora, ci doar se stabileste o modalitate de executare esalonata, justificata de apararea stabilitatii economice a statului.
Asa cum s-a exprimat deja o parte a practicii judiciare, al caruia punct de vedere instanta si-l insuseste, apreciindu-l temeinic, masurile instituite pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite (executarea esalonata a platilor stabilite prin hotararile judecatoresti) si obiectivul urmarit (asigurarea stabilitatii economice a statului) si ca ele au un caracter pozitiv, intrucat Guvernul recunoaste obligatia de plata in sarcina autoritatii statale si efectuarea platilor in modalitatea stabilita.
Din expunerea de motive a O.U.G. nr.45/2010, rezulta ca instituirea acestor masuri de esalonare a fost determinata de dificultatile intampinate pana in prezent, in ceea ce priveste executarea hotararilor judecatoresti avand ca obiect drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, cu o influenta substantiala asupra bugetului de stat pe anul 2010, pe care o are executarea, in conditiile dreptului comun, a titlurilor executorii emise anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Totodata, se precizeaza ca nepromovarea acestor masuri legislative ar avea drept consecinta imposibilitatea mentinerii echilibrelor bugetare si, in mod implicit, nerespectarea angajamentelor interne si internationale asumate de Guvernul Romaniei, inclusiv in ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar.
Prin urmare, adoptarea acestei reglementari speciale a fost determinata de circumstantele exceptionale care au impus instituirea unor masuri prin care sa fie esalonata plata sumelor decurgand din anumite categorii de titluri executorii, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere substantei insesi a drepturilor, deoarece, prin aceasta se garanteaza o executare in totalitate a sumelor acolo prevazute, si, totodata, se acorda statului posibilitatea sa identifice resursele financiare necesare achitarii acestor sume.
In consecinta, controlul de conventionalitate asupra ordonantei din perspectiva respectarii garantiilor dreptului la un proces echitabil si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil, consacrat de art. 6 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si a dreptului la nediscriminare, reglementat de art. 14 din Conventie, ori a dreptului de proprietate, consacrat de art. 1 din Protocolul nr.1 aditional la Conventie, se cuvine a fi efectuat in acest context.
Astfel, potrivit cerintelor impuse de art. 21 din Constitutia Romaniei si art. 6 din Conventie, autoritatea publica este tinuta a constitui un arsenal de mijloace care sa permita executarea hotararilor judecatoresti, executare vazuta ca parte integranta a procesului civil, fara a carei finalizare dreptul de acces la justitie nu poate fi calificat ca real si efectiv.
Admitand ca anumite amanari ale executarii pot fi justificate in situatii particulare, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca autoritatile dispun de un termen rezonabil pentru a identifica mijloacele adecvate de punere in executare a hotararilor judecatoresti, acest termen neputand insa sa depaseasca ceea ce este strict necesar pentru a gasi solutiile cele mai potrivite in situatiile exceptionale date.
Este adevarat ca autoritatile statale nu se pot prevala de lipsa fondurilor necesare executarii unei hotarari judecatoresti indreptate impotriva lor, insa, in situatii de exceptie, cum ar fi indatorare excesiva, incetare de plati, dificultati financiare deosebite, stabilirea unui termen rezonabil pentru executare este o masura ce intra in marja de apreciere a statului, respectand atat dreptul de acces la justitie, cat si dreptul la un proces echitabil (sub aspectul duratei procedurii).
In acest context, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, anumite perioade de prelungire a fazei de executare, de 8 luni, 10 luni, dar si de 2 ani si 7 luni au fost apreciate ca justificate in conditiile de exceptie date.
Pe de alta parte, Curtea a apreciat ca o autoritate statala nu ar putea sa invoce lipsa de lichiditati, pentru a justifica refuzul de a executa o hotarare judecatoreasca.
Or, in cauza de fata, statul nu refuza executarea hotararilor judecatoresti, ci se obliga la plata esalonata a sumelor prevazute prin acestea, stabilindu-se o perioada de timp rezonabila, in contextul deficitului bugetar grav actual si a conditiilor economice generale extrem de dificile.
De altfel, executarea esalonata a unor titluri executorii care au ca obiect drepturi banesti nu este interzisa in niciun mod de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece executarea uno icto constituie doar o modalitate de executare si nu echivaleaza cu o neexecutare.
Pe de alta parte, asa cum a statuat Curtea Constitutionala in jurisprudenta sa, mecanismul esalonarii platii, ca modalitate de executare a unei hotarari judecatoresti, poate fi considerat in concordanta cu principiile consacrate de jurisprudenta Curtii Constitutionale si Curtii Europene a Drepturilor Omului, daca sunt respectate anumite conditii: transe de efectuare a platilor intermediare precis determinate, termen rezonabil de executare integrala, acoperirea eventualei devalorizari a sumei datorate.
Or, sub acest aspect, este evident ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2010 respecta toate aceste conditii.
Pe de alta parte, instanta apreciaza ca actul normativ analizat nu contravine nici prevederilor art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, in sensul ca ar institui o discriminare pozitiva, in favoarea statului, in calitate de debitor sau o discriminare in randul aceleiasi categorii de creditori.
Astfel, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a statuat ca o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci cand nu este justificata in mod obiectiv si rezonabil, aceasta insemnand ca nu urmareste un scop legitim sau nu pastreaza un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si obiectivul avut in vedere.
Totodata, in conformitate cu aceeasi jurisprudenta a instantei de contencios european, statele beneficiaza de o anumita marja de apreciere in a decide daca si in ce masura diferentele intre diversele situatii similare justifica un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje variaza in functie de anumite circumstante, de domeniu si de context.
Or, in cauza de fata, astfel cum s-a precizat anterior, masura contestata urmareste un scop legitim si se justifica in mod obiectiv si rezonabil, astfel incat situatia particulara ivita si motivata prin existenta unei situatii extraordinare este una care reclama, evident, o diferenta de tratament juridic.
Prin urmare, nu se poate retine existenta niciunei discriminari intre partile din procedura executarii, in sensul ca statul si-ar aroga mai multe drepturi decat debitorii - persoane de drept privat, in ceea ce priveste executarea hotararilor judecatoresti, dar nici a unei discriminari intre creditori.
Cu privire la cheltuielile de executare stabilite prin procesul verbal din data de 15.11.2011, instanta constata ca sunt neintemeiate, urmand a anula in totalitate procesul verbal, intrucat executarea silita pentru plata drepturilor de natura salariala a fost demarata prematur, cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei executari neputand fi puse in sarcina contestatorului.
Fata de toate aceste aspecte, instanta constatand intemeiata contestatia la executare, a admis-o, si in consecinta, a dispus anularea tuturor formelor de executare intocmite in dosar executional nr. 658/2011 .
Instanta a luat act de faptul ca, in cauza, contestatorul nu a solicitat cheltuieli de judecata.
Cu privire la cererea intimatei privind obligarea contestatorului la plata cheltuielilor de judecata, instanta a respins-o avand in vedere solutia pronuntata in cauza si dispozitiile art.274 Cod procedura civila.
Impotriva sentintei civile nr. 2941/21.03.2012 a Judecatoriei Baia Mare, in termenul prevazut de art. 301 Cod procedura civila a formulat recurs recurenta G.A. D., solicitand modificarea in tot a sentintei recurate si respingerea contestatiei la executare ca nefondata.
In motivarea recursului, recurenta a aratat ca sumele prevazute in dosarul executional executional 658/ex/2011 nu fac obiectul OU 671/2009 cu completarile ulterioare.
Recurenta considera ca instanta de fond a pronuntat o hotarare cu aplicarea gresita a legii.
La data de 15.11.2011 B.E.J. in mod legal a somat C. T.T. sa plateasca recurentei drepturile salariale mentionate in dosarul executional nr. 658/ex/2011, avand la baza titlurile executorii sentinta civila nr. 1095/2010 a Tribunalului Maramures si decizia civila nr. 5695/R/2010 a Curtii de Apel Cluj.
In mod nelegal se invoca O.U.G. 71/2009.
Instanta de fond in mod eronat si nelegal nu a luat in considerare apararile recurentei.
O.U.G. 71/2009 face referire la alte sume, castigate de membrii de sindicat sau alti salariati, sume ce au fost acordate, prin legile 220/2008, 221/2008, 329/2009 si nicidecum la plata unor drepturi salariale de natura celor prevazute prin titlurile executorii puse in executare in dosarul executional nr. 658/2011.
Recurenta arata ca, in cazul sau, angajatorul i-a retinut drepturile salariale cu incalcarea: Codului muncii, a Constitutiei Romaniei, a Conventiei Europene a Drepturilor Omului si a Codului penal.
De asemenea, recurenta precizeaza faptul ca acelasi angajator, i-a achitat sume de bani aferente altor sentinte similare.
In sentinta penala nr. 1730/2011 se retine ca toate acele considerente care apartin instantelor cu putere de lucru judecat, releva o constata si grava incalcare a drepturilor petentei de catre angajator.
Intimatul a depus intampinare, solicitand respingerea recursului ca nefondat.
in motivare, intimatul a aratat, in esenta, ca in mod corect prima instanta a admis contestatia la executare, hotararea atacata fiind legala si temeinica.
In drept, intimatul a invocat O.U.G. 71/2009, O.U.G. 45/2010, O.U.G. 113/2010, Legea 196/2011, art.6 paragraful 2 CEDO, art. 23 alin.8 din Constitutia Romaniei, art. 115 - 119 si 274 Cod procedura civila.
Analizand sentinta civila nr. 2941/21.03.2012 prin prisma motivelor de recurs invocate si in considerarea dispozitiilor art. 3041 Cod procedura civila, tribunalul constata ca este fondat, pentru urmatoarele considerente:
In dosarul executional nr. 658/2011, a fost emisa somatia cuprinzand urmatoarele mentiuni:"Avand in vedere titlul executoriu, sentinta civila nr. 1095/2010 a Tribunalului Maramures, decizia civila nr. 5695/R/2010 a Curtii de Apel Cluj si procesul verbal privind cheltuielile de executare din data de 15.11.2011, prin care sunteti obligat(a) sa platiti creditoarei G.A.D., suma de 7.306 lei reprezentand drepturi salariale restante constand in indemnizatia de conducere de 30% aplicata la salariul de baza pe perioada 01.06.2008 - 01.08.2009, sporul de 25%, pentru exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu incepand cu data de 01.06.2008 pana la data de 06.12.2010 actualizate cu rata inflatiei, calculate conform raportului de expertiza contabila extrajudiciara din data de 26.09.2011+1.299,56 lei cheltuieli de judecata+930 lei onorariu expertiza+292,8 lei TVA aferent cheltuielilor de executare.".
Intimatul este somat in temeiul art. 387 si 411 Cod procedura civila, sa achite suma datorata.
Intimatului i s-au comunicat in copie si titlurile executorii: sentinta civila nr. 1095/25.06.2010, pronuntata de Tribunalul Maramures in dosarul nr. 1439/100/2010, definitiva si irevocabila prin nerecurare - fila 8-9 si decizia nr. 5695/R/6.12.2010, pronuntata de Curtea de Apel Cluj, in dosarul nr. 630/100/2010, irevocabila - fila 10-14 din dosarul primei instante.
Potrivit art. 278 Cod procedura civila, pct.1, hotararile primei instante sunt executorii de drept cand au ca obiect plata salariilor sau a altor drepturi izvorate din raporturile juridice de munca, precum si a sumelor cuvenite potrivit legii, somerilor.
Examinand hotararile judecatoresti ce reprezinta titlurile executorii puse in executare in dosarul executional 658/2011, se remarca imprejurarea ca acestea se refera la sume de bani reprezentand drepturi izvorate din raporturile juridice de munca, fiind incidente dispozitiile art. 278 pct.1 Cod procedura civila, privind caracterul executoriu de drept al acestor hotarari judecatoresti.
Prima instanta a retinut in mod eronat aplicabilitatea in speta a dispozitiilor OUG 71/2009, OUG 45/2010, OUG 113/2010.
In cauza se verifica motivul de recurs prevazut de art. 304 pct.9 Cod procedura civila.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)
Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012
