InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Maramures

Lipsa capacitatii procesuale a Primariei

(Decizie nr. 255/R din data de 11.03.2009 pronuntata de Tribunalul Maramures)

Domeniu Primari, primarii | Dosare Tribunalul Maramures | Jurisprudenta Tribunalul Maramures

Potrivit art. 77 din Legea nr. 215/2001 primaria constituie o structura functionala cu activitate permanenta care duce la indeplinirea hotararilor consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale. Legea speciala nu confera personalitate juridica si capacitate acestei structuri functionale.Prin sentinta civila nr. 5812/23.10.2008 a Judecatoriei Baia Mare s-a respins exceptia lipsei de interes si exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantei SC Rotunda SRL, invocata de catre paratii Lucaci Stefan si Orasul Cavnic.
S-a respinge actiunea formulata de reclamanta SC Rotunda SRL in contradictoriu cu paratii Lucaci Stefan si Orasul Cavnic Reprezentat prin Primar.
Reclamanta SC Rotunda SRL  a fost obligata sa plateasca paratului Lucaci Stefan suma de 1200 RON cheltuieli de judecata.
In considerentele sentintei s-a retinut ca prin conventia intitulata "Contract de folosinta" incheiata la data de 26.05.2005, paratul Lucaci Stefan a primit in folosinta terenul in suprafata de 600 mp situat in Cavnic, str. Mogosa, nr. 16, jud. Maramures - proprietatea statului, in schimbul platii unei taxe anuale de folosinta, contract semnat de Primarul orasului Cavnic.
Potrivit art. 62 alin. 1 din Legea nr. 215/2001, primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane, ori straine, precum si in justitie.
In speta, se invoca nulitatea absoluta a contractului invocandu-se faptul ca Primaria Orasului Cavnic nu are capacitate civila de a incheia acte juridice, neavand capacitate de folosinta.
Gresita exprimare sau folosirea improprie a mentiunii de "Primaria orasului Cavnic", ca parte contractanta, inserata in conventia respectiva, nu este de natura sa atraga nulitatea absoluta a contractului.
Potrivit art. 21 din Legea nr. 215/2001, unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si in raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii, iar conform art. 23 autoritatile administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala in orase sunt consiliile locale ca autoritati deliberative si primarii, ca autoritati executive.
In speta, primarul ca autoritate executiva, a semnat contractul de folosinta, el reprezentand unitatea administrativ-teritoriala (Orasul Cavnic) in relatia contractuala cu paratul Lucaci Stefan, unitatea administrativ-teritoriala fiind o persoana juridica de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniul propriu conform art. 21 ain. 1 din Legea nr. 215/2001.
Ca persoana juridica civila, unitatea administrativ-teritoriala are in proprietate bunuri din domeniul privat, iar ca persoana juridica de drept public este proprietara bunurilor domeniului public de interes local, potrivit legii.
Terenul, obiect al contractului, reprezinta proprietatea privata a unitatii administrativ-teritoriale, aspect ce rezulta atat din raspunsul la interogatoriu al paratului Orasul Cavnic dar si din prevederile art. 121 din Legea nr. 215/2001.
Fata de cele aratate, rezulta ca unitatea administrativ-teritoriala (Orasul Cavnic) este parte contractanta, avand capacitate civila.
Pe de alta parte, nerespectarea regulilor referitoare la capacitatea civila atunci cand actul juridic este incheiat pentru persoana juridica in lipsa ori cu depasirea puterilor conferite, in speta incheierea contractului de folosinta de catre primar ca autoritate executiva fara a exista o hotarare a consiliului local - autoritatea deliberativa prin care sa se stabileasca darea in folosinta a terenului conform art. 38 din Legea nr. 215/2001, nu atrage nulitatea absoluta a actului juridic, ci eventual poate atrage nulitatea sa relativa, nulitate ce se poate invoca numai de catre partile contractante, intrucat este menita sa ocroteasca interesele lor individuale.
Avand in vedere aceste considerente, prima instanta a respins actiunea formulata, in speta, contractul de folosinta nefiind lovit de nulitate absoluta.
Instanta de fond a respins exceptia lipsei de interes si a lipsei calitatii procesuale active a reclamantei, invocata de catre parati, intrucat, pe de o parte, nulitatea absoluta poate fi invocata de orice persoana, deoarece nulitatea absoluta ocroteste un interes general, interes ce nu exclude si existenta unui interes individual, reclamanta urmarind obtinerea unui folos propriu de anularea contractului, interes dat de faptul ca se pretinde titulara dreptului de proprietate a constructiei extratabulare "Cabana Mogosa" situata in Cavnic, str. Mogosa nr. 16.
Astfel, exista identitate intre persoana reclamantei si titularul dreptului in raportul juridic dedus judecatii.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs reclamanta SC "Rotunda" SRL solicitand modificarea sentintei in sensul admiterii actiunii introductive de instanta.
In motivarea cererii de recurs s-a aratat ca in mod formal si neargumentat, instanta de fond a retinut ca si stare de fapt ca mentionarea in contract a "Primariei Orasului Cavnic" este o eroare materiala care nu atrage nulitatea contractului, fara sa motiveze in concret de ce, din perspectiva instantei, vorbim de o eroare materiala.
Primaria Orasului Cavnic a comunicat instantei ca, la data incheierii conventiei atacate, nu exista girul prealabil al titularului dreptului de administrare al domeniului privat al orasului - Consiliul Local Cavnic - si nici o imputernicire prealabila expresa a acestuia care sa permita primarului incheierea conventiei in conditiile reclamate. Pe cale de consecinta, incheierea contractului de maniera aratata s-a facut din initiativa primarului in functie la acea data, intr-o maniera discretionara, necenzurata pana acum, prin incalcarea dispozitiilor imperative ale legii speciale privind capacitatea - conditie de esenta a validitatii conventiilor, potrivit art. 948, 949 si 950 Cod civila.
Instanta de fond retine ca, lipsa hotararii de consiliu local la incheierea contractului nu atrage nulitatea absoluta a actului ci doar nulitatea relativa a acestuia, nulitate ce poate fi invocata doar de partile contractante, fara sa motiveze in concret de ce ar fi vorba de nulitate relativa si nu de nulitate absoluta. In conformitate cu pozitia unanima din doctrina, recurentii apreciaza ca sanctiunea este nulitatea absoluta pentru nerespectarea principiului specialitatii capacitatii de folosinta -practic lipsa totala a capacitatii de folosinta la incheierea actului.
In drept s-au invocat prevederile art. 304 pct. 7,8,9, art. 3041 Cod procedura civila.
Prin intampinarea depusa la filele 14-16 intimatul Lucaci Stefan, a solicitat respingerea recursului, cu cheltuieli de judecata, s-a aratat ca in conformitate cu dispozitiile art. 35 alin. 1 din Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice si juridice "Persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale". Alin 2 "Actele juridice facute de organele persoanei juridice, in limitele puterilor ce le-au fost conferite, sunt actele persoanei juridice insasi_".
Conform dispozitiilor Legii 215/2001 privind administratia publica locala, organele locale ale administratiei de stat sunt consiliile locale - organ deliberativ si primarii - organ executiv, la nivelul localitatilor.
Ca totalitate de drepturi si obligatii, competenta primarului cuprinde atributii cu care este investit in calitatea sa de autoritate executiva ceea ce din punct de vedere juridic trebuie privita ca aptitudinea lui legala de a realiza activitatea executiva in comune sau orase.
In indeplinirea atributiilor prevazute de lege, precum si cele de executare a hotararilor Consiliului Local, primarul in calitatea sa de autoritate administrativa se bucura de autonomie, adica de dreptul de a-si alege solutiile care sa asigure rezolvarea problemelor de interes local, potrivit conditiilor concrete. Unitatea administrativ teritoriala este proprietara bunurilor de pe raza localitatii, dar aceste bunuri sunt in administrarea Primariei orasului Cavnic, administrare care se realizeaza prin organul executiv, respectiv prin Primar.
Autoritatile administrative executive, primarii, sunt investite cu capacitate juridica administrativa, fiind deci subiecte de drept administrativ si in aceasta calitate isi exercita competentele si participa in raporturile de drept administrativ ca purtatoare a autoritatii statului si a comunei sau orasului.
Pentru exercitarea atributiilor sale, primarul, in calitatea sa de autoritate administrativa executiva este dotat cu mijloace materiale, financiare si dispune de forte umane, functionarii administratiei publice locale.
Prin contractul de folosinta atacat nu s-a hotarat vanzarea terenului aflat in folosinta paratului, conditii in care ar fi fost necesara hotararea consiliului local, prin acest inscris s-a materializat o stare de fapt care dainuia de foarte multa vreme, incidente fiind in speta si dispozitiile Codului fiscal, care prevad obligativitatea achitarii unei taxe de folosinta echivalenta cu impozitul pe teren pentru terenul proprietate de stat aflat in folosinta unor persoane fizice sau juridice.
De altfel, prin Legea nr. 195/2006, legea cadru a descentralizarii, la art. 21 se dispune "autoritatile administratiei publice si locale de la nivelul comunelor si oraselor exercita competente exclusive privind administrarea domeniului public si privat al comunei sau orasului".
Recursul este fondat.
Instanta a fost investita cu o actiune in constatarea nulitatii absolute a conventiei intitulate "contract de folosinta" incheiat la data de 26.05.2005.
Obiect al contractului il constituie suprafata de 600 mp proprietatea Orasului Cavnic. Contractul a fost incheiat intre Primaria orasului Cavnic reprezentat prin Primar si paratul Lucaci Stefan.
Potrivit art. 77 din Legea nr. 215/2001 primaria constituie o structura functionala cu activitate permanenta care duce la indeplinirea hotararilor consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
Legea speciala nu confera personalitate juridica si capacitate acestei structuri functionale.
Personalitate juridica are, conform art. 21 din acelasi act normativ, unitatea administrativ - teritoriala, in speta Orasul Cavnic. Titular al drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor ce apartin domeniului public si privat sunt unitatile administrativ - teritoriale, acestea avand calitatea de subiect in raporturile juridice nascute cu tertii.
Asadar in speta contractul a carei nulitate se solicita a fi constatata trebuia sa aiba ca parte contractanta Orasul Cavnic si nu Primaria orasului Cavnic, structura fara capacitate juridica.
Prima instanta a apreciat aceasta neconcordanta in raport de prevederile legale, ca decurgand dintr-o eroare materiala.
Aceasta interpretare este insa una generoasa care nu se justifica cu atat mai mult cu cat, parte contractanta in opinia primei instante este o persoana juridica, persoana ce poate beneficia de consultanta in specialitatea juridica si drept urmare acuratetea in actele juridice in care este parte se prezuma.
Neincheiere actului de catre orasul Cavnic ci de catre primarul acestuia, fara a detine un mandat in acest sens, o dovedeste lipsa unei hotarari a consiliului local, structura careia potrivit prevederilor art. 36 alin. 5 lit. b din Legea nr. 215/2001 ii revin atributii ce ii permit sa hotarasca cu privire la vanzarea, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate privata a comunei, orasului sau municipiului, dupa caz.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari, primarii

Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013
Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Aprobarea prev de art. 21 al. 3 din L. 215/2001 pentru incheierea de catre o unitate administrativ - teritoriala a unui contract de servicii juridice este o conditie ce trebuie indeplinita anterior incheierii contractului, nu ulterior - Hotarare nr. 1069 din data de 05.06.2014
Alegeri locale - Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012
Declaratie de interese - Sentinta civila nr. 801 din data de 02.04.2013