InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Iasi

Actiune plata prejudiciu contract de transport international. Scrisoare de trasura. Clauze de neraspundere.

(Sentinta comerciala nr. 975 din data de 11.09.2012 pronuntata de Tribunalul Iasi)

Domeniu Prejudicii, daune | Dosare Tribunalul Iasi | Jurisprudenta Tribunalul Iasi

 Prin cererea inregistrata pe rol sub nr. _./99/2012, reclamanta S.C. L S.R.L. a chemat in judecata pe parata S.C. C S.R.L., solicitand obligarea acesteia la plata sumei de 177.730,26 USD, echivalent lei 554.180,72 lei, raportat la cursul BNR din 25.10.2011, reprezentand prejudiciul pe care l-a produs prin neexecutarea obligatiilor asumate prin contractul de transport international nr.CMR nr. _ din 4.03.2011, cu cheltuieli de judecata.
 In motivarea cererii sale, reclamantul arata ca la 4.03.2011 s-a incheiat contractul de transport international(scrisoarea de trasura) intre expeditor, societatea turca D si transportatorul S.C. C S.R.L Aceasta din urma a preluat marfa de la exportator si avea obligatia de a o transporta la destinatarul S.C. L S.R.L.. Intre reclamanta si expeditoare s-a incheiat anterior contractul de vanzare cumparare LDAB din 25.09.2009, modificat prin doua acte aditionale in 2010. Partile au prevazut clauza INCOTERMS 2000 CPT, potrivit careia riscurile de pierdere si deteriorare a marfii au trecut la cumparator de la data predarii marfii catre caraus.
 Potrivit art. 13 teza 2 din Conventia CMR, in caz de pierdere a marfii, destinatarul este autorizat sa pretinda drepturile de la transportator. Intrucat partile nu au stipulat in scrisoarea de trasura un termen pentru eliberarea marfii, se aplica art. 19 si 20 din Conventia CMR, raportat la art. 17 din Conventie, care reglementeaza raspunderea transportatorului pentru pierderea marfii. Cum marfa nu a fost predata nici pana in prezent, parata este raspunzatoare, fiind responsabila si pentru fapta subordonatilor in baza art. 423 Cod com si 1000 al.3 Cod civil, art. 3 din Conventia CMR. Valoarea totala a marfii este de 225.000 dolari, prevazuta in factura din 20.01.2011. Valoarea solicitata este plafonata conform art. 23 al.3 din Conventie, la valoarea de DST. Mai arata reclamanta ca a incercat concilierea prealabila, fara rezultat.
 Parata a depus intampinare, solicitand respingerea actiunii ca neintemeiata. In primul rand, parata invoca inexistenta unui contract de expeditie cu societatea turca D, intrucat nu a fost contactata de expeditoare. Scrisoarea de trasura face dovada contractului de transport fata de terti, intre parti impunandu-se incheierea unui contract de transport rutier. Or, conventia CMR nu tine loc de contract, art. 4 din Conventie prevazand obligativitatea ambelor documente. Este evident ca s-a incercat expedierea marfii "la negru".
 Conventia CMR a fost incheiata cu soferul autotrenului, fara ca acesta sa aiba mandat pentru incheierea acestor conventii si fara a actiona in exercitiul functiunilor sale.
 Parata mai invoca faptul ca expeditorul nu a depus un minim de diligente pentru a incheia un contract, nu a solicitat ca expeditorul sa faca dovada unei asigurari.
 In fapt, autotrenul a fost furat in Ucraina, fara a se cunoaste daca era sau nu incarcat cu marfa in discutie.
 Pentru acestea, considera parata ca raspunderea pentru pierderea marfii apartine expeditorului, ea fiind exonerata in baza art. 17 din Conventie.
 Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine cele ce urmeaza:
 In fapt, intre S.C. L S.R.L., societate de nationalitate rusa, si D, societate de nationalitate turca, s-a semnat la 25.09.2009 un contract de vanzare cumparare a unor marfuri de larg consum.
 Intre vanzatorul D si parata S.C. C S.R.L. s-a incheiat o conventie de transport, proba fiind scrisoarea de trasura din 4.03.2011, in care figureaza la rubrica "transportator" parata, la rubrica referitoare la marfa sunt mentionate cele 712 pozitii din factura depusa si ea la dosar, in copie si traducere, fiind mentionata si greutatea marfii de 13.484,70 kg.
 Dispozitiile relevante cauzei din Conventia CRM sunt: art.3, 4, 8, 9, 13, 17, 19 si 20.
 Raportand situatia de fapt prezentata la aceste dispozitii legale, Tribunalul retine:
 Cu privire la existenta contractului de transport, scrisoarea de transport face dovada pana la proba contrara a raporturilor dintre parti. Parata nu poate pretinde ca nu exista un astfel de contract, cat timp reclamanta a prezentat o scrisoare de trasura stampilata de societatea parata la rubrica “transportator". Legea nu a prevazut necesitatea de a completa proba existentei contractului de transport cu dovezi ale negocierilor partilor, asa cum pretinde parata. Mai mult, reclamanta este tert fata de contract, este beneficiarul transportului, astfel incat este suficienta prezentarea scrisorii de trasura pentru a se face aplicarea Conventiei CMR.
 In ceea ce priveste depasirea mandatului de catre prepusul paratei, art. 3 reglementeaza raspunderea transportatorului pentru faptele tuturor prepusilor sai, cu singura conditie ca acestia sa actioneze in exercitiul functiilor lor. Or, parata nu a contestat ca soferul care a incheiat conventia in numele sau este angajatul sau, avand dreptul de a folosi stampilele societatii pentru a permite trecerea prin vama a autotrenului. Nu rezulta din nici un probatoriu faptul ca acest prepus ar fi depasit limitele mandatului, dar chiar si in acest caz el a actionat tot in exercitiul functiunii si nu a facut acte straine de activitatea paratei.
 Transportatorul poate fi exonerat de raspundere in caz de culpa a persoanei care poate dispune de marfa, conform art. 17 din Conventie, ceea ce nu este cazul, in principal intrucat starea de vinovatie trebuie sa fie raportata la un fapt al persoanei care sa duca la pierderea marfii, or parata sustine ca aceasta culpa consta in lipsa unor diligente minime de incheiere a contractului in forma scrisa sau de interes in vederea asigurarii marfii, fara nici o legatura deci cu imprejurarea pierderii marfii. Culpa presupusa a expeditorului sau destinatarului asa cum a fost prezentata de parata nu poate conduce prin ea insasi la pierderea marfii.
 Prin urmare, apararile paratei sunt nefondate si nu pot fi primite.
 Retine Tribunalul ca au fost probate in cauza toate elementele necesare raspunderii transportatorului: faptul pierderii autotrenului(necontestat), imprejurarea ca acesta avea incarcata marfa(potrivit mentiunilor din scrisoarea de trasura, la care nu s-au facut probe contrarii), valoarea acesteia(rezultata din factura), obligatia de raspundere a transportatorului reiesind din dispozitiile art. 3 din Conventia CMR.
 Pentru aceste motive, instanta va admite actiunea principala a reclamantului, urmand ca parata sa fie obligata la valoarea marfii pierdute cu plafonarea acestei valori conform art. 23 din Conventie. Cu privire la cheltuieli, in baza art. 274 Cod pr.civ, instanta le va acorda in parte, doar pe acelea probate la momentul inchiderii dezbaterilor.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Prejudicii, daune

Prejudiciu. Termen de prescriptie. - Sentinta civila nr. 544/LM/2008 din data de 30.12.2008
Conflict de drepturi. Anularea deciziei de imputare si restituirea drepturilor salariale retinute prin aceeasi decizie. - Sentinta civila nr. 80/lm/2008 din data de 17.02.2009
prejudiciu de producerea unui accident de circulatie si a asiguratorului sau. - Decizie nr. 72/R/ din data de 31.01.2005
Raspundere patrimoniala. Lipsa in gestiune. Actiune respinsa, nefiind indeplinite conditiile pentru antrenarea raspunderii patrimoniale al angajatului. Lipsa culpei. Prejudiciu incert - Sentinta civila nr. 699 din data de 21.06.2016
Coproprietar obligat sa-si dea consimtamantul la efectuarea unui bransament de apa. Obligare coproprietar la repararea pagubei produsa ca urmare a inundarii apartamentului vecin. Cerere reconventionala. Coproprietar obligat la plata contravalorii consumul - Decizie nr. 117 din data de 01.04.2015
plata cheltuielilor neachitate de chiriasul evacuat - Sentinta civila nr. 436 din data de 10.10.2014
Obligarea societatii de asigurare la plata daunelor rezultate dintr-un accident rutier - Decizie nr. 49 din data de 30.01.2014
Raspunderea patrimoniala. Lipsa in gestiune - Sentinta civila nr. 549 din data de 02.05.2012
Infractiuni silvice. Incadrarea corecta in functie de valoarea diurnei.Legea penala mai favorabila. - Decizie nr. 14 din data de 21.01.2010
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 576/C din data de 10.04.2009
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 6C din data de 08.01.2010
Pretentii - Decizie nr. 4C din data de 08.01.2010
Pretentii - Decizie nr. 3C din data de 08.01.2010
abuz in serviciu contra intereselor publice - Decizie nr. 12 din data de 11.03.2009
Suspendare act administrativ. Conditiile legale. Cazul bine justificat, definit de art.2 lit. t din Legea nr.554/2004, poate fi determinat de rezolutia de neincepere a urmaririi penale dispusa de procuror in privinta pretinselor conditii frauduloase ... - Decizie nr. 2081/R din data de 14.10.2011
Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora - Sentinta civila nr. 322/S din data de 14.12.2009
Raspundere patrimoniala. Restituirea sumelor nedatorate. - Decizie nr. 448 din data de 22.03.2017
Legea nr. 33/1994. Stabilirea intinderii prejudiciului suferit de persoana expropriata. Intelesul sintagmei „prejudiciu cauzat proprietarului”. - Decizie nr. 91/A din data de 27.05.2010
Raspundere patrimoniala. Conditii. - Decizie nr. 906 din data de 28.09.2009
Raspundere materiala a angajatului. Prejudiciu cauzat prin lipsa in gestiune - Decizie nr. 1202 din data de 01.11.2007