Legalitate proces-verbal de control al ITM. Societatea reclamanta, desi beneficia de munca prestata de un numar de 207 persoane, a inteles sa incheie cu acestia doar contracte civile de prestari servicii in scopul eludarii dispo...
(Sentinta comerciala nr. 647 din data de 30.06.2010 pronuntata de Tribunalul Iasi)Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Iasi sub nr. 847/99/2010 reclamanta S.C. G E R S.R.L. a chemat in judecata pe parata ITM solicitand - anularea procesului verbal de control si a masurilor obligatorii dispuse in anexa 3 la acest proces verbal de control; - suspendarea executarii procesului verbal de control si a masurilor obligatorii dispuse in anexa 3 la acest proces verbal de control, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a prezentei actiuni;
Prin sentinta nr. 647/ca/30 Iunie 2010 a fost respinsa in totalitate actiunea formulata .
In motivare s-a retinut ca prin actul administrativ atacat - procesul - verbal de control inspectorii din cadrul I.T.M. au constatat ca o serie de persoane desfasoara fara forme legale activitate in cadrul societatii reclamante si au dispus o serie de masuri obligatorii:
a.) Conform masurii de la punctul 1.1 reclamanta are obligatia de a incheia in forma scrisa contracte individuale de munca cu data reala de incepere a activitatii pentru cele 207 de persoane cu care au fost incheiate conventii civile de prestari servicii.
b.) Conform masurii de la punctul 2.2 se impune subscrisei obligatia de a inregistra la I.T.M. contracte individuale de munca incheiate cu data reala de incepere a activitatii pentru cele 207 persoane.
c.) Conform masurii de la punctul 9.4, pentru aceleasi persoane mentionate la punctul 1.1 se impune obligatia reclamantei de a transmite in format electronic, registrul general de evidenta a salariatilor, conform H.G. 161/2006 cu modificarile ulterioare.
d.) Conform masurii de la punctul 10.3. pentru aceleasi persoane de la punctul 1.1 angajatorul este obligat a face dovada executarii contractelor de munca, conform Legii 130/99 R.
e.) Conform masurii de la punctul 11.3, pentru cele 207 persoane, mentionate la punctul 1.1 reclamantei i se impune obligatia calcularii si achitarii comisionului de 0,75% din fondul de salarii datorat I.T.M. Iasi, corespunzator perioadei cu care aceste persoane au desfasurat sau desfasoara activitatea.
f.) Conform masurii de la punctul 12.3 pentru aceleasi 207 persoane mentionate la punctul 1.1, reclamanta are obligatia de a calcula si achita majorari si penalitati de intarziere datorate la plata comisionului de 0,75% din fondul de salarii, corespunzator perioadei in care aceste persoane au desfasurat sau desfasoara activitate.
g.) Conform masurii de la punctul 13.3, tot pentru persoanele mentionate la punctul 1.1, subscrisa are obligatia de a depune la I.T.M declaratiile rectificative lunare privind stabilirea si plata comisionului datorat I.T.M. Iasi pentru acestea, corespunzator perioadei in care au desfasurat sau desfasoara activitate.
Aspectele de nelegalitate si netemeinicie ale procesului - verbal de control invocate de reclamanta prin actiunea introductiva nu pot fi retinute de catre instanta.
Tribunalul apreciaza ca in mod corect inspectorii de munca in baza atributiilor expres date in sarcina lor prin dispozitiile art. 15 lit. e) din H.G. nr. 1377/2009 au constatat ca societatea reclamanta desi beneficia de munca prestata de un numar de 207 persoane a inteles sa incheie cu acestia doar contracte civile de prestari servicii in scopul eludarii dispozitiilor imperative prevazute de Codul muncii si legislatia specifica raporturilor de munca precum si a reglementarilor legale in materie de fiscalitate.
Se invoca de catre reclamanta faptul ca raporturile intre aceasta si persoanele cu care a incheiat conventiile civile de prestari de serviciu nu sunt specifice unor raporturi de munca acest fapt fiind datorat in mare parte specificului aparte al obiectului principal de activitate al societatii comerciale "activitati specifice ale centrelor de intermediere telefonica CAEN 7486".
S-a invocat ca activitatea desfasurata nu este una continua, permanenta si nici predictibila mai ales in actualul contract economic.
In primul rand Tribunalul retine faptul ca prin el insusi contextul economic actual nu poate justifica eludarea dispozitiilor legale imperative create in vederea protejarii intereselor salariatilor in fata abuzurilor angajatorilor.
Orice societate comerciala trebuie sa-si realizeze previziuni cu privire la propria activitate si sa-si stabileasca o politica de personal conforma cu necesitatile proprii care insa sa respecte legislatia muncii.
Avem aici in vedere faptul ca in Codul muncii s-au stabilit in mod flexibil diverse forme pe care le poate imbraca un contract individual de munca (contract individual de munca, cu program redus de lucru zilnic, C.I.M. pe durata determinata sau folosirea salariatilor temporari pentru activitati specializate, sezoniere sau ocazionale).
Reclamanta face vorbire de lipsa de continuitate, permanenta si predictibilitate fara sa aduca dovezi in acest sens.
Din inscrisurile depuse la dosar rezulta faptul ca pana in anul 2008 societatea si-a realizat obiectul de activitate doar cu personal propriu cu care incheiase contracte de munca. Ulterior, incepand cu anul 2009 masura incetarii raporturilor de munca ale unor angajati s-a suprapus cu incheierea conventiilor civile de prestari servicii, o parte din acestea fiind chiar cu fostii salariati.
Evidentele orelor prestate de colaboratori pentru perioada mai - septembrie 2009 (singurele puse la dispozitie de catre societatea reclamanta) precum si borderourile de plata vin sa confirme sustinerile inspectorilor I.T.M. Iasi si sa le infirme pe cele ale petentei, acestea facand dovada caracterului permanent si continuu al activitatii desfasurate, prestatorii de servicii preluand in mare parte acelasi volum de activitate ca al fostilor angajati contractuali.
S-a invocat ca nu am fi in prezenta unor raporturi de munca datorita caracterului flexibil al programului de lucru, fapt ce este infirmat de dispozitiile art. 101 din Codul muncii, programul de lucru flexibil regasindu-se si in cazul angajatilor de baza de contract de munca.
Instanta apreciaza ca intre angajatorul S.C. G E R S.R.L. si "colaboratori" se regasesc toate elementele esentiale ale unui raport de munca caracterizat prin prestarea unei munci, plata unui salariu (care se face lunar in functie de numarul de ore prestate), continuitatea activitatii (conventii incheiate pe durata unui an cu posibilitatea prelungirii) si subordonarea fata de angajator (art. 1.4 din Regulamentul intern).
S-a invocat faptul ca activitatea se desfasoara in baza unei disponibilitati exclusive a prestatorului fapt ce nu poate fi retinut avand in vedere dispozitiile art. 5.2 din conventiile incheiate, dispozitii care contin in concret veritabile masuri disciplinare pentru situatiile in care nu este respectat programul de lucru.
Faptul ca suntem in prezenta unor raporturi de munca deghizate rezulta si din alte probe administrate in cauza: declaratiile unor angajati luate de catre inspectorii I.T.M. in care se face vorbire de existenta unui program de lucru, a unui repaus saptamanal etc., faptul ca persoanele ce au incheiat conventiile de prestari servicii sunt subordonate unor conducatori de proiect similar unei subordonari ierarhice, continutul anuntului de recrutare emis de societate, faptul ca intreaga activitate se desfasoara doar la sediul societatii cu ajutorul mijloacelor puse la dispozitie de aceasta, obligativitatea respectarii metodologiei interne de lucru (art. 3 pct. b din conventii).
In concret prin modalitatea de lucru aleasa de societate aceasta face reduceri de cheltuieli cu personalul angajat, lipseste lucratorii de drepturi fundamentale, eludeaza dispozitiile legale in materie de fiscalitate si intra intr-o concurenta incorecta si nelegala cu ceilalti agenti economici de buna - credinta care isi desfasoara activitatea respectand dispozitiile imperative ale Codului muncii.
In concret:
1. nu se fac cheltuieli pentru serviciile de medicina muncii prealabile angajarii si periodic pe toata durata executarii contractului;
2. nu se fac cheltuieli pentru serviciile de securitate si sanatate in munca la angajare si nici ulterior, periodic pe toata durata executarii contractului desi o parte din colaboratori petrec sute de ore lunar vorbind la telefon;
3. nu se acorda concediul de odihna si nu se plateste salariatilor indemnizatia pentru acest concediu si nici nu se achita contributiile specifice acestei indemnizatii;
4. nu mai exista obligatia de a se respecta salariul minim pe economie sau coeficientii de ierarhizare prevazuti in contractele colective de munca;
5. nu se achita indemnizatia pentru primele zile de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca pentru boala obisnuita sau pentru ingrijirea copilului bolnav;
6. nu se achita indemnizatia pentru primele zile de concediu medical pentru incapacitatea temporara de munca provocata prin accidentele de munca si bolile profesionale;
7. nu se acorda si nu se plateste concediul de paternitate;
8. nu se fac nici un fel de cheltuieli pe care le implica legislatia privitoare la protectia maternitatii;
9. nu se acorda si nu se plateste indemnizatia de maternitate;
10. nu se fac cheltuieli cu formarea profesionala continua;
11. nu se acorda sporurile stabilite prin contractele colective de munca, alte drepturi salariale si nici compensatiile de concediere;
12. nu se acorda si nu se platesc zilele libere stabilite prin contractele colective de munca;
13. agentul economic nu mai are obligatia sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap conform dispozitiilor legale.
De asemenea, nu se platesc de catre angajator contributiile raportate la fondul total de salarii, stabilite in sarcina sa privind:
1. CAS - 20,8%;
2. CASS - 5,2%,
3. Contributie aferenta concediilor si indemnizatiilor CASS - 0,85%;
4. Contributie la bugetul pentru somaj - 0,5%;
5. Contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25%;
6. Contributie pentru asigurare de accidente de munca si boli profesionale - de la 0,15% la 0,85%;
7. Comision I.T.M. pentru completarea sau certificarea carnetelor de munca - 0,75%.
Tot astfel, nu se avanseaza ca salarii brute sumele reprezentand contributiile datorate de salariati, nu se retin acestora si nu se vireaza aceste sume (in afara impozitului pe salarii si a contributiei CASS pe care angajatorul le-a retinut de la "colaboratori":
1. CAS - 10,5%;
2. Contributie la bugetul pentru somaj.
A fost respinsa si cererea de suspendare a executarii actului administrativ, lipsa temeiurilor de nelegalitate ale procesului - verbal de control excluzand existenta unui caz bine justificat si deci neindeplinirea uneia din conditiile imperativ prevazute de dispozitiile art. 15 raportat la dispozitiile art. 14 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011