InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Iasi

Suspendarea executarii unui act administrativ fiscal.Conditii de admisibilitate.

(Sentinta civila nr. 108 /c.a. din data de 25.09.2008 pronuntata de Tribunalul Iasi)

Domeniu Suspendare a executarii | Dosare Tribunalul Iasi | Jurisprudenta Tribunalul Iasi

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Iasi sub numarul 5781/99/2008, reclamanta SC TI SA  a chemat in judecata paratii Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi si Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Iasi si a solicitat suspendarea executarii deciziei pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. 14295/18.07.2008 emisa de Directia pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi - Serviciul Antifrauda Fiscala si Vamala Iasi, pana la pronuntarea instantei de fond asupra legalitatii actului administrativ fiscal contestat.
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca in perioada 27.11.2007 - 30.01.2008 Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi a efectuat un control inopinat al operatiunilor vamale de import derulate de  SC TI SA  cu declaratiile vamale de import nr. 114675/10.09.2003 si nr. 115018/16.09.2003 in ceea ce priveste modul de declarare a bunurilor  la plasarea lor sub regim vamal de import definitiv, modul de determinare si de declarare a valorii in vama pentru bunurile importate, precum si modul de stabilire si de achitare a drepturilor vamale de import aferente.
Organele de control au constatat ca SC TI SA  prin cele doua declaratii vamale anterior mentionate a importat un strung cu comanda numerica tip Muratec MT 25MCY si un centru de prelucrare tip OKK HM63 precum si CD-uri inregistrate cu diverse instructiuni ce reprezinta tehnologie si know-how.
S-a mai constatat faptul ca la importul celor doua utilaje, SC TI SA  a achitat drepturi de import atat pentru utilajele propriu-zise cat si pentru valoarea suporturilor magnetice pe  care erau inregistrate informatiile necesare functionarii utilajelor respective.
S-a apreciat ca societatea, la plata importului a omis sa achite drepturile de import constand in TVA aferenta valorii datelor informatice stocate pe suporturile informatice (CD-uri), date care, in opinia organelor de control constituie in fapt un program informatic sub forma unui ansamblu de instructiuni destinate unitatii de comanda a utilajelor.
Aceste constatari au atras stabilirea in sarcina SC TI SA  , prin decizia pentru regularizarea situatiei nr. 21195/15.02.2008 a unei datorii vamale suplimentare in cuantum total de 317.684 lei reprezentand TVA majorari de intarziere, dobanzi si penalitati de intarziere.
Impotriva deciziei pentru regularizarea situatiei, SC TI SA  a promovat calea administrativa de atac, prevazuta de Titlul IX din Codul de procedura fiscala, formuland contestatie.
Directia Generala a Finantelor Publice Iasi, organul competent sa solutioneze contestatia, prin decizia nr. 42/24.04.2008 a dispus desfiintarea deciziei pentru regularizarea situatiei pentru suma totala de 317.684 lei reprezentand TVA, majorari de intarziere, dobanzi si penalitati de intarziere, urmand ca Directia Judeteana pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi - Serviciul Antifrauda Fiscala si Vamala sa procedeze la analizarea drepturilor vamale aferente operatiunilor vamale de import derulate cu declaratiile vamale de import nr.I 14675/10.09.2003 si nr. I 15018/16.09.2003 in conformitate cu prevederile legale in vigoare la acea data.
Pentru a pronunta solutia de desfiintare a actului administrativ fiscal contestat, organele Directiei Generale a Finantelor Publice Iasi au retinut in esenta ca, actele normative invocate de organele de control pentru stabilirea diferentelor de TVA si accesoriile  aferente, respectiv Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Normele metodologice date in aplicarea acestuia, aprobate prin HG nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu erau in vigoare la data efectuarii operatiunilor de import de catre societatea respectiva.
Drept urmare, organele de solutionare au considerat ca se impune desfiintarea deciziei pentru regularizarea situatiei si efectuarea unui nou control care va analiza operatiunile vamale in conformitate cu prevederile legale in vigoare la acea data.
In temeiul deciziei de solutionare, organele de control vamale au reverificat societatea, fiind emisa decizia pentru regularizarea situatiei nr. 9067/SAFV/20.05.2008 prin care a fost stabilita in sarcina SC TI SA    suma totala de 652.042 lei.
SC TI SA  . a formulat contestatie si impotriva acestei decizii pentru regularizarea situatiei, iar prin decizia nr. 75/07.07.2008 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Iasi a fost desfiintata decizia pentru regularizarea situatiei nr.  9067/SAFV/20.05.2008 prin care fusese stabilita in sarcina acesteia suma totala de 652.042 lei.
Principalul considerent care a stat la baza acestei solutii a fost acela ca, cu incalcarea dispozitiilor Titlului IX din Codul de procedura fiscala si a Instructiunilor de aplicare, aprobate prin Ordinul nr. 519/2005 a fost creata SC TI SA  o situatie mai grea in propria cale de atac, fiind stabilite prin a doua decizie, sume mult mai mari decat prin prima decizie.
Ca urmare a acestei solutii, organele vamale au refacut controlul, emitand decizia pentru regularizarea situatiei nr. 14295/18.07.2008 prin care au fost stabilite diferente de plata in acelasi cuantum ca cele stabilite prin decizia pentru regularizarea situatiei nr. 21195/15.02.2008  si anume 317.684 lei reprezentand TVA majorari de intarziere, dobanzi si penalitati de intarziere.
Pentru a stabili aceste diferente de plata, organele de control vamale -tinand cont de cele dispuse anterior prin deciziile de solutionare a contestatiilor privind obligativitatea incadrarii faptelor in dispozitiile legale in vigoare la momentul efectuarii operatiunilor vamale - au retinut ca SC TI SA  ., in mod eronat nu a inclus in valoarea in vama a echipamentelor importate valoarea tehnologiei si know-how-ului importat, desi conform disp. art. 1 si art. 8 din Acordul pentru aplicarea art.VII al GATT, ratificat prin Legea nr. 133/1994 societatea avea aceasta obligatie.
Plecand de la premisa ca valoarea datelor inscriptionate pe CD-uri trebuia inclusa in valoarea in vama a marfurilor importate, organele vamale au invocat si prevederile legale in vigoare, in materia TVA, respectiv art. 1, art.6, art.19 si art. 15 din Legea nr. 345/2002, dispozitii conform carora trebuia achitata taxa pe valoare adaugata in vama si la valoarea datelor stocate pe suporturile magnetice.
Reclamanta a aratat ca sunt indeplinite conditiile prev. de art. 14 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, respectiv existenta unui caz bine justificat si prevenirea unei pagube iminente.
Referitor la prima conditie, a aratat ca imprejurarile de fapt si de drept ar putea inlatura prezumtia de legalitate de care se bucura actul respectiv.
Organele vamale erau obligate sa faca o incadrare corecta, din punct de vedere legal, a situatiei constatata initial, prin decizia pentru regularizarea situatiei nr. 21195/15.02.2008 si nu sa modifice radical situatia de fapt constatata in sensul recalificarii datelor stocate pe CD uri, ca tehnologie si know-how in loc de programe informatice cum au fost initial calificate.
Cu privire la a doua conditie, impusa de disp. art. 14 al. 1 din Legea nr. 554/2004, respectiv, prevenirea unei pagube iminente, reclamanta a precizat ca la expirarea termenului de plata a sumelor stabilite prin decizia de regularizare, se va incepe executarea silita impotriva conturilor societatii, fara o instiintare prealabila.
In dovedirea actiunii au fost depuse inscrisuri.
Parata Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi a formulat intampinare si a solicitat respingerea cererii, sustinand ca nu sunt indeplinite conditiile legale prevazute de legiuitor pentru suspendarea provizorie a unui act administrativ. Reclamanta nu a indicat care ar fi paguba  iminenta, iar in contestatia de fata, nu sunt elemente de natura sa inlature prezumtia de legalitate a actului administrativ.
In raport de reglementarile legale aplicabile invocate si de informatiile care se  desprind din documentele comerciale, vamale si financiar - contabile, se constata ca SC TI SA  a depus la autoritatea vamala declaratii vamale de import continand date eronate privind incadrarea tarifara a bunurilor importate, influentand astfel stabilirea drepturilor de import la  punerea in libera circulatie a acestora, respectiv a omis sa includa in valoarea in vama declarata a utilajului  Muratec MT 25 MCY si OKE HM 63 valoarea de 184.400 euro reprezentand pretul tehnologiei si know-how-lui si sa achite drepturile de import aferente.

Tribunalul, verificand actele si lucrarile dosarului constata ca actiunea de fata este intemeiata.
Potrivit art. 14 din Legea nr. 554/2004 in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea in conditiile art.7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, persoana vatamata sa ceara instantei competenta sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ unilateral pana la pronuntarea instantei de fond.
In cazul in care persoana vatamata nu introduce actiunea in anularea actului in termen de 60 de zile, suspendarea inceteaza de drept si fara nici o formalitate.
Reclamanta SC TI SA  a urmat procedura prealabila in sensul formularii plangerii impotriva deciziei pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. 14294/18.07.2008 emisa de Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi -Serviciul Antifrauda Fiscala si Vamala, iar pana la acest moment, termenul de solutionare a plangerii nu a expirat.
Potrivit art. 215 din Codul de procedura fiscala, persoana vatamata printr-un act administrativ fiscal are dreptul de a se adresa instantei cu o cerere de suspendare a actului in cursul procedurii prealabile, potrivit Legii nr. 554/2004.
Cu privire la prima conditie prevazuta de dispozitia mai sus aratata, Tribunalul retine ca actul administrativ a carei  suspendare  se solicita prezinta o indoiala serioasa asupra legalitatii acestuia.
Organele de control au constatat ca reclamanta prin cele 2 declaratii vamale  de import nr. 114675/10.09.2003 si nr 115018/16.09.2003 a importat un strung cu comanda numerica tip. Muratec MT25 MCY si un centru de prelucrare tip OKK-HM63 precum si CD-uri inregistrate cu diverse instructiuni ce reprezinta tehnologie si know-how. La importul celor 2 utilaje, reclamanta a achitat drepturi de import atat pentru utilajele propriu-zise, cat si pentru valoarea suporturilor magnetice pe care erau inregistrate informatiile necesare functionarii utilajelor. Organul constatator a apreciat ca reclamanta, la data importului a omis sa achite drepturile de import constand in TVA aferenta valorii datelor informatice stocate pe suporturile informatice, care constituie un program informatic sub forma unui ansamblu de instructiuni destinate unitatii de comanda a utilajelor.
Prin decizia pentru regularizarea situatiei nr. 21195/15.02.2008, organul de control a stabilit in sarcina reclamantei o datorie vamala suplimentara in cuantum total de 317.684 lei reprezentand TVA, majorari de intarziere, dobanzi, si penalitati de intarziere.
Impotriva acestei decizii, reclamanta a formulat contestatie la Directia Generala a Finantelor Publice Iasi, care a fost solutionata prin decizia nr. 42/24.04.2008 si s-a dispus desfiintarea deciziei pentru regularizarea situatiei pentru suma totala de 317.684 lei reprezentand TVA, majorari de intarziere, dobanzi si penalitati de intarziere.
Ulterior, organele de control vamale au emis decizia pentru regularizarea situatiei nr. 9067/SAFV/20.05.2008 prin care a fost stabilita in sarcina reclamantei alta suma, mai mare decat cea stabilita prin prima decizie, respectiv, suma de 652.042 lei.  Din nou, reclamanta a formulat contestatiei, iar DGFP Iasi  a desfiintat decizia sus mentionata.
La data de 18.07.2008, organele de control vamal au emis decizia nr 14295, stabilind diferente de plata in acelasi cuantum, de 317.684 lei.
Prin decizia de regularizare s-a revenit  la suma initiala. Totodata a fost schimbata situatia de fapt si recalificarea datelor stocate pe suporturile magnetice si nu prin respectarea deciziei prin care a fost solutionata contestatia.
Toate aceste aspecte vor fi avute in vedere la solutionarea fondului cauzei.
Cu privire la cea de a 2-a conditie, Tribunalul retine ca prin declansarea procedurii de executare silita, exista posibilitatea ca reclamanta sa nu faca fata obligatiilor financiare exigibile pe care le are fata de alti creditori si sa intre in incapacitate de plata.
In sarcina reclamantei a fost stabilita o cautiune de 20% din suma de 317 684 lei, respectiv suma de 63.536,8 lei, care a fost achitata conform recipisei nr. 610739/1 din 17.09.2008.
Aceasta recipisa emisa de cec Bank- Sucursala Iasi se va depune la Registrul de valori al instantei.
Pentru a preintampina eventuale consecinte grave si intrucat exista indoiala asupra legalitatii actului, tribunalul va admite cererea de suspendare formulata de reclamanta SC TI SA    privind suspendarea executarii deciziei pentru regularizarea situatiei privind obligatiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. 14295/18.07.2008 emisa de Directia pentru Accize si Operatiuni Vamale Iasi - Serviciul Antifrauda Fiscala si Vamala Iasi, pana la pronuntarea instantei de fond asupra legalitatii actului administrativ fiscal contestat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Suspendare a executarii

Concursul de infrac?iuni .Anularea suspendarii executarii pedepsei. Contopirea pedepselor. - Sentinta penala nr. 404 din data de 21.06.2012
Revocarea suspendarii executarii pedepsei in cazul neexecutarii obligatiilor civile .stabilite prin hotararea de condamnare - Sentinta penala nr. 167 din data de 08.09.2010
Revocarea suspendarii sub supraveghere - Sentinta penala nr. 30 din data de 25.02.2009
Atata timp cat inculpatii au fost obligati in solidar la despagubirea partii civile, iar banii obtinuti de inculpati din vanzarea bunurilor sustrase servesc la despagubirea acesteia nu se poate dispune si confiscarea acestora - cu atat mai mult in solida - Decizie nr. 551/R din data de 24.07.2013
Revocarea suspendarii sub supraveghere a executarii pedepsei inchisorii din cauza nerespectarii masurilor de supraveghere impuse de art. 863 alin. 1 lit. a din Codul penal din 1969. - Decizie nr. 369 din data de 16.06.2014
Suspendarea executarii actului administrativ - Decizie de imputare. Neindeplinirea cerintelor art.14 din Legea nr.554/2004. - Decizie nr. 7466 din data de 10.07.2013
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004 cu privire la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti executorii prin care s-a dispus suspendarea vremelnica a executarii unui act administrativ. - Decizie nr. 3282 din data de 03.04.2013
Anularea suspendarii conditionate a executarii pedepsei. Tehnica de contopire. - Decizie nr. 511 din data de 09.04.2012
Dispozitie emisa de Directorul General al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia a Copilului Hunedoara prin care s-a dispus suspendarea acordarii drepturilor banesti. Conditii indeplinite pentru suspendarea executarii actului administr... - Decizie nr. 1737 din data de 28.03.2012
Cerere de suspendare a executarii actului administrativ. Procedura de solutionare a cererii. - Decizie nr. 2290 din data de 17.11.2010
Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii. - Decizie nr. 501 din data de 23.04.2008
Suspendarea efectelor executorii ale actului administrativ pana la solutionarea actiunii - Decizie nr. 2003 din data de 03.10.2005
Domeniul achizitiilor publice. - Decizie nr. 1840 din data de 05.09.2005
Creanta apartinand AVAS. Cerere de suspendare a executarii. Instanta competenta. - Decizie nr. 591 din data de 15.10.2004
- Sentinta civila nr. 3445 din data de 30.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 802 din data de 14.04.2010
Intrerupere executare pedeapsa - Sentinta penala nr. 546 din data de 10.03.2010
Revocare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 1187 din data de 09.06.2010
Anulare suspendare executare sub supraveghere - Sentinta penala nr. 786 din data de 14.04.2010
- Sentinta civila nr. 3825 din data de 07.07.2008