InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Fond asigurari sociale. Contestatie pensie de serviciu. Test de proportionalitate.

(Sentinta civila nr. 896F din data de 03.04.2012 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita

Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 30.09.2010 sub nr. 4723/98/2010, reclamanta M.S. a chemat in judecata parata CASA JUDETEANA DE PENSII IALOMITA, solicitand pe cale judecatoreasca anularea Deciziei  prin care pensia de serviciu i-a fost transformata in pensie normala de asigurari sociale, precum si suspendarea executarii acestei decizii pana la solutionarea pe fond a cauzei.
In motivarea cererii sale, reclamanta a aratat ca prin decizia atacata i s-a transformat pensia de serviciu in pensie de asigurari sociale diminuandu-i-se cuantumul acesteia pana la valoare de 1171 lei .
Considera reclamanta ca, prin transformarea pensiei speciale in pensie obisnuita s-au incalcat atat normele constitutionale cat si tratatele internationale cat priveste materia asigurarilor sociale si retroactivitatea legii, sustinandu-se totodata si faptul ca insasi operatiunea de recalculare a pensiei este gresita intrucat nu s-au luat in considerare toate modificarile veniturilor obtinute de reclamanta.
Se arata ca prin instituirea pensiilor speciale pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si parchete, s-a creat un regim profesional de securitate, insasi Curtea Constitutionala (Decizia 1094/2008) aratand ca legiuitorul poate institui in considerarea situatiei specifice deosebite a unor categorii socio - profesionale, tratamente juridice diferentiate.
Apoi, arata reclamanta, prin sistemul special de reglementare s-a creat personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si parchete, o speranta legitima ca dupa o lunga perioada de activitate ii este asigurata o pensie stabila si corespunzatoare asa cum s-a solicitat la iesirea la pensie.
Ori, prin masurile de recalculare a pensiilor speciale, aceasta speranta legitima este incalcata asa dupa cum este incalcat si justul echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, echilibru care nu este mentinut ori de cate ori prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoana trebuia sa suporte o sarcina excesiva si disproportionala.
In sfarsit reclamanta arata ca dreptul la pensie este un bun in sensul art. 1 Protocol 1, iar diminuarea pensiei afecteaza acest bun si impune persoanei in cauza o sarcina excesiva si disproportionata, situatie care nu este acceptata nici de jurisprudenta CEDO si nici de jurisprudenta constitutionala (Deciziile nr. 871/2010 si 873/2010).
Printr-o cerere modificatoare reclamanta a introdus un capat de cerere subsidiar constand in recalcularea pensiei tinandu-se cont de toate veniturile modificate obtinute de aceasta pana la emiterea deciziei din 01.09.2010, capat de cerere care ulterior nu a mai fost sustinut de avocatul reclamantei si pentru care nici nu s-a insistat in solicitarea unor probe.
In dovedirea cererii sale reclamanta a solicitat proba cu inscrisuri si expertiza de specialitate.
In drept reclamanta si-a intemeiat cererea sa pe disp. art. 15 alin. 2 si 148 alin. 2 - 4 din Constitutia Romaniei, art. 14 din Lg. 54/2004, Protocolul 1 la Conventie, Cartea speciala Europeana, practica CEDO si practica Curtii Constitutionale.
Cererea este legal scutita de taxa de timbru potrivit art. 157 din Lg. 263/2010.
Prin intampinarea formulata, parata Casa Judeteana de Pensii Ialomita a solicitat respingerea cererii reclamantei ca fiind netemeinica si nelegala.
In acest sens parata a aratat ca prin emiterea deciziei atacata de reclamanta s-au pus in practica disp. Lg. 119/2010, la recalcularea pensiei reclamantei luandu-se in considerare toate veniturile realizate de aceasta.
Cum disp. Lg. 119/2010 au fost considerate constitutionale de Curtea Constitutionala, in urma respingerii obiectiunilor de neconstitutionalitate, iar practica CEDO recunoaste o marja statelor nationale in ceea ce priveste politica in materia de asigurari sociale, marja ale caror limite au fost respectate, se solicita de parata respingerea cererii reclamantei.
De retinut faptul ca prin Incheierea de sedinta din data de 22.02.2011, in baza art. 244 alin. 1 pct. 1 Cod proc. civ. s-a dispus suspendarea solutionarii cauzei pana la rezolvarea in mod irevocabil a cauzei ce formeaza obiectul dosarului nr. 11879/2/2010, aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti, cauza fiind repusa pe rol potrivit incheierii de sedinta din data 06.03.2012.
De asemenea cu privire la capatul de cerere referitor la suspendare, acesta a fost solutionat in sensul respingerii lui ca inadmisibil, potrivit Incheierii de sedinta din data de 06.03.2012, care face parte integranta din prezenta hotarare.
In cauza, s-a dispus conexarea la prezentul dosar a dosarului nr. 3358/98/2011, inregistrat la 22.08.2011 pe rolul Tribunalului Ialomita, in care reclamanta in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Pensii Ialomita, a formulat contestatie impotriva deciziei de revizuire nr.119631/21.07.2011, solicitand anularea acesteia si mentinerea in plata a deciziei de stabilire a pensiei de serviciu.
Din actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Potrivit Deciziei nr. 119631/22.05.2007, reclamanta in calitate de personal auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea, a beneficiat de o pensie speciala calculata in conditiile Lg. 567/2004, in suma de 2091 lei.
Ulterior, pensia reclamantei a fost recalculata, potrivit deciziei nr. 119631/02.07.2009 privind acordarea pensiei de serviciu, stabilindu-se un cuantum de 4.573 lei.
Urmare a aplicarii Lg. 119/2010 coroborata cu Lg.19/2000, reclamantei i s-a recalculat pensia de serviciu transformandu-se in pensie de asigurari sociale obisnuita, cuantumul acesteia diminuandu-i-se la suma de 1171 lei, sens in care a fost emisa Decizia nr. 119631/01.09.2010, iar prin decizia nr.119631/21.07.2011, parata a procedat la revizuirea pensiei de serviciu pentru limita de varsta, in baza OUG. NR.59/2011, cuantumul concret al pensiei reclamantei ramanand la suma de 1239 lei brut lunar.
Trebuie remarcat faptul ca motivele de nulitate ale deciziilor de recalculare si de revizuire
invocate de reclamanta vizeaza practic transformarea pensiei speciale de serviciu in pensie publica, fara un regim special.
Avand in vedere acest aspect si, cum revizuirea deciziei de recalculare a pensiei speciale se bazeaza pe aceleasi principii de drept ca si  recalcularea pensiei speciale  realizata in baza art. 1 lit. i) din Legea 119/2010, tribunalul va analiza in cele ce urmeaza legalitatea transformarii pensiei speciale in pensie publica fara un regim special.
Solicitarea reclamantei de a se anula aceste decizii este netemeinica si nelegala pentru considerentele de mai jos :
Potrivit art. 1 litera c) din Legea nr. 119/2010 pensiile de serviciu, printre care si pensiile de serviciu ale personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, devin pensii in intelesul Legii nr. 19/2000.
Pe de alta parte, potrivit art. 3 din acelasi act normativ, se stabileste ca pensiile de serviciu enuntate la art. 1 cuvenite sau aflate in plata, sa se recalculeze prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii utilizand algoritmul de calcul prevazut de Legea nr. 19/2000 cu modificarile si completarile ulterioare.
Acestea au fost dispozitiile legale care, puse in aplicare au dus la diminuarea cuantumului pensiei reclamantei.
Referitor la criticile formulate de reclamanta fata de masurile diminuarii cuantumului pensiei sale, acestea in esenta pot fi grupate in  critici care vizeaza neconcordanta Legii nr. 119/2010 cu Constitutia Romaniei precum si critici ale neconcordantei aceleiasi legi cu prevederile Conventiei si ale Protocolului 1 la Conventie, privind protectia si apararea drepturilor fundamentale ale omului.
In acest sens tribunalul aminteste ca mare parte din criticile formulate de catre reclamanta si-au gasit rezolvarea in considerentele cuprinse in decizia nr. 871/25.06.2010 pronuntata de Curtea Constitutionala, atunci cand aceasta a raspuns obiectiunilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 119/2010.
Astfel, cu privire la modul de aplicare a dispozitiilor acestei legi si caracterul retroactiv al articolului 3 din Legea nr. 119/2010 si neconcordanta acestuia cu dispozitiile art. 15 alin. 2 din Constitutie, s-a retinut faptul ca pensiile de serviciu spre deosebire de cele acordate potrivit sistemului public de pensii au doua componente si anume pensia contributiva, care se suporta din bugetul asigurarilor sociale si reflecta partea de contributie a fiecarui asigurat la acest buget si un supliment care se adauga la partea contributiva, suportat de stat si care se plateste din bugetul de stat.
Prin urmare, se poate considera ca singurul drept castigat de catre persoana in cauza il reprezinta partea contributiva si doar daca aceasta parte ar fi incalcata prin diminuare, se poate vorbi despre o aplicare retroactiva a legii si o incalcare a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Constitutie, ceea ce in cauza nu se intampla.
In acelasi timp trebuie reamintit din jurisprudenta constitutionala si decizia nr. 458/02.12.2003, prin care s-a statuat ca "o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior, si nici atunci cand suprima producerea in viitor a efectelor unei situatii juridice constituita sub imperiul legii vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei de aplicare".
Fata de aceste considerente, tribunalul nu poate retine sustinerea reclamantei ca prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 119/2010 s-ar incalca principiul neretroactivitatii legii si principiul nerespectarii drepturilor castigate.
In ceea ce priveste sustinerea reclamantei din care ar rezulta ca prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 119/2010 si diminuarea cuantumului pensiei sale s-ar incalca prevederile art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale tribunalul  urmeaza a face din nou trimitere la considerentele cuprinse in decizia nr. 871/2010 a Curtii Constitutionale.
Desi potrivit jurisprudentei C.E.D.O. (cauza Buchen contra Republicii Cehe - 2002) dreptul la pensie poate fi asimilat unui drept de proprietate, iar pensia un bun proprietate privata in sensul celor cuprinse la art. 1 din Primul Protocol, totusi, in cauza de fata reducerea cuantumului pensiei reclamantei nu poate fi echivalata practic cu o expropriere a carei utilitate publica nu este justificata de legiuitor.
Pentru aceasta urmeaza a se constata ca pensia de serviciu se bucura de un regim juridic diferit in raport cu pensiile acordate in sistemul public de pensii, in sensul ca pensiile de serviciu au in componenta lor doua elemente, si anume : pensia contributiva si un supliment din partea statului, care prin adunare cu pensia contributiva reflecta cuantumul pensiei de serviciu stabilit prin legea speciala. Partea contributiva a pensiei de serviciu se suporta din bugetul asigurarilor de stat si este rezultatul contributiei fiecarui asigurat, pe cand partea care depaseste acest cuantum se suporta din bugetul de stat.
Acordarea acestui supliment a urmarit instituirea unui regim special compensatoriu pentru anumite categorii socio-profesionale supuse unui statut special.
Aceasta compensatie, neavand ca temei contributia la sistemul de asigurari sociale, tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale  si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie ca element constitutiv al acesteia.
Prin urmare, partea necontributiva ca element component al pensiei de serviciu, este supusa practic  conditiei ca statul sa dispuna de resursele financiare pentru a o putea acorda.
In aceste conditii partea necontributiva a pensiei de serviciu, chiar daca poate fi incadrata potrivit interpretarii pe care C.E.D.O. a dat-o articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, in notiunea de "bun", ea reprezinta totusi din aceasta perspectiva un drept castigat numai cu privire la prestatiile de asigurari sociale realizate pana la data intrarii in vigoare a noii legi, iar suprimarea acestora pentru viitor nu are semnificatia exproprierii.
Pe de alta parte, trebuie amintit ca, Curtea Constitutionala, constatand ca pensiile speciale nu reprezinta un privilegiu ci au o justificare obiectiva si rationala,  considera totusi ca acestea pot fi eliminate daca exista o ratiune, o cauza suficient de puternica spre  a duce in final la diminuarea prestatiilor sociale ale statului sub forma pensiei.
Ori, in cazul Legii nr.119/2010 o atare cauza o reprezinta necesitatea reformarii sistemului de pensii, reechilibrarea sa, eliminarea inechitatilor existente in sistem si nu in ultimul rand situatia de criza economica si financiara cu care se confrunta statul, deci atat bugetul de stat cat si cel al asigurarilor sociale de stat.
Curtea a observat, de asemenea, ca masura eliminarii pensiilor speciale nu impune o sarcina excesiva asupra destinatarilor ei, ea   aplicandu-se tuturor pensiilor speciale, nu selectiv,  si nu prevede diferentieri procentuale pentru diversele categorii carora i se adreseaza, pentru a nu determina ca una sau alta sa suporte, mai mult sau mai putin, masura de reducere a venitului obtinut dintr-o atare pensie.
Trebuie amintit aici si Decizia nr. 820/09.11.2006 unde Curtea Constitutionala a aratat ca "Legea nr. 19/2000, lege cadru in reglementarea  drepturilor de asigurari sociale in sistemul public a asezat pe principii si reguli noi intreaga legislatie a pensiilor. Printre modificarile esentiale se numara si integrarea in sistemul public a mai multor sisteme, distincte anterior, si eliminarea posibilitatii de acordare a drepturilor de pensie intr-un sistem si pentru perioadele asigurate in alte sisteme", ceea ce demonstreaza ca legiuitorul este indrituit sa integreze sisteme de pensii speciale  in sistemul general.
Mentinerea pensiilor speciale ale magistratilor in urma unui demers constitutional nu constituie o abatere de la cele aratate mai sus si un act de discriminare intrucat, potrivit considerentelor Deciziei nr. 873/25.06.2010, independenta justitiei, ca putere in stat, reglementata de dispozitiile art. 124 alin.3 din Constitutie include si securitatea financiara a magistratilor care presupune si asigurarea unor garantii sociale cum este pensia de serviciu a magistratilor.
Cu alte cuvinte, principiul independentei justitiei, principiu statuat constitutional, apara pensia de serviciu a magistratilor, ca parte integranta a stabilitatii financiare a acestora, in aceeasi masura in care apara si celelalte garantii ale acestui principiu.
Acestea sunt argumente care inlatura sustinerea reclamantei potrivit cu care prin diminuarea cuantumului pensiei a fost supus unei sarcini excesive si disproportionata, fara a mentine un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei drepturilor fundamentale ale persoanei, precum si unui act de discriminare prin mentinerea pensiilor de serviciu ale magistratilor.
Asadar, Curtea Constitutionala atunci cand a analizat obiectiunile de constitutionalitate ale Lg. 119/2010, s-a pronuntat si cu privire la concordanta dintre aceasta lege si normele comunitare, apreciind "in abstracto" ca aceasta lege respecta dispozitiile conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, precum si jurisprudenta Curtii Europene a drepturilor omului.
In acest sens Inalta Curte de Casatie si Justitie in considerentele Deciziei nr. 29/12.12.2011, cat si potrivit jurisprudentei in materie, a retinut ca evaluarea de conventionalitate este permisa in fiecare cauza in parte chiar daca Curtea Constitutionala printr-o decizie a sa a constat ca Lg. nr. 119/2010 nu are aptitudinea generala ci abstracta de a produce efecte contrare conventiei, din perspectiva art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 sau art. 14 din Conventie, raportat la art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventie.
Daca instanta de contencios constitutional a constat concordanta unei legi nationale cu normele conventiei, aceasta constatare este una "in abstracto" si nu impiedica instantele de drept comun sa evalueze in concret, in fiecare cauza in parte, in raport cu circumstantele fiecarei spete, daca aplicarea acestei norme nu antreneaza pentru reclamanta consecinte inacceptabile cu Conventia, Protocoalele ei aditionale sau jurisprudenta CEDO.
Trebuie avut in aceste sens in vedere considerentele Deciziei nr. 1344/09.12.2008 a Curtii Constitutionale, prin care s-a retinut: "De altfel instantelor judecatoresti le revine sarcina de aplicare directa a legislatiei comunitare, atunci cand legislatia nationala este in contradictie cu aceasta."
Procedand la o analiza a dispozitiilor Lg. 119/2010 prin care, in urma transformarii pensiei speciale a reclamantei in pensie obisnuita de asigurari sociale, la calcularea careia s-a folosit algoritmul reglementat de Lg. 19/2000, in comparatie cu Conventia si Protocoalele acesteia cat si jurisprudenta CEDO, instanta constata ca exista o concordanta intre aceasta lege si normele comunitare.
In acest sens, instanta constata ca pensia de serviciu a reclamantei stabilita in temeiul dispozitiilor Lg. 567/2004 reprezinta un interes patrimonial ce intra in sfera de protectie a art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie, atat sub aspectul partii contributive (partea achitata de la bugetul asigurarilor sociale de stat), cat si sub aspectul platii necontributive (care se suporta de la bugetul de stat), situatie oglindita si in jurisprudenta CEDO (cauza Stec si altii impotriva Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din 12 aprilie 2006, cauza Rasmussen impotriva Poloniei din 28 aprilie 2009, cauza Kjartan Asmundsson impotriva Islandei din 12 octombrie 2004).
Prin adoptarea Lg. 119/2010, pensiile speciale au devenit pensii in intelesul Lg. 19/2000, iar titularii pensiilor speciale au devenit titulari de pensii de asigurari sociale de stat, cu consecinta diminuarii cuantumului pensiei pana la limita corespunzatoare unui beneficiu contributiv, statul suprimand achitarea partii necontributive.
Intr-o atare situatie, diminuarea valorii initiale a pensiei reclamantei reprezinta o ingerinta din perspectiva respectarii dreptului de proprietate al reclamantei in raport de disp. art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie, situatie reflectata si in jurisprudenta CEDO (cauza Rasmussen impotriva Poloniei din 28 aprilie 2009, cauza Aizpurua Ortiz s.a. impotriva Spaniei din 2 februarie 2010, cauza Kjartan Asmundsson impotriva Islandei din 12 octombrie 2004).
De retinut ca aceasta ingerinta s-a manifestat in perspectiva dreptului la respectarea bunurilor cuprins in prima norma din art. 1 din Protocolul nr. 1 si nu ca o privare de proprietate, asa cum apare in cea de-a doua norma a aceluiasi text.
Asa fiind, pentru ca aceasta ingerinta sa nu conduca la incalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie, ea trebuie sa fie legala, sa urmareasca un scop legitim si sa respecte un rezonabil raport de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul urmarit a fi realizat.
Tribunalul constata ca ingerinta este legala intrucat ea are la baza Lg. 119/2010 si urmareste un scop legitim de utilitate publica care consta in nevoia reformarii sistemului de pensii, reechilibrarea sa, eliminarea inechitatilor existente in sistem si nu in ultimul rand situatia de criza economica si financiara cu care se confrunta statul, atat bugetul de stat cat si cel de asigurari sociale.
Cu privire la existenta unui raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul urmarit a fi realizat, trebuie avut in vedere atat indrumarile cuprinse in considerentele deciziei nr. 29/2011 a I.C.C.J., cat si jurisprudenta CEDO in aceasta materie.
Stabileste Inalta Curte de Casatie si Justitie ca, in analiza raportului de proportionalitate, instanta trebuie sa verifice fiecare caz concret in parte si sa observe proportia reducerii beneficiului social in discutie pentru reclamantul cauzei si nu sa se multumeasca in a indica existenta unei marje generale a diminuarii pensiilor speciale pentru toate categoriile de persoane vizate de Lg. 119/2010.
Se face trimitere in  acest sens la practica CEDO (cauza Aizpurua Ortiz s.a. impotriva Spaniei din 2 februarie 2010), potrivit cu care in aplicarea testului de proportionalitate trebuie sa se aiba in vedere circumstantele particulare ale fiecarui reclamant si numai pe baza acestui ansamblu de constatari sa se concluzioneze asupra raportului de proportionalitate.
Totodata trebuie sa aiba in vedere faptul ca raportul de proportionalitate nu este respectat, daca reclamantul suporta o sarcina individuala excesiva care excedeaza marjei de apreciere a statului in reglementarea aspectelor legate de politica sa sociala.
Se considera ca acest test de proportionalitate nu este respectat atunci cand reclamantul este lipsit total de respectivul beneficiu social, ori cand acestuia i-au fost suprimate integral mijloacele de subzistenta, situatie in care se poate considera ca pentru cel in cauza a fost depasit un anumit prag de dificultate care determina constatarea incalcarii art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventie (cauza Hasani impotriva Croatiei).
Inalta Curte de Casatie si Justitie in decizia sa nr. 29/2011, stabileste si anumite criterii ce pot fi avute in vedere atunci cand se verifica testul de proportionalitate, cum ar fi respectarea indemnizatiei sociale pentru pensionari(art. 7 Lg. 118/2010) ori pensia medie lunara, criterii obiective care alaturi de celelalte criterii subiective, caracteristice fiecarei cauze in parte si fiecarui reclamant, constituie un ansamblu de constatari in urma carora sa se concluzioneze asupra raportului de proportionalitate.
Din cele aratate pana aici rezulta ca testul de proportionalitate nu este respectat atunci cand reclamanta:
a) a fost lipsita in totalitate de dreptul sau la pensie;
b) impreuna cu familia  a fost lipsita de mijloacele du subzistenta;
c) a fost supusa unei masuri de discriminare.
Fata de actele si probele administrate in cauza, rezulta ca testul de proportionalitate este respectat,  iar fata de reclamanta in urma masurilor legale de transformare a pensiei speciale in pensie de asigurari sociale obisnuita nu s-a depasit un anumit"prag de dificultate".
Rezulta ca, prin diminuarea cuantumului pensiei reclamantei la suma de 1047 lei, dreptul la pensie al reclamantei nu a fost afectat in substanta lui.
Nivelul pensiei stabilite pentru reclamanta in urma transformarii pensiei speciale in pensie obisnuita, nu este mai mic decat nivelul pensiei sociale minim garantate denumita actualmente "indemnizatie sociala pentru pensionari" potrivit art. 7 din Lg. 118/2010, in prezent in cuantum de 350 lei, depasind totodata cu mult pensia medie care se situeaza la putin peste 700 lei lunar, iar potrivit probelor depuse la dosar reclamanta nu dovedeste existenta unor cheltuieli constante determinate de evenimente obiective care sa lipseasca pe aceasta si familia sa de mijloacele de subzistenta.
In sfarsit asa cum s-a aratat mai sus, reclamanta nu a fost supusa unei discriminari intrucat masura transformarii pensiei speciale in pensie obisnuita s-a aplicat in mod egal categoriei socio-profesionale din care face parte reclamanta, cat si altor categorii socio- profesionale, cu exceptia magistratilor pentru care justificarea mentinerii pensiei speciale isi gaseste argumentele in principiul respectarii independentei justitiei ca putere in stat, argumente dezvoltate si de Curtea Constitutionala in Decizia 873/2010.
Referitor la speranta legitima invocata de reclamanta in sustinerea contestatiei sale, aceasta nu isi gaseste rezonanta in practica CEDO care a stabilit pe de o parte ca acordarea unor drepturi este legitima pentru beneficiar atata timp cat legislatia care o consacra nu se schimba (cauza KECHKO contra Ucrainei din 08.11.2005 si cauza ESKELINEN contra Finlandei din 19.04.2007), iar pe de alta parte faptul ca nu este consacrat de Conventie dreptul de a primi in continuare intr-un anumit cuantum un beneficiu social, cum ar fi si beneficiul pensiei (cauza LELAS contra Croatiei din 20.05.2010).
Asadar, invocarea sperantei legitime in  cazul de fata, nu poate fi primita atata timp cat Conventia apara un drept nu si cuantumul acestuia care poate fi schimbat, mai ales in materia asigurarilor sociale unde statul se bucura de o marja de apreciere in ceea ce priveste politica sa in acest domeniu.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007