Cerere de recalculare a pensiei potrivit O.U.G. nr. 4/2005 si H.G. nr.1550/2004 formulata dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010.
(Sentinta civila nr. 271F din data de 07.02.2012 pronuntata de Tribunalul Ialomita)Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 03.01.2012 reclamantul D.O. a chemat in judecata parata CASA JUDETEANA DE PENSII IALOMITA, solicitand obligarea acesteia sa-i recalculeze drepturile de pensionare in functie de un stagiu complet de cotizare de 25 ani, corespunzator grupei II de munca si acordarea diferentei de pensie actualizata cu rata inflatiei pana la data platii efective incepand cu luna decembrie 2008.
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca a fost pensionat in anul 1996, iar la data pensionarii avea o vechime in munca, in grupa a II - a de peste 27 de ani, 4 luni si 29 de zile , fiind pensionat prin decizia nr.71329/17.06.1996.
In atare situatie, considera reclamantul ca, urmare a aplicarii OUG nr. 4/2005 si a recalcularii drepturilor de pensionare potrivit principiilor Legii nr. 19/2000, la stabilirea punctajului mediu anual, stagiul complet de cotizare ce trebuie folosit este cel de 25 ani prevazut de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
In sustinerea acestei afirmatii, reclamantul invoca dispozitiile HG nr. 1550/2004 precum si Decizia nr. 40/2008 a Sectiilor Unite ale I.C.C.J. care ar statua ca pentru cei care s-au pensionat in perioada 01.07.1977 - 31.03.2001 si care au lucrat in grupele I si a II-a de munca stagiul de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977, in cazul reclamantului de 25 ani corespunzator grupei a II-a de munca.
In dovedirea cererii sale, reclamantul a solicitat proba cu inscrisuri.
In drept, reclamantul si-a intemeiat cererea sa pe disp. H.G. nr. 1550/2004, art. 2, Legea nr. 3/1977, art. 14, Constitutia Romaniei, art. 16 (1) si Decizia nr. 40/20008 a I.C.C.J..
Cererea este legal scutita de taxa de timbru potrivit art. 157 din Legea nr. 263/2010.
Legal citata, parata Casa Judeteana de Pensii Ialomita a depus intampinare prin care solicita respingerea actiunii ca inadmisibila avand in vedere ca OUG nr. 4/2005 a fost abrogata in momentul aparitiei Legii nr. 263/2010 si ca nelegala si netemeinica motivat de faptul ca disp. art. 14 din Legea nr. 3/1977 nu se refera la reducerea stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei, el fiind cel de 30 de ani.
Sustine parata ca stadiul complet de cotizare folosit la recalcularea drepturilor sale de pensie este cel prevazut de Legea nr.3/ 1977, intrucat drepturile de pensionare ale reclamantului au fost deschise anterior datei de 01.04.2001.
Se invoca de asemenea faptul ca ar fi discriminatoriu sa se foloseasca stagiul de cotizare de 25 de ani, asa cum pretinde reclamantul, in conditiile in care pentru cei ai caror drepturi de pensionare se deschid dupa data de 1 aprilie 2001 un astfel de stagiu de cotizare se foloseste strict numai pentru cei ce au desfasurat activitate in conditii speciale, situatie in care nu se incadreaza reclamantul.
In drept intampinarea este intemeiata pe dispozitiile Legii nr. 263/2010, H.G. nr. 1150/2004, O.U.G. nr. 4/2005.
Din actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Drepturile de pensionare ale reclamantului au fost deschise potrivit deciziei nr. 71329/17.06.1996.
Potrivit inscrisurilor cuprinse in decizia aflata la dosarul cauzei (fila 5), rezulta ca acesta ar fi desfasurat activitate in grupa a II-a de munca pe o perioada de 27 de ani, 4 luni si 29 de zile.
Pretentiile reclamantului ca in conditiile O.U.G. nr.4/2005 si cu respectarea Normelor Metodologice aprobate prin H.G. nr. 1550/2004, sa se procedeze la recalcularea pensiei sale potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, cu luarea in considerare a unui stagiu complet de cotizare de 25 de ani sunt neintemeiate, pentru cele ce le vom dezvolta mai jos .
Potrivit continutului cererii introductive rezulta ca reclamantul solicita recalcularea drepturilor sale de pensie, urmare a aplicarii dispozitiilor Legii nr.19/2000, H.G.R. nr.1550/2004.
In acest sens, este de observat ca prin recalcularea solicitata de reclamant legiuitorul a urmarit trecerea celor pensionati anterior datei de 1 aprilie 2001 potrivit Legii nr.3/1977 in sistemul de calcul al drepturilor de pensionare potrivit criteriilor cuprinse in Legea nr.19/2000.
Temeiul juridic care a stat la baza acestei operatiuni de recalculare s-a aflat in dispozitiile O.U.G. nr.4/2005 si H.G.R. nr.1550/2004 .
De observat ca prin aparitia Legii nr.263/2010, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2011, potrivit art.196 lit. n si p, atat O.U.G. nr.4/2005 cat si H.G.R. nr.1550/2004 au fost abrogate, astfel incat cu aceasta data temeiul juridic pentru cererea de recalculare a drepturilor de pensionare care are la baza actele normative abrogate nu mai exista.
Este cunoscut ca un act normativ nu mai poate avea consecinte juridice dupa momentul abrogarii lui, pentru ca ar insemna sa se aduca atingere principiului fundamental al activitatii legii noi, principiu consacrat si de art.15 alin.2 din Constitutie.
Pot exista exceptii de la acest principiu al aplicarii imediate a legii noi, situatie in care se vorbeste despre ultraactivitatea legii vechi, dar aceasta trebuie sa rezulte prin dispozitii legale exprese.
In acest sens, este de observat ca singurele norme tranzitorii cuprinse in Legea nr.263/2010 la art.174 si 178 nu fac sa ultraactiveze dispozitiile legale abrogate decat pentru cererile inregistrate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, situatie in care nu se incadreaza cererea reclamantului, care a fost inregistrata pe rolul tribunalului la data de 3 ianuarie 2012.
Asadar, pentru cererile de recalculare potrivit O.U.G nr.4/2005 si H.G.R. nr.1550/2004 nu mai exista temei juridic dupa intrarea in vigoare a Legii nr.263/2010, daca ele au fost introduse dupa data de 1 ianuarie 2011.
Dreptul reclamantului la recalcularea pensiei rezulta din lege, insa aceasta lege produce efecte atat timp cat este in vigoare, nu si dupa abrogarea acesteia.
In acest sens, chiar daca nu constituie izvor de drept, trebuie invocat si precedentul judiciar creat de Curtea de Apel Bucuresti, care in decizia civila nr.5986/06.10.2011, arata ca : "Nemaiavand suport legal, vocatia reclamantului nu se mai poate transforma intr-un drept subiectiv care sa nasca in sarcina casei judetene de pensii o obligatie corelativa. Practic, raportul juridic necesar nu mai poate fi creat, astfel ca pretentiile deduse judecatii sunt lipsite de fundament_"
Pentru aceste motive, cererea de recalculare formulata de reclamant nu poate fi primita.
In acelasi sens sunt si alte Decizii ale Curtii de Apel Bucuresti, cum ar fi Decizia nr. 8276/14.12.2011 si nr. 8331/15.12.2011.
Mai mult decat atat, legiuitorul prin edictarea Legii nr.263/2010, art.100, stabileste un nou sistem, cel al majorarii punctajelor lunare pentru persoanele care au lucrat in grupe superioare de munca, astfel incat si pentru acest motiv, pe fondul cauzei, cererea reclamantului ar trebui respinsa.
Asa fiind, pentru considerentele aratate mai sus, urmeaza a respinge ca neintemeiata cererea formulata de reclamantul D.O. impotriva paratei CASA JUDETEANA DE PENSII IALOMITA.
In temeiul art. 36 din Regulamentul de ordine interioara al instantelor, opinia asistentilor judiciari este in conformitate cu considerentele si dispozitivul hotararii .
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca a fost pensionat in anul 1996, iar la data pensionarii avea o vechime in munca, in grupa a II - a de peste 27 de ani, 4 luni si 29 de zile , fiind pensionat prin decizia nr.71329/17.06.1996.
In atare situatie, considera reclamantul ca, urmare a aplicarii OUG nr. 4/2005 si a recalcularii drepturilor de pensionare potrivit principiilor Legii nr. 19/2000, la stabilirea punctajului mediu anual, stagiul complet de cotizare ce trebuie folosit este cel de 25 ani prevazut de art. 14 din Legea nr. 3/1977.
In sustinerea acestei afirmatii, reclamantul invoca dispozitiile HG nr. 1550/2004 precum si Decizia nr. 40/2008 a Sectiilor Unite ale I.C.C.J. care ar statua ca pentru cei care s-au pensionat in perioada 01.07.1977 - 31.03.2001 si care au lucrat in grupele I si a II-a de munca stagiul de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual este cel reglementat de art. 14 din Legea nr. 3/1977, in cazul reclamantului de 25 ani corespunzator grupei a II-a de munca.
In dovedirea cererii sale, reclamantul a solicitat proba cu inscrisuri.
In drept, reclamantul si-a intemeiat cererea sa pe disp. H.G. nr. 1550/2004, art. 2, Legea nr. 3/1977, art. 14, Constitutia Romaniei, art. 16 (1) si Decizia nr. 40/20008 a I.C.C.J..
Cererea este legal scutita de taxa de timbru potrivit art. 157 din Legea nr. 263/2010.
Legal citata, parata Casa Judeteana de Pensii Ialomita a depus intampinare prin care solicita respingerea actiunii ca inadmisibila avand in vedere ca OUG nr. 4/2005 a fost abrogata in momentul aparitiei Legii nr. 263/2010 si ca nelegala si netemeinica motivat de faptul ca disp. art. 14 din Legea nr. 3/1977 nu se refera la reducerea stagiului de cotizare utilizat la recalcularea pensiei, el fiind cel de 30 de ani.
Sustine parata ca stadiul complet de cotizare folosit la recalcularea drepturilor sale de pensie este cel prevazut de Legea nr.3/ 1977, intrucat drepturile de pensionare ale reclamantului au fost deschise anterior datei de 01.04.2001.
Se invoca de asemenea faptul ca ar fi discriminatoriu sa se foloseasca stagiul de cotizare de 25 de ani, asa cum pretinde reclamantul, in conditiile in care pentru cei ai caror drepturi de pensionare se deschid dupa data de 1 aprilie 2001 un astfel de stagiu de cotizare se foloseste strict numai pentru cei ce au desfasurat activitate in conditii speciale, situatie in care nu se incadreaza reclamantul.
In drept intampinarea este intemeiata pe dispozitiile Legii nr. 263/2010, H.G. nr. 1150/2004, O.U.G. nr. 4/2005.
Din actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:
Drepturile de pensionare ale reclamantului au fost deschise potrivit deciziei nr. 71329/17.06.1996.
Potrivit inscrisurilor cuprinse in decizia aflata la dosarul cauzei (fila 5), rezulta ca acesta ar fi desfasurat activitate in grupa a II-a de munca pe o perioada de 27 de ani, 4 luni si 29 de zile.
Pretentiile reclamantului ca in conditiile O.U.G. nr.4/2005 si cu respectarea Normelor Metodologice aprobate prin H.G. nr. 1550/2004, sa se procedeze la recalcularea pensiei sale potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, cu luarea in considerare a unui stagiu complet de cotizare de 25 de ani sunt neintemeiate, pentru cele ce le vom dezvolta mai jos .
Potrivit continutului cererii introductive rezulta ca reclamantul solicita recalcularea drepturilor sale de pensie, urmare a aplicarii dispozitiilor Legii nr.19/2000, H.G.R. nr.1550/2004.
In acest sens, este de observat ca prin recalcularea solicitata de reclamant legiuitorul a urmarit trecerea celor pensionati anterior datei de 1 aprilie 2001 potrivit Legii nr.3/1977 in sistemul de calcul al drepturilor de pensionare potrivit criteriilor cuprinse in Legea nr.19/2000.
Temeiul juridic care a stat la baza acestei operatiuni de recalculare s-a aflat in dispozitiile O.U.G. nr.4/2005 si H.G.R. nr.1550/2004 .
De observat ca prin aparitia Legii nr.263/2010, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2011, potrivit art.196 lit. n si p, atat O.U.G. nr.4/2005 cat si H.G.R. nr.1550/2004 au fost abrogate, astfel incat cu aceasta data temeiul juridic pentru cererea de recalculare a drepturilor de pensionare care are la baza actele normative abrogate nu mai exista.
Este cunoscut ca un act normativ nu mai poate avea consecinte juridice dupa momentul abrogarii lui, pentru ca ar insemna sa se aduca atingere principiului fundamental al activitatii legii noi, principiu consacrat si de art.15 alin.2 din Constitutie.
Pot exista exceptii de la acest principiu al aplicarii imediate a legii noi, situatie in care se vorbeste despre ultraactivitatea legii vechi, dar aceasta trebuie sa rezulte prin dispozitii legale exprese.
In acest sens, este de observat ca singurele norme tranzitorii cuprinse in Legea nr.263/2010 la art.174 si 178 nu fac sa ultraactiveze dispozitiile legale abrogate decat pentru cererile inregistrate anterior intrarii in vigoare a acestei legi, situatie in care nu se incadreaza cererea reclamantului, care a fost inregistrata pe rolul tribunalului la data de 3 ianuarie 2012.
Asadar, pentru cererile de recalculare potrivit O.U.G nr.4/2005 si H.G.R. nr.1550/2004 nu mai exista temei juridic dupa intrarea in vigoare a Legii nr.263/2010, daca ele au fost introduse dupa data de 1 ianuarie 2011.
Dreptul reclamantului la recalcularea pensiei rezulta din lege, insa aceasta lege produce efecte atat timp cat este in vigoare, nu si dupa abrogarea acesteia.
In acest sens, chiar daca nu constituie izvor de drept, trebuie invocat si precedentul judiciar creat de Curtea de Apel Bucuresti, care in decizia civila nr.5986/06.10.2011, arata ca : "Nemaiavand suport legal, vocatia reclamantului nu se mai poate transforma intr-un drept subiectiv care sa nasca in sarcina casei judetene de pensii o obligatie corelativa. Practic, raportul juridic necesar nu mai poate fi creat, astfel ca pretentiile deduse judecatii sunt lipsite de fundament_"
Pentru aceste motive, cererea de recalculare formulata de reclamant nu poate fi primita.
In acelasi sens sunt si alte Decizii ale Curtii de Apel Bucuresti, cum ar fi Decizia nr. 8276/14.12.2011 si nr. 8331/15.12.2011.
Mai mult decat atat, legiuitorul prin edictarea Legii nr.263/2010, art.100, stabileste un nou sistem, cel al majorarii punctajelor lunare pentru persoanele care au lucrat in grupe superioare de munca, astfel incat si pentru acest motiv, pe fondul cauzei, cererea reclamantului ar trebui respinsa.
Asa fiind, pentru considerentele aratate mai sus, urmeaza a respinge ca neintemeiata cererea formulata de reclamantul D.O. impotriva paratei CASA JUDETEANA DE PENSII IALOMITA.
In temeiul art. 36 din Regulamentul de ordine interioara al instantelor, opinia asistentilor judiciari este in conformitate cu considerentele si dispozitivul hotararii .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Pensii
LITIGIU DE ASIGURARI SOCIALE. CUMULUL PENSIEI DE INVALIDITATE GRADUL III CU INDEMNIZATIA AFERENTA UNEI FUNCTII PUBLICE. CONTESTATIE DECIZIE DEBIT - Sentinta civila nr. 6617/97/2010 din data de 18.04.2011Litigiu de asigurari sociale. Contestarea deciziei de respingere a cererii privind acordarea pensiei de serviciu in baza Legii nr.303/2004. Decizie de debit emisa de Casa de Pensii pentru recuperarea diferentelor de pensie. - Sentinta civila nr. 334/LM/2011 din data de 22.02.2011
Litigiu de asigurari sociale. Recalcularea pensiei prin valorificarea veniturilor realizate in acord global, in raport de considerentele Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 30/2009 - Sentinta civila nr. 1567LM/2010 din data de 02.11.2010
CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL - Sentinta civila nr. 282/LM/2010 din data de 10.12.2010
PENSIE DE INVALIDITATE. POSIBILITATEA CUMULARII CU VENITURI REALIZATE DIN PRESTAREA UNEI ACTIVITATI IN BAZA UNUI CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA. - Sentinta civila nr. 980/LM/2009 din data de 14.05.2009
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 1180/LM/2007 din data de 28.12.2007
1. Decizie de stabilire a pensiei de serviciu in baza Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea. Conditii de acordare. - Decizie nr. speta 9 din data de 14.01.2008
4. Anulare Decizie pentru stabilirea pensiei pentru limita de varsta si munca depusa. Valorificarea indemnizatiei de conducere conform inregistrarilor din carnetul de munca. - Sentinta civila nr. speta 8 din data de 14.01.2008
Contestatie impotriva deciziei de revizuire a pensiei - Sentinta civila nr. 413 din data de 29.03.2012
Recalcularea pensiei cu luarea in calcul al veniturilor obtinute in acord global - Sentinta civila nr. 643 din data de 07.05.2012
Anulare decizie de debit emisa ca urmare a cumulului pensiei de invaliditate de gr. III. cu alte venituri. - Sentinta civila nr. 496 din data de 23.04.2012
Sume retinute din pensie reprezentand contributie de asigurari sociale in procent de 5.5%. - Sentinta civila nr. 405 din data de 21.04.2011
Contestatie impotriva Deciziei de pensionare - Sentinta civila nr. 230 din data de 01.03.2011
Abandon de familie. Modificarea sanctiunii in apel. - Decizie nr. 147 din data de 26.04.2010
Abandon de familie .Achitarea debitului restant la plata contributiei la pensia de intretinere in timpul procesului ,Suspendarea conditionata a executarii pedepsei - Decizie nr. 133 din data de 19.04.2010
Contestatie impotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu - Sentinta civila nr. 1187 din data de 18.11.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 629 din data de 17.07.2010
Pensii - Sentinta civila nr. 118 din data de 27.01.2011
Transformare pensie de serviciu in pensie de asigurari sociale - Sentinta civila nr. 1253 din data de 30.11.2010
Ajutor acordat militarilor la cu ocazia trecerii in rezerva - Sentinta civila nr. 1174 din data de 18.11.2010