InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Harghita

Contributii la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S).

(Decizie nr. Nr. 1593/R/07.03.2014 a Curtii de Apel Targu Mures din data de 11.09.2013 pronuntata de Tribunalul Harghita)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Tribunalul Harghita | Jurisprudenta Tribunalul Harghita

Contributii la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S).

Prin Decizia civila. 1593/R din 7 Martie 2014 pronuntata de Curtea de Apel Targu Mures Sectia II-a civila in Dosar nr. 4533/96/2012 a fost admis recursul formulat de reclamant, impotriva Sentintei nr. 1413/10 aprilie 2013 si a Sentintei nr. 3822/11 septembrie 2013, pronuntate de Tribunalul Harghita in dosarul nr. 4533/96/2012.
Au fost modificate in tot hotararile atacate.
Prin urmare a fost admisa cererea formulata de reclamant in contradictoriu cu parata CASA DE ASIGURARI DE SANATATE HARGHITA, si a fost anulata Decizia nr. 1661249309533/31.05.2012, Decizia de impunere din oficiu nr. 974067/4.05.2012 si Decizia de solutionare a contestatiei nr. 12813/17.08.2012, acte emise de parata C.A.S. Harghita.
Instanta de control judiciar a retinut ca prin Sentinta nr. 1413/10 aprilie 2013, Tribunalul Harghita a respins, ca neintemeiata, cererea de chemare in judecata formulata de reclamant.
Prin Sentinta nr. 3822/11 septembrie 2013, Tribunalul Harghita a admis cererea reclamantului, dispunand completarea Sentintei nr. 1413/10 aprilie 2013, in sensul respingerii cererii subsidiare a reclamantului, avand ca obiect eliminarea, din cuprinsul deciziilor atacate, a sumelor imputate cu titlu de accesorii.
Examinand actele si lucrarile dosarului, Curtea de Apel - investita cu solutionarea recursului potrivit motivelor invocate, precum si regulilor statornicite de disp. art. 3041 Cod proc. civ., a retinut ca prin Decizia de impunere din oficiu nr. 974067/4 mai 2012, C.A.S. Harghita a stabilit ca reclamantul-recurent datoreaza, pentru veniturile realizate in anii 2007-2010, o contributie in suma totala de 29.505,67 lei, la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (F.N.U.A.S.S).
Prin Decizia referitoare la obligatiile de plata si calcul accesorii nr. 1661249309533/31 mai 2012, C.A.S. Harghita a stabilit "debitul principal restant" la suma totala de 20.881 lei, iar "accesoriile restante" la suma totala de 8.850,18 lei. In Decizie s-au precizat ca detaliile referitoare la modul de calcul al sumelor reprezentand accesorii aferente obligatiilor de plata se afla in anexa.
Prin Decizia emisa de C.A.S. Harghita sub nr. 12813/17 august 2012 s-a admis in parte contestatia formulata de reclamantul-recurent impotriva Deciziei de impunere din oficiu nr. 974067/4 mai 2012 si a Deciziei referitoare la obligatiile de plata si calcul accesorii nr. 1661249309533/31 mai 2012
Referitor la obligatia de plata a contributiei la F.N.U.A.S.S. pentru veniturile realizate de reclamantul-recurent din activitati independente autorizate, in anii 2007-2010, tinand de faptul ca nu s-a incheiat un contract de asigurare de sanatate, intre parti, si de faptul ca asigurarea sociala de sanatate nu este obligatorie, ope legis Curtea a retinut  ca
Potrivit disp. art. 1 alin. 2 din O.U.G. nr. 150/2002, art. 208 alin. 3 din Legea nr. 95/2006, asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii, principiu aplicabil si in cazul existentei unei asigurari voluntare de sanatate, data fiind prevederea cuprinsa in art. 208 alin. 6 din Legea nr. 95/2006, conform careia asigurarea voluntara de sanatate nu exclude obligatia de a plati contributia pentru asigurarea sociala de sanatate.
              Tot astfel, potrivit normelor speciale cuprinse in Titlul VIII, Cap. 2 - intitulat "Asiguratii" din Legea nr. 95/2006, respectiv disp. art. 211 alin. 1, sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara_ si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi, aceeasi prevedere fiind cuprinsa si in art. 2 alin. 1 din Ordinul nr. 617/2007 al Presedintelui C.N.A.S., conform careia calitatea de asigurat o au toti cetatenii romani cu domiciliul in tara si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice.
Asadar, potrivit vointei legiuitorului, exprimata in textele de lege analizate, nu incheierea contractului de asigurare determina dobandirea calitatii de asigurat, ci, calitatea de asigurat ope legis da dreptul incheierii, de catre persoana in cauza si in aceasta calitate, a contractului de asigurare, cu respectarea principiului alegerii libere de catre asigurati a casei de asigurari, inscris in disp. art. 208 alin. 3 lit. a din Legea nr. 95/2006.
Prin urmare, calitatea de asigurat se dobandeste prin efectul legii, iar nu prin incheierea contractului de asigurare, contractarea fiind, de altfel, definita de disp. art. 210 alin. 1 lit. f din Legea nr. 95/2006, ca reprezentand procesul prin care se reglementeaza relatiile dintre casele de asigurari de sanatate si furnizori, in vederea asigurarii drepturilor pentru persoanele asigurate in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate.
De asemenea, art. 217 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 se refera la continutul contractului-cadru multianual, care se elaboreaza de CNAS, prin care se stabilesc drepturile prevazute la alin. 1 - vizand pachetul de servicii de baza, in conditiile legii, iar potrivit disp. art. 217 alin. 3, contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale - enumerarea acestor conditii (lit. a-k) neincluzand obligatia platii contributiei la F.N.U.A.S.S., astfel incat nu se poate sustine ca aceasta obligatie se naste strict si limitativ in temeiul contractului. 
In conditiile expres statornicite de legiuitor, existenta obligatiei de plata a contributiei la F.N.U.A.S., ca urmare a calitatii de asigurat prin efectul legii - constituirea Fondului facandu-se, conform disp. art. 209 alin. 2 din Legea nr. 95/2006, din contributia pentru asigurari sociale de sanatate, denumita in continuare contributie, suportata de asigurati_ -, nu este conditionata de finalizarea procedurii de "contractare".
              In acelasi sens, referitor la obtinerea calitatii de asigurat, legiuitorul nu le cere, conform disp. art. 259 alin. 7 din Legea nr. 95/2006, persoanelor care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei, sa incheie contractul de asigurare, ci le cere sa achite contributia legala lunara si obligatiile fiscale accesorii (facand trimitere la O.G. nr. 92/2003), cu distinctiile cuprinse la lit. a-c. Tot astfel, in acord cu disp. art. 28 din Ordinul nr. 617/2007 al Presedintelui C.N.A.S., persoanele care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei sunt obligate pentru a obtine calitatea de asigurat sa achite contributia legala_ (potrivit modalitatilor de calcul enumerate in aceasta norma speciala).
De asemenea, din coroborarea disp. art. 261 alin. 4, 5 art. 257 din Legea nr. 95/2006, in cazul neachitarii in termen a contributiilor datorate fondului, asiguratii au obligatia de a pune la dispozitia organelor de control ale ANAF sau ale caselor de asigurari, dupa caz, documentele justificative si actele de evidenta necesare in vederea stabilirii obligatiilor la fond.
Asadar, obligatia achitarii la termen a contributiei datorate F.N.U.A.S.S. nu este anihilata prin neincheierea contractului de asigurare si, pe de alta parte, distinct de existenta sau inexistenta contractului, obligatiile fata de Fond sunt stabilite si executate silit potrivit  procedurilor instituite de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si normelor aprobate prin ordin al presedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administratie - art. 261 alin. 4 din Legea nr. 95/2006.
Prin art. 215 alin. 3 din Legea nr. 95/2006 s-a stabilit ca, in afara categoriilor de persoane exceptate de la plata contributiei - enumerate expres si limitativ in alin.1, 2 -, celelalte categorii de persoane au obligatia sa se asigure in conditiile art. 211 si sa plateasca contributia la asigurarile sociale de sanatate in conditiile prezentei legi. 
Contributia individuala la F.N.U.A.S.S. este una obligatorie, legiuitorul neconditionand-o de incheierea contractului de asigurare, concluzie confirmata si prin disp. art. 3 alin. 1 din Anexa 1 la H.G. nr. 972/2006 pentru aprobarea Statului CNAS, care stabileste ca asigurarile sociale de sanatate_ sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar.
In ce priveste legalitatea actelor administrative atacate, Curtea a avut in vedere ca dupa admiterea, in parte a contestatiei formulate de reclamantul-recurent, impotriva Deciziei de impunere din oficiu nr. 974067/4 mai 2012 si a Deciziei referitoare la obligatiile de plata si calcul accesorii nr. 1661249309533/31 mai 2012, C.A.S. Harghita nu a respectat disp. art. 216 alin. 3 din O.G. nr. 92/2003.
In speta, desi contestatia a fost admisa partial, deciziile atacate nu au fost anulate, in parte, conform disp. art. 216 alin. 2 din O.G. nr. 92/2003 si, pe de alta parte, nu s-a emis o noua decizie de impunere fiind intocmit doar un tabel - depus de parata C.A.S. Harghita ca anexa la intampinare din care nu rezulta, expres sau implicit, vreo modalitate de calcul. Mai mult, la rubrica "descriere" sunt enuntate atat acte referitoare la debitul principal cat si referitoare la accesorii, fara elemente care sa permita o verificare reala a legalitatii acestei enumerari, cu atat mai mult cu cat niciun argument in plus nu a fost adus prin intampinare, ci s-a specificat doar faptul ca C.A.S. Harghita a procedat la recalcularea sumelor datorate. De asemenea, tabelul mentionat nu are niciun numar de inregistrare si nu exista dovada comunicarii acestuia catre reclamantul-recurent.
Referitor la suma datorata, tabelul contine doar rubricile "suma" si "data scadenta", fara a se mentiona nici macar baza de calcul pentru fiecare din cele 29 de sume (cuprinse intre 6,53 lei si 7.481 lei) care au format "suma" totala de 21.902 lei, incluzand, deopotriva si fara distinctii de calcul, contributia la F.N.U.A.S.S., precum si obligatii fiscale accesorii (penalitati de intarziere si dobanzi).
De asemenea, desi la emiterea Deciziei de impunere din oficiu nr. 974067/4 mai 2012 s-au avut in vedere veniturile realizate de reclamantul-recurent din activitati independente in anii 2007-2010, cu ocazia solutionarii contestatiei s-au stabilit obligatii fiscale pentru veniturile realizate  in anii 2007-2011, astfel cum rezulta din Decizia emisa de C.A.S. Harghita sub nr. 12813/17 august 2012 (f. 5, dos. Tribunalului Harghita) si din mentiunea olografa "2007-2011", cuprinsa in tabelul anexat intampinarii depuse in prima etapa procesuala (f. 26, dos. Tribunalului Harghita).
Asadar, fara a proceda la emiterea unei noi decizii de impunere, dupa admiterea in parte a contestatiei (art. 216 alin. 3 din O.G. nr. 92/2003), parata-intimata a extins, in decizia prin care a solutionat contestatia, perioada pentru care a calculat contributia la F.N.U.A.S.S., precum si perioada pentru care a calculat accesoriile - daca, initial, acestea au fost calculate pana la 31 mai 2012, conform Deciziei referitoare la obligatiile de plata si calcul accesorii nr. 1661249309533/31 mai 2012 (f. 8, dos. Tribunalului Harghita), in decizia de solutionare a contestatiei accesoriile au fost calculate pana la data de 17 august 2012, astfel cum parata-intimata a mentionat in intampinare.
Curtea a mai constat ca in Decizia de impunere din oficiu nr. 974067/4 mai 2012 s-a cuprins o suma globala, de 29.505,67 lei, care include debitul principal, dobanzi, penalitati si majorari, fara precizarea clara a sumei reprezentand debitul principal, a sumei reprezentand dobanzi si a sumei reprezentand penalitati de intarziere.
In al cincilea rand, in afara faptului ca, la data solutionarii contestatiei impotriva deciziilor de impunere vizand un debit fiscal principal aferent veniturilor realizate in anii 2007-2010, C.A.S. Harghita a stabilit un debit principal aferent veniturilor realizate in anii 2007-2011, Decizia emisa sub nr. 12813/17 august 2012 nu contine nicio explicatie a modalitatii in care parata-intimata a ajuns la noile sume (debit principal si accesorii).
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007