InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Drepturi salariale - prime, concedii functionari publici - Contengios administrativ

(Sentinta civila nr. 202 din data de 25.01.2008 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

SENTINTA CIVILA nr.202/ 25 ianuarie  2008

Asupra cererii de fata, constata urmatoarele:
- Reclamanti A..s.a. au chemat in judecata paratii CENTRUL MEDICAL JUDETEAN TULCEA AL MINISTERULUI INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE, reprezentat prin Inspectoratul de Politie al Judetului Tulcea, s.a., pentru a se dispune obligarea la pata catre reclamanti a primelor de concediu cuvenite pentru anii 2004, 2005, 2006 si sporul de fidelitate cuvenit pentru anul 2005, ambele actualizate cu rata inflatiei, calculate de la data nasterii drepturilor pana la data platii efective.
In motivare, cu privire la primele de concediu au aratat ca sunt angajati ai M.I.R.A. si activeaza ca politisti in cadrul Centrului Medical Judetean al M.I.R.A., unitate prin care se asigura asistenta medicala a personalului M.I.R.A.,  infiintat prin O.M.A.I. nr.1288/2000.
Potrivit art. 37 alin. (2) teza I din Ordonanta Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alate drepturi ale politistilor, aprobata cu  modificari prin Legea nr. 353/2003, s-a prevazut ca "la plecarea in concediul de odihna politistul primeste o prima de concediu  egala cu salariul de baza  in luna anterioara plecarii in concediu".
Aplicarea acestor prevederi legale a fost suspendata succesiv prin Legea bugetului de stat, respectiv pana la 31 decembrie 2004 prin art.9 al.7 din Legea 507/2003, pana la 31 decembrie 2005 prin art.8 al.7 din Legea 511/2004, pana la 31 decembrie 2006 prin art.5 al.5 din Legea 379/2005.
Succesiunea in timp a actelor normative la care s-a facut referire impune a se retine ca dreptul politistilor la prima pentru concediul de odihna, instituit  prin art. 37 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2003, si-a produs  efectele incepand  cu data mentionata, suspendarea exercitiului acestui drept neechivaland cu insusi inlaturarea lui.
Mai arata reclamanta ca prin art.38 din Codul muncii se prevede,  in mod imperativ, ca drepturile persoanelor  incadrate  in munca  nu pot face obiectul vreunei tranzactii , renuntari sau limitari, ele fiind aparate de stat impotriva oricaror incalcari  a  manifestarilor de subiectivism, abuz sau arbitrariu si de aceea, fiind un drept castigat, derivat dintr-un raport de munca, prima de concediu nu poate fi anulata prin actele normative mentionate.
Apreciaza reclamantii ca actiunea este admisibila cu atat mai mult cu cat , intr-o decizie data in interesul legii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. XII din 5.02.2007, publicata in M.O nr. 733 din 30 octombrie 2007 a concluzionat ca  "aplicarea dispozitiilor art. 37 al. 2 teza 1 din O.G. nr. 38/2003, aprobata  prin Legea nr. 353/2003, prima de concediu , respectiv  prima egala cu salariul de baza in luna anterioara plecarii in concediu , pe langa indemnizatia de concediu, se cuvine pentru perioada 2004-2006, asa cum a fost reglementata prin dispozitia legala sus-mentionata".
Cu privire la sporul de fidelitate, reclamantii arata ca potrivit art. 6 din OG 38/2003, beneficiaza de un spor de fidelitate in cuantum de pana la 20% din salariul de baza, raportat la vechimea in munca de politist a fiecaruia dintre reclamanti.
Acest drept a fost suspendat incepand cu luna ianuarie 2005 plata lui fiind sistata pana la data de 31.12.2005 in baza art. 2 al. 1 din OUG 118/2004.
Arata reclamantii ca si in legatura cu acest drept a operat prevederea de suspendare si nu de anulare sau abrogare, ca acest drept subzista in continuare, fapt demonstrat si de reluarea platii acestuia incepand cu 01.01.2006 si pana in prezent, fapt ce ii determina sa considere ca sunt indreptatiti sa ceara plata sumelor reprezentand contravaloarea acestui spor actualizata cu rata inflatiei.
In cursul cercetarii judecatoresti a formulat intampinare Ministerul Economiei si Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia Generala a Finantelor Publice  Tulcea, solicitand respingerea actiunii cu privire la M.E.F. motivat de faptul ca in elaborarea, aprobarea si executia  bugetului Ministerului Internelor si Reformei Administratiei si a institutiilor subordonate, M.E.F. nu are nici un atribut, in considerentul ca autoritatile in cauza se bucura de autonomie deplina.
De asemenea, a depus intampinare si Ministerul Internelor si Reformei Administrative - Inspectoratul General al Politiei Romane - Inspectoratul de Politie Tulcea.
In cuprinsul acesteia a aratat ca printr-o serie de legi succesive acordarea drepturile salariale reprezentand primele de concediu a fost suspendata si potrivit prevederilor art.21  alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice "ordonatorii tertiari de credite  utilizeaza  creditele bugetare ce  le-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor pe care le conduc  potrivit prevederilor bugetare aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile legale iar la alin. (4) se prevede ca ordonatorii principali de credite vor repartiza creditele bugetare dupa  retinerea a 10% din prevederile aprobate acestora pentru asigurarea unei executii bugetare prudente, cu exceptia cheltuielilor de personal si acelor care decurg din obligatii internationale care vor fi  repartizate integral.
Totodata, in conformitate cu Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, art. 14 alin. 2 "nici-o cheltuiala  nu poate fi inscrisa in buget  si nici angajata sau ordonata, daca nu exista baza legala pentru  efectuarea respectivei cheltuieli, iar Centrul Medical Tulcea nu a acordat drepturile banesti datorita faptului ca legiuitorul a suspendat aceste drepturi, in conditiile in care, in calitate de ordonatori tertiari de credite nu au avut prevazute aceste sume  in buget,  si nu au achitat respectivele drepturi neexistand o baza legala.
A mai depus intampinare Ministerul Internelor si Reformei Administrative - Directia Generala Medicala, care a invocat lipsa calitatii procesuale pasive aratand ca in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 1 din O.U.G. nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative, "in fata autoritatilor jurisdictionale, M.I.R.A. este reprezentat prin personal de specialitate pe baza imputernicirilor acordate pentru fiecare cauza in parte, conform competentelor stabilite prin ordin al Ministerului Internelor si Reformei Administrative", iar potrivit art. 16 alin. 1 din Instructiunile nr. 111/2005 privind activitatea de asistenta juridica a M.I.R.A Directia Generala Juridica este imputernicita sa reprezinte si sa angajeze Ministerul Internelor si Reformei Administrative in raport cu instantele de judecata si alte organe de jurisdictie.
Examinand actele din dosar, tribunalul constata cererea intemeiata.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Internelor si Reformei Administrative - Directia Medicala, instanta o considera intemeiata intrucat in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 1 din O.U.G. nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative in fata autoritatilor jurisdictionale, acest minister este reprezentat prin personalul de specialitate pe baza imputernicirilor acordate pentru fiecare cauza in parte, conform competentelor stabilite prin ordin al  ministerului si reformei administrative iar potrivit art. 16 alin. 1 din instructiunile de aplicare a acestor prevederi Directia Generala  Juridica a fost imputernicita sa reprezinte si sa angajeze Ministerul Reformei Administrative in raporturile cu instantele de judecata si alte organe de jurisdictie.
Pe fondul cauzei, actiunea sub ambele capete de cerere este intemeiata.
Astfel, in ce priveste sporul de fidelitate acesta se acorda in raport de dispozitiile art.6 din OG 38/2003.
Chiar daca la nivelul anului 2005, s-a emis OUG 118/2004, prin care s-a suspendat acordarea acestuia, totusi, aceasta nu inseamna inlaturarea dreptului la sporul de fidelitate stabilit prin legea organica privind salarizarea politistilor.
Cu privire la primele de concediu pentru anii 2004, 2005, 2006, suspendarea acordarii acestora pentru anii de referinta prin legile succesive ale bugetului de stat inseamna o limitare nelegala a unui drept conferit de o lege organica ce reglementeaza drepturile ce se cuvin politistilor.
Fiind un drept castigat, derivat dintr-un raport de munca, aceasta nu poate fi anulata sau suspendata, prin alte acte normative si mai mult decat atat cu caracter retroactiv.
Fata de cele ce preced, urmeaza a admite in parte cererea.
Urmeaza a obliga paratii la plata catre reclamante a drepturilor banesti reprezentand sporul de fidelitate prevazut de art. 6 din O.G. nr. 38/2003, modificata, aferent anului 2005 si respectiv prima de vacanta pentru perioada  in care acestea au avut calitatea de functionar public pe parcursul anilor 2004, 2005 si 2006, actualizate in raport cu indicele de inflatie la data efectuarii platii.
Urmeaza a respinge cererea reclamantilor formulata impotriva Ministerului Internelor si Reformei Administrative - Directia Medicala pentru lipsa  calitatii procesuale pasive.
Urmeaza a obliga Ministerul Economiei si Finantelor sa vireze sumele necesare platii pretentiilor recunoscute reclamantilor.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013