InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Actiune in anulare decizie, impozitare suplimentara a drepturilor de pensie. Derogarea dispozitiilor legale cu repunerea primarilor in situatia anterioara. Lipsa de obiect a cererii

(Sentinta civila nr. 1902 din data de 15.06.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

- Potrivit art. I din O.U.G. nr.15/2012 art. 2969 din Codul fiscal, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale  de sanatate o reprezinta  numai  partea  de venit  care depaseste  nivelul de 740 lei , iar sumele  retinute in perioada aprilie 2011 - aprilie 2012  si ianuarie-martie 2011si in  continuare.

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei sub nr.  2603/87/2012, reclamanta C. A. a chemat in judecata pe parata C.J.P.T.,  solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se constate ca perceperea cotei CASS de 5,5% din intregul cuantum al pensiei este nelegala si sa se dispuna obligarea paratei sa calculeze si sa retina contributia de 5,5% doar pentru veniturile din pensie care depasesc  740 de lei, precum si la restituirea sumelor retinute fara drept de la data de 01.01.2011 - 01.05.2012.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca in baza Legii nr. 95/2006 pensionarii cu venituri de pensie pana la 1000 lei erau scutiti de plata CASS in cuantum de 5,5%, aceasta contributie urmand sa fie platita numai pentru diferenta dintre cuantumul  pensiei si suma de 1000 lei, iar prin OUG nr. 117/2010 s-a stabilit aplicarea contributiei de 5,5% datorata de pensionarii ale caror venituri de pensii depasesc 740 lei aplicata asupra intregului cuantum al pensiei.
Considera reclamanta ca, desi prevederile OUG nr. 117/2010 sunt clare in sensul ca baza lunara de calcul o reprezinta doar veniturile din pensii care depasesc 740 lei, iar contributia lunara se datoreaza numai supra acestor venituri, parata a aplicat cota de 5,5% asupra intregului cuantum al pensiei, ceea ce sustine concluzia ca prin modul de calcul eronat a fost prejudiciata, motiv pentru care se impune admiterea actiunii, cu atat mai mult cu cat prin deciziile nr. 223/13.03.2012 si nr. 224/13.03.2012 pronuntata de Curtea Constitutionala s-a stabilit ca art. 259 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 trebuie interpretat in sensul ca procentul de 5,5% se aplica doar asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 lei.
In drept, au fost invocate prevederile O.U.G. nr. 117/2010, iar in dovedirea actiunii reclamanta a depus la dosar cuponul de pensie.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii fara obiect, sustinand ca incepand cu luna mai 2012, fata de prevederile O.U.G. nr. 15/2012, contributia CASS de 5,5% a fost calculata si retinuta numai asupra veniturilor ce depasesc 740 lei, iar pentru restituirea sumelor retinute in perioada ianuarie 2011 - aprilie 2012 a fost emisa O.U.G. nr. 17/18.05.2012 care reglementeaza modul de restituire a sumelor retinute.
Examinand actele si lucrarile dosarului, Tribunalul constata  urmatoarele:
Reclamanta Cheiaua Angela este pensionara pentru munca depusa si limita de varsta, dupa cum rezulta din cuponul de pensie depus la dosarul cauzei.
Parata Casa Judeteana de Pensii Teleorman, in perioada 01.01.2011 - aprilie 2012 a calculat si retinut contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%, desi din  prevederile OUG nr. 117/2010 rezulta ca baza lunara de calcul o reprezinta doar veniturile din pensii care depasesc 740 lei, iar contributia lunara se datoreaza numai supra acestor venituri.
Intrucat parata a interpretat gresit dispozitiile OUG nr. 117/2010 calculand contributia CASS asupra intregii pensii, reclamanta a solicitat obligarea paratei la sistarea incasarii acestei contributii, precum si la restituirea contributiei incasata nelegal in perioada mentionata in cerere.
Potrivit art. 257 alin. (22) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum a fost introdus prin O.U.G. nr. 107/2010, incepand cu data de 01.01.2011 pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2).
Conform art. 259 alin. (2) din acest act normativ, contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Prin aplicarea acestei cote nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei.
Art. 2969 din Codul fiscal, asa cum era in vigoare la data de 01,01.2011, prevedea ca pentru persoanele prevazute la art. 2963 lit. f) pct. 4 si 5, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 de lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie neta mai mica de 740 de lei.
Insa, prin Deciziile nr. 223 si 224 pronuntate in data de 13.03.2012 de catre Curtea Constitutionala (publicate in Monitorul Oficial din data de 18.04.2012) referitoare la dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Curtea a constatat ca dispozitiile art.259 alin.(2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5 se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei.
Din coroborarea acestor texte de lege cu deciziile Curtii Constitutionale nr. 223 si 224 din 13 martie 2012, Tribunalul constata ca in mod gresit parata Casa Judeteana de Pensii Teleorman a retinut si calculat contributia CASS de 5,5 % asupra intregului venit din pensii, si nu doar asupra partii din pensie care depaseste 740 lei.
Ca modul de calcul al contributiei CASS de 5,5% aplicat asupra intregului venit din pensie al pensionarilor este gresit, rezulta si din discriminarile create, in primul rand intre pensionarii care incaseaza o pensie de pana la 740 lei - carora nu li se deduce nici un leu din pensie si pensionarii cu o pensie de peste 740 lei carora li se percepe o cota de 5,5% CASS din totalul pensiei, iar in al doilea rand intre pensionarii ale caror pensii sunt situate in intervalul 741-780 - carora li se percepe doar o fractiune din cota de 5,5% (pentru ca totalul sa nu scada sub 740 lei) si pensionarii ale caror pensii sunt situate in intervalul 780-999 lei, care platesc intreaga cota.
De asemenea, prin art. I din O.U.G. nr. 15/2012, alineatul (1)  al art. 296^9 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a modificat, avand urmatorul cuprins: "Pentru persoanele cu venituri din pensii care depasesc 740 lei, prevazute la art. 293^3 lit. f) pct. 4 si 5, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta numai partea de venit care depaseste nivelul de 740 lei.", iar potrivit art. III din ordonanta, prevederile art. I se aplica incepand cu veniturile din pensii aferente lunii mai 2012.
Prin art. II  din aceeasi ordonanta de urgenta,  a fost modificata Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
 "1. La articolul 257, alineatul (2^2) va avea urmatorul cuprins:
"(2^2) Pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. La articolul 259, alineatul (2) se abroga."
Conform art. IV din acelasi act normativ, orice alte dispozitii legale in vigoare privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc nivelul de 740 lei, contrare prevederilor art. I, se abroga.
Se constata astfel ca prin acest act normativ ,Guvernul a efectuat modificarile necesare astfel incat reglementarea cuprinsa in 296^9 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si  articolul 257, alineatul (2^2) din Legea nr. 95/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, sa fie clara si conforma normelor constitutionale, precum si in scopul protejarii veniturilor din pensii pentru categoria pensionarilor recunoscuta a fi defavorizata,in sensul ca pensionarilor sa nu li se mai opreasca pe viitor cota de 5,5% CASS pentru partea de pensie de pana la 740 lei.
Pentru considerentele mai sus expuse, Tribunalul constatand ca dispozitiile articolul 259 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,  potrivit carora "Contributia datorata de pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata asupra acestor venituri",  adica a veniturilor din pensii care depasesc 740 lei, a fost interpretat in mod gresit de parata, precum si faptul ca incepand cu luna mai 2012 procentul de 5,5% se aplica doar asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 lei, capatul de cerere privind obligarea paratei de a calcula si retine contributia de 5,5% doar pentru veniturile  din pensie care depasesc 740 de lei va fi respins ca ramas fara obiect, sub acest aspect reclamanta valorificandu-si pretentia dedusa judecatii.
In ceea ce priveste cererea reclamantei de restituire a contravalorii de 5,5% retinuta nelegal in perioada 01.01.2011 - aprilie 2012, Tribunalul constata ca prin art. 1 alin. 1 din O.U.G. nr. 17/2012 se reglementeaza  restituirea sumelor retinute de la data de 01.01.2011 pana la data de 30.04.2012, reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei, prevazandu-se ca pentru sumele retinute in perioada ianuarie - martie 2011 restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie - august 2012, iar pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011 - aprilie 2012, restituirea urmand a se realiza pana la data de 31.12.2013.
De asemenea, potrivit art. 1 alin. 2 din acelasi act normativ, graficul si modalitatea de restituire a sumelor retinute in perioada aprilie 2011 -  aprilie 2012 urmeaza a fi aprobate prin hotarare de catre Guvern pana la 25.08.2012.
In aplicarea O.U.G. nr. 17/2012 au fost emise Norme metodologice, aprobate prin Ordinul comun M.F.P./C.N.A.S./C.N.P.P. nr. 772/163/198 din 30 mai 2012.
Se retine asadar ca, pentru sumele reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributii de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributii de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei aferente perioadei ianuarie 2011 -  martie 2011, O.U.G. nr. 17/2012 prevede ca restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie - august 2012.
Ca atare, pentru aceste diferente exista un drept cert sub aspectul modalitatii de acordare, desi achitarea diferentelor drepturilor de pensie urmeaza a se face la termenele lunare stabilite prin lege, astfel ca, in conditiile in care dreptul la plata diferentelor drepturilor de pensie a fost recunoscut, nu se mai justifica ca, pentru acelasi drept, odata constatat, reclamanta sa se adreseze instantei.
In ceea ce priveste sumele reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributii de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributii de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei aferente perioadei aprilie 2011 - aprilie 2012, O.U.G nr. 17/2012 prevede ca pentru aceasta perioada restituirea urmeaza a se realiza pana la data de 31.12.2013, graficul si modalitatea de restituire a sumelor retinute in aceasta perioada urmand a fi aprobate prin hotarare de catre Guvern pana la 25.08.2012.
Prin urmare, desi pentru sumele reprezentand diferentele drepturilor de pensie aferente perioadei aprilie 2011 - aprilie 2012, nu exista un drept cert sub aspectul modalitatii de acordare, este evident ca actul normativ pentru aceste sume consacra cadrul care sa permita reglementarea dreptului, care dispune prin lege de o reglementare suficienta, independenta, de sine statatoare care sa justifice concluzia datorarii lui, asa incat imprejurarea ca pentru aceste sume exista termene de exigibilitate ulterioare pronuntarii hotararii, nu este de natura sa justifice promovarea prezentei actiuni, din moment ce dreptul reclamantei de a primi drepturile de pensie retinute a fost recunoscut, astfel ca acest capat de cerere va fi respins ca neintemeiat.
Avand in vedere considerentele de fapt si de drept expuse, Tribunalul  va respinge ca ramas fara obiect capatul de cerere privind obligarea paratei ca din luna aprilie 2012  sa calculeze si sa retina contributia de 5,5% numai pentru veniturile din pensie care depasesc 740 lei si ca neintemeiate restul pretentiilor.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011