Taxa de poluare - Anularea deciziei de stabilitate a acestei obligatii fiscale. Lipsa plangerii prealabile , inadmisibilitatii actiunii in anulare
(Sentinta civila nr. 374 din data de 04.05.2011 pronuntata de Tribunalul Teleorman)Potrivit prevederilor art. 7 alin. 1) din Legea nr. 554/2004, inainte de a se adresa instantei de contencios administrative pentru anularea actului, persoana care se considera vatamata trebuie sa solicite autoritatii publice emitente , in termen de 30 de zile de la comunicarea actului, revocarea in tot sau in parte a acesteia. Prin actiunea inregistrata la data 04.04.2011 sub nr. 2106/87/2011, reclamantul Z.A.C.domiciliat in Alexandria, strada Dunarii, bl.I 24, sc.A, et.4, ap.18, judetul Teleorman , a solicitat instantei ca in contradictoriu parata Administratia Finantelor Publice Alexandria, strada Dunarii, nr.178, judetul Teleorman , sa anuleze ca nelegala decizia de calcul a taxei de poluare nr. 7336/25.02.2011 emisa de Administratia Finantelor Publice Alexandria si sa oblige pe parati sa-i restituie contravaloarea taxei de poluare in suma de 6739 lei a achitata necuvenit cat si obligarea la plata dobanzii aferente calculata de la data achitarii taxei in conformitate cu dispoz.OG nr.9/2000.
Reclamantul nu a solicitat cheltuieli de judecata ocazionate de solutionarea cauzei.
A motivat reclamantul ca a achizitionat din Germania la data de 2011 un autoturism marca BMV cu nr.de identificare WBAVC31040PY62459, acesta fiind inmatriculat la data de 24.07.2066 in Germania .
Prin decizia atacata a fost obligat sa plateasca taxa de poluare in cuantum de 6739 lei in conformitate cu dispozitiile OG nr.50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
Reclamantul a mai aratat ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre , impozite interne de orice natura , mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare , in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania , chiar si la mana a doua , nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea , a mai sustinut ca in astfel de situatii , conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei precum si din Legea nr. 157/2006 de ratificare a Tratatului de Aderare a Romaniei si Bulgariei la U.E. , prin care statul roman si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile tratatelor originare ale Comunitatii Europene inainte de aderare .
Prin urmare , a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului , cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, OUG nr. 50/2008 fiind destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second - hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru U.E., precum cel pentru care s-a achitat taxa de poluare .
La fel, a precizat ca regimul juridic instituit pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana este discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre .
In drept au fost invocate dispozitiile art.1092, art.992-997 Cod civil, art.90 paragraf I din Tratatul CE , art.148 din Constitutiei Romaniei, art.124 din Codul de procedura fiscala, OG nr.9/2000, OUG nr.50/2008 .
Parata legal citata prin reprezentantii sai nu s-a prezentat in fata instantei, nu a formulat intampinare si nici nu a propus probe in aparare.
La termenul de judecata din data de 04.05.2011 a fost pusa in discutie exceptia inadmisibilitatii actiunii , ca urmare a nerespectarii procedurii plangerii prealabile administrative, obligatorie conform dispoz.art.7 din Legea nr.554/2004.
Solutionand cauza , in procedura prevazuta de dispoz.art.137 alin.1 Cod procedura civila, pe exceptia inadmisibilitatii actiunii , ca urmare a nerespectarii procedurii plangerii prealabile administrative, obligatorie conform dispoz.art.7 din Legea nr.554/2004, tribunalul a apreciat ca exceptia invocata este intemeiata .
Pentru a pronunta aceasta solutie a avut in vedere urmatoarele considerente:
A fost invocata invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru lipsa procedurii prealabile prevazuta de art. 7 din Legea 554/2004.
Analizand cu prioritate conditia indeplinirii de catre reclamant a procedurii administrative prealabile,tribunalul a retinut:
Obiectul actiunii formulate il constituie anularea deciziei nr 7336/25.02.2011 emisa de Administratia Finantelor Publice Alexandria.
Natura juridica a deciziei este acela de act administrativ fiscal ,al carui regim este guvernat de Codul de procedura fiscala
.Potrivit dispozitiilor art 205 alin.1 Cod proc fiscala ,impotriva actelor administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii.
Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui ce se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia ,in conditiile legii.
In cauza reclamantul nu a formulat contestatie impotriva actelor administrativ fiscale conf. art. 205 alin.1 Cod procedura fiscala.
Jurisdictiile speciale administrative sunt insa facultative si gratuite conform art. 21 alin. 4 din Constitutie , astfel ca procedura administrativa de contestare a actelor administrativ fiscale nu era obligatorie pentru reclamant ,aceasta avand posibilitatea de a se adresa instantei de judecata in vederea realizarii dreptului sau.
Prevederile legii contenciosului administrativ vin in completarea dispozitiilor Codului de procedura fiscala care reglementeaza procedura administrativa speciala ,in art. 6 alin.2 din Legea 554/2004 prevazandu-se posibilitatea pentru partea care intelege sa nu exercite procedura administrativ jurisdictionala speciala sa se adreseze instantei de contencios administrativ cu respectarea dispozitiile art. 7 alin.1 din Legea 554/2004.
In raport de dispozitiile art.7 pct. 1 din aceasta lege , inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente pentru anularea actului ,cel care se considera vatamat trebuie sa solicite autoritatii publice emitente ,in termen de 30 zile de la data comunicarii actului ,revocarea ,in tot sau in parte a acestuia.
Ca este asa rezulta si din interpretarea dispozitiile art. 7 pct.2 din Legea contenciosului administrativ ,potrivit carora "prevederile alin.1 sunt aplicabile si in ipoteza in care legea speciala prevede o procedura administrativ jurisdictionala ,iar partea nu a optat pentru aceasta"
Prin acest text de lege a fost instituita o procedura prealabila obligatorie ,in lipsa careia instanta nu poate fi sesizata ,avand in vedere si dispozitiile art. 109 pct.2 Cod procesual civil in raport de care " in cazurile anume prevazute de lege ,sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile ,in conditiile stabilite de lege ".
Procedura administrativa prealabila prevazuta de art. 7 pct. 1 din Legea 554/2004,si pe care reclamantul trebuia sa o urmeze are un caracter obligatoriu.
In cauza insa reclamantul nu a respectat aceasta procedura ,sesizand instanta de contencios administrativ inainte de a formula plangere prealabila conf. prevederilor legale sus mentionate.
In consecinta,tinand seama ca in cauza obiectul actiunii il constituie anularea deciziei nr. 7336/25.02.2011 act cu caracter administrativ fiscal , cu privire la care nu s-a realizat procedura prealabila prevazuta de art. 7 din Legea 554/2004 , va fi admisa exceptia inadmisibilitatii actiunii si ,pe cale de consecinta va fi respinsa actiunea reclamantului ca fiind inadmisibila.
Reclamantul nu a solicitat cheltuieli de judecata ocazionate de solutionarea cauzei.
A motivat reclamantul ca a achizitionat din Germania la data de 2011 un autoturism marca BMV cu nr.de identificare WBAVC31040PY62459, acesta fiind inmatriculat la data de 24.07.2066 in Germania .
Prin decizia atacata a fost obligat sa plateasca taxa de poluare in cuantum de 6739 lei in conformitate cu dispozitiile OG nr.50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule.
Reclamantul a mai aratat ca dispozitiile in baza carora a fost obligat sa achite taxa de poluare contravin prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de a aplica direct sau indirect produselor altor state membre , impozite interne de orice natura , mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare , in conditiile in care pentru masinile achizitionate din Romania , chiar si la mana a doua , nu se percepe nici - un fel de taxa daca sunt deja inmatriculate .
De asemenea , a mai sustinut ca in astfel de situatii , conform jurisprudentei CJCE, judecatorul national este obligat sa aplice cu prioritate dreptul comunitar, obligatie care rezulta si din dispozitiile art. 148 alin. 2 din Constitutia Romaniei precum si din Legea nr. 157/2006 de ratificare a Tratatului de Aderare a Romaniei si Bulgariei la U.E. , prin care statul roman si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile tratatelor originare ale Comunitatii Europene inainte de aderare .
Prin urmare , a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost incasata in contul bugetului statului , cu incalcarea art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, OUG nr. 50/2008 fiind destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second - hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru U.E., precum cel pentru care s-a achitat taxa de poluare .
La fel, a precizat ca regimul juridic instituit pentru autovehiculele importate si inmatriculate in Romania din Comunitatea Europeana este discriminatoriu de vreme ce acestea au fost deja inmatriculate in tarile membre .
In drept au fost invocate dispozitiile art.1092, art.992-997 Cod civil, art.90 paragraf I din Tratatul CE , art.148 din Constitutiei Romaniei, art.124 din Codul de procedura fiscala, OG nr.9/2000, OUG nr.50/2008 .
Parata legal citata prin reprezentantii sai nu s-a prezentat in fata instantei, nu a formulat intampinare si nici nu a propus probe in aparare.
La termenul de judecata din data de 04.05.2011 a fost pusa in discutie exceptia inadmisibilitatii actiunii , ca urmare a nerespectarii procedurii plangerii prealabile administrative, obligatorie conform dispoz.art.7 din Legea nr.554/2004.
Solutionand cauza , in procedura prevazuta de dispoz.art.137 alin.1 Cod procedura civila, pe exceptia inadmisibilitatii actiunii , ca urmare a nerespectarii procedurii plangerii prealabile administrative, obligatorie conform dispoz.art.7 din Legea nr.554/2004, tribunalul a apreciat ca exceptia invocata este intemeiata .
Pentru a pronunta aceasta solutie a avut in vedere urmatoarele considerente:
A fost invocata invocat exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru lipsa procedurii prealabile prevazuta de art. 7 din Legea 554/2004.
Analizand cu prioritate conditia indeplinirii de catre reclamant a procedurii administrative prealabile,tribunalul a retinut:
Obiectul actiunii formulate il constituie anularea deciziei nr 7336/25.02.2011 emisa de Administratia Finantelor Publice Alexandria.
Natura juridica a deciziei este acela de act administrativ fiscal ,al carui regim este guvernat de Codul de procedura fiscala
.Potrivit dispozitiilor art 205 alin.1 Cod proc fiscala ,impotriva actelor administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii.
Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui ce se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia ,in conditiile legii.
In cauza reclamantul nu a formulat contestatie impotriva actelor administrativ fiscale conf. art. 205 alin.1 Cod procedura fiscala.
Jurisdictiile speciale administrative sunt insa facultative si gratuite conform art. 21 alin. 4 din Constitutie , astfel ca procedura administrativa de contestare a actelor administrativ fiscale nu era obligatorie pentru reclamant ,aceasta avand posibilitatea de a se adresa instantei de judecata in vederea realizarii dreptului sau.
Prevederile legii contenciosului administrativ vin in completarea dispozitiilor Codului de procedura fiscala care reglementeaza procedura administrativa speciala ,in art. 6 alin.2 din Legea 554/2004 prevazandu-se posibilitatea pentru partea care intelege sa nu exercite procedura administrativ jurisdictionala speciala sa se adreseze instantei de contencios administrativ cu respectarea dispozitiile art. 7 alin.1 din Legea 554/2004.
In raport de dispozitiile art.7 pct. 1 din aceasta lege , inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente pentru anularea actului ,cel care se considera vatamat trebuie sa solicite autoritatii publice emitente ,in termen de 30 zile de la data comunicarii actului ,revocarea ,in tot sau in parte a acestuia.
Ca este asa rezulta si din interpretarea dispozitiile art. 7 pct.2 din Legea contenciosului administrativ ,potrivit carora "prevederile alin.1 sunt aplicabile si in ipoteza in care legea speciala prevede o procedura administrativ jurisdictionala ,iar partea nu a optat pentru aceasta"
Prin acest text de lege a fost instituita o procedura prealabila obligatorie ,in lipsa careia instanta nu poate fi sesizata ,avand in vedere si dispozitiile art. 109 pct.2 Cod procesual civil in raport de care " in cazurile anume prevazute de lege ,sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile ,in conditiile stabilite de lege ".
Procedura administrativa prealabila prevazuta de art. 7 pct. 1 din Legea 554/2004,si pe care reclamantul trebuia sa o urmeze are un caracter obligatoriu.
In cauza insa reclamantul nu a respectat aceasta procedura ,sesizand instanta de contencios administrativ inainte de a formula plangere prealabila conf. prevederilor legale sus mentionate.
In consecinta,tinand seama ca in cauza obiectul actiunii il constituie anularea deciziei nr. 7336/25.02.2011 act cu caracter administrativ fiscal , cu privire la care nu s-a realizat procedura prealabila prevazuta de art. 7 din Legea 554/2004 , va fi admisa exceptia inadmisibilitatii actiunii si ,pe cale de consecinta va fi respinsa actiunea reclamantului ca fiind inadmisibila.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011